Vapaa kuvaus

Aloituksia

209

Kommenttia

3648

1. Olin IT-alalla kunnes jäin vanhuuseläkkeelle. En todellakaan ole rikas, mutta on minulla säästöjä, joiden avulla pärjään jonkin aikaa jos tämä maa menee lopullisesti kanttuvei tulevan vasemmistovallan aikana.

En ole rikas enkä ole rikkaiden puolella, olen Suomen puolella ja olen tavallisten ihmisten puolella, niiden, joita tämän päivän "liberaali" vasemmisto käyttää hyväkseen ja liberaali oikeisto pyrkii riistämään kuin kapitalistit sata vuotta sitten.

Tavallisten ihmisten ainoa suoja huijausta ja riistoa vastaan on toimiva demokraattinen kansallisvaltio, joka aidosti kantaa vastuuta omista kansalaisistaan. Demokratia on kuitenkin nyt vakavasti uhattuna polarisaation takia.

Olen kannattanut SDP:tä, keskustaa ja perussuomalaisia. Kokoomuksen äänestämistäkin harkitsin silloin kun kokoomus vielä oli nimensä mukaisesti "kansallinen kokoomus", maltillista oikeistopolitiikkaa tekevä isänmaallinen puolue. Vähän kaikki puolueet ovat pettäneet. Kykenen tunnustamaan tosiasiat, mitä aatteisiinsa sitoutuneet ihmiset eivät kykene tunnustamaan.
  2. Kyllä työttömyyden vapaaehtoisesti elämäntavakseen valinneita pitää voida patistaa, kiusata ja vaikka pakottaa risusavottoihin. Niin se vain on näinä ankeina aikoina. Ihan toinen juttu sitten on jos työttömyys ei ole vapaa valinta vaan seurausta hallituksen surkeasta talouspolitiikasta.

Kun hallitus on itse aiheuttanut työttömyyden rajun kasvun saamalla aikaan lamakierteen niin hallituksen pitää muuttaa politiikkaansa. Kun lamakierteen on aiheuttanut kysynnän heikkeneminen niin työttömyyskorvauksista leikkaaminen vain pahentaa kierrettä. Kun hallituksen reunaoikeistolaisen hokkuspokkustempun "dynaamiset vaikutukset" ovat toimineet tasan päinvastoin kuin niiden piti toimia niin hallituksen pitäisi tehdä 180° käännös niin että otetaan rikkailta ja annetaan köyhille jotta kysyntä elpyisi ja alkaisi taas pyörittää talouden dynamiikkaa. Eli- oikein kunnon korotus tuloveroihin jotta voidaan palautta köyhemmän kansanosan ostovoima.

"Köyhiä" - siis matalapalkkaisia ja vasten tahtoaan työttömiä on nyt maassa paljon ja heidän kulutuksellaan on isosti merkitystä toisin kuin reunaoikeistolaiset haluavat väittää. Jos nyt sitten halutaan tehdä oikeistolaista ideologista politiikkaa niin ensin pitää ratkaista talouden akuutit ongelmat, eli ne, jotka olivat ennen Orpon hallitusta sekä ne, jotka Orpon hallitus on itse aiheuttanut. Valitettavasti oikeiston kannalta nyt on edessä vasemmiston nelivuotinen valtakausi eikä tiedetä, mitä siitä seuraa. Voi olla, että oikeisto löytää edestään sen, minkä taakseen jätti. Jos kansan muisti on lyhyt (kuten se on) ja oikeisto saa uuden tilaisuuden joskus 2031 niin toivottavasti toimitaan viisaammin.

Kyllähän politiikka voi olla oikeistolaista tai vasemmistolaista sen mukaan mihin kansa vaaleissa antaa valtuudet, mutta jonkinlainen järki ja tolkku pitäisi molemmissa säilyä.
  3. Jotta mikseivät suomalaiset kuluta. Yritetään nyt vääntää oikein rautalangasta, että miksi eivät. Siihen on eri syitä. Suomalaiset ovat erilaisia, on rikkaita ja on köyhiä, suurin osa lienee siltä väliltä. Ihmiset eroavat myös aatteiltaan ja arvoiltaan.

Ensinnäkin Suomessa on matalapalkkaisia ihmisiä. Globalisaation seurauksena heitä on paljon. Heidän tulonsa riittäisi nippa nappa elää kituuttamiseen päivästä päivään. Ylimääräinen kulutus on valtion jakamien tukien varassa. Joiltakin pienipalkkaisilta on se pienikin palkka mennyt hallituksen politiikan seurauksena kun työnantaja on tehnyt konkurssin. Niille pienituloisille, joilla vielä työpaikka on tallella hallituksen tuloveroalennus on antanut ehkä joitain kymppejä kun taas tukien leikkaus on vienyt satasia.

