Vapaa kuvaus

Aloituksia

177

Kommenttia

3042

1. Nimetön pääkirjoitus - kuka mahtaa olla sen takana? Valkuttaa siltä, että asialla on joku näistä militanteista toimittajista, jotka masinoivat rasismikohun Orpon hallitusta ja perussuomalaisia vastaan reilu vuosi sitten. Henki ja tyyli on sama.

Kuka on kirjoituksen takana? Jutun alla kerrotaan että: "Kirjoitukset laatii HS:n pääkirjoitustoimitus, ja ne heijastavat lehden periaatelinjaa". Varmasti siis Hesarin nykyinen vastaava päätoimittaja Erja Yläjärvi on vähintäin hyväksynyt kirjoituksen. Kuinka näkyvästi se on ollut esillä? Enää en sitä löytänyt kuin hakusanalla "Lucia". Oliko kirjoitus vain ohimenevä huitaisu vai kuvastaako se delleen Hesarin linjaa? Jos niin on niin Hesarin poliittinen "periaatelinja" on militantti kansallisvastainen "liberaalius". Kirjoitus siis vaikuttaa ohimenevältä huitaisulta, mutta se voi olla myös paljastava pilkahdus siitä, mikä edelleen muhii laatumedian sisällä vaikkain vähän himmattuna.

Mikä on naisiaan Erja Yläjärvi, Hesarin nykyinen vastaava päätoimittaja? En tiedä hänestä mitään, Ei ole ollut julkisuudessa niinkuin edeltäjänsä Kaius Niemi. Onko Erjä Yläjärvi kuinkakin tiukka feministi ja kansallisvastainen liberaali? Joku ehkä tietää.
  2. Olen esittänyt tällä palstalla syyt, miksi epäilen AGW:tä. Olen kertonut siitä, mikä AGW:ssä mielestäni mättää. Olen yrittänyt löytää netistä vastauksia kysymyksiin, jotka minua AGW:ssä hiertävät. Ne paljastavat mielestäni AGW:n heikkouksia. Totta kai ajatukseni ovat vain mielipiteen tasolla, mutta mielipiteeni ovat syntyneet kun olen arvioinut AGW:tä tieleellisenä teoriana tieteen omien kriteerien perusteella. Omasta mielestäni AGW on liian huteralla pohjalla, että siihen voisi ehdoitta luottaa. Totta kai AGW:hen lujasti uskovat ovat sitä mieltä, että minun ajatukseni ne huteria ovat. Jos ne ovat huteria niin helppoahan ne olisi ainakin ammattilaisen huteriksi osoittaa. En ole havainnut, että kukaan palstalla kommentoija olisi ilmoittautunut ammattimaiseksi ilmastotutkijaksi. AGW:n ehdottomat kannattajat palstalla - eli alarmistit - ovat vastanneet epäilyihini tavalla, joka ei ole saanut minua vakuuttuneeksi vaan pikemminkin päin vastoin. Vastaukset epäilyihini vaikuttavat enemmänkin poliittiselta sitoutumiselta kuin todelliselta tieteen ymmärtämiseltä. Olen itse avoimesti tunnustanut, että omat lähtökohtani ovat myös poliittisia. Ilmastonmuutoksella tehdään kovaa politiikkaa. Mielestäni siinä politiikassa väärinkäytetään tiedettä tavalla, joka ei ole hyvä juttu tieteelle eikä politiikalle. Sitä olen arvostellut vapaan demokraattisen valtion vapaana kansalaisena, jolla on vapaus ajatella ja kertoa ajatuksistaan. Ei sen kummempaa.
  3. Sivuston toimivuus on tekninen ongelma ja siinä on varmaan kehitettävää. Minua kuitenkin vielä enemmän mietityttää toinen ongelma, joka on mielestäni pahempi. Miten suomalaiset saataisiin keskustelemaan tärkeistä asioista? - siis ihan oikeasti keskustelemaan, vaihtamaan ajatuksia eikä vain solvauksia ja vihanilmaisuja. Siinä olisi pohdittavaa kehitystiimille.

Ehkä joillain aihealueilla, ehkä niillä, jotka liittyvät ihmisten harrastuksiin vaihdetaan tietoja ja ajatuksia. Yhteiskunnan ja politiikan aihealueen pitäisi olla vapaassa demokraattisessa maassa kaikille tärkeä, mutta siinä keskustelun taso on surkea. Välillä näyttää jotain syntyvän, mutta pian se kuolee pois ja peittyy tyhjänpäiväiseen jäkätykseen ja trollaukseen. Ymmärrän jos ylläpito tuntee olevansa voimaton ongelman edessä. Tekniset ongelmat ovat ratkaistavissa, ne vaativat vain paneutumista ja työtä. Keskustelun taso on enemmänkin meidän keskustelijoiden vastuulla.

Käyn Yhteiskunta-aihealueella säännöllisesti tsekkaamassa tilannetta. Juuri nyt tilanne on masentava. Vain kohut tuntuvat saavan ihmiset aktivoitumaan. Miksi asioista ei voida keskustella muutenkin, ihan kaikessa rauhassa? Omat yritykseni eivät ole johtaneet mihinkään kun en osaa tai en halua ärsyttää riittävästi.

Ei keskustelun taso tietenkään ole vain Suomi24-sivuston ongelma, se on yleinen ongelma Suomessa. Valtamedioiden keskustelupalstoilla on ehkä vähemmän trollausta ja tahallista provosointia, mutta niitä ohjaillaan liikaa ylhäältä päin. Toimituskunta määrää mistä saa keskustella ja kuinka kauan ja moderointi tuntuu ohjailevan poliittisin perustein, mitä saa kirjoittaa ja mitä ei.