Tämäkin auttaa käsittämään kasteasiaa

kristitty.ihminen

IRTI KIRKKO-VUODESTA
Harvat ehkä tietävät, että ns. kirkkovuosi on Raamatun ulkopuolinen systeemi. Emme löydä Raamatusta esim. adventtia, pyhäinmiestenpäivää, joulua, loppiaista, juhannusta, uutta vuotta, sunnuntailepopäivää, jne.. Emme myöskään löydä Uuden Liiton kristityille tarkoitettua kerran vuodessa toistuvaa helluntaita, tai edes pääsiäisjuhlaa,
vaan helluntai ja pääsiäinen yms. on joka aikaista juhlatilaa sydämissämme, jos olemme tulleet uskoon.
Olemme sisällä kaikkien Vanhan Liiton juhla-aikojen täyttymyksessä. "Onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus teurastettu..." 1 Kor. 5. Lisäksi aina ehtoollista viettäessämme meillä tavallaan on pääsinpäivä, kun siinä muistelemme Jeesusta ja ristin työtä, ja kuinka meidät vapautettiin synnin ja maailman orjuudesta. - - -

Uskonnot tarvitsevat ylläpitämisekseen erilaisia Jeesuksen korvikkeita, mm. kirkkovuoden tekstejä, Päivän tunnussanakirjoja, jne.. Uskonnolliset ja kastamattomat ovat tehneet näistä pakanakirkkojen ”juhla-ajoista" Ylösnousseen Jeesuksen korvikkeita. Ne ovat elävän uskon tilalle asetettuja uskontojen elementtejä, joita ilman heidän systeeminsä ei toimi. Mutta ne ovat vailla mitään jumalallista arvoa. - - -
Elävässä uskossa olevat ovat avanneet sydämensä Pyhälle Hengelle eivätkä näin ollen tarvitse uskontojen keksimää elämän sisältöä.
Yleensä nämä asiat selviävät ihmiselle joka tulee uskoon ja sitten raamatulliselle kasteelle.

Uskossa oleville on ylösnoussut Jeesus jokaisen päivän sisältönä. ”Minä näen alati edessäni Herran, sillä Hän on minun oikealla puolellani, etten horjahtaisi” (Apt.2:25,28). ”Minä ole teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti” (Matt.28:20). - - -
Iloitsemme vuoden jokaisena päivänä siitä, että Jeesus syntyi, että Hän kuoli ristillä puolestamme, että Hän nousi ylös kuolleista, että Hän tulee takaisin, jne.. - - - Meillä on ainainen juhla. Halleluja!

Kirkkovuoden juhla-aikojen kalenteri on vapauden liitossa eläville kristityille vierasta uskontoa. Samoin on laita juutalaisen kalenterin suhteen. Emme enää tarvitse minkäänlaisia ”päivän tunnussanakirjoja”. Ne kaikki ovat sekoittamassa Pyhän Hengen antamaa Jumalan Sanaa.

"Nyt sitävastoin, kun olette tulleet tuntemaan Jumalan ja, mikä enemmän on, kun Jumala tuntee teidät, kuinka te jälleen käännytte noiden heikkojen ja köyhien alkeisvoimien puoleen, joiden orjiksi taas uudestaan tahdotte tulla? Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista. Minä pelkään teidän tähtenne, että olen ehkä turhaan teistä vaivaa nähnyt" (Galat. 4:9-11). - - -
Siinä siis sanotaan, että juhla-aikoihin (kirkkovuoden teksteihin) pitäytyvä palaa takaisin varjokuviin, heikkoihin ja köyhiin uskontojen elementteihin, jotka eivät enää ole voimassa, vaan ovat vanhentunutta liittoa (Hebr. 8:13).

”Älkää tehkö, niin kuin tehdään Egyptin maassa (ja luterilaisessa pakana-Suomessa), … niin kuin tehdään Kanaanin maassa, … älkää vaeltako heidän tapojensa mukaan” (3 Moos. 18:3). ”Älköönkä teillä olko mitään osallisuutta pimeyden hedelmättömiin tekoihin, vaan päinvastoin nuhdelkaakin niistä” (Efes. 5:11).

Uskonnot ovat pimeyden tekoja ja pitävät useinkin ihmiset erossa elävästä uskosta.
Varokaa uskontoja!

96

2310

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Trubaduuri

Pääsiäisestä muutama sananen. Kirkastettu ja voideltu ihmisen Poika, Kristus itse toivoi, jotta ihmiset viettäisivät sitä hänen muistokseen, joka ainoa tuleva pääsiäinen, hamaan loppuun asti. Hän esitti tuon toiveensa viimeisellä ehtoollisella, jota vietettiin trad.juut. pääsiäisen aikaan.

• RitariOlevainen

laulaa taas omaa veisuaaan.
        Ei Jeesus niin sanonut.
        Vaan,"Sillä niin USEIN kuin syötte tätä leipää,ja juotte tämän maljan,te julistatte Herran kuolemaa,siihen asti,kuin Hän tulee."

Jeesus itse ei asettanut mitään aikoja,paitsi sen että siihen asti,kunnes "syötte" sitä uutena Isän valtakunnassa.

• vähän raamattuakin, etkä vain!
        RitariOlevainen kirjoitti:

Ei Jeesus niin sanonut.
        Vaan,"Sillä niin USEIN kuin syötte tätä leipää,ja juotte tämän maljan,te julistatte Herran kuolemaa,siihen asti,kuin Hän tulee."

Jeesus itse ei asettanut mitään aikoja,paitsi sen että siihen asti,kunnes "syötte" sitä uutena Isän valtakunnassa.

... hoilottelesi täällä jonninjoutavia, eksyttäen uskovia ihmisiä omiin sepusteluihusi.

Matteus 26: 26-29
        26 Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: "Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini".
        27 Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki;
        28 sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.
        29 Ja minä sanon teille: tästedes minä en juo tätä viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena teidän kanssanne Isäni valtakunnassa.

Markus 14: 21-27
        21 Niin, Ihmisen Poika tosin menee pois, niinkuin hänestä on kirjoitettu, mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta Ihmisen Poika kavalletaan! Parempi olisi sille ihmiselle, että hän ei olisi syntynyt."
        22 Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Ottakaa, tämä on minun ruumiini".
        23 Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille; ja he kaikki joivat siitä.
        24 Ja hän sanoi heille: "Tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan monen edestä.
        25 Totisesti minä sanon teille: minä en juo enää viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena Jumalan valtakunnassa."
        26 Ja veisattuaan kiitosvirren he lähtivät Öljymäelle.
        27 Ja Jeesus sanoi heille: "Kaikki te loukkaannutte, sillä kirjoitettu on: 'Minä lyön paimenta, ja lampaat hajotetaan'

Johannes 6: 25-39
        25 Ja kun he löysivät hänet järven toiselta puolelta, sanoivat he hänelle: "Rabbi, milloin tulit tänne?"
        26 Jeesus vastasi heille ja sanoi: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ette te minua sentähden etsi, että olette nähneet tunnustekoja, vaan sentähden, että saitte syödä niitä leipiä ja tulitte ravituiksi.
        27 Älkää hankkiko sitä ruokaa, joka katoaa, vaan sitä ruokaa, joka pysyy hamaan iankaikkiseen elämään ja jonka Ihmisen Poika on teille antava; sillä häneen on Isä, Jumala itse, sinettinsä painanut."
        28 Niin he sanoivat hänelle: "Mitä meidän pitää tekemän, että me Jumalan tekoja tekisimme?"
        29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".
        30 He sanoivat hänelle: "Minkä tunnusteon sinä sitten teet, että me näkisimme sen ja uskoisimme sinua? Minkä teon sinä teet?
        31 Meidän isämme söivät mannaa erämaassa, niinkuin kirjoitettu on: 'Hän antoi leipää taivaasta heille syötäväksi'."
        32 Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei Mooses antanut teille sitä leipää taivaasta, vaan minun Isäni antaa teille taivaasta totisen leivän.
        33 Sillä Jumalan leipä on se, joka tulee alas taivaasta ja antaa maailmalle elämän."
        34 Niin he sanoivat hänelle: "Herra, anna meille aina sitä leipää".
        35 Jeesus sanoi heille: "Minä olen elämän leipä; joka tulee minun tyköni, se ei koskaan isoa, ja joka uskoo minuun, se ei koskaan janoa.
        36 Mutta minä olen sanonut teille, että te olette nähneet minut, ettekä kuitenkaan usko.
        37 Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos.
        38 Sillä minä olen tullut taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan hänen tahtonsa, joka on minut lähettänyt.
        39 Ja minun lähettäjäni tahto on se, että minä kaikista niistä, jotka hän on minulle antanut, en kadota yhtäkään, vaan herätän heidät viimeisenä päivänä.

• Trubaduuri
        RitariOlevainen kirjoitti:

Ei Jeesus niin sanonut.

Lueppa nyt jae 19 erityisen tarkkaan!

Luukas 22:1-22

1 Mutta happamattoman leivän juhla, jota pääsiäiseksi sanotaan, oli lähellä.
        2 Ja ylipapit ja kirjanoppineet miettivät, kuinka saisivat hänet surmatuksi; sillä he pelkäsivät kansaa.
        3 Niin saatana meni Juudaaseen, jota kutsuttiin Iskariotiksi ja joka oli yksi niistä kahdestatoista.
        4 Ja tämä meni ja puhui ylipappien ja pyhäkön vartioston päällikköjen kanssa, miten hän saattaisi hänet heidän käsiinsä.
        5 Ja he ihastuivat ja sitoutuivat antamaan hänelle rahaa.
        6 Ja hän lupautui ja etsi sopivaa tilaisuutta kavaltaakseen hänet heille ilman melua.
        7 Niin tuli se happamattoman leivän päivistä, jona pääsiäislammas oli teurastettava.
        8 Ja hän lähetti Pietarin ja Johanneksen sanoen: "Menkää ja valmistakaa meille pääsiäislammas syödäksemme".
        9 Niin he kysyivät häneltä: "Mihin tahdot, että valmistamme sen?"
        10 Hän vastasi heille: "Katso, saapuessanne kaupunkiin tulee teitä vastaan mies kantaen vesiastiaa; seuratkaa häntä siihen taloon, johon hän menee,
        11 ja sanokaa talon isännälle: 'Opettaja sanoo sinulle: Missä on vierashuone, syödäkseni siinä pääsiäislampaan opetuslasteni kanssa?'
        12 Niin hän näyttää teille suuren, aterioiville varustetun huoneen yläkerrassa; sinne valmistakaa."
        13 Ja he menivät ja havaitsivat niin olevan, kuin Jeesus oli heille sanonut, ja valmistivat pääsiäislampaan.
        14 Ja kun hetki tuli, asettui hän aterialle ja apostolit hänen kanssansa.
        15 Ja hän sanoi heille: "Minä olen halajamalla halannut syödä tämän pääsiäislampaan teidän kanssanne, ennenkuin minä kärsin;
        16 sillä minä sanon teille, etten minä sitä enää syö, ennenkuin sen täyttymys tapahtuu Jumalan valtakunnassa".
        17 Ja hän otti maljan, kiitti ja sanoi: "Ottakaa tämä ja jakakaa keskenänne.
        18 Sillä minä sanon teille: tästedes minä en juo viinipuun antia, ennenkuin Jumalan valtakunta tulee."

19 Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."

20 Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.
        21 Mutta, katso, minun kavaltajani käsi on minun kanssani pöydällä.
        22 Sillä Ihmisen Poika tosin menee pois, niinkuin säädetty on; mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta hänet kavalletaan!"

• ei kerran vuodessa viettävä

Ei Jeesus antanut ohjetta kerran vuodessa vietettävästä pääsiäisestä. Hän sanoi, että
        "niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta..."

Uuden liiton pääsiäinen on aina ehtoollistilaisuudessa. Mutta "Egyptistä" (=synnin maailmasta) lähdön juhlaa vietämme joka aika. "Onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu."

• ei osata lukea
        ei kerran vuodessa viettävä kirjoitti:

Ei Jeesus antanut ohjetta kerran vuodessa vietettävästä pääsiäisestä. Hän sanoi, että
        "niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta..."

Uuden liiton pääsiäinen on aina ehtoollistilaisuudessa. Mutta "Egyptistä" (=synnin maailmasta) lähdön juhlaa vietämme joka aika. "Onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu."

19 Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."

• Trubaduuri kirjoitti:

Lueppa nyt jae 19 erityisen tarkkaan!

Luukas 22:1-22

1 Mutta happamattoman leivän juhla, jota pääsiäiseksi sanotaan, oli lähellä.
        2 Ja ylipapit ja kirjanoppineet miettivät, kuinka saisivat hänet surmatuksi; sillä he pelkäsivät kansaa.
        3 Niin saatana meni Juudaaseen, jota kutsuttiin Iskariotiksi ja joka oli yksi niistä kahdestatoista.
        4 Ja tämä meni ja puhui ylipappien ja pyhäkön vartioston päällikköjen kanssa, miten hän saattaisi hänet heidän käsiinsä.
        5 Ja he ihastuivat ja sitoutuivat antamaan hänelle rahaa.
        6 Ja hän lupautui ja etsi sopivaa tilaisuutta kavaltaakseen hänet heille ilman melua.
        7 Niin tuli se happamattoman leivän päivistä, jona pääsiäislammas oli teurastettava.
        8 Ja hän lähetti Pietarin ja Johanneksen sanoen: "Menkää ja valmistakaa meille pääsiäislammas syödäksemme".
        9 Niin he kysyivät häneltä: "Mihin tahdot, että valmistamme sen?"
        10 Hän vastasi heille: "Katso, saapuessanne kaupunkiin tulee teitä vastaan mies kantaen vesiastiaa; seuratkaa häntä siihen taloon, johon hän menee,
        11 ja sanokaa talon isännälle: 'Opettaja sanoo sinulle: Missä on vierashuone, syödäkseni siinä pääsiäislampaan opetuslasteni kanssa?'
        12 Niin hän näyttää teille suuren, aterioiville varustetun huoneen yläkerrassa; sinne valmistakaa."
        13 Ja he menivät ja havaitsivat niin olevan, kuin Jeesus oli heille sanonut, ja valmistivat pääsiäislampaan.
        14 Ja kun hetki tuli, asettui hän aterialle ja apostolit hänen kanssansa.
        15 Ja hän sanoi heille: "Minä olen halajamalla halannut syödä tämän pääsiäislampaan teidän kanssanne, ennenkuin minä kärsin;
        16 sillä minä sanon teille, etten minä sitä enää syö, ennenkuin sen täyttymys tapahtuu Jumalan valtakunnassa".
        17 Ja hän otti maljan, kiitti ja sanoi: "Ottakaa tämä ja jakakaa keskenänne.
        18 Sillä minä sanon teille: tästedes minä en juo viinipuun antia, ennenkuin Jumalan valtakunta tulee."

