Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Makriina
profiilit
Makriina
Makriina
Vapaa kuvaus
Aloituksia
42
Kommenttia
1681
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
....paitsi+että+tuo+nimmari+ei+ole+minun+kirjoittamani.
Aika+kummallista+manipulointia!
09.09.2022 06:50
Tuntemattomassa+sotilaassa+oli+Rahikainen.+Olisiko+hokema+saanut+hänestä+pontta?+Olen+lukenut+kirjan+50+v.+sitten,+joten+en+nyt+ihan+muista.
Sanokaapa.
08.09.2022 12:31
Minäkin+tyrmistyin+päätöksestäsi+ja+suljin+koneen+miettiäkseni+ratkaisuasi.+Sitten+palsta+olikin+"rikki"+ja+ajattelin,+että+tilanne+hyvin+sopii+tämän+aamun+uutiseen.
Muistan,+kuinka+iloinen+olin,+kun+muutit+pirtin+porukan+kanssa+tälle+saitille,+jolla+me+muutamat+toisillemme+huhuilimme.
Murheellista,+että+tilanne+meni+näin+pahaksi.+Ehkä+vielä+löydät+tänne+takaisin+ja+saamme+lukea+aamun+avauksiasi+jälleen.+Kiitos+niistä.+
Kirjoittelu+on+ollut+monille+koronaan+ahdistetulle+ikäihmiselle+kuin+ikkuna+maailmaan,+kuten+olen+ennenkin+sanonut.+Toivon,+että+se+ei+nyt+kokonaan+sulkeudu.+Ehkä+joku+vielä+jää+tänne+kertomaan+kuulumisiaan,+eikä+nojatuolia+viedä+vielä+kierrätyskeskukseen.
08.09.2022 12:13
Jos+ihan+itsestään+selvyydestä+puhutaan,+niin+voi+kysyä+onko+kukin+selvillä+omasta+itsestään.
Yhteen+kirjoitettuna+itsestäänselvyys+tarkoittaa+muuta,+eli+asiaa,+josta+ei+kannata+sen+enempää+puhua,+kun+kaikki+sen+tietävät.
Harmi+vaan,+että+moni+asia+ei+olekaan+itsestäänselvää,+vaan+väärinkäsitykset+voivat+sekoittaa+koko+keskustelun.+Usein+sekaannus+saadaan+aikaan+myös+väärin+ymmärtämisellä,+johon+voi+joku+joskus+tahallaankin+syyllistyä.+Palstakirjoittelussa+pitäisi+ymmärtää+kirjoittaa+sellaisin+sanankääntein,+ettei+niitä+voi+millään+väärin+ymmärtää,+mutta+siihen+tarvittaisiin+varmasti+taitavammat+kirjoittajat.
Raamattukin+on+kirjoitettu+sellaisin+lausein,+että+niitä+on+tulkittu+jo+tuhansia+vuosia,+ja+aina+löytyy+uusia+näkökulmia.
Enpä+nyt+vertaa+palstaa+Raamattuun,+sanonpahan+vain,+että+kyllä+maailmaan+sanoja+mahtuu,+ja+ei+ole+ahdastakaan+vielä.
07.09.2022 16:41
Telkkarista+katson+usein+tosi-tv+ohjelmia,+joita+Amerikoissa+näköjään+tehdään+tusinakaupalla.+En+ehkä+niinkään+esiintyjien+takia,+vaan+minua+kiinnostaa+tavat,+pukeutuminen,+huoneiden+sisustus+ja+monet+muuta+arjen+asiat,+jotka+sivutietona+katsoja+saa+eteensä.+Eikä+asukkaita+tunnu+haittaavan,+vaikka+kamera+kiertelee+huoneissa,+missä+kaikki+tavarat+ovat+pitkin+ja+poikin+kasoissa+ja+mytyissä.
