Raamatun oppia

Jeesuksen ja Pyhän Hengen jumaluudesta ja ykseydestä.

KOLMINAISUUS ON SELVÄSTI ESITETTY RAAMATUSSA.
Tässä vain muutama esimerkki.

Herran JEESUKSEN KRISTUKSEN armo ja JUMALAN RAKKAUS ja PYHÄN HENGEN osallisuus olkoon kaikkien teidän kanssanne. (2 Kor 13:13). JUMALAN ARMO on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille Jeesuksessa Kristuksessa (1 Kor 1:4, Tiit 2:11) KRISTUKSEN ARMO (Gal 1:6, 2 Piet 3:18).

Room 8:9-11 "Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran JUMALAN HENKI TEISSÄ ASUU. Mutta jolla ei ole KRISTUKSEN HENKEÄ, se ei ole hänen omansa. Mutta jos KRISTUS ON TEISSÄ, niin ruumis tosin on kuollut synnin tähden, mutta henki on elämä vanhurskauden tähden. Jos nyt HÄNEN HENKENSÄ, hänen, JOKA herätti JEESUKSEN KUOLLEISTA, ASUU TEISSÄ, niin hän, joka herätti kuolleista Kristuksen Jeesuksen, on eläväksitekevä myös teidän kuolevaiset ruumiinne Henkensä kautta, joka teissä asuu. 14. Sillä kaikki, joita JUMALAN HENKI kuljettaa, ovat JUMALAN LAPSIA."

Gal 4:6 "Ja koska te OLETTE LAPSIA, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme POIKANSA HENGEN, joka huutaa: "Abba! ISÄ!" "Jeesus sanoi heille: "LAPSET, onko teillä mitään syötävää?" (Joh 21:5).

"Mutta te ette usko, sillä te ette ole minun lampaitani. MINUN LAMPAANI kuulevat minun ääntäni ja ne seuraavat minua. Ja MINÄ ANNAN heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä MINUN KÄDESTÄNI. Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä MINUN ISÄNI KÄDESTÄ. MINÄ JA ISÄ OLEMME YHTÄ. Niin juutalaiset ottivat taas kiviä maasta kivittääksensä hänet. Jeesus vastasi heille: "Minä olen näyttänyt teille monta hyvää tekoa, jotka ovat Isästä; mikä niistä on se, jonka tähden te tahdotte minut kivittää?" Juutalaiset vastasivat hänelle: "Hyvän teon tähden me emme sinua kivitä, vaan JUMALANPILKAN TÄHDEN, ja koska sinä, joka olet ihminen, TEET ITSESI JUMALAKSI". "(Joh 10:26-33).

Joh 14:23-24 "Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää MINUN SANANI, ja minun ISÄNI rakastaa häntä, ja ME TULEMME hänen tykönsä ja JÄÄMME HÄNEN TYKÖNSÄ ASUMAAN.
Joka ei minua rakasta, se ei pidä MINUN SANOJANI; ja SE SANA, jonka te kuulette, EI OLE MINUN, VAAN ISÄN, joka on minut lähettänyt."

2 Kor 6:16 "Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan TEMPPELI, niinkuin Jumala on sanonut: "MINÄ OLEN HEISSÄ ASUVA ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani"." ISÄ JA POIKA TULIVAT PYHÄSSÄ HENGESSÄ ASUMAAN YKSILÖUSKOVIIN JA SEURAKUNTAANSA (Apt 2:1-4). Tästä on se seuraus että Pyhä Henki on Jumala (Joh 4:24, Heb 3:7-12, Apt 28:25-28). Ja että Herra Jeesus Kristus (2 Kor 3:16-18, 4:5 on Pyhä Henki ilmestynyt ihmisen lihassa (Fil 2:5-7, 1 Tim 3:16).

Apt 16:6-7 "Ja he kulkivat Frygian ja Galatian maan kautta, sillä PYHÄ HENKI esti heitä julistamasta sanaa Aasiassa. Ja tultuaan Mysian kohdalle he yrittivät lähteä Bityniaan, mutta JEESUKSEN HENKI ei sallinut heidän sitä tehdä." "Heissä (VT:n profeetoissa) oleva Kristuksen Henki" (1 Piet 1:11).

141

706

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • averea

se sitten hyvä asia tuo että Jeesus korotti itsensä Jumalaksi?

"Juutalaiset vastasivat hänelle:"Hyvän teon tähden emme sinua kivitä, vaan JUMALANPILKAN TÄHDEN, ja koska sinä, joka olet ihminen, TEET ITSESI JUMALAKSI".(jOH.10;26-33)

• se joka hän oli. Hän ei korottanut itseään miksikään jota Hän ei ollut.
        Hän vain totesi totuuden että Hän ja Isä ovat yksi Israelin Jumala.

Toisin sanoen Hän sanoi juutalaisille olevansa heidän Jumalansa ilmoitettu ihmisen lihassa.
        Juutalaiset eivät uskoneet Jeesusta Jumalaksi. He pitivät Häntä tavallisena ihmisenä.
        Siksi heidän mielestään Jeesus pilkkasi heidän Jumalaansa. Hehän ymmärsivät että Jeesus väittää olevansa Jumala. Aikamoinen paradoksi;
        Juutalaiset aikoivat kivittää Herran Jeesuksen Kristuksen heidän Jumalansa pilkkaamisesta.
        He eivät nähneet ja ymmärtäneet että heidän Jumalansa seisoi heidän edessään ihmisen hahmossa.
        Jeesus ilmoitti juutalaisille suoraan kuka Hän on. Siitä huolimatta he lopulta tappoivat Messiaansa.

• merihukka

Puhut kolminaisuudesta. Avasit viestiketjun kaksinaisuudella. Jeesuksen ja PH:n ykseydellä ja niiden jumaluudella. Siis ihmisen ja PH:n ykseydellä ja se olisikin jumala!!
        Onko tässä niin että kaksi erillistä ja niiden ykseys muodostaa kolminaisuuden? Mutta jos Jeesus ei ollutkaan ihminen vaan jo alusta lähtien Jumala niin silloinhan Jumala ja Pyhä Henki muodostaisivat ykseyden ja ykseys olisi myös Jumala!
        Ainakaan se ei olisi raamattuun perustuva, eikä logiikkaan.

Ymmärrän sen jos yrität torjua neloisoppia. Jeesus Kristus Pyhä Henki Jumala (Herra) = Jumala. Siis varsinaisesta kolminaisuusopista tulee neloisoppi. Ongelma on tosi. Sitten jos vielä otetaan Saatana päälle ja pikkupirut, jumalia vilisee roppakaupalla.

Muuten. Siteeraamissasi raamatunlauseissa todistetaan selvästi, että Jeesus ei ollut jumala. Niitä muuten olet tuonut esille ennnenkin ja turhaan.

Yrityksesi oli hyvä. Lähdit uudesta näkökulmasta.

• jaikal kirjoitti:

se joka hän oli. Hän ei korottanut itseään miksikään jota Hän ei ollut.

Toisin sanoen Hän sanoi juutalaisille olevansa heidän Jumalansa ilmoitettu ihmisen lihassa.
        Juutalaiset eivät uskoneet Jeesusta Jumalaksi. He pitivät Häntä tavallisena ihmisenä.
        Siksi heidän mielestään Jeesus pilkkasi heidän Jumalaansa. Hehän ymmärsivät että Jeesus väittää olevansa Jumala. Aikamoinen paradoksi;
        Juutalaiset aikoivat kivittää Herran Jeesuksen Kristuksen heidän Jumalansa pilkkaamisesta.
        He eivät nähneet ja ymmärtäneet että heidän Jumalansa seisoi heidän edessään ihmisen hahmossa.
        Jeesus ilmoitti juutalaisille suoraan kuka Hän on. Siitä huolimatta he lopulta tappoivat Messiaansa.

Sanoit :
        *** Jeesus ilmoitti juutalaisille suoraan kuka Hän on.***

Oikeassa olet, mutta ei hän ilmoittanut sitä, mitä sinä sanot. Että hän on Jumala, vaan hän ilmoitti:
        Joh 10:36 niin kuinka te sanotte sille, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: 'Sinä pilkkaat Jumalaa', sentähden että minä sanoin: 'Minä olen Jumalan Poika'?

Otat milloin minkäkin raamatun jakeen todistamaan, että Jeesus on Jumala. Ja todistamaan kolminaisuusopista, vaikkeivät ne todista ollenkaan oppia, usein päinvastoin.
        Kerro nyt miten yllä oleva jae on ymmärrettävä ko. opin mukaan. Lähtökohtana tietenkin Jeesuksen suoraan sanomat omat sanat: Minä olen Jumalan Poika. Tämä on se, minkä Jeesus ilmoitti.

Jeesus ei sanonut olevansa Jumala. Niinkuin ei sano missään muuallakaan raamatussa. Miksiköhän?

1Jn 5:10 Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on todistus itsessänsä; joka ei usko Jumalaa, tekee hänet valhettelijaksi, koska hän ei usko sitä todistusta, jonka Jumala on todistanut Pojastansa.
        1Jn 5:11 Ja tämä on se todistus: Jumala on antanut meille iankaikkisen elämän, ja tämä elämä on hänen Pojassansa.
        1Jn 5:12 Jolla Poika on, sillä on elämä; jolla Jumalan Poikaa ei ole, sillä ei ole elämää.

Sellaisella, joka sanoo, että Jeesus on Jumala, ei ole Jumalan Poikaa ollenkaan. Sanokoot kiertelemällä ja kaartelemalla mitä haluavat.
        Sanomalla esimerkiksi, että Jumala on laji, niinkuin hevonen on laji. Hevosesta syntyy hevonen ja vastaavasti Jumalasta syntyy jumala.

Olisikohan käynyt näin:
        Rom 1:22 Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet
        Rom 1:23 ja ovat katoamattoman Jumalan kirkkauden muuttaneet katoavaisen ihmisen ja lintujen ja nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaiseksi.

• jaikal kirjoitti:

todistusta, jaikal, Jeesuksen sanomisista! Kerro meille muillekin missä kohti Jeesus sanoi väittämälläsi tavalla "että Hän ja Isä ovat yksi Israelin Jumala."? Yhtä hän kyllä sanoi olevansa Isän kanssa, mutta niin hän sanoi opetuslastensa ja meidän Isän kanssa yhtä olevan!

Jeesus tunnusti olevansa jumala pienellä alkukirjaimella jumala-sana ilmaisten, eli hän oli jumala Isältä saatuna jumaluutena sanan ja hengen kautta! [Joh.10:34,35; 1.Kor.8:5]

´

• *jukka.finland
        Jonah kirjoitti:

Sanoit :

Oikeassa olet, mutta ei hän ilmoittanut sitä, mitä sinä sanot. Että hän on Jumala, vaan hän ilmoitti:
        Joh 10:36 niin kuinka te sanotte sille, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: 'Sinä pilkkaat Jumalaa', sentähden että minä sanoin: 'Minä olen Jumalan Poika'?

