Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

3

1. Hankin kesällä 2009 Thermian maalämpöpumpun ja takapihalle porattiin reikää 140m syvyyteen. reikä maksoi 4200€ johon sisältyi putken asennus ja viina putken sisälle. Koko projekti, reikä maahan, Thermian pumppu ynnä muut vermeet sekä asennus maksoi kokonaisuudessaan 10200€. Vuoden(kesä 2009-kesä 2010) lämmityskustannukset olivat kokonaisuudessaan 380€, jonka olen tarkistanut lämpöpumpussa olevasta tiedokeruutaulusta/kompressorin käyntiajasta. Vaikka talvi 2010 oli kohtuullisen kova pakkastalvi, ei lisälämmöt 1 eikä 2 kytkeytynyt päälle muussa tarkoituksessa kuin lämmittämään käyttöveden legionellabakteerin tuhoamisessa. Tuon toiminnon laite tekee kerran kuukaudessa ja nekin tiedot voi tarkistaa tiedonkeruusta. Taloni on rakennettu 1978, lämmitettävä pinta-ala on 170m2 ja lämmitysmuoto on vesikiertoinen patterilämmitys. Taloudessamme asuu pääsääntöisesti 4 aikuista henkilöä. Edellinen lämmitysmuoto oli öljylämmitys, jota kului vuodessa n.1800 litraa. Lämmin käyttövesi on riittänyt ongelmitta, vaikka saunassa on porukkaa käynyt 8-9 henkeä lyhyen ajan sisällä. Henkilökohtaisesti olen yllättynyt vuotuisten käyttökustannusten pienuudesta, olin varautunu n. 10 vuoden takaisinmaksuaikaan verrattuna öljylämmitykseen, mutta näyttäisi että aika on paljon lyhyempi