Kaste armonvälineenä
Kaste on luonteeltaan armonväline.
Tästä emme saa tinkiä.
Kaste on Jumalan säätämä väline, jota käyttäen Jumala erityisellä tavalla tarjoaa kastetuille syntien anteeksiantamuksen, joka Kristuksen ansiosta on olemassa.
Kaste on toisin sanoen vanhurskauttamisen väline (1. Kor. 6:11).
Kaste ei ole mikään teko, jonka me teemme Jumalalle, vaan teko, jonka Jumala tekee meille, nimittäin jonka kautta hän tarjoaa ja antaa meille syntien anteeksiantamuksen. (Apt. 2:38), pesee puhtaaksi synneistä (Apt. 22:16) ja on se väline, jolla Kristus puhdistaa seurakuntansa (Ef. 5:26).
Siksi kaste ei kuulu lakiin, vaan evankeliumiin.
Vai mitä mieltä sinä olet?
Onko kaste ihmisen vai Jumalan teko (evankeliumia)?
Perustelut Raamatun sanalla!
Kaste on armonväline
69
1424
Vastaukset
- Larssi
Apt.22:16
Hmm…
Mikä oli kasteen merkitys tässä? Tämän mukaan näyttäisi sille, että Paavali sai Pyhän Hengen, eli uudestisyntyi ennen kastetta. Kaste on Pyhän Hengen merkki ja sinetti, uskon vahvistus. Näin täytynee tämän mukaan olla…
Uudestisynnyttääkö kaste?
apt.22:16. Ja mitäs nyt viivyttelet? Nouse ja anna sinus kastettaa ja pestä pois sinun syntis, ja huuda avuksi Herran nimeä.
Tapahtumahan oli seuraava: apt.9:17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
18. Ja hänen silmistänsä putosivat kohta niinkuin suomukset, ja hän sai sillä hetkellä näkönsä jällensä, nousi ja kastettiin.
Aivan samoin:
1.Kor.4:15. Sillä vaikka teillä olisi kymmenen tuhatta kasvattajaa Kristuksessa, ei kuitenkaan monta isää, sillä minä teidät synnyttänyt evankeliumia julistamalla Kristuksessa Jeesuksessa.
Paavali oli siis synnyttänyt korintialaiset, evankeliumin sanalla...sillä, hän oli kastanut vain muutaman.
1.Kor.1:14. Minä kiitän Jumalaa, etten minä ole yhtään teistä kastanut, vaan Krispuksen ja Gajuksen:
15. Ettei kenkään saa sanoa, että minä minun nimeeni ketään kastin.
16. Minä kastin myös Stephanaan perheen; sitte en minä tiedä, jos minä jonkun muun kastanut olen.
17. Sillä ei Kristus minua lähettänyt kastamaan, vaan evankeliumia saarnaamaan, ei sanan viisaudella, ettei Kristuksen risti turhaan menisi.
18. Sillä se puhe rististä on niille hulluus, jotka kadotetaan; mutta meille, jotka autuaaksi tulemme, on se Jumalan voima.
Apt.10. Korneliuksen tapauksen tutkielma: Niin vastasi Pietari: ”Taitaako joku kieltää näitä, jotka ovat niin Pyhän Hengen saaneet kuin mekin (eli olivat uskoon tullet), vedellä kastamasta (eli sakramentti otetaan vastaan uskolla), ja hän (Pietari) käski kastaa heitä Herran nimeen. Tuttu on myös Paavalin lausuma: ”Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi” (Room.10:10). Augsburgin tunnustuksen puolustuksessa todetaan, että usko tuo mukanaan Pyhän Hengen, kuten edellä kerrotusta Korneliuksen esimerkistä käy ilmi. Kääntäen on todettavissa, että Pyhä Henki vaikuttaa uskon sanan kautta.
Jeesus siis sanoo: "Te olette puhtaat sen sanan tähden, jonka minä teille puhuin" (Joh.15:3).
1.Pietarin saarna helluntaina: "Jotka uskoivat hänen sanansa, ne kastettiin" (Apt.2:37-41).
Siis ensin parannus, sitten kaste, jotka kuuluvay kyllä yhteen.
apt.2:41. Ne, jotka ottivat hänen sanomansa vastaan, kastettiin, ja uskovien joukkoon tuli sinä päivänä lisää noin kolmetuhatta henkeä.
Sensijaan Jumalan vanhurskaus, siirtyy uskosta uskoon (Room.1:17, muistaakseni).- pelastunut
Miksi mielestäsi jo aikaisemmin pelastuneen Paavalin tarvitsi huutaa apua Jumalalta, jos hän kerran oli pelastunut jo ennen kastettaan?
Vai pitikö huutaa vielä apua Jumalalta varmuuden vuoksi uudestaan, jos vaikka ei jostain syystä ollut aikaisemmin vielä kuullut avunhuutoja?
Huutaminenko pesi pois Paavalin synnit?
Ap. t. 22:16
Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'
Minun Raamatussani kyllä lukee, että kaste otetaan "syntienne anteeksisaamiseksi" ja siinä saadaan "Pyhän Hengen lahja" (Apt.2:38-39).
Ps.51 (51:7) Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun. [1. Moos. 8:21; Job 14:4, 25:4] - Larssi*
pelastunut kirjoitti:
Miksi mielestäsi jo aikaisemmin pelastuneen Paavalin tarvitsi huutaa apua Jumalalta, jos hän kerran oli pelastunut jo ennen kastettaan?
Vai pitikö huutaa vielä apua Jumalalta varmuuden vuoksi uudestaan, jos vaikka ei jostain syystä ollut aikaisemmin vielä kuullut avunhuutoja?
Huutaminenko pesi pois Paavalin synnit?
Ap. t. 22:16
Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'
Minun Raamatussani kyllä lukee, että kaste otetaan "syntienne anteeksisaamiseksi" ja siinä saadaan "Pyhän Hengen lahja" (Apt.2:38-39).
Ps.51 (51:7) Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun. [1. Moos. 8:21; Job 14:4, 25:4]ymmärtänyt monia oleelisia alkukysymyksiä, jo mielestäni väärin.
Sinulle Raamatunkohdissani oli faktaa, kuinka usko syntyy. Se syntyy siis Pyhän hengen viran kautta. Tästä oli kyllin esimerkkejä...mutta jatketaan. Se siirtyy uskosta uskoon, josta vanhurskas on elävä (Room.1:17).
Lapset ovat toki lihasta syntyneitä ja syntisiä vihan lapsia, mutta yleisesti kun (peri)synti syntyi, niin yleisesti myös (peri)synti sovitettiin:
Room.5:18. Niinkuin siis yhden synnin kautta on kadotus tullut kaikkein ihmisten päälle, niin on myös yhden vanhurskauden kautta elämän vanhurskaus tullut kaikkein ihmisten päälle.
Toki aikuistenkin kaikki synnit on Jeesus sovittanut, mutta varsinaisista omista tekosynneistä parannusta, tehdään uskon ja ymmärryksen kautta .
Koska pienet lapset kuuluvat Jumalan valtakuntaan (perheväkeen) ja Jeesus on myös heidän puolesta kuollut ja he uskovat, kuuluu heille myös kaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen:
Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: "Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?"
Jeesus kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän keskelleen ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: "ellette käänny ja tule niinkuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle Taivaan valtakuntaan" (Matt.18:1-14).
"Joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hän upotettaisiin meren syvyyteen" (Matt.18:6.)
Ensiksi otan kohtia tohon perisyntiin ja siihen kuinka ihminen on syntyessään kaksiosainen.
Raamattu puhuu hyvin kauniisti lapsen autuaallisesta tilasta: ” Sinä olet vetänyt minut ulos äitini kohdusta. Sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla. Sinun päälles (huomaasi) minä olen heitetty äitini kohdusta. Sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta” (ps.22:10-11).
”Minä tunsin sinun jo ennen kuin minä sinun valmistin äitis kohdussa, ja pyhitin sinun, ennen kuin sinä äidistäs synnytkään” (Jer.1:5).
Noilla 2 Sam 12:23 jakeen sanoilla "Minä menen hänen tykönsä, mutta ei hän palaja minun tyköni" Davidin ympärileikkaamaton lapsi pääsi taivaaseen. Samalla David itse tunsi olevansa armahdettu noinkin suuresta rikoksesta kuin huoruudesta ja Urian murhaamisesta. Kertoo sovituksesta Vanhan Testamentin ajalla, sekä samalla sen, että kastamaton lapsi on autuas.
Kertomus Mooseksesta ja hänen vaimostaan Sipporasta, sekä heidän pojastaan (2.Moos.4:24-26) antaa puhuttelevan kuvan sakramentin hylkäämisestä. Jumala oli kutsunut Mooseksen Midianin maasta johdattamaan kansaansa Israelia Egyptin orjuudesta. Matkalla yöpaikassa tapahtui, että Herra hyökkäsi Mooseksen kimppuun ja tahtoi tappaa hänet. Silloin Sippora suoritti pojalleen ympärileikkauksen ja kosketti esinahalla Moosesta alhaalta sanoen: "Veriylkä ympärileikkauksen tähden". Tuomio ei kohdistunut lapseen, vaan sakramentin laiminlyöneeseen isään.
5.Mooseksen kirja:
1:39 Ja teidän lapsenne, joiden sanoitte joutuvan
vihollisen saaliiksi, ja teidän poikanne, jotka
eivät vielä tiedä, mikä on hyvä, mikä paha, ne
pääsevät sinne; heille minä annan maan, ja he
ottavat sen omaksensa.
Sitten palataan tohon Paavaliin: apt.9:17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
18. Ja hänen silmistänsä putosivat kohta niinkuin suomukset, ja hän sai sillä hetkellä näkönsä jällensä, nousi ja kastettiin.
- Tässäkin seurakunta synnyttää Jumalan lapsen. Se vanhurskaus siirtyy uskovaiselta, toiselle uskovaiselle (Room.1:17). Eli armo. otetaan uskolla vastaan. Mikä on sitten se apt. 19?
Ei huutaminen pese pois syntejä vaan usko Vapahtajaan: ef.1:13. "Jonka kautta te myös totuuden sanan kuulleet olette, nimittäin evankeliumin teidän autuudestanne: jonka kautta te myös, sittekuin te uskoitte, kiinnitetyt olette lupauksen Pyhällä Hengellä"
Myös Galatalaiskirjeen selityksessä Luther analysoi näitä kolmen luvun jakeita:
"Koska usko on itse siunaus, itse perintö, joka aabrahamille luvattiin hänen siemenessään Kristuksessa, niin senvuoksi Kristukseen uskovalla on tämä perintö. Mutta jos hänellä on perintö, ei hän ole enää kasvattajan alainen, vaan hän on vapaa, hän on Herra ja perillinen. Mutta kenellekkään muulle ei anneta perintöä kuin lapsille. Siitä seuraa se, että se, joka uskoo Kristukseen, on Jumala lapsi. Tässä merkityksessä sanotaan JOh.1:12: "Hän antoi voiman tulla Jumala lapsiksi, niille jotka uskovat hänen nimeensä"
Apostoli selittää, että he ovat Jumalan lapsia uskoessaan Kristukseen. Kaste- hän sanoo,- Saa aikaan , että te olette pukeneet päällenne Kristuksen. Mutta Kristuksen päällepukeminen on samaa kuin pukea päälle vanhurskaus, totuus ja kaikki armo, sekä koko lain täyttäminen. Sen vuoksi Kristuksessa teillä on kaikki siunaus ja Aabrahamin perintö. Mutta jos te olette pukeneet päällenne Kristuksen, niin te olette, koska Kristus on Jumalan Poika, tämän saman päällepukemisen tähden Jumalan lapsia. Tätä samaa sanontaa apostoli käyttää Room.13.14 sanoessaan: "Vaan pukekaa päällenne Herra Jeesus Kristus". Ja, Ef.4, 24: "Pukekaa päällenne uusi ihminen, joka Jumaln mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen". "Totuudem" hän sano- Sillä pelkkä laki pukee päälleen ulkokullatun pyhyyden ja vanhurskauden. -- Sinä et ole- apostoli sanoo-Vanhurskas sen vuoksi että olet juutalainen ja noudatat lakia, vaan sen vuoksi, että uskot Kristukseen ja olet Kristuksen päällesi pukenut.
Galatalaiskirjeen selitys noudattaa uskon merkitystä kuin kirkkopostillan vastaava kohta. Siitä tulee samalla tavoin selkeästi esille kasteen armomerkitys, pyhitys ja kasteen siunaus vanhurskauden sinettinä. - Raamattu
Larssi* kirjoitti:
ymmärtänyt monia oleelisia alkukysymyksiä, jo mielestäni väärin.
Sinulle Raamatunkohdissani oli faktaa, kuinka usko syntyy. Se syntyy siis Pyhän hengen viran kautta. Tästä oli kyllin esimerkkejä...mutta jatketaan. Se siirtyy uskosta uskoon, josta vanhurskas on elävä (Room.1:17).
Lapset ovat toki lihasta syntyneitä ja syntisiä vihan lapsia, mutta yleisesti kun (peri)synti syntyi, niin yleisesti myös (peri)synti sovitettiin:
Room.5:18. Niinkuin siis yhden synnin kautta on kadotus tullut kaikkein ihmisten päälle, niin on myös yhden vanhurskauden kautta elämän vanhurskaus tullut kaikkein ihmisten päälle.
Toki aikuistenkin kaikki synnit on Jeesus sovittanut, mutta varsinaisista omista tekosynneistä parannusta, tehdään uskon ja ymmärryksen kautta .
Koska pienet lapset kuuluvat Jumalan valtakuntaan (perheväkeen) ja Jeesus on myös heidän puolesta kuollut ja he uskovat, kuuluu heille myös kaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen:
Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: "Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?"
Jeesus kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän keskelleen ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: "ellette käänny ja tule niinkuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle Taivaan valtakuntaan" (Matt.18:1-14).
"Joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hän upotettaisiin meren syvyyteen" (Matt.18:6.)
Ensiksi otan kohtia tohon perisyntiin ja siihen kuinka ihminen on syntyessään kaksiosainen.
Raamattu puhuu hyvin kauniisti lapsen autuaallisesta tilasta: ” Sinä olet vetänyt minut ulos äitini kohdusta. Sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla. Sinun päälles (huomaasi) minä olen heitetty äitini kohdusta. Sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta” (ps.22:10-11).
”Minä tunsin sinun jo ennen kuin minä sinun valmistin äitis kohdussa, ja pyhitin sinun, ennen kuin sinä äidistäs synnytkään” (Jer.1:5).
Noilla 2 Sam 12:23 jakeen sanoilla "Minä menen hänen tykönsä, mutta ei hän palaja minun tyköni" Davidin ympärileikkaamaton lapsi pääsi taivaaseen. Samalla David itse tunsi olevansa armahdettu noinkin suuresta rikoksesta kuin huoruudesta ja Urian murhaamisesta. Kertoo sovituksesta Vanhan Testamentin ajalla, sekä samalla sen, että kastamaton lapsi on autuas.
Kertomus Mooseksesta ja hänen vaimostaan Sipporasta, sekä heidän pojastaan (2.Moos.4:24-26) antaa puhuttelevan kuvan sakramentin hylkäämisestä. Jumala oli kutsunut Mooseksen Midianin maasta johdattamaan kansaansa Israelia Egyptin orjuudesta. Matkalla yöpaikassa tapahtui, että Herra hyökkäsi Mooseksen kimppuun ja tahtoi tappaa hänet. Silloin Sippora suoritti pojalleen ympärileikkauksen ja kosketti esinahalla Moosesta alhaalta sanoen: "Veriylkä ympärileikkauksen tähden". Tuomio ei kohdistunut lapseen, vaan sakramentin laiminlyöneeseen isään.
5.Mooseksen kirja:
ottavat sen omaksensa.
Sitten palataan tohon Paavaliin: apt.9:17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
- Tässäkin seurakunta synnyttää Jumalan lapsen. Se vanhurskaus siirtyy uskovaiselta, toiselle uskovaiselle (Room.1:17). Eli armo. otetaan uskolla vastaan. Mikä on sitten se apt. 19?