Otat milloin minkäkin raamatun jakeen todistamaan, että Jeesus on Jumala. Ja todistamaan kolminaisuusopista, vaikkeivät ne todista ollenkaan oppia, usein päinvastoin.
        Kerro nyt miten yllä oleva jae on ymmärrettävä ko. opin mukaan. Lähtökohtana tietenkin Jeesuksen suoraan sanomat omat sanat: Minä olen Jumalan Poika. Tämä on se, minkä Jeesus ilmoitti.

Jeesus ei sanonut olevansa Jumala. Niinkuin ei sano missään muuallakaan raamatussa. Miksiköhän?

1Jn 5:10 Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on todistus itsessänsä; joka ei usko Jumalaa, tekee hänet valhettelijaksi, koska hän ei usko sitä todistusta, jonka Jumala on todistanut Pojastansa.
        1Jn 5:11 Ja tämä on se todistus: Jumala on antanut meille iankaikkisen elämän, ja tämä elämä on hänen Pojassansa.
        1Jn 5:12 Jolla Poika on, sillä on elämä; jolla Jumalan Poikaa ei ole, sillä ei ole elämää.

Sellaisella, joka sanoo, että Jeesus on Jumala, ei ole Jumalan Poikaa ollenkaan. Sanokoot kiertelemällä ja kaartelemalla mitä haluavat.
        Sanomalla esimerkiksi, että Jumala on laji, niinkuin hevonen on laji. Hevosesta syntyy hevonen ja vastaavasti Jumalasta syntyy jumala.

Olisikohan käynyt näin:
        Rom 1:23 ja ovat katoamattoman Jumalan kirkkauden muuttaneet katoavaisen ihmisen ja lintujen ja nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaiseksi.

VT:n kirjoitukset osoittavat, että Jeesus on Israelin Messias ja Jumala. Kuinka monta kertaa juutalaiset yrittivätkään kivittää Jeesuksen jumalanpilkasta, "koska sinä, joka olet ihminen, korotat itsesi Jumalaksi". He ymmärsivät VT:n kirjoitukset paremmin kuin me pakanat, mutta eivät tunnistaneet Jeesusta Messiaakseen. Sen he ymmärsivät, että Jeesus käytti VT:n kirjoituksia sellaisella tavalla, että yhdisti JHWH:n kunnian ja ylistyksen itseensä.

Yksikään meistä ei ymmärrä, kuka Jeesus on, ellei Hän avaa meille VT:n Kirjoituksia (Luuk. 24:24-49). "Ne todistavat Minusta", sanoi Jeesus.

Et Sinä ettekä muutkaan Jeesuksen vastustajat kiellä Jeesuksen historiallisuutta -osa tosin Hänen syntymisensä Jumalasta Pyhästä Hengestä, joka on kuoleman synti- mutta te kiellätte meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen persoonan todellisuuden; että Hän on Lunastajamme, viattomalla verellään meidät lunastanut, ylösnoussut ruummiillisesti ja on paitsi Jumalan Poikana, myös Ihmisen Poikana yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti, totisesti.

Minulle tämä asia on kristallinkirkas. Tätä keskustelua on turha jatkaa sellaisten kanssa, jotka tuntevat Jeesuksen vain ulkokohtaisesti, mutta eivät sisäisesti, se on, "Kristus teissä, kirkkauden toivo" on teille vieras asia.

• ekivaari kirjoitti:

todistusta, jaikal, Jeesuksen sanomisista! Kerro meille muillekin missä kohti Jeesus sanoi väittämälläsi tavalla "että Hän ja Isä ovat yksi Israelin Jumala."? Yhtä hän kyllä sanoi olevansa Isän kanssa, mutta niin hän sanoi opetuslastensa ja meidän Isän kanssa yhtä olevan!

Jeesus tunnusti olevansa jumala pienellä alkukirjaimella jumala-sana ilmaisten, eli hän oli jumala Isältä saatuna jumaluutena sanan ja hengen kautta! [Joh.10:34,35; 1.Kor.8:5]

´

* < 'Sinä pilkkaat Jumalaa', sentähden että minä sanoin: 'Minä olen Jumalan Poika'? > ? Tämä juuri on se todistus, jossa Jeesus tunnustaa olevansa Jumala. Juutalaisille oli tuo tunnustus, "Minä ole Jumalan Poika", aivan sama, jos Jeesus olisi sanonut suoraan, Minä olen Jumala. Koska Poika on aina yhtä isän kanssa kaikessa, perinnössä, kultuurissa, arvossa, sama kuin isä. Siksi tuo mitä Jeesus sanoi, vei Hänet Jumalan pilkasta ristille.. Jos Jeesus ei ollut Jumala, Hän ei olisi mennyt kuolemaan valheen takia. Totuus Jeesuksen jumaluudesta jota Jeesus ei voinut valheellisesti kieltää, vaan tunnusti olevansa Jumala, ja otii ristinsä. Kiitos Jeesus kun annoit pyhän synnittömän ruumiisi ja vuodatit veresi syntieni tähden. Ole kiitetty Iankaikkinen Kaikkivaltias Jumala, Jeesus Kristus ! Ilm. 1:8.

• Mohikaani_27 kirjoitti:

* < 'Sinä pilkkaat Jumalaa', sentähden että minä sanoin: 'Minä olen Jumalan Poika'? > ? Tämä juuri on se todistus, jossa Jeesus tunnustaa olevansa Jumala. Juutalaisille oli tuo tunnustus, "Minä ole Jumalan Poika", aivan sama, jos Jeesus olisi sanonut suoraan, Minä olen Jumala. Koska Poika on aina yhtä isän kanssa kaikessa, perinnössä, kultuurissa, arvossa, sama kuin isä. Siksi tuo mitä Jeesus sanoi, vei Hänet Jumalan pilkasta ristille.. Jos Jeesus ei ollut Jumala, Hän ei olisi mennyt kuolemaan valheen takia. Totuus Jeesuksen jumaluudesta jota Jeesus ei voinut valheellisesti kieltää, vaan tunnusti olevansa Jumala, ja otii ristinsä. Kiitos Jeesus kun annoit pyhän synnittömän ruumiisi ja vuodatit veresi syntieni tähden. Ole kiitetty Iankaikkinen Kaikkivaltias Jumala, Jeesus Kristus ! Ilm. 1:8.

kohdan sillä tavalla kuin minä sen ymmärrän, mutta jaikal ja sinä, Mohikaani, ette Jeesusta usko:

Johannes 10
        34 »Jeesus vastasi: "Eikö teidän laissanne sanota: 'Minä sanoin: te olette jumalia.'? [Ps. 82:6]
        35 Niitä, jotka saivat Jumalan ilmoituksen, sanotaan siis jumaliksi, eikä pyhiä kirjoituksia voi tehdä tyhjäksi.«

´

• yhden jakeen
        ekivaari kirjoitti:

kohdan sillä tavalla kuin minä sen ymmärrän, mutta jaikal ja sinä, Mohikaani, ette Jeesusta usko:

Johannes 10
        34 »Jeesus vastasi: "Eikö teidän laissanne sanota: 'Minä sanoin: te olette jumalia.'? [Ps. 82:6]
        35 Niitä, jotka saivat Jumalan ilmoituksen, sanotaan siis jumaliksi, eikä pyhiä kirjoituksia voi tehdä tyhjäksi.«

´

Vaarilla on jeesuksen jumaluudesta yhden jakeen oppi.

• x-hirvas
        yhden jakeen kirjoitti:

on Isä Jumalasta yhden jakeen opetus, joka haluaa siihen uskoa.

Mark. 12:29
        Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa;

• Jonah kirjoitti:

Sanoit :

Olisikohan käynyt näin:

>>>Kerro nyt miten yllä oleva jae on ymmärrettävä ko. opin mukaan. Lähtökohtana tietenkin Jeesuksen suoraan sanomat omat sanat: Minä olen Jumalan Poika. Tämä on se, minkä Jeesus ilmoitti.

• jaikal kirjoitti:

>>>Kerro nyt miten yllä oleva jae on ymmärrettävä ko. opin mukaan. Lähtökohtana tietenkin Jeesuksen suoraan sanomat omat sanat: Minä olen Jumalan Poika. Tämä on se, minkä Jeesus ilmoitti.

pahasti. Tuolla perusteella kukin meistä voi sanoa olevansa tosi Jumala:

1. Johanneksen kirje 4
        4 "Te, lapseni, olette Jumalasta, ja te olette voittaneet nuo väärät profeetat, sillä se, joka on teissä, on suurempi kuin se, joka on maailmassa."

1. Johanneksen kirje 4
        6 "Me olemme Jumalasta. Joka tuntee Jumalan, kuuntelee meitä, mutta joka ei ole Jumalasta, se ei meitä kuuntele. Tästä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen."

2. Korinttolaiskirje 5
        18 "Mutta kaikki on Jumalasta, joka on sovittanut meidät itsensä kanssa Kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen viran."

´

• Jeesus pelastaa
        jaikal kirjoitti:

Inhimillisesti on hyvin ymmärrettävää, että tuon ajan juutalaiset eivät Jeesusta Jumalaksi käsittäneet.

Puuseppä Joosefin ja hänen vaimonsa Marian poika hän heille oli. Puusepän he tunsivat jo ennetään,
        - rakennuskeikoilta. Nyt hänen poikansa sanoo olevansa Jumala!!! He uskoivat sen mitä omin silmin näkivät.

Toki Jeesus myöhemmin aloitti julistustyön ja teki ihmetekoja heidän keskuudessaan, mutta ei se asiaa toiseksi muuttanut.

Sama vaiva ihmiskutaa vaivaa tänäänkin, uskotaan siihen mitä omin silmin nähdään, mutta ei uskota Jumalan sanaan. Raamattu sanookin kuvaavasti; näkyväiset ovat ajallisia, mutta näkymättömät ovat iankaikkisia.

Tuo Jumalan sana kun on niin perin kummallista lunnonmukaisella tavalla ajattelevalle ihmiselle.
        Täynnä hulluja ristiriitoja, kuten että pienin onkin suurin ja suurin on pienin. Ja että viattoman ihmiseksi inkarnoituneen Jumala kuolema tuo syntisille armosta lahjaksi iankaikkisen elämän.

Esimerkiksi muslimit uskovat Jeesuksen profeetaksi ja suhtautuvat kunnioittavasti häneenkin. He eivät millään voi uskoa, että Jumala kuolee. Kun asiaan lisätään vielä syy miksi Jumala kuoli, siis sen vuoksi että olisi pelastanut meidät, häntä vastaan rikkoneet ihmiset, silloin loppukin ymmärrys loppuu.

Tänäkin päivänä vaikka kristinuskon dokmit ovat vakiintuneet ihmisten mieliin, ihmiset yrittävät kosteja kaihtamatta kiemurrella pois se tietoisuuden alta että minä olen syntinen, ja tarvitsen Jumalan armon ja Jeesuksen uhrin päästäkseni taivaaseen.

- "En ole sen syntisempi kuin muutkaan".
        - "Jos olen jotakin pahaa tehnytkin, niin enemmän olen tehnyt hyvää."

