Vapaa kuvaus

Yhteystiedot: [email protected] Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

662

Kommenttia

7700

1. "varma, että": kasteesta mistä en muista mitään, enkä ole itse sitä valinnut..."

Kasteessa ei olekkaan kyse ihmisen valinnasta, vaan Jumalan.
    "Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät" (Joh. 15:16).
  2. Larssi: "Raamattu puhuu hyvin kauniisti lapsen autuaallisesta tilasta."

Ettet vain sekoita yleistä ja henkilökohtaista vanhurskauttamista toisiinsa???
    Näinhän mm. helluntalaiset tekevät ja kirkkomme piirissä esim. vanhoillislaesdiolaiset (jota äitini mm. edusti).

Raamattu ei opeta missään kohden, että ihminen olisi ns. yleisestä sovituksesta (esim. Joh. 1:29, 2. Kor. 5:19, Room. 5:18)) osallinen millään muulla tavalla, kuin armonvälineiden synnyttämän uskon kautta.
  3. TaistoRa:
    "Kasteen yhteydessä ikäänkuin pyydetään voimaa hyvän omantunnon - säilyttämiseen, jonka Jeesuksen uhriveri uskovalle lahjoitti "uskon kautta" uskoon tultaessa!.
    Uskovalle kaste "ikäänkuin" pesee pois synnin, eli syntisen luontomme uskon kautta, koska uskovan osallisuus Jeesuksen kuolemaan antaa uskovalle voiman olla syntiä tekemättä" (TaistoRa).

Kysyisin sinulta TaistoRa:
    "Missä edellä kuvaamissasi kasteen sisällöstä puhuvissa Raamatun paikoissa käytetään "ikäänkuin"-sanaa?
    (Ja tuskimpa vertauskuvallisuudesta puhutaan kasteteksteissä ollenkaan. Oikaiskaa, jos olen väärässä!).

Eikö kaste olekkaan sitä, mitä Raamattu sanoo sen olevan.
    Kyllä kaste on muutakin kuin pelkkää vettä.

Kertauksena ja uusille palstalla oleville:
    MITÄ KASTE ON?

- Kasteessa synnit pestään pois (Apt 22:16). Kaste tapahtuu syntien anteeksisaamiseksi.
    (Mark 1:4, Luuk3:3, Apt 2:38).Siinä ihminen pestään ja sydän vihmotaan puhtaaksi pahasta omastatunnosta (Hebr. 10:22).
    - Kaste uudestisynnyttää (Jh 3:5, Tiit 3:5).
    - Kasteessa tullaan osalliseksi Kristuksen kuolemasta ( Rm 6:3) ja osalliseksi Kristuksen ylösnouseuksesta (Rm 6:5).
    - Kasteessa saadaan Pyhä Henki ( Apt 2:38, Apt 19:6) .
    - Vesikaste pelastaa (1.Piet 3:21, Mark. 16:16) .
    - Kasteessa Jumala vaikuttaa meissä uskon ( Kol 2:12).
    - Kasteessa tapahtuu vanhan ihmisen (Aadamin) hautaaminen ja uuden ihmisen hengellinen herääminen ja ylösnousemus rikkomuksiin ja synteihin kuolleesta olotilasta (Room 6:4-5, Kol 2:12-13).
    Siinä ihmisen vanha luonto, “lihan ruumis” , poisriisutaan, koska kaste on Kristuksen ympärileikkaus (Kol 2:11).
    - Kaste ei ole “lihan saastan poistamista” (liha pysyy aina syntisenä, ja synnin asuinsijana), vaan ennen kaikkea Jumalan meidän kanssamme solmima hyvän omantunnon liitto (1.Piet 3:21).
    - Kasteessa tapahtuu peso, pyhittyminen ja vanhurskautuminen Kristuksen nimessä ja Jumalan Hengessä (1.Kr 6:11) .
    - Kasteessa ihminen pukee Kristuksen ja hänen vanhurskautensa päällensä (Gal 3:27)
    - Kaste pyhittää ja puhdistaa seurakunnan kirkastetuksi, tahrattomaksi, rypyttömäksi, pyhäksi ja nuhteettomaksi Kristuksen morsiameksi (Ef 5:26- 27).

Mielestäni edellä tuodut Raamatun kastetta käsittelevät kohdat eivät ollenkaan sisällä vertauskuvallisuutta (esim. "ikäänkuin"-sanaa).
    Mitäs te muutkin ajattelette; Miten "ikäänkuin"-sana liittyy kastetapahtumaan?
    ------
    Kaste ei ole ihmisen kuuliaisuuden teko Jumalalle, vaan se on Jumalan teko meille (Matt 3:11, Luuk 3:16, Joh 1:33).
    Kaste on siis evankeliumia, ei lakia.
    Me olemme siinä Jumalan toiminnan kohteena (objektina). Jumala itse toimii kasteessamme (subjekti).