20 Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.
        21 Mutta, katso, minun kavaltajani käsi on minun kanssani pöydällä.
        22 Sillä Ihmisen Poika tosin menee pois, niinkuin säädetty on; mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta hänet kavalletaan!"

Kun Jeesus asetti ehtoolisen mustokseen, vietettiin Pesah-ateriaa. Tämä juhla oli jo olemassa. Jeesus ei asettanut Pesahia, vaan ehtoollisen.

Ehtoollista saatettiin viettää jopa päivittäin:

Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin,
           ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
           Ja he pysyivät
           - apostolien opetuksessa ja
           - keskinäisessä yhteydessä ja
           - l e i v ä n   m u r t a m i s e s s a   ja
           - rukouksissa.    (Apt.2:41,42)

• Trubaduuri
        Rintti kirjoitti:

Kun Jeesus asetti ehtoolisen mustokseen, vietettiin Pesah-ateriaa. Tämä juhla oli jo olemassa. Jeesus ei asettanut Pesahia, vaan ehtoollisen.

Ehtoollista saatettiin viettää jopa päivittäin:

Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin,
           ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
           Ja he pysyivät
           - apostolien opetuksessa ja
           - keskinäisessä yhteydessä ja
           - l e i v ä n   m u r t a m i s e s s a   ja
           - rukouksissa.    (Apt.2:41,42)

Oletko kenties saatanan palvoja?

Voisitko vielä kertoa meille kaikille lukijoille milloinka suomenkielisen raamatun lauseista on tullut vartiotornin lauseita. Ja jos et osaa lukea tai et ymmärrä raamattua, niin opettele. Lisää viisautta tuollainen vähän tyhmenpi ihminen saa osakseen, kunhan vaan ensin pyytää sitä, anoo siis ääneen. Ja se tapahtuu näin; Hylkää ensin Saatana ja sitten polvistu omassa kodissasi/kammiossasi yksin Kaikkivaltiaan maan ja taivaan Herran, taivaallisen Isän, Luojan kasvojen eteen ja sitten rukoile ääneen "Isä meidän" rukous.

• Trubaduuri kirjoitti:

Oletko kenties saatanan palvoja?

Voisitko vielä kertoa meille kaikille lukijoille milloinka suomenkielisen raamatun lauseista on tullut vartiotornin lauseita. Ja jos et osaa lukea tai et ymmärrä raamattua, niin opettele. Lisää viisautta tuollainen vähän tyhmenpi ihminen saa osakseen, kunhan vaan ensin pyytää sitä, anoo siis ääneen. Ja se tapahtuu näin; Hylkää ensin Saatana ja sitten polvistu omassa kodissasi/kammiossasi yksin Kaikkivaltiaan maan ja taivaan Herran, taivaallisen Isän, Luojan kasvojen eteen ja sitten rukoile ääneen "Isä meidän" rukous.

Olen pahoillani, jos ymmärsin väärin. Mikä sitten halusit esittää?

On esitetty, että kristitty ei ole sidottu tiettyihin juhlapäiviin. Sain sellaisen käsityksen, että olet nyt pontevasti kiistämässä tätä. Lukemani mukaan väität, että Jeesus olisi käskenyt viettämään muistokseen nimenomaan pääsiäistä. Luullakseni myös muut ovat näin ymmärtäneet. Vartiotornilaiset ovat kanssasi samalla linjalla, tosin he eivät kieltäytyvät ehtoollisesta myös muistonvietossaan. Niin ikään vartiotornilaisten tapaan alleviivasit Raamattusta mielipiteesi tueksi kohdan, joka ei edes puolla kantaasi.

• Trubaduuri
        Rintti kirjoitti:

Olen pahoillani, jos ymmärsin väärin. Mikä sitten halusit esittää?

On esitetty, että kristitty ei ole sidottu tiettyihin juhlapäiviin. Sain sellaisen käsityksen, että olet nyt pontevasti kiistämässä tätä. Lukemani mukaan väität, että Jeesus olisi käskenyt viettämään muistokseen nimenomaan pääsiäistä. Luullakseni myös muut ovat näin ymmärtäneet. Vartiotornilaiset ovat kanssasi samalla linjalla, tosin he eivät kieltäytyvät ehtoollisesta myös muistonvietossaan. Niin ikään vartiotornilaisten tapaan alleviivasit Raamattusta mielipiteesi tueksi kohdan, joka ei edes puolla kantaasi.

..itse vaan et lukenut huolella, etkä käsittänyt
        asian merkitystä oikein. Ja toki sen tiedän, jotta olet jehovan todistaja, tai ainakin esiinnyt sillä palstalla. Minua on turha yrittää liittää johonkin uskonnolliseen liikkeeseen tai suuntaukseen,
        tai leimata jonkun maallisen uskonnon tai aatteen kannattajaksi, sillä sitä en ole koskaan.

Ja sitten itse asiaan.

Toivomus ei ole milloinkaan käsky. Ja jos kaikki perustuu uskonnollisessa uskossa vapaaehtoisuuteen niin kaiketi se silloin niin on, varsinkin jos tuon edellytyksen tai mahdollisuuden sekä aidon valinnan vapauden on antanut itse kaikkein Korkein, eli Kaikkivaltias, Luoja, taivaallinen Isä, niin sitä varmemmin se silloin juuri niin on.

Kristus todistaa melkein samasta asiasta sanomalla tai antamalla tukensa käsitykselle "itseensä soviteltu/sovittaminen" näin; sen jonka ihminen voi itseensä sovittaa, se olkoon sitten niin. Ja jos siihen sovittamiseen ei joku maallinen muotoseikka "istu", niin sitten ei vaan "istu", sillä kyllä Luojamme ihmisen luonteen tuntee läpikotaisin, eikä näin ollen kenenkään tarvitse teeskennellä jotakin sellaista olevan. jota ei oikeasti ole missään tapauksessa. Koska Hänhän on Rakkaus joka ei vaadi mitään ylimääräistä itsensä vuoksi. Muuta siis, kuin pelkästään sataprosenttista luottamista ja molemminpuolista luottamusta rakastamisen lisäksi.
        Ja siksi, jokainen kristitty on kyllä tavallaan sidottu, mutta vain taivaallisen Isän rakkauteen, joka pursuaa sekä myös hersyää ylenpalttisesti ja ylitsevuotavasti, joka ainua elonpäivä. Siksi myös
        Rakkaus ja kyky välittää, ovat hyvä apuvälineitä selvitä tästä elämästä hengissä.

Eli.

Raamatun lauseista nimenomaan löytyy puoltoa
        minun näkemyksilleni, siis aivan toisin kuin monen herätysliikkeeen edústajan näkemyksiin, joissa monin kohdin näkyy vain paljas itsekkyys.

• Trubaduuri kirjoitti:

..itse vaan et lukenut huolella, etkä käsittänyt
        asian merkitystä oikein. Ja toki sen tiedän, jotta olet jehovan todistaja, tai ainakin esiinnyt sillä palstalla. Minua on turha yrittää liittää johonkin uskonnolliseen liikkeeseen tai suuntaukseen,
        tai leimata jonkun maallisen uskonnon tai aatteen kannattajaksi, sillä sitä en ole koskaan.

Ja sitten itse asiaan.

Toivomus ei ole milloinkaan käsky. Ja jos kaikki perustuu uskonnollisessa uskossa vapaaehtoisuuteen niin kaiketi se silloin niin on, varsinkin jos tuon edellytyksen tai mahdollisuuden sekä aidon valinnan vapauden on antanut itse kaikkein Korkein, eli Kaikkivaltias, Luoja, taivaallinen Isä, niin sitä varmemmin se silloin juuri niin on.

Kristus todistaa melkein samasta asiasta sanomalla tai antamalla tukensa käsitykselle "itseensä soviteltu/sovittaminen" näin; sen jonka ihminen voi itseensä sovittaa, se olkoon sitten niin. Ja jos siihen sovittamiseen ei joku maallinen muotoseikka "istu", niin sitten ei vaan "istu", sillä kyllä Luojamme ihmisen luonteen tuntee läpikotaisin, eikä näin ollen kenenkään tarvitse teeskennellä jotakin sellaista olevan. jota ei oikeasti ole missään tapauksessa. Koska Hänhän on Rakkaus joka ei vaadi mitään ylimääräistä itsensä vuoksi. Muuta siis, kuin pelkästään sataprosenttista luottamista ja molemminpuolista luottamusta rakastamisen lisäksi.
        Ja siksi, jokainen kristitty on kyllä tavallaan sidottu, mutta vain taivaallisen Isän rakkauteen, joka pursuaa sekä myös hersyää ylenpalttisesti ja ylitsevuotavasti, joka ainua elonpäivä. Siksi myös
        Rakkaus ja kyky välittää, ovat hyvä apuvälineitä selvitä tästä elämästä hengissä.

Eli.

Raamatun lauseista nimenomaan löytyy puoltoa
        minun näkemyksilleni, siis aivan toisin kuin monen herätysliikkeeen edústajan näkemyksiin, joissa monin kohdin näkyy vain paljas itsekkyys.

>>
        en ymmärtänyt väärin, itse vaan et lukenut huolella, etkä käsittänyt
        asian merkitystä oikein. Ja toki sen tiedän, jotta olet jehovan todistaja, tai ainakin esiinnyt sillä palstalla

• Trubaduuri
        Rintti kirjoitti:

>>
        en ymmärtänyt väärin, itse vaan et lukenut huolella, etkä käsittänyt
        asian merkitystä oikein. Ja toki sen tiedän, jotta olet jehovan todistaja, tai ainakin esiinnyt sillä palstalla

Olenko sanonut sinun olevan väärässä. En ole. Ja mitä ihmettä jankutat ja yrität kääntää asiaa päälaelleen. Jos et ymmärrä pääsiäisen merkitystä ja Kristuksen esittämää toivetta, niin sille en mahda yhtään mitään. Täytyy myös tässä yhteydessä todeta tähän seuraavaa. Lukemisen lisäksi, täytyy kyllä ymmärtää myös lukemansa tekstin sisältö ja vasta sen jälkeen jäsennellä se ihan oikein omassa "päässään", mutta ettehän te riidan haastajat ehdi sitäkään tehdä, kuten ette paljon muutakaan.

• RitariOlevainen

Olen havainnoistasi täysin samaa mieltä,ei ole mitään erikoisia päiviä Jeesuksessa,kaikki päivät ovat "yhtä juhlaa",uudessa elämässä.
      Ehtoollisenkin voi nauttia vaikka joka päivä,sunnuntai on joka päivä,sabatin lepo on jo alkanut Jeesuksessa,on ainainen pääsiäonen,Jeesus,pääsiäis lammas on jo teurastettu,ja syntimme on sovitettu iankaikkisesti,joka päivä saamme elää "synnin päästössä",Hänen verensä suojassa,ei mitään eripäiviä enää tarvita. Joulusta puhumattakaan,Jeesus syntyy joka päivä,aina siellä,missä ihminen uudestisyntyy,siellä on aina joulu,Jeesus saa kodin sen ihmisen sydämessä,ja joulun ,joka ottaa vastaan Hänet.

Muta,siitä huolimatta,vietän joulua ja muitakin juhlia,en tosin,että niillä olisi jotain hengellistä riittiä,vaan ihan hyvän ja mukavan tavan vuoksi,ei kai se synti ole,että kristittykin saa juhlia,ja ainahan siinä voi,jos mahdollista, kirkastaa Pyhän Hengen kautta Jeesusta Kristusta.

• hansutuulia

kaikki päivät Jeesuksen kanssa on yhtä Juhlaa, hienoa on viettää Kristuksen syntymäjuhlaa jouluna ja pääsiäisenä saamme kokea uudestaan ja uudestaan haudasta nousseen Kristuksemme ylösnousemusta, ihanaa huudahtaa Herramme elää! hän ei jäänyt hautaan niinkuin Islamin uskossa, Muhamad kuoli ja haudattiin. Mutta meidän pääsiäislampaamme Kristus on ylösnoussut kuninkaamme. Hallelujaa!

• room.6

3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?

• matkiva henki

Raamatun mukaan maailmassa on Pyhää Henkeä matkiva antikristuksen henki (1Joh.4:1-3) ja Saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi.

Mitä arvelisit antikristuksen hengen matkivan kaikkein mieluummin, jotta eksytys oli täydellinen?

1.Joulun ajan tapahtumia?

2. Pääsiäisen ajan tapahtumia?

3. Helluntain ajan tapahtumia?

Millaisia nimiä arvelisit antikristuksen hengen antavan yhteisöilleen, jotta eksytys olisi uskottava?

• esimerkiksi

nykyinen Ev. lut srk?

• vai.
        esimerkiksi kirjoitti:

nykyinen Ev. lut srk?

Ei oikein vaikuta rippikoulupojilta?

Matteus 7:22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

• Alpo Ahola

Millä tavoin kirjoituksesi: "Tämäkin auttaa käsittämään kasteasiaa" tosiasiassa auttaa käsittämään kasteasiaa. Mielestäni ei millään tavalla. Herääkin mieleen kysymys, että tunteeko "kristitty.ihminen" laikaan kasteen sisältöä.

Ei kasteasia tule sillä selitetyksi, kun niinsanottu kirkkovuosi ja kristillinen tradotio poistetaan. Olen kietränyt sen verran eri liikkeiden tilaisuuksissa, että ne joissa ei ole esillä teksteissä kirkkovuoden kierto, niin niissä liikkeissä puhutaan hyvin kapeasti kääntymyksestä ja ratkaisun teosta tilaisuudesta toiseen. Julistus on siten kaventunut lähes lainomaiseen sisältöönsä "tee parannus, tee uskon ratkaisu, pyydä Pyhän Hengen lahjaa, täyty Pyhällä Hengellä, eikö sinulla ole kielillä puhumisen lahjaa, minulla on, ota kaste ja seuraa Jeesusta, kun olet tehnyt ratkaisun, niin täytä Jumalan tahto koko sydämestäsi, rakasta ja osoita rakkaus". Nämä lauseet olen kuullut kymmeniä kertoja. Siinä ollaan todellisesti lain alla ja lain vanhurskaudessa, vaikka Jeesuksen nimeä ja Pyhää Henkeä mainitaan.