Kuka mitäkin keksii syksi ettei tarvitse nähdä syntisyyttään, eikä tehdä parannusta.

• Jeesus pelastaa kirjoitti:

Inhimillisesti on hyvin ymmärrettävää, että tuon ajan juutalaiset eivät Jeesusta Jumalaksi käsittäneet.

Puuseppä Joosefin ja hänen vaimonsa Marian poika hän heille oli. Puusepän he tunsivat jo ennetään,
        - rakennuskeikoilta. Nyt hänen poikansa sanoo olevansa Jumala!!! He uskoivat sen mitä omin silmin näkivät.

Toki Jeesus myöhemmin aloitti julistustyön ja teki ihmetekoja heidän keskuudessaan, mutta ei se asiaa toiseksi muuttanut.

Sama vaiva ihmiskutaa vaivaa tänäänkin, uskotaan siihen mitä omin silmin nähdään, mutta ei uskota Jumalan sanaan. Raamattu sanookin kuvaavasti; näkyväiset ovat ajallisia, mutta näkymättömät ovat iankaikkisia.

Tuo Jumalan sana kun on niin perin kummallista lunnonmukaisella tavalla ajattelevalle ihmiselle.
        Täynnä hulluja ristiriitoja, kuten että pienin onkin suurin ja suurin on pienin. Ja että viattoman ihmiseksi inkarnoituneen Jumala kuolema tuo syntisille armosta lahjaksi iankaikkisen elämän.

Esimerkiksi muslimit uskovat Jeesuksen profeetaksi ja suhtautuvat kunnioittavasti häneenkin. He eivät millään voi uskoa, että Jumala kuolee. Kun asiaan lisätään vielä syy miksi Jumala kuoli, siis sen vuoksi että olisi pelastanut meidät, häntä vastaan rikkoneet ihmiset, silloin loppukin ymmärrys loppuu.

Tänäkin päivänä vaikka kristinuskon dokmit ovat vakiintuneet ihmisten mieliin, ihmiset yrittävät kosteja kaihtamatta kiemurrella pois se tietoisuuden alta että minä olen syntinen, ja tarvitsen Jumalan armon ja Jeesuksen uhrin päästäkseni taivaaseen.

- "En ole sen syntisempi kuin muutkaan".
        - "Jos olen jotakin pahaa tehnytkin, niin enemmän olen tehnyt hyvää."

Kuka mitäkin keksii syksi ettei tarvitse nähdä syntisyyttään, eikä tehdä parannusta.

profeetaksi Jeesusta uskoisi, kun Mooseksen kautta Jumala niin sen ilmoitti:

5. Mooseksen kirja 18
        15 "Sinun keskuudestasi, veljiesi joukosta, Herra, sinun Jumalasi, herättää sinulle profeetan, minun kaltaiseni; häntä kuulkaa."

´

• Jeesus pelastaa
        ekivaari kirjoitti:

pahasti. Tuolla perusteella kukin meistä voi sanoa olevansa tosi Jumala:

1. Johanneksen kirje 4
        4 "Te, lapseni, olette Jumalasta, ja te olette voittaneet nuo väärät profeetat, sillä se, joka on teissä, on suurempi kuin se, joka on maailmassa."

1. Johanneksen kirje 4
        6 "Me olemme Jumalasta. Joka tuntee Jumalan, kuuntelee meitä, mutta joka ei ole Jumalasta, se ei meitä kuuntele. Tästä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen."

2. Korinttolaiskirje 5
        18 "Mutta kaikki on Jumalasta, joka on sovittanut meidät itsensä kanssa Kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen viran."

´

... millään perusteella luulla olevansa tosi Jumala.

Ihminen jonka sydämessä ei asu Jeesus, ei voi ymmärtää Jumalan sanasta yhtään mitään. Sinun on turha kopioida Raamatusta tekstejä, kun et ymmärrä mitä ne tarkoittavat.

MNeillä on SELKEÄ KAKSIJAKOINEN tehtävä: Saarnatkaa parannusta SYNNISTÄ ja syntien anteeksi antamusta JEESUKSEN NIMESSÄ.

Keskustelut joita täällä pääosin käydään ovat täynnä tyhjää, ja Kristuksesta pois päin johtavaa.

Spekuloimiset ja väittelyt sellasilla asioilla, jotka eivät ole ihmisjärjellä selitettävissä, ovat turhaa ajankäyttöä. Jumala huolehtii muista asioista, me saarnaamme parannusta synnistä, ja synnintuntoo tulleille katuville julistamme päästön synneistään Jeesuksen valtuuttamina, hänen nimessään ja veressään.

Ihminen joka ei usko, ei hän jankkaamalla ja väittelemällä uskoon tule. Vain ne tulevat uskoon, jotka Jumala on herättänyt tuntemaan syntinsä, jotka katuvat syntejään ja etsivät pelastusta. Heissä sana ei mene hukkaan vaan putoaa hyvään maahan jossa sanan siemen alkaa kasvamaan ja tuottamaan aikanaan tähkäpäitä.

• Jeesus pelastaa
        ekivaari kirjoitti:

profeetaksi Jeesusta uskoisi, kun Mooseksen kautta Jumala niin sen ilmoitti:

5. Mooseksen kirja 18
        15 "Sinun keskuudestasi, veljiesi joukosta, Herra, sinun Jumalasi, herättää sinulle profeetan, minun kaltaiseni; häntä kuulkaa."

´

Mutta et usko sitä, että se murskaa sinut. Usko Jeesukseen tarkoittaa taipumista Jumalan tahdon alla näkemään sen, että MINÄ olen syntinen ja tarvitsen Jeesuksen pelastajakseni.

... millään perusteella luulla olevansa tosi Jumala.

Ihminen jonka sydämessä ei asu Jeesus, ei voi ymmärtää Jumalan sanasta yhtään mitään. Sinun on turha kopioida Raamatusta tekstejä, kun et ymmärrä mitä ne tarkoittavat.

MNeillä on SELKEÄ KAKSIJAKOINEN tehtävä: Saarnatkaa parannusta SYNNISTÄ ja syntien anteeksi antamusta JEESUKSEN NIMESSÄ.

Keskustelut joita täällä pääosin käydään ovat täynnä tyhjää, ja Kristuksesta pois päin johtavaa.

Spekuloimiset ja väittelyt sellasilla asioilla, jotka eivät ole ihmisjärjellä selitettävissä, ovat turhaa ajankäyttöä. Jumala huolehtii muista asioista, me saarnaamme parannusta synnistä, ja synnintuntoo tulleille katuville julistamme päästön synneistään Jeesuksen valtuuttamina, hänen nimessään ja veressään.

Ihminen joka ei usko, ei hän jankkaamalla ja väittelemällä uskoon tule. Vain ne tulevat uskoon, jotka Jumala on herättänyt tuntemaan syntinsä, jotka katuvat syntejään ja etsivät pelastusta. Heissä sana ei mene hukkaan vaan putoaa hyvään maahan jossa sanan siemen alkaa kasvamaan ja tuottamaan aikanaan tähkäpäitä.

30 "Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi," [Ef. 1:8 ]

Jeesus itse vetosi logiikkaan ja suositteli sen käyttöä myös opetuslapsilleen, [Matt.22:31,32,43] Raamattu puhuukin kielteisesti sellaisten asioiden opettamisesta, mitä ei opettaja itsekään ymmärrä, [1.Tim. 1:7]

Kaikkien ihmisten parannuksen tekemisestä olen samaa mieltä:

Apostolien teot 17
        30 "Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus."

´

Mutta et usko sitä, että se murskaa sinut. Usko Jeesukseen tarkoittaa taipumista Jumalan tahdon alla näkemään sen, että MINÄ olen syntinen ja tarvitsen Jeesuksen pelastajakseni.

Kristus tuli minuun vuonna 1960 ja on minun pelastajani, sillä Jumala puhdisti sydämeni uskolla, [Ap.t.15:9] joten älä yritä muokata ja turmella Jumalan työtä!

´

• yhden jakeen
        x-hirvas kirjoitti:

on Isä Jumalasta yhden jakeen opetus, joka haluaa siihen uskoa.

Mark. 12:29
        Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa;

Löytyy ainakin yksi yhden jakeen opetus yhdestä ainoasta Herrasta joka haluaa siihen uskoa.

Luuk.2:11. teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa.

Johannekseltakin löytyy ainakin yksi joka haluaa siihen uskoa.

Ilm.1:7. Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät saavat nähdä hänet, niidenkin, jotka hänet lävistivät, ja kaikki maan sukukunnat vaikeroitsevat hänen tullessansa. Totisesti, amen.
        8. "Minä olen A ja O", sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias.

• yhden jakeen kirjoitti:

ja apostoleillakin:

Mark. 12:31
        "Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi'. Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä."

Gal. 5:14
        "Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi".

´

• Asko T
        yhden jakeen kirjoitti:

Löytyy ainakin yksi yhden jakeen opetus yhdestä ainoasta Herrasta joka haluaa siihen uskoa.

Luuk.2:11. teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa.

Johannekseltakin löytyy ainakin yksi joka haluaa siihen uskoa.

Ilm.1:7. Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät saavat nähdä hänet, niidenkin, jotka hänet lävistivät, ja kaikki maan sukukunnat vaikeroitsevat hänen tullessansa. Totisesti, amen.
        8. "Minä olen A ja O", sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias.

siitä selviää joka sen ymmärtää kuka Jeesus todellakin on!

>>8. "Minä olen A ja O", sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias.

• efox
        Asko T kirjoitti:

>>8. "Minä olen A ja O", sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias.

""siitä selviää joka sen ymmärtää kuka Jeesus todellakin on!

• Asko T kirjoitti:

usko ei ole joka miehen niin kaikki eivät usko selvää kirjoitettua Sanaa.
        Aika erikoista kun ei uskota niin ryhdytään sitten etsimään Raamatusta jakeita jotka kumoaisivat Sanan.
        Uskon että Raamatun Sanan hylkääville ja Raamatusta kumoavia jakeita etsiville niitä jakeita
        löytyy koska Herra antaa heidän löytää kumoavia jakeita koska he eivät ota vastaan rakkautta totuuteen niin Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen niin että he uskovat valheen. Mikäpä olisi väkevämpi eksytys kuin vääristelty asiayhteydestä irti revitty ja kieroon väännetty Jumalan Sana?

• jaikal kirjoitti:

usko ei ole joka miehen niin kaikki eivät usko selvää kirjoitettua Sanaa.
        Aika erikoista kun ei uskota niin ryhdytään sitten etsimään Raamatusta jakeita jotka kumoaisivat Sanan.
        Uskon että Raamatun Sanan hylkääville ja Raamatusta kumoavia jakeita etsiville niitä jakeita
        löytyy koska Herra antaa heidän löytää kumoavia jakeita koska he eivät ota vastaan rakkautta totuuteen niin Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen niin että he uskovat valheen. Mikäpä olisi väkevämpi eksytys kuin vääristelty asiayhteydestä irti revitty ja kieroon väännetty Jumalan Sana?

et usko Jeesuksen omaa todistusta että vain ISÄ YKSIN on totinen Jumala, ei poika. Et myöskään mitään välitä apostoli Paavalin antamasta jumalamäärityksestä, siitä, kuka on totinen Jumala;

1. Kor. 8:6
        "niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa."

Ef. 4:6
        "yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa."

