Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

190

  1. Samaa+mieltä+kuin+TotistaaPölkmanni+edellä.+Älä+missään+nimessä+lähde+vielä+mihinkään.+Keskusteluhan+on+vasta+alussa.
  2. O.S:+"Eihän+tarvitse+kuin+itse+katsoa+niitä+kuvia."Kova+tuomio+astrofyysikoille,+jotka+askaroivat+modernien+HR-diagrammien+parissa,+tuhertavat+spektroskopian+tulosten,+simulaatioalgoritmien+ja+tilastotieteen+tulosten+kimpussa,+kun+pelkkä+maallikon+kursorinen+silmäyskin+riittää+kertomaan+totuuden.+:)O.S:+"Siellä+kaukana+on+paljon+ihan+samanlaisia+spiraaligalakseja+kuin+tässä+lähellä.+Niinkuin+sanoin,+nuorten+ja+vanhojen,+ym+arvioiden+kohdalla+on+kehäpäätelmien+vaara+suuri.+Jos+arvioidaan+BBn+pohjalta,+lopputulos+on+kehäpäätelmä."Juu.+Sanoit+tosiaan+niin.+Nyt+kun+saat+vielä+koulutetut+ja+kokeneet+astrofyysikot+unohtamaan+tieteelliset+metodinsa+ja+värittämään+havaintonsa+juuri+BB:n+pohjalta+-+mitä+se+sitten+ikinä+mahtaa+ollakaan+-+niin+et+selitä+täyttä+paskaa.+Siihen+saakka+esität+kuitenkin+aiheettomia+epäilyksiä+ja+ääliön+mölinää.+Vänkäät+kuviteltuja+kehäpäätelmiä+joita+et+osaa+itse+yrittämälläkään+muodostaa+itsellesi+tuntemattomista+prosesseista.+Sinulle+Hertsprung-Russel+kaavio+on+mustetahra+paperilla,+spektroskopia+täyttä+diipadaapaa,+etkä+osaa+mieltää+mistä+ja+millä+perustein+ammattilaiset+päättelevät+tähtien+tai+galaksien+etäisyyksiä.O.S:+"Jättäisin+nämä+tähtitieteilijöille,+kyllä+se+teoria+siellä+päivittyy,+korvautuu,+kehittyy,+mullistuu+jne.+Tiede+kehittyy+omia+ratojaan,+ei+sitä+minun+tarvitse+tehdä+ja+tuskin+teidänkään,+voitte+ihan+rauhassa+jatkaa+apinointianne."Mistä+moinen+äkillinen+luottamus+tähtitieteilijöihin+ja+tieteeseen?+Kiitokset+silti+luvasta+jatkaa+apinointia,+jonka+tulkitsen+merkitsevän+sinun+naurettavien+juttujesi+kommentointia+jatkossakin.O.S:+"Minä+vaan+mietin+teoreettisia+vaihtoehtoja+ja+ideoin+niitä."+Hyvä+tietää.+Luotan+siihen+että+kerrot+siinä+tapauksessa+että+saat+jotakin+aikaan.O.S:+"Millainen+on+universumin+aika?+Voitasko+palata+siihen?+Voisitteko+siirtyä+tähtitieteen+palstalle+yksityiskohtien+kanssa!"Kukaties+olisi+keskustelulle+hyväksi,+että+palaisit+siihen.+Oliko+jotakin+muuta+sanottavaa+kuin+perustelemattomia+mielipiteitä+siitä+aiheesta?+Tähtitieteen+palstalle+siirtymisen+ajankohdan+ja+kirjoitusten+sisällön+yksityiskohtaisuuden+tai+yleisyyden+kirjoittajat+luonnollisesti+määrittelevät+aivan+itse.
