Vapaa kuvaus

Aloituksia

42

Kommenttia

1681

1. Näitä+senioritaloja+on+ollut+jo+vuosikymmenet.+Omat+iäkkäät+sukulaiseni+asuivat+sellaisissa+elämänsä+viimeiset+vuodet+jo+1970-luvulla.Monissa+taloissa+on+järjestettyä+toimintaa+ja+hyvät+kuntoilutilat+asukkaille,+ruokailu+on+järjestetty+ja+terveyspalvelut++myös.Mitä+enemmän+asukkaiden+viihtymiseksi+on+satsattu,+sitä+kalliimpaa+asuminen+niissä+on.Kun+omat+ikäihmiseni+aikoinaan+senioritaloissa+asuivat,+he+selvisivät+kuukausimaksuista+eläkkeellään.+Nyt+kun+itse+haluaisin+siirtyä+tällaiseen+huollettuun+asumismuotoon,+havaitsen,+että+eläkkeeni+ei+riittäisi+kustannuksiin.+Minä+olen+niitä,+joiden+eläke+alkoi+kertyä+vasta+lastenhoitorupeaman+jälkeen.+Eläkeuudistus+söi+aikaisempien+työvuosieni+eläkkeet,+palkattomat+lastenhoitovuodet+katkaisivat+eläkevuosien+kertymisen.++Ennen+minua+eläkkeelle+jääneet+vanhat+sukulaiseni+olivat+olleet+viroissaan+koko+ikänsä+ja+eläke+kasvanut+koko+ajan.+Minulle+ei+työvuosia+tarpeeksi+kertynyt,+kun++lama+vielä+vei+työpaikat+alta+1990-luvulla.Onneksi+en+tarvitse+hoivaa+enkä+tukea+asioitteni+hoitamisessa.+Toivon,+ettätilanne+jatkuu+takaovelle+asti.
  2. Pysäyttävä+tieto,+brinkkala,+lasten+itsemurhista.+Missä+päin+maailmaa+sellaista+tapahtuu!+Ei+kai+meillä+Suomessa+niin+ankeaksi+ole+elämä+mennyt?+Vaikka+kyllä+juuri+kuulin+tuttavan+tuttavasta,+nuoresta+miehestä,+jonka+työpaikka+on+kadonnut+ravintoloiden+tilanteen+takia.+Hän+on+ollut+väliaikaisissa+hommissa+ravitsemusliikkeessä,+joka+tietysti+karsi+nämä+tuntipalkkalaisensa+pois.+Koronakin+oli+poikaan+iskenyt,+lievänä+tosin,+mutta+karenssiin++joutui,+ei+rahaa,+ei+ruokaa,+kaverit+sitten+auttavat,+kun+vanhemmilta+ei+riitä+avuksi+kuin+vuokrarahat.+Kyllä+varmasti+epätoivo+iskee,+mutta+onneksi+on++kavereita.+Mietin,+olisiko+aikuisemmilla+ihmisillä+auttajia,+jos+tilanteeseen+joutuisi.+Vaikka+olisikin,+ovat+usein+omien+maksujensa+kanssa+tiukilla,+perheellisiä+ja+ehkä+koronan+hätyyttämiä+hekin.En+ole+koskaan+tosi+pahaan+paikkaan+joutunut,+niin+että+hädän+tullen+en+osaisi+mistään+hakea+apua.+Saako+sitä+esim.+joulun+pyhinä?Monissa+julkisuuden+ihmisten+elämäkerroissa+tulee+esiin,+että+joulu+on+monissa+liialliselle+viihteelle+menevissä+perheissä+tapahtumien++täyttämä+ja+lapset+joutuneet+tukaliin+tilanteisiin+humalaisten+aikuisten+keskellä.+Mistä+lapsi+voi+apua+hakea+tosi+hädän+tullen?Tulin+jouluna+taksilla,+jota+ajoi+tummapintainen+suhari.+Hän+sanoi+ihmetelleensä+suomalaista+joulua.+Hän+tuli+kauan+sitten+maasta,+jossa++joulu+on+kuin+karnevaalit,+joten+tämä+suomalainen+tapa+oli+aivan+ihmeellinen.+Kaikki+sulkeutuvat+kotiinsa,+kaupatkin+ja+ravintolat+kiinni.+Ulkomaalaiset+olivat+kuin+tuuliajolla+kaksi-kolme++päivää.+Piti+käydä+huoltoasemalla+syömässä.+Nyt+on+sentään+paremmin,+elämää+myös+niille,+jotka+eivät+kotijoulua+vietä.Maassa+maan+tavalla,+vaikka+on+se+varmasti+monelle+kamalan+vaikeaa.