Entä miksi sitten hyvätuloiset ja suurituloiset eivät kuluta ja sijoita Suomeen vaikka ovat saaneet hallitukselta lahjarahaa tuloveron alennuksina? Siinä tulevat esiin myös nämä aatteet ja arvot. Hyvätuloisilla ei ole mitään erityistä tarvetta lisätä kulutustaan - sen sijaan heillä on hyvinkin syytä säästää ja pantata. Hyvätuloiset ja suurituloiset voisivat nostaa kulutustaan ja sijoittaa Suomeen isänmaallisista syistä, mutta isänmaallisuus nyt vaan ei ole kovin korkeassa kurssissa nyky-Suomessa. Joidenkin mielestä isänmaallisuus on yhdentekevää toisten mielestä taas se on pahaa natsismia. Näiden isänmaallisuudesta luopuneiden mielestä on järkevää säästää rahaa jotta voi muuttaa pois maasta, jossa menee huonosti. No, minä, Oikonomi esimerkiksi pidän itseäni isänmaallisena suomalaisena, mutta en silti tunne mitään halua auttaa hallitusta, jonka talouspolitiikka on viemässä Suomea perikatoon. Kulutan vain sen mitä ennenkin ja se riittää. Kaltaisiani lienee aika paljonkin. Vihervasemmistolaiset taas ovat oikein tyytyväisiä hallituksen politiikkaan. Heille on tärkeää, että pääsevät taas valtaan. PS-puolueen tuleva romahdus saa vassarit suorastaan ilakoimaan.

Näillä epäisänmaallisilla hyvä- ja suurituloisilla saattaa kyllä olla vähän ristiriitaisia ajatuksia. Orpon hallitushan tekee juuri sellaista politiikkaa, jota he ovat halunneet. Kuluttavatko he nyt innolla kun hallitus niin toivoo? Epäilen että eivät. Heille oma pankkitili on varmasti tärkeämpi kuin valtion tulot.

En tiedä paljonko Suomessa on ihmisiä, joilla on vielä halua kantaa vastuuta tästä maasta. Olen kuitenkin melko varma, että he olisivat olleet valmiita maksamaan väliaikaisena tuloveron korotuksena sen, että Suomen velkaantuminen olisi saatu kuriin ja talous muutenkin tasapainoon. Talouden pyörät olisivat pyörineet normaalisti, työllisyys olisi säilynyt ja sopeutus olisi voitu toteuttaa ilman joutumista lamakierteeseen.
  4. Eikös se just ollut Orpon hallituksen tarkoitus, että varallisuus kasvaa niillä, joilla sitä on ennestään ja tulot pienenevät niillä, joilla tulot ennestään ovat pienet. Jälkimmäiset eivät kuluta koska ei ole rahaa, mitä kuluttaa. Kun tulot on pienentyneet entisestään niin pienituloiset ovat leikanneet kulutuksestaan kaiken ylimääräisen, mistä taas on ollut hyvin ikäviä seurauksia monille kotimarkkinoilla toimiville yrittäjille. Ne edelliset, jotka ovat saaneet oikeistohallitukselta lisää rahaa taas seuraavat tilannetta ja toteavat, että Suomella menee todella kehnosti. Edessä voi olla vielä kovemmat ajat joihin kannattaa varautua. Pidetään rahat jemmassa ja odotetaan aikaa parempaa. Ehkä siirretään rahat piiloon jonnekin pois Suomesta. Voidaan sitten mennä itse perässä jos Suomesta tulee täysin paskamaa, jossa ei kannata alkaa mitään.

Tämä on klassinen ilmiö markkinataloudessa. Se nähtiin kapitalismin mallimaassa Yhdysvalloissa 1930-luvulla. Ihmiset, joilla oli rahaa panttasivat sitä kunnes maan hallitus väkisin väänsi talouden taas toimimaan puolisosialistilla toimilla. Kun talous alkoi pelittää niin rahaakin kummasti alkoi löytyä.
  5. Juhana Vartiainen muuttui hyvinvointivaltiota kannattavasta demarista reunaoikeistolaisen riistokapitalismin kannattajaksi. Onhan se ajallemme oireellista. Ääriytymisessä on imua.

Rehellisiä työhaluisia suomalaisia "köyhiä" paiskotaan nyt laidasta laitaan. Reunaoikeistolainen riistokapitalismi potkii päähän minkä kykenee ja vasemmisto vain käyttää hyväkseen omassa politiikassaan.