Muistkaamme kirje Titukselle 3:5 "Ei vanhurskauden töiden kautta, joita me tehneet olemme, vaan laupiutensa kautta hän meidät autuaaksi teki, uuden syntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta".

• kristitty.ihminen

Elävän uskovaisuuden piiristä lainaamasi kysymykset ovat raamatullisia ja herättäviä.

Niin Alpo Ahola,
        mitenkä itse olet tullut uskoon? Oletko vielä mitenkään kokenut uudestisyntymisen ihmettä? Oletko saanut Pyhän Hengen?
        Oletko käynyt uskovien kasteella?
        Nämä kysymykset esitetään Raamatussa, mm. Apostolien teot 19:1-6.

• Alpo Ahola
        kristitty.ihminen kirjoitti:

Elävän uskovaisuuden piiristä lainaamasi kysymykset ovat raamatullisia ja herättäviä.

Niin Alpo Ahola,
        mitenkä itse olet tullut uskoon? Oletko vielä mitenkään kokenut uudestisyntymisen ihmettä? Oletko saanut Pyhän Hengen?
        Oletko käynyt uskovien kasteella?
        Nämä kysymykset esitetään Raamatussa, mm. Apostolien teot 19:1-6.

Kaikki voidaan ratkaisukristillisyydessä kääntää ihmisen teoksi, evankeliumikin.

"Mitenkä itse olet tullut uskoon?"

Se on Jumalan teko, että uskotte Hänen päällensä, jonka Hän lähetti.

"Oletko vielä mitenkään kokenut uudestisyntymisen ihmettä?"

Et tiedä mistä se tulee ja minne se menee.

"Oletko saanut Pyhän Hengen?"

Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

"Oletko käynyt uskovien kasteella?"

Raamattu tuntee kasteen Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

"Apostolien teot 19:1-6."

Paavali opettaa kuinka Johanneksen parannuksen kaste on aivan eri kuin Kristuksen asettama kaste, jossa on Pyhä Henki. Jeesus teki ainoana Johanneksen kasteella todellisen parannuksen, toisten ollessa ja jäädessä kyykäärmeen sikiöiksi. Jeesus teki kaiken puolestamme.

• kehoittaja
        Alpo Ahola kirjoitti:

Kaikki voidaan ratkaisukristillisyydessä kääntää ihmisen teoksi, evankeliumikin.

Paavali opettaa kuinka Johanneksen parannuksen kaste on aivan eri kuin Kristuksen asettama kaste, jossa on Pyhä Henki. Jeesus teki ainoana Johanneksen kasteella todellisen parannuksen, toisten ollessa ja jäädessä kyykäärmeen sikiöiksi. Jeesus teki kaiken puolestamme.

Tee sielusi autuuden tähden ratkaisu Jeesusken puoleen. Hän tahtoo pelastaa sielusi ikuisesta helvetin tulesta. Et ole vielä tullut uskoon ja kastettu, vaan olet kirkkoeksytyksen uhri.
        Jeesus on Pelastaja!

• Alpo Ahola
        kehoittaja kirjoitti:

Tee sielusi autuuden tähden ratkaisu Jeesusken puoleen. Hän tahtoo pelastaa sielusi ikuisesta helvetin tulesta. Et ole vielä tullut uskoon ja kastettu, vaan olet kirkkoeksytyksen uhri.
        Jeesus on Pelastaja!

Jeesus on minut pelastanut. En itse kykene itseäni nostamaan suosta. Uskon ja olen täysin varma Jeesuksen suorittamasta lunastustyöstä, Minä en voi tehdä mitää sen lisäksi, mitä Jeesus on tehnyt puolestani täyttäessään lain ja kärsiessään syntieni edestä Golgatan ristillä. Olen siinä yhdessä teossa (Kristuksen) autuas, vanhuskas ja pyhä. Veren armossa. Olen Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuuteen kastettu ja siis uskon, vaikka sen taas "kehoittaja" kieltääkin.

Tuomitse vaan, pilkkaa vaan. Siihen sinulla on järkesi suoma oikeus. Minun pelastaja onkin Jeesus, eikä omat ratkaisut.

• huomaan sen nyt,
        kehoittaja kirjoitti:

Jeesus on Pelastaja!

...epäuskon lietsoja!
        Epäuskon saarnaaminen on epäjumalanpavontaa.

• näkijä
        kehoittaja kirjoitti:

Jeesus on Pelastaja!

olet käynyt vierailla uudesikasteilla ja saanut vierasta antihenkeä sisällesi,tee kiireesti totinen parannus ja ota vastaan Jeesus henkilökohtaiseksi Herraksesi, sillä Hänen kätensä ei ole lyhyt auttamaan

• Minäuskon
        Alpo Ahola kirjoitti:

apostolit kastoivat Jeesuksen kristuksen nimeen?
        Miksi eivät Isän ja Pojan ja Pyhänhengen nimeen.

Pyhästä hengestä, henkikaste on erikaste kuin vesikaste. Raamatussa ihmiset saivat pyhän hengen puhuivat kielillä ja heidät kastettiin sen jälkeen.

• kristitty.ihminen
        näkijä kirjoitti:

olet käynyt vierailla uudesikasteilla ja saanut vierasta antihenkeä sisällesi,tee kiireesti totinen parannus ja ota vastaan Jeesus henkilökohtaiseksi Herraksesi, sillä Hänen kätensä ei ole lyhyt auttamaan

Sinulle Jumalan Sana
        Apostolien teot 22:16.

• kristitty.ihminen
        Minäuskon kirjoitti:

Pyhästä hengestä, henkikaste on erikaste kuin vesikaste. Raamatussa ihmiset saivat pyhän hengen puhuivat kielillä ja heidät kastettiin sen jälkeen.

Laitoimme nimimerkki Minäuskon kanssa
        samaan aikaan edellsien viestin.
        Asiakin hipoo samaa ajatusta.

• Herralta

Sinulle Jumalan Sana
        Apostolien teot 22:16.

Gal.5
        1. Vapauteen Kristus vapautti meidät . Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa (uudestaan kastaa) itseänne orjuuden ikeeseen.
        19. mutta lihan teot ovat ilmeiset
        20. lahkot
        21. että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa

• Alpo Ahola
        Minäuskon kirjoitti:

Valetta. Jeesus asetti kasteen Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Jeesus ei ole asettanut muunlaista kastetta. Ei ole, vaikka miten Raamattu väännetään ja Jeesuksen asettamasta kasteesta poistetaan Pyhä Henki. Joka uskoo ja kastetaan pelastuu. Siis usko ja kaste molemmat tarvitaan. Jeesus suoritti työn ja olen kasteessa tullut siitä osalliseksi. Väittäkää mitä väitätte ja vääristelkää miten vääristelette, mutta niin sanoo Raamattu.

Monet kasteet tulevat Raamatun ulkopuolelta. Kastakaa jokaisen lankeemuksen jälkeen uudelleen ja siten pilkatkaa Jeesuksen asettamaa kastetta Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Johanneksen kaste on parannuksen kaste ja siihen ei liity armo, vaan laki. Näyttää siltä, että pyhitysliikkeen kannattajat luulevat, että Jokanneksen kaste on voimassa. Se todellisesti päättyi Jeesuksea astuessa parannuksen kasteelle puolestamme. Jeesus asetti sen sijaan kristillisen kasteen. Lukekaa itse Johanneksen lausunnot Raamatusta, siellä ne seisoo. Lukekaa myös apostolisen ajan todistukset niistä tapauksista, jotka olivat Johanneksen kasteella kastetut, että heidät tuli kastaa Jeesuksen asettamalla kasteella.

Se on ihmeellistä, kun usko Sanaan on noin vastahakoista. Tehkää vain tekoja ja älkääkä uskoko. Näkevin silmin ei nähdä ja kuulevin korvin ei kuulla.

• kristitty.ihminen
        Herralta kirjoitti:

Gal.5
        1. Vapauteen Kristus vapautti meidät . Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa (uudestaan kastaa) itseänne orjuuden ikeeseen.
        20. lahkot

Tässä on erittäin selkeää kasteopetusta:
        http://koti.phnet.fi/petripaavola/Vesikaste_upottamalla

Miksi et laita tätä linkkiä kaikkialle?

• kristitty.ihminen

• TaistoRa.
        Herralta kirjoitti:

Gal.5
        20. lahkot

Ei siinä niin lue, että - (uudestaan kastaa)!
        Älä muuta Raamatun sanomaa toiseksi!

Kysymyksessä on lainalaisuudessa olemisesta josta pitää uskon kautta luopua pois! Ei siinä siis ole lainkaan kysymys kasteesta! Sinun pitää lukea kokokonaisuutena tuo Galatalaisteksti, eikä "rustata" Raamatun sanomaa omien tunteittesi kautta!

Ja toisekseen, tiedätkö mikä on lahko!?
        Oletko myös varma ettei luterilainen kirkkokin ole lahko!?

Laittamasi tekstit ovat olleet luettavissa varmaan sata kertaa täällä ja ovat siis kopioituja muista kirjoituksista!

Etkö osaa tuoda omaa ajatustasi esiin!

Siunausta! ;)

• Minäuskon
        Alpo Ahola kirjoitti:

Valetta. Jeesus asetti kasteen Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Jeesus ei ole asettanut muunlaista kastetta. Ei ole, vaikka miten Raamattu väännetään ja Jeesuksen asettamasta kasteesta poistetaan Pyhä Henki. Joka uskoo ja kastetaan pelastuu. Siis usko ja kaste molemmat tarvitaan. Jeesus suoritti työn ja olen kasteessa tullut siitä osalliseksi. Väittäkää mitä väitätte ja vääristelkää miten vääristelette, mutta niin sanoo Raamattu.

Monet kasteet tulevat Raamatun ulkopuolelta. Kastakaa jokaisen lankeemuksen jälkeen uudelleen ja siten pilkatkaa Jeesuksen asettamaa kastetta Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Johanneksen kaste on parannuksen kaste ja siihen ei liity armo, vaan laki. Näyttää siltä, että pyhitysliikkeen kannattajat luulevat, että Jokanneksen kaste on voimassa. Se todellisesti päättyi Jeesuksea astuessa parannuksen kasteelle puolestamme. Jeesus asetti sen sijaan kristillisen kasteen. Lukekaa itse Johanneksen lausunnot Raamatusta, siellä ne seisoo. Lukekaa myös apostolisen ajan todistukset niistä tapauksista, jotka olivat Johanneksen kasteella kastetut, että heidät tuli kastaa Jeesuksen asettamalla kasteella.

Se on ihmeellistä, kun usko Sanaan on noin vastahakoista. Tehkää vain tekoja ja älkääkä uskoko. Näkevin silmin ei nähdä ja kuulevin korvin ei kuulla.

Yksi kaste kun olet tullut uskoon ja kastetapa upottamalla.
        Kenen nimeen kaste niin: Mitä teettekin, sanoin tai teoin, tehkää kaikki Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen hänen kauttaan Jumalaa, Isäämme.

Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi.

Perille tultuaan nämä rukoilivat Samarian uskovien puolesta, että he saisivat Pyhän Hengen. Henki näet ei ollut vielä laskeutunut kehenkään heistä; heidät oli ainoastaan kastettu HERRAN JEESUKSEN NIMEEN. Pietari ja Johannes panivat kätensä heidän päälleen, ja he saivat Pyhän Hengen.

Huomaa kasteen ja pyhän hengen saamisen ero

Hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. He pyysivät sitten häntä jäämään sinne vielä muutamaksi päiväksi.

Tämän kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen, ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, Pyhä Henki tuli heihin ja he puhuivat kielillä ja profetoivat.

Kaikki Pietarin mukana tulleet juutalaiset uskonveljet ihmettelivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin myös pakanoihin; he kuulivat, kuinka nämä puhuivat kielillä ja ylistivät Jumalan suuruutta. Silloin Pietari sanoi: "Kuka voi estää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin?" Hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen.

• jäsenmäärä

• ilmeinen
        Minäuskon kirjoitti:

Kenen nimeen kaste niin: Mitä teettekin, sanoin tai teoin, tehkää kaikki Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen hänen kauttaan Jumalaa, Isäämme.

Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi.

Perille tultuaan nämä rukoilivat Samarian uskovien puolesta, että he saisivat Pyhän Hengen. Henki näet ei ollut vielä laskeutunut kehenkään heistä; heidät oli ainoastaan kastettu HERRAN JEESUKSEN NIMEEN. Pietari ja Johannes panivat kätensä heidän päälleen, ja he saivat Pyhän Hengen.

Hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. He pyysivät sitten häntä jäämään sinne vielä muutamaksi päiväksi.

Tämän kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen, ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, Pyhä Henki tuli heihin ja he puhuivat kielillä ja profetoivat.

Kaikki Pietarin mukana tulleet juutalaiset uskonveljet ihmettelivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin myös pakanoihin; he kuulivat, kuinka nämä puhuivat kielillä ja ylistivät Jumalan suuruutta. Silloin Pietari sanoi: "Kuka voi estää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin?" Hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen.

Uudestikasteiden iso riski onkin vetää niiden kautta todellinen antikristuksen henkikaste sisälleen vierasta uutta henkeä, suoraan antikristuksen henkeä sillä aika on paha ja lahkoista varoitetaan (Gal.5:20-21) sillä jossainhan se väkevä eksytys on olemassa, eihän se mikään olematon väkevä eksytys ole.

"Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta...maailmassa on antikristuksen henki" (1.Joh.4:1-3)

• Minäuskon
        ilmeinen kirjoitti:

Uudestikasteiden iso riski onkin vetää niiden kautta todellinen antikristuksen henkikaste sisälleen vierasta uutta henkeä, suoraan antikristuksen henkeä sillä aika on paha ja lahkoista varoitetaan (Gal.5:20-21) sillä jossainhan se väkevä eksytys on olemassa, eihän se mikään olematon väkevä eksytys ole.

"Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta...maailmassa on antikristuksen henki" (1.Joh.4:1-3)

Miksi k-mies kirjoittelet tuollasta. Juttusi eivät pidä paikkansa. Tiedäthän sen itsekkin. Onko tuo resident evil koira lemmikkisi? Ajattelin vain kun sanotaan että koira ja isäntä muistuttaa toisiaan...

• Alpo Ahola
        Minäuskon kirjoitti:

No eipä mikään ihme, että ns. uskovien kaste on lain teko. Minä olen armosta autuas ja Jeesus on maksanut kaiken hinnan, että velkakirjakin on mitätöity. Velkakirjan päälle on piirretty verinen risti. Voi teitä, voi teitä, kun teille on jäänyt vielä tekemistä, ettei Kristuksen armo riitäkkään. Te lain alaiset VOI VOI JA VOI.

