Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Kaasusilmä
profiilit
Kaasusilmä
Kaasusilmä
Vapaa kuvaus
Aloituksia
1
Kommenttia
5
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Anonyymi,+aika+hurjaa,+että+sulla+noita+kaasukuplia+oli+noin+pitkään!+Mulla+vaikuttaa,+että+kuplat+poistuivat+kaikki,+kun+kerran+poistuivat.+Seitsemän+ja+puoli+viikkoa+siinä+meni.
Olin+tällä+viikolla+silmäpolin+kontrollissa,+ja+sepä+olikin+yllättävä+keikka.+En+ollut+itse+tajunnut,+että+leikatun+silmän+näkökyky+oli+heikentynyt.+Itsekseni+olin+kyllä+miettinyt,+etten+millään+tahdo+tottua+hätäapurilleihini+-+no,+vika+ei+ollutkaan+niissä+rilleissä.
Mulla+on+aika+ärhäkkä+kaihi+kasvamassa+leikatussa+silmässä.+Näkö+on+huonontunut+selvästi+-+ekassa+kontrollissa+näkö+oli+0,8,+nyt+0,6+(välissä+siis+puolitoista+kuukautta+aikaa).+Lääkäri+sanoi,+ettei+pysty+antamaan+arviota+siitä,+miten+nopeasti+kaihi+nyt+kehittyy.+Laittoi+kiireellisempään+kaihileikkausjonoon,+eli+helmikuun+loppuun+mennessä+pitäisi+tulla+tieto+leikkauksesta.+
Huolettaa+leikkaus,+vaikka+kaihileikkaus+onkin+kai+yleisin+leikkaus+koko+maailmassa.+Mullahan+on+verkkokalvo+jo+valmiiksi+hauras,+ja+yhdellä+ystävälläni+verkkokalvonirtauma+tuli+kaihileikkauksen+seurauksena.+Pelottaa,+että+joutuisin+samaan+myllyyn+uudestaan.+Leikkaamattakaan+en+voi+olla.+Töissä+on+haastavaa+heti+kun+pitää+tehdä+jotain+muuta+kuin+päätetyötä.+Esimerkiksi+siakaspalvelu+on+aika+säätöä,+kun+en+näe+kauemmaksi+kunnolla.+Onneksi+kuljen+julkisilla+-+tällä+näkökyvyllä+ajaisin+ihan+tuurilla.
09.12.2021 22:47
Melkein+kaksi+kuukautta+kesti+ennen+kuin+kaasu+poistui+kokonaan.+Viimeisillä+viikoilla+kupla+teki+”poikasia”,+pikkukuplia+ison+kuplan+kaveriksi.+Nämä+pikkukuplat+asettuivat+emokuplan+kehälle+kuin+magneetin+vetäminä.+Kun+kävelin,+käänsin+päätäni,+kumarruin+tms.,+niin+pikkukuplat+pompahtelivat+toistensa+yli+ees+taas.+Silmässä+pyöri+jatkuva+animaatio.
Menin+töihin,+kun+sairasloma+(5+viikkoa)+loppui.+Ensimmäisen+viikon+oli+aika+hutera+olo,+kupla+oli+vielä+sen+verran+iso.+Esimerkiksi+rappusissa+se+asettui+suunnilleen+siihen+kohtaan,+missä+portaatkin+olivat.+
On+ihana+nähdä+taas+koko+silmällä!+Vielä+toivon+ja+odotan,+että+leikatun+silmän+näkö+paranisi.+Mulla+ei+ole+sopivia+silmälaseja+tähän+leikkauksen+jälkeiseen+tilanteeseen+-+eikä+niitä+oikein+ole+järkeä+hankkiakaan,+jos+näkö+vielä+muuttuu.+
Ilmeisesti+tilani+on+sen+verran+harvinainen,+ettei+kukaan+saman+kokenut+ole+paikalla?
15.11.2021 10:11
Siis+miksi+sinulle+on+tarkoitus+tehdä+vitrektomia?+Lasiaissamentumien+takiako?+Mulla+on+sellainen+käsitys,+ettei+kaikkia+samentumia+välttämättä+saa+pois+vitrektomialla,+sillä+osia+lasiaisesta+jää+silmään+ainakin+niillä+ihmisillä,+joilla+lasiainen+ei+ole+kokonaan+irronnut.+Ja+kun+lasiainen+poistetaan,+syntyy+silmään+”tyhjää+tilaa”,+joka+on+riski+verkkokalvon+irtaumalle.+
Mulle+tehtiin+vikrektomia,+kun+oli+pakko.+Ensin+irtosi+itsestään+osa+lasiaisesta+ja+se+irtoaminen+hajotti+verkkokalvoa.+Verkkokalvoreikä+piti+paikata+leikkauksessa.+Samalla+poistettiin+lasiainen+niin+isosti+kuin+pystyttiin.+Tilalle+laitettiin+kaasua,+jonka+tarkoitus+oli+tukea+verkkokalvoa,+jottei+kokoon+kursittu+kohta+hajoaisi+uudestaan.+Oli+aika+iso+operaatio,+vaikka+tehtiinkin+paikallispuudutuksessa.+Leikkauksen+jälkeen+kesti+melkein+kaksi+kuukautta,+ennen+kuin+kaasu+oli+kokonaan+poistunut+silmästä.+Kaasukupla+oli+alussa+niin+iso,+etten+nähnyt+leikatulla+silmällä+juuri+mitään+ja+myöhemminkin+esim.+kävelyliikkeen+mukaan+pomppiva+kupla+haittasi+näkemistä+isosti.+
Kun++tehdään+silmän+sisäisiä+leikkauksia,+seurauksena+voi+olla+jälkikaihi+parin+vuoden+päästä.++Mun+kohdalla+puhuttiin+jälkikaihista+niin+kuin+automaatista,+en+tiedä+onko+mulle+tehty+operaatio+jotenkin+erityisesti+kaihia+aiheuttava.+Joka+tapauksessa+kannattaa+miettiä+tarkkaan,+onko+leikkauksesta+tarpeeksi+hyötyä+näön+kannalta.+Itse+olisin+ilman+leikkausta+sokeutunut+toisesta+silmästä,+joten+ehkä+tässä+jatkoleikkauksenkin+kestää.
