ouro
Nikkini ouro, 'kulta', on portugalia. <br /><br />Olen eläkkeellä oleva luonnontieteelliseen maailmakuvaan perehtynyt seurakuntapappi, kuivilla jo pitkään ollut, mutta edelleen alkoholisti, ja kärsin tähän sairauteen kuuluvasta sietämättömästä ahdistuneisuudesta. <br /><br />Koska luonnontieteellisen katsannon osana matematiikka on minulle erityisen rakas, olen nikkinä käyttänyt myös persialaisen matemaatikon nimeä al-Khwarismi, samoin algebra-sanan alkujaan arabialaista muotoa al-jabr (الجبر , transletteroidaan myös al-ğabr). Lukiessani arabialais-persialaisen matematiikan historiaa saan suorastaan ponnistella, etten vaivu transsiin. https://fi.wikipedia.org/wiki/Al-Khwarizmi<br /><br />Eri aikoina olen käyttänyt eri nikkejä, joita en useita muistakaan. Mieleen tulevat Avicenna, Ali Abu Ibn Sina, Latviešu stāsts (=Latvialainen kertomus), Firdawsi, Dogmatikos, Kynä.M, kynä.mi, ånyo, ja cobre, mutta on ollut muitakin joita en muista. Nikkejä en ole käyttänyt päällekkäin, vain yhtä kerrallaan. Lisäksi minulla on ollut pari erittäin hyvää ystävää, Kyöpeli ja Tri'is eli Triceratops, joiden kanssa käytämme samaa tietokonetta erittäin hyvässä sovussa. 🌹👀
- <<Ainoa ongelma alkoholistille on se ettei viinaa ole.<<
Alkoholistina tiedän, että sekin ongelma voi olla, mutta se on ongelmista taatusti pienin. 🌹👀 - <<Ei se korkin kiinnipito ole nimenomaan ihmisen hallinnassa ja se se ongelma on.<<
Juuri niin. Alkoholismi on verrattavissa mihin tahansa PAKKOkäyttäytymiseen. Jos vaivaa, että sängyn alla on joku, ennen pitkää tarkistaa, onko.
Jos kuvittelee, että puoliso on uskoton, ennen pitkää käy tutkimassa puolison kännykän, ja - sitten häpeää. Taas uudestaan epäilys yllättää, eikä pääse rauhaan, ennen kuin on tehnyt tarkistukset, ja - taas häpeää. 🌹👀 - Niin kuin syövän saaminen olisi ihmisen päätettävissä. Jos et tunne perinnöllisyyttä, niin et.
Alkoholismin määrä noudattaa täsmälleen BIOLOGISTEN vanhempien mukaan laskettua odotusarvoa, mutta ei koskaan OTTOVANHEMPIEN mukaan laskettua.
Mutta epätieteellisesti ajattelevat luulevat, että se muka olisi valinta. 🌹👀 - Tolkku = ylistetty maalaisjärki = perinteisin luuloin mutkat suoriksi = tiedon halveksuntaa = MINÄ tiedän koska noudatan näkemystä, jota enemmistö on jo perinteisesti noudattanut.
Alkoholismista tiedetään PALJON enemmän, kuin perinne tietää. 🌹👀 - Keskustelija nimittää heikkoa, perinteen mukaista, tietotasoaan tolkuksi. 🌹👀
- Alkoholismin geneettinen tausta on takoin selvitetty. Periytyy MONIGEENISESTI ja noudattaa ihan samoja perinnöllisyyden lakeja kuin muutkin ilmiöt. 🌹👀
- <<Alkoholi on alkoholistin ongelma eikö hänen pitäisi siitä koppia ottaa eikä yhteiskunnan ?>>
Syöpä on syöpäsairaan ongelma. Eikö hänen pitäisi siitä koppia ottaa eikä yhteiskunnan? 🌹👀 - Ei vähäistäkään harjoittelua. Todellisuudessa alkoholismi eli RIIPPUVUUS puhkeaa palautumattomasti jo ensimmäisellä kerralla, kun huomaa, miten tehokas lääke alkoholi on ahdistuneisuuteen. On koukussa jo heti.
TOLERANSSI eli tottumus syntyy taas vähitellen, kun elimistö reagoi siten, että normaalia vastaavaan tilaan pääsemiseksi tarvitaan jatkuvasti suurenevia alkoholiannoksia. Pää tulee vetävän käteen vasta viipeellä, kun verenalkoholi on saavuttanut sellaisen tason, jonka maksa pystyy polttamaan.
Normaali-ihmisen maksa polttaa n. 7 g/h, alkoholistin toleroitunut maksa kaksinkertaisesti n. 15 g/h. Jos juominen menee tämän yli, veren alkoholipitoisuus koko ajan nousee, ja kuolema seuraa jo parissa päivässä, jopa saman päivän aikana. 🌹👀 - Syvällistä viisautta, joka lienee syntynyt suuren aivotyön ja ponnistuksen tuloksena. Alkoholistille, eikä kellekään muullekaan, siitä ei ole pienintäkään hyötyä. 🌹👀
- Yllä maan, päällä pilvien usvain, luona välkkyväin taivasten rantain. 🌹👀
- Jos luterilainen kirkko erehtyisi perustamaan ritarikunnan, jyrkentäisi ennestäänkin jyrkkää erokäyrää.
- Näyttää olevan ArtoTTT:nkin 'kevennys' kiusantekonäykkimistä. Samaan suuntaan menee kuin palstan väittelyä kerjäävä trolli. 🌹👀
- Putinin valta yrittää juuri lietsoa eripuraa naapurimaassa. Onnistuu hyvin.
- Nuorena ollessani ja jo täysi-ikäiseksi tultuani minäkin kävin äänestämässä. Ei siellä kysytty todistetta henkilöllisyydestä, vaan tarkistettiin, oliko nimi äänioikeutettujen luettelossa.
Vielä pari vuotta myöhemmin, kun hain poliisilaitokselta aseenkantolupaa, minua ei pyydetty osoittamaan henkilöllisyyttäni edes siellä. Useilla kun ei ollut, millä henkilöllisyytensä osoittaisivat. - Olen sen verran vanha, että lapsuudessani ei ollut juuri kellään henkilöllisyystodistusta, ja vielä harvempia passejakin haettiin lääninhallituksesta. Kela-todistuksia tuli vasta seuraavalla vuosikymmenellä. Nekin olivat kuvattomia. Suuresta osasta ihmisiä ei ollut ensimmäistäkään valokuvaa. Ne olivat huikean kalliita.
JA SILLOIKIN ÄÄNESTETTIIN, vaikka käytännöllisesti katsoen kenelläkään ei ollut minkäänlaista todistetta henkilöllisyydestään.
Taas toistuu, mikä on toistunut jo kauan. Historiaa elämätön nuoriväki luulee, että aina on ollut, kuin on nyt. - Siis huonokuntoisilla ei de facto ole äänioikeutta.
- Eivätkö vaalit ennen olleetkaan rehelliset?
- <<Sähkön siirtohinta puolittuu<<
Anonyymi-ap:n tieto on enemmän kuin mielenkiintoinen. Mistä se on kotoisin? 🌹👀 - Jos tunteet vaikuttavat päättelyn lopputulokseen, päättely ei ole validi. 🌹👀
- Päättelet tunteenomaisesti diggaa - vihaa -akselilla. Pitäisi osata ajatella viileästi tietää - ei tiedä -akselilla. 🌹👀