Ajattelen+monta+kertaa,+kuinka+tunkkaisia+ja+karmeita+asunnot+ovat.+Monissa+huusholleissa+ei+ole+edes+ruokapöytää,+vaan+istutaan+nuhruisilla+sohvilla+lautaset+polvilla.+Ja+ruokaa+ei+kotona+tehdä,+vaan+se+tilataan+kotiin+tuotuina+annoksina.+Annokset+ovat+sen+kokoiset,+että+meikäläisten+perheet+tulisivat+kylläisiksi+jo+yhden+lautasellisen+tasajaosta.
Ja+päälle+kokista.+Huoh.
Varakkaiden+kodit+ovat+siistejä+ja+edustavia.+Pitkään+ihmettelin+takkaa,+joka+oli+ovien+välissä+ulkoseinällä,+tai+jakamassa+olohuonetta+ja+ruokailutilaa.+Missä+hormit,+ihmettelin,+kunnes+käsitin,+että+se+tulenlieska+luukun+takana+on+video,+joka+pannaan+päälle,+kun+halutaan+takan+tunnelmaa.+Toinen+juttu,+jota+ihmettelen,+on+lämpöpatterit,+eikö+niitä+ole+edes+viileämmillä+alueilla+sijaitsevissa+rakennuksissa!
No+tällaisia+tuli+mieleeni,+muuta+en+nyt+muistakaan.+Mutta+hyvä+kun+tämänkin.
07.09.2022 16:21
Jos+ei+Espoossa+nyt+asu+kukaan,+niin+riittäähän+muutaman+asteen+lämpö,+etteivät+putket+jäädy+ja+halkea.+Se+olisi+aika+hirveä+tilanne.+Kylmillä+säillä+åpitää+jättää+hana+hiljakseen+vuotamaan,+koska+juokseva+vesi+ei+jäädy.
Muistamisesta+tuli+mieleeni,+että+yleensä+minulla+on+tapana+sanoa,+että+en+unohda+koskaan+mitään,+Nytkään+ei+tule+mieleeni+yhtäkään+asiaa,+jonka+olisin+unohtanut.
Selvä+todiste+hyvästä+muistista.
Tälläkin+olen+pärjännyt.
07.09.2022 16:06
Olenpa+lyhytmuistinen,+kun+en+enää+muistanut+tätä+ketjua+ja+se+karkasi+takasivulle.+Varmaan+muistihäiriö+iski.+
Kuulemma+jokaiselle+tulee+muistikatkoksia+iän+myötä,+ja+minulla+se+esiintyy+sanojen++katoamisena.+Aivan+normaalit+sanat+häviävät+kesken+lauseen,+niin+että+kakistelen+ihmeissäni+puheeni+loppuun,+ja+kuulija+kummastelee,+mitä+ihmettä+olen+halunnut+sanoa.
Onneksi+voin+jo+vedota+korkeaan+ikääni+ja+muuttaa+muistamattomuuteni+huumoriksi.+Se+on+mielestäni+huomaavaista+myös+muille,+koska+heidän+ei+tarvitse+tuntea+myötätuntoa+ja+sääliä+muistamatonta+vanhusta+kohtaan,+vaan+voivat+nauraa+mukana.
07.09.2022 12:16
Korttien+ja+ohjelmien+kanssa+kömpelöityy+ihmisten+ilmoilla.+Pitäisi+muistaa,+eikä+sitten+muistakaan,+kun+hermot+kiristyvät+ja+joku+toinen+hönkii+selän+takana+jonossa.
Jollekin+tärkeälle+sivulle+pääseminen+vie+aikaa,+kun+ei+millään+jaksa+muistaa,+mitä+namikkaa+milloinkin+pitää+painaa,+että+pääsee+seuraavalle+sivulle+ja+lopulta+perille+asti.+
Salasanoja+pitäisi+olla+kokonaisen+sanakirjan+verran.+Kuka+ihme+ne+voi+muistaa?+Minulla+on+kotona+vihko,+mihin+ne+on+kirjoitettu,+mutta+jos+joudun+muualla+menemään+jollekin+sivulle,+ei+oikein+onnistu,+kun+pelkään+jumittavani+koko+asian+väärällä+salasanalla.