• Minäuskon
        Alpo Ahola kirjoitti:

No eipä mikään ihme, että ns. uskovien kaste on lain teko. Minä olen armosta autuas ja Jeesus on maksanut kaiken hinnan, että velkakirjakin on mitätöity. Velkakirjan päälle on piirretty verinen risti. Voi teitä, voi teitä, kun teille on jäänyt vielä tekemistä, ettei Kristuksen armo riitäkkään. Te lain alaiset VOI VOI JA VOI.

Olet käsittänyt asiat ihan miten sattuu...

Kääntykää, tehkää parannus ja ottakaa ITSE KUKIN kaste,

Jokainen itse ottaa kasteen ei silleen että toinen ihminen päättää kasteesta.

• Alpo Ahola
        Minäuskon kirjoitti:

En meinaakkaan ymmärtää pelastusta lain teoksi, vaan armosta olen autuas. En voi tehdä mitään, sillä kaikki on jo tehty, mitä autuuteen tarvitaan. Uskon sen. Kristus yksin eikä kukaan muu kansasta polkenut vihan viinikuurnaa. Uskon Sanan valmiista pelastuksesta. Pelastus on tullut ylhäältä alas. Eikä meidän lain tekoina alhaalta ylös. Miksi väännätte evankeliuminkin lain teoksi. Jos tosiaan luulette itsestänne, että jotain kykenette vanhurskauden eteen tekemään, niin te olette omineet roomalaiskatolilaisen opin. Meidän tekomme Raamattu sanoo saastaiseksi vaatteeksi. Se on sitä viikunaleviin verhotumista.

• Alpo Ahola
        Minäuskon kirjoitti:

Päätät siis kaikesta itse mitä vanhurskauttamiseen tulee. Niin sanovat Johanneksen kasteella kastetut. Johanneksen kaste on lakia. Tee siis kaikki, kuitenkin yhdessä kohdin rikkonut on koko lain rikkonut. Jeesus kuitenkin yksin sai Jumalalta Johanneksen kasteella todistuksen vanhurskaudesta. Muut jäivät kyykäärmeen sikiöiksi. Kyykäärmeen sikiö on siis perinyt syntiturmeluksen, mutta sitäpä et näy tunnustavan.

• Minäuskon
        Alpo Ahola kirjoitti:

En meinaakkaan ymmärtää pelastusta lain teoksi, vaan armosta olen autuas. En voi tehdä mitään, sillä kaikki on jo tehty, mitä autuuteen tarvitaan. Uskon sen. Kristus yksin eikä kukaan muu kansasta polkenut vihan viinikuurnaa. Uskon Sanan valmiista pelastuksesta. Pelastus on tullut ylhäältä alas. Eikä meidän lain tekoina alhaalta ylös. Miksi väännätte evankeliuminkin lain teoksi. Jos tosiaan luulette itsestänne, että jotain kykenette vanhurskauden eteen tekemään, niin te olette omineet roomalaiskatolilaisen opin. Meidän tekomme Raamattu sanoo saastaiseksi vaatteeksi. Se on sitä viikunaleviin verhotumista.

on kaduttaviksi. Ei ole armoa joka kattaa tahallisen synnin teon. Parannus teoista kuuluu asiaan.

• Minäuskon
        Alpo Ahola kirjoitti:

Päätät siis kaikesta itse mitä vanhurskauttamiseen tulee. Niin sanovat Johanneksen kasteella kastetut. Johanneksen kaste on lakia. Tee siis kaikki, kuitenkin yhdessä kohdin rikkonut on koko lain rikkonut. Jeesus kuitenkin yksin sai Jumalalta Johanneksen kasteella todistuksen vanhurskaudesta. Muut jäivät kyykäärmeen sikiöiksi. Kyykäärmeen sikiö on siis perinyt syntiturmeluksen, mutta sitäpä et näy tunnustavan.

kuulostaa tutulta puheelta... Ihan kuin olisi kuullut ennekin noista kyykäärmeen sikiöistä ja vispaavista hännistä lahkotemppeleissä!

• kristitty.ihminen
        Minäuskon kirjoitti:

On ilo lukea selvää ja tervettä oeptusta kasteesta.
        Kirjoita "Minäuskon", edelleen lisää aiheesta. Itse joudun jäämään taas syrjään. En voi antaa sen hyvän, minkä olen saanut Herralta, joutua herjattavaksi.

• uskovia
        Minäuskon kirjoitti:

kuulostaa tutulta puheelta... Ihan kuin olisi kuullut ennekin noista kyykäärmeen sikiöistä ja vispaavista hännistä lahkotemppeleissä!

Jes. 59:5
        Myrkkyliskon munia he hautovat, hämähäkin verkkoja he kutovat; joka niitä munia syö, se kuolee, rikkipoljetusta puhkeaa kyykäärme.

Joh. 8:44
        Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.

Gal. 5:20
        epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,

• Alpo Ahola
        Minäuskon kirjoitti:

on kaduttaviksi. Ei ole armoa joka kattaa tahallisen synnin teon. Parannus teoista kuuluu asiaan.

Luuletko tosiaan, etten elä parannuksessa ja katumuksessa. Valitettavasti olet tuonut sellaisia käsityksiä esille, että pystyt täydellisyyteen.

• Alpo Ahola
        Minäuskon kirjoitti:

Kun olet Sanan todistuksesta kuullut, että ihminen on luonnostaan kyykäärmeen sikiö, niin miksi sitten annat ymmärtää, ettei ihminen ole perinyt turmelusta, vaan on luonnostaan pyhä, puhdas ja täydellinen. Sitä todistaa kauttaaltansa oppisi. Minä todistan sitä, että ihminen on Jumalan edessä kykenemätön, siis kuollut. Käsitystemme ero on niin suuri, ettei se ole mitenkään yhteensovitettavissa. Pelastukseen ei liity yhtään lakia. Sen tunnut lausunnoissasi kieltävän.

• Alpo Ahola
        Minäuskon kirjoitti:

"Minäuskon sanoo:
        Kuulun evankelisluterilaiseen kirkkoon."

Onko oppisi mikä? Kyllä se on jo nähty, ettei luterilaisuutesi ole vakaata ja aitoa.

• Minäuskon
        Alpo Ahola kirjoitti:

Luuletko tosiaan, etten elä parannuksessa ja katumuksessa. Valitettavasti olet tuonut sellaisia käsityksiä esille, että pystyt täydellisyyteen.

Kuvittelet vaan jotain täydellisyyteen liittyvää. Olen itse kokenut miten joskus tulee yritetty vähän liikaa ja ei sitä kauaa mene kun lankeaa ja putoaa taas todellisuuteen sen asian suhteen miten heikko ihminen itseasiassa on... Ei sitä yksin pärjää, eikä se ole tarkoituskaan vaan Jeesus on kanssamme.

Ihmettelin joskus miten meille on asia tehty niin helpoksi. Uskot vain pelastukseen ja siinä se. Tietäväiset vielä kertoivat että jos ajatteletkin tekoja et pääse taivaaseen vaan joudut lapiomaan hiiliä ja huutamaan hirmuisesti. Kiitos, tuntui hieman oudolta ja siitä sain innostuksen tutkia raamatun kannan tähän asiaan. Sieltä selvisi että kyllä se vähän ratkaisee miten elää. Jos vihaa lähimmäistä vihaa Jeesusta. Minulle oli opetettu että ihan sama mitä teet armo kattaa kaikken...

• Minäuskon
        Alpo Ahola kirjoitti:

"Minäuskon sanoo:
        Kuulun evankelisluterilaiseen kirkkoon."

Onko oppisi mikä? Kyllä se on jo nähty, ettei luterilaisuutesi ole vakaata ja aitoa.

kirkko kuntaa kun kerkiän. Menen uskovien kasteelle ja niin edes päin. Miksi en jää luterilaiseen kirkkoon niin kirkossa mättää niin moni asia. Opit ovat ristiriidassa raamatunkanssa mm. kaste. Seurakunta ei ole katumattomien syntisten harrastuspiiri, eli joku raja pitäsi olla siinä kuka kuuluu kirkkoon ja kuka ei. Eli uskon pilkkaajat kuuluisi erottaa nopeinta tietä. Nytkin kirkko valittelee vaan jäsenmäärän perään. Ainoastaan verotulot kiinnostaa, siis raha.

Luotan raamatun sanaan en siihen mitä joku kertoo vaan tutkin itse asin raamatusta ja tietenkin tärkeinpänä pyydän Jumalaa selventämään asian minulle. Itse on turha pohtia, Jumala auttaa vilpitötä totuuden etsiää.

• Minäuskon

On ilo lukea selvää ja tervettä oeptusta kasteesta.
        Kirjoita "Minäuskon", edelleen lisää aiheesta. Itse joudun jäämään taas syrjään. En voi antaa sen hyvän, minkä olen saanut Herralta, joutua herjattavaksi.

Kyllä se tuntuu selvältä kun Jumala kirkastaa asian. Nyt tuntuu jo vähän selvemmältä nämä uskon asiat mutta ennen kuin aloin etsimään totuutta raamatusta niin paljon oli epäselvää ja mietitytti.

Ei voi muuta kuin kiittää Jumalaa kaikesta...

• Alpo Ahola
        Minäuskon kirjoitti:

Kuvittelet vaan jotain täydellisyyteen liittyvää. Olen itse kokenut miten joskus tulee yritetty vähän liikaa ja ei sitä kauaa mene kun lankeaa ja putoaa taas todellisuuteen sen asian suhteen miten heikko ihminen itseasiassa on... Ei sitä yksin pärjää, eikä se ole tarkoituskaan vaan Jeesus on kanssamme.

Ihmettelin joskus miten meille on asia tehty niin helpoksi. Uskot vain pelastukseen ja siinä se. Tietäväiset vielä kertoivat että jos ajatteletkin tekoja et pääse taivaaseen vaan joudut lapiomaan hiiliä ja huutamaan hirmuisesti. Kiitos, tuntui hieman oudolta ja siitä sain innostuksen tutkia raamatun kannan tähän asiaan. Sieltä selvisi että kyllä se vähän ratkaisee miten elää. Jos vihaa lähimmäistä vihaa Jeesusta. Minulle oli opetettu että ihan sama mitä teet armo kattaa kaikken...

Sanot "Minulle oli opetettu että ihan sama mitä teet armo kattaa kaikken..."

Opettaako nykyinen luterilainen oppi tuolla tavalla? Kuka on noin opettanut? Eihän Kristusta voi tuolla tavoin vetään jumalattomuuden peitoksi. Tuollaisessa opissa on tyystin hyljätty lain kolmas käyttö.

• Minäuskon
        Alpo Ahola kirjoitti:

Sanot "Minulle oli opetettu että ihan sama mitä teet armo kattaa kaikken..."

Opettaako nykyinen luterilainen oppi tuolla tavalla? Kuka on noin opettanut? Eihän Kristusta voi tuolla tavoin vetään jumalattomuuden peitoksi. Tuollaisessa opissa on tyystin hyljätty lain kolmas käyttö.

kertoivat. Isonen selvitti tuota asiaa. Toinen missä asiaa käsiteltiin vieläkin laki kielteisemmin oli koulun uskonto tunti...

• Alpo Ahola
        Minäuskon kirjoitti:

kirkko kuntaa kun kerkiän. Menen uskovien kasteelle ja niin edes päin. Miksi en jää luterilaiseen kirkkoon niin kirkossa mättää niin moni asia. Opit ovat ristiriidassa raamatunkanssa mm. kaste. Seurakunta ei ole katumattomien syntisten harrastuspiiri, eli joku raja pitäsi olla siinä kuka kuuluu kirkkoon ja kuka ei. Eli uskon pilkkaajat kuuluisi erottaa nopeinta tietä. Nytkin kirkko valittelee vaan jäsenmäärän perään. Ainoastaan verotulot kiinnostaa, siis raha.

Luotan raamatun sanaan en siihen mitä joku kertoo vaan tutkin itse asin raamatusta ja tietenkin tärkeinpänä pyydän Jumalaa selventämään asian minulle. Itse on turha pohtia, Jumala auttaa vilpitötä totuuden etsiää.

Olen huomannut, että oppisi on baptistinen ja siksi olen ihmetellyt, että miksi olet luterilainen. Tietysti luterilaisia paikallisseurakuntia on sekä oikein opettavia, että aivan pahoja. Piispamme ovat tällä hetkellä lähes kaikki varsin kyseenalaisia. Ainoastaan Erik Vikströmiltä olen kuullut joitain oikeita kannanottoja. Sittenkin haluan kysyä, että miksi ihmeessä pitäisi luopua kristillisestä kasteesta, sillä kaste on yksi. En tiedä tunnetko tunnustuksellisia luterilaisia kirkkoja. Niistä tiedän, että niissä toteutetaan kirkkokuria aivan toisella tavalla kuin lepsussa valtiokirkossa (kansankirkossa).

• Alpo Ahola
        Minäuskon kirjoitti:

kertoivat. Isonen selvitti tuota asiaa. Toinen missä asiaa käsiteltiin vieläkin laki kielteisemmin oli koulun uskonto tunti...

Ripari on kirkon toimintaa. Koulun uskontotunti on yhteiskunnan toimintaa. Tuossa jako.

Se, että kirkko on opettanut riparilla, vaikka isosen toimesta tuollaista, niin väärä opetus on ollut kysymyksessä. Otettiinko asia tarkempaan käsittelyyn.

Tiedän, että yhdellä riparilla pastori oli opettanut jotain kohtaa epätarkasti, mutta eräs oppilas oli ottanut pastoris kanssa asian keskusteluun myöhemmin kahden kesken. Tulos on siitä keskustelusta ollut se, että nyt se pastori on uskossa oleva ja todistaa Raamatun mukaisesti.

Minä en muuten hyväksy nykyistä liberaaliteologiaa. Lähetän Suomen piispoille useita viestejä vuodessa, joissa huomautan jumalattomasta menosta.

Omalat osaltani taistelen tässä kirkossa Jumalan Sanan puolesta ja en lähde mihinkää vartiopaikaltani ja hoidan niitä lampaita Sanalla, jotka on Jumala suonut minulle hoidettavaksi, vaikka olen maallikkosaarnaaja.

