Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

366

  1. "Höpöhöpö+ja+huomenna+lisää.+"Tällaiset+kommentit+yleensä+ennakoivat+keskustelun+päättymistä,+koska+nämä+kommentit+otetaan+käyttöön+siinä+vaiheessa,+kun+argumentit+loppuvat.
  2. "Olen+kyllä+jo+tuolla+kertonut+miksi+se+on+pihtiputaan+mummon+syrjintää+jos+pride-väki+tulee+mellastamaan+kirkkooon+johon+mummo+on+uskonut+ikänsä.+Sano+sinä+puolestasi+miksi+se+on+niin+vastenmielinen+ajatus+pride-väelle+rakentaa+omat+uskonkappelinsa+ja+muut,+ei+olisi+keneltäkään+pois+ja+saisivat+tehdä+täsmälleen+haluamanlaisensa?+eikä+ennen+kaikkea+tarvitsisi+varastaa+ja+pilata+mitään+semmoista+jonka+jotkut+muut+ovat+jo+omannäköisekseen+rakentaneet."Sori,+en+tiedä.+Olen+itse+eronnut+kirjosta+ja+suhtaudun+melko+kielteisesti+uskontoihin+ja+uskontokuntiin.+Henkilökohtaisesti+toivoisin,+että+uskontoja,+kirkkoja+ja+lahkoja+ei+tulisi+kauheasti+lisää,+vaikka+toisaalta+pienet+yhteisöt+lienevät+usein+vähiten+haitallisia.+Mutta+kuten+itse+puolestani+olen+sanonut,+ei+ole+mitään+"pride-väkeä",+joka+pyrkii+valtaamaan+kirkon,+vaan+kyllä+se+kirkon+uudistuminen+tulee+kirkon+sisältä.+Papeissa+on+paitsi+konservatiiveja,+myös+liberaaleja,+teologit+eivät+ole+aiheesta+samanmielisiä,+ja+sama+koskee+seurakuntalaisia."No+priden+väki+voisi+sitten+näkyvästi+marssia+sen+puolesta+että+niitä+ihmisoikeuksia+korjataan+siellä+missä+on+korjattavaa+eikä+mellakoida+täällä+olevia+rauhallisia+insitituutteja+vastaan.+Täällähän+oikeasti+ei+ole+juuri+korjattavaa+tai+syrjimistä+niin+sitten+pitää+keksiä+ja+maalittaa+ihan+syyyttömiä-+Ihan+sama+juttu+kuin+feministeillä,+kun+asiat+on+hyvin+rähistään+pikkumaisesti+asioista+joilla+ei+oikeasti+ole+juurikaan+merkitystä+edes+niille+äänekkäimmille+rähisijöille."Pridella+nimenimaan+on+otettu+kantaa+myös+muiden+maiden+tilanteeseen.+Syrjintää+on+kyllä+Suomessakin.+Esim.+nythän+Pridella+oli+myös+vanhempia+naisia,+jotka+tarjosivat+tukea+niille+nuorille,+jotka+ovat+jääneet+omien+vanhempiensa+hylkäämiksi.+Onko+sinusta+sellainen+epäkohta+tai+syrjintää?+Siis+että+yhteisö+hylkää+nuoren.+Minusta+se+ei+suinkaan+ole+ihan+mitätön+asia.+Ja+tuo+vain+tietysti+esimerkkinä+Suomessa+esiintyvästä+syrjinnästä,+joka+johtuu+seksuaalisesta+suuntautumisesta.+Vaikka+ei+itse+tuntisi+ketään,+jota+asia+koskee,+voi+silti+olla+tietoinen,+että+sellaistakin+tapahtuu.