Ei huutaminen pese pois syntejä vaan usko Vapahtajaan: ef.1:13. "Jonka kautta te myös totuuden sanan kuulleet olette, nimittäin evankeliumin teidän autuudestanne: jonka kautta te myös, sittekuin te uskoitte, kiinnitetyt olette lupauksen Pyhällä Hengellä"
"Koska usko on itse siunaus, itse perintö, joka aabrahamille luvattiin hänen siemenessään Kristuksessa, niin senvuoksi Kristukseen uskovalla on tämä perintö. Mutta jos hänellä on perintö, ei hän ole enää kasvattajan alainen, vaan hän on vapaa, hän on Herra ja perillinen. Mutta kenellekkään muulle ei anneta perintöä kuin lapsille. Siitä seuraa se, että se, joka uskoo Kristukseen, on Jumala lapsi. Tässä merkityksessä sanotaan JOh.1:12: "Hän antoi voiman tulla Jumala lapsiksi, niille jotka uskovat hänen nimeensä"
Apostoli selittää, että he ovat Jumalan lapsia uskoessaan Kristukseen. Kaste- hän sanoo,- Saa aikaan , että te olette pukeneet päällenne Kristuksen. Mutta Kristuksen päällepukeminen on samaa kuin pukea päälle vanhurskaus, totuus ja kaikki armo, sekä koko lain täyttäminen. Sen vuoksi Kristuksessa teillä on kaikki siunaus ja Aabrahamin perintö. Mutta jos te olette pukeneet päällenne Kristuksen, niin te olette, koska Kristus on Jumalan Poika, tämän saman päällepukemisen tähden Jumalan lapsia. Tätä samaa sanontaa apostoli käyttää Room.13.14 sanoessaan: "Vaan pukekaa päällenne Herra Jeesus Kristus". Ja, Ef.4, 24: "Pukekaa päällenne uusi ihminen, joka Jumaln mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen". "Totuudem" hän sano- Sillä pelkkä laki pukee päälleen ulkokullatun pyhyyden ja vanhurskauden. -- Sinä et ole- apostoli sanoo-Vanhurskas sen vuoksi että olet juutalainen ja noudatat lakia, vaan sen vuoksi, että uskot Kristukseen ja olet Kristuksen päällesi pukenut.
Galatalaiskirjeen selitys noudattaa uskon merkitystä kuin kirkkopostillan vastaava kohta. Siitä tulee samalla tavoin selkeästi esille kasteen armomerkitys, pyhitys ja kasteen siunaus vanhurskauden sinettinä.5 (51:7) Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun. [1. Moos. 8:21; Job 14:4, 25:4]
Paavali ei julista lapsia eikä muitakaan varhurskaiksi sellaisenaan Kristuksen kuoleman johdosta, vaan sanoo Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen näin HUOMAA uuden liiton aikana.
Room. 3:10
niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
Miksi sinä julistat yleistä vanhurskauttamista, koska Paavalikaan ei niin tee?
Eihän se seikka, että Jumala on luonut ihmisen ja vetänyt hänen äitinsä kohdusta poista ihmisen perisyntiä?
Onhan Jumala luonut ja tehnyt Saatanankin, mutta eihän se asia tee Saatanasta synnitöntä? - pois
Larssi* kirjoitti:
ymmärtänyt monia oleelisia alkukysymyksiä, jo mielestäni väärin.
5.Mooseksen kirja:
ottavat sen omaksensa.
Galatalaiskirjeen selitys noudattaa uskon merkitystä kuin kirkkopostillan vastaava kohta. Siitä tulee samalla tavoin selkeästi esille kasteen armomerkitys, pyhitys ja kasteen siunaus vanhurskauden sinettinä.Toinen ihminenkö se pesee toisen ihmisen synnit pois? Mihin unohtui Kristuksen veri. Vain Kristuksen sovintoveri pesee syntejä pois, sillä ihminen ei koskaan pysty tekemään täydellistä parannusta synneistään omin neuvoin.
1. Piet. 3:21
Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus,
Room.6
1 Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi?
2 Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä?
3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
1.Joh.5
6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
9 Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa. - Larssi
Raamattu kirjoitti:
5 (51:7) Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun. [1. Moos. 8:21; Job 14:4, 25:4]
Paavali ei julista lapsia eikä muitakaan varhurskaiksi sellaisenaan Kristuksen kuoleman johdosta, vaan sanoo Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen näin HUOMAA uuden liiton aikana.
Room. 3:10
niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
Miksi sinä julistat yleistä vanhurskauttamista, koska Paavalikaan ei niin tee?
Eihän se seikka, että Jumala on luonut ihmisen ja vetänyt hänen äitinsä kohdusta poista ihmisen perisyntiä?
Onhan Jumala luonut ja tehnyt Saatanankin, mutta eihän se asia tee Saatanasta synnitöntä?Perisynnistä:
Kyllä luterilainen tunnustus on aika selvää tekstiä. Mutta sekin kirjoitus on tutkittava raamatun valossa (lainasin tekstiä, joka näyttäisi ollevan uskovaisen kirjoittama).
viesteissä lainataan myös muutamia raamatunkohtia. Keskustelun otsikosta päätellen kohdat ilmeisesti ovat osoittamassa että lapsi syntyy vailla uskoa.
Tässä on kuitenkin ongelma, koska raamattu opettaa että kaikki ihmiset, sekä uskovat että jumalattomat ovat täysin turmeltuneita omassa itsessään.
Jos jollaki on sellainen käsitys että tuollaiset raamatunkohdat jotka antaa ihmisestä todellisen kuvan eivät koske häntä, niin ymmärtääkseni kristinuskon olemus on hänelle vieras. (pahana sinut luetaan vanhurskaaksi, HUOM!! Sinä et muutu yhtään paremmaksi tullessasi uskovaiseksi, mutta sinä saat halun, mielen ja voiman kilvoitella puhtaalle omalletunnolle, uskomalla omat (ei Aadamin) syntisi anteeksi)
Ei raamattua tulisi niin tulkita että Jumalan ilmoituksen ilmestyy ristiriitaa. Se että Kristus voitti kuoleman vallan on esim. Hesekielin (1 kautta ilmaistu näin:
2. Mitä te pidätte keskenänne Israelin maalla tätä sananlaskua, ja sanotte: isät ovat syöneet happamia viinamarjoja, mutta lasten hampaat ovat huoltuneet?
3. Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra, senkaltainen sananlasku ei pidä enään oleman teidän seassanne Israelissa.
4. Sillä katso, kaikki sielut ovat minun, isän sielu on niin minun kuin pojankin sielu; se sielu, joka syntiä tekee, sen pitää kuoleman.
Lapset ovat siis vapaita perisynnin kirouksesta! He siis uskovat. (Matt 18:6)
Ei Jumalan sanassa ole ristiriitaa tämän asian suhteen. Turmeltunut ihminen saa lahjana omistaa Kristuksen ansion.
"Entä mitä Raamattu sanoo ihmisen luonnollisesta tilasta – ilman uudestisyntymistä armonvälineiden kautta – Jumalan edessä syntiinlankeemuksen jälkeen? Ja mitä kaste vaikuttaa ihmisen tilaan suhteessa Jumalaan? "
Usko ei siis vaikuta ihmisen luonnolliseen tilaan, vaan ihmisen "tilaan suhteessa Jumalaan".
Miksi siis raamatusta otetaan kohtia jotka puhuvat ihmisen luonnollisesta tilasta ja niillä ollaan osoittamassa että sellainen ihminen ei voi olla autuaallisessa tilassa Jumalan suhteen ?
Tässä konkreettisesti, sama kysymys:
Ps. 51:7: "Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt."
Sama Daavid sanoo myös:
Ps 22: 10. Sillä sinä olet minun vetänyt ulos äitini kohdusta: sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla.
11. Sinun päälles minä olen heitetty äitini kohdusta: sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta.
Onko tässä ristiriita ? Daavid oli ihminen ja perisynnin turmelema, siis Ps. 51:7 on totta. Mutta Ps 22 on myös totta, sillä onhan Jumala selvästi (Matt 18:6) esim. Hesekielin kautta ilmoittanut että lapset ovat Kristuksen ansiosta vapaita perisynnin kirouksesta:
2. Mitä te pidätte keskenänne Israelin maalla tätä sananlaskua, ja sanotte: isät ovat syöneet happamia viinamarjoja, mutta lasten hampaat ovat huoltuneet?
3. Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra, senkaltainen sananlasku ei pidä enään oleman teidän seassanne Israelissa.
4. Sillä katso, kaikki sielut ovat minun, isän sielu on niin minun kuin pojankin sielu; se sielu, joka syntiä tekee, sen pitää kuoleman.
..."Sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus" (1.Tim.3:15). - Larssi
pois kirjoitti:
Toinen ihminenkö se pesee toisen ihmisen synnit pois? Mihin unohtui Kristuksen veri. Vain Kristuksen sovintoveri pesee syntejä pois, sillä ihminen ei koskaan pysty tekemään täydellistä parannusta synneistään omin neuvoin.
1. Piet. 3:21
Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus,
Room.6
1 Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi?
2 Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä?
3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
1.Joh.5
6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
9 Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa.1.Pietarinkirjeen. 3:21
kaste kuuluu uskovalle ja Jeesuksen mukaan pienet lapset uskovat.
1.Piet.3:20. "Jotka ei muinen uskoneet, kuin Jumala kerran Noan aikana odotti ja kärsiväinen oli, kuin arkki valmistettiin, jossa harvat (se on: kahdeksan sielua) veden kautta päästetyksi tulivat.
21. Se nyt meitäkin kasteessa autuaaksi tekee, joka sitä aavisti (ei että lihan saastaisuudet pannaan pois, vaan että se on hyvän omantunnon liitto Jumalan tykönä) Jesuksen Kristuksen ylösnousemisen kautta"
No jo kaikki minkä Jumala on asettanut on armoa. Tässä kasteen esikuvassa vesi kantoi arkkia ja hukutti epäuskoiset. Tämän perustalta kaste hyvän omantunnon liitto Jumalan tykönä. Kun meidät kastetaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. tämä on pelastavan armoliiton
näkyvä merkki, joka kuuluu myös pienille lapsille: Hyvänomantunnoliitto, Jumalan luona. Näin Jumala tunnustaa siinä uskovaisen ihmisen, myös pienen lapsen omakseen.
Room.6-Luvun erityinen, voimakas sanoma on opetus pyhityksestä. Valaistaessaan kristityn vaellusta Paavali yhdisti siihen kasteen velvoittavan merkityksen. Kasteen kautta kristitty on haudattu Kristuksen kanssa kuolemaan. Kun olemme osalliset yhdenkaltaiseen kuolemaan, nousemme kuolleista kuten Kristus (Room.6:4-5). Jumala herätti meidät uuteen elämään omistaessamme Kristuksen kuoleman ja elämän uskon kautta (Room.6:4; Kol.2:12). Kaste opettaa ja muistuttaa Jumalan lapsia, että heidät on liitetty Kristuksen kanssa hänen yhtäläiseen kuolemaansa ja elämäänsä, omistaessamme hänen kuolemansa ja elämänsä uskon kautta. Kristuksen sovituskuolema on kertakaikkinen kuolema synnille, mutta hänen elämänsä on elämää Jumalalle (Room.6:10). Näin tulee uskon kautta tietää,, että Jumalan lapset ovat kuolleet synnille, mutta elävät Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme (Room.6:11).
Jeesus sanoi: ”Se uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen” (Mark.16:16). Tässä Yhteydessä on vielä todettava, että kasteen halveksiminen ja hylkääminen kadottaa (Augistinus ja Luther).
Luther kirjoittaa samassa Hengessä katekismuksessa: Mitä merkitsee tällainen kastaminen? Se merkitsee, että vanhaihminen meissä on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja kaikkien syntien ja himojen kanssa kuoletettava ja että sijaan on noustava uusi ihminen, joka elää vanhurskaudessa ja puhtaudessa iankaikkisesti Jumalan edessä.
Näin kaste kantaa pelastettua, kuten vesi kantoi jo vanhurskaita ihmisiä Noan arkissa ensimmäisen maailman aikana.
Lutherin opetuksia
Tätä asiaa Luther käsittelee laajasti Genesis luennossaan ja päätyy ympärileikkausta ja kastetta vertailtuaan seuraavaan lausumaan: ”Mitä on sanottava lapsista , jotka kuolevat ennen kastetta äidin kohtuun tai syntymän jälkeen. Ennen kahdeksan päivää kuolleesta lapsesta on helppo vastata , kuten myös meidän lapsistamme, jotka kuolevat ennen kastetta. Hei eivät tee syntiä ympärileikkauksen eikä kasteen liitossa. Kun laki ei tuomitse kahdeksan päivän ikäisiä ympärileikattuja, kuinka laki tuomitsisi ennen kahdeksan päivän ikäisinä kuolleita. W A 42, 621.
Augsburgin tunnustuksessa todetaan, että sakramentit vaativat uskoa ja ”niitä käytetään oikein silloin, kun ne uskossa otetaan vastaan ja niillä uskoa vahvistetaan”.
Lutherin käsityksen mukaan Jumala vaikuttaa (lahjoittaa ensin uskon, jonka hän lukee vanhurskaudeksi. Tämän käsityksen lähtökohtana on seuraavat Jeesuksen sanat: ”Menkää kaikkeen maailmaan, ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi, mutta joka ei usko se kadotetaan”. (Mark.16:15-16). Ensin siis evankeliumin sana, joka synnyttää uskon, sitten kaste. Usko on selvästi pääasia, joka ottaa huomioon kasteen.
Jumala on säätänyt mahdollisimman yksinkertaisen armojärjestyksen, jota ihminen ei voi muuttaa. Siksi ei ole monia eri keinoja tulla Jumalan lapseksi ja saada synnit anteeksi.
Tästä mulle selkisi se yksinkertainen tie mitä ns. luterilaisetkin joskus hämmästelee: Ylösnoustuaan Jeesus sanoi opetuslapsilleen: ”Rauha olkoon teille! Niin kuin Isä Minut lähetti, niin myös Minä lähetän teidät.” Ja kun Hän nämä sanonut oli, puhalsi Hän heidän päällensä ja sanoi heille: ”Ottakaa Pyhä Henki: Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joilta te ne pidätätte, niille ne ovat pidätetyt.” Joh.20: 21-23 Room. 1:17 Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niin kuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta”.
On hienoa, että olen vapautunut tuosta kaste fanaattisuudesta: On sitä evankeliumissa muutakin. Usko ja uudestisyntyminen on selvästi Raamatussa ensin ja kasteessa palataan hyvän omantunnon liittoon; Kun turvaa parannuksen armoon, haukutaan perkeleeksi. Sivumennen sanottuna: (palaa en entiseen...)
Vaikka jotkut tietyt kohdat tuntuvat laittavan painoa kasteelle, niin sitä ennen on usko/ uudestisyntyminen. Kun kuitenkin on VL:seuroissa on usein-puhuttu siitä, että lapset ovat usein uskomassa, eikä usko ole heillä kuollut toiminto. Kol.3:13: Ja kärsikäät toinen toistanne ja anteeksi antakaat toinen toisellenne, jos jollakin on kannetta toista vastaan; niinkuin myös Kristus teille on anteeksi antanut, niin myös tekin tehkäät.
Taitaa tuo kasteoppi helpolla korostua väärin ja ihminen tulee toimeen omillaa ja se johtaa passiivisuuteen ja kuolleeseen uskoon. Kun joissain noissa luterilaisissa piireissä pyörii, niin joissain ei muuta paljon puhutakkaan kuin kasteesta. On se evankeliumin tärkein asia? Miksi ei voi puhua omilla nimillä ja selkokieltä?, kuten Jeesus ja parannuksen armo. Onko niin että muu keskeinen;opetus täytyy lähes sivuuttaa? Tiedän jotain lehtiä, joissa puhutaa pääasiassa kasteesta. Mutta onko sillä hyvät hedelmät? Ei, sille se näyttäisi luterilaisten keskuudessa. kovin on yksipuolista ja miksei se tympäännytä silloin.
Otan muutamia sanan todistuksia: 2.Kor.5:18. "Mutta ne kaikki ovat Jumalasta, joka meitä on itse kanssansa sovittanut Jesuksen Kristuksen kautta, ja antoi meille viran sovinnosta saarnata. 19. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt. 20. Niin olemme me Kristuksen puolesta käskyläiset; sillä Jumala neuvoo meidän kauttamme. Niin me rukoilemme siis Kristuksen puolesta, että te Jumalan kanssa sovitte". Eli kärjistäen sanon: "mitään emme voi saara, ellemme sitä pyydä".
Mitä parannus tarkoittaa: "parannuksesta opetetaan, että ne, jotka kasteen jälkeen ovat tehneet syntiä, saavat milloin hyvänsä, kun tulevat parannukseen, syntien anteeksiantamuksen. Seurakunta ei saa evätä heiltä synneistäpäästöä. Todellinen, oikea parannus taas ei itseasiassa ole mitään muuta kuin katumista ja hätää eli peljästystä synnin tähden, mutta kuitenkin sen ohessa evankeliumin ja synneistäpäästön uskomista, että synti on anteeksiannettu ja armo Kristuksen kautta ansaittu. Tämä usko lohduttaa ja rauhoittaa sydämen. Sitten pitää seurata ja sen, että synnistä luovutaan; juuri näiden näet pitää olla parannuksen hedelmiä, niinkuin Johannes, Matteuksen evankeliumin kolmannessa luvussa sanoo: "Tehkää parannuksen soveliaita hedelmiä" (Ausburgin tunnustus). - perisynnistä
Larssi kirjoitti:
Perisynnistä:
Kyllä luterilainen tunnustus on aika selvää tekstiä. Mutta sekin kirjoitus on tutkittava raamatun valossa (lainasin tekstiä, joka näyttäisi ollevan uskovaisen kirjoittama).
viesteissä lainataan myös muutamia raamatunkohtia. Keskustelun otsikosta päätellen kohdat ilmeisesti ovat osoittamassa että lapsi syntyy vailla uskoa.
Tässä on kuitenkin ongelma, koska raamattu opettaa että kaikki ihmiset, sekä uskovat että jumalattomat ovat täysin turmeltuneita omassa itsessään.