Voisitko käväistä kotisivullani. www.nic.fi/~aahola

• Minäuskon
        Alpo Ahola kirjoitti:

Olen huomannut, että oppisi on baptistinen ja siksi olen ihmetellyt, että miksi olet luterilainen. Tietysti luterilaisia paikallisseurakuntia on sekä oikein opettavia, että aivan pahoja. Piispamme ovat tällä hetkellä lähes kaikki varsin kyseenalaisia. Ainoastaan Erik Vikströmiltä olen kuullut joitain oikeita kannanottoja. Sittenkin haluan kysyä, että miksi ihmeessä pitäisi luopua kristillisestä kasteesta, sillä kaste on yksi. En tiedä tunnetko tunnustuksellisia luterilaisia kirkkoja. Niistä tiedän, että niissä toteutetaan kirkkokuria aivan toisella tavalla kuin lepsussa valtiokirkossa (kansankirkossa).

kannatti uskovien kastetta mutta ei voinut sitä kunnolla myöntää koska katolinen kirkko olisi muuten raahannu roviolle...

• Alpo Ahola
        Minäuskon kirjoitti:

kannatti uskovien kastetta mutta ei voinut sitä kunnolla myöntää koska katolinen kirkko olisi muuten raahannu roviolle...

Nyt et sanonut totuutta. Sanomasi on väärä todistus Lutherin krijoituksesta. Baptistit ovat lananneet yhtä Lutherin kirjoitusta mielivaltaisesti.

• Minäuskon
        Alpo Ahola kirjoitti:

Nyt et sanonut totuutta. Sanomasi on väärä todistus Lutherin krijoituksesta. Baptistit ovat lananneet yhtä Lutherin kirjoitusta mielivaltaisesti.

ole noin suinkaa vaan lutherin kirjoitukset ovat ristissä keskenään. Toisessa kohdassa usko pitää olla ennen kastetta ja sitten joskus usko tulee kasteessa. Uskohan tulle sanan kuulemisen kautta.

• Alpo Ahola
        Minäuskon kirjoitti:

Luther ei muuten roviota peljännyt. Luther on erotettu Rooman kirkosta kolme kertaa.

• Alpo Ahola
        Minäuskon kirjoitti:

ole noin suinkaa vaan lutherin kirjoitukset ovat ristissä keskenään. Toisessa kohdassa usko pitää olla ennen kastetta ja sitten joskus usko tulee kasteessa. Uskohan tulle sanan kuulemisen kautta.

Raamattu ei aseta uskoa ja kastetta aikajärjestykseen, vaan määrää, että molemmat on oltava.

• Minäuskon
        Alpo Ahola kirjoitti:

Raamattu ei aseta uskoa ja kastetta aikajärjestykseen, vaan määrää, että molemmat on oltava.

ensin usko ja sitten kaste. Sama järjestys käy ilmi raamatusta joka kohdasta. Kaste on turha ilman usko. Joten aika loogista että usko tulee ennen kastetta.

• Alpo Ahola
        Minäuskon kirjoitti:

Ei aikuista vasten tahtoisesti kasteelle raahata ja kun lapsi uskovaisessa perheessä kastetaan, niin se on aivan Raamatun perhekuntien kasteiden kanssa linjassa. Lapsi opetetaan kotona Jumalan Sanassa pysymään. Sanoisinkin, että epäuskoisten perheiden lasten kaste on siksi kyseenalainen, kun lapselle ei opeteta Jumalan Sanaa. Vetelille vanhemmille kuuluu myllynkivituomio. Toisinaan siis usko on ennen kastetta ja varsinkin lähetystilanteessa tai tapauksessa, ettei henkilöä ole ennen kastettu. Kasteessa, kun on myös Pyhä Henki (älä nyt vain kiellä tätä, Kolmiyhteisen Jumalan nimeen), niin usko siinä syntyy. Kastettu voi sitten langeta pois uskosta. Uutta kastetta ei voi edes ajatella, sillä kaste on yksi. Jumala on uskollinen liitossa ja siksi kuuluukin, että "kääntykää takaisin te luopuneet lapset". Mikä olisikaan kasteiden määrä, jos joka lankeemuksen jälkeen pitäisi kastaa? Uskoa tarvitaan täten kasteen jälkeenkin, eikä ainoastaan ennen kastetta. Raamattu on tässä suhteessa avara, mutta eri opinsuunnat ovat silponeet kasteen säpäleiksi. Joka saa uskossa ajasta eritä, niin se perii iankaikkisen elämän. Kastetut epäuskoiset hukkuvat kuin Faarao kasteen veteen.

• Minäuskon
        Alpo Ahola kirjoitti:

Ei aikuista vasten tahtoisesti kasteelle raahata ja kun lapsi uskovaisessa perheessä kastetaan, niin se on aivan Raamatun perhekuntien kasteiden kanssa linjassa. Lapsi opetetaan kotona Jumalan Sanassa pysymään. Sanoisinkin, että epäuskoisten perheiden lasten kaste on siksi kyseenalainen, kun lapselle ei opeteta Jumalan Sanaa. Vetelille vanhemmille kuuluu myllynkivituomio. Toisinaan siis usko on ennen kastetta ja varsinkin lähetystilanteessa tai tapauksessa, ettei henkilöä ole ennen kastettu. Kasteessa, kun on myös Pyhä Henki (älä nyt vain kiellä tätä, Kolmiyhteisen Jumalan nimeen), niin usko siinä syntyy. Kastettu voi sitten langeta pois uskosta. Uutta kastetta ei voi edes ajatella, sillä kaste on yksi. Jumala on uskollinen liitossa ja siksi kuuluukin, että "kääntykää takaisin te luopuneet lapset". Mikä olisikaan kasteiden määrä, jos joka lankeemuksen jälkeen pitäisi kastaa? Uskoa tarvitaan täten kasteen jälkeenkin, eikä ainoastaan ennen kastetta. Raamattu on tässä suhteessa avara, mutta eri opinsuunnat ovat silponeet kasteen säpäleiksi. Joka saa uskossa ajasta eritä, niin se perii iankaikkisen elämän. Kastetut epäuskoiset hukkuvat kuin Faarao kasteen veteen.

Jatketaan huomenna. Taidan lähteä nukkumaan.
        Kasteessa on myös pyhä henki. En sitä kiellä mutta usko tulee sanan kuulemisesta. Ei voi uskoa johonkin jos ei ole kuullut siitä.

• Alpo Ahola
        Minäuskon kirjoitti:

"Aina Kirjoittanut: Minäuskon 9.12.2005 klo 23.01
        ensin usko ja sitten kaste. Sama järjestys käy ilmi raamatusta joka kohdasta. Kaste on turha ilman usko. Joten aika loogista että usko tulee ennen kastetta."

Siirrin vähän taakse päin, kun viestirivi täyttyi.

Tässä rajoituksessasi tulet aika ahtaaseen kastekäsitykseen. Siinä tullaan niinsanotun tietoisen iän rajoitukseen, jota Raamattu ei tunne. Koskaan ei uskosta päästä täyteen varmuuteen, vaikka kuinka todistetaan. Valitettavasti on vilpillisiä uskontunnustuksia nähty. Mitäpä sanot moneen kertaan kasteella käyneistä? Yksi helluntalainen tosin väitti, ettei ole kasteen jälkeen langennut, mutta silti oli kaatokännissä rivouksineen ja toinen helluntalaisliikkeesä puheitakin pitänyt kävi niinsanotusti auttamassa leskiä ja ei ollut muka langennut.
        Tiedän myös tapauksia, jotka ovat hyljänneet lapsena saamansa kasteen ja vanhempiensa opetuksen ja sitten tehtyään oman ratkaisunsa ja käytyään kasteella uudelleen, mutta siitä sitten joutuikin lain kierteeseen ja olikin palattava takaisin armon käsitykseen pelastuksesta. Henkilö ripittäytyi väärästä ratkaisukristillisyydestään ja toisesta kasteestaan ja nyt julistaa armon avaruutta ihanasti siltä perustalta, että vanhemmat ovat vieneet kasteelle ja ovat hoitaneet opetuksen Kristuksen armosta oikein, mutta josta oli epäuskossa langennut pois.

• Alpo Ahola
        Alpo Ahola kirjoitti:

"Aina Kirjoittanut: Minäuskon 9.12.2005 klo 23.01
        ensin usko ja sitten kaste. Sama järjestys käy ilmi raamatusta joka kohdasta. Kaste on turha ilman usko. Joten aika loogista että usko tulee ennen kastetta."

Siirrin vähän taakse päin, kun viestirivi täyttyi.

Tässä rajoituksessasi tulet aika ahtaaseen kastekäsitykseen. Siinä tullaan niinsanotun tietoisen iän rajoitukseen, jota Raamattu ei tunne. Koskaan ei uskosta päästä täyteen varmuuteen, vaikka kuinka todistetaan. Valitettavasti on vilpillisiä uskontunnustuksia nähty. Mitäpä sanot moneen kertaan kasteella käyneistä? Yksi helluntalainen tosin väitti, ettei ole kasteen jälkeen langennut, mutta silti oli kaatokännissä rivouksineen ja toinen helluntalaisliikkeesä puheitakin pitänyt kävi niinsanotusti auttamassa leskiä ja ei ollut muka langennut.
        Tiedän myös tapauksia, jotka ovat hyljänneet lapsena saamansa kasteen ja vanhempiensa opetuksen ja sitten tehtyään oman ratkaisunsa ja käytyään kasteella uudelleen, mutta siitä sitten joutuikin lain kierteeseen ja olikin palattava takaisin armon käsitykseen pelastuksesta. Henkilö ripittäytyi väärästä ratkaisukristillisyydestään ja toisesta kasteestaan ja nyt julistaa armon avaruutta ihanasti siltä perustalta, että vanhemmat ovat vieneet kasteelle ja ovat hoitaneet opetuksen Kristuksen armosta oikein, mutta josta oli epäuskossa langennut pois.

"Jes Kirjoittanut: Minäuskon 9.12.2005 klo 23.22
        Kasteessa on myös pyhä henki. En sitä kiellä mutta usko tulee sanan kuulemisesta. Ei voi uskoa johonkin jos ei ole kuullut siitä."

EIKÖ SIKIÖ OLEKAAN IHMINEN, JOKA KUULEE. MINUN RAAMATTUNI TODISTAA SENKIN. RAAMATTU SANOO JOPA USKON HEDELMISTÄ TODISTUKSEN, ETTÄ LASTEN JA IMEVÄISTEN SUUSTA ON HERRA VALMISTANUT KIITOKSEN. JEESUS TUNTUI HYVIN TUNTEVAN LASTEN USKON. VAIKKA NIIN ON, NIIN LAPSI ON TUREMELTUNUT, KUN ON LIHAN TAHDOSTA SIINNYT JA SYNTYNYT. SEET EI OLLUT ENÄÄ JUMALAN KUVA, VAAN TUEMELTUNEEN AADAMIN KUVA.

• TaistoRa.
        Alpo Ahola kirjoitti:

>>Kirjoitat-
        >>Yksi kaste, se on Raamatun määrä

• Alpo Ahola
        TaistoRa. kirjoitti:

>>Kirjoitat-
        >>Yksi kaste, se on Raamatun määrä

Onpa kätevä, kun sinun sana yksi ei ole yksi!!! Voi miten epälooginen voidaan olla. Valitettavasti se mitä sanot on järjen tuotetta, eikä Raamatun Sanaan pohjautuvaa. Se mitä sanot on enempi lakia, kuin evankeliumia. Se mitä sanot on kuulunut pyhityskristillisiin liikkeiden traditioon suuremmassa määrin vasta 1600 luvulta asti kun Englannissa muodotui erillinen protestanttinen kastajaliike.

1 Missä Raamatussa kielletään, että lasta ei saa kastaa?

2 Missä Raamatussa on ehto, että usko on oltava ennen kastetta?

3 Miten Raamattu määrittelee käsitteen uudestisyntyminen?

4 Missä Raamattu määrittää tarkasti kasteen toimittamisesta ulkomuodon?

5 Raamattu puhuu muodossa "tulla kastetuksi" vastoin käsitystäsi "itse" otetusta kasteesta.

6 Kuuluuko kaste lain vain evankeliumin piiriin?

• Minäuskon
        Alpo Ahola kirjoitti:

Onpa kätevä, kun sinun sana yksi ei ole yksi!!! Voi miten epälooginen voidaan olla. Valitettavasti se mitä sanot on järjen tuotetta, eikä Raamatun Sanaan pohjautuvaa. Se mitä sanot on enempi lakia, kuin evankeliumia. Se mitä sanot on kuulunut pyhityskristillisiin liikkeiden traditioon suuremmassa määrin vasta 1600 luvulta asti kun Englannissa muodotui erillinen protestanttinen kastajaliike.

5 Raamattu puhuu muodossa "tulla kastetuksi" vastoin käsitystäsi "itse" otetusta kasteesta.

1. Ei ole selvää kieltoa vaan kaste kuului sellaisille jotka uskoivat evankeliumin sanan. Sylivauva ei ole edes kuullut mistään evankeliumista joten ei siitä tiedä mitään.

2. Ei ole esimerkkiä että ihminen kastettiin ilman uskoa vaan aina oli usko ennen kastetta.
        Perhekunnissakin ilosanoma kerrottiin kaikille:
        8. Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin.

(Apt 8:5,6,12) Ja Filippus meni Samarian kaupunkiin ja saarnasi heille Kristusta.
        6. Ja kansa otti yksimielisesti vaarin siitä, mitä Filippus puhui, kun he kuulivat hänen sanansa ja näkivät ne tunnusteot, jotka hän teki.
        12. Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset.

(Apt 2:40,41) Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta." 41. Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.

Apt 8:35-39) Niin Filippus avasi suunsa ja lähtien tästä kirjoituksesta julisti hänelle evankeliumia Jeesuksesta.
        36. Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen; ja hoviherra sanoi: "Katso, tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua?"
        37. Niin Filippus sanoi hänelle: "Jos uskot koko sydämestäsi, niin se tapahtukoon." Hän vastasi ja sanoi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."
        38. Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat kumpikin veteen, sekä Filippus että hoviherra, ja Filippus kastoi hänet.

(Apt 16:30-34) Ja hän vei heidät ulos ja sanoi: "Herrat, mitä minun pitää tekemän, että minä pelastuisin?"
        31. Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi."
        32. Ja he puhuivat Jumalan sanaa hänelle ynnä kaikille, jotka hänen kodissansa olivat.
        33. Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta.

3. Sanan ja sen vastaanottamisen, eli uskon kautta.

- (1 Kor 4:15) Sillä vaikka teillä olisi kymmenentuhatta kasvattajaa Kristuksessa, niin ei teillä kuitenkaan ole monta isää; sillä minä teidät synnytin evankeliumin kautta Kristuksessa Jeesuksessa.

- (1 Piet 1:23) te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.

