Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6

  1. Ortodoksisessa,+alkukirkollisessa+perinteessä+on+aina,+Raamatunkin+valossa+(esim.+veden+muuttaminen+viiniksi+Jeesuksen+toimesta+ja+Paavalin+kehotus+Timoteukselle+"juo+vähän+viiniä+vatsasi+tähden")+ymmärretty+ja+hyväksytty+se,+että+alkoholipitoisetkin+juomat+voivat+olla+ihan+normaali+ja+ongelmaton+osa+niin+kristityn+kuin+ei-kristitynkin+elämää+ruoka-+ja+juhlajuomana+sekä+lääkinnällisessä+tarkoituksessa.+Toki+Raamattu+varoittaa+myös+"älkää+juopuko+viinistä,+sillä+siitä+seuraa+rietas+meno"+ja+"juoppous+on+häpeäksi"+sekä+"juopot+yms.+eivät+ole+Jumalan+valtakunnan+perillisiä".++Tästä+kaikesta+voidaan+päätellä,+että+kristinuskossa+alkoholi+ei+sinänsä+ole+mikään+piru+tai+demoni.+Uskon,+että+luostarilaitos+varsin+hyvin+tietää+nämä+asiat,+eikä+heidän+agendansa+olekaan+juovuttaa+ihmisiltä+ymmärrystä+pois,+vaan+on+jokaisen+vastuulla+käyttää+tervettä+järkeä+suhteessaan+alkoholiin.Heinäveden+Valamon+viski+on+itse+asiassa+parasta+viskiä+mitä+olen+maistanut,+vaikka+en+mikään+viskin+suuri+ystävä+olekaan.+Ihan+paikan+päällä+luostarin+ravintolan+Trapesan+tiskiltä+ostin+yhden+ravintola-annoksen+ja+nautin+mainion+noutopöytäaterian+jälkkäriksi.Valamon+viinimyymälä+myy+luostarin+valmistamia+marjaviinejä,+mutta+niistä+en+oikein+pidä,+rypäleistä+valmistettu+viini+on+parempaa.+Niitä+ostetaankin+sieltä+lähinnä+tuliaisiksi+ja+lahjaksi.+Valamossa+on+myös+turisteille+kesäisin+avoinna+Viinitupa,+jossa+saa+maistella+viinejä,+ja+käsitykseni+on+se,+ettei+sielläkään+selvästi+päihtyneille+tarjoilla.Itse+olen+ortodoksi+ja+myönnän+persouteni+alkoholijuomille,+mutta+vältän+ymmärryksen+sokaisevaa+päihtymistä,+ettei+tule+sitä+"rietasta+menoa"+ja+"juoppoutta".+Juuri+tätä+kohtuutta+alkuperäinen+kristillinen+traditio+suosii,+ainakin+minun+ymmärrykseni+valossa++pyhistä+kirjoituksista.+Ja+kaikki+me+vastaamme+itsestämme,+eikä+Kirkollakaan+tai+sen+jäsenillä+ole+kontrollia+muiden+asioihin,+ellei+se+tapahdu+rauhasta,+rakkaudesta+ja+veljeydestä+käsin.Protestanttisuudessa+yms.+on+sitten+niitä+herätysliikkeitä+ja+(muita)+lahkoja,+jotka+pelottelevat+helvetillä+ja+siten+kieltävät+esim.+viinilasillisen+lisäksi+myös+monia+muita+pieniä+nautintoja+elämässä.+Ihmisiä+tässä+kaikki+vain+ollaan,+syntisiä,+epätäydellisiä+ja+vajavaisia+-+jokaisella+on+tapoja+ja+asioita,+joissa+on+pyrittävä+parannukseen+-+ei+ainoastaan+alkoholi,+joka+demonisoidaan+monesti+turhaan.Joka+tuntee+kirjoitukset,+on+pienemmässä+vaarassa+eksyä.+Joku+suhteellisuudentaju+täytyy+pitää+elämäntavoissa+joka+tapauksessa.+Monet+ortodoksipapit+tykkäävät+nautiskella,+ja+jonkinasteista+alkoholismiakin+papistossakin+kyllä+joissakin+tapauksissa+ilmenee,+mitä+sitä+kiistämään.Problemaattinen+teema+tämä+siis+kyllä+on+enkä+yritäkään+sanella+kaikenkattavia+ja+ehdottoman+oikeita+ohjeita,+asetuksia+tai+säädöksiä+kristinuskon+suhteesta+alkoholinkäyttöön,+kuten+valitettavan+moni+täällä+tekee,+ja+se+on+se+varsinainen+ongelma+-+nimittäin+tuomitseminen...