Globalisaatio on hävittänyt maasta hyvin palkattua teollisuustyötä. Tilalle on tullut matalapalkkaista palvelutyötä. Kun matalilla palkoilla ei tule toimeen niin elämäntapatyöttömyys houkuttelee. Miksi raataa niska limassa kun mamujen ja matujen ei tarvitse tehdä mitään eikä kantaa vastuuta tästä kurjistuvasta Suomesta.

Suomessa työllisyyttä ylläpitävät pienet ja keskisuuret kotimarkkinayritykset. Eivät ne mitään herrapalkkoja pysty työntekijöilleen maksamaan. Pääkaupunkiseudulla varsinkin työntekijöiden tulot jäävät helposti alle toimeentulominimin. Valtion tukien varassa ollaan, se on karu fakta. Vielä enemmän valtion tukien varassa ollaan kun reunaoikeistolainen politiikka pakottaa konkkaan kotimarkkinoilla toimivia PK-yrittäjiä, jotka pääsääntöisesti vastaavat työllisyyden ylläpitämisestä.

Näin ovat näreet näinä ankeina aikoina Suomessa. mutta kuka enää karusta todellisuudesta piittaa kun voi ääripolitikoida kantamatta vastuuta tästä maasta ja sen kansasta.

Köyhiä potkitaan päähän ja köyhät hätäpäissään luulevat, että vasemmisto auttaa. Paskat se mitään auttaa. "Liberaalille" nykyvasemmistolle on ihan muut asiat tärkeämpiä kuin tavallinen suomalainen köyhtyvä kansa. Matalilla palkoilla työtä tekevät rehelliset suomalaiset ovat kaikkein riippuvaisimpia siitä, miten Suomen valtion taloutta hoidetaan. Suomen taloutta pitäisi hoitaa koko kansan hyväksi, mutta reunaoikeiston politiikka tavoittelee luokkayhteiskuntaa ja vasemmisto haluaa ajaa alas kansallisvaltion, joka on hyvinvointivaltion perusta.
  6. Mielestäni Suomessa voi aivan hyvin olla puolue. jonka mielestä suomalaisen yhteiskunnan pitää ihmisoikeuksien nimissä ottaa vastaan kaikki tänne pyrkivät ihmiset ja elättää heidät Suomen valtion kustannuksella. Suomen kansalaisten pitää kuitenkin saada itse vaaleissa päättää kannattavatko he sellaista puoluetta.

Mielestäni Suomessa voi olla sellainen puolue, jonka mielestä suomalainen yhteiskunta kykenee elättämään myös ihmiset - suomalaiset tai maahanmuuttajat - jotka eivät halua kuulua suomalaiseen yhteiskuntan eikä kantaa vastuuta Suomen valtiosta. Suomen kansalaisten pitää kuitenkin saada itse vaaleissa päättää kannattavatko he sellaista puoluetta.

Mielestäni Suomessa voi olla sellainen puolue, jonka mielestä Suomen pitää olla maa, missä tuloerot, varallisuuserot ja luokkaerot saavat kasvaa niin suuriksi kuin ne luonnostaan kasvavat eikä valtion tarvitse ottaa minkäänlaista vastuuta kansalaistensa hyvinvoinnista vaan jokainen vastatkoon itsestään ja omaisistaan.
    Suomen kansalaisten pitää kuitenkin saada itse vaaleissa päättää kannattavatko he sellaista puoluetta.

Itse en kannattaisi mitään edellisten kaltaista puoluetta vaan puoluetta, jonka mielestä valtion pitää kantaa vastuuta omista kansalaisistaan ja kansalaisten pitää kantaa vastuuta omasta valtiostaan. Kannattamani puolueen politiikan pitää olla sellaista, että valtio kykenee huolehtimaan kansalaisistaan ja lakien pitää olla sellaisia, että kansalaisilta vaaditaan vastuuta omasta valtiostaan - jokaiselta kykyjensä mukaan. Niiden, jotka ovat yhteiskunnalta enemmän saaneet pitää myös enemmän antaa yhteiskunnan hyväksi. Maailman asioista ja maailmassa kaltoin kohdelluista ihmisistä kansallisvaltio voi huolehtia vain jos ylimääräisiä resursseja siihen löytyy. Sellaista puoluetta kannattaisin ja Suomen kansalaisten pitää saada vaaleissa vapaasti päättää kannattavatko he sellaista puoluetta. Sellaisen puolueen pitää myös saada käyttää valtaa kansalta saamansa mandaatin mukaisesti.