  3. O.S:+"Eihän+vastapuoli+sano+muutakuin+etten+muka+ymmärrä+standarditeoriaa+ja+kukaan+ei+yritäkään+kumota+väitteitäni+muulla+perusteella+kuin+että+st.teoria+on+oikea.Vastapuoli+on+aivan+oikeassa+ja+sanoo+lisäksi+paljon+muutakin,+jota+et+nähtävästi+omista+syistäsi+vain+noteeraa.O.S:+"+Sinäkin+vaan+kritisoit+minua+kun+sinun+pitäisi+osoittaa+väitteeni+vääriksi."Olen+ajat+sitten+osoittanut+monia+väitteitäsi+vääriksi.+Silloin+et+mitään+vastannut,+mutta+jatkoit+kohta+toisessa+keskustelussa+samaisten+väitteittesi+esittämistä+tavalla,+jonka+mm.+papukaijojen+käyttäytymistä+kuvanneet+ovat+tehneet+tunnetuksi.+Miksi+vaivautuisin+esittämään+asiani+uudelleen,+kun+et+edellisillä+kerroillakaan+ottanut+opiksesi?O.S:+"+Galaksien+etääntymisen+syy.+Avaruus+ei+laajene,+eikä+sitä+voi+mitata+(Savorinen),+universumi+ei+ole+staattinen+eikä+dynaaminen,+alkua+ei+ole,+emme+tiedä,+millainen+universumi+on,+neliulotteisuus+on+todellisuudessa,+universumi+on+aina+ollut+yli+13,9+miljardia+vuotta+säteeltään."+Todistustaakka+on+positiivisen+väitteen+esittäjällä,+eikä+toistaminen+edelleenkään+ole+todistamista.+En+näe+tehtäväkseni+kommentoida+tässä+ainakaan+Savorisen+väitteitä,+joista+olen+jo+"keskustellut"+asianomaisen+kanssa+muutamassa+hänen+aloituksessaan.+Tulos+oli+muuten+sama+kuin+Sinun+väitteittesi+kritisoinnin+jälkeen.+Ei+vastannut+Kuopion+kaiffari+asiaosuuteen.+Spämmäsi+kylläkin+heti+lisää.+Huomannet+tässä+kohdin+samankaltaisuuden,+josta+jo+tässäkin+keskustelussa+aikaisemmin+huomautettiin?
  4. Kollektiivinen+vastapuolen+herjaaminen+käämien+kärähtäessä+ei+ole+niin+vahvaa+argumentointia+kuin+uskottelet+itsellesi,+Olli.Inen+outoa,+ettet+turvaudu+rapuväistöihin+kuten+niin+usein+aikaisemmin+keskustelun+lipsuttua+Sinulle+saavuttamattomalle+tasolle,+mutta+uhriutuminen+ja+inkutus+näkyy+kommenteissasi+jo+vahvana+ja+ainahan+voit+toistella+dogmejasi+loputtomiin+kuten+yleensäkin.Tuo+on+hupaisa,+mutta+käytössä+kovin+kulunut+taktiikka,+että+projisoit+kaikki+väitteitäsi+kommentoivat+samaan+leiriin+ja+nimeät+heidät+standardimallin,+vallitsevan+paradigman+tms.+kannattajiksi+-+ja+sitten+syytät+heitä+omista+virheistäsi+aivan+kuin+ne+olisivat+heidän+vikansa.+:)Aloituksessasi+kitisit,+että+minä+olisin+edellisessä+vitjassasi+sättinyt+Sinua.+Erehdyit+siinäkin,+kun+korkeintaan+kuvailin+kommenttiesi+luonnetta+ja+senkin+vielä+varsin+neutraalisti+ja+enimmäkseen+asiallisesti.+Kun+et+kuitenkaan+itse+näe+huonoa+käytöstäsi+objektiivisessa+valossa,+vaan+jatkat+tapasi+mukaan+jankutustasi,+lupaan+kyllä+jossakin+vaiheessa+hieman+sättiäkin+Sinua.+Tässä+vaiheessa+ainoastaan+annan+suosiollisesti+yhden+ehdotuksen:Useimmat+kirjailijat+-+kirjoittavat+sitten+proosaa+tai+sinun+laillasi+fantasiaa+-+kertovat+arvostavansa+kirjoituksiinsa+kohdistuvaa+kritiikkiä.+Sinunkin+tulisi+vähintäänkin+teeskennellä+arvostavasi+sitä,+eikä+turhanpäiväisesti+maalailla+sen+antajia+takapajuisiksi.+JOS+he+ovat+yhtä+onnettomia+kuin+miksi+heidät+leimaat,+tulet+vain+pöyhkeilevillä+kommenteillasi+kasvattaneeksi+heidän+vahvistusharhaansa+(confirmation+bias)+ja+kaivaneeksi+itsesi+entistä+syvemmälle+omaan+kuoppaasi,+jossa+jo+nyt+riittää+syvyyttä+ja+synkkyyttä.Tällä+hetkellä+mikä+tahansa+ajatusrakennelma+hyötyy+enemmän+siitä,+että+Olli.S+sitä+vastustaa,+kuin+että+hän+sitä+puolustaisi.+Ota+selvää+asioista,+joista+kirjoitat,+ennen+kuin+niistä+kirjoitat,+niin+käännät+ainakin+jonkun+nykyisen+kriitikkosi+(kuten+esimerkiksi+minut)+jälleen+puolellesi.+Älä+myöskään+rehvakkaasti+mainosta+omia+sivujasi.+Ne+luettuaan+jokainen+ajatteleva+yksilö+tietää+aivan+turhan+tarkkaan+ajattelusi+sudenkuopat+ja+uskonhypyt+joilla+olet+niihin+ajautunut.