  3. "No+joutuukos+pride-väki+sitten+noita+mainitsemiasi+Suomessa?+tai+jos+joku+ystävistä+hylkää+onko+se+muka+yhteiskunnan+vika?"Pride+on+kansainvälinen,+ei+vain+suomalainen+tapahtuma.+Ei+ole+yhteiskunnan+vika,+jos+ystävä+hylkää.+Mutta+yleiseen+asenneilmapiiriin+voi+vaikuttaa.+Esimerkiksi+jollekin+lähipiirin+hylkäämälle+nuorelle+voi+hyvinkin+olla+tärkeää+nähdä,+että+100+000+ihmistä+kuitenkin+haluaa+näkyvästi+seistä+hänen(kin)+takanaan+ja+tukenaan.+Ja+kyllä+Suomessa+silti+on+vielä+ongelmia,+esim.+transihmisten+asemassa+olisi+korjattavaa."Juurikin+noin,+siksipä+tässä+olen+pihtiputaan+muimmon+puolella+kun+prideväki+poikkeuksetta+on+aina+tuon+kokemansa+"syrjinnän"+jota+ei+suomessa+juuri+ole+oikeasti,+sitten+innokkaasti+pyrkimässä+syrjimään+kaikkia+muita.+"Millä+lailla+jotain+Pihtiputaan+mummoa+syrjitään+pridella?+Ei+hänen+tarvitse+siihen+osallistua.+Somoseksuaalien+oikeudet+eivät+ole+millään+lailla+vaikuttaneet+sen+mummelin+elämään.+Mutta+sen+sijaan+vaikka+homoseksuaalin+Kajaanin+mummon+elämään+yhteiskunnan+libaraalistuminen+on+voinut+vaikuttaa+hyvinkin+positiivisesti.+Eli+toisin+sanoen,+homoseksuaalien+aseman+parantumisen+aiheuttama+haitta+konservatiiveille+on+lähinnä+paha+mieli,+mutta+päinvastainen+tilanne+on+historiassa+ja+muualla+maailmassa+aiheuttanut+homoseksuaaleille+ihmisille+pahan+mielen+lisäksi+paljon+konkreettista+ongelmaa,+kurjuutta,+pahoinvointia+ja+epäkohtia.+Kyllähän+tässä+yhtälössä+on+pakko+todeta,+että+pienemmän+pahan+mukaan+pitää+mennä.+Konservatiivi+voi+silti+omassa+elämässään+elää+juuri+niinkuin+haluaa+eikä+itse+menetä+mitään+-+sitä+ei+voi+pitää+menetyksenä,+jos+itse+haluaisi+elää+yhteiskunnassa,+jossa+joidenkin+muiden+on+vaikeampi+elää+omana+itsenään,+ja+nyt+sitten+ei+tätä+voi+toteuttaa.+Homoseksuaalien+aseman+parantuminen+ei+siis+ole+vienyt+keneltäkään+mitään,+mutta+on+parantanut+joidenkin+ihmisten+elämänlaatua,+eli+niiden,+joita+asia+koskee.Ja+jos+verrataan+vuosikymmenten+takaiseen+tilanteeseen,+niin+kyllähän+jo+yleinen+asennemuutos+on+parantanut+monen+ihmisen+elämänlaatua.+Pitäisin+tätä+jo+yksistään+hyvänä+asiana.
  4. "Miksi+sitä+pitää+kirkuvalla+värillä+toitottaa?+"Mikä+väri+sinusta+sitten+olisi+ok?+Ja+miksi+nuo+värit+ovat+ongelma,+ihan+perusvärejähän+ne+ovat."Eikö+toinen+osapuoli+voi+elää+myös+ihan+rauhassa+omana+itsenään+huutelematta+siitä+joka+mediassa+ja+kaduilla??Jos+ihminen+on+jotain,+niin+eläisi+rauhassa.Sitä+ei+ole+estetty+keltään."No+kun+se+nimenomaan+on+estetty+aika+monelta+ja+sen+vuoksi+tuo+pride+on+olemassa.+Kommenttisi+ovat+aika+epäasiallisia+ottaen+huomioon,+kuinka+paljon+ihmisiä+maailmassa+on+jopa+tuomittu+kuolemaan+homoseksuaalisuuden+vuoksi.+Osoittaa+joko+piittaamattomuutta,+tietämättömyyttä+tai+ilkeyttä+kirjoitella+tuollaisia+kommentteja."Enhän+minäkään+huutele+seksikäyttäytymisestäni+kun+se+on+heteroillakin+yksityisasia.+Enkä+nuole+miehiä+kadulla+kulkueessa+edes+kerran+vuoteen.