Jos jollaki on sellainen käsitys että tuollaiset raamatunkohdat jotka antaa ihmisestä todellisen kuvan eivät koske häntä, niin ymmärtääkseni kristinuskon olemus on hänelle vieras. (pahana sinut luetaan vanhurskaaksi, HUOM!! Sinä et muutu yhtään paremmaksi tullessasi uskovaiseksi, mutta sinä saat halun, mielen ja voiman kilvoitella puhtaalle omalletunnolle, uskomalla omat (ei Aadamin) syntisi anteeksi)
Ei raamattua tulisi niin tulkita että Jumalan ilmoituksen ilmestyy ristiriitaa. Se että Kristus voitti kuoleman vallan on esim. Hesekielin (1 kautta ilmaistu näin:
Lapset ovat siis vapaita perisynnin kirouksesta! He siis uskovat. (Matt 18:6)
Ei Jumalan sanassa ole ristiriitaa tämän asian suhteen. Turmeltunut ihminen saa lahjana omistaa Kristuksen ansion.
"Entä mitä Raamattu sanoo ihmisen luonnollisesta tilasta – ilman uudestisyntymistä armonvälineiden kautta – Jumalan edessä syntiinlankeemuksen jälkeen? Ja mitä kaste vaikuttaa ihmisen tilaan suhteessa Jumalaan? "
Usko ei siis vaikuta ihmisen luonnolliseen tilaan, vaan ihmisen "tilaan suhteessa Jumalaan".
Miksi siis raamatusta otetaan kohtia jotka puhuvat ihmisen luonnollisesta tilasta ja niillä ollaan osoittamassa että sellainen ihminen ei voi olla autuaallisessa tilassa Jumalan suhteen ?
Tässä konkreettisesti, sama kysymys:
Ps. 51:7: "Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt."
Sama Daavid sanoo myös:
Ps 22: 10. Sillä sinä olet minun vetänyt ulos äitini kohdusta: sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla.
11. Sinun päälles minä olen heitetty äitini kohdusta: sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta.
Onko tässä ristiriita ? Daavid oli ihminen ja perisynnin turmelema, siis Ps. 51:7 on totta. Mutta Ps 22 on myös totta, sillä onhan Jumala selvästi (Matt 18:6) esim. Hesekielin kautta ilmoittanut että lapset ovat Kristuksen ansiosta vapaita perisynnin kirouksesta:
..."Sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus" (1.Tim.3:15).Adamin perisynnin seuraus oli sairaudet ja hengellinen kuolema ja ihmisen fyysinen kuolema. Synnytyskivut ja säryt. Miten niin lapset eivät ole perisynnin seurausten alaisia, lapsia sairastuu, syntyy sairaana, lapsia kuolee joka päivä ja sinä sanot, että lapset ovat perisynnistä vapaita. Väärin opetat ja valikoit tahallasi jakeita ja kohtia puoltamaan väärää oppiasi. tee siis parannus asiassa.
- Larssi
perisynnistä kirjoitti:
Adamin perisynnin seuraus oli sairaudet ja hengellinen kuolema ja ihmisen fyysinen kuolema. Synnytyskivut ja säryt. Miten niin lapset eivät ole perisynnin seurausten alaisia, lapsia sairastuu, syntyy sairaana, lapsia kuolee joka päivä ja sinä sanot, että lapset ovat perisynnistä vapaita. Väärin opetat ja valikoit tahallasi jakeita ja kohtia puoltamaan väärää oppiasi. tee siis parannus asiassa.
Jaa opetatko, että kun lapsi kastetaan, sielu taivaaseen vilahtaa? tai Synnyttääkö Jumala kastamattomia lapsia kadotukseen? Näin on johdonmukaisesti tuon opin mukaan.
Mutta EI! Jo Jeesus opettaa, että kaikkein pienimmät uskovat häneen ja näkevät taivaallisen Isän kasvot (Matt.18). - Lapset
Larssi kirjoitti:
Jaa opetatko, että kun lapsi kastetaan, sielu taivaaseen vilahtaa? tai Synnyttääkö Jumala kastamattomia lapsia kadotukseen? Näin on johdonmukaisesti tuon opin mukaan.
Mutta EI! Jo Jeesus opettaa, että kaikkein pienimmät uskovat häneen ja näkevät taivaallisen Isän kasvot (Matt.18).syntyvät kaksiosaisina...
- tilanne.
Larssi kirjoitti:
Mutta EI! Jo Jeesus opettaa, että kaikkein pienimmät uskovat häneen ja näkevät taivaallisen Isän kasvot (Matt.18).Jeesus sanoi hänen syliinsä viedyn ja Jeesuksen "kosketuksen" saaneen lapsen uskovan häneen.
Lapsi sai ensin jotain Jeesukelta "kosketuksen" ja lapsi uskoi sen jälkeen.
Johannes sai Pyhän Hengen jo äitinsä kohdussa ja ilmaisi uskonsa hypähtämällä ilosta kohdussa kuullessaan Marian tervehdyksen sanan.
Kasteessa luvataan Pyhän Hengen lahja teille ja teidän lapsillenne. Kaste on Jeesuksen kosketus lapselle.
Hengellinen ympärileikkaus kasteessa
Kol.2 sanoo, että kasteessa, jossa te olette herätetyt (hengellisestä kuolemasta, jonka perisynti aiheutti) Jumala aikaansaa uskon lapseen.
Room. 6:4
Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista.3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut? - siamilaiset
Lapset kirjoitti:
syntyvät kaksiosaisina...
eihän Raamattu tuolaista opeta, vai Siamilaiset kaksoset
- VARMA , ETTÄ
kaste ei pelasta, ei pelastanut minuakaan, kirjoitan tätä 52v syntymä päivänäni.Eli siitä kasteesta mistä en muista mitään, enkä ole itse sitä valinnut, en myöskään saanut mitään voimaa.Elämä ajautui maailman turuille ja syntielämään joka katkesi vasta 27vuotiaana kun sain ottaa Jumalan lahjan elävän uskon Jeesukseen vastaan Häneltä joka sen lahjan antaakin, ei kukaan muu.Sitten tuosta Jumalan lahjasta, uskosta Jeesukseen meni n.2kk kun menin , koska olin tullut siihe tulokseen Raamattua lukiessani uskovien kasteelle, enkä ole päivääkään katunut sitä, siitä on jo yli 24v aikaa.Kohta tuon kaste tapahtuman jälkeen sain täyttyä Pyhällä Hengellä ja rukoilla uusinkielin Apostolien teot 2 luku.Ja eikun paranee....Lupaushan on vanhurskaan polku kirkastuu kirkastumistaan..... Näin siis minun kohdalla. Ja ennenkuin alat arvostelamaan kirjoitustani, totean:KAIKKI ON JUMALAN ARMOA, ARMON PÄÄLLE.KUNNIA JUMALALLE JA KIITOS JEESUKSELLENI, HERRALLENI,amen.
- mahdollinen
Väärät profeetat
15 "Varokaa vääriä profeettoja. He tulevat luoksenne lampaiden vaatteissa, mutta sisältä he ovat raatelevia susia. [7:15-20: Matt. 12:33; Luuk. 6:43-45 : Miika 3:5; Matt. 24:11,24; Ap. t. 20:29; 2. Piet. 2:1,2]
16 Hedelmistä te heidät tunnette. Eihän orjantappuroista koota rypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita.
17 Hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, huono puu kelvottomia hedelmiä.
18 Ei hyvä puu voi tehdä kelvottomia eikä huono puu hyviä hedelmiä. [Jaak. 3:12]
19 Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, kaadetaan ja heitetään tuleen. [Matt. 3:10 ]
20 Hedelmistä te siis tunnette heidät.
21 "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon. [7:21-23: Luuk. 6:46, 13:25-27 : Hoos. 8:2; Matt. 25:11]
22 Monet sanovat minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra! Sinun nimessäsihän me profetoimme, sinun nimessäsi me karkotimme pahoja henkiä ja sinun nimessäsi teimme monia voimatekoja.'
23 Mutta silloin he saavat minulta vastauksen: 'En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, vääryydentekijät!' [Matt. 13:41,42, 25:12,41]
Ef.4:5 yksi kaste. "varma, että":
"kaste ei pelasta..."
Missä Raamatussa sanotaan näin?
Et oikein vastannut alkuperäiseen kysymykseeni;
"Onko kaste lakia vai evankeliumia"?
Menit ns. "uskovien kasteelle".
Onko kaste siunulle pelkkää vettä (upotus) ja oma kuuliaisuuden teko (siis lakia)?
Kasteeseesi ei näin ollen sisälly mitään Jumalan armoa!"varma, että": kasteesta mistä en muista mitään, enkä ole itse sitä valinnut..."
Kasteessa ei olekkaan kyse ihmisen valinnasta, vaan Jumalan.
"Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät" (Joh. 15:16).- Larssi
Tapio522 kirjoitti:
"varma, että":
"kaste ei pelasta..."
Onko kaste siunulle pelkkää vettä (upotus) ja oma kuuliaisuuden teko (siis lakia)?
Kasteeseesi ei näin ollen sisälly mitään Jumalan armoa!Epäuskoisia Ihmisiä menee kadotukseen kasteineen päivineen. Lavea on se tie, joka kadotukseen vie, sanotaan.
Ahdas on se toinen tie, joka taivaaseen vie, eikä siellä ole tungosta. ´Nooa, meni arkkiin uskovaisena ja sen esikuvan mukaan, sakramentit nautitaan uskolla omistetaviksi.
Miksi tulee myös pieniä lapsia kastaa? Room.5:18. Niinkuin siis yhden synnin kautta on kadotus tullut kaikkein ihmisten päälle, niin on myös yhden vanhurskauden kautta elämän vanhurskaus tullut kaikkein ihmisten päälle.
Toki aikuisenkin kaikki synnit on sovitettu, mutta paranusta tehdään omista tekosynneistä uskon ja ymmärryksen kautta.
Koska pienet lapset kuuluvat Jumalan valtakuntaan (perheväkeen) ja he uskovat, kuuluu heille myös kaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen: Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: "Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?" Jeesus kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän keskelleen ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: "ellette käänny ja tule niinkuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle Taivaan valtakuntaan" (Matt.18:1-14). Jeesus sanoo myös kaikkein pienimmäisten uskovan häneen ja näkevän taivaallisen Isän kasvot(Matt.18).
Laestaudius Ja Luther opettivat lapsikasteen olevan raamatullinen, koska he uskovat. Vanhoillislestadiolainen käsitys on Raamatun ja luterilaisen opin mukainen.
Kristityt kilvoittelevat kasteen armoliitossa uskon kautta. Jumalan valtakunnan arkki kulkee perille liiton veden varassa. Uskolla olemme omistaneet vanhurskauden, joka kelpaa Jumalan edessä. Sen tähden olemme myös voineet saada kasteen siunauksen päästäksemme liiton osallisuudessa uskomme päämäärään, kirkkauden taivaaseen. Uskon kautta ymmärrämme Jumalan sanasta, että myös lapset ovat autuaita sen uskon tähden, jonka Jumala on heille lahjoittanut Jeesuksessa Kristuksessa. Sen vuoksi lapsille kuuluu kaste, jonka he ottavat vastaan uskolla. On harhaoppia, että kaste vaikuttaa tehtynä tekona, ilman kastettavan uskoa.. Lapsikasteen hylkäämistä ja uudelleen kastamista, on niinikään pidettävä harhana, jota vastaan tulee taistella Jumalan sanalla. Vanhoillislestadiolainen kaste on Raamatun mukainen.
33. Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta.
Ei "kaikki omaiset", voi sulkea lapsia pois.
apt.(2:39):"Teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu" Siis, myös kasteen lupaus on jo annettu.
Lähetyskäsky on kolmiosainen ja sisältää myös lapsikasteen:
19. Menkäät siis ja opettakaat (a) kaikkea kansaa, ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,
20. Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen!
P. Matteuksen Evankeliumin loppu.
Tästä ovat siis seurakunnasani, olevat hedelmät hyvät. Usko säilyy usein perhekunnittain ja ihan suvuttain, niinkuin luvataan lähetyskäskyssä.
Haluan vielä lisätä loppuun: "Ahkeroiden tulee säilyttää hengenluom ykseys...yksi Herra, yksi usko, yksi kaste". Emme tarvitse siis maassamme uudestikastamista, vaan uudesti uskomista. Kasteen armoliitto on Jumalan puolelta aina voimassa.
..."Sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus" (1.Tim.3:15). - Larssi
Tapio522 kirjoitti:
"varma, että": kasteesta mistä en muista mitään, enkä ole itse sitä valinnut..."
"Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät" (Joh. 15:16).Minusta Jeesus opettaa kaikkein pienimmäisten lasten tilasta, että nämä uskovat ja näkevät taivaallisen Isän kasvot...
Kaikki kansat syntyvät Herralle Siionissa (Ps 87 muistaakseni). Valkopukuisten joukossa (IlmK) on joka kielestä ja kansasta ihmisiä, sillä Jumala korjaa omansa jo lapsuudenuskossa monista kansoista joille ei edes saarnata valtakunnan evankeliumia, heidän epäuskonsa tähden. - tarkennus
Larssi kirjoitti:
Minusta Jeesus opettaa kaikkein pienimmäisten lasten tilasta, että nämä uskovat ja näkevät taivaallisen Isän kasvot...
Kaikki kansat syntyvät Herralle Siionissa (Ps 87 muistaakseni). Valkopukuisten joukossa (IlmK) on joka kielestä ja kansasta ihmisiä, sillä Jumala korjaa omansa jo lapsuudenuskossa monista kansoista joille ei edes saarnata valtakunnan evankeliumia, heidän epäuskonsa tähden.Lapsen suojelusenkeli näkee.
Lapsi on otettu Jeesuksen nimeen. Eli kasteessa annettu Jeesukselle. Sellaisen lapsen Jeesus sanoo uskovan häneen.
Matt. 18:10
Katsokaa, ettette halveksu yhtäkään näistä pienistä; sillä minä sanon teille, että heidän enkelinsä taivaissa näkevät aina minun Isäni kasvot, joka on taivaissa.
Mark.9
36 Ja hän otti lapsen ja asetti sen heidän keskellensä; ja otettuaan sen syliinsä hän sanoi heille:
37 "Joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut; ja joka minut ottaa tykönsä, se ei ota tykönsä minua, vaan hänet, joka on minut lähettänyt".
42 Ja joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat, sen olisi parempi, että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen.
Mutta jotainhan sen lapsenkin on Jeesuksen sanojen mukaan otettava vastaan? että ei ihan sellaisenaan hääjuhlaan kuitenkaan?
Mark.10
15 Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."
Kastetuille perheille sanottiin. Lapsikin tarvitsee hääpuvun Karitsan häissä.
Gal.3
27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet. - Larssi
tarkennus kirjoitti:
Lapsen suojelusenkeli näkee.
Lapsi on otettu Jeesuksen nimeen. Eli kasteessa annettu Jeesukselle. Sellaisen lapsen Jeesus sanoo uskovan häneen.
Matt. 18:10
Katsokaa, ettette halveksu yhtäkään näistä pienistä; sillä minä sanon teille, että heidän enkelinsä taivaissa näkevät aina minun Isäni kasvot, joka on taivaissa.
Mark.9
36 Ja hän otti lapsen ja asetti sen heidän keskellensä; ja otettuaan sen syliinsä hän sanoi heille:
37 "Joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut; ja joka minut ottaa tykönsä, se ei ota tykönsä minua, vaan hänet, joka on minut lähettänyt".
42 Ja joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat, sen olisi parempi, että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen.
Mutta jotainhan sen lapsenkin on Jeesuksen sanojen mukaan otettava vastaan? että ei ihan sellaisenaan hääjuhlaan kuitenkaan?
Mark.10
15 Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."
Kastetuille perheille sanottiin. Lapsikin tarvitsee hääpuvun Karitsan häissä.
Gal.3
27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.: Emme suikaan noin tahdo tehdä vaan pyrimme selittään raamatun niin että kohdat toisiaan vahvistavat. Tässä eräs esitetyistä kohdista (Matt 18):
1. Sillä hetkellä tulivat opetuslapset Jesuksen tykö, sanoen: kuka siis on suurin taivaan valtakunnassa?
2. Ja Jesus kutsui tykönsä lapsen, ja asetti sen heidän keskellensä,
3. Ja sanoi: totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule niinkuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle taivaan valtakuntaan.
4. Sentähden joka itsensä alentaa niinkuin tämä lapsi, se on suurin taivaan valtakunnassa.
5. Ja joka holhoo senkaltaisen lapsen minun nimeeni, hän holhoo minun.
6. Mutta joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllyn kivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen.
Jeesus asettaa siis yhden lapsen opetuslasten eteen. Sitten jakeessa 6 puhuu monikossa lapsista jotka uskovat Hänen päälle.
Tuleeko jae 6 ymmärtää niin että jotkut (= kastetut ? ) pienemmistä uskovat ja on erityisen paha asia jos juuri tällaisen lapsen pahentaa ?
Ei!
Tietenkin on yhtä paha jos pahentaa kaksi tai kolme lasta, eli "yhden näistä", tarkoittaa "kenen tahansa näistä".
