Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
TheUrbanLegends
profiilit
TheUrbanLegends
TheUrbanLegends
Vapaa kuvaus
Aloituksia
0
Kommenttia
7496
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Edelleen luterilaisen kirkon kanta ei ole sama asia kuin kristittyjen kanta. Teikäläisiä on moneen lähtöön. En todellakaan viitsi lähteä leimaamaan teitä kaikkia sellaisiksi, jotka uskovat luterilaisen kirkon virallisen kannan mukaisesti.
29.03.2016 16:33
Minä en pidä sitä kovin marginaalisena. Mitenkään vähättelemättä islamilaista terrorismia. Toki valtaosa sekä kristityistä että muslimeista ei ole terroristeja, joten en lähtisi leimaamaan näitä uskovaisia kautta linjan väkivaltaisiksi hulluiksi.
29.03.2016 16:27
Niin eihän Jeesus tosiaan toiminut pelkästään israelilaisten parissa. Tuon kanaanilaisen naisen tyttärenkin hän paransi nöyryytettyään naista ja kutsuttuaan penikaksi suostuttuaan lopulta puhumaan. Hän kuitenkin sanoi niin ja sikäli on tietysti mielenkiitoista, että nimenomaan hänen opetuksensa sitten kuitenkin monen kristityn mielestä koskee muitakin kuin israelilaisia.
En minä yritäkään ymmärtää nimenomaan sinun tulkintaasi Raamatusta. Olen tietoinen siitä, että tulkinnat vaihtelevat kristittyjen joukossa.
29.03.2016 16:25
Kristittyjä on muitakin kuin virallinen luterilainen kirkko, jonka sisällä myös tulkinnat suuresti vaihtelevat.
29.03.2016 16:22
No äläs nyt sentään minua Jeesukseksi ylennä. Lainaus oli häneltä, ei minun 'aivopieruni'.
29.03.2016 16:17
No kiitos tästä omiin kuvitelmiisi pohjautuvasta analyysista. En tiedä, ovatko kristityt sinusta samaa mieltä kaikista uskonkohdista, mutta minun on vaikea kuvitella, että kukaan pystyisi tosissaan asian siten näkemään. Onhan noita lahkojakin vaikka muille jakaa.
Minä en tosiaan yritä leimata kaikkia kristittyjä samanlaisiksi, kun tiedän, että tulkinnallisia erimielisyyksiä on valtavasti. Minusta kristittyjen suhtautuminen Vanhaan Testamenttiin tai väkivaltaan eivät ole epäolennaisia asioita.
29.03.2016 16:16
Niin, tulkintoja on tosiaan monia. En minä sitä kiistä enkä sinällään tarvitse esimerkkejä siitä, miten kukakin tulkitsee.
29.03.2016 16:10
Toistan, että tässä ketjussa on tuotu esiin ihan muuta kuin sotatilan käskyjä. Vaikkapa tappotuomio tottelemattomuudesta vanhempiaan kohtaan tai sapatin pilkkaamisesta.
Olen tuonut esiin myös linkkejä kristilliseen terrorismiin, joten emme voi sanoa 'ei kukaan'.
Huomaan, että muslimeja pitäisi mitata eri mitalla kuin kristittyjä.
29.03.2016 16:09
Kristityillä on erilaisia mielipiteitä. Saat sinä siitä minulle suuttua, mutta ei se asiaa muuksi muuta. Se, etten vain kritiikittä hyväksy juuri sinun tulkintaasi itsestään selväksi totuudeksi ja mitätöi muiden kristittyjen tulkintoja, voi tietysti olla harmillista.
29.03.2016 16:06
Niin, tiedän Raamatun olevan ristiriitainen. Et sinäkään voine kiistää, että Jeesus sanoi myös tämän: "Minua ei ole lähetetty muitten kuin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö."
29.03.2016 16:05
Ilmeisesti jotkut kristityt ovat kanssasi eri mieltä. Ja tässä ketjussakin on aika selkeitä määräyksiä tappamiseen. Ei pelkkää kannustusta, vaan käskyjä.
