Vapaa kuvaus

Nainen -81.

Aloituksia

3

Kommenttia

47

1. Minä valitsen sen että haluan elää uskoni mukaan, koen sen itselleni hyväksi ja sopivaksi. Ei siinä ole sen ihmeellisempää. Minulla on siihen oikeus, niin kuin sinullakin on oikeus tehdä omat valintasi. Mutta kiitos neuvosta.

Jos tunnen uskosta osattomia? Heh, eiköhän suurin osa ihmisistä ole niitä. Sanottakoon että lähivuosien paras ja pitkäaikaisin juttukaverini oli ateisti, mutta valitettavasti hän nukkui pois. En väitä etteikö ei-uskovana voisi olla ns. hyviä ihmisiä. Ihan varmasti voi. Tai siis, kaikki me ollaan sekä hyviä että pahoja.
  2. Olen menneisyydessä kuulunut monia vuosia helluntaiseurakuntaan, ja sinäkin aikana olen käynyt adventtiseurakunnassa (muissakin erilaisissa seurakunnissa). Koin adventtiseurakunnan kokoontumiset miellyttävinä - kävin sekä jumalanpalveluksissa että raamiksessa. Minua ei koskaan pakotettu eikä painostettu mihinkään. Jalkojenpesua seurasin joskus sivusta mutta en itse halunnut osallistua. Kokonaistuntuma jäi plussan puolelle. Koin adventtiseurakunnassa oloni turvalliseksi, kokoontumiset olivat rauhallisia ja positiivishenkisiä, ei kiihkoa, paatosta eikä karismaattisia ylilyöntejä. Musiikki oli rauhallista ja miellyttävää minun makuuni eli ei liian kovaäänistä eikä ns. nykyaikaista ylistyspumppausta (pahoittelen että tämä ilmaisu varmaan loukkaa joitakuita - se ei ole tarkoitukseni). Ilmapiiri oli mielestäni positiivinen ja koin että ihmiset ovat "oikeasti" uskossa. Tulin kohdatuksi myös yksilötasolla, tämä voi johtua siitäkin että minulla oli tuttava siellä jo ennestään, ja seurakunta on melko pieni kooltaan.

Tämä on tietenkin vain subjektiivinen kokemukseni ja kukin arvostelkoon sen sellaisena. Ajattelen kuitenkin nyt niin että adventtiseurakunta on sellainen minne voi turvallisesti viedä uuden ihmisen ilman että toinen pelästyy tai pitää läsnäolevia ns. hulluina. Toisaalta myöskin Raamatun Sanaa ihan oikeasti tutkitaan eikä vaan jaaritella vähän jotain saarnatuolista.

Henkilökohtaisesti en osaa sanoa mitä erityistä "hyötyä" sapatinvietosta on, mutta pitäisikö sillä olla? Itsekin kyllä käsitän niin että lauantai on lepopäivä ja sapatti, mutta se ei ole minulle mikään pelastuksen ehto.