Ja koska jae 3 puhuu kaikista lapsista, niin emme voi sanoa että jae 6 yllättäen supistaa tuon jakeessa 3 mainitun joukon kriteerillä "jotka uskovat minun päälleni", vaan jae 6 sanoo että aina kun joku pieni lapsi vietellään tapahtuu äärettömän suuri vahinko, juuri siksi että se vietellään pois lapsen uskosta.
Jeesus siis ottaa (meidän tulkinnan mukaan) kantaa lapsen uskoon. He uskovat ja heidät tulee kastaa ja opettaa pitämään kaikki mitä Jeesus on sanonut. Tämä on yhtäpitävä apostolien (ja Jeesuksen) saarnan kanssa: usko ja sitten kaste. Tosin, perin runsaasti on esitetty kohtia jotka myös antavat ymmärtää että Jeesus ei tällaista asiaa jättänyt auki.
-----
On totta että ei ole mitään muuta tapaa päästä sovintoveren osallisuuteen kun uskomalla Kristuksen evankeliumin syntein anteeksisaamiseksi. On myös totta että ei voi pysyä uskossa mitenkään muuten kuin yhä uudelleen turvata syntein päästöön.(Käärmeen pää on rikkipoljettu mutta Aadamin myrkky pysyy meissä ja on viemässä syntiin ja epäuskoon)
Kaikille luoduille tulee saarnata evankeliumia. Ei vaan kerran, mutta se on matkasauvana halki koko ajallisen elämän. Uudestisyntyminen tarkoittaa että ihminen saa epäuskon (ja kaikki sen hedelmät) anteeksi. Perisynnin suhteen siinä ei kuitenkaan tapahdu yhtään mitään muutosta, vaan se asuu edelleen lihassa (mika lihasta syntynyt on...) ja ihminen luonnostaan pysyy yhtä turmeltuneena ja kyvyttömänä todelliseen Jumalan pelkoon jne,
MUTTA, kun oot saanut epäuskon ja tekosyntisi anteeksi oot saanut armon palata pienen lapsen puhtaan omantunnon omistajaksi. Ne synnit joita lihassasi tehnyt olet (joista sinä myös tuomitaan) pyyhitään pois ja niitä ei enää ole olemassa.
Kansanomaisesti voisi sanoa että emme tarvitse murehtia Aadamin lankeamuksesta, mutta valvoa siinä että omat syntimme vaihdamme Jumalan armoon. Tähän on yksi armoväline tarjolla: elävä, korvin kuultava ja sydämellä uskottava evankeliumi.
Ei tässä ole raamatun opetuksen ja sanoman suhteen mitään ristiriitaa, mutta ongelma on väistymätön jos ruvetaan rakentamaan epäraamatullisten "armovälineitten" varaan.
10. Katsokaat, ettette katso ylön yhtäkään näistä pienimmistä; sillä minä sanon teille: heidän enkelinsä taivaissa näkevät AINA minun isäni kasvot, joka on taivaissa.
11. Sillä Ihmisen Poika tuli autuaaksi tekemään sitä, mikä kadonnut oli.
Jeesus on siis tehnyt autuaaksi, vanhurskaaksi, perisynnin kautta kadotetun lapsen (pienimmän).
Jumalan edessä ovat vain Jumalan lasten suojelusenkelit. Jumalan sana osoittaa, että taivaan enkelit ovat "palvelukseen lähetetyt niille, jotka autuudenperimän pitää" (Heb.1:14).
Kirjoittaessaan pakanuudesta uskoon tulleille efesolaisille Paavali totesi, että Jumala oli herättänyt heidät, kun he olivat kuolleet "ylitsekäymisten ja syntein tähden" (Ef.2:1). Nämä pakanat olivat siis olleet hengellisesti eläviä jossakin elämänsä vaiheissa. Ainoa mahdollinen vaihe oli kun he olivat pienokaisia. - Minäuskon
Larssi kirjoitti:
: Emme suikaan noin tahdo tehdä vaan pyrimme selittään raamatun niin että kohdat toisiaan vahvistavat. Tässä eräs esitetyistä kohdista (Matt 18):
1. Sillä hetkellä tulivat opetuslapset Jesuksen tykö, sanoen: kuka siis on suurin taivaan valtakunnassa?
2. Ja Jesus kutsui tykönsä lapsen, ja asetti sen heidän keskellensä,
3. Ja sanoi: totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule niinkuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle taivaan valtakuntaan.
4. Sentähden joka itsensä alentaa niinkuin tämä lapsi, se on suurin taivaan valtakunnassa.
5. Ja joka holhoo senkaltaisen lapsen minun nimeeni, hän holhoo minun.
6. Mutta joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllyn kivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen.
Jeesus asettaa siis yhden lapsen opetuslasten eteen. Sitten jakeessa 6 puhuu monikossa lapsista jotka uskovat Hänen päälle.
Tuleeko jae 6 ymmärtää niin että jotkut (= kastetut ? ) pienemmistä uskovat ja on erityisen paha asia jos juuri tällaisen lapsen pahentaa ?
Ei!
Tietenkin on yhtä paha jos pahentaa kaksi tai kolme lasta, eli "yhden näistä", tarkoittaa "kenen tahansa näistä".
Ja koska jae 3 puhuu kaikista lapsista, niin emme voi sanoa että jae 6 yllättäen supistaa tuon jakeessa 3 mainitun joukon kriteerillä "jotka uskovat minun päälleni", vaan jae 6 sanoo että aina kun joku pieni lapsi vietellään tapahtuu äärettömän suuri vahinko, juuri siksi että se vietellään pois lapsen uskosta.
Jeesus siis ottaa (meidän tulkinnan mukaan) kantaa lapsen uskoon. He uskovat ja heidät tulee kastaa ja opettaa pitämään kaikki mitä Jeesus on sanonut. Tämä on yhtäpitävä apostolien (ja Jeesuksen) saarnan kanssa: usko ja sitten kaste. Tosin, perin runsaasti on esitetty kohtia jotka myös antavat ymmärtää että Jeesus ei tällaista asiaa jättänyt auki.
-----
On totta että ei ole mitään muuta tapaa päästä sovintoveren osallisuuteen kun uskomalla Kristuksen evankeliumin syntein anteeksisaamiseksi. On myös totta että ei voi pysyä uskossa mitenkään muuten kuin yhä uudelleen turvata syntein päästöön.(Käärmeen pää on rikkipoljettu mutta Aadamin myrkky pysyy meissä ja on viemässä syntiin ja epäuskoon)
Kaikille luoduille tulee saarnata evankeliumia. Ei vaan kerran, mutta se on matkasauvana halki koko ajallisen elämän. Uudestisyntyminen tarkoittaa että ihminen saa epäuskon (ja kaikki sen hedelmät) anteeksi. Perisynnin suhteen siinä ei kuitenkaan tapahdu yhtään mitään muutosta, vaan se asuu edelleen lihassa (mika lihasta syntynyt on...) ja ihminen luonnostaan pysyy yhtä turmeltuneena ja kyvyttömänä todelliseen Jumalan pelkoon jne,
MUTTA, kun oot saanut epäuskon ja tekosyntisi anteeksi oot saanut armon palata pienen lapsen puhtaan omantunnon omistajaksi. Ne synnit joita lihassasi tehnyt olet (joista sinä myös tuomitaan) pyyhitään pois ja niitä ei enää ole olemassa.
Kansanomaisesti voisi sanoa että emme tarvitse murehtia Aadamin lankeamuksesta, mutta valvoa siinä että omat syntimme vaihdamme Jumalan armoon. Tähän on yksi armoväline tarjolla: elävä, korvin kuultava ja sydämellä uskottava evankeliumi.
Ei tässä ole raamatun opetuksen ja sanoman suhteen mitään ristiriitaa, mutta ongelma on väistymätön jos ruvetaan rakentamaan epäraamatullisten "armovälineitten" varaan.
10. Katsokaat, ettette katso ylön yhtäkään näistä pienimmistä; sillä minä sanon teille: heidän enkelinsä taivaissa näkevät AINA minun isäni kasvot, joka on taivaissa.
11. Sillä Ihmisen Poika tuli autuaaksi tekemään sitä, mikä kadonnut oli.
Jeesus on siis tehnyt autuaaksi, vanhurskaaksi, perisynnin kautta kadotetun lapsen (pienimmän).
Jumalan edessä ovat vain Jumalan lasten suojelusenkelit. Jumalan sana osoittaa, että taivaan enkelit ovat "palvelukseen lähetetyt niille, jotka autuudenperimän pitää" (Heb.1:14).
Kirjoittaessaan pakanuudesta uskoon tulleille efesolaisille Paavali totesi, että Jumala oli herättänyt heidät, kun he olivat kuolleet "ylitsekäymisten ja syntein tähden" (Ef.2:1). Nämä pakanat olivat siis olleet hengellisesti eläviä jossakin elämänsä vaiheissa. Ainoa mahdollinen vaihe oli kun he olivat pienokaisia.sitten missäs vaiheessa lapsi luopuu uskosta jos otamme esimerkiksi tapauksen ateisti palstalta. Siellä joku äiti kertoi että he kuuluvat kirkkoon mutta eroavat kohta. Heillä oli lapsi 4 vuotias ja hän oli käynyt pyhäkoulussa jossa oli kuullut Jeesuksesta. Kotiin tullessaan lapsi oli kertonut että oli kuullut jotain satuja Jeesuksesta. Siis tuossa iässä tuo lapsi ei varmasti muutenkaan ollut ymmärtänyt kokonaisuutta mutta miten usko sitten tuollaisessa tilanteessa ilmenee? Siis he eivät kertoneet lapsille uskonasioista. Samaisella palstalla on muita esimerkkejä kun ihmiset kasvavat ateistiksi ilman usko opetusta ja sitten aikuisena sitä halveksii helpommin uskoa jos ei ole lapsina kuullut ilo sanomaa. Miten kauan tuo usko sitten vaikuttaa?
- kunhan ensin
Tapio522 kirjoitti:
"varma, että":
"kaste ei pelasta..."
Kasteeseesi ei näin ollen sisälly mitään Jumalan armoa!näytät missä Raamatussa esiintyy teidän luterilaisten viljelemät sanat: kasteen armo?
- eli näin!
Larssi kirjoitti:
Epäuskoisia Ihmisiä menee kadotukseen kasteineen päivineen. Lavea on se tie, joka kadotukseen vie, sanotaan.
Ahdas on se toinen tie, joka taivaaseen vie, eikä siellä ole tungosta. ´Nooa, meni arkkiin uskovaisena ja sen esikuvan mukaan, sakramentit nautitaan uskolla omistetaviksi.
Miksi tulee myös pieniä lapsia kastaa? Room.5:18. Niinkuin siis yhden synnin kautta on kadotus tullut kaikkein ihmisten päälle, niin on myös yhden vanhurskauden kautta elämän vanhurskaus tullut kaikkein ihmisten päälle.
Toki aikuisenkin kaikki synnit on sovitettu, mutta paranusta tehdään omista tekosynneistä uskon ja ymmärryksen kautta.
Koska pienet lapset kuuluvat Jumalan valtakuntaan (perheväkeen) ja he uskovat, kuuluu heille myös kaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen: Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: "Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?" Jeesus kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän keskelleen ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: "ellette käänny ja tule niinkuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle Taivaan valtakuntaan" (Matt.18:1-14). Jeesus sanoo myös kaikkein pienimmäisten uskovan häneen ja näkevän taivaallisen Isän kasvot(Matt.18).
Laestaudius Ja Luther opettivat lapsikasteen olevan raamatullinen, koska he uskovat. Vanhoillislestadiolainen käsitys on Raamatun ja luterilaisen opin mukainen.
Kristityt kilvoittelevat kasteen armoliitossa uskon kautta. Jumalan valtakunnan arkki kulkee perille liiton veden varassa. Uskolla olemme omistaneet vanhurskauden, joka kelpaa Jumalan edessä. Sen tähden olemme myös voineet saada kasteen siunauksen päästäksemme liiton osallisuudessa uskomme päämäärään, kirkkauden taivaaseen. Uskon kautta ymmärrämme Jumalan sanasta, että myös lapset ovat autuaita sen uskon tähden, jonka Jumala on heille lahjoittanut Jeesuksessa Kristuksessa. Sen vuoksi lapsille kuuluu kaste, jonka he ottavat vastaan uskolla. On harhaoppia, että kaste vaikuttaa tehtynä tekona, ilman kastettavan uskoa.. Lapsikasteen hylkäämistä ja uudelleen kastamista, on niinikään pidettävä harhana, jota vastaan tulee taistella Jumalan sanalla. Vanhoillislestadiolainen kaste on Raamatun mukainen.
33. Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta.
Ei "kaikki omaiset", voi sulkea lapsia pois.
apt.(2:39):"Teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu" Siis, myös kasteen lupaus on jo annettu.
Lähetyskäsky on kolmiosainen ja sisältää myös lapsikasteen:
19. Menkäät siis ja opettakaat (a) kaikkea kansaa, ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,
20. Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen!
P. Matteuksen Evankeliumin loppu.
Tästä ovat siis seurakunnasani, olevat hedelmät hyvät. Usko säilyy usein perhekunnittain ja ihan suvuttain, niinkuin luvataan lähetyskäskyssä.
Haluan vielä lisätä loppuun: "Ahkeroiden tulee säilyttää hengenluom ykseys...yksi Herra, yksi usko, yksi kaste". Emme tarvitse siis maassamme uudestikastamista, vaan uudesti uskomista. Kasteen armoliitto on Jumalan puolelta aina voimassa.
..."Sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus" (1.Tim.3:15).1. Menkää ja opettakaa. Nyt tulevat opettamalla, puhumalla, julistamalla Jeesukseen uskoviksi(huom! ovat jo sen ikäisiä että ymmärtävät sanan)
2.Sitten uskovien kaste, kun on otettu sana, Jeesus ymmärryksellä ja vapaa ehtoisesti vastaan.
3. Monet uskoon tulleet ja kastetut Jumala sitten valtuuttaa evankelistoiksi, pastoreiksi opettamaan, julistamaan ja paimentamaan. - no kun
Tapio522 kirjoitti:
"varma, että": kasteesta mistä en muista mitään, enkä ole itse sitä valinnut..."
"Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät" (Joh. 15:16).luet Raamattua, , vanginvartija, kuka valitsi, kuka vei hänet kasteelle, eikö hän itse mennyt aikuinen, oma valinta, vapaa ehtoinen, itse meni.Purppuran myyjä Lydia, aikuinen nainen , samoin itse valitsi, meni kasteelle, ei viety. JA VARMASTI MOLEMMAT MUISTAVAT VAIKKA KESKELLÄ YÖTÄ HERÄTETTÄISIIN JA KYSYTTÄISIIN, OMAN KASTEENSA!!!!
kunhan ensin kirjoitti:
näytät missä Raamatussa esiintyy teidän luterilaisten viljelemät sanat: kasteen armo?
Vastaus "Kunhan ensin" (kertauksena muillekin ja uusille palstalla oleville):
MITÄ KASTE ON?
Voit samalla miettiä, sisältyykö kasteeseen mitään armoa ja Jumalan tekoa seuraavien kasteen sisältöön liittyvien Raamatun paikkojen myötä:
- Kasteessa synnit pestään pois (Apt 22:16). Kaste tapahtuu syntien anteeksisaamiseksi.
(Mark 1:4, Luuk. 3:3, Apt 2:38).Siinä ihminen pestään ja sydän vihmotaan puhtaaksi pahasta omastatunnosta (Hebr. 10:22).
- Kaste uudestisynnyttää (Joh 3:5, Tiit 3:5).
- Kasteessa tullaan osalliseksi Kristuksen kuolemasta ( Rm 6:3) ja osalliseksi Kristuksen ylösnouseuksesta (Rm 6:5).
- Kasteessa saadaan Pyhä Henki ( Apt 2:38, Apt 19:6) .
- Vesikaste pelastaa (1.Piet 3:21, Mark. 16:16) .
- Kasteessa Jumala vaikuttaa meissä uskon ( Kol 2:12).
- Kasteessa tapahtuu vanhan ihmisen (Aadamin) hautaaminen ja uuden ihmisen hengellinen herääminen ja ylösnousemus rikkomuksiin ja synteihin kuolleesta olotilasta (Room 6:4-5, Kol 2:12-13).
Siinä ihmisen vanha luonto, “lihan ruumis” , poisriisutaan, koska kaste on Kristuksen ympärileikkaus (Kol 2:11).
- Kaste ei ole “lihan saastan poistamista” (liha pysyy aina syntisenä, ja synnin asuinsijana), vaan ennen kaikkea Jumalan meidän kanssamme solmima hyvän omantunnon liitto (1.Piet 3:21).
- Kasteessa tapahtuu peso, pyhittyminen ja vanhurskautuminen Kristuksen nimessä ja Jumalan Hengessä (1.Kr 6:11) .
- Kasteessa ihminen pukee Kristuksen ja hänen vanhurskautensa päällensä (Gal 3:27)
- Kaste pyhittää ja puhdistaa seurakunnan kirkastetuksi, tahrattomaksi, rypyttömäksi, pyhäksi ja nuhteettomaksi Kristuksen morsiameksi (Ef 5:26- 27).
Siis; Onko kaste armonväline?
