Vapaa kuvaus

Aloituksia

12

Kommenttia

8510

1. Juutalainen on se jolla on juutalainen äiti tai on juutalaisuuteen kääntynyt kuten vaikkapa Rut . Suurin osa juutalaista on maallistuneita mutta eivät ole valmiita korvamaan uskonnosta kiinnostumattomuuttaan tai ateismiaan jonkun vieraan uskonnon jumalalla . jos korvaavat kohde ei välttämättä ole kristinuskon tarjoama. Tora käskee elämään elämän tietyllä tavalla ja sanoo ettei vieraita jumalia saa palvoa ne eivät ole tosia, mutta ei missään vaadi uskomispakkoa Vaatimus on tee älä tee.
    Valtaosa diasporan juutalaisista valitsee jo ei-juutalaisen puolison, vain Israelissa asia on toisin eli ainakin diasporassa juutalaiset ovat sulautumassa ympäristöönsä niin etnisesti kuin maallistuneisuudessa.
  2. Voihan sitä toisen uskonnon teksteistä kehittää mitä ikinä mutta Jes.14 kertoo Israelin viholliskuninkaan Sargonin kuolemasta. Sargon kuoli taistelussa ja hänen ruumiinsa jäi taistelukentälle hautaamatta mikä oli häpeä ja sille profeetta ilkkuu. "18 Kansojen kuninkaat lepäävät kunniassa kukin omassa kammiossaan,
    19 mutta sinut on viskattu kauas haudastasi kuin kelvoton villiverso, sinä lojut surmattujen, miekan lävistämien peitossa manalan kuilun pohjakivillä kuin tallattu raato.
    20 Et pääse haudassa liittymään vertaistesi seuraan, koska olet hävittänyt maasi ja tuhonnut kansasi. Eikä kukaan enää koskaan mainitse rikoksentekijäin jälkeläisten nimiä."
    Sargon oli korottanut itsensä jumalaksi ja valloittanut monia maita mutta kaatui sodassa "11 Tuonelaan on syösty sinun loistosi ja mahtisi, sinun harppujesi helkytys. Sinun allasi ovat vuoteena madot, sinun ylläsi peitteenä toukat.
    12 Voi, sinä putosit taivaalta, sinä Kointähti, sarastuksen poika! Alas maahan sinut survaistiin, sinä kansojen kukistaja."
    13 Etkö juuri sinä sydämessäsi sanonut: "Minä tahdon nousta taivaisiin! Minä pystytän valtaistuimeni Jumalan tähtiä korkeammalle, minä tahdon istua jumalten vuorella kaukana pohjoisessa,
    14 minä nousen pilviä ylemmäksi, olen korottava itseni Korkeimman vertaiseksi."
    15 Mutta sheoliin sinut on syösty, sen pohjimmaiseen kuiluun.
    16 Jokainen, joka sinut näkee, jää katsomaan, tuijottaa sinua ihmetellen: "Tämäkö on se maailman järkyttäjä, valtakuntien vapisuttaja,
    17 joka hävitti maanpiirin autioksi ja murskasi sen kaupungit eikä päästänyt vankeja koskaan kotiin?" Vangit pääsivät kotiin Sargon ei saanut edes hautaa. Myös luomiskertomuksessa ei myöskään ole saatanaa vaan käärme on käärme .
  3. Juurihan väitit että Jumala on messias "Juutalaisten Messias profetoiden mukaan Messias on ihmiseksi syntynyt Isä Jumala. " Joku sitten antaa hänelle ts Jumalalle ikuisen elämän ja ikuisen vallan , näinhän nyt väität:" Messias tulee elämään ikuisesti, koska hän saa ikuisesti kestävän vallan."