Mitä Jeesus oli mieltä siitä, onko laki voimassa?
"Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut."
Olen toki iloinen jokaisesta kristitystä, jonka mielestä tappokäskyjä ei tule noudattaa, vaan tulee elää armeliaasti, 'kostaa' paha hyvällä, auttaa kärsiviä jne. Jos kuitenkin lähdetään muita tuomitsemaan esim. Koraanin pohjalta, on hyvä muistaa, millainen Raamattu on ja miten monenlaisia tulkintoja kristityt kautta aikojen ja tänä päivänä ovat siitä tehneet. Yllä tosiaan esimerkkejä kristillisestä terrorismista.
29.03.2016 16:04
Edelleen; tulkintansa kullakin. Kristityillä ne vaihtelevat suuresti. Ei ole harvinaista, että eri tavalla tulkitseva ei ole 'oikea uskovainen'. Yhden tyhjentävä vastaus on toiselle silkkaa väärintulkintaa.
29.03.2016 15:58
Ei tässä nyt minun kieltämisistäni tai myöntämisistäni ole kyse. Kristittyjen tulkinnat vaihtelevat. Joidenkin mielestä se Jumala on sama tänään, eilen ja ikuisesti eikä hänen tahtonsa muutu. Joidenkin mielestä taas tarvitsee tehdä vain ihan välttämättömin, eikä Vanhan Testamentin määräyksillä ole enää merkitystä, eikä Jumala enää tahdo samoja asioita kuin silloin.
Tuossa yllä Jeesus itsekin kyllä sanoo olevansa vain israelilaisia varten, mutta kyllä nykykristityt kai pääsääntöisesti uskovat hänen olevan heitäkin varten, sama missä päin asuvat. Eivätkä kai pidä itseään penoikoina, vaikka eivät israelilaisia olekaan.
29.03.2016 15:56
En tiedä, mitä sieltä olet lukenut. Tässä ketjussa ei kukaan tainnut tuoda esiin noita sotatilan määräyksiä Jumalalta. Ne vasta julmaa luettavaa tosiaan ovatkin - imeväisiä ja eläimiä myöten piti usein lahdata kaikki. Nämä tässä mainitut olivat ihan muista syistä määrättyjä kuolemantuomioita tmv.
29.03.2016 15:54
Ei ole terroristien puolustamista sanoa, että myös kristittyjen pyhä kirja kannustaa tappamiseen syystä jos toisestakin. Eikä ole terroristien puolustamista huomauttaa, että myös kristillinen terrorismi on tosiasia. Ihan nykyaikanakin, eikä vain lähihistoriassa vaikkapa serbien suorittaman 'etnisen puhdistuksen' kautta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kristillinen_terrorismi
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tripuran_vapautusrintama
https://fi.wikipedia.org/wiki/Herran_vastarinta-armeija
https://en.wikipedia.org/wiki/Army_of_God_(United_States)
29.03.2016 15:34
Tuossa oli aika monta kohtaa, joista yhdessäkään ei sanottu, että koskee vain israelilaisia.
Toisaalta Jeesus: "Hän vastasi ja sanoi: "Minua ei ole lähetetty muitten kuin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö.""
Samassa yhteydessä Jeesus toteaa myös kristillisen rakastavasti kieltäytyessään ensi alkuun auttamasta kanaanilaista naista: "Mutta hän vastasi ja sanoi: "Ei ole soveliasta ottaa lasten leipää ja heittää penikoille.""
Hän kyllä lopulta taipuu, kun nainen jatkaa kärttämistä, ja auttaa.
