Vapaa kuvaus

Nikkini ouro, 'kulta', on portugalia.

Olen eläkkeellä oleva luonnontieteelliseen maailmakuvaan perehtynyt seurakuntapappi, kuivilla jo pitkään ollut, mutta edelleen alkoholisti, ja kärsin tähän sairauteen kuuluvasta sietämättömästä ahdistuneisuudesta.

Koska luonnontieteellisen katsannon osana matematiikka on minulle erityisen rakas, olen nikkinä käyttänyt myös persialaisen matemaatikon nimeä al-Khwarismi, samoin algebra-sanan alkujaan arabialaista muotoa al-jabr (الجبر , transletteroidaan myös al-ğabr). Lukiessani arabialais-persialaisen matematiikan historiaa saan suorastaan ponnistella, etten vaivu transsiin. https://fi.wikipedia.org/wiki/Al-Khwarizmi

Eri aikoina olen käyttänyt eri nikkejä, joita en useita muistakaan. Mieleen tulevat Avicenna, Ali Abu Ibn Sina, Latviešu stāsts (=Latvialainen kertomus), Firdawsi, Dogmatikos, Kynä.M, kynä.mi, ånyo, ja cobre, mutta on ollut muitakin joita en muista. Nikkejä en ole käyttänyt päällekkäin, vain yhtä kerrallaan. Lisäksi minulla on ollut pari erittäin hyvää ystävää, Kyöpeli ja Tri'is eli Triceratops, joiden kanssa käytämme samaa tietokonetta erittäin hyvässä sovussa. 🌹👀

Aloituksia

61

Kommenttia

930

  • Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. "Onko sinun mielestäsi Helsingin hiippakunnan tuomiokapitulissa olevan piispa Huovisen kirjoituksen siteeraus provosoimista?!"

    Ei ole provosoimista, vaan niihin kovin tosissaan suhtautuminen on provosoitumista.

    Mitä itse piispan puheisiin tulee, kannattaa niihin suhtautua pienellä varauksella. Hän oli eräässä vaiheessa innostunut ajatuksesta, ettei vanhurskautuminen olisikaan - kuten yleisesti ajatellaan - luterilaisten tunnustuskirjojen mukaan vain vanhurskaaksi julistamista, vaan myös olemuksellista eli laadullista vanhurskaammaksi muuttumista, kuten Rooman kirkossa ajatellaan, ja mainitsi kohdankin tunnustuskirjoista.

    Tarkistin asian, eikä siellä sellaista kohtaa ollut. Mainitsin siitä hänelle. Hän sivuutti mainintani, kuin se olisi ollut merkityksetön, vaikka hänen oleellinen hypoteesinsa tunnustuskirjojen sisällöstä kaatui siihen.

    Toinen kummastusta herättänyt seikka perustui vahtimestarimme kummastelevaan kertomukseen. Muiden pappien vihkiessä avioliittoon papit olivat yleensä korostaneet, kuinka avioliiton kestävyyteen paras turva on, kun jättää sen Jumalan haltuun. Vahtimestari oli taas joutunut kuulemaan piispan muutaman vihkipuheen, joiden keskeinen sisältö oli, että rakkaus on ihmisen tahdon asia. Se on siis piispan mukaan IHMISEN omassa hallussa. Ajatus ei kuulosta kovin luterilaiselta.

    Kolmas kummastusta herättävä oli, kun piispantarkastuksessa jouduin seuraamaan piispan puheita firmojen johtajille ja henkilökunnalle. JOKAISESSA puheessaan hän korosti, kuinka kirkko toi esiin oikeata MORAALIA. Kristusta ja anteeksiantoa hän ei maininnut ainoassakaan. Hänen kirkosta antamansa kuva oli sangen erilainen, kuin muiden piispojen antama.

    Kuva viittasi paremmin legalismiin kuin armahtavaan ja ystävällisesti kaitsevaan Jumalaan. 🌹👀
  2. Allāh, الله‎, on arabian kielen sana, joka tarkoittaa Jumalaa. Muilla kielillä islaminkin Jumala kuuluu toisin. Samoin kristillinenkin jumalannimi ilmaistaan Allāh, الله, jos asia ilmaistaan arabiaksi, esimerkiksi raamatunkäännöksessä.

    Sana on luultavasti kontraktio eli lyhennys sanasta al-ʾilāh, joka on sanan ʾilāh määräinen muoto. Sana ʾilāh tarkoittaa jumalaa yleisesti, kuten suomen kielen sana jumala pienellä alkukirjaimella kirjoitettuna.
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Allah 🌹👀