Samaa+salasanaa+ei+saisi+kuulemma+käyttää.+Siitä+ohjeesta+olen+laestanut.+Sama+kunnon+salasana+on+monessa+yhteyksissä+käytössäni.
Kuinka+onnellisia+aikoinaan+olemmekaan+olleet+tietämättämme,+kun+saimme+osoitteet+ja+puhelinnumerot+joka+vuosi+ilmestyvästä+puhelinluettelosta.+Siellä+olivat+tiedot+ihan+aakkosjärjestyksessä+ja+toiminimet+eri+ryhmissään.+
Onnesta+ei+tiedä,+ennen+kuin+se+on+menetetty!
07.09.2022 12:04
Ihmettelen+mielessäni,+mikä+tässä+ketjussa+Yp:oa+harmitti,+kun+se+oli+"rikki"+useamman+päivän.
Haluaisin+tietää,+miten+voi+olla+mahdollista,+että+vain+yksi+ketju+ei+toimi.
Toiseksi,+haluaisin+arvailla,+miksi+jo+yli+vuosi+sitten+edesmenneen+kirjoittakan+ketju+on+nostettu+esiin,+tuntui+ihan+pahalta.+Soisin,+että+se+rikkoutuisi+ihan+sovinnolla.
07.09.2022 11:07
Stalinin+tappamia+on+paljon+enemmän,+omia+kansalaisia+20+milj.+mutta+maailma+on+häivyttänyt+tiedon++poliittisista+syistä,+ja+nyt+Putin+tuo+Stalinin+urotekoja+esimerkiksi+kansalaisille.+Ei+varmaan+kauan+mene,+ennen+kuin+Stalin+taas+on+Isä+Aurinkoinen,+kaikkien++rakastama+ja+palvoma,+toisinajattelijat+ojennusleireillä.
07.09.2022 00:50
Mihin+mahtaa+perustua+venäläisten+käsitys+siitä,+että+Ukrainassa+on+natseja+hallinnossa++ja+yhteiskunnan+huipulla?
Mitä+he+luulevat+natsien+tekevän?
Millainen+on+venäläisen+mielestä+"natsi`?
Mistä+natsit+ovat+Ukrainaan+tulleet?
06.09.2022 11:02
Venäjä+jää+entiselleen,+kun+sota+lopulta+päättyy.+Ei+siellä+muutu+mikään.+Saadaan+vaan+Voiton+Päivän+paraatiin+uusi,+tuore+"isänmaallinen+sota"+muisteltavaksi+ja+palvottavaksi.
Vaikka+sodassa+kuinka+kävisi,+sama+johto+jää+Kremliin.+Vaikka+joku+mies+vaihtuisi+toiseen,+ei+se+muuttaisi+mitään.+Venäjän+kansa+tyytyy+olemaan+rajattoman+määräysvallan+alla.+Se+tuo+heille+turvaa.+Sananvapaus+ja+mielipiteenvapaus,+demokratia+ja+muu+länsimainen+hömpötys+on+heille+vierasta,+sillä+he+tietävät,+miten+suuruus+ja+valta+säilytetään.+Tsaaarin+päättäväisyydellä+ja+tiukilla+laeilla,+joiden+noudattamista+valvotaan+salaisen+poliisin+ja+julkisen+seurannan+voimin.+
Sopimuksia+tehdään+rikottaviksi,+naapurimaihin+luodaan+hyvät+suhteet,+joita+voidaan+eri+tilanteissa+sovitella+omien+päämäärien+eduksi,+"omia"+suositellaan+muiden+maiden+hallituksiin+ja+päämiehiksi,+joten++voidaan+sitten+ohjailla+naapurimaan+hallintoa,+kuten+Valko-Venäjällä+Lukasenkaa.+
Ukrainan+kohdalla+iskivät+kirveensä+kiveen,+kun+luulivat+voivansa+pitää+näpeissään+nykyisen+presidentin,+komeljanttarin+ja+mitättömän+kansansuosikin.+Siinä+se+kommellus+tuli+Kremlissä,+mutta+äkkiäkös+asia+on+hoidettu,+taistelijoita+Venäjältä+löytyy+loputtomasti.+Kiristetään+vähän+lakeja,+jollei+vapaaehtoisia+löydy+"natseja"+kurmottamaan.