------
Kaste ei ole ihmisen kuuliaisuuden teko Jumalalle, vaan se on Jumalan teko meille (Matt 3:11, Luuk 3:16, Joh 1:33).
Kaste on siis evankeliumia, ei lakia.
Me olemme siinä Jumalan toiminnan kohteena (objektina). Jumala itse toimii kasteessamme (subjekti).
Siis; onko kaste ihmisen vai Jumalan teko?
(Perustelut Raamatun sanalla!)no kun kirjoitti:
luet Raamattua, , vanginvartija, kuka valitsi, kuka vei hänet kasteelle, eikö hän itse mennyt aikuinen, oma valinta, vapaa ehtoinen, itse meni.Purppuran myyjä Lydia, aikuinen nainen , samoin itse valitsi, meni kasteelle, ei viety. JA VARMASTI MOLEMMAT MUISTAVAT VAIKKA KESKELLÄ YÖTÄ HERÄTETTÄISIIN JA KYSYTTÄISIIN, OMAN KASTEENSA!!!!
"Ja eräs Lyydia niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista, jumalaapelkääväinen nainen, oli kuulemassa; ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui (Apt 16:14).
Siis Herra avasi...
Mitä luonnollinen ihminen tekee:
"...ei ole ketään, joka etsii Jumalaa..." (Room. 3:11).
Sinulla on painopiste ihmisen omissa tekemisissä ja valinnoissa;"...MINÄ ITSE valitsen, MINÄ ITSE menen kasteelle jne...)".
Huom.
Vanhemmat veivät lapsensa Jeesuksen siunattaviksi (Mark. 10:13).
Kristillinen seurakunta on aina vienyt lapsensa kasteelle (=perhekuntakasteet) ja näin sallinut (Mark. 10:14) lapsilleen sen Jeesuksen siunauksen (Jumalan valtakunnan; Mark. 10:15, Joh. 3:5), minkä kaste lahjoittaa.
Älkäämme opetuslasten tavoin estelkö (Mark. 10:14).- Larssi
Tapio522 kirjoitti:
"Ja eräs Lyydia niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista, jumalaapelkääväinen nainen, oli kuulemassa; ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui (Apt 16:14).
Siis Herra avasi...
Sinulla on painopiste ihmisen omissa tekemisissä ja valinnoissa;"...MINÄ ITSE valitsen, MINÄ ITSE menen kasteelle jne...)".
Huom.
Kristillinen seurakunta on aina vienyt lapsensa kasteelle (=perhekuntakasteet) ja näin sallinut (Mark. 10:14) lapsilleen sen Jeesuksen siunauksen (Jumalan valtakunnan; Mark. 10:15, Joh. 3:5), minkä kaste lahjoittaa.
Älkäämme opetuslasten tavoin estelkö (Mark. 10:14).lahjoittaa Jumalan valtakunnan?
Vanhantestamentin aikana ympärileikkauksen hylkääminen merkitsi liiton rikkomista. Sen seurauksena oli kansasta hävittäminen (1.Moos.7:14). Tämän perusteella kasteen hylkääminen kadottaa. Se merkitsee uskosta ja Jumalan valtakunnasta luopumusta. Tuomio ei kuitenkaan kohdistu pieneen lapseen, vaan vanhempiin, joille kuuluu lasten saattaminen kasteen sakramenttiin. Yleiseti voidaan yhtyä, sekä vanhan että uuden liiton sakramenteista Augustunuksen tulkintaan: "Ei ilman sakramenttia jääminen kadota, vaan sakramentin halveksiminen kadottaa". Kaste on Jumalan säätämys. Aivan ensimmäiseksi Jumala tunnustaa uskovan ihmisen, myös lapsen omakseen. Sakramentti on siis evankeliumiin perustuva näkyvä armon merkki. Se on Pyhän asian vertauskuva ja tuntomerkki. Kaste on siunattu armoliitto Jumalan kanssa. Lapset kastetaan, että he pysyvät autuaina. Se on hyvän omantunnonliitto Jumalan tykönä (1.Piet.3:21). Jumalan valtakunnan arkki kulkee perille liiton veden varassa. Kristityt kilvoittelevat kasteen armoliitossa uskon kautta. Uskon kautta ymmärrämme Jumalan sanasta, että myös lapset ovat autuaita uskon tähden, jonka Jumala on heille lahjoittanut Jeesuksessa Kristuksessa. Sen vuoksi lapsille kuuluu kaste, kun he uskovat.
Uudestaan ylhäältä syntyminen
Joh.3:5-6
”Jesus vastasi: totisesti, totisesti sanon minä sinulle: ellei joku synny vedestä ja Hengestä ei hän taida Jumalan valtakuntaan sisälle tulla.
Mitä lihasta syntynyt on, se on liha, ja mitä Hengestä syntynyt on se on henki”. Liha ei uudestisynny koskaan uskovaisessakaan ja lapsi on syntyessään kaksiosainen. Jos lapsuudenuskon on menettänyt, niin parannuksen armon kautta, uskossa syntyy silloin uudelleen.
Tässä ei voida puhua Kristillisestä kasteesta koska sitä ei ollut voimassa, eikä siitä tiedetty mitään, eikä Jeesus ollut sitä asettanut. Myöskin asianyhteyden mukaan siinä on kyse elävästä vedestä (Joh.4). Tässä olisi kyse epäuskoisesta aikuisesta, jonka täytyy syntyä uudesti ylhäältä, sillä lasten ei tarvitse syntyä enään uudesti, jos ovat lapsen uskossa pysyneet.
Elävä Vesi
On paikallaan tarkastella mitä Raamatussa tarkoittaa elävä vesi. Joh.4, todistaa, mitä Jeesus puhui, vedestä ja Hengestä syntymisestä. Jeesuksen sanat samarialaiselle naiselle: ”Joka siitä vedestä juo, jonka minä hänelle annan, ei hän janoo iankaikkisesti (Kysymys on iankaikkisen elämän sanoista), vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä veden lähteeksi, joka kuohuu iankaikkiseen elämään”. (Joh.4:14).
1.Piet.1:22. Ja tehkäät puhtaaksi teidän sielunne totuuden kuuliaisuudessa, Hengen kautta, veljelliseen rakkauteen, joka vilpitöin olis, ja olkaat keskenänne palavaisessa rakkaudessa puhtaasta sydämestä,
23. Niinkuin ne, jotka jälleen syntyneet ovat, ei katoovaisesta, vaan katoomattomasta siemenestä, elävästä Jumalan sanasta, joka ijankaikkisesti pysyy.
Apt.10. Korneliuksen tapauksen tutkielma: Niin vastasi Pietari: ”Taitaako joku kieltää näitä, jotka ovat niin Pyhän Hengen saaneet kuin mekin (eli olivat uskoon tullet), vedellä kastamasta (eli sakramentti otetaan vastaan uskolla), ja hän (Pietari) käski kastaa heitä Herran nimeen. Tuttu on myös Paavalin lausuma: ”Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi” (Room.10:10). Augsburgin tunnustuksen puolustuksessa todetaan, että usko tuo mukanaan Pyhän Hengen, kuten edellä kerrotusta Korneliuksen esimerkistä käy ilmi. Kääntäen on todettavissa, että Pyhä Henki vaikuttaa uskon sanan kautta. - Larssi
Minäuskon kirjoitti:
sitten missäs vaiheessa lapsi luopuu uskosta jos otamme esimerkiksi tapauksen ateisti palstalta. Siellä joku äiti kertoi että he kuuluvat kirkkoon mutta eroavat kohta. Heillä oli lapsi 4 vuotias ja hän oli käynyt pyhäkoulussa jossa oli kuullut Jeesuksesta. Kotiin tullessaan lapsi oli kertonut että oli kuullut jotain satuja Jeesuksesta. Siis tuossa iässä tuo lapsi ei varmasti muutenkaan ollut ymmärtänyt kokonaisuutta mutta miten usko sitten tuollaisessa tilanteessa ilmenee? Siis he eivät kertoneet lapsille uskonasioista. Samaisella palstalla on muita esimerkkejä kun ihmiset kasvavat ateistiksi ilman usko opetusta ja sitten aikuisena sitä halveksii helpommin uskoa jos ei ole lapsina kuullut ilo sanomaa. Miten kauan tuo usko sitten vaikuttaa?
tiedä sitä ikää. Ehkä se on yksilöllistä. Lutheri opettaa, että se olisi seitsemän vuotta.
Jokatapauksessa, lapsi voidaan vietellä lapsen uskosta pois, kun ei saa kastetta ja opetusta. - Raamattua
Larssi kirjoitti:
lahjoittaa Jumalan valtakunnan?
Vanhantestamentin aikana ympärileikkauksen hylkääminen merkitsi liiton rikkomista. Sen seurauksena oli kansasta hävittäminen (1.Moos.7:14). Tämän perusteella kasteen hylkääminen kadottaa. Se merkitsee uskosta ja Jumalan valtakunnasta luopumusta. Tuomio ei kuitenkaan kohdistu pieneen lapseen, vaan vanhempiin, joille kuuluu lasten saattaminen kasteen sakramenttiin. Yleiseti voidaan yhtyä, sekä vanhan että uuden liiton sakramenteista Augustunuksen tulkintaan: "Ei ilman sakramenttia jääminen kadota, vaan sakramentin halveksiminen kadottaa". Kaste on Jumalan säätämys. Aivan ensimmäiseksi Jumala tunnustaa uskovan ihmisen, myös lapsen omakseen. Sakramentti on siis evankeliumiin perustuva näkyvä armon merkki. Se on Pyhän asian vertauskuva ja tuntomerkki. Kaste on siunattu armoliitto Jumalan kanssa. Lapset kastetaan, että he pysyvät autuaina. Se on hyvän omantunnonliitto Jumalan tykönä (1.Piet.3:21). Jumalan valtakunnan arkki kulkee perille liiton veden varassa. Kristityt kilvoittelevat kasteen armoliitossa uskon kautta. Uskon kautta ymmärrämme Jumalan sanasta, että myös lapset ovat autuaita uskon tähden, jonka Jumala on heille lahjoittanut Jeesuksessa Kristuksessa. Sen vuoksi lapsille kuuluu kaste, kun he uskovat.
”Jesus vastasi: totisesti, totisesti sanon minä sinulle: ellei joku synny vedestä ja Hengestä ei hän taida Jumalan valtakuntaan sisälle tulla.
Mitä lihasta syntynyt on, se on liha, ja mitä Hengestä syntynyt on se on henki”. Liha ei uudestisynny koskaan uskovaisessakaan ja lapsi on syntyessään kaksiosainen. Jos lapsuudenuskon on menettänyt, niin parannuksen armon kautta, uskossa syntyy silloin uudelleen.
Tässä ei voida puhua Kristillisestä kasteesta koska sitä ei ollut voimassa, eikä siitä tiedetty mitään, eikä Jeesus ollut sitä asettanut. Myöskin asianyhteyden mukaan siinä on kyse elävästä vedestä (Joh.4). Tässä olisi kyse epäuskoisesta aikuisesta, jonka täytyy syntyä uudesti ylhäältä, sillä lasten ei tarvitse syntyä enään uudesti, jos ovat lapsen uskossa pysyneet.
Elävä Vesi
On paikallaan tarkastella mitä Raamatussa tarkoittaa elävä vesi. Joh.4, todistaa, mitä Jeesus puhui, vedestä ja Hengestä syntymisestä. Jeesuksen sanat samarialaiselle naiselle: ”Joka siitä vedestä juo, jonka minä hänelle annan, ei hän janoo iankaikkisesti (Kysymys on iankaikkisen elämän sanoista), vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä veden lähteeksi, joka kuohuu iankaikkiseen elämään”. (Joh.4:14).
1.Piet.1:22. Ja tehkäät puhtaaksi teidän sielunne totuuden kuuliaisuudessa, Hengen kautta, veljelliseen rakkauteen, joka vilpitöin olis, ja olkaat keskenänne palavaisessa rakkaudessa puhtaasta sydämestä,
23. Niinkuin ne, jotka jälleen syntyneet ovat, ei katoovaisesta, vaan katoomattomasta siemenestä, elävästä Jumalan sanasta, joka ijankaikkisesti pysyy.
Apt.10. Korneliuksen tapauksen tutkielma: Niin vastasi Pietari: ”Taitaako joku kieltää näitä, jotka ovat niin Pyhän Hengen saaneet kuin mekin (eli olivat uskoon tullet), vedellä kastamasta (eli sakramentti otetaan vastaan uskolla), ja hän (Pietari) käski kastaa heitä Herran nimeen. Tuttu on myös Paavalin lausuma: ”Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi” (Room.10:10). Augsburgin tunnustuksen puolustuksessa todetaan, että usko tuo mukanaan Pyhän Hengen, kuten edellä kerrotusta Korneliuksen esimerkistä käy ilmi. Kääntäen on todettavissa, että Pyhä Henki vaikuttaa uskon sanan kautta.Elävä Vesi
On paikallaan tarkastella mitä Raamatussa tarkoittaa elävä vesi. Joh.4, todistaa, mitä Jeesus puhui, vedestä ja Hengestä syntymisestä. Jeesuksen sanat samarialaiselle naiselle: ”Joka siitä vedestä juo, jonka minä hänelle annan, ei hän janoo iankaikkisesti (Kysymys on iankaikkisen elämän sanoista), vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä veden lähteeksi, joka kuohuu iankaikkiseen elämään”. (Joh.4:14).Larssi 18.12.2005 klo 15.43
---------------------------------------------
Elävä vesi=Henki Joh. 7:39
"Mutta sen hän sanoi Hengestä,
Vesi=vesi (water) Joh.3:5 mitään muuta ei sanota tässä yhteydessä. Jeesus puhui kasteesta oman kasteensa jälkeen Nikodemukselle.
Jeesuksen rinnasta vuoti verta ja vettä.
senkin varmaan mulkkaat muotoon, että Jeesuksen rinnasta vuoti verta ja sanoja? Larssi kirjoitti:
Elävä Vesi
Apt.10. Korneliuksen tapauksen tutkielma: Niin vastasi Pietari: ”Taitaako joku kieltää näitä, jotka ovat niin Pyhän Hengen saaneet kuin mekin (eli olivat uskoon tullet), vedellä kastamasta (eli sakramentti otetaan vastaan uskolla), ja hän (Pietari) käski kastaa heitä Herran nimeen. Tuttu on myös Paavalin lausuma: ”Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi” (Room.10:10). Augsburgin tunnustuksen puolustuksessa todetaan, että usko tuo mukanaan Pyhän Hengen, kuten edellä kerrotusta Korneliuksen esimerkistä käy ilmi. Kääntäen on todettavissa, että Pyhä Henki vaikuttaa uskon sanan kautta.Larssi:"Tässä (Joh. 3:5) ei voida puhua Kristillisestä kasteesta ...asianyhteyden mukaan siinä on kyse elävästä vedestä (Joh.4)".
Miksi Johannes käyttäisi evankeliuminsa alussa niin usein vesi-sanaa eri yhteyksissä ja yht`äkkiä Joh. 3:5 kohdalla vesi-sana ei tarkoittaisikkaan vettä.
Itse en rohkenesi muuttaa vesi-sanaa miksikään muuksi, vaan uskon sen "niinkuin on kirjoitettu".
Jos tutkitaan Joh. 3:nen luvun asiayhteyttä (kontekstia), jopa samassa luvussa tulee puhe kasteesta ja puhdistautumisesta: Jeesus kastaa Juudeassa ja Johannes Ainonissa, Joh 3:22-35.
Eikö evankeliumin kirjoittajat ole yhdistelleet kertomuksiaan tiettyjen perusperiaatteiden, mm. aiheiden mukaan.
Koska Johanneksen evankeliumin alkuluvuissa tulee varsin usein esiin kaste, niin tuskimpa Joh. 3:5:kään kohdalla olisi toisin!
Annetaan veden olla vettä!
Ei mennä muuttamaan Jumalan Sanaa!- kaukaa
Raamattua kirjoitti:
Elävä Vesi
On paikallaan tarkastella mitä Raamatussa tarkoittaa elävä vesi. Joh.4, todistaa, mitä Jeesus puhui, vedestä ja Hengestä syntymisestä. Jeesuksen sanat samarialaiselle naiselle: ”Joka siitä vedestä juo, jonka minä hänelle annan, ei hän janoo iankaikkisesti (Kysymys on iankaikkisen elämän sanoista), vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä veden lähteeksi, joka kuohuu iankaikkiseen elämään”. (Joh.4:14).Larssi 18.12.2005 klo 15.43
Vesi=vesi (water) Joh.3:5 mitään muuta ei sanota tässä yhteydessä. Jeesus puhui kasteesta oman kasteensa jälkeen Nikodemukselle.
senkin varmaan mulkkaat muotoon, että Jeesuksen rinnasta vuoti verta ja sanoja?haettua asianyhteyttä. Tulee lukea asianyhteys tästä.
Joh.6:63. Henki on se, joka eläväksi tekee, ei liha mitään auta: ne sanat, jotka minä teille puhun, ovat henki ja elämä.
Parannuksen ovi avataan Jumalan valtakunnasta sisältäpäin sovintosaarnassa Pyhän Hengen avaimilla. Tämä tapahtuu silloin kun katuvalle julistetaan synnit anteeksi, Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä.
Parannuskaan ei ole ihmisen teko, vaan Jumalan teko, jota tarjotaan meille armosta osattomille, Jumalan valtakunnassa. Jumala antaa parannuksen armon. Syntejään katuvalle epäuskoiselle julistetaan Jeesuksen nimessä ja veressä taivaan lahjana kaikki synnit anteeksi. Herra Jeesus tulee hänen vanhurskaudekseen ja autuudekseen, henkilökohtaiseksi Vapahtajakseen. Jeesus lähestyy ihmistä vanhurskauttavana vain valtakuntansa kautta. - Minäuskon
Tapio522 kirjoitti:
MITÄ KASTE ON?
Voit samalla miettiä, sisältyykö kasteeseen mitään armoa ja Jumalan tekoa seuraavien kasteen sisältöön liittyvien Raamatun paikkojen myötä:
- Kasteessa synnit pestään pois (Apt 22:16). Kaste tapahtuu syntien anteeksisaamiseksi.
(Mark 1:4, Luuk. 3:3, Apt 2:38).Siinä ihminen pestään ja sydän vihmotaan puhtaaksi pahasta omastatunnosta (Hebr. 10:22).
- Kasteessa tullaan osalliseksi Kristuksen kuolemasta ( Rm 6:3) ja osalliseksi Kristuksen ylösnouseuksesta (Rm 6:5).
- Kasteessa tapahtuu vanhan ihmisen (Aadamin) hautaaminen ja uuden ihmisen hengellinen herääminen ja ylösnousemus rikkomuksiin ja synteihin kuolleesta olotilasta (Room 6:4-5, Kol 2:12-13).
Siinä ihmisen vanha luonto, “lihan ruumis” , poisriisutaan, koska kaste on Kristuksen ympärileikkaus (Kol 2:11).
- Kaste ei ole “lihan saastan poistamista” (liha pysyy aina syntisenä, ja synnin asuinsijana), vaan ennen kaikkea Jumalan meidän kanssamme solmima hyvän omantunnon liitto (1.Piet 3:21).
- Kasteessa tapahtuu peso, pyhittyminen ja vanhurskautuminen Kristuksen nimessä ja Jumalan Hengessä (1.Kr 6:11) .
- Kasteessa ihminen pukee Kristuksen ja hänen vanhurskautensa päällensä (Gal 3:27)
- Kaste pyhittää ja puhdistaa seurakunnan kirkastetuksi, tahrattomaksi, rypyttömäksi, pyhäksi ja nuhteettomaksi Kristuksen morsiameksi (Ef 5:26- 27).
------
Kaste ei ole ihmisen kuuliaisuuden teko Jumalalle, vaan se on Jumalan teko meille (Matt 3:11, Luuk 3:16, Joh 1:33).
Me olemme siinä Jumalan toiminnan kohteena (objektina). Jumala itse toimii kasteessamme (subjekti).
(Perustelut Raamatun sanalla!)Keskittyisit uskoon. Kaste ilman uskoa ei auta mitään.
apt 22:16: Paavali sai omakohtaisen todistuksen Jeesuksesta. Hänellä oli usko ennen kastetta. Paavalin tärkein tehtävä ei ollut kastaa vaan julistaa sanaa, evankeliumia. Hän sanoi että onneksi ei kastanut vaan keskittyi evankeliumin levittämiseen ettei Kristuksen risti menisi merkityksettömäksi.
Mark 1:4 liittyy johanneksen kasteeseen. Ei koske enää meitä. Luuk samoin koskee vanhaa kastetta.
apt 2:38 Nuo henkilöt uskoivat pelastus sanomaan ennen kastetta. Ja lueppas tuo kohta uudelleen: kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen.
Joh 3:5 lue koko kokonaisuus: jotta jokainen joka uskoo häneen saisi iankaikkisen elämän.
Rm 6:3-5 Pitää ottaa huomioon kasteen ja uskon kokonaisuus. Usko edelsi kastetta ja nuo joista tuossa käytetään nimeä kastetut ovat jo aikoja sitten ottaneet vastaan Jeesuksen Kristuksen sovituksen ennen kastetta.
apt2:38 Taas kiinnität huomiosi yhteen lauseeseen. Oletko lukenut miten asia muualla on. Toisessa kohtaa rukoiltiin ja kastetut saivat pyhän hengen. Toisessa kohtaa kasteen jälkeen pyhän henki tuli kätten päälle panon kautta.
Myöhempää raamatussa kerrataan noita perusteita ja siellä viimeisenä mainitaan pyhän hengen saaminen kätten päälle panon kautta.
Lue apt 8:16-17
-------kasteessa saadaan Pyhä Henki ( Apt 2:38, Apt 19:6)
apt 19:6 Ota huomioon koko asia yhteys: Ihmiset olivat kastettu johanneksen kasteella. Johannes tosin kastoi vedellä parannukseen, mutta hän kehoitti ihmisiä uskomaan toiseen, joka oli tuleva hänen jälkeen. Tämän kuultuaan he OTTIVAT kasteen Herran Jeesuksen nimeen ja kun paavali PANI KÄTENSÄ HEIDÄN PÄÄLLEEN PYHÄ HENKI TULI HEIHIN.
Ensin usko sitten kaste ja pyhä henki tuli vasta kätten päälle panon kautta. Usko ja kaste kuuluvat yhteen. Kaste ei auta ilman usko Jeesuksen sovitukseen:
Hänet Jumala on asettanut sovitusuhriksi, hänen verensä tuo sovituksen uskossa vastaan otettavaksi.
Lue Room. 3:22-25
Vesikaste ei pelasta vaan Jeesus pelastaa. Kasteessa ihminen hautaa vanhan elämänsä ja nousee uuteen elämään Kristuksen armossa mutta sitä edeltää usko Jeesuksen syntien sovittajana. Menet kasteelle kun uskot että Jeesus sovitti syntisi.
mark 16:16 Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille. Joka sen uskoo ja saa kasteen on pelastuva. Joka ei usko se tuomitaan kadotukseen. Ihan sama oletko vesikastettu millä kastella jos et usko niin kadotus odottaa...
---------Kasteessa Jumala vaikuttaa meissä uskon ( Kol 2:12). Ei tuo siitä kerro. Kun uskoitte Jumalaan. Jos eivät oli uskoneet niin ihan sama olisiko kastettu vai ei...
Uskosta: Room 10:14-15, 17 Usko tulee siitä että kuulet Jumalan sanaa. Tottakai voit kovettaa sydämmesi siten että et ota vastaan hyvää sanomaa.
1 kor 4:15 Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi.
Siinä ihmisen vanha luonto, “lihan ruumis” poisriisutaan, koska kaste on Kristuksen ympärileikkaus (Kol 2:11).
Taas älä lue kuin piru raamattua. Ota huomioon kokonaisuus:
6. Niinkuin TE SIIS OLETTE OMAKSENNE OTTANEET Kristuksen Jeesuksen, Herran, niin vaeltakaa hänessä,
7. juurtuneina häneen ja hänessä rakentuen ja uskossa vahvistuen, niinkuin teille on opetettu; ja olkoon teidän kiitoksenne ylitsevuotavainen.
8. Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen.
9. Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,
10. ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää,
11. ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
12. ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt USKON kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
13. Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,
14. ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.
Siis Niinkuin TE SIIS OLETTE OMAKSENNE OTTANEET Kristuksen Jeesuksen. Ihmisen täytyy itse ottaa vastaan Jeesuksen sovitus. Jumala vetoaa ihmisen kääntymiseen puoleensa.
USKON kautta: Tärkeimpänä uskon kautta ilman uskoa kastevesi on kraanavettä. Siis uskossa kasteelle...
Niinpä lapsikastetut "tahrattomat" juopuvat viinistä ja kännipäissään tappelevat ja tappavat toisiaan. Henki rikoksista 80% tehdään kännissä. Harrastavat siveettömyyttä katumatta nauttien siitä että saavat rikkoa Jumalaa vastaan.
Eli ei se kaste ole vaikuttanut noissa ihmisissä mitenkään missä vika??? Larssi kirjoitti:
Elävä Vesi
Apt.10. Korneliuksen tapauksen tutkielma: Niin vastasi Pietari: ”Taitaako joku kieltää näitä, jotka ovat niin Pyhän Hengen saaneet kuin mekin (eli olivat uskoon tullet), vedellä kastamasta (eli sakramentti otetaan vastaan uskolla), ja hän (Pietari) käski kastaa heitä Herran nimeen. Tuttu on myös Paavalin lausuma: ”Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi” (Room.10:10). Augsburgin tunnustuksen puolustuksessa todetaan, että usko tuo mukanaan Pyhän Hengen, kuten edellä kerrotusta Korneliuksen esimerkistä käy ilmi. Kääntäen on todettavissa, että Pyhä Henki vaikuttaa uskon sanan kautta.Larssi:"Tässä (Joh. 3:5) ei voida puhua Kristillisestä kasteesta koska sitä ei ollut voimassa, eikä siitä tiedetty mitään, eikä Jeesus ollut sitä asettanut".
Miten niin ei puhuta.
On tosiaan hyvä ottaa huomioon konteksti.
Totesin jo,että kun Jeesus puhuu vedestä ja Hengestä-syntymisestä, niin Johannes heti sen jälkeen kertoo, kuinka Jeesus kastoi Juudean maaseudulla (Joh. 3:23).
Aivan samoin, kun Jeesus puhuu elämän leivästä (Joh. 6:22-49), niin heti perään Hän puhuu ennakoivasti ehtoollisesta (50-59).
Samoin kuin vesi ja leipä on ihmiselle välttämätöntä, samoin tarvitsemme myös kastetta ja ehtoollista pelastuaksemme.
---
”Hän kansansa turvaksi yhä tuo armonsa rikkauden.
On kasteessa siunaus pyhä, kun Herramme lahjoittaa sen.
ehtoollisella hän suo omilleen taas voimaa ja lohtua kilvoitukseen.
Hän eksyneen etsii ja tallelle tuo ja sanallaan uudeksi luo.” (Virsi 178:4).- Asianyhteys:
Tapio522 kirjoitti:
Larssi:"Tässä (Joh. 3:5) ei voida puhua Kristillisestä kasteesta ...asianyhteyden mukaan siinä on kyse elävästä vedestä (Joh.4)".
Miksi Johannes käyttäisi evankeliuminsa alussa niin usein vesi-sanaa eri yhteyksissä ja yht`äkkiä Joh. 3:5 kohdalla vesi-sana ei tarkoittaisikkaan vettä.
Itse en rohkenesi muuttaa vesi-sanaa miksikään muuksi, vaan uskon sen "niinkuin on kirjoitettu".
Jos tutkitaan Joh. 3:nen luvun asiayhteyttä (kontekstia), jopa samassa luvussa tulee puhe kasteesta ja puhdistautumisesta: Jeesus kastaa Juudeassa ja Johannes Ainonissa, Joh 3:22-35.
Eikö evankeliumin kirjoittajat ole yhdistelleet kertomuksiaan tiettyjen perusperiaatteiden, mm. aiheiden mukaan.
Koska Johanneksen evankeliumin alkuluvuissa tulee varsin usein esiin kaste, niin tuskimpa Joh. 3:5:kään kohdalla olisi toisin!
Annetaan veden olla vettä!
Ei mennä muuttamaan Jumalan Sanaa!(Joh,3;1-21) ja erityiseti Jeesusken vastausta Nikodemukselle: "...Ellei joku synny vedestä ja Hengestä, ei hän taida Jumaaln valtakuntaan sisälle tulla" (Joh.3:5). Jeesus ei sanonut kasteesta ja hengestä. Sanasta "vesi" on tehty yksipuolinen tulkinta. On perusteltua todeta, ettei veden yhdistäminen kasteeseen ole Raamatullinen selitys tässä yhteydessä. Sensijaan on täysi syy uskoa vastoin tradiotanaalista käsitystä, että kysymyksessä on sana, joka puhdistaa. Paavali kirjoitti efosalaislille, kuinka Jeesus on pyhittänyt seurakunnan veden pesussa sanan kautta (Ef.5:26). Alkukielen mukaan: "Veden pesulla sanassa". Jäähyväispuheessaan Jeesus sanoi opetuslapsilleen: "Te olette puhtaat sen sanan tähden, jonka minä teille puhuin" (Joh.15:3).
Johanneksen 3-luku kertookin uskon kautta syntymisestä: "Ja niinkuin Moses ylensi kärmeen korvessa, niin myös Ihmisen Poika pitää ylennettämän.
Että jokainen, joka uskoo hänen päällensä, ei pidä hukkuman, mutta ijankaikkisen elämän saaman(Joh.3:14-15). Tämän jälkeen seuraakin evankeliumin tiivistelmä: "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainoan Poikansa, että jokainen, joka uskoo hänen päällensä, ei pidä hukkuman, mutta ijankaikkisen elämän saaman." (Joh.3:16).
Sitä, että Nikodeemuksen ja Jeesuksen keskustelussa ei voinut olla kysymys kasteesta, tukee myös se tosiasia, ettei Jeesus ollut edes vielä asettanut kastetta. Ei tunnu loogiselle, että hän olisi ryhtynyt puhumaan tuntemattomasta asiasta. Nokodemus tosin tunsi juutalaisen proselyyttikasteen ja näin ollen myös Johannes kastajan suorittaman kasteen.
Seuraavassa luvussa JOH.4. Jeesus puhuu jälleen vedestä, "elävästä vedestä".
13. Jesus vastasi ja sanoi hänelle: jokainen, joka juo tästä vedestä, hän janoo jälleen;
Jeesus sanoo: 14. Mutta joka siitä vedestä juo, jonka minä hänelle annan, ei hän janoo ijankaikkisesti; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kuohuu ijankaikkiseen elämään.
Kysymys on sanasta, evankeliumista, "sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen" (Hebr.4:12). Evankeliumi on Jumalan voima (Room.1:16). Johanneksen 4-Luku vahvistaa sitä, ettei kolmannessa luvussa puhuta kasteesta. - tietävinään
kaukaa kirjoitti:
haettua asianyhteyttä. Tulee lukea asianyhteys tästä.
Joh.6:63. Henki on se, joka eläväksi tekee, ei liha mitään auta: ne sanat, jotka minä teille puhun, ovat henki ja elämä.
Parannuksen ovi avataan Jumalan valtakunnasta sisältäpäin sovintosaarnassa Pyhän Hengen avaimilla. Tämä tapahtuu silloin kun katuvalle julistetaan synnit anteeksi, Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä.
Parannuskaan ei ole ihmisen teko, vaan Jumalan teko, jota tarjotaan meille armosta osattomille, Jumalan valtakunnassa. Jumala antaa parannuksen armon. Syntejään katuvalle epäuskoiselle julistetaan Jeesuksen nimessä ja veressä taivaan lahjana kaikki synnit anteeksi. Herra Jeesus tulee hänen vanhurskaudekseen ja autuudekseen, henkilökohtaiseksi Vapahtajakseen. Jeesus lähestyy ihmistä vanhurskauttavana vain valtakuntansa kautta.Veden merkitys luomisessa ja uudestiluomisessa ja sitä seuraavassa uudestisyntymisessä on kiistaton tosiasia Raamatussa. Jo ensimmäisessä luomisessa Jumalan Henki liikkui veden päällä. Samoin tapahtuu kasteessa, tuossa uudestiluomisessa vedestä ja Hengestä Jumalan sanan voimasta luodaan uutta luomusta ja taivaan asukasta.
2. Piet. 3:5
Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta - tekstisi
Asianyhteys: kirjoitti:
(Joh,3;1-21) ja erityiseti Jeesusken vastausta Nikodemukselle: "...Ellei joku synny vedestä ja Hengestä, ei hän taida Jumaaln valtakuntaan sisälle tulla" (Joh.3:5). Jeesus ei sanonut kasteesta ja hengestä. Sanasta "vesi" on tehty yksipuolinen tulkinta. On perusteltua todeta, ettei veden yhdistäminen kasteeseen ole Raamatullinen selitys tässä yhteydessä. Sensijaan on täysi syy uskoa vastoin tradiotanaalista käsitystä, että kysymyksessä on sana, joka puhdistaa. Paavali kirjoitti efosalaislille, kuinka Jeesus on pyhittänyt seurakunnan veden pesussa sanan kautta (Ef.5:26). Alkukielen mukaan: "Veden pesulla sanassa". Jäähyväispuheessaan Jeesus sanoi opetuslapsilleen: "Te olette puhtaat sen sanan tähden, jonka minä teille puhuin" (Joh.15:3).
Johanneksen 3-luku kertookin uskon kautta syntymisestä: "Ja niinkuin Moses ylensi kärmeen korvessa, niin myös Ihmisen Poika pitää ylennettämän.
Että jokainen, joka uskoo hänen päällensä, ei pidä hukkuman, mutta ijankaikkisen elämän saaman(Joh.3:14-15). Tämän jälkeen seuraakin evankeliumin tiivistelmä: "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainoan Poikansa, että jokainen, joka uskoo hänen päällensä, ei pidä hukkuman, mutta ijankaikkisen elämän saaman." (Joh.3:16).
Sitä, että Nikodeemuksen ja Jeesuksen keskustelussa ei voinut olla kysymys kasteesta, tukee myös se tosiasia, ettei Jeesus ollut edes vielä asettanut kastetta. Ei tunnu loogiselle, että hän olisi ryhtynyt puhumaan tuntemattomasta asiasta. Nokodemus tosin tunsi juutalaisen proselyyttikasteen ja näin ollen myös Johannes kastajan suorittaman kasteen.
13. Jesus vastasi ja sanoi hänelle: jokainen, joka juo tästä vedestä, hän janoo jälleen;
Jeesus sanoo: 14. Mutta joka siitä vedestä juo, jonka minä hänelle annan, ei hän janoo ijankaikkisesti; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kuohuu ijankaikkiseen elämään.
Kysymys on sanasta, evankeliumista, "sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen" (Hebr.4:12). Evankeliumi on Jumalan voima (Room.1:16). Johanneksen 4-Luku vahvistaa sitä, ettei kolmannessa luvussa puhuta kasteesta."Sitä, että Nikodeemuksen ja Jeesuksen keskustelussa ei voinut olla kysymys kasteesta, tukee myös se tosiasia, ettei Jeesus ollut edes vielä asettanut kastetta. Ei tunnu loogiselle, että hän olisi ryhtynyt puhumaan tuntemattomasta asiasta. Nokodemus tosin tunsi juutalaisen proselyyttikasteen ja näin ollen myös Johannes kastajan suorittaman kasteen."
---------------------------------------------------
Joh.3-luku
Jeesus oli juuri kastettu Jordanilla. Pyhä Henki laskeutui Jeesuksen päälle kasteessa ja taivaasta kuului ääni, jossa Jumala tunnusti Jeesuksen Jumalan Pojaksi ja synnyttäneensä hänent.
Hepr. 1:5
Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"?
Hepr. 5:5
Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin";
Nikodemus oli kuullut Jeesuksen kasteesta ja tuli yöllä hallitsevan luokan pelosta kyselemään Jeesuksesta. Keskustelun kohde oli Jeesus, kuten huomaan Joh.3 lukiessasi.
On luonnollista, että Jeesus puhuu oman kasteensa lisäksi siitä kasteesta, jonka hän tulisi asettamaan kuolemansa jälkeen ennen taivaaseen astumistaan. Tulevaiset hän teille ilmoittaa. On naurettava ajatus, että Jeesus ei olisi voinut puhua tulevista asioista Nikodemukselle.
Joh.3:5 vesi on todellakin vettä (water) eikä mitään muuta sen sanota siinä yhteydessä tarkoittavan. Joten pidättäydytään vaan Herramme Jeesuksen Kristuksen omissa sanoissa, sillä pieninkään piirto hänen sanoistaan ei saa kadota.
Joh. 3:5
Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
Joh. 3:6
Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. - tarvitse päätellä
Asianyhteys: kirjoitti:
(Joh,3;1-21) ja erityiseti Jeesusken vastausta Nikodemukselle: "...Ellei joku synny vedestä ja Hengestä, ei hän taida Jumaaln valtakuntaan sisälle tulla" (Joh.3:5). Jeesus ei sanonut kasteesta ja hengestä. Sanasta "vesi" on tehty yksipuolinen tulkinta. On perusteltua todeta, ettei veden yhdistäminen kasteeseen ole Raamatullinen selitys tässä yhteydessä. Sensijaan on täysi syy uskoa vastoin tradiotanaalista käsitystä, että kysymyksessä on sana, joka puhdistaa. Paavali kirjoitti efosalaislille, kuinka Jeesus on pyhittänyt seurakunnan veden pesussa sanan kautta (Ef.5:26). Alkukielen mukaan: "Veden pesulla sanassa". Jäähyväispuheessaan Jeesus sanoi opetuslapsilleen: "Te olette puhtaat sen sanan tähden, jonka minä teille puhuin" (Joh.15:3).
Kysymys on sanasta, evankeliumista, "sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen" (Hebr.4:12). Evankeliumi on Jumalan voima (Room.1:16). Johanneksen 4-Luku vahvistaa sitä, ettei kolmannessa luvussa puhuta kasteesta.Vaan lukea´: 1.Kor.4:15. 15. Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi.
Paavali oli siis synnyttänyt korintialaiset, evankeliumin sanalla...sillä...
1.Kor.1:14. Minä kiitän Jumalaa, etten minä ole yhtään teistä kastanut, vaan Krispuksen ja Gajuksen:
16. Minä kastin myös Stephanaan perheen; sitte en minä tiedä, jos minä jonkun muun kastanut olen.
17. Sillä ei Kristus minua lähettänyt kastamaan, vaan evankeliumia saarnaamaan, ei sanan viisaudella, ettei Kristuksen risti turhaan menisi.
18. Sillä se puhe rististä on niille hulluus, jotka kadotetaan; mutta meille, jotka autuaaksi tulemme, on se Jumalan voima. - MISSÄ KOHTAA
Tapio522 kirjoitti:
MITÄ KASTE ON?
------
(Perustelut Raamatun sanalla!)Raamatussa sana kasteen armon, missä?
nimim. Ei yli sen mikä on kirjoitettu, näinhän Raamattuun on kirjoitettu. - sepustuksestasi
Tapio522 kirjoitti:
Siis Herra avasi...
Huom.
Älkäämme opetuslasten tavoin estelkö (Mark. 10:14).vain yhden:vanhemmat veivät lapsensa siunattavaksi, siinä kohdassa ei puhuta kasteesta mitään!
- VIHDOINKIN
Tapio522 kirjoitti:
Larssi:"Tässä (Joh. 3:5) ei voida puhua Kristillisestä kasteesta koska sitä ei ollut voimassa, eikä siitä tiedetty mitään, eikä Jeesus ollut sitä asettanut".
Miten niin ei puhuta.
On tosiaan hyvä ottaa huomioon konteksti.
Totesin jo,että kun Jeesus puhuu vedestä ja Hengestä-syntymisestä, niin Johannes heti sen jälkeen kertoo, kuinka Jeesus kastoi Juudean maaseudulla (Joh. 3:23).
Aivan samoin, kun Jeesus puhuu elämän leivästä (Joh. 6:22-49), niin heti perään Hän puhuu ennakoivasti ehtoollisesta (50-59).
Samoin kuin vesi ja leipä on ihmiselle välttämätöntä, samoin tarvitsemme myös kastetta ja ehtoollista pelastuaksemme.
---
”Hän kansansa turvaksi yhä tuo armonsa rikkauden.
On kasteessa siunaus pyhä, kun Herramme lahjoittaa sen.
ehtoollisella hän suo omilleen taas voimaa ja lohtua kilvoitukseen.
Hän eksyneen etsii ja tallelle tuo ja sanallaan uudeksi luo.” (Virsi 178:4).HYVÄ mies? Että siinä vauvakasteessa ei ole pelastusta.Katso nyt, Suomen kansasta on yli 80% kastettu luterilaisella vauvakasteella ja mikä on tulos? Katso ympärillesi, elävätkö ne kastetut niin kuin Raamattu edellyttää?Kuuntele niiden kastettujen puheita, puhuvatko he niinkuin Raamattu edellyttää? JNE, JNE, JNE Ole rehellinen itsellesi!
- esti
tarvitse päätellä kirjoitti:
Vaan lukea´: 1.Kor.4:15. 15. Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi.
Paavali oli siis synnyttänyt korintialaiset, evankeliumin sanalla...sillä...
18. Sillä se puhe rististä on niille hulluus, jotka kadotetaan; mutta meille, jotka autuaaksi tulemme, on se Jumalan voima.Paavalilla oli lihassa pistin. On arveltu, että allergia tai märkivä haava, joka esti veden kanssa tekemisiin joutumisen, joten kastaminen annettiin toisten apostolien tehtäväksi. Paavali keskittyi julistamiseen pakanoille. Kastaminen tapahtui perhekunnittain. Kaikki perheenjäsenet kastettiin.
- Larssi
sepustuksestasi kirjoitti:
vain yhden:vanhemmat veivät lapsensa siunattavaksi, siinä kohdassa ei puhuta kasteesta mitään!
muutakin...mielenmuutos ja usko on yksin Jumalan teko.
Uskonpuhdistuksen sanoma on tarpeen tänäänkin: "Pelastus on yksin uskosta, yksin armosta, ilman lain tekoja"
28. Niin me siis sen siksi pidämme, että ihminen tulee vanhurskaaksi uskon kautta, ilman lain töitä. - Näin on
VIHDOINKIN kirjoitti:
HYVÄ mies? Että siinä vauvakasteessa ei ole pelastusta.Katso nyt, Suomen kansasta on yli 80% kastettu luterilaisella vauvakasteella ja mikä on tulos? Katso ympärillesi, elävätkö ne kastetut niin kuin Raamattu edellyttää?Kuuntele niiden kastettujen puheita, puhuvatko he niinkuin Raamattu edellyttää? JNE, JNE, JNE Ole rehellinen itsellesi!
seurakunansani kun on pienet lapset kastettu ja sitten opetettu. ollaan usein uskomassa suvuttain...
- sanoisin
VIHDOINKIN kirjoitti:
HYVÄ mies? Että siinä vauvakasteessa ei ole pelastusta.Katso nyt, Suomen kansasta on yli 80% kastettu luterilaisella vauvakasteella ja mikä on tulos? Katso ympärillesi, elävätkö ne kastetut niin kuin Raamattu edellyttää?Kuuntele niiden kastettujen puheita, puhuvatko he niinkuin Raamattu edellyttää? JNE, JNE, JNE Ole rehellinen itsellesi!
Yrität uskotella kaltaisillesi tyhmille, että kun joku tekee aikuisena rikoksen ja elää synnissä niin se olisi lapsena saadun Pyhän Kasteen syytä ja aiheutuisi siitä.
Mooseksin oli tehnyt murhan, mutta sai anteeksi. David teki aviorikoksen ja murhan. Sai synnin anteeksi, mutta synnin seurauksena Davidin 7 pv ikäinen poikalapsi kuoli tappavaan tautiin.
Älä pilkkaa Herra Pyhää Kastetta. - kaste on tärkeä
Larssi kirjoitti:
muutakin...mielenmuutos ja usko on yksin Jumalan teko.
Uskonpuhdistuksen sanoma on tarpeen tänäänkin: "Pelastus on yksin uskosta, yksin armosta, ilman lain tekoja"
28. Niin me siis sen siksi pidämme, että ihminen tulee vanhurskaaksi uskon kautta, ilman lain töitä.Kaste on varmasti Jumalan teko Raamatun mukaan.
Ihmisen oman uskon varaan ei kannata pelastustaan laskea. Jopa riivaajien sanotaan uskovan, mutta niiltä puuttuu oikea kaste nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.
Usko ilman tekoja on kuollutta ja arvotonta uskoa.
17 Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut.
18 Joku ehkä sanoo: "Sinulla on usko, ja minulla on teot"; näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle uskon.
19 Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat.
20 Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?
21 Eikö Aabraham, meidän isämme, tullut vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille?
22 Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi;
23 ja niin toteutui Raamatun sana: "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi", ja häntä sanottiin Jumalan ystäväksi.
24 Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta.
25 Eikö samoin myös portto Raahab tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät luokseen ja päästi heidät toista tietä pois?
26 Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut. - Huom.
sepustuksestasi kirjoitti:
vain yhden:vanhemmat veivät lapsensa siunattavaksi, siinä kohdassa ei puhuta kasteesta mitään!
Otan epäselvästä
sepustuksestasi 18.12.2005 klo 18.15
Jeesus asetti Kristillisen kasteen vasta kuolemansa ja ylösnousemuksensa jälkeen ennen taivaaseen astumistaan.(Matt.28:19-20)
Jeesuksen eläissä maan päällä oli käytössä vain aikuisille tarkoitettu Johanneksen parannuksen vesikaste, jolla Jeesus ei kastanut ketään (Joh.4:2) Mutta senhän eksyttäjät jättävät tietenkin kertomatta. - ensin uskoi
esti kirjoitti:
Paavalilla oli lihassa pistin. On arveltu, että allergia tai märkivä haava, joka esti veden kanssa tekemisiin joutumisen, joten kastaminen annettiin toisten apostolien tehtäväksi. Paavali keskittyi julistamiseen pakanoille. Kastaminen tapahtui perhekunnittain. Kaikki perheenjäsenet kastettiin.
Filipin vangin vartija esitti kysymyksen, vangittuina oleville Paavalille ja Siilaalle, Herrat, mitä minun pitää tekemän että pelastuisin?
Ja vastaus oli selvä:_USKO HERRAAN JEESUKSEEN NIIN SINÄ PELASTUT...... Ja sitten vasta tuli kasteen aika!!!!!!!! - MOOSEKSELLA ja DAAVIDILLA
sanoisin kirjoitti:
Yrität uskotella kaltaisillesi tyhmille, että kun joku tekee aikuisena rikoksen ja elää synnissä niin se olisi lapsena saadun Pyhän Kasteen syytä ja aiheutuisi siitä.
Mooseksin oli tehnyt murhan, mutta sai anteeksi. David teki aviorikoksen ja murhan. Sai synnin anteeksi, mutta synnin seurauksena Davidin 7 pv ikäinen poikalapsi kuoli tappavaan tautiin.
Älä pilkkaa Herra Pyhää Kastetta.= VAUVAKASTEEN KANSSA?
- Ristiinnaulittu
Raamattua kirjoitti:
Elävä Vesi
senkin varmaan mulkkaat muotoon, että Jeesuksen rinnasta vuoti verta ja sanoja?Ymmärtänyt uudestisyntymisen merkitystä. Kaste ei ole armo väline, vaan Jeesuksen kallis maahan vuotanut veri sovitti synnit ristillä.
Kaste on kyllä tärkeä sillä Sana sanoo näin, "näin meidän tulee täyttää koko vanhurskaus". Se on osa uskovan elämää jolla myös erottuu tämä 'kristitty' valhekastelu ja monet sanat, palata kasteen armoon. Tuollaista vääristelyä ei Raamattu tunne.
Tapiolle kehoittaisin hiljenytmään Sanan ääreen ja näkemään mikä TODELLA PELASTAA MEIDÄN SYNNIN TUHOLTA!
Luterilaisuudessa kaikki menisi taivaaseen ilman parannusta jos palataan vain aina ja uudestaan lapsikasteen armoon, mitä kirkossa saa jatkuvasti kuulla!! Voi mitä eksytystä papit suoltavat :( - kasteen jälkeen uskoi
ensin uskoi kirjoitti:
Filipin vangin vartija esitti kysymyksen, vangittuina oleville Paavalille ja Siilaalle, Herrat, mitä minun pitää tekemän että pelastuisin?
Ja vastaus oli selvä:_USKO HERRAAN JEESUKSEEN NIIN SINÄ PELASTUT...... Ja sitten vasta tuli kasteen aika!!!!!!!!Vanginvartija ja hänen perheensä iloitsivat uudesta uskostaan vasta kasteen jälkeen "NYT", ei ennen sitä.
33 Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin heti.
34 Hän vei heidät kotiinsa ja kattoi heille ruokapöydän, ja yhdessä koko talonväkensä kanssa hän riemuitsi, kun nyt uskoi Jumalaan. [Luuk. 5:29] - MISTÄÄN ILOTSEMISESTA
kasteen jälkeen uskoi kirjoitti:
Vanginvartija ja hänen perheensä iloitsivat uudesta uskostaan vasta kasteen jälkeen "NYT", ei ennen sitä.
33 Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin heti.
34 Hän vei heidät kotiinsa ja kattoi heille ruokapöydän, ja yhdessä koko talonväkensä kanssa hän riemuitsi, kun nyt uskoi Jumalaan. [Luuk. 5:29]ollut kysymys, VAAN TULIKO HÄN ENSIN PERHEENSÄ KANSSA USKOON, VAI KASTEELLE?ENSIN TULIVAT USKOON, SIIS USKOON JEESUKSEEN KRISTUKSEEN JA SEN JÄLKEEN KASTEELLE.........JA SITTEN ILOTSIVAT!! Mutta siitä ei ollutkaan kysymys, siis ilosta vaan järjästyksestä,ENSIN USKO SITTEN KASTE, näin!
- PURPPURAN MYYJÄ
kasteen jälkeen uskoi kirjoitti:
Vanginvartija ja hänen perheensä iloitsivat uudesta uskostaan vasta kasteen jälkeen "NYT", ei ennen sitä.
34 Hän vei heidät kotiinsa ja kattoi heille ruokapöydän, ja yhdessä koko talonväkensä kanssa hän riemuitsi, kun nyt uskoi Jumalaan. [Luuk. 5:29]Lydiakin, ensin kuuli evankeliumin, otti sanan vastaan, USKOI ja kateelle.SIIS ENSIN USKO JA SITTEN KASTE kuten Markus evankeliumissaan kirjoittaa 16:16 Joka USKOO ja KASTETAAN, se PELASTUU!
- esim.
PURPPURAN MYYJÄ kirjoitti:
Lydiakin, ensin kuuli evankeliumin, otti sanan vastaan, USKOI ja kateelle.SIIS ENSIN USKO JA SITTEN KASTE kuten Markus evankeliumissaan kirjoittaa 16:16 Joka USKOO ja KASTETAAN, se PELASTUU!
Lyydia otti vaarin Paavalin puheesta. Eli vei koko perheensä kasteelle. Kasteen jälkeen Lyydia kysyi toisten mielipidettä, pitävätkö he Lyydiaa uskovaisena nyt kasteen jälkeen. Muiden kastettujen perheenjäsenten uskosta ei mainita mitään. Perhekuntaan luettiin myös palvelijat ja heidän lapsensa. Olisihan se aika outoa, jos vaikka sata ihmistä olisi tullut sillä silmänräyksellä yhtä aikaa uskoon, en ole sellaisesta kuullut, eikä Raamattu puhu Lyydian perheen kohdalla mistään joukkouskoontulosta yhtään mitään. Ei yli sen mitä kirjoitettu on.
Apt.16
14 Ja eräs Lyydia niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista, jumalaapelkääväinen nainen, oli kuulemassa; ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui.
15 Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu, pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte MINUA Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä". Ja hän vaati meitä. - Nyt lipsahti
esim. kirjoitti:
Lyydia otti vaarin Paavalin puheesta. Eli vei koko perheensä kasteelle. Kasteen jälkeen Lyydia kysyi toisten mielipidettä, pitävätkö he Lyydiaa uskovaisena nyt kasteen jälkeen. Muiden kastettujen perheenjäsenten uskosta ei mainita mitään. Perhekuntaan luettiin myös palvelijat ja heidän lapsensa. Olisihan se aika outoa, jos vaikka sata ihmistä olisi tullut sillä silmänräyksellä yhtä aikaa uskoon, en ole sellaisesta kuullut, eikä Raamattu puhu Lyydian perheen kohdalla mistään joukkouskoontulosta yhtään mitään. Ei yli sen mitä kirjoitettu on.
Apt.16
14 Ja eräs Lyydia niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista, jumalaapelkääväinen nainen, oli kuulemassa; ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui.
15 Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu, pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte MINUA Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä". Ja hän vaati meitä.Kyllä nyt on liian asenteellista kirjoittelua kastetta vastaan.
Mehän emme tästä Luukkaan kertomuksesta tiedä, minkälainen asema Lyydialla tässä joukossa oli.
Emme liioin tiedä, keitä hänen perheväkeensä kuului. Emme myöskään tiedä, miksi hän toimi tämän joukon aktiivisena "puhemiehenä". Oletettavsti siksi, että hän oli se, joka myös kutsui perheväkensä paikalle tai apostolien tuttavuuteen
Mitä tällä itse asiassa on tekemistä lasten kastamisen kanssa?
Lyydiakin kastettiin aikuisena, koska häntä ei ollut lapsena kastettu. Nyt oli kysymys uudesta uskonnosta. Suomessa me taas olemme kristityssä maassa Jumalan sanan vaikutuspiirissä joka päivä. - 43212
MOOSEKSELLA ja DAAVIDILLA kirjoitti:
= VAUVAKASTEEN KANSSA?
On tavallisen typerä kysymys.
Moóseksella ja Davidilla on tekemistä siinä kun puhutaan uskosta ja syntiin lankeemisesta.
Tehän yritätte sillä kieltää kasteen, että kastetut lankeavat syntiin ja pois armosta.
- ystäväni
Mitä nämä Pyhän Raamatun sanat tarkoittavat?
Menkää ja kastakaa kaikki kansat minun opetuslapsekseni?
Joka ei synny vedestä ja hengestä?
Joka uskoo ja on kastettu?
Kasteessa teidät puetaan Kristukseen?
Kasteessa te kuolette, teidät haudataan ja te ylösnousette Kristuksen kanssa?
Antakaa kastaa itsenne, että saisitte syntinne anteeksi?
Mikä estää sinua Kastamasta, että saisit syntisi anteeksi?
Kun meidät nyt pelastaa kaste?
Henki veri ja vesi todistaa?
Vastauksia kysymyksiin
1. Menkää ka kastakaa kaikki kansat minun opetuslapsekseni?
Jeesuksen lähetyskäsky puhuu selvästi siitä mitä meidän on tehtävä. Tässä käskyssä meidän käsketään kastaa Isän Pojan ja Pyhän hengen nimeen. Selkeästi Jeesuksen sanoissa on Kasteen tärkeys. Ilman Kastetta ei ole Jeesuksen opetuslapsi ja ilman lapseutta ei voi olla perillinen, ei edes pieni lapsi!
2. Joka ei synny vedestä ja hengestä?
Jälleen Jeesuksen sanat vahvistaa Kasteen välttämättömyyden! Joka ei uudesti synny ei pääse Taivaaseen.
Ei edes lapsi!
3. Joka uskoo ja on kastettu?
Jälleen Jeesuksen omat sanat, ja jälleen Kaste pelastuksen ehtona.
Uskoa ja Kastetta ei voi mitenkään erottaa toisistaan, kumpikin on välttämätön ja kumpikaan yksin ei pelasta. Ei usko ilman kastetta eikä kaste ilman uskoa! Tämä pelastuksen järjestys astui voimaan Vapahtajan taivaaseen astumisen jälkeen! Ei ennen sitä joten emme puhu mitään ryöväristä emmekä muita Jeesuksen maallisen elämän aikaisista tapahtumisista ja pelastumisista!
4. Kasteessa teidät puetaan Kristukseen?
Jos meidät vasta Kasteessa puetaan Kristukseen, emmekö ole ennen sitä alastomia? Eikö tämä ole aivan yksinkertainen asia ymmärtää? Jollei ole vaatteita, on alaston ja kun on puettu, on silloin vaatteet päällä. Näin meille on Kasteessa puettu Kristuksen vanhurskauden vaate päällemme ja olemme KRISTUKSESSA.
Jälleen edessämme oli Kaste!
5. Kasteessa te kuolette, teidät haudataan ja te ylösnousette Kristuksen kanssa?
Tässä näemme mitä Kaste oikein on. Kasteessa meille annetaan koko Kristuksen lunastus ja ylösnouseminen armosta omistettavaksi! Tähän ei riitä meidän omat kokemuksemme, vaan Jeesus on kokenut kaiken puolestamme, Kasteessa Jeesus luovuttaa meille koko pyhyytensä ja vanhurskautensa kokemukset!
6. Antakaa Kastaa itsenne, että saisitte syntinne anteeksi?
Tämä on apostolien opetus syntien anteeksi saamiseksi. Tässä näytetään meille selkokielisesti mitä Kaste vaikuttaa? Se vaikuttaa syntien anteeksi annon ja ilman sitä ei voi Taivaaseen päästä!
Tässäkin kaikki kysyjät JO USKOIVAT JEESUKSEEN MESSIAANA! Se ei riittänyt ja he tarvitsivat synninpäästön eli Kasteen!
7. Mikä estää sinua Kastamasta, että saisit syntisi anteeksi?
Tässä luemme Paavalin KOKEMUKSEN. Missä nyt oli Paavalin synninpäästö. Oliko se Ananiaan kättenpäälle
panemisessa vai Kasteessa? Kasteessa se oli. Paavalille syntyi usko Jeesukseen Kristukseen jo tiellä kun Jeesus
ilmestyi hänelle kasteessa hän sai syntinsä anteeksi!!
8. Kun meidät nyt pelastaa Kaste?
Tämä Pietarin opetus kertoo yksinkertaisuudessaan jo aivan kaiken, myös sen mitä yllä on kirjoitettu!
Kasteessa on myös jatkuvuus aina viimeiselle tuomiolle asti. Eli Kasteen antamat lahjat tuodaan päivittäin esille ja tarjolle Jumalan seurakunnassa, Sanan saarnan ja HPE:n kautta.
Sana ja sakramentit liittyvät kiinteästi yhteen. ne tukevat toisiaan ja "ajavat" samaa asiaa eli Kristusta.millään voi
9. Lihasta syntynyt on liha ja hengestä syntynyt henki.
Jeesuksen sanoja emme voi mitenkään ylikäydä. Lihasta syntynyt on todella vain turmeltunut liha, eikä voi periä taivaan valtakuntaa. Me kaikki olemme syntyneen luonnollisesti lihasta ja olemme siten tuhoon tuomittu!
10. Henki veri ja vesi todistaa?
Kuten kaikki tietävät, tässä puhutaan Pyhästä Hengestä, Sovinto Verestä ja Kaste vedestä. Kaikki nämä tarvitaan,
Eli ei riitä että on yksi tai kaksi näistä, pitää olla kaikki kolme todistusta. Missä on silloin niiden todistus joita ei ole kastettu? Kysyn vaan ihan moilasena?
Ja sillä vaatimuksella, että tarvii olla seurakunnan todistus, heitämme vesilintua tai laitamme roskakoriin!
Emme kuitenkaan heitä "oikealla" seurakunnan todistuksella vesilintua, vaan sen asian väärin käytöksellä. Seurakuntahan on nimenomaan asetettu todistamaan näistä asioista, Kasteesta, Ehtoollisesta ja Sanan merkityksestä, kaikille luoduille. Seurakunnan todistus oikein ymmärrettynä on siis varsin hyvä ja oleellisen tärkeä asia. Autuas on se, joka ottaa Sakramentit vastaan uskolla.
Jeesus jätti meille Joonaan merkin, joka on armovälineensä! Kaste, HPE ja Sana ovat suuria armovälineitä ja Jumalan lahjoja.
Kaikki muunlainen opetus on vastoin Sanaa ja siten ei pelastussanomaa Kristuksesta Jeesuksesta! Nämä
”ehdot” koskevat kaikkia ihmisiä Kasteen asettamisen jälkeen. Näin meidän on opetettava ja uskottava!
Mitä Jumala tekee kaikille muille? Se on yksin Jumalan asia ja me kumarramme ja nostamme hattua
Suuren Jumalan edessä ja jatkamme matkaa rukouksin, tapahtukoon Sinun tahtosi!
Olkoon päämääränä, että Jumala saisi kaikesta kunnian, että mahdollisimman monet ihmiset uskoisivat ja antaisivat Sanalle sen auktoriteettiarvon!- alun
opettamalla ja sitten kastamalla.
Toisaalla Raamatussa sanotaan:joka USKOO ja Kastetaan,se PELASTUU!
- Trubaduuri
Mutta voiko toinen ihminen nähdä toisen ihmisen saaman kasteen oikeasti? Tuossa on se avain kysymys.
- JA SEN NÄKEE
JUMALAN SANASTA, RAAMATUSTA, PITÄÄ VAIN OLLA PYHÄN HENGEN "SILMÄLASIT".JOS EI NÄÄ PITÄÄ OLLA NÖYRYYTTÄ RUKOILLEN PYYTÄÄ NIITÄ, JA HERRA ANTAA NE, SITTEN NÄKYY, SANASTA, SIIS RAAMATUSTA.
- Trubaduuri
JA SEN NÄKEE kirjoitti:
JUMALAN SANASTA, RAAMATUSTA, PITÄÄ VAIN OLLA PYHÄN HENGEN "SILMÄLASIT".JOS EI NÄÄ PITÄÄ OLLA NÖYRYYTTÄ RUKOILLEN PYYTÄÄ NIITÄ, JA HERRA ANTAA NE, SITTEN NÄKYY, SANASTA, SIIS RAAMATUSTA.
Jospa lukisit kysymyksen uudelleen. Vai näetkö sinä
minun kasteeni ja muiden saamat kasteet? - Trubaduuri
JA SEN NÄKEE kirjoitti:
Ja osoita myös vähän hävyntuntoa meitä ihmisiä kohtaan, äläkä huuda, sillä en ole palvelijasi enkä orjasi. Opettele siis olemaan ihminen, joka ilmentää omaa ihmisyyttään ulospäin ihmismäisesti.
- et näe
Trubaduuri kirjoitti:
Ja osoita myös vähän hävyntuntoa meitä ihmisiä kohtaan, äläkä huuda, sillä en ole palvelijasi enkä orjasi. Opettele siis olemaan ihminen, joka ilmentää omaa ihmisyyttään ulospäin ihmismäisesti.
PYYDÄ NEKEVÄT SILMÄT, JA HÄN ANTAA!
JA HUUDAN, NIINKUIN KIRJOITUSTAPAANI ISOILLA KIRJAIMILLA NIMITÄTÄ, ETTÄ N Ä K I S I T !
SIKSI , Y M M Ä R S I T K Ö ? - on pentele
et näe kirjoitti:
JA HUUDAN, NIINKUIN KIRJOITUSTAPAANI ISOILLA KIRJAIMILLA NIMITÄTÄ, ETTÄ N Ä K I S I T !
SIKSI , Y M M Ä R S I T K Ö ?ja sinä se et ainakaan ole uskossa Kristukseen.
- Trubaduuri
et näe kirjoitti:
SIKSI , Y M M Ä R S I T K Ö ?Jospa sinä tulisit ensin oikeaan kristinuskoon ja sitten vasta jakelisit nuita mielipiteitäsi, jotka tällä hetkellä ovat tyhjää täynnä ja näin ollen yhtä tyhjän kanssa. Ja voisit toki myös opetella joskus ihmiselle kuuluvia käytöstapoja ja jotain todellista myös kristinuskoisen mukaisesta kasteesta. Sillä siitäkään et näytä tietävän juuri yhtään mitään.
- kristinuskoon !
Trubaduuri kirjoitti:
Jospa sinä tulisit ensin oikeaan kristinuskoon ja sitten vasta jakelisit nuita mielipiteitäsi, jotka tällä hetkellä ovat tyhjää täynnä ja näin ollen yhtä tyhjän kanssa. Ja voisit toki myös opetella joskus ihmiselle kuuluvia käytöstapoja ja jotain todellista myös kristinuskoisen mukaisesta kasteesta. Sillä siitäkään et näytä tietävän juuri yhtään mitään.
Kasteesta Raamattu opettaa, en siis minä. Markuksen evankeliumi 16:16 JOKA USKOO JA KASTETAAN, se pelastuu:mutta, mutta joka ei usko se tuomitaaan kadotukseen.
JA USKOSTANI, KOSKA KYSYT/EPÄILET!
VASTAAN: Minä uskon ainoastaan ja yksin omaan, siihen uskoon jonka Jumala minulle lahjoitti, siis LAHJAVANHURSKAUS usko VAPAHTAJAANI, PELASTAJAANI, LUNASTAJAANI, TAKAISIN TULEVAAN HERRAAN JEESUKSEEN KRISTUKSEEN ! HÄN KOKO, LUE OIKEIN koko maailman synnit ja sairaudet vrt. Jesaja 53 luku kantanut omassa ruumiissaan ristinpuulla sovittaen ne viimeistä piirtoa myöten, Hän sanoi lopuksi:SE ON TÄYTETTY! Hallelujaa, JEESUS KRISTUS= HERRA JA KUNINGAS, myös minun, amen! - VASTAUS LÖYTYY
TUOSTA Mark. 16:16. KUINKAS LUET?
- Trubaduuri
kristinuskoon ! kirjoitti:
Kasteesta Raamattu opettaa, en siis minä. Markuksen evankeliumi 16:16 JOKA USKOO JA KASTETAAN, se pelastuu:mutta, mutta joka ei usko se tuomitaaan kadotukseen.
JA USKOSTANI, KOSKA KYSYT/EPÄILET!
VASTAAN: Minä uskon ainoastaan ja yksin omaan, siihen uskoon jonka Jumala minulle lahjoitti, siis LAHJAVANHURSKAUS usko VAPAHTAJAANI, PELASTAJAANI, LUNASTAJAANI, TAKAISIN TULEVAAN HERRAAN JEESUKSEEN KRISTUKSEEN ! HÄN KOKO, LUE OIKEIN koko maailman synnit ja sairaudet vrt. Jesaja 53 luku kantanut omassa ruumiissaan ristinpuulla sovittaen ne viimeistä piirtoa myöten, Hän sanoi lopuksi:SE ON TÄYTETTY! Hallelujaa, JEESUS KRISTUS= HERRA JA KUNINGAS, myös minun, amen!Niin, eli tule siihen uskoon, jossa Kristus on ylimmäinen paimen.
- Trubaduuri
VASTAUS LÖYTYY kirjoitti:
uppiniskainen huutaja!
- ystäväni
VASTAUS LÖYTYY kirjoitti:
Alkukielessä on kirjoitettu näin?
Joka uskoo ja on kastettu!
että sillain?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj452822Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa
että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet782121KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.1071888Onkohan tämä jotain elämää suurempaa
Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m381658Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r781419- 901277
En ole häneltä kylläkään koskaan nähnyt sellaista
Tottakai jos hän olisi jonkunlaisen selvän eleen tai jonkun jutun näyttänyt, että häntä kiinnostaakin niin tietenkin si31274- 1171264
Onko Estlink-2 kaapeli lainkaan vaurioitunut?
Vai onko kyseessä Naton operaatio Venäjän ns. varjolaivaston pysäyttämiseksi, ja kaapelivaurio vain simuloitu.2751254Oon vähän pettynyt
Suhun mies. Luulin, että haluat mut ja juokset paljasjaloin kilpaa savannilla leijjonien ja sarvikuonojen ohi saadaksesi1111186