  5. Ollilla+on+hieman+tavallista+parempi+päivä+tänään,+kun+huomasi+ikuisen+ja+rajattoman+universumin+vain+yhdeksi+koulukunnaksi.+Havaintoihinhan+se+ei+tietenkään+sovi+-+niiden+takiahan+se+jo+aikoinaan+hylättiin+-+joten+tyhjät+selittelyt+ikuisen+staattisen+mallin+sopimisesta+"yhtä+hyvin"+havaintoihin+voi+jättää.+O.S:+"Aurinko+pyörii+maan+ympäri,+mutta+sen+selitys+on+maan+pyöriminen+akselinsa+ympäri."Et+sitten+aivan+tuoreita+julistuksia+esitäkään.+Tämä+koulukunta+ei+taida+hurmata+yleensäkään+uutuuksilla.O.S:+"Galaksit+etääntyvät,+mutta+sen+selitys+on+universumin+avaruuden+se+ominaisuus,+että+avaruus+käsittää+kaiken+tilan,+ulkopuolta+ei+yksinkertaisesti+ole.+Se+ei+tarvitse+BB:n+selitystä,+että+itse+avaruus+laajenee."Että+semmoista+tällä+kertaa?+Aikaisemmin+esitit+mm.+karuselliuniversumia+ja+sitä+että+galaksit+pyörtävät+"puolivälistä"+takaisin.+Neljättä+tilaulottuvuuttakin+tarjosit+ja+aivan+hiljattain+vaahtosit+Suntolan+DU:n+puolesta+-+tosin+vain+sillä+edellytyksellä+että+se+"popularisoidaan"+myös+staattiseksi,+eikä+nimensä+mukaisesti+dynaamiseksi.+Olisiko+se+sitten+kvasistaattinen+malli,+vai+kukaties+pseudofilosofinen?Vektorien+"täsmällinen+suunnaton+pituus"+kuulostaa+raflaavalta!+Ollin+juttuja+lukiessani+alan+ymmärtää+paremmin+Wittgensteinin+mietteitä+sen+suhteen,+että+asioista+olisi+paras+vaieta+ellei+osaa+niistä+kertoa.+Olli+antaa+dogmaatikoille+luvan+rauhassa+poistua+tähtitieteen+palstalle.+Ainoa+todella+dogmaattinen+(oman+ilmoituksensa+mukaan+standardimallia+kannattava)+keskustelija+täällä+filosofian+puolella+tuntuisi+olevan+nimimerkki+Olli.S,+joka+sitkeästi+palaa+yhä+uudelleen+ja+uudelleen+tuosta+mallistaan+keskustelemaan+ja+sitä+ruotimaan.+Muut+siitä+eivät+yleensä+niin+riehaannu.Joko+muuten+Ollia+alkaa+kaduttaa,+että+ilmoittautui+"BB:n"+kannattajaksi?+Nimimerkki+"ei_standardimallia"+todella+mainitsi+parempaa+esitetyn+ja+viittasi+EDE-malliin,+jota+useine+muunnelmineen+onkin+esitetty+vähintään+toistakymmentä+vuotta.+Hän+jätti+kuitenkin+mainitsematta,+että+vuosittain+esitetään+lukuisia+muitakin+vaihtoehtoisia+malleja,+epäilemättä+monet+niistäkin+standardia+monin+tavoin+parempia.+On+kvintessenssiä,+skalaarimallia,+tensori-vektori-skalaari-gravitaatiomallia,+plasmakosmologiaa,+isotrooppista+(ja+anisotrooppista),+kineettistä,+vakaan+tilan+filosofista+ja+mytologista+mallia+-+tavaton+määrä+hienoja+teorioita+-+joita+tasapuolisuuden+ja+mielenkiinnon+nimissä+kaikkiakin+tulisi+käsitellä+täällä+filosofian+puolella.+Miksi+täällä+ei+keskustella+juuri+muista+kuin+standardimallista?+Eikö+moinen+rajoittuneisuus+ala+jo+häiritä+filosofian+harrastajia?