06.09.2022 10:50
Suomessa+on+kansan+lukutaitoa+kohotettu+jo+kauan.+Avioon+ei+päässyt,+ennen+kuin+rippikoulu+oli+käyty.+Rippikoulua+taas+ei+läpäissyt,+jollei+auttavaa+lukutaitoa+pystynyt+esittämään.+Luteeruksen+oppi+ja+katekismus+oli+osattava.+Kirkonkirjoihin+asia+sitten+merkittiin+ihan+omaan+sarakkeeseensa.+
Netistä+poimin+tiedon,+että+1880-luvulla+lähes+kaikki+suomalaiset+olivat+auttavan+lukutaidon+piirissä.+Kansakoulutkin+sitten+yleistyivät+ja+harva+suomalainen+ihan+ilman+koulua+sen+jälkeen+elämäänsä+eli.+
Opettajaseminaari+alkoi+toimia+jo+1870-luvulla+Jyväskylässä,+ja+sinne+otettiin+myös+tyttölapsia,+joten+sieltä+saakka+enemmistö+opettajista+on+ollut+naisia.+Ylioppilaskirjoitukset+ja+yliopistot+kun+olivat+tarkoitetut+vain+pojille.+Jos+tyttö+halusi+ylioppilaaksi,+oli+hänen+anottava+"vapautusta+sukupuolestaan"+voidakseen+osallistua+kirjoituksiin,+ja+se+oli+monille+tytöille+ylipääsemätön+paikka.+Tytöille+oli+kyllä+lukioasteista+koulutusta+olemassa,+joten+mahdollisuuksia+opiskeluun+oli.
06.09.2022 09:57
Ei+taida+ko.+maitten+asenne+taipua+siihen+"edistyksellisyyteen".+Ovat+takavarikoineet+luksusjahdit+ja+sulkeneet+pankkitilit.+Viehätysvoima+ei+ole+oikein+riittänyt.
05.09.2022 13:12
Minä+olen+koko+ikäni+elänyt+tarkan+markan+periaatteella.+Tiukimpina+aikoina+tein+kahta+työrä,+mutta+aina+olen+selvinnyt+laskuista+ja+niistä+pakkolainoista,+joihin+olin+mentävä+jossakin+kireässä+paikassa.
Eläkkeeni+ei+ole+suuruudella+pilattu,+ja+ns.+perhe-eläke+leskeksi+jäätyäni+on+vähän+tulojani+lisännyt.+Korona-öaikana+jopa+tilille+on+kertynyt+säästöjäkin,+kun+en+käynyt+shoppailemassa+enkä+syömässä+ystävin+kanssa+lounaita.
Sähkön+hinnasta+on+paljon+ennusteita+annettu.+Yhtäkään+isoa+laskua+en+ole+vielä+saanut,+mutta+vähän+pelottavalta+tulevaisuus+tuntuu,+kun+päivän+uutisannissakin+on+sähkö+kaiken+aikaa+käsittelyssä.
