Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

4

  1. Mulla+tosiaan+alkaa+olla+noin+puoli+vuotta+mennyt+ja+nyt+saa+jo+pelata+kiekkoa,+hölkän+nostaa+juoksuun+ja+kaikenlaisia+matalia+päkiä+nousuja,+hyppyjä+ja+hyppynaru+tosi+hyvä!+Vielä+on+myös+matkaa+täyteen+kuntoon+myös.+Leikatulla+jalalla+siis+yhdellä+jalalla+ei+ihan+vielä+nouse+"varpailleen"+mutta+kantapää+nousee+jo+muutaman+sentin💪
  2. Akilles+napsahti+salibandyssä+maaliskuun+lopussa,+itse+klenkkasin+suihkun+kautta+lääkäriin+ja+ultra+paljasti+totaalisen+katkeamisen.+Normaalit+tapaturma+vakuutukset+eivät+korvaa+mm.+Akillesjänteen+katkeamisia,+mutta+onneksi+itsellä+on+lisäturva+näitä+varten.+Ensimmäinen+lääkäri+meinasi+konservatiivista+hoitoa+että+ortoosi+jalkaan+ja+fyssarille..++noh+fyssarilla+ollessa+juteltiin+mukavia+ja+kerroin+että+kokonaan+poikki+on+jne..+onneksi+fyssari+kertoi+omasta+kokemuksesta+että+leikkaus+olisi+ja+oli+hänen+valintansa!+Hetken+keskusteltuamme+totesin+että+menen+vielä+kysymään+ortopedin+mielipiteen.+Samalta+istumalta+varasin+hänen+suosittelemansa+ortopedin+ylihuomiselle.+Ortopedi+totesi+että+varmemmin+ja+nopeammin+tulee+kuntoon+leikkauksella,+koska+iso+riski+että+Akillesjänne+"kasvaa"+liian+pitkäksi+koska+päät+oli+jo+n.4cm+irti+toisistaan.+Tästä+meni+4+päivää+(huhtikuun+alku+2019)+ja+olin+leikkauspöydällä+Turussa+sairaala+Neo:ssa.+Noin+2+viikkoa+jalka+oli+paketissa+ja+puolessa+välissä+käytiin+vaihtamassa+siteet.+Tämä+aika+meni+koko+ajan+jalka+ylhäällä,+koska+alkoi+muuten+heti+turpoamaan+ja+oli+riski+että+leikkaushaava+repeää!!+Tikit+poistettiin+reilu+kaksi+viikkoa+leikkauksesta+ja+tilalle+ortoosi.+Meni+noin+kuukausi+että+jalka+alkoi+kestää+olla+alaspäin+että+ei+tuntunut+enää+niin+inhottavalta..+siinä+vaiheessa+aloin+treenaamaan+pakaraa+ja+etureisiä+myös,+koska+oli+lihakset+surkastuneet+aika+tavalla+ja+tulisi+helpottamaan+kävelyn+aloittamista+sitten+aikanaan...varpaitaa+piti+alkaa+liikuttelemaan+niin+siinäkin+meni+useampi+päivä+että+sai+ne+liikkeelle+uudestaan.+Toukokuussa+alussa+sai+alkaa+varaamaan+painoa+noin+50%+mutta+ei+mitään+kuntoilua+vielä.+Samoin+nilkan+liikuttelu+ilman+ortoosia+muutaman+kerran+päivässä.+Aikajana+hieman+hämärässä+mutta+touko/kesäkuun+vaihteessa+noin+8viikkoa+leikkauksesta+sain+ortoosin+pois+mutta+edelleen+kepit+ja+varaus+50%+ja+kuminauhajumppa+uutena!+Kesäkuussa+fyssarilta+tullut+joka+viikko+uusia+treenejä!!+Mm.+Yhden+jalan+seisominen/tasapainoilu,+jalkaprässi+(hyvin+pienillä+painoilla..+aloitettiin+5kg)+ja+painoa+saa+lisätä+n.10%viikko.+päkiälle+nousu+etunojassa,+eli+ei+vielä+koko+painolla,+kuntopyörä+tuli+uutena+tällä+viikolla+eli+n.10viikkoa+leikkauksesta.+Viikon+päästä+saa+aloittaa+Crosstrainerin💪+Hölkkä+jota+olen+odottanut+on+vasta+elokuun+puolella...+Mutta+töitä+tosiaan+vaatii+PALJON+että+saa+jalan+takaisin+kuntoon!!+Jatkan+kertomusta+myöhemmin..+tsemppiä+kaikille+saman+kokeneille💪