Sananl. 30:6
        "Älä lisää hänen sanoihinsa mitään, ettei hän vaatisi sinua tilille ja ettet valehtelijaksi joutuisi." [1.Kor.4:6]

´

• efox
        ekivaari kirjoitti:

et usko Jeesuksen omaa todistusta että vain ISÄ YKSIN on totinen Jumala, ei poika. Et myöskään mitään välitä apostoli Paavalin antamasta jumalamäärityksestä, siitä, kuka on totinen Jumala;

"niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa."

"yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa."

"Älä lisää hänen sanoihinsa mitään, ettei hän vaatisi sinua tilille ja ettet valehtelijaksi joutuisi." [1.Kor.4:6]

´

ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa.

Yksi on ainoa. YKSI Herra Jeesus Kristus on Raamatu mukaan AINOA Herra Jumala.

2. Moos. 22:20. Joka uhraa muille jumalille kuin Herralle, ainoalle,

Jes. 37:20. Mutta pelasta nyt meidät, Herra, meidän Jumalamme, hänen käsistänsä, että kaikki maan valtakunnat tulisivat tietämään, että sinä, Herra, olet ainoa."

"Älä lisää hänen sanoihinsa mitään, ettei hän vaatisi sinua tilille ja ettet valehtelijaksi joutuisi."

• efox kirjoitti:

ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa.

Jes. 37:20. Mutta pelasta nyt meidät, Herra, meidän Jumalamme, hänen käsistänsä, että kaikki maan valtakunnat tulisivat tietämään, että sinä, Herra, olet ainoa."

"Älä lisää hänen sanoihinsa mitään, ettei hän vaatisi sinua tilille ja ettet valehtelijaksi joutuisi."

"Yksi on ainoa. YKSI Herra Jeesus Kristus on Raamatu mukaan AINOA Herra Jumala. "
        ----------

Oleppa oikein rehellinen. Huomioitko viestiäsi kirjoittaessasi ja etenkin tuota lausetta, niin tuon Ap 2:36 Jumalan ilmoituksen. Teki Jeesuksesta Herran ja Kristuksen.

On siis se totinen yksi Jumala, joka aivoitti tehdä Jeesuksesta Krisuksen ja Herran. Usko jo sinäkin, ettei koko Raamatussa ole ilmoitusta; Jeesus Kritus on Jumala. Raamatussa on erittäin tarkka ilmoitus, miten Jeesus Kristus on Junmalan Poika.

PS.

Älä syö lopunaikaan Jumalan lähettämää eksytystä.Jumala antoi todistuksen Pojastaan ja siihen on ihmisen uskominen, jos aikoo täältä lähteä pelastuneena ihmisenä,- aikanaan.

• efox
        ml213 kirjoitti:

"Yksi on ainoa. YKSI Herra Jeesus Kristus on Raamatu mukaan AINOA Herra Jumala. "
        ----------

Oleppa oikein rehellinen. Huomioitko viestiäsi kirjoittaessasi ja etenkin tuota lausetta, niin tuon Ap 2:36 Jumalan ilmoituksen. Teki Jeesuksesta Herran ja Kristuksen.

On siis se totinen yksi Jumala, joka aivoitti tehdä Jeesuksesta Krisuksen ja Herran. Usko jo sinäkin, ettei koko Raamatussa ole ilmoitusta; Jeesus Kritus on Jumala. Raamatussa on erittäin tarkka ilmoitus, miten Jeesus Kristus on Junmalan Poika.

PS.

Älä syö lopunaikaan Jumalan lähettämää eksytystä.Jumala antoi todistuksen Pojastaan ja siihen on ihmisen uskominen, jos aikoo täältä lähteä pelastuneena ihmisenä,- aikanaan.

Teki tai ei. Yksi Herra on AINOA.

• ml213 kirjoitti:

----------

PS.

-----

Edellisestä viestistäni jäi näköjään tuo oleellinen ilmoitus pois eli tuo 1 Kor 8:6, mutta asian selkeyttämiseksi haluan tuon jakeen kirjoittaa kokonaan. Siis;

" Niin on meillä kuitenkin ainoastaan YKSI JUMALA, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra,------------- (asian selkeyttämiseksi lukaise tuo Ap2:36 jakeen ilmoitus eli Jumala teki Jeesuksesta tämän Herran joka mainitaan tässä jakeessa)----------------- Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa."

• efox kirjoitti:

Herralla ja herralla on suuri ero;

Ps. 110:1
        "Daavidin virsi. Herra sanoi minun herralleni: "Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi".

Kun Isä asetti poikansa herraksi ja Kristukseksi, hän ei luopunut omasta jumaluudestaan;

1. Kor. 15:27
        »Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle". Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu", niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa.
        28 Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa.«

´

• efox kirjoitti:

Teki tai ei. Yksi Herra on AINOA.

Ymmärrä miten pojan sovitustyö ihmisen pelastamiseksi alkoi UT puolella ja tähän juuri liittyy miten Jumala teki Pojastaan Jeesuksesdta Krisuksesta Herran juuri UT puolella. Jumala taas oli aina Herra VT puolella kuten on ilmoitettu.
        Mutta, jos uskot ja ymmärrät, niin Jumala tulee olemaan lopussa Herra eli kun Poika antaa kaiken Isältään Jumalaölta saadun valllan takaisin Jumalalle,- että Jumala olisi taas kaikki kaikessa. eli juuri alku ja loppu.

Lueppa oikein ajatuksen kanssa ja totuuteen uskoen 1 Kor 15:22.........28 niin tulet ymmärtämään,- ja toivon että myös uskot, miksi Jumala teki Jeesuksesta Herran.
        No, tämä tästä.

• efox
        ekivaari kirjoitti:

"Daavidin virsi. Herra sanoi minun herralleni: "Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi".

Kun Isä asetti poikansa herraksi ja Kristukseksi, hän ei luopunut omasta jumaluudestaan;

»Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle". Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu", niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa.
        28 Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa.«

´

Karitsalla on sama ominaisuus ”herrain Herra ja kuningasten Kuningas”

Ilm. 17:14. He sotivat Karitsaa vastaan, mutta Karitsa on voittava heidät, sillä hän on herrain Herra ja kuningasten Kuningas; ja kutsutut ja valitut ja uskolliset voittavat hänen kanssansa."

• ekivaari kirjoitti:

´

Mutta, huomaatko, miten UT puolella Herra sana ja sen ymmärtäminen ja kohdentaminen on tärkeää ihmiselle.On vähän vaikea tuoda esille mitä tarkoitan.

Kun Jumala aivoitti ihmisen pelastuksen Jeesuksen Krisuksen tehtävän kautta, niin tähän pelastukseen uskovan ihmisen on välttämätöntä ymmärtää ja uskoa, miten Jeesus Kristus,- joka on pelastaja, niin on hänen Herransa. Poikahan polkee KAIKKI viholliset ja vallat jalkojensa alle eli on totaalinen Herra.

Mutta,- jos taas pohditaan Jumalaa, niin eihän kukaan voi asettua Jumalan yläpuolelle tai edes vertaiseksi. Jumala aivoittelee ja jakelee tehäviä ja on aina kaiken yläpuolella. Esim. Kun Jumala antoi Pojalleen kaiken vallan taivaassa ja maan päällä, niin ,- kuten ymmärrätkin, niin Jumala on vieläkin Pojan yläpuolella. Taas kaikki ihmiset ja henkivallat ja hallitukset ja erikoisesti kuolema, niin on Pojan hallittavissa ja siis alapuolella.

Niin, UT puolella tuo Herra sana on siis tarkoitettu meille ihmisille ymmärrettäväksi oikein.UT puolella alkoi aivan uusi aikakausi eli ihmisten pelastamisen operaatio. Jos tätä ei Jumala olisi aivoittanut ja aloittanut, niin koskaan Jeesus Kristus ei olisi Herra.Herra olisi edelleen Jumala tässä ajassa,- jota elämme.

• efox
        ml213 kirjoitti:

Mutta, huomaatko, miten UT puolella Herra sana ja sen ymmärtäminen ja kohdentaminen on tärkeää ihmiselle.On vähän vaikea tuoda esille mitä tarkoitan.

Kun Jumala aivoitti ihmisen pelastuksen Jeesuksen Krisuksen tehtävän kautta, niin tähän pelastukseen uskovan ihmisen on välttämätöntä ymmärtää ja uskoa, miten Jeesus Kristus,- joka on pelastaja, niin on hänen Herransa. Poikahan polkee KAIKKI viholliset ja vallat jalkojensa alle eli on totaalinen Herra.

Mutta,- jos taas pohditaan Jumalaa, niin eihän kukaan voi asettua Jumalan yläpuolelle tai edes vertaiseksi. Jumala aivoittelee ja jakelee tehäviä ja on aina kaiken yläpuolella. Esim. Kun Jumala antoi Pojalleen kaiken vallan taivaassa ja maan päällä, niin ,- kuten ymmärrätkin, niin Jumala on vieläkin Pojan yläpuolella. Taas kaikki ihmiset ja henkivallat ja hallitukset ja erikoisesti kuolema, niin on Pojan hallittavissa ja siis alapuolella.

Niin, UT puolella tuo Herra sana on siis tarkoitettu meille ihmisille ymmärrettäväksi oikein.UT puolella alkoi aivan uusi aikakausi eli ihmisten pelastamisen operaatio. Jos tätä ei Jumala olisi aivoittanut ja aloittanut, niin koskaan Jeesus Kristus ei olisi Herra.Herra olisi edelleen Jumala tässä ajassa,- jota elämme.

Minä huomaan Raamatusta vain YHDEN Herran.

• efox kirjoitti:

Kerroppa omin sanoin tuo AP 2:22.........36 ilmoitus ja erikoisesti nuo 22 ja 36 jakeiden sisältö.

Huomaappa, miten noiden jakeiden sisällön tähden tuon ajan ihmisetkin saivat piston sydämmiinsä eli he luulivat Jeesuksen olevan vain Joosefin pojan, mutta eivät uskoneet että Jumala teki Jeesuksen Kristukseksi ja Herraksi ja tässä tietämättömyydessä/uskossa he tappoivat Jeesuksen.

Siis he eivät tappaneet Jumalaa,- vaan Jeesuksen,- joka oli Krisus ja Herra, Jumaan POIKA.

• efox kirjoitti:

Karitsalla on sama ominaisuus ”herrain Herra ja kuningasten Kuningas”

Ilm. 17:14. He sotivat Karitsaa vastaan, mutta Karitsa on voittava heidät, sillä hän on herrain Herra ja kuningasten Kuningas; ja kutsutut ja valitut ja uskolliset voittavat hänen kanssansa."

