Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

18

1. Niin mikä on noloa?
  2. Lumikola pitää tietenkin tukea niin, että kosteus kertyy kolan pohjalle.

Mitsubishillä on muovinen ohjauskaukalo alle asennettevaksi.

http://www.scanoffice.fi/product-category/DEFROSTING WATER DRIVER-SHELTER BOX-SHELTER ROOF/page/1/menu/423/

Eihän se kuitenkaan aivan ratkaise asiaa. Siirtää sitä vähän toiseen paikkaan.
  3. Minut on lyöty! Durak on mitätöinyt kaikki minun perusteluni. Vasta-argumentit ovat turhia tuollaisen ylivoimaisuuden edessä, mutta yritän silti.

Tämän koko homman nimi on ”koti ja rakentaminen” sekä alaotsikko ”lämmitys ja eristäminen”. Kaikki varmaan, paitsi Durak, ymmärsi, että tarkoitan asuintaloja, kun oli kyse lämmön tarpeesta. Aikaisemmin mainitsin, että 3000-3500 l öljyä tai vastaavasti 30 000 kWh suoraa sähköä kuluttava maksaa n. 3500 €. Maalämmöllä sähköä kuluu n. 10 000 kWh ja kustannus 1200 €. Jos lämmön tarve on puolet tästä, kaikki luvut suunnilleen puolittuvat. Kaksi kertaa tehokkaampi maalämpötoteutus ei kuitenkaan maksa kaksi kertaa enemmän kuin pienempi. Näin suurempi lämmön tarve on edullisempi maalämmön suhteen. Tämä voi olla joillekin ylivoimaista ymmärtää.

Kerropa mitä nuo sinun ydinvoimalukujen yksiköt ovat. No kuitenkin, Ruotsissa tuotettiin ydinvoimalla 2009-2011 vuosittain 50-58 TWh, Suomessa vastaavasti 22-23 TWh. Myös Ruotsin luvut löytyvät Energiateollisuuden sivuilta. Ruotsissa asukkaita on 9.4 milj, Suomessa 5,4 milj. Asukasta kohden ei nyt niin hirveän paljon enemmän. Tässä esimerkki Ruotsin uljaasta ydinvoimasta

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/avoinarkisto/index.jsp?xid=3828403&date=2010/06/29

Oleellisempaa toki on, mitä kuluttaja maksaa sähköstä. Ruotsissa hinta on vähän matalampi, riippuu tietenkin kulloisesta tilanteesta. Ruotsissa sähkön hinta taitaa olla luokkaa 1.1-1.2 kr/kWh. Kun ero on 10 % em. laskelman maalämmön käyttäjä maksaa Ruotsissa 1080 € , mutta suoran sähkön käyttäjä vain 3150 €. Eli tässä tilanteessa Suomessa olisi suurempi säästö.

Päinvastoin kuin Ruotsin en tunne Grönlannin oloja. Durakhan voisi lähteä tutkimaan niitä. Jos vaikka vaihteeksi löytäisi sieltä joitain kunnon perusteluja omille ajatuksilleen. Käytä vain ihan runsaasti aikaa. Eipä väliä, vaikka jäisit sinne pysyvästi.
  4. Miten Ruotsi eroaa oleellisesti Suomesta? Samat realiteetit siellä vallitsee. Samanlainen lämmitystarve siellä on ja suunnilleen samanlaiset asunnot. Ovat yleensä vain meitä edellä.
    Minä kerroinkin tuttavistani, joilla kaikilla on isot ja joillakin vanhat asunnot. Myös minun kulutus on tuon 1800 euron luokkaa. Maalämmöllä se olisi 500-600 €. Kun öljykattila vetää viimeisiään, minun on tarkkaan laskettava, mitä teen. Jös öljy on vielä kalliimpaa ja maalämmön hankintakustannus jää kohtuulliseksi verrattuna uuteen öljykattilaan, hankin maalämmön. Sehän on itsestään selvää. Ehkei sinulle.
    Jos vastaukset ovat tällaista Durak-tasoa, ei näillä palstoilla kannata paljoa aikaansa viettää.