15.11.2021 09:44
Hei,
tosi+erilaisia+paranemistarinoita+täällä+tuntuu+olevan,+ilmeisesti+silmänpaine+ja+reiän+koko+vaikuttavat,+samoin+se,+onko+reikä+tullut+lasiaisen+irtauman+seurauksena+vai+muuten.
Mulla+irtosi+lasiainen+vajaa+kuukausi+sitten+(oli+paljon+valonvälkettä+ja+samentumia,+kuin+diskopallo+pyörimässä+silmässä).+Pari+päivää+myöhemmin+alkoi+ylhäältä+nenän+pielestä+samentuma,+joka+suureni+ja+muuttui+tummemmaksi.+Tämä+olikin+sitten+verkkokalvoreikä.
Reikä+korjattiin+ja+lasiainen+poistettiin+päivystysleikkauksessa.+Silmään+laitettiin+kaasua,+joka+poistuu+sieltä+itsestään+lähiviikkoina.+Asentohoitoa+oli+mulla+vasemmalla+kyljellä+10+vrk+ja+sain+Oftan+Dexa-Chlora+-tipat+neljäksi+viikoksi.+Edelleen+on+tippakuuri+menossa,+sairaslomaa+vielä+puolitoista+viikkoa.+Eka+kontrolli+oli+kaksi+viikkoa+leikkauksen+jälkeen,.+Paraneminen+oli+onneksi+lähtenyt+käyntiin+normaalisti.+Kaasu+haittaa+aika+paljon+näkemistä,+kuplan+läpi+ei+näe+kuin+sumeita+muotoja+ja+kuplan+pinta+heijastelee+niin,+että+yläpuolinenkin+osa+peilailee+kuvajaisia.
Minulta+kiellettiin+vain+raskas+liikunta+täksi+kuukaudeksi.+Ensimmäisten+kahden+viikon+ajan+kiellettiin+myös+painavien+tavaroiden+nostelu.+Nyt+tällä+viikolla+on+tullut+pakosta+nostelua+(piti+viedä+kissa+eläinlääkäriin,+piti+myös+siivota+hiekkalaatikot).+Olen+välttänyt+äkillistä+riuhtomista+ja+koittanut+pitää+taukoja.+
Olen+vielä+sen+verran+”nuori”+(51v),+että+ahdistaisi+pahasti,+jos+pitäisi+aina+nostaessa+pelätä+silmän+vaurioituvan.+Ehkä+tilanne+on+vähän+erilainen,+jos+reikä+on+tullut+lasiaisen+irtoamisen+seurauksena?
14.10.2021 13:13
Tänään+oli+ensimmäinen+kontrollikäynti+leikkauksen+jälkeen.+Reikä+on+kiinni,+silmänpohja+rauhallinen+ja+näkökyky+kohtuullinen.+Näkö+voi+ilmeisesti+vielä+parantua.
En+oikein+saanut+vastausta+siihen+kysymykseen,+miten+kauan+joudun+katselemaan+leikatussa+silmässä+kaasupalloa.+Kontrollilääkärinä+oli+erikoistuva+nuorimies,+joka+hoiti+kyllä+tutkimuksen+asiallisesti,+mutta+tuijotti+muuten+tietokonettaan+ja+mutisi+vastauksia+vähän+ärtyneen+oloisena.+Kun+erehdyin+kysymään,+miten+kauan+kaasun+poistuminen+kestää,+hän+murahti,+että+”siinä+menee+kuukausia”+ja+kun+kysyin,+mitä+sitten+jos+en+ole+kaasupallon+takia+työkunnossa+kuukauden+päästä+”no+ei+me+täällä+polilla+erikseen+kaasua+tarkkailla.+Jos+et+pysty+töihin,+niin+haet+työterveydestä+sairaslomaa.+Kyllä+se+kuukausi+on+yleensä+riitttänyt.”
Kaasupallo+ei+sinänsä+olisi+niin+hankala,+mutta+kun+liikun+tai+vaikka+vaan+käännän+päätä,+kaasu+liikkuu+ja+se+on+kuin+katsoisi+liikkuvaa+vedenpintaa.+Olen+nuorena+ollut+herkkä+matkapahoinvoinnille,+ja+nyt+tuntuu+samalta.+Pariin+otteeseen+olen+hissutellut+kävelyllä,+mutta+kerrat+ovat+lopahtaneet+pahoinvointiin+ja+huimauksen+tunteeseen.+Vaikka+silmää+pitäisi+kiinni,+näkyy+kaasupallo+ja+kaasun+liike+kuvajaisena+luomen+sisällä.+Sama+pahoinvointi+siis,+olipa+silmä+auki+tai+kiinni.+Ihan+paikallaan+ollessa+olo+on+parempi.+Hirvittää,+jos+tämän+pallon+kanssa+pitäisi+töitä+tehdä+(olen+asiakaspalvelutyössä,+jossa+päivän+aikana+tulee+liikuttua+kohtuullisen+paljon).
05.10.2021 12:32
1 / 1