- herrojen herruus ja luomakunnan kuninkaiden kuninkuus, mutta ei Isän herruutta eikä kuninkuutta, sillä

2. Kor. 1:3
        "Kiitetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, laupeuden Isä ja kaiken lohdutuksen Jumala," [Ef. 1:3,17; 1. Piet. 1:3; 1.Kor.11:3]

Mutta Isällä Jumalalla ei ole yläpuolellaan yhtään herraa tai jumalaa, jota pitäisi rukoilla, niin kuin poika tekee. Poika on luomakunnan alku, kaikessa ensimmäinen, [Ilm. 3:14] joten hän on luomakunnan herra.

´

• Lukisit.
        efox kirjoitti:

Et siis lue Uudentestamentin puolta ollenkaan, koska et tiedä, että Jeesus Kristus Jumalan Poika on tänä päivänä Herra. Sehän on ilmoitettu näköjään juuri Raamatussa.

• efox
        ml213 kirjoitti:

Kerroppa omin sanoin tuo AP 2:22.........36 ilmoitus ja erikoisesti nuo 22 ja 36 jakeiden sisältö.

Huomaappa, miten noiden jakeiden sisällön tähden tuon ajan ihmisetkin saivat piston sydämmiinsä eli he luulivat Jeesuksen olevan vain Joosefin pojan, mutta eivät uskoneet että Jumala teki Jeesuksen Kristukseksi ja Herraksi ja tässä tietämättömyydessä/uskossa he tappoivat Jeesuksen.

Siis he eivät tappaneet Jumalaa,- vaan Jeesuksen,- joka oli Krisus ja Herra, Jumaan POIKA.

En lähde selittämään sinun yhden jakeen oppia (jae 36). Yksi mahdollisuus on Hepr. 10:5 mutta ruumiin sinä minulle valmistit;

• Itse itselleenkö?
        efox kirjoitti:

En lähde selittämään sinun yhden jakeen oppia (jae 36). Yksi mahdollisuus on Hepr. 10:5 mutta ruumiin sinä minulle valmistit;

Kuka valmisti ruumiin ja kenelle?

• efox
        ekivaari kirjoitti:

- herrojen herruus ja luomakunnan kuninkaiden kuninkuus, mutta ei Isän herruutta eikä kuninkuutta, sillä

"Kiitetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, laupeuden Isä ja kaiken lohdutuksen Jumala," [Ef. 1:3,17; 1. Piet. 1:3; 1.Kor.11:3]

Mutta Isällä Jumalalla ei ole yläpuolellaan yhtään herraa tai jumalaa, jota pitäisi rukoilla, niin kuin poika tekee. Poika on luomakunnan alku, kaikessa ensimmäinen, [Ilm. 3:14] joten hän on luomakunnan herra.

´

Karitsa on ensimmäinen ja vimeinen ja paitsi Häntä ei ole yhtäkään Jumalaa.

Jes. 44:6.Näin sanoo Herra, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Herra Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa.

Ilm. 2:8. Ja Smyrnan seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo ensimmäinen ja viimeinen, joka kuoli ja virkosi elämään:

• efox kirjoitti:

alkuperäiset kirjoitukset ilmoittavatkin eri tavalla; pienellä alkukirjaimella alkavana;

Psalmit 110
        1 "Daavidin virsi. Herra sanoi minun herralleni: "Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi"

Kolminaisuusoppia puolustavat raamatunkääntäjät ovat tekstiä U.T;een siirtäessään vääristäneet;

Matt. 22:44
        'Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi alle'.

´

• todé*
        efox kirjoitti:

Jes. 44:6.Näin sanoo Herra, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Herra Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa.

Ilm. 2:8. Ja Smyrnan seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo ensimmäinen ja viimeinen, joka kuoli ja virkosi elämään:

Valtaistuinta tuon ekivaarin taivaassa mahtaneekaan olla? :)

• >toinen herra<
        ekivaari kirjoitti:

alkuperäiset kirjoitukset ilmoittavatkin eri tavalla; pienellä alkukirjaimella alkavana;

Psalmit 110
        1 "Daavidin virsi. Herra sanoi minun herralleni: "Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi"

Kolminaisuusoppia puolustavat raamatunkääntäjät ovat tekstiä U.T;een siirtäessään vääristäneet;

'Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi alle'.

´

Mikä >toinen herra

• todé*
        >toinen herra< kirjoitti:

Mikä >toinen herra

minäkin odotan, mikä jae tähän heitetään tukemaan ekivaarin rakennelmaa.

• >toinen herra<
        ekivaari kirjoitti:

Psalmit 110

´

Mikä >toinen herra

• ekivaari kirjoitti:

´

sinä välität tästä?

Room 9:5 "heidän ovat isät, ja heistä on KRISTUS lihan puolesta, HÄN, joka on YLI KAIKEN, JUMALA, ylistetty iankaikkisesti, amen!"

ja tästä

Jes 9:5 "Sillä lapsi on meille syntynyt, POIKA ON MEILLE ANNETTU, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, VÄKEVÄ JUMALA, IANKAIKKINEN ISÄ, Rauhanruhtinas.

sekä tästä

Matt 1:23 "Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää POJAN, ja tälle on annettava nimi Immanuel", mikä käännettynä on: JUMALA MEIDÄN KANSSAMME."

• kumonnut
        jaikal kirjoitti:

sinä välität tästä?

Room 9:5 "heidän ovat isät, ja heistä on KRISTUS lihan puolesta, HÄN, joka on YLI KAIKEN, JUMALA, ylistetty iankaikkisesti, amen!"

ja tästä

Jes 9:5 "Sillä lapsi on meille syntynyt, POIKA ON MEILLE ANNETTU, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, VÄKEVÄ JUMALA, IANKAIKKINEN ISÄ, Rauhanruhtinas.

sekä tästä

Matt 1:23 "Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää POJAN, ja tälle on annettava nimi Immanuel", mikä käännettynä on: JUMALA MEIDÄN KANSSAMME."

Kaksi ekaa Ekivaari on aikaisemmin kumonnut venkoilemalla. Matt 1:23 on jäänyt näkemättä?

• efox kirjoitti:

Karitsan kautta. Samalla tavalla hän voi puhua meidänkin kauttamme, [Matt.10:19,20]

Joh. 5:19
        "Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: Poika ei voi itsestänsä mitään tehdä, vaan ainoastaan sen, minkä hän näkee Isän tekevän; sillä mitä Isä tekee, sitä myös Poika samoin tekee."

Joh. 5:30
        "En minä itsestäni voi mitään tehdä. Niin kuin minä kuulen, niin minä tuomitsen; ja minun tuomioni on oikea, sillä minä en kysy omaa tahtoani, vaan hänen tahtoaan, joka on minut lähettänyt."

Joh. 14:10
        "Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen."

´

• kumonnut kirjoitti:

Kaksi ekaa Ekivaari on aikaisemmin kumonnut venkoilemalla. Matt 1:23 on jäänyt näkemättä?

Matteus 1
        23 -- "Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja hänelle annetaan nimeksi Immanuel -- se merkitsee: Jumala on meidän kanssamme." [Jes. 7:14 ]

Raamattu tarkoittaa tuolla jakeella mieleltään puhtaita, vilpittömiä ja tahrattomia Jumalan tahdon tekijöitä joiden kautta Jeesus Kristus syntyy Jumalan rakkaudesta, vilpittömästä mielestä, puhtaasta sydämestä, hyvästä omastatunnosta ja vilpittömästä uskosta. [Joh.1:47; 1.Tim.1:5; 2.Kor.11:2-4: Ilm.14:1-5]

Minulla on tuekseni useita Jeesuksen ja apostolien opetuksia tässä asiassa, mutta te ette löydä oman näkökantanne tueksi yhden yhtä Jeesuksen eikä apostolin opetusta.

´

• efox
        ekivaari kirjoitti:

Karitsan kautta. Samalla tavalla hän voi puhua meidänkin kauttamme, [Matt.10:19,20]

Joh. 5:19
        "Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: Poika ei voi itsestänsä mitään tehdä, vaan ainoastaan sen, minkä hän näkee Isän tekevän; sillä mitä Isä tekee, sitä myös Poika samoin tekee."

Joh. 5:30
        "En minä itsestäni voi mitään tehdä. Niin kuin minä kuulen, niin minä tuomitsen; ja minun tuomioni on oikea, sillä minä en kysy omaa tahtoani, vaan hänen tahtoaan, joka on minut lähettänyt."

Joh. 14:10
        "Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen."

´

""Siinä Isä puhuu Karitsan kautta""

Nyt en ymmärrä. "joka kuoli ja virkosi elämään" tarkoittaa Jeesusta?

Ilm. 2:8. Ja Smyrnan seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo ensimmäinen ja viimeinen, joka kuoli ja virkosi elämään

• tarkemmin
        ekivaari kirjoitti:

Matteus 1
        23 -- "Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja hänelle annetaan nimeksi Immanuel -- se merkitsee: Jumala on meidän kanssamme." [Jes. 7:14 ]

Raamattu tarkoittaa tuolla jakeella mieleltään puhtaita, vilpittömiä ja tahrattomia Jumalan tahdon tekijöitä joiden kautta Jeesus Kristus syntyy Jumalan rakkaudesta, vilpittömästä mielestä, puhtaasta sydämestä, hyvästä omastatunnosta ja vilpittömästä uskosta. [Joh.1:47; 1.Tim.1:5; 2.Kor.11:2-4: Ilm.14:1-5]

Minulla on tuekseni useita Jeesuksen ja apostolien opetuksia tässä asiassa, mutta te ette löydä oman näkökantanne tueksi yhden yhtä Jeesuksen eikä apostolin opetusta.

´

Voisitko sanoa tarkemmin, mikä sana tai sanat, Matteus 1:23 tarkoittaa mieleltään puhtaita, vilpittömiä ja tahrattomia Jumalan tahdon tekijöitä? Sitten on oma lukunsa, miten siitä saadaan Jumala meidän kanssamme?

• ekivaari kirjoitti:

Psalmit 110

´

36 "Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte."

Samalla tavalla niin kuin joku kuningas, keisari tai presidentti antaa hallitusherruuden valitsemalleen pääministerille, samalla tavalla Isä Jumala on antanut hallitusvallan pojalleen Jeesukselle, määrättyyn aikaan asti, Toiselta saatu valta ei ole omistusvaltaa, vaan ainoastaan määräaikaista hallintavaltaa. Hepr.3:6

Psalmit 110
        1 "Daavidin virsi. Herra sanoi minun herralleni: "Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi".

Kuten tuo Psalmi ilmaisee, Kristusta Daavid puhutteli "minun herranani", mutta Kristuksen Isää Jumalaa sanalla "Herra".

´

1. Korinttolaiskirje 8
        5 Sillä vaikka olisikin niin sanottuja jumalia, olipa heitä sitten taivaassa tai maassa, ja niitä on paljon semmoisia jumalia ja herroja,
        6 niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa.