29.03.2016 15:30
Tai Siinaivuoreen koskemisesta:
"Heidän on oltava valmiina ylihuomiseen mennessä, sillä ylihuomenna Herra astuu kaiken kansan nähden alas Siinainvuorelle. Määrää vuoren ympärille raja ja varoita kansaa nousemasta vuorelle tai edes koskemasta sen juureen. Jokaista, joka koskettaa vuorta, rangaistakoon kuolemalla, mutta häneen ei saa koskea käsin, vaan hänet on joko kivitettävä, keihästettävä tai ammuttava jousella."
Tai noituudesta:
"Noitanaisen älä anna elää."
Tai sapatin pyhyyden loukkaamisesta:
"Pitäkää sen vuoksi kunniassa sapatti; sen tulee olla teille pyhä. Sitä, joka sapatin pyhyyttä loukkaa, rangaistakoon kuolemalla. Jokainen, joka tekee sapattina työtä, poistettakoon kansansa keskuudesta."
Tai jumalanpilkasta:
"Se, joka pilkkaa Herran nimeä, surmattakoon. Kansa kivittäköön hänet kuoliaaksi, olipa hän maahan muuttanut siirtolainen tai syntyperäinen israelilainen. Hänet surmattakoon, koska hän on pilkannut Herran nimeä."
Tai tottelemattomuudesta vanhempiaan kohtaan:
"Jos vanhemmilla on tottelematon ja uppiniskainen poika, joka kurituksesta huolimatta ei kuuntele heitä, heidän on otettava poika kiinni ja vietävä hänet kaupunkinsa portille ja sanottava kaupungin vanhimmille: 'Tämä meidän poikamme on tottelematon ja uppiniskainen. Hän ei kuuntele meitä, vaan viettää kevytmielistä ja juopottelevaa elämää.' Silloin kaupungin miesten on joukolla kivitettävä poika hengiltä. Hävittäkää paha keskuudestanne. Kaikkien israelilaisten on saatava kuulla tuomiosta, että he ottaisivat opikseen."
Tai väärien jumalien palvomisesta:
""Vaikka veljesi, oman äitisi poika, sinun oma poikasi tai tyttäresi, vaimosi, jota rakastat, tai paras ystäväsi salaa houkuttelisi sinua palvelemaan vieraita jumalia, joita sinä ja sinun esi-isäsi ette ole entuudestaan tunteneet, niiden kansojen jumalia, jotka asuvat teidän ympärillänne maan äärestä toiseen, lähellä tai kaukana, älä suostu hänen ehdotukseensa äläkä kuuntele häntä. Älä sääli häntä, älä osoita hänelle armoa äläkä salaa hänen rikostaan, vaan surmaa hänet."
29.03.2016 15:02
Täytti, ei kumonnut, omien sanojensa mukaan. On kuitenkin aika sattumanvaraista, mitä kristitty katsoo itseään koskevaksi Raamatusta. Suurin osa Vanhaa Testamenttia ei kuulemma koske, mutta iso osa myös Uutta Testamenttia sivuutetaan ihan kristitystä riippuen.
Sama se on muslimeilla Koraaninsa kanssa - kuka mitäkin kohtaa noudattaa.
29.03.2016 14:56
Juu, turvapaikanhakijoista on kuluja, se on selvä. Mutta edelleen kysyn sitä, että mikä mahtaisi olla se riittävä raha suomalaiselle pienituloiselle. Me olemme kaikki saaneet kasvatuksen ja koulutuksen pääosin yhteiskunnan varoista, terveydenhuollon ym. julkiset palvelut. Vaikka sitä veroa olisi toisten maksamista rahoista maksettukin, tili on pitkään miinuksella pienituloisella, joillakin koko ikänsä.
Mutta on varmaan olemassa joku rahasumma, joka olisi riittävä?
29.03.2016 11:15
Tässä vähän parempi kirjoitus aiheesta. Näkyy myös tytön itsensä kirjoittama viesti, josta selviää paremmin tapahtumien kulku.
http://www.tamperelainen.fi/artikkeli/378538-suvakki-ulos-vinkumasta-tamperelaisnuorten-oinen-bussimatka-muuttui-painajaiseksi
29.03.2016 11:08
304 / 375