Vapaa kuvaus

Aloituksia

12

Kommenttia

8510

1. Lakeja on ollut ja on tarvittu siitä asti kun lajimme asettui paikalleen asumaan metsästäjäkeräilijävaiheen päätyttyä, yhteisöt eivät voineet toimia ilman yhteisiä sovittuja sääntöjä, lakeja. Lait ovat sääntöjä joita kunkin yhteisön jäsenten pitää noudattaa omalta osaltaan ei niitä kukaan voi toisen puolesta noudattaa.
    Israelin laki se jota Jeesuskin noudatti oli kuten mutkin tuon ajan lait maallinen vaikka siinä oli myös yhteisön uskontoon kuuluva kulttilakiosuus. Laki ei ollut jotta pääsisi kuoleman jälkeen saamaan jonkun palkinnon tai välttyisi rangaistukselta, laki koski maallisia asioita ja annetut rangaistukset olivat maallisia. Kristinusko on luonut oudot teologiset selitykset laille joka ei kristittyjä edes koskenut. Mikä muuten mahtaa olla maailman synti -mihin maailma on syyllistynyt?
  2. Aivan .
  3. Se joka tuossa tuotiin on Kyyros joka vapautti pakkosiirtolaiset ja löi Babylonian. Kyyros on ainoa jota profeetoissa kutsutaan voidelluksi, masiachiksi:
    Jes 45:1" Näin sanoo JHWH Kyyrokselle, voidellulleen jonka oikeaan käteen JHWH on tarttunut alistaakseen kansat hänen eteensä, temmatakseen vyön kuninkaiden kupeilta, avatakseen hänelle portit ja ovet niin ettei niitä kukaan sulje:"

Jes.48:12 Kuule minua, Jaakob, sinä, Israel, jonka olen kutsunut! Minä se olen. Olen ensimmäinen, ja olen myös viimeinen.
    13 Minun käteni loi maan perustukset, minun oikea käteni löi levälleen taivaan. Minä lausuin niiden nimen, ja siinä ne olivat.
    14 Tulkaa koolle te kaikki ja kuulkaa! Kuka teistä, jumalat, voisi ilmoittaa niin kuin minä: "Se mies, joka on minulle mieluinen, toteuttaa tahtoni Babyloniassa ja Kaldean kansan parissa."
    15 Minä olen tämän ilmoittanut, minä olen hänet kutsunut, minä olen nostanut hänet esiin ja johtanut hänen tiensä menestykseen.
    16 Tulkaa tänne ja kuulkaa! Alun alkaenkaan en ole puhunut tästä salassa. Jo silloin kun nämä tapahtumat alkoivat, minä olin läsnä. -- Ja nyt herra minun Jumalani, on antanut minuun henkensä ja lähettänyt minut".
    Babyloniasta palattiin ja Esra 1:2 Näin sanoo Kyyros, Persian kuningas: JHWH, taivaan Jumala, on antanut minulle kaikki maan valtakunnat. Hän on nyt käskenyt minun rakentaa itselleen temppelin Juudan Jerusalemiin. "Kyyros oli paluun sankari. JHWH on ilmoittanut että on yksi ja on ainoa Jumala mutta se kristityille käy pitää väkisin väittää että näin ei ole.