• tarkemmin kirjoitti:

Voisitko sanoa tarkemmin, mikä sana tai sanat, Matteus 1:23 tarkoittaa mieleltään puhtaita, vilpittömiä ja tahrattomia Jumalan tahdon tekijöitä? Sitten on oma lukunsa, miten siitä saadaan Jumala meidän kanssamme?

tarkemminkin että niillä joilla on lihan mieli, he tulkitsevat tämän asian lihan mukaan lihallisena neitsyytenä, mutta ne, joilla on Hengen mieli, tulkitsevat tämän hengellisesti:

Roomalaiskirje 8
        5 "Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli.
        6 Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha;
        7 sen tähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan.

1. Korinttolaiskirje 2
        12 "Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut;
        13 ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti."

Luuk. 8:21
        "Mutta hän vastasi ja sanoi heille: "Minun äitini ja veljeni ovat nämä, jotka kuulevat Jumalan sanan ja sen mukaan tekevät".

´

• efox kirjoitti:

""Siinä Isä puhuu Karitsan kautta""

Nyt en ymmärrä. "joka kuoli ja virkosi elämään" tarkoittaa Jeesusta?

Ilm. 2:8. Ja Smyrnan seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo ensimmäinen ja viimeinen, joka kuoli ja virkosi elämään

Isä puhui profeetta Jesajan kautta, niin kuin hän myöhemmin puhui pojan kautta:

Heprealaiskirje 1
        1 "Sitten kuin Jumala muinoin monesti ja monella tapaa oli puhunut isille profeettain kautta,
        2 on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille POJAN KAUTTA, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, JONKA KAUTTA HÄN MYÖS ON MAAILMAN LUONUT."

Markus 12
        24 "Jeesus sanoi heille: "Ettekö te siitä syystä eksy, kun ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa?"

´

• on puitu

palstalla väsyksiin asti viimeisten kuukausien aikana. Turhaan toit siitä uuden aloituksen.

Huomattavasti mielenkiintoisempaa ja merkittävämpää olisi kuulla sinun jaikal todistuksesi Benny Hinnistä ja Ester Aili Heinosesta.

Viimeksi mainitun esittelit tänään Taistelulajit-aloituksessasi ja Benny Hinniä olet varonut arvostelemasta, vaikka Hinn-kantaasi on suoraan kysytty.

Oletko kaatajahenkien ja -saarnaajien kannattaja, kuulutko torontolaiskarismaattiseen eksytyssuuntaukseen? Ovatko Hinn ja Heinonen Jumalan palvelijoita vai eksyttäviä oman voiton pyytäjiä?

Siinä pari kysymystä sinulle. Opettamiseen (jakeiden kopioimiseen) olet innostunut. Voitko osoittaa samaa intoa ja vastata em. kysymyksiin kertomalla rehellisen kantasi. Älä väistä kysymyksiä vedoten tietämättömyyteen tai muihin verukkeisiin.

• paljon muitakin oppeja. Kirjoitukseeni ei tarvitse ottaa kantaa jos aihe ei enää jaksa kiinnostaa.
        Minä kirjoitan silloin kun koen siihen olevan aihetta. Herran Jeesuksen kieltäjät kirjoittavat Hänestä latistavia ja halveksivia kirjoituksia päivittäin. On hyvä että joskus joku kirjoittaa Raamatun totuuttakin Herrasta Jeesuksesta. Silloin noilla Herran kieltäjillä on vaikeampi eksyttää vilpittömiä palstalla käväiseviä Raamattuun perehtymättömiä ihmisiä. Minua huolestuttaa monet harhaopit joita palsta on pullollaan.
        Siksi minä koen joskus tarvetta kirjoittaa Raamatun totuutta. Tällä palstalla kirjoittaa vain muutama harva helluntailainen. Joku voi luulla että suurin osa kirjoituksista on helluntailaisten kirjoituksia.

Minä en koe tarvetta enkä kehotusta Herran puolelta nimetä ketään henkilöä ja tuomita häntä eksyttäjäksi.
        Tuomarin virkaa en ole saanut Herralta Jeesukselta Kristukselta. Uskokaa tämä. Olen saanut kokonaan toisenlaisen viran. Yritän pysyä siinä minkä koen Herralta saaduksi ja oikeaksi ja varmaksi.
        Jos joku loukkaantuu siihen että minä en tuomitse nimeltä mainittuja henkilöitä ihmisten vaatimuksista, painostuksesta ja käskyistä, sellaista ihmistä minä en voi auttaa. Koittakaa saada joku halukkaampi henkilö tuomariksenne joka ajaa omia tarkoitusperiänne käskystänne. Minä en lähde sellaiseen mukaan.

• on puitu:
        ".... Benny Hinniä olet varonut arvostelemasta, vaikka Hinn-kantaasi on suoraan kysytty."
        ---
        Miten meidän tulisi suhtautua harhaoppisiin, jos sellaisia tapaamme?

Taloni räystään alla pesii räystäspääsky.
        Kerran seurasin räystäspääskypoikuetta emoineen. Poikue oli luultavasti juuri lähtennut pesästään ja iloisesti visertäen liiteli taloni ympärillä vapaasti.

Välillä kuului emojen varoitushuutoja, kun harakka ilmestyi paikalle. Ne myös yhdessä yrittivät hätistellä tunkeilijan pois. Näin kokemattomat poikaset tiesivät olla varuillaan emojen suojeluksessa.

Mitä tästä opimme?
        Myös meidän tulee tiedostaa ne vaarat, mitkä saattavat kohdata meitä matkamme varrella (synnin houkutukset/harhaopit).
        Ei niistä turhaan varoitella Raamatussa (Tiit. 3:10-11).

Rukoillaan myös sellaisia paimenia seurakuntiimme, jotka oikein opettavat Jumalan sanaa pelkäämättä. Heillä pitäisi olla suuri vastuu ja huoli laumastaan, kuten pääskyemolla poikasistaan.
        ---
        Tiit 3:10
        "Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti."

2.Piet. 2:1
        "Mutta myös valheprofeettoja oli kansan seassa, niinkuin teidänkin keskuudessanne on oleva valheenopettajia, jotka salaa kuljettavat sisään turmiollisia harhaoppeja, kieltävätpä Herrankin, joka on heidät ostanut, ja tuottavat itselleen äkillisen perikadon".
        --
        Ei olla liian sinisilmäisiä!

• l-h
        Tapio522 kirjoitti:

on puitu:
        ".... Benny Hinniä olet varonut arvostelemasta, vaikka Hinn-kantaasi on suoraan kysytty."
        ---
        Miten meidän tulisi suhtautua harhaoppisiin, jos sellaisia tapaamme?

Taloni räystään alla pesii räystäspääsky.
        Kerran seurasin räystäspääskypoikuetta emoineen. Poikue oli luultavasti juuri lähtennut pesästään ja iloisesti visertäen liiteli taloni ympärillä vapaasti.

Välillä kuului emojen varoitushuutoja, kun harakka ilmestyi paikalle. Ne myös yhdessä yrittivät hätistellä tunkeilijan pois. Näin kokemattomat poikaset tiesivät olla varuillaan emojen suojeluksessa.

Mitä tästä opimme?
        Myös meidän tulee tiedostaa ne vaarat, mitkä saattavat kohdata meitä matkamme varrella (synnin houkutukset/harhaopit).
        Ei niistä turhaan varoitella Raamatussa (Tiit. 3:10-11).

Rukoillaan myös sellaisia paimenia seurakuntiimme, jotka oikein opettavat Jumalan sanaa pelkäämättä. Heillä pitäisi olla suuri vastuu ja huoli laumastaan, kuten pääskyemolla poikasistaan.
        ---
        Tiit 3:10
        "Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti."

2.Piet. 2:1
        "Mutta myös valheprofeettoja oli kansan seassa, niinkuin teidänkin keskuudessanne on oleva valheenopettajia, jotka salaa kuljettavat sisään turmiollisia harhaoppeja, kieltävätpä Herrankin, joka on heidät ostanut, ja tuottavat itselleen äkillisen perikadon".
        --
        Ei olla liian sinisilmäisiä!

noinkin----Joh. 10:30
        Minä ja Isä olemme yhtä."

• sen verran
        l-h kirjoitti:

noinkin----Joh. 10:30
        Minä ja Isä olemme yhtä."

seurannut että tuohon he vastaavat yhtä ja yksi ei ole sama :)
        käännösvirhe kuulema....

• huolestuttavat
        jaikal kirjoitti:

paljon muitakin oppeja. Kirjoitukseeni ei tarvitse ottaa kantaa jos aihe ei enää jaksa kiinnostaa.
        Minä kirjoitan silloin kun koen siihen olevan aihetta. Herran Jeesuksen kieltäjät kirjoittavat Hänestä latistavia ja halveksivia kirjoituksia päivittäin. On hyvä että joskus joku kirjoittaa Raamatun totuuttakin Herrasta Jeesuksesta. Silloin noilla Herran kieltäjillä on vaikeampi eksyttää vilpittömiä palstalla käväiseviä Raamattuun perehtymättömiä ihmisiä. Minua huolestuttaa monet harhaopit joita palsta on pullollaan.
        Siksi minä koen joskus tarvetta kirjoittaa Raamatun totuutta. Tällä palstalla kirjoittaa vain muutama harva helluntailainen. Joku voi luulla että suurin osa kirjoituksista on helluntailaisten kirjoituksia.

Minä en koe tarvetta enkä kehotusta Herran puolelta nimetä ketään henkilöä ja tuomita häntä eksyttäjäksi.
        Tuomarin virkaa en ole saanut Herralta Jeesukselta Kristukselta. Uskokaa tämä. Olen saanut kokonaan toisenlaisen viran. Yritän pysyä siinä minkä koen Herralta saaduksi ja oikeaksi ja varmaksi.
        Jos joku loukkaantuu siihen että minä en tuomitse nimeltä mainittuja henkilöitä ihmisten vaatimuksista, painostuksesta ja käskyistä, sellaista ihmistä minä en voi auttaa. Koittakaa saada joku halukkaampi henkilö tuomariksenne joka ajaa omia tarkoitusperiänne käskystänne. Minä en lähde sellaiseen mukaan.

Jaikal: >>Minua huolestuttaa monet harhaopit joita palsta on pullollaan.

• jaikal kirjoitti:

paljon muitakin oppeja. Kirjoitukseeni ei tarvitse ottaa kantaa jos aihe ei enää jaksa kiinnostaa.

kuka täällä on kieltänyt Jeesuksen herruuden?

Ap. t. 2:36
        "Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte."

Jeesus Kristus on kirjoitusten mukaan Jumalan luoma, synnyttämä, tekemä, valmistama lähettämä ja pojakseen nimittämä ylipappi ja välimies, mutta ei Jumala, koska:

"on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa."

Edellä on apostoli Paavalin antama määritelmä siitä, kuka Jumala, on: "yksi Jumala, ISÄ, JOSTA KAIKKI ON.

"yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa." [Joh. 17:3]

Saattaa tuntua jaikalista masentavalta väittää ilman Jeesuksen ja apostolien tukea heidän omaa ja luotettavaa sanaansa vastaan?