- (Jaak 1:18) Tahtonsa mukaan hän synnytti meidät totuuden sanalla, ollaksemme hänen luotujensa esikoiset.

5. ottakoon kukin teistä kasteen
        niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset

• Minäuskon
        Alpo Ahola kirjoitti:

"Jes Kirjoittanut: Minäuskon 9.12.2005 klo 23.22
        Kasteessa on myös pyhä henki. En sitä kiellä mutta usko tulee sanan kuulemisesta. Ei voi uskoa johonkin jos ei ole kuullut siitä."

EIKÖ SIKIÖ OLEKAAN IHMINEN, JOKA KUULEE. MINUN RAAMATTUNI TODISTAA SENKIN. RAAMATTU SANOO JOPA USKON HEDELMISTÄ TODISTUKSEN, ETTÄ LASTEN JA IMEVÄISTEN SUUSTA ON HERRA VALMISTANUT KIITOKSEN. JEESUS TUNTUI HYVIN TUNTEVAN LASTEN USKON. VAIKKA NIIN ON, NIIN LAPSI ON TUREMELTUNUT, KUN ON LIHAN TAHDOSTA SIINNYT JA SYNTYNYT. SEET EI OLLUT ENÄÄ JUMALAN KUVA, VAAN TUEMELTUNEEN AADAMIN KUVA.

opetuslapset eivät olisi antaneet lasten tulla Jeesuksen luokse? Koska lapsia uskon asiat koskee sitten kun ymmärtävät. Opetuslapset ajattelivat että ihan turhaa tuoda syntiä tekemättömiä lapsia herran luokse?

• Minäuskon
        Alpo Ahola kirjoitti:

Luther sanoo mm. näin: "Uskon pitää löytymän jo ennen tai ainakin kasteessa, sillä muutoin ei lapsi pääse vapaaksi synnistä ja perkeleestä. Jos nyt heidän mielipiteensä olisi oikea, olisi paljasta valhetta ja ilvettä kaikki se, mitä lapsille kasteessa tehdään. Kastaja näet kysyy, uskooko lapsi, johon lapsen puolesta vastataan "uskon"; tahtooko hän tulla kastetuksi, johon myös hänen puolestaan suostutaan. Nyt ei kuitenkaan ketään lapsen asemasta kasteta, vaan se itse kastetaan; sen vuoksi täytyy sen itse evankeliumia uskoa tai sitten kummien valheella sanoessaan lapsen puolesta: "minä uskon". Sitten vielä kastaja lukee lapsen uudestisyntyneen, saaneen synnit anteeksi ja olevan vapahdettu perkeleen vallasta; merkiksi siitä pukee hän lapsen valkeaan paitaan ja käsittelee häntä kaikin puolin uutena pyhänä Jumalan lapsena. Tämän kaiken täytyy olla petosta, ellei lapsella omaa uskoa olisi, ja parempi olisi olla yhtäkään lasta kastamatta, kuin tuolla tavoilla ilvehtiä ja leikitellä Jumalan sanan ja sakramenttien kanssa, ikään kuin Jumala olisi joku narri", (Kaste ja usko. Martti Luther )

• Alpo Ahola
        Minäuskon kirjoitti:

opetuslapset eivät olisi antaneet lasten tulla Jeesuksen luokse? Koska lapsia uskon asiat koskee sitten kun ymmärtävät. Opetuslapset ajattelivat että ihan turhaa tuoda syntiä tekemättömiä lapsia herran luokse?

Siis olet samassa harhassa kuin opetuslapset. Jeesus sanoi, että sallikaa lasten tulla, älkääkä estäkö heitä. Miksi siis estät?

• Alpo Ahola
        Minäuskon kirjoitti:

Luther sanoo mm. näin: "Uskon pitää löytymän jo ennen tai ainakin kasteessa, sillä muutoin ei lapsi pääse vapaaksi synnistä ja perkeleestä. Jos nyt heidän mielipiteensä olisi oikea, olisi paljasta valhetta ja ilvettä kaikki se, mitä lapsille kasteessa tehdään. Kastaja näet kysyy, uskooko lapsi, johon lapsen puolesta vastataan "uskon"; tahtooko hän tulla kastetuksi, johon myös hänen puolestaan suostutaan. Nyt ei kuitenkaan ketään lapsen asemasta kasteta, vaan se itse kastetaan; sen vuoksi täytyy sen itse evankeliumia uskoa tai sitten kummien valheella sanoessaan lapsen puolesta: "minä uskon". Sitten vielä kastaja lukee lapsen uudestisyntyneen, saaneen synnit anteeksi ja olevan vapahdettu perkeleen vallasta; merkiksi siitä pukee hän lapsen valkeaan paitaan ja käsittelee häntä kaikin puolin uutena pyhänä Jumalan lapsena. Tämän kaiken täytyy olla petosta, ellei lapsella omaa uskoa olisi, ja parempi olisi olla yhtäkään lasta kastamatta, kuin tuolla tavoilla ilvehtiä ja leikitellä Jumalan sanan ja sakramenttien kanssa, ikään kuin Jumala olisi joku narri", (Kaste ja usko. Martti Luther )

Luoppas koko Lutherin kirjoitus ja näe mitä kirjoituksessa tosiasiallisesti sanotaan. Lainaus on hyvä, mutta valintasi tiedän mitä ajat takaa. Etkö huomaa, että se mitä ajat takaa Luther torjuukin sen.

• Alpo Ahola
        Minäuskon kirjoitti:

1. Ei ole selvää kieltoa vaan kaste kuului sellaisille jotka uskoivat evankeliumin sanan. Sylivauva ei ole edes kuullut mistään evankeliumista joten ei siitä tiedä mitään.

2. Ei ole esimerkkiä että ihminen kastettiin ilman uskoa vaan aina oli usko ennen kastetta.
        Perhekunnissakin ilosanoma kerrottiin kaikille:
        8. Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin.

(Apt 8:5,6,12) Ja Filippus meni Samarian kaupunkiin ja saarnasi heille Kristusta.
        6. Ja kansa otti yksimielisesti vaarin siitä, mitä Filippus puhui, kun he kuulivat hänen sanansa ja näkivät ne tunnusteot, jotka hän teki.
        12. Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset.

(Apt 2:40,41) Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta." 41. Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.

Apt 8:35-39) Niin Filippus avasi suunsa ja lähtien tästä kirjoituksesta julisti hänelle evankeliumia Jeesuksesta.
        36. Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen; ja hoviherra sanoi: "Katso, tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua?"
        37. Niin Filippus sanoi hänelle: "Jos uskot koko sydämestäsi, niin se tapahtukoon." Hän vastasi ja sanoi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."
        38. Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat kumpikin veteen, sekä Filippus että hoviherra, ja Filippus kastoi hänet.

(Apt 16:30-34) Ja hän vei heidät ulos ja sanoi: "Herrat, mitä minun pitää tekemän, että minä pelastuisin?"
        31. Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi."
        32. Ja he puhuivat Jumalan sanaa hänelle ynnä kaikille, jotka hänen kodissansa olivat.
        33. Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta.

3. Sanan ja sen vastaanottamisen, eli uskon kautta.

- (1 Kor 4:15) Sillä vaikka teillä olisi kymmenentuhatta kasvattajaa Kristuksessa, niin ei teillä kuitenkaan ole monta isää; sillä minä teidät synnytin evankeliumin kautta Kristuksessa Jeesuksessa.

- (1 Piet 1:23) te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.

- (Jaak 1:18) Tahtonsa mukaan hän synnytti meidät totuuden sanalla, ollaksemme hänen luotujensa esikoiset.

5. ottakoon kukin teistä kasteen
        niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset

1. Sanot: Sylivauva ei ole edes kuullut mistään evankeliumista joten ei siitä tiedä mitään.

Kiellät siis sen tosiasian, että Johannes kuuli äitinsä kohtuun.

2. Siis perhekuntien lapset uskoivat.

3. Siis kiellät uudestisyntymän vedestä ja Hengestä, uudestisyntymisen peson.

5. Alkukielessä Raamattu tuntee kasteen aina passiivissa. Se on tulla kastetuksi. Siinä, mitä tahdot sanoa on käännösten aiheuttamaa eksytystä.

• Minäuskon
        Alpo Ahola kirjoitti:

Luoppas koko Lutherin kirjoitus ja näe mitä kirjoituksessa tosiasiallisesti sanotaan. Lainaus on hyvä, mutta valintasi tiedän mitä ajat takaa. Etkö huomaa, että se mitä ajat takaa Luther torjuukin sen.

Luther kertoi asian oikean laidan:

"Uskon pitää löytymän jo ennen tai ainakin kasteessa.

Ja lapsen kohdalla usko kun ei tule kasteessa eikä lapsella sellaista ole niin mitä lapsikaste on? Luther vastaa siihenkin. Raamatussa ei missään sanota että usko tulee kasteessa. Tuo on luterilaisen kirkon selitys asialle että saadaan lapsikaste hyväksytyksi. Keksittiin selitys että usko tulee kasteessa. Puhutaan uskon lahjasta. Kerroppas missä kohtaa raamatussa sanotaan että usko tulee kasteessa?
        Roomalaiskirjeessä kysytään:

Mutta kuinka he voivat huutaa avukseen sitä, johon eivät usko? Kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Kuinka he voivat kuulla, ellei kukaan julista? Kuinka kukaan voi julistaa, ellei häntä ole lähetetty? Onhan kirjoitettu: "Kuinka ihanat ovat ilosanoman tuojan askelet!" Mutta kaikki eivät ole olleet evankeliumille kuuliaisia. Jesaja sanookin: "Herra, kuka on uskonut meidän sanomamme?" Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana.

Kuinka he voivat uskoa siihen josta eivät ole kuulleet? Eli ensin julistetaan raamatun sanaa ja niin kauan kuin ihminen on liian pieni ymmärtämään sanan niin ei ole kasteen tarpeessa.

Uskon pitää löytymän jo ennen tai ainakin kasteessa, sillä muutoin ei lapsi pääse vapaaksi synnistä ja perkeleestä.

Eli jos ei ole uskoa ei kaste auta Luther kertoi niin.

Mikä on epäselvää?

• Alpo Ahola
        Minäuskon kirjoitti:

Lapset uskovat.
        Kasteessa synnytään vedestä ja Hengestä.
        Olen siis Lutherin kanssa asiasta Samaa mieltä.
        Tuon nyt valitettavasti kiellät.
        Jos ei ole kastettu, ja haluaa kastetta, niin toki hän tunnustaa uskonsa ennen kastetta. ERn ole sitä vastaan koskaan ollut. Ilmeisesti tahdot vääntää tunnustukseni vitakselle. Ei onnistu Sanan vastaisella opillasi.
        Kaste voi olla faaraon kaste, joka on aikuisena tai lapsena saatu. Kaste voi olla Israelilaisten kaste, joka on aikuisena tai lapsena saatu. En ole ikään asettunut vastustamaan sellaista aikuiskastetta, joka on ainut, mutta vastustan loppuun asti sellaista, joka kieltää lapsikasteen sillä Raamatun vastaisella perusteella, ettei lapsi ymärrä. Sitten asetun niitä vastaan, jotka kastevat lapsensa vain muodon ja pelkän perinteen tai kauniin perhejuhlan vuoksi. Kastettua on hoidettava ja siitä on vala annettu. Sen valan rikkoja ovat valapattoja ja myllynkivituomion alaisia.

• Minäuskon
        Alpo Ahola kirjoitti:

1. Sanot: Sylivauva ei ole edes kuullut mistään evankeliumista joten ei siitä tiedä mitään.

Kiellät siis sen tosiasian, että Johannes kuuli äitinsä kohtuun.

2. Siis perhekuntien lapset uskoivat.

3. Siis kiellät uudestisyntymän vedestä ja Hengestä, uudestisyntymisen peson.

5. Alkukielessä Raamattu tuntee kasteen aina passiivissa. Se on tulla kastetuksi. Siinä, mitä tahdot sanoa on käännösten aiheuttamaa eksytystä.

Johanneksella oli vähän erillainen asema kuin meillä. Ei meistä ole puhuttu samalla tavalla.
        Tuosta on ollut puhetta ennenkin.

2. Kyllä lapset uskovat. Jo aika nuoretkin. Tosin ei vauvoista puhuta mitään. Lapsi kun kasvaa niin jossain vaiheessa kuulee Jumalasta ja siitä se kysely lähteekin.

Tuolla toisessa vastauksessa on tarkemmin eritelty tuo asia.

3. En kiellä mitään, en vain tiedä miten asian käsität.

5. Niin varmaa, lue apostolin kirjaa siellä ihmiset uskoivat sanaan ja menivät kasteelle.
        Eihän tuossa olisi mitään järkeä jos ihminen uskoisi sanan ja vielä pitäsi raahata kasteelle.

• Minäuskon
        Alpo Ahola kirjoitti:

Lapset uskovat.
        Kasteessa synnytään vedestä ja Hengestä.
        Olen siis Lutherin kanssa asiasta Samaa mieltä.
        Tuon nyt valitettavasti kiellät.
        Jos ei ole kastettu, ja haluaa kastetta, niin toki hän tunnustaa uskonsa ennen kastetta. ERn ole sitä vastaan koskaan ollut. Ilmeisesti tahdot vääntää tunnustukseni vitakselle. Ei onnistu Sanan vastaisella opillasi.
        Kaste voi olla faaraon kaste, joka on aikuisena tai lapsena saatu. Kaste voi olla Israelilaisten kaste, joka on aikuisena tai lapsena saatu. En ole ikään asettunut vastustamaan sellaista aikuiskastetta, joka on ainut, mutta vastustan loppuun asti sellaista, joka kieltää lapsikasteen sillä Raamatun vastaisella perusteella, ettei lapsi ymärrä. Sitten asetun niitä vastaan, jotka kastevat lapsensa vain muodon ja pelkän perinteen tai kauniin perhejuhlan vuoksi. Kastettua on hoidettava ja siitä on vala annettu. Sen valan rikkoja ovat valapattoja ja myllynkivituomion alaisia.

uskoa jos joku on heille kertonut että tuolla jossain on Jumala. Siis ei vauvat usko koska eivät ole kuulleet. Kastetta edeltää usko evankeliumin sanaan ja siinä vaiheessa tietää jo mikä on väärin, minkä takia tarvitsee anteeksi antoa. On tutkittu että n.8 vuotiaana ihminen alkaa ymmärtää mikä on väärin.

Lutherhan kertoi mitä kaste on ilman uskoa...

Kaste on vähän ikävä asia siinä mielessä että kasteesta riidellessä on tapettu paljon ihmisiä.