+Ei+mun+tarvii+sitä+näyttää+tai+pyytää+toimittajia+siihen."Aika+moni+hetero+kyllä+suutelee+julkisella+paikalla+kumppaniaan,+ja+se+ei+YLEENSÄ+häiritse+edes+konservatiivisempia+tahoja.+se,+jos+itse+et+tee+niin,+ei+ole+mikään+mittari+siihen,+miten+muut+toimivat.+Ja+seksikäyttäytymistä+tuolla+harva+pridella+huuteleekaan.+Kyllä+siinä+on+kysymys+tasa-arvosta+ja+ihmisoikeuksista.+Ja+se,+että+sinun+ei+tarvitse+tehdä+heteroseksuaalisuudesta+poliittista+kysymystä,+tarkoittaa+juuri+sitä,+että+sulla+on+aina+ollut+mahdollisuus+olla+hetero+ilman,+että+se+on+vaikeuttanut+elämääsi+-+kaikkien+kohdalla+ei+mene+niin,+että+ei-heterous+tai+vaikka+transsukupuolisuus+olisi+samalla+lailla+kaikkien+mielestä+niin+ok,+että+voi+vaan+elää+rauhassa+omaa+elämäänsä+ja+kaikki+menee+kivasti,+niinkuin+sinä+tuossa+ehdotit.+Siksi+pride+on+olemassa,+kun+asiat+eivät+ole+noin+yksinkertaisia.+Ja+se+taas+yleensä+johtuu+ympäröivästä+yhteiskunnasta+tai+yhteiskunnan+sisällä+olevista+yhteisöistä.Kyllähän+Suomessakin+on+ollut+tapauksia,+joissa+yhteisönsä+hylkäämäksi+joutunut+nuori+miettii+itsemurhaa,+tai+tietää+ettei+voi+kertoa+läheisilleen+mikä+on,+tai+ei+voi+elää+omanlaistaan+elämää,+ja+miettii+sen+vuoksi+itsemurhaa.+Tämäkö+on+nyt+sitä+sinun+peräänkuuluttamaa+hiljaista+elämää,+jossa+ei+tehdä+numeroa+omasta+suuntautumisesta?
  5. No,+itse+kirkosta+eronneena+en+välttämättä+osaa+henkilökohtaisesti+ymmärtää+kenenkään+halua+olla+minkään+kirkon+tai+seurakunnan+jäsen.+Mutta+kuvittelisin+kuvion+menevän+pikemminkin+niin,+että+kirkon+piirissä+toimii+paljon+ihmisiä,+jotka+eivät+ole+samaa+mieltä+konservatiivisen+kannan+kanssa,+joten+eivät+ne+vaatimukset+ulkoapäin+tule.+Kirkon+sisällä+papit+ovat+asiasta+eri+mieltä,+ja+kyllähän+piispa+oli+näkyvästi+osallistumassa+eilen+prideille+myös.+Millä+lailla+sen+mummon+oikeuksia+poljetaan+sillä,+että+hänen+kotikirkkonsa+ei+enää+sanoisikaan+Pihtiputaan+mummon+homoseksuaalin+ikätoverin+olevan+paha,+syntinen+ja+vääränlainen,+vaan+ihan+yhtä+ok+kuin+se+Pistiputaan+mummokin?"Sitten+jos+nuo+pride-kulkueet+olisivatkin+vain+pelkkää+iloitsemista+homoudestaan+ilman+mitään+vaatimuksia+saada+työtyä+toisten+tonteille+pilaamaan+suunnillen+jokaista+asiaa+pakkohomotuksella+niin+joo,+kannattaisin+jopa+niitä+mutta+tietysti+vain+siinä+tapauksessa+että+homma+pysyy+asiallisena+pukeutumisen+suhteen,+tuollaisia+pervoiluja+ei+pidä+kenenkään+lasten+joutua+näkemään+julkikulkueissa:"No+ensinnäkään+pride+ei+ole,+eikä+sen+ole+tarkoituskaan+olla,+"pelkkää+iloitsemista+homoudestaan"+-+kyseessä+on+alunperinkin+ollut+mielenposoitus,+mikä+alunperin+järjestettiin+hirveällä+henkilökohtaisella+riskillä.+Sen+tarkoitus+ei+ole+bilettäminen+ja+homouden+julistaminen,+vaan+kyse+on+ihmisoikeuksista+-+joita+kaikilla+ei+edelleenkään+ole.+Pridella+nostetaan+myös+esiin+esimerkiksi+seksuaalisuutensa+vuoksi+vangittujen+tai+murhattujen+ihmisten+kohtalo+-+kaikkeen+tällaiseen+halutaan+muutosta+yhtä+lailla+kuin+pienempiin+epäkohtiin.