´

´

Minulla ainakin on sellainen Isä Jumala, joka on KAIKKI KAIKISSA, eikä vain rajoitetusti kolmessa persoonassa!

• merihukka
        sen verran kirjoitti:

käännösvirhe kuulema....

Sivullisena on ollut tavallaan hauska seurata opillisten kiistojen selvittelyä. Sinä yrität varmasti vilpittömästi tuoda asiaasi esille. Missä menet vikaan! Vähän kaikessa.

Perusvirhe sinulla on ylenkatse toisia uskovia kohtaan. Väität niitä möröiksi, jotka eivät ole samaa mieltä kanssasi. Nytkin yöllä toistat teemaasi uskovaisista, jotka kieltävät Jeesuksen. Valitettvasti en ole huomannut kenenkään uskovan kieltävän Jeesusta ja sen merkitystä kristinuskolle. En edes minä.Tällä lauseella olet menettänyt palstalla arvovaltasi täysin.
        Tähän liittyy kohdallasi ja muidenkin kohdalla vetää takataskusta jokerikortti, joka olisi vain sinun käytössäsi ja kertoisi kaiken. Vedätät toisia uskovia Pyhän Hengen mystisellä salaisuudella. Tätäkään uskovat eivät anna sinulle anteeksi.

Sitten tuo syntioppisi. Viestität, että murhamiehet, rosvot, ilkimykset ym. ovat uskon takia etuoikeutettuja istumaan onnelassa, kun esim. Turkissa asuva rehdisti elävä islamilaistyöläinen ansaitsee ikuisen kidutuksen ja on sille oikein. Tällaista ei normaali ihminen nykyaikana enää voi hyväksyä. Maan päällä jo elämisen vuoksi tarvitaan moraalia ja se edellyttää tekoja. Usko sinänsä on toisarvoinen seikka.

Lopuksi. Lähtöarvelusi Jumalasta on keinotekoinen. Koet sen persoonaksi ja joka on enimmäkseen koston tuomari ja joka vaatii pelkkää kumartamista.
        Raamatusta voi yleistää toisenlaisen Jumalan. Se on ideaalinen henki. Henki vaikuttaa kaikkialla ja kaikessa. Se asuu rajattomassa ja ajattomassa materiassa. ja koostuu täten äärettömästä määrästä rajallisia kappaleita. Tällöin Jumala on kaikkitietävä ja kaikkivoipa. Se tekee tahtonsa mukaan. Kaikki ilmiöt, mitkä tapahtuvat ovat Jumalan tekoja. Siten Jumala ei ole kostaja vaan materiaaliset Jumalan osaset liikuskelevat ja tuottavat elämälle hyvää tai pahaa.
        Tällainen Jumala on ja ei ole materiaalinen, on ja ei ole persoonallinen henki. Se ei myöskään ole pelkästään ideaalinen. Se on lähinnä olevaisen syvimmän olemuksen henkistä oivaltamista. Se on olemassa mutta toisaalta sen kokonaisuudesta ei voi päästä selville.

Tämä jumalakäsite, joka löytyy raamatusta, avaisi ihmisen henkiselle kasvamiselle rajattomat mahdollisuudet
        Raamtun yleisesti mielletty jumalakäsite, persoonallinen Jumala tai Jeesus on Jumala, johtaa väistämättä tyhmyyden ylistämiseen tilapäisistä suhdannevaihteluista riippumatta, rajoittaa ihmisen henkisyyttä ja johtaa järjestäjumalakäsitteenä uskonblokkien syntymiseen ja jäseniään alistavaksi olioksi.

• sen verran kirjoitti:

käännösvirhe kuulema....

"yksi lauma" muodostuu sanoista 'mia = yksi ja poimne = lauma, [Joh.10:16, sekä "yhtä olemme" muodostuu sanoista 'hen' = yhtä ja 'esmen' = olemme. [Joh.10:30].

Sanoilla "yksi" ja "yhtä" on täysin erilaiset merkitykset!

´

• 14+19
        ekivaari kirjoitti:

"yksi lauma" muodostuu sanoista 'mia = yksi ja poimne = lauma, [Joh.10:16, sekä "yhtä olemme" muodostuu sanoista 'hen' = yhtä ja 'esmen' = olemme. [Joh.10:30].

Sanoilla "yksi" ja "yhtä" on täysin erilaiset merkitykset!

´

"Minä ja Isä olemme yksi."

Johannes 10:

30 "I and my Father are one." (King James)

30 "Ich und der Vater sind eins." (Lutherbibel 1912)

30 "I and the Father are one!" (Green's literal)

Thayer's Greek Lexicon

Sana Translitteroitu
        εις heis hice

Sanan tausta
        (including the neuter [etc.] hen)

Sanaluokka
        numeral

King James käännökset
        Merkitys

1) one

• 14+19 kirjoitti:

"Minä ja Isä olemme yksi."

Johannes 10:

30 "I and my Father are one." (King James)

30 "Ich und der Vater sind eins." (Lutherbibel 1912)

30 "I and the Father are one!" (Green's literal)

Thayer's Greek Lexicon

Sana Translitteroitu
        εις heis hice

Sanan tausta
        (including the neuter [etc.] hen)

Sanaluokka
        numeral

King James käännökset
        Merkitys

1) one

alkuperäinen lähdetieto ja kreikan kielessä näyttää olevan eri sanat sanoille yksi ja yhtä, ja erikseen vielä "yksi lauma" ja "yksi paimen" sanaliitoille, toisin kuin kreikan ja eräissä muissa kielissä, englannin sana yhtä muodostetaan tapauksesta riippuen erilaisilla sanaliitoilla.

Arvostelemasi raamatunkohdat ovat jokaisen itsensä vertailtavissa ja tarkistettavissa NOVUM-kreikan sanakirjasta.

´

• epäilevä...
        jaikal kirjoitti:

ottanut palstalla jonkinlaisen opettajan roolin. Tätä tuskin itsekään kiellät?

Kyllä tällöin olisi tarpeellista tietää myös kantasi esimerkiksi Benny Hinniin.

Benny Hinnin oppeja toiset karttavat ja pitävät niitä syvästi eksytyksenä ja hänen toimintaansa vain rahan keräämisenä hyväuskoisilta. Toiset taas näkevät Hinnissä väkevän puhujan ja suuren parantajan, Jumalan voidellun jonka mittava omaisuuskin on vain osa tätä voitelua.

Koska et ota kantaa näin ristiriitaiseen ja tunteita jakavaan persoonaan niin jää myös epävarmaksi mikä oikein olet miehiäsi ja mihin opetuksesi saattavat johtaa.

• j.aika.lista
        epäilevä... kirjoitti:

Benny Hinnin oppeja toiset karttavat ja pitävät niitä syvästi eksytyksenä ja hänen toimintaansa vain rahan keräämisenä hyväuskoisilta. Toiset taas näkevät Hinnissä väkevän puhujan ja suuren parantajan, Jumalan voidellun jonka mittava omaisuuskin on vain osa tätä voitelua.

Koska et ota kantaa näin ristiriitaiseen ja tunteita jakavaan persoonaan niin jää myös epävarmaksi mikä oikein olet miehiäsi ja mihin opetuksesi saattavat johtaa.

>>Koska et ota kantaa näin ristiriitaiseen ja tunteita jakavaan persoonaan niin jää myös
        epävarmaksi mikä oikein olet miehiäsi ja mihin opetuksesi saattavat johtaa.

• ekivaari kirjoitti:

kuka täällä on kieltänyt Jeesuksen herruuden?

Ap. t. 2:36
        "Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte."

Jeesus Kristus on kirjoitusten mukaan Jumalan luoma, synnyttämä, tekemä, valmistama lähettämä ja pojakseen nimittämä ylipappi ja välimies, mutta ei Jumala, koska:

"on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa."

Edellä on apostoli Paavalin antama määritelmä siitä, kuka Jumala, on: "yksi Jumala, ISÄ, JOSTA KAIKKI ON.

"yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa." [Joh. 17:3]

Saattaa tuntua jaikalista masentavalta väittää ilman Jeesuksen ja apostolien tukea heidän omaa ja luotettavaa sanaansa vastaan?

´

´

Minulla ainakin on sellainen Isä Jumala, joka on KAIKKI KAIKISSA, eikä vain rajoitetusti kolmessa persoonassa!

taas tuli, vaikka vaikuttaakin Raamattua tunemattoman silimissä ihan "oikealta"?

* < Jeesus Kristus on kirjoitusten mukaan Jumalan luoma, synnyttämä, tekemä, valmistama lähettämä ja pojakseen nimittämä ylipappi ja välimies, >" ?
        * Kyllä, mitä tulee Hänen Persoonaansa IHMISENÄ ? Jumalana Hän on Luoja, ei koskaan luotu. Jeesus on Ihmisenä täydellinen Ihmisen Poika, mutta myös Jumalana tosi Jumala. Mutta, koska Isä ei oloe sinulle ilmoittanut Poikaansa, siksi sinä et Häntä tunne, eikä Poika ole ilmoittanut sinulle Isää, siksi et tunne Jumalaa joka on Yksi, Isä Poika ja Pyhä Henki. Tähän yhteen Nimeen, seurakunta kastetaan, koska Jumala on yksi.

Sinun Jumalan tuntemisesi perustuu opittuun oman järjen tuotantoa, Raamatunkirjainta hyväksi käyttäen, etkä koskaan voikkaan päästä totuuden tuntoon, ellet tunnusta Jeesusta Pyhästä Hengestä syntyneeksi, myös lihansa puolesta, joka on ainutsyntyinen LIHA, eli synnitön. Ensimmäinen Aaadam oli maasta, toinen tuli taivaasta, eikä Saatanalla ole Hänessä mitään, niin Jeesus itse sanoo, ja Hänestä Jesaja sanoo, "jonka suussa ei petosta ollut." juuri siksi, koska ei ole ensimmäisen Aadamin lankeemuksesta osallinen pisarankaan vertaa.

• Kelleskaupungin vaaR
        epäilevä... kirjoitti:

ny voi sanoo mielipiteensä Benny Hinniin. Ei se mitään tuomitsemista ole jos mielipiteensä sanoo ja pitäisikin sanoo jos se on väärää opetusta mitä hinni opettaa, eli siitähän tulee varoittaa silloin jos on väärää opetusta hänellä? Minä en häntä enkä hänen opetuksiaan tunne joten siksi en v oi omaa kantaani sanoo ja toisekseen vielä että en ole niin syvällisesti Raamattuu tuntevakaan että en siksikään osaisi sanoo varmaksi. Jaikal tuntee Raamatun ja siksi osaa tulikta toisien opetukset nii että onko ne Jumalasta vai ei. Joten siksi olisi hyvä ja tarpeelistakin jaikalin sanoo onko Benny Hinnin oppi Jumalasta vai ei. Tämä siksi että me asioita ymmärtämättömät emme sortuisi väärään oppiin, jos kuuntelemme häntä ja hänen kaltaisiaaan opettajia. Toisessa tapauksessahan Hinnin oppia voisi jopa suositella jos hän opettaa oikein???

