Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
MeriMurtonen
profiilit
MeriMurtonen
MeriMurtonen
Vapaa kuvaus
Aloituksia
0
Kommenttia
1
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Onneksi+löysin+tämän+ketjun,+vaikka+se+vanha+onkin.+Olen+51-vuotias,+ja+minulla+todettiin+molemminpuolinen+keuhkoveritulppa+reilu+kuukausi+sitten.+Olin+muutaman+päivän+tuntenut+outoa,+pientä+hengästymistä+tasamaalla,+ja+syke+tuntui+olevan+vähän+levoton+ja+tavallista+korkeampi.+Menin+varmuuden+vuoksi+käymään+Mehiläisessä,+kun+oli+matkallelähtö+tiedossa+muutaman+päivän+päästä,+ja+siellä+otetuissa+kokeissa+oli+d-dimeeri+ja+sydänentsyymi+koholla,+joten+passittivat+Meilahden+päivystykseen.+Päivystyksessä+veivät+suoraan+ilmoittautumisesta+petiin,+piuhat+kiinni+ja+monitorit+päälle,+ottivat+lisää+verikokeita+ja+röntgenkuvat,+ja+tt-kuvassa+sitten+näkyi+molemminpuolinen+keuhkoembolia.+Klexane+aloitettiin+heti,+minut+siirrettiin+osastolle,+enkä+ensimmäiseen+vuorokauteen+saanut+nousta+edes+vessaan.+Sairaalassa+meni+4+yötä,+ottivat+alaraajojen,+vatsan+ja+sydämen+ultrat,+jotka+olivat+kaikki+ihan+ok.+Tukoksen+alkuperää+ei+siis+löytynyt.+
Nyt+olen+kuukauden+sairasloman+jälkeen+ollut+viikon+töissä.+Lääkityksenä+on+ollut+kuukauden+ajan+Klexane+aamuin+illoin,+nyt+ollaan+siirtymässä+Marevaniin,+joka+jää+minulla+pysyväksi.+Atorvastatin+aloitettiin+myös,+korkeaan+kolesteroliin+on+sukurasite.+Minulla+on+aikaisemmin+todettu+APC-resistenssi,+ja+äitini+kuoli+keuhkoveritulppaan+1,5+vuotta+sitten.+Sairastuminen+oli+hirveä+järkytys,+ja+elämäni+ensimmäistä+kertaa+sairaalaan+joutuminen+ehkä+vieläkin+hirveämpi.+
Toipuminen+on+edennyt+pikkuhiljaa.+Fyysinen+rasitus+uuvuttaa+edelleen,+syke+nousee+korkealle+ja+rintaa+painaa,+jos+on+ollut+liian+rankka+päivä.+Olen+jaksanut+kävellä+jo+ihan+hyvin,+pari+kertaa+olen+myös+käynyt+varovasti+vesijuoksemassa,+joten+kai+tämä+tästä.+Rankin+juttu+on+ollut+henkinen+puoli.+Olen+herkkä,+ja+sympaattinen+hermostoni+on+mennyt+näistä+kokemuksista+totaaliseen+taistele+tai+pakene+-tilaan.+Kauppakeskuksen+jouluruuhkassa+tai+iltapäivän+pimeydessä+liikenneruuhkassa+meinasin+alussa+mennä+ihan+paniikkiin,+syke+nousi+korkealle+ja+rintaa+alkoi+puristaa.+Olen+yrittänyt+kysellä+lääkäreiltä,+mikä+on+normaalia+toipumiseen+liittyvää+oireilua+ja+kauanko+palautuminen+yleensä+kestää,+mutta+en+ole+saanut+tarpeeksi+selkeitä+vastauksia+ja+olenkin+vahdannut+jokaikistä+rinnan+alueen+tuntemusta+peläten,+että+kohta+tulee+sydäri+tms.+Ja+pelkohan+tietysti+vaan+lisää+ahdistusoireita...+Eräs+ihana+yksityislääkäri+sitten+selitti+minulle+rauhallisesti+kaiken,+vastasi+kysymyksiini+ja+määräsi+varuiksi+Opamoxia,+jota+en+ole+juurikaan+tarvinnut,+kun+parasta+rauhoittavaa+on+ollut+kuulluksi+tuleminen+ja+vastausten+saaminen.+Hän+sanoi,+että+ei+ole+ihme,+että+hermostoni+tulkitsee+nyt+pienetkin+stressinaiheet+vakavaksi+uhaksi,+kun+olen+läpikäynyt+äkillisen+sairastumisen,+sairaalaan+joutumisen,+ja+taustalla+vielä+äidin+traaginen+kuolema+samaan+sairauteen.+Mindfulness,+meditaatio+ja+rauhoittava+musiikki+ovat+auttaneet+myös.+Mutta+todella+yksin+tällaisessa+tilanteessa+ihminen+jää,+kun+tehokkaan+akuuttisairaanhoidon+jälkeen+on+yksin+kotona+lääkkeineen,+omakannan+ja+lääkärin+tekstiviestien+varassa.+Soittopyyntöihin+joutuu+vastausta+odottamaan+parikin+päivää,+eikä+niitä+selkeitä+vastauksia+tahdo+saada.+
Joten+olen+todella+kiitollinen+tästä+keskustelusta!+Luin+läpi+jokaikisen+viestin+ja+oloni+helpottui+kovasti.+Hyvää+joulua+ja+paranemista+kaikille+kohtalotovereille!
21.12.2019 09:36
1 / 1