Vapaa kuvaus

Yhteystiedot: [email protected] Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

662

Kommenttia

7700

1. Luuk.22:36-38
    --
    22:36 Niin hän (=Jeesus) sanoi heille: "Mutta nyt, jolla on kukkaro, ottakoon sen mukaansa; niin myös laukun. Ja jolla ei ole, myyköön vaippansa ja ostakoon miekan.

22:37 Sillä minä sanon teille, että minussa pitää käymän toteen tämän, mikä kirjoitettu on: 'Ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon.' Sillä se, mikä minusta on sanottu, on täyttynyt."

22:38 Niin he sanoivat: "Herra, katso, tässä on kaksi miekkaa." Mutta hän vastasi heille: "Riittää."
    ----
    Jeesus siis kehoitti ostamaan miekan.
    Mitä varten, jos sitä ei voi itsepuollustukseksi missään tilanteessa käyttää?
  2. KYSYMYS VERON MAKSAMISESTA KEISARILLE
    Mark.12:13-17 (Rinnakkaisteksti: Matt. 22:15-22)
    ---
    Jeesuksen luo lähetetään muutamia fariseuksia ja herodilaisia (13).
    Herodilaiset olivat enemmän roomalaismyönteisiä kuin muut juutalaiset. Aluksi he miellistellen ja kavalasti antavat Jeesuksesta huomattavan todistuksen (14).

Juutalaiset joutuivat maksamaan veroa keisarille. Tämä tuotti monelle kansasta tunnon tuskia, koska heidän mielestään toimittiin vastoin lain käskyä (5.Moos. 17:15). Kyse oli poliittisesti arkaluontoisesta asiasta.
    Keisaria kunnioitettiin jumalana, mikä teki veronkannosta vielä vaikeamman kysymyksen.
    Tämän johdosta fariseukset ja herodilaiset kysyvät Jeesukselta kiusausmielessä:
    ” Onko luvallista antaa keisarille veroa vai ei? Tuleeko meidän antaa vai ei?" (14).
    Jeesus käskee tuoda Hänelle Rooman rahan denarin, jossa oli keisarin kuva ja päällekirjoitus (15). Koska se raha kelpasi heille, niin samalla he tunnustivat kuuluvansa Rooman vallan alle. Tästä seurasi myös velvollisuuksien täyttäminen, kuten veronmaksu (17).
    Maallisten velvollisuuksien täyttäminen ei estä samalla olemasta kuuliainen Jumalalle.

Ulkokullatut (15) joutuvat häpeään. He ihmettelevät, miten Jeesus oli välttänyt paulan: ei saatu aihetta syyttää Jeesusta keisarin edessä kapinasta eikä juutalaisten edessä lakia rikkovasta roomalaismielisyydestä.
    Kuitenkin he myöhemmin valheellisesti syyttävät Jeesusta juuri tästä asiasta.
    He väittivät Pilatuksen edessä:
    ”Tämän (Jeesuksen) me olemme havainneet villitsevän kansaamme, kieltävän antamasta veroa keisarille ja sanovan itseään Kristukseksi, kuninkaaksi” (Luuk.23:1,2)
  3. on puitu:
    ".... Benny Hinniä olet varonut arvostelemasta, vaikka Hinn-kantaasi on suoraan kysytty."
    ---
    Miten meidän tulisi suhtautua harhaoppisiin, jos sellaisia tapaamme?

Taloni räystään alla pesii räystäspääsky.
    Kerran seurasin räystäspääskypoikuetta emoineen. Poikue oli luultavasti juuri lähtennut pesästään ja iloisesti visertäen liiteli taloni ympärillä vapaasti.

Välillä kuului emojen varoitushuutoja, kun harakka ilmestyi paikalle. Ne myös yhdessä yrittivät hätistellä tunkeilijan pois. Näin kokemattomat poikaset tiesivät olla varuillaan emojen suojeluksessa.

Mitä tästä opimme?
    Myös meidän tulee tiedostaa ne vaarat, mitkä saattavat kohdata meitä matkamme varrella (synnin houkutukset/harhaopit).
    Ei niistä turhaan varoitella Raamatussa (Tiit. 3:10-11).

Rukoillaan myös sellaisia paimenia seurakuntiimme, jotka oikein opettavat Jumalan sanaa pelkäämättä. Heillä pitäisi olla suuri vastuu ja huoli laumastaan, kuten pääskyemolla poikasistaan.
    ---
    Tiit 3:10
    "Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti."

2.Piet. 2:1
    "Mutta myös valheprofeettoja oli kansan seassa, niinkuin teidänkin keskuudessanne on oleva valheenopettajia, jotka salaa kuljettavat sisään turmiollisia harhaoppeja, kieltävätpä Herrankin, joka on heidät ostanut, ja tuottavat itselleen äkillisen perikadon".
    --
    Ei olla liian sinisilmäisiä!
  4. ekivaari:
    Matt.12:48 "Mutta Jeesus vastasi sanantuojalle: "Kuka on äitini? Ketkä ovat veljiäni?"
    ---
    JEESUKSEN OIKEAT OMAISET
    Rinnakkaiskohta: Mark. 3:31-35
    --
    3:31 Ja hänen äitinsä ja veljensä tulivat, seisahtuivat ulkopuolelle ja lähettivät hänen luoksensa kutsumaan häntä.

3:32 Ja kansanjoukko istui hänen ympärillään, ja he sanoivat hänelle: "Katso, sinun äitisi ja veljesi tuolla ulkona kysyvät sinua".

3:33 Hän vastasi heille ja sanoi: "Kuka on minun äitini, ja ketkä ovat minun veljeni?"

3:34 Ja katsellen ympärilleen niihin, jotka istuivat hänen ympärillään, hän sanoi: "Katso, minun äitini ja veljeni!

3:35 Sillä joka tekee Jumalan tahdon, se on minun veljeni ja sisareni ja äitini."
    --
    Markus palaa nyt jakeessa Mark. 3:21 mainittuun asiaan eli Jeesuksen omaisiin, jotka olivat huolissaan Jeesuksesta. Omaisista mainitaan äiti ja veljet. Joosef-isästä ei ole mainintaa. Hän lienee kuollut.

Omaiset saapuivat paikalle ja kyselevät Jeesusta (32).
    Silloin Jeesus kysyy ”tylysti”:
    "Kuka on minun äitini, ja ketkä ovat minun veljeni?" ja katsellen ympärilleen Hän vastaa itse: ”Katso, minun äitini ja veljeni (33,34).
    Jeesuksen ”tylyyn” vastaukseen kätkeytyy syvällinen opetus: Jumalan tahdossa eläminen on merkittävämpi tekijä kuin maallisen perheyhteyden siteet (35). ”
    ...joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ...”(Mt 10:37).
    --
    Virsi 333:1-4
    1.
    Kiitä Herraa, sieluni,
    kieleni ja mieleni,
    hän on hyvä, armias,
    muuttumatta laupias.

2.
    Älä turvaa ihmisiin,
    voimakkaisiin, ylhäisiin.
    Suurimmatkin voimassaan
    heikot ovat auttamaan.