• Kelleskaupungin vaaR kirjoitti:

ny voi sanoo mielipiteensä Benny Hinniin. Ei se mitään tuomitsemista ole jos mielipiteensä sanoo ja pitäisikin sanoo jos se on väärää opetusta mitä hinni opettaa, eli siitähän tulee varoittaa silloin jos on väärää opetusta hänellä? Minä en häntä enkä hänen opetuksiaan tunne joten siksi en v oi omaa kantaani sanoo ja toisekseen vielä että en ole niin syvällisesti Raamattuu tuntevakaan että en siksikään osaisi sanoo varmaksi. Jaikal tuntee Raamatun ja siksi osaa tulikta toisien opetukset nii että onko ne Jumalasta vai ei. Joten siksi olisi hyvä ja tarpeelistakin jaikalin sanoo onko Benny Hinnin oppi Jumalasta vai ei. Tämä siksi että me asioita ymmärtämättömät emme sortuisi väärään oppiin, jos kuuntelemme häntä ja hänen kaltaisiaaan opettajia. Toisessa tapauksessahan Hinnin oppia voisi jopa suositella jos hän opettaa oikein???

kuunnella, katsoa eikä ottaa vastaan sellaisen henkilön opetusta josta kokee hengessään epävarmuutta.
        Parempi on pysyä siinä minkä tietää varmaksi ja oikeaksi. Ei ole mitään aihetta lähteä epävarmoille vesille.

taas tuli, vaikka vaikuttaakin Raamattua tunemattoman silimissä ihan "oikealta"?

* < Jeesus Kristus on kirjoitusten mukaan Jumalan luoma, synnyttämä, tekemä, valmistama lähettämä ja pojakseen nimittämä ylipappi ja välimies, >" ?
        * Kyllä, mitä tulee Hänen Persoonaansa IHMISENÄ ? Jumalana Hän on Luoja, ei koskaan luotu. Jeesus on Ihmisenä täydellinen Ihmisen Poika, mutta myös Jumalana tosi Jumala. Mutta, koska Isä ei oloe sinulle ilmoittanut Poikaansa, siksi sinä et Häntä tunne, eikä Poika ole ilmoittanut sinulle Isää, siksi et tunne Jumalaa joka on Yksi, Isä Poika ja Pyhä Henki. Tähän yhteen Nimeen, seurakunta kastetaan, koska Jumala on yksi.

Sinun Jumalan tuntemisesi perustuu opittuun oman järjen tuotantoa, Raamatunkirjainta hyväksi käyttäen, etkä koskaan voikkaan päästä totuuden tuntoon, ellet tunnusta Jeesusta Pyhästä Hengestä syntyneeksi, myös lihansa puolesta, joka on ainutsyntyinen LIHA, eli synnitön. Ensimmäinen Aaadam oli maasta, toinen tuli taivaasta, eikä Saatanalla ole Hänessä mitään, niin Jeesus itse sanoo, ja Hänestä Jesaja sanoo, "jonka suussa ei petosta ollut." juuri siksi, koska ei ole ensimmäisen Aadamin lankeemuksesta osallinen pisarankaan vertaa.

huoli vain sen oman järkesi tuotannosta! Olen monen monta kertaa muistuttanut, että yritettäisiin pysyä irti toisten henkilökohtaisista asioista puhumasta ja kirjoittamasta, sillä nuo lähentelevät jo herjausta! Kirjoitetaan sen sijaan Raamatusta ja Kristuksen tuntemisesta.

´

• ...................

"MINÄ JA ISÄ OLEMME YHTÄ."

Veljeni ja minä olemme yhtä, sukumme on yhtä, me olemme yhtä...

Ihmiset käyttävät tätä ilmaisua yleisesti tarkoittamaan, että he ovat henkisesti yhtä tai verisitein sidottuja.

• tuo on

Jh 10:30 “minä ja Isä olemme yhtä (hen)”

Jh 17:11 “että he olisivat yhtä (hen) niinkuin mekin”

1 Kor 3:8 "istuttaja ja kastelija ovat yhtä (hen)"

• Kelleskaupungin vaar
        tuo on kirjoitti:

Jh 10:30 “minä ja Isä olemme yhtä (hen)”

Jh 17:11 “että he olisivat yhtä (hen) niinkuin mekin”

1 Kor 3:8 "istuttaja ja kastelija ovat yhtä (hen)"

että minä ja vaimonikin on yhtä ja olemme tulleet yhdeksi lihaksi. Nii vaikka kyllä se siltä näyttää että me kahta olisimme. Muistaakseni Raamattu kuitenki sanoo että kun naimisiin mennään nii tullaan yhdeksi lihaksi?

Kyllä tuo asia on nii että Raamattu on pikkasen paljoon vaikee tajuunen kirja, kun toisessa koihdin Raamattuu puhutaan niikuin eri tavalla kuin toiseessa kohtaa. Eli puhutaan Jumalan pojasta ja toisessa kohtaa puhutaa nii kuin Jeesus olisi Jumala, mutta missää kohtaa sitä ei puhuta nii selvästi jotta ei jäisi epäselvyyttä asiaan.

Mää kyllä uskon että Jeesus on Jumala, kun minnuu viisaamat nii sannoo ja nii määkin olen Raamatustani ymmärtäny. Meinaan vaan kun sana tuli lihaksi ja se sana oli Jumala. Nii mikä muukaan Jeesus sitten voisi ollakkaan kuin Jumala. Mutta kun Raamattu puhuu Jeesusta Jumalan Pojaksi, nii kyllä se minustakin aika sekavaa siinä mielessä on ymmärtää varsinkin niiden jotka eivät ole Pyhällä Henkellä täyttyneet, eivätkä näinollen ymmärrä Raamattuu nii kuin ymmärtää tulisi.

Nää ny oon vaan mun mietteitä kun täällä pohdiskelen kaaken maailman asioita helteessä hikoillen ja tuskaillen. Ei tuo helle oikein minun herkuu oo, kun on tuota ikkääkin jongin verraan kerttynnä jo. Nii en mää vanhemmasta päästä tääl palstal oo, mut kuitennii en mikkään kloppi ennää oo. Heh!

• Kelleskaupungin vaar kirjoitti:

että minä ja vaimonikin on yhtä ja olemme tulleet yhdeksi lihaksi. Nii vaikka kyllä se siltä näyttää että me kahta olisimme. Muistaakseni Raamattu kuitenki sanoo että kun naimisiin mennään nii tullaan yhdeksi lihaksi?

Kyllä tuo asia on nii että Raamattu on pikkasen paljoon vaikee tajuunen kirja, kun toisessa koihdin Raamattuu puhutaan niikuin eri tavalla kuin toiseessa kohtaa. Eli puhutaan Jumalan pojasta ja toisessa kohtaa puhutaa nii kuin Jeesus olisi Jumala, mutta missää kohtaa sitä ei puhuta nii selvästi jotta ei jäisi epäselvyyttä asiaan.

Mää kyllä uskon että Jeesus on Jumala, kun minnuu viisaamat nii sannoo ja nii määkin olen Raamatustani ymmärtäny. Meinaan vaan kun sana tuli lihaksi ja se sana oli Jumala. Nii mikä muukaan Jeesus sitten voisi ollakkaan kuin Jumala. Mutta kun Raamattu puhuu Jeesusta Jumalan Pojaksi, nii kyllä se minustakin aika sekavaa siinä mielessä on ymmärtää varsinkin niiden jotka eivät ole Pyhällä Henkellä täyttyneet, eivätkä näinollen ymmärrä Raamattuu nii kuin ymmärtää tulisi.

Nää ny oon vaan mun mietteitä kun täällä pohdiskelen kaaken maailman asioita helteessä hikoillen ja tuskaillen. Ei tuo helle oikein minun herkuu oo, kun on tuota ikkääkin jongin verraan kerttynnä jo. Nii en mää vanhemmasta päästä tääl palstal oo, mut kuitennii en mikkään kloppi ennää oo. Heh!

se sellainen jumala on jolla on yläpuolellaan vielä toinen Jumala, jota Jeesus joka aika rukoilee?:

"Kiitetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, laupeuden Isä ja kaiken lohdutuksen Jumala,"

Ef. 1:3
        "Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa,"

Ef. 1:17
        "anoen, että meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, kirkkauden Isä, antaisi teille viisauden ja ilmestyksen Hengen hänen tuntemisessaan"

1. Piet. 1:3
        "Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudesti synnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleista nousemisen kautta,"

Room. 8:34
        "Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän edestämme."

Hepr. 7:25
        "jonka tähden hän myös voi täydellisesti pelastaa ne, jotka hänen kauttaan Jumalan tykö tulevat, koska hän aina elää rukoillakseen heidän puolestansa. "

´

• ekivaari kirjoitti:

se sellainen jumala on jolla on yläpuolellaan vielä toinen Jumala, jota Jeesus joka aika rukoilee?:

"Kiitetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, laupeuden Isä ja kaiken lohdutuksen Jumala,"

"Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa,"

"anoen, että meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, kirkkauden Isä, antaisi teille viisauden ja ilmestyksen Hengen hänen tuntemisessaan"

"Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudesti synnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleista nousemisen kautta,"

"Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän edestämme."

"jonka tähden hän myös voi täydellisesti pelastaa ne, jotka hänen kauttaan Jumalan tykö tulevat, koska hän aina elää rukoillakseen heidän puolestansa. "

´

ihan kohdallaan ? "Miljoona" kertaa on täällä, minä ja monet muut, selittämästä päästyään selitetty, että Jeesuksella on KAKSI persoonaa. Ihmisen Poika ja Jumalan Poika. Ihmisen Poikana Hän rukoilee verellään ostamansa lauman edestä, ettei yksikään niistä, joita Isä on Hänelle antanut, joutuisi hukkaan. Jumalana Hän istuu Isän kanssa valtaistuimellaan, ja on kirjaimellisesti yhtä Isässä ja Isä Pojassa. Mutta, ellei Jumalan Henki sinulle pääse sitä ilmoittamaan, turha on järkeillä asian oivaltamiseksi, vain Pyhä Henki voi sen sinulle näyttää, kuka Jeesus oikeasti on.

• Miljoona kertaa
        Mohikaani_27 kirjoitti:

ihan kohdallaan ? "Miljoona" kertaa on täällä, minä ja monet muut, selittämästä päästyään selitetty, että Jeesuksella on KAKSI persoonaa. Ihmisen Poika ja Jumalan Poika. Ihmisen Poikana Hän rukoilee verellään ostamansa lauman edestä, ettei yksikään niistä, joita Isä on Hänelle antanut, joutuisi hukkaan. Jumalana Hän istuu Isän kanssa valtaistuimellaan, ja on kirjaimellisesti yhtä Isässä ja Isä Pojassa. Mutta, ellei Jumalan Henki sinulle pääse sitä ilmoittamaan, turha on järkeillä asian oivaltamiseksi, vain Pyhä Henki voi sen sinulle näyttää, kuka Jