Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

1176

1. Minäpä+olen+kuullut+Isä+meidän+rukouksen.+Mutta+eihän+Isä+meidän+rukous+eikä+mitkään+uskontunnustukset+pelasta+ketään.+Vaikka+aamusta+iltaan+hokisi+niitä,+niin+ne+eivät+pelasta.+Jeesus+on+ainoa+tie+Isän+Jumalan+luo.+Jeesuksen+kautta+ihminen+ainoastaan+pelastuu.+Jeesus+meni+ristille+meidän+syntien+takia.Fariseukset+luottivat+omiin+säädöksiinsä+ja+hylkäsivät+Jeesuksen.Onko+mielestäsi+se+ihminen+kristitty,+joka+lukee+Isä+meidän+rukouksen+ja+muut+uskontunnustukset+?++Missä+raamatussa+kehotetaan+lukemaan+apostolinen+uskotunnustus+?+Onko+se+sanottava+noilla+sanoilla,+että+pääsee+Jumalan+yhteyteen+?+Sanoiko+Pietari+mennessään+ristille+apostolisen+uskontunnustuksen+?+Sanoiko+Johannes+Ilmestyskirjassa+sen+?+Silloinhan+he+eivät+olleet+kristittyjä,+sinun+mielestäsi.
  2. "Taas+yksi+hellari+joka+nimittelee+lahkonsa+kristittyä+uskonnonuhria+"valehtelijaksi"."Minä+tarkoitin,+että+et+pysty+tuntemaan+kaikkia+helluntailaisia+ja+siihen+minä+kirjoitin,+että+valehtelet.+Ethän+sinä+tunne+minuakaan.+Sinä+et+voi+tietää,+mitä+minä+ajattelen.+Tule+tutustumaan+ja+jutellaan,+silloin+sinä+tiedät,+mitä+mieltä+minä+olen+asioista.+Eihän+tuntemattoman+suuhun+saa+laittaa+sellaista,+mitä+toinen+ei+ole+sanonut.Oletko+sinä+uskonnonuhri?+En+tiedä,+mitkä+ovat+ne+syyt,+joitten+takia+olet+joutunut+uhriksi.+Me+ihmiset+olemme+niin+erilaisia.++Toiset+ovat+luonteeltaan+"hallitsijoita",+jotka+mielellään+määrävät+toisia.Kun+ihminen+tulee+uskoon,+ei+hän+heti+ole+omaksunut+raamatun+sanaa.+Se+on+opettelua+alussa,+kun+niin+monet+asiat+ovat+monille+vieraita.+Jos+kotona+ei+ole+puhuttu+uskon+asioita,+niin+melkein+kaikki+on+vierasta.+Kasvaminen+uskossa+ei+ole+aina+niin+nopeata,+kuin+haluaisi.++Äitini+luona+kävivät+Jehovan+todistajat+ja+äitini+opetti+minulle+sen+opin.+Kun+tulin+uskoon,+raamatusta+luin+ne+kohdat,+jotka+olivat+Jehovan+todistajien+opissa.+Pääsin+niistä+vääristä+opinkohdista+eroon,+kun+tutkin+raamattua.Älä+yleistä,+että+kaikki+helluntailaiset+ovat+samanlaisia.+Meissä+kaikissa+suomalaisissa+on+niin+paljon+rikkinäisyyttä,+että+se+tekee+kanssakäymisemme+hankalaksi.+Me+olemme+niin+helposti+toisiamme+vastaan+ja+syytämme+toisiamme+kaikesta.+Syyttäminen+on+monista+ihanaa,+koska+silloin+tuntee+itse+olevansa+parempi+kuin+tuo+toinen.Minä+olen+arka+ihminen,+olen+joutunut+kiusatuksi+lapsena.+Vetäydyin+ihmisistä+ja+kartan+vieläkin+ihmisryhmiä.+En+viihdy+ihmisten+keskellä.+Loukkaukset+ovat+sattuneet+välillä+kovastikin,+mutta,+kun+tulin+uskoon,+halusin+antaa+kaikille+anteeksi.++Eikö+Jeesuskin+sanonut,+että+me+ihmiset+olemme+pahoja.+Ja+se+on+totta.+Olen+onnellinen,+että+Jeesus+on+näyttänyt,+millainen+minä+olen.+Luulin+itseäni+paremmaksi,+mutta+nyt+olen+vapaa+niistä+luuloista.
  3. En+ole+yhtään+parempi+kuin+muutkaan+ihmiset.+Todella+en+vihaa+luterilaisia.+Olinhan+minäkin+luterilainen+yli+30+vuotta.+Mutta+silloin+en+ollut+uskossa.+Minä+rukoilen+kaikkien+uskovaisten+puolesta,+että+jaksaisimme+olla+täällä+tänä+pahana+aikana.+Tietysti+rukoilen+muidenkin+puolesta.+Minä+näen+kaikki+uskovaiset,+kuuluvatko+he+mihin+seurakuntaan+tahansa+uskonveljinä+ja+-sisarina.+Minullakin+on+läheinen+ystävä,+joka+kuuluu+luterilaiseen+kirkkoon.+Mutta+en+pidä+kirjoituksista,+joissa+jotkut+sanovat,+että+me,+jotka+olemme+käyneet+uskoontulon+jälkeen+kasteella,+joudumme+sen+takia+helvettiin.+Se+on+minun+mielestäni+pahasti+sanottu.+Kaste+ei+pelasta+meitä,+vain+yksin+Jeesus+pelastaa+meidät.+Hän+meni+ristille+meidän+syntiemme+tähden.+Hän+yksin+on+tie+Jumalan+luo.Suren+paljon,+että+me+uskovaiset+tappelemme+niin+paljon+esim.+kasteesta.+Ei+se+ole+minun+mielestäni+oikein.+En+usko,+että+Jeesus,+johon+me+uskomme,+on+iloinen+meidän+riitelyistämme.+Ajattelen,+kuka+edes+haluaa+tulla+uskoon,+jos+hän+katselee,+kun+me+mätkimme+toisiamme+vihan+käsivarrella.
  4. Jos+uskoton+vaimo+kivitettäisiin,+niin+Suomessa+monia+vaimoja+olisi+kivitetty.+Se+kuului+Vanhan+Testamentin+aikaan,+ei+nykyaikaan,+ainakaan+länsimaissa.+En+tiedä,+miten+on+maissa,+missä+totellaan+koraania.Suomessakin+on+laissa+kieltoja.+Se+ehkäisee+sen,+ettei+suurin+osa+suomalaisista+tee+sitä,+mikä+on+lailla+kielletty.++Minun+esi-isäni+ja+-ätini+tappoivat+yhdessä+miehen.+Heidät+teloitettiin+vuonna+1817+Mäntsälässä.+Se+oli+rangaistus+siihen+aikaan+väärästä+teosta.Minä+tiedän,+että+maa+kiertää+aurinkoa.+Ei+raamattu+sellaista+ole+kertonut.+Mutta+entisaikojen+ihmiset+luulivat+niin,+kun+he+katsoivat+taivaalle,+niin+heistä+näytti+siltä,+että+aurinko+kiertäisi+maata.+Miten+sinun+mielestäsi+pitäisi+sanoa+oikein+"aurinko+nousee"+tai+"aurinko+laskee"+?+Koska+aurinkohan+ei+nouse+eikä+laske.+Pitäisikö+sanoa,+että+aurinko+tulee+näkyviin+horisontin+takaa+?+En+nyt+keksinyt+parempaa+ilmausta.+Joten+me+suomalaisetkin+sanomme+väärin,+kun+sanomme,+että+aurinko+nousee.Jäniseläinten+ja+muutamien+jyrsijälajien+ravinnonkäytössä+on+erikoisuus:+ne+syövät+säännöllisesti+osan+ulosteestaan.+Ehkä+sen+takia+se+on+laitettu+märehtijöihin.+Siihen+aikaan,+kun+tämä+ohje+annettiin,+ei+ihmisille+merkinnyt+eläintiede+samaa+kuin+meille.Minä+uskon,+että+Joona+oli+kolme+päivää+kalan+vatsassa.+Mutta+ei+sinun+tarvitse+uskoa+sitä.+Saat+ihan+rauhassa+olla+uskomatta.+En+yritä+edes+pakottaa+sinua+uskomaan.+Samoin+on+aasin+kanssa.+Ihan+rauhassa+saat+olla+uskomatta.Ei+suvaitsevaisuus+ole+sitä,+että+minä+pakotan+sinut+uskomaan+kaikkea+sitä,+mihin+minä+uskon+ja+päinvastoin.+Minunkaan+ei+tarvitse+uskoa+kaikkea,+mihin+sinä+uskot.