Kun+eilen+illalla+panin+pyykin+pyörimään,+mietin,+onko+tässä+ruvettava+pesemään+pyykit+yöaikaan,+mutta+sitten+tulin+ajatelleeksi,+onko+yösähkö+erikseen+sovittava,+vai+koskeeko+se+ilman+muuta+kaikkia+talouksia.+En+minä+tiedä.+Taidan+unohtaa+koko+sähkön+ja+elän+kuten+ennenkin.+Kaukolämmön+hinnallakin+on+peloteltu.+Laskin+lämpötilaa+ja+aloin+jäähtyä.+Ei+tämä+oikein+suju,+tämä+säästeliäänä+eläminen.+
Ei+varmaan+auta+ruveta+elämään+säästöliekillä,+ei+menoja,+ei+herkkuruokia,+ei+uusia+kamppeita,+ei+harrastuksia,+ei+kampaajaa+eikä+jalkahoitoa.+Tiukasti+kotiin,+valot+pois+ja+filtti+polville.+Onko+se+enää+järkevää?
Mä+en+ala.
05.09.2022 11:15
Onhan+se+kohteliasta,+että+"viehättyy"+Putinin+ajatuskuvioista.+Varmaan+melko+harvinaista.
Moni+hänen+maamiehensä+ei+ole+ollut+yhtä+ihastunut,+vaan+muuttaa+länsimaihin,+mukaan+lukien+Putinin+omat+tyttäret+ja+monet+muut+Putinin+edeltäjien+jälkikasvut+Stalinin+tyttärestä+alkaen.
Onkohan+heidän+kasvatuksensa+ajautunut+väärään+suuntaan?
05.09.2022 10:35
Näköjään+ketju+ei+ole+enää+rikki,+kuten+parina+päivänä+on+ilmoitettu.
Ikäihmisillä+on+monilla+tunne,+että+on+jäänyt+palveluista+osattomaksi.+Pitäisi+osata+niitä+pyytää+ja+ottaa+yhteyttä+oikeaan+tahoon.+Mutta+kun+toimintatarmo+kuihtuu+iän+mukana,+ja+pudotaan+pois+tämän+päivän+käytännöistä,+niin+pulassa+ollaan.+Moni+ikääntynyt+ei+edes+omista+tietokonetta,+eikä+osaisi+sitä+käyttää,+vaikka+olisi+saanutkin+sen+merkkipäivänäänlahjasi+jälkikasvulta.+Niinpä+jää+ne+terveystoimen+sivutkin+tutkimatta.
05.09.2022 10:26
Varoitukset+ovat+langenneet+hyvään+maahan+ainakin+minulla.+Varovainen+olen.
Jos+puhelin+soi,+eikä+soittajan+nimeä+näy,+en+vastaa.+Ensi+numeroista+voi+päätellä,+tuleeko+soitto+Suomesta.+Silloin+voi+ajatella,+että+se+on+aikakausilehden+kauppias,+mutta+joku+ulkomainen+suuntanumero+on+aivan+varmasti+joku+trolli.+Samoin+sähköpostissa+ulkomaan+kieli+on+varoitus,+joka+on+muistettava.+Turha+avata,+se+voi+olla+virus.
Pankkitunnuksia+en+antaisi+koskaan+kenellekään,+sen+olen+sisäistänyt.
01.09.2022 16:12
Muistan,+kun+v.+2006+olin+leikkauksessa.+Siitä+toipuminen+vei+aikaa.+En+edes+ymmärtänyt,+miten+huono+kunto+minulla+oli.+Saunaltakaan+en+päässyt+mökille+ylämäkeä,+vaan+minulle+piti+kyhätä+pölleistä+penkki+puoleenväliin,+ja+siihen+lysähdin+kiitollisena.
Kun+viime+viikolla+kuljin+samaa+polkua,+huomasin+penkin.+En+ole+sitä+tarvinnut+varmaan+kymmeneen+vuoteen,+ja+se+on+lahoamassa,+sammaloitunut+ja+purkuvalmis+hökötys.+Kunto+vaihtelee,+eikä+se+välttämättä+ole+iästä+kiinni.
01.09.2022 14:01
Ano+12:54
Vastasin+kommenttiin:+"+Eikö+sinulla+vielä+jalat+pelaa,+sinne+vaan+mukaan+vai+odotatko+että+kaikki+tuodaan+kotiin?"
01.09.2022 13:01
1 / 85