Käy lukemassa:

http://www.netmission.fi/index.php?id=136#hajaannus

Uskovien kaste kiellettiin v. 413 kuolemanrangaistuksen uhalla.

Kasteesta ja ehtoollisesta mysteerioppi
        Kaste ja ehtoollinen muodostuivat mysteeriopeiksi, joiden mukaan ne puhdistivat ihmiset ilman parannusta ja mielenmuutosta kaikista synneistä, synnyttivät uudesti ja tekivät ihmiset kuolemattomiksi.

"Kun näin muodoin ei kukaan voinut tulla autuaaksi ilman kastetta, niin tuli lapsikasteen välttämättömyys toisen vuosisadan lopulta lähtien selväksi", (Kirkkohistoria - Hjalmar Holmquist, suomentanut A.E.Jokipii, sivu 106.)

Lapsikasteella oli kirkon kannalta suuri merkitys, ihmiset saatiin sen avulla kaikki kirkon jäseniksi ja ylläpitäjiksi. Toiminnan ja virkavallan lisääntyminen lisäsivät samalla menoja. Tämä johti lopulta siihen, että alettiin myydä syntejä rahalla anteeksi. Syntyi anekauppa: "Kun raha kirstuun kilahtaa, niin sielu taivaaseen vilahtaa."

Uskonpuhdistuksen alku ja kerettiläisroviot
        Rooman kirkko ei onnistunut hävittämään kokonaan kaikkea alkuperäistä kristinuskoa. Koko kirkkolaitoksen ajan oli aina niitä ihmisiä, esim. valdolaiset ja osa fransiskaaneista, jotka opettivat ja toimivat Raamatun mukaan. Kirkko vainosi heitä vääräoppisina ja nimitti heitä kerettiläisiksi.
        Vuonna 404 säädettiin laki, jonka mukaan ne, jotka opettivat vastoin Rooman kirkon oppia, voitiin tuomita kuolemaan. Rooman keisari Justianus I:n lakien mukaan "harhaoppiset" tuli tuomita kuolemaan polttamalla heidät elävältä. Ensimmäinen tunnetuin kerettiläisrovio syttyi v. 1022 Orleansissa Ranskassa. Tämän jälkeen polttaminen tuli yleiseksi tavaksi.

Vuonna 1229 säädettiin laki, jolloin polttorovio tuli virallisesti "harhaoppisten" kuolemanrangaistusmuodoksi. Vuonna 1252 Innocenttius 1V eräässä bullassa hyväksyi myös kidutuksen - kirkolliseksi tavaksi totuuden esille saamiseksi. On laskettu, että näissä puhdistuksissa olisi tapettu 10 miljoonaa uskovaa. Tarkkoja lukuja ei ole olemassa, jotkut ovat arvioineet määräksi 50-60 miljoonaa uskovaista, joita katolinen kirkko piti vääräoppisina.

Monet uskonpuhdistajat vaiennettiin
        Kirkon palveluksessa oli pappeja, jotka yrittivät saada muutosta aikaan, mutta heidät vaiennettiin. Tunnetuin heistä oli ehkä Prahan yliopiston rehtori Juhana Hus. Hänet poltettiin kerettiläisroviolla v. 1414.

Toinen vähemmän tunnettu uskonpuhdistaja, joka myös surmattiin, oli teologian tohtori ja yliopiston professori Balthasar Hubmaier. Hän vaati palaamista takaisin alkuperäiseen apostoliseen oppiin ja lapsikasteen hylkäämistä Raamatun vastaisena.
        Hubmaierin mukaan uskonpuhdistus olisi pitänyt toteuttaa täydellisemmin ja palata takaisin apostolisen seurakunnan kastekäytäntöön. Hän julkaisi v. 1525 kirjan Avoin vetoomus kaikille uskoville kristityille.

Hubmaier ei saanut uskonpuhdistusta toteutettua, sillä hänet vangittiin keisari Ferdinandin toimesta. Häntä kidutettiin ja hänet poltettiin roviolla Wienin torilla 1528, ja hänen vaimonsa surmattiin hukuttamalla hänet Tonavaan.

Englannissa uskonpuhdistajana vaikutti juristi ja teologi John Wycliff (1324-1384). Uskonpuhdistuksen Saksassa sai toteutettua katolisen kirkon pappi ja teologian tohtori Martti Luther (1483-1546), Sveitsissä pappi ja poliitikko Ulrich Zvinglin (kuoli 1531) ja Jean Calvin (1509-1564).

Vainoja "uudestikastajia" kohtaan keskiajalla
        Katolinen kirkko ryhtyi ankaraan taisteluun erikoisesti niitä uskonpuhdistajia ja ihmisiä vastaan, jotka eivät hyväksyneet kirkon lapsikastetta. Vuonna 1525 säädettiin laki, joka määräsi maanpakoon jokaisen, joka ei kastata lastaan viikon kuluttua lapsen syntymästä.

Vuonna 1528 säädettiin laki, joka määräsi jokaiselle "uudestikastajalle" kuolemantuomion. Lisäksi heidän kokouksiinsa osallistujia rangaistiin vankeudella.

• Alpo Ahola
        Minäuskon kirjoitti:

Johanneksella oli vähän erillainen asema kuin meillä. Ei meistä ole puhuttu samalla tavalla.
        Tuosta on ollut puhetta ennenkin.

2. Kyllä lapset uskovat. Jo aika nuoretkin. Tosin ei vauvoista puhuta mitään. Lapsi kun kasvaa niin jossain vaiheessa kuulee Jumalasta ja siitä se kysely lähteekin.

Tuolla toisessa vastauksessa on tarkemmin eritelty tuo asia.

3. En kiellä mitään, en vain tiedä miten asian käsität.

5. Niin varmaa, lue apostolin kirjaa siellä ihmiset uskoivat sanaan ja menivät kasteelle.
        Eihän tuossa olisi mitään järkeä jos ihminen uskoisi sanan ja vielä pitäsi raahata kasteelle.

Johanneksen tapaus on aivan samanlainen kuin meidänkin tilanteemme on sikönä ollessamme ollut, kun olemme kuulleet Jumalan Sannaa äidin kohdussa. Ei siinä ole mitään erilaista meihin nähden. Mistä taas tuollainen Raamatun vastainen päähänpisto. Johannes oli aivan samalla tavalla lihasta syntynyt kuin mekin. Kun Jeesus ei ole lihasta syntynyt, niin Jeesus ei ole perinyt syntiturmelusta. Me muut olemme. Tämänkin saatat kieltää, sillä se kuuluu uudestikastajien kieltää.

Sitten kun pidät siitä jyrkästi kiinni, että kaste suoritetaan vain yksin kastettavan uskon perusteella, niin älä sitten silmäräpäykseksikään lankea epäuskoon. Jos uskon perusteella kastettu lankeaa epäilyyn ja kun kasteen peruste on ollut kastettavan usko ja kun peruste on romahtanut, niin kaste on myös romahtanut. Epäuskoon ei saa langeta jos peruste on usko. Mitä sellainen usko on kasteen perusteeksi, jossa langetaan. Minulle on väitetty, ettei ole langennut kasteen jälkeen. Minä en sellaisia fariselaisia tunnustuksia usko, sillä ihmisessä asuu uskossa ollenkin perisynti. Todistaahan siitä Paavali riittävän selvästi. No tänän Sinun on taas kiellettävä. Jos usko olisi varsinainen kasteperuste, niin ei kasteille tule loppua. Jos taas ei tarvitse luontopyhänä pyytää anteeksi, niin mihin silloin Kristusta tarvitsee?

• Minäuskon
        Alpo Ahola kirjoitti:

Siis olet samassa harhassa kuin opetuslapset. Jeesus sanoi, että sallikaa lasten tulla, älkääkä estäkö heitä. Miksi siis estät?

lapset tuotiin. Kasteesta ei ole puhetta. Opetuslapset saattoivat olla harhassa mutta silti ei ole osoitusta että siunauksen lisäksi pitäisi olla kaste pienille lapsille.

• Minäuskon
        Alpo Ahola kirjoitti:

Johanneksen tapaus on aivan samanlainen kuin meidänkin tilanteemme on sikönä ollessamme ollut, kun olemme kuulleet Jumalan Sannaa äidin kohdussa. Ei siinä ole mitään erilaista meihin nähden. Mistä taas tuollainen Raamatun vastainen päähänpisto. Johannes oli aivan samalla tavalla lihasta syntynyt kuin mekin. Kun Jeesus ei ole lihasta syntynyt, niin Jeesus ei ole perinyt syntiturmelusta. Me muut olemme. Tämänkin saatat kieltää, sillä se kuuluu uudestikastajien kieltää.

Sitten kun pidät siitä jyrkästi kiinni, että kaste suoritetaan vain yksin kastettavan uskon perusteella, niin älä sitten silmäräpäykseksikään lankea epäuskoon. Jos uskon perusteella kastettu lankeaa epäilyyn ja kun kasteen peruste on ollut kastettavan usko ja kun peruste on romahtanut, niin kaste on myös romahtanut. Epäuskoon ei saa langeta jos peruste on usko. Mitä sellainen usko on kasteen perusteeksi, jossa langetaan. Minulle on väitetty, ettei ole langennut kasteen jälkeen. Minä en sellaisia fariselaisia tunnustuksia usko, sillä ihmisessä asuu uskossa ollenkin perisynti. Todistaahan siitä Paavali riittävän selvästi. No tänän Sinun on taas kiellettävä. Jos usko olisi varsinainen kasteperuste, niin ei kasteille tule loppua. Jos taas ei tarvitse luontopyhänä pyytää anteeksi, niin mihin silloin Kristusta tarvitsee?

ollu. Johannekselle oli annettu ihan omat tehtävät. Tuostakin puhutaan raamatussa kuin johannes valittiin.

Sellainen usko on raamatussa kerrottu. Ennen kastetta usko koska kaste on muuten hyödytön.
        Kyllä se sana pitää kuulla omilla korvilla siinä iässä kun pystyy jo käsittelemään asioita.

Luterilaisen kirkon sivuillakaan ei puhuta tarpeeksi uskosta. Kasteet ja muut käsitellään tyyliin kaste pelastaa mutta raamattu sanoo että usko pelastaa. Usko on se ratkaiseva ja en ymmärrä miksi siitä ei voi puhua asiana kun se on!?

• Alpo Ahola
        Minäuskon kirjoitti:

lapset tuotiin. Kasteesta ei ole puhetta. Opetuslapset saattoivat olla harhassa mutta silti ei ole osoitusta että siunauksen lisäksi pitäisi olla kaste pienille lapsille.

Ilmeiseti et tiedä, että Raamattu sanoo, että mihin olen säätänyt nimeni muiston, niin siinä minä siunaan sinua. Kasteeseen Jeeseus on säätänyt ISÄN, POJAN ja PYHÄN HENGEN nimen. Siis kasteessa Jeesus siunaa. Tiedän ennakkonn, että tämän taas kiellät.

• Minäuskon
        Minäuskon kirjoitti:

se kieltää koska käsität väärin asian. Lisää raamatun lukua on lääke... Ei pitäsi olla noin selvästä asiasta epäselvää...

• Alpo Ahola
        Minäuskon kirjoitti:

Näyttää nyt kovin siltä, että sinun kasteesi on eri kuin minun kasteeni. En voi muuta sanoa, että ihme ja kumma. Minulle kaste on armoa, jossa olen pässyyt osalliseksi Kristuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta. Tiedä nyt kuitenkin se, etten kiellä uskoa, vaan teroitan uskon välttämättömyyttä. Uskoa kysytään vielä viimeisellä hengen vedollakin. Epäuskoiset, Kristusen vanhurskauden jalkoihinsa polkijat tuomitaan kadotukseen. Tuosta viimeisestä sentään kai olemme samaa mieltä. Tekisin esityksen, että pidämme uskossa Kristuksen lahjavanhurskaudesta kiinni ja jos taas jossain palstalla tai livenä toisemme tapaamme, niin muistamme siunata toistamme tällä tärkeimmällä kysymyksellä. Esitän, että pitäisimme pienen sulattelutauon keskinäisessä keskustelussamme, kuitenkin Kristuksen nimessä.

• perhekunnittain
        Minäuskon kirjoitti:

Olet kova eksyttämään?

Jeesuksen eläissä oli käytössä vasta vain aikuisille tarkoitettu Johanneksen parannuksen vesikaste, jolla Jeesus ei kastanut ketään.(Joh.4:2)Jeesuksella oli valta antaa synnit anteeksi ilman kastetta ja ehtoollistakin maan päällä ollessaan, jotka saivat Jeesuksen "kosketuksen" ne saivat synnit anteeksi, parantuivat sairauksista ja voima siirtyi kosketettuun. Vanhemmat veivät lapsiaan väkisin saamaan Jeesuksen kosketusta, koska Ps.51:7) "Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun". Nyt Jeesus on taivaassa istuien Isän oikealla puolella.

Kristillinen kaste on kastamista Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen yhteyteen, johon lapset kastetaan nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen. Kaste on kastamista Kristuksen kuolemaan eli veren osallisuuteen. Valtavas siunaus lapselle? Jota ei koskaan voi korvata pelkkä lahkosaarnaajan suorittama lapsen pään taputtelu?
        Room.6:3 "Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa?".

Alkuseurakunnan aikana Raamatussa ei mainita
        pienintäkään viittausta siihen lahkojen käytäntöön, että pienille lapsille olisi järjestetty pelkkä ihmisen siunaus kristillisen kasteen korvikkeena. Ei tietenkään mainita, koska ihmisen siunaus ei voi koskaan korvata kastetta nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen, jonka kristityt antavat lapsilleen. Kastaminen tapahtui perhekunnittain. Käytäntö alkoi varhain perhekunnittain suoritetuista kasteista ja jatkui kristikunnan keskuudessa Herran kaste- ja opetuskäskyn mukaisesti.(Matt.28:19-20)

• Minäuskon
        Alpo Ahola kirjoitti:

Näyttää nyt kovin siltä, että sinun kasteesi on eri kuin minun kasteeni. En voi muuta sanoa, että ihme ja kumma. Minulle kaste on armoa, jossa olen pässyyt osalliseksi Kristuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta. Tiedä nyt kuitenkin se, etten kiellä uskoa, vaan teroitan uskon välttämättömyyttä. Uskoa kysytään vielä viimeisellä hengen vedollakin. Epäuskoiset, Kristusen vanhurskauden jalkoihinsa polkijat tuomitaan kadotukseen. Tuosta viimeisestä sentään kai olemme samaa mieltä. Tekisin esityksen, että pidämme uskossa Kristuksen lahjavanhurskaudesta kiinni ja jos taas jossain palstalla tai livenä toisemme tapaamme, niin muistamme siunata toistamme tällä tärkeimmällä kysymyksellä. Esitän, että pitäisimme pienen sulattelutauon keskinäisessä keskustelussamme, kuitenkin Kristuksen nimessä.

jatketaan joskus.

• TaistoRa.
        Alpo Ahola kirjoitti:

>>Kirjoitat-

//Vastaus-
        Ei kielletä missään, sillä Raamatussa sellaista tapahtumaa ei lainkaan tunneta kuin lapsikaste!
        Ei myöskään "aikuiskaste", vaan tunnetaan kaste joka uskoville suoritetaan!

//Vastaan-
        Uudessatestamentissa se on kaikkialla - Ensin usko ja sitten kaste!

Kukaan ei voi tulla Jeesukseen uskovaksi ellei hänelle synny uskoa Jeesuksen Kristukseen!
        Usko syntyy ihmiseen vain evankeliumin sanan välityksellä kuten Paavalikin asian ilmoittaa sanassaan.->

Room 10:17 "Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen kristuksen - Sanan kautta"!

//Vastaan-
        "uudestisyntyminen on mielen uudistuminen",
        Jumalan Hengen vaikuttamaksi uudeksi luomukseksi!
        Mielenuudistus syntyy "uskon kautta" Jumalan Sanan ja Pyhän Hengen uudistavasta vaikutuksesta!

"Room. 12:2
        Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.<

"Tiit. 3:5
        pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,<

//Vastaan-
        Raamattu mainitsee kasteen tulevan aina uskoontulemisen myötä ja alkutekstin, eli Kreikankielen sanalla -"baptizoo"!

Tuo sana merkitsee kastamista joka toimitetaan siten, että kastettava kohde viedään hetkeksi vedenpinnan alle - "upottamalla"!

Tämä sana ilmenee kaikissa niissä jakeissa joissa mainitaan kasteen ottaminen! Kuten esim,->
        >>Apt. 8:12
        "Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he (ottivat kasteen), sekä miehet että naiset".

• Alpo Ahola
        TaistoRa. kirjoitti:

>>Kirjoitat-

//Vastaus-
        Ei kielletä missään, sillä Raamatussa sellaista tapahtumaa ei lainkaan tunneta kuin lapsikaste!
        Ei myöskään "aikuiskaste", vaan tunnetaan kaste joka uskoville suoritetaan!

//Vastaan-
        Uudessatestamentissa se on kaikkialla - Ensin usko ja sitten kaste!

Kukaan ei voi tulla Jeesukseen uskovaksi ellei hänelle synny uskoa Jeesuksen Kristukseen!
        Usko syntyy ihmiseen vain evankeliumin sanan välityksellä kuten Paavalikin asian ilmoittaa sanassaan.->

Room 10:17 "Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen kristuksen - Sanan kautta"!

//Vastaan-
        "uudestisyntyminen on mielen uudistuminen",
        Jumalan Hengen vaikuttamaksi uudeksi luomukseksi!
        Mielenuudistus syntyy "uskon kautta" Jumalan Sanan ja Pyhän Hengen uudistavasta vaikutuksesta!

"Room. 12:2
        Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.<

"Tiit. 3:5
        pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,<

//Vastaan-
        Raamattu mainitsee kasteen tulevan aina uskoontulemisen myötä ja alkutekstin, eli Kreikankielen sanalla -"baptizoo"!

Tuo sana merkitsee kastamista joka toimitetaan siten, että kastettava kohde viedään hetkeksi vedenpinnan alle - "upottamalla"!

Tämä sana ilmenee kaikissa niissä jakeissa joissa mainitaan kasteen ottaminen! Kuten esim,->
        >>Apt. 8:12
        "Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he (ottivat kasteen), sekä miehet että naiset".

Kiitos. Omistan uskossa Kristuksen vanhurskauden, joka on vanhurskautemme Jumalan tuomioistuimen edessä. Sen suurempaa ja jalompaa vanhurskautta en tiedä olemassakaan. Se vanhurskaus on puettu päälleni ja se usko on sitten Jumalan teko. En minä sitä ratkaisua, ensi askelta pelastuakseni, kyennyt tekemään.

• TaistoRa.
        Alpo Ahola kirjoitti:

Kiitos. Omistan uskossa Kristuksen vanhurskauden, joka on vanhurskautemme Jumalan tuomioistuimen edessä. Sen suurempaa ja jalompaa vanhurskautta en tiedä olemassakaan. Se vanhurskaus on puettu päälleni ja se usko on sitten Jumalan teko. En minä sitä ratkaisua, ensi askelta pelastuakseni, kyennyt tekemään.

No niin!

Aivan oikein sanoit kun kerroit!->

>>>Omistan uskossa Kristuksen vanhurskauden, joka on vanhurskautemme Jumalan tuomioistuimen edessä.1 Piet 1:22 "Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä,

23 (TE), jotka olette "UUDESTISYNTYNEET", ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, "Jumalan ELÄVÄN JA PYSYVÄN - (SANAN KAUTTA).

>>Room 3:24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,

25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit

26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.

• TaistoRa. kirjoitti:

No niin!

>>>Omistan uskossa Kristuksen vanhurskauden, joka on vanhurskautemme Jumalan tuomioistuimen edessä.1 Piet 1:22 "Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä,

23 (TE), jotka olette "UUDESTISYNTYNEET", ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, "Jumalan ELÄVÄN JA PYSYVÄN - (SANAN KAUTTA).

>>Room 3:24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,

25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit

26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.

TaistoRa:
        "Ensin usko, joka on uskoa Jeesuksen sovitukseen meidän edestämme Golgatan ristillä Jumalan edessä!
        Ja sitten kaste, joka on epäuskomme, syntiemme, itsekkyytemme kuolemisen hautaaminen kuvaannollisesti" (TaistoRa)!

Missä Raamatussa sanotaan, että "kaste on epäuskomme, syntiemme, itsekkyytemme kuolemisen hautaaminen kuvaannollisesti"?

Raamattu ei mielestäni puhu kuvaannollisuudesta mitään:
        ”Ollen haudattuna Hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.” (Kol. 2:12).
        Vai löytyykö esim. edellä olevasta jakeesta mitään kuvaannollisuuteen viittaavaa?

Vai löytyiskö joku muu Raamatun paikka, joka selvästi toisi esiin kasteen kuvaannollisuuden TaistoRa:n esiin tuomalla tavalla?

• TaistoRa. kirjoitti:

No niin!

TaistoRa:
        "Ensin usko, joka on uskoa Jeesuksen sovitukseen meidän edestämme Golgatan ristillä Jumalan edessä!
        Ja sitten kaste, joka on epäuskomme, syntiemme, itsekkyytemme kuolemisen hautaaminen kuvaannollisesti" (TaistoRa)!

Missä Raamatussa sanotaan, että "kaste on epäuskomme, syntiemme, itsekkyytemme kuolemisen hautaaminen kuvaannollisesti"?

”Ollen haudattuna Hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.” (Kol. 2:12).
        Vai löytyykö esim. edellä olevasta jakeesta mitään kuvaannollisuuteen viittaavaa?

Vai löytyiskö joku muu Raamatun paikka, joka selvästi toisi esiin kasteen kuvaannollisuuden TaistoRa:n esiin tuomalla tavalla?

• TaistoRa.
        Tapio522 kirjoitti:

TaistoRa:

Lueppas jakeesi kunnolla!

(Olemme herätetyt - USKON KAUTTA)!

Kaste on ulkoinen toimi tai kuvaus sille mitä uskoontultaessamme olemme kokeneet!

Uskova ei ole otollinen Jumalalle ellei hänellä ole uskoa Jeesukseen, vaan hänen on "kuoltava" synnille ja tunnustettava Jeesus suullisesti tai muuten tietoisesti vapahtajakseen->

>>Room. 10:9
        "Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut">Room. 10:10
        "sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan".

• TaistoRa. kirjoitti:

Lueppas jakeesi kunnolla!

(Olemme herätetyt - USKON KAUTTA)!

Kaste on ulkoinen toimi tai kuvaus sille mitä uskoontultaessamme olemme kokeneet!

Uskova ei ole otollinen Jumalalle ellei hänellä ole uskoa Jeesukseen, vaan hänen on "kuoltava" synnille ja tunnustettava Jeesus suullisesti tai muuten tietoisesti vapahtajakseen->

>>Room. 10:9
        "Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut">Room. 10:10
        "sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan".

TaistoRa:
        "Sinulla Tapio näyttää olevan "riidan henki" joka ei pue oikein kristittyä, vaan saattaa ikävää hämmennystä niiden kohdalla jotka vielä uskossaan ovat heikkoja! Tartut toisarvoisiin sanoihin ja ohitat näin tekemällä sellaiset jotka ovat asian olennaisin osa! Painiskelet vielä uskon alkeissa (TaistoRa)!

Huoh, huoh...
        Uskon siihen, mitä Raamattu puhuu kasteesta.
        En mene muuttamaan mitään kohtaa kasteasiassa kuvaannolliseksi, mihin ei ole aihetta.
        Minulle kaste on sitä, mitä Raamattu sanoo sen olevankin.

Mielestäni kyseessä ei ole mikään toisarvoinen "pikku juttu". Kyse on siitä, uskommeko kasteesta sen, mitä Raamattu siitä opettaa.
        Muuten helposti halvennamme kasteen merkityksen uskovalle.

Jos joku hämmentyy tästä ja alkaa tutkia Raamatusta ko. asiaa, niin eikö se ole ennemminkin hyvä asia.
        Jatketaan vaan kastekeskusteluja rakentavassa Hengessä Raamatun Sanan pohjalta.

Siunausta sinullekin, TaistoRa.

• Alpo Ahola

Opetuslapset kokivat ja Sanasta ymmmärsivät, että sapatti, juutalaisten lepopäivä, viikon seitsemäs päivä, lauantai kuului lakiliittoon ja Jeesuksessa alkoi uusi liitto. Jeesus nousi ylös haudasta suunnuntaina, siis viikon ensimmäisenä päivänä. Opetuslapset alkoivat erityisesti kokoontumaan Sanan ääreen, rukoukseen ja leivän murtamiseen nimenomaan sunnuntaina. Muutos siis kuvasi osaltaan lakiliitosta siitymistä evankeliumin aikaan. Tämä on nyt historiallinen selitys, joka perustuu tosiasialle.

Apostoleille, opetuslapsille ja Jeesuksen läheisille oli erityisen tärkeä päivä Jeesuksen ylösnousemuksen päivä. Ei siihen aidosti sisälly päivän palvontaa, vaan silloin kokonnuttiin opettelemaan Kristusta. Sama asia liittyy helatorstaihin, helluntaihin jne. Uskovaiset eivät palvo päiviä, vaan vuosikierrossa perehtyvät Raamatussa esiintyviin eri aiheisiin. Tällä tavoin menetellen monipuolisuus Raamatun käytössä paranee. Epäuskoiset ja farisealaiset tietysti menettelevät päivien suhteen kuten kaikkeen muuhunkin väärällä tavalla.

Tällä nyt sanon, ettei päiviä sinänsä tarvitse torjua, mutta palattakoon Sanan käsittelyyn ja sama usko tyietysti uskovaiselle kuuluu jokaiselle päivälle, eikä ainoastaan johinkin eritysesti nimettyihin päiviin. Opettaahan Simeon joulun ajassa Joosefille ja Marjalle mitä pääsiäisen aikaan tapahtuu. Jumalan Sana on kokonaisuus, yksi hame, jota ei voi repiä.

• sanomaa

Kirkkovuosirytmittelyn ansiosta Uusi Testamentti käsitellään laajasti ja vaihtelua tuovista näkökulmista käsin, mikä on vain hyväksi sanoman omaksumiselle.

• pyhä

Kirkkovuosirytmittely estää Pyhää Henkeä johdattamasta ja puhumasta. Raamatun aiheet siinä on valittu ihmisten toimesta etukäteen. Pyhä Henki tahtoo antaa sinulle joka päivä sanoman.
        Edellyttäen, että olet tullut uskoon ja sen jälkeen käynyt kasteella.

• Alpo Ahola
        pyhä kirjoitti:

Kirkkovuosirytmittely estää Pyhää Henkeä johdattamasta ja puhumasta. Raamatun aiheet siinä on valittu ihmisten toimesta etukäteen. Pyhä Henki tahtoo antaa sinulle joka päivä sanoman.
        Edellyttäen, että olet tullut uskoon ja sen jälkeen käynyt kasteella.

Hyvä on, ettet lue mitään ennemmin valittua, vaan sittenkin sanomistasi sanoista huolimatta luet aina saman kohdan. Tämä on nähty ja kuultu.

Sanasi: Kirkkovuosirytmittely estää Pyhää Henkeä johdattamasta ja puhumasta. on järkrsi tuote. Ei Raamatun käyttö ole kirkon piirissä nuon ahdasta ja yksipuolista, kuten lauot ankkoja ilmaan. Eipä mikään ihme, minua kielsi yksi helluntalainen käyttämästä Isä meidän rukousta, kun se on fraasi.

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      45
      2812
    2. Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa

että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet
      Naisen logiikka
      77
      2069
    3. KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa

Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.
      Henkirikokset
      102
      1860
    4. Onkohan tämä jotain elämää suurempaa

Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m
      Ikävä
      38
      1658
    5. Nainen sä olet

arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r
      Ikävä
      78
      1419
    6. Missä paikassa ja minkälaisessa tilanteessa

Olit silloin kun tajusit ihastuneesi häneen?
      Ikävä
      90
      1277
    7. Kuinka paljon

Olet tutustunut kaivattusi arvomaailmaan?
      Ikävä
      117
      1264
    8. En ole häneltä kylläkään koskaan nähnyt sellaista

Tottakai jos hän olisi jonkunlaisen selvän eleen tai jonkun jutun näyttänyt, että häntä kiinnostaakin niin tietenkin si
      Ikävä
      3
      1264
    9. Onko Estlink-2 kaapeli lainkaan vaurioitunut?

Vai onko kyseessä Naton operaatio Venäjän ns. varjolaivaston pysäyttämiseksi, ja kaapelivaurio vain simuloitu.
      Maailman menoa
      273
      1238
    10. Oon vähän pettynyt

Suhun mies. Luulin, että haluat mut ja juokset paljasjaloin kilpaa savannilla leijjonien ja sarvikuonojen ohi saadaksesi
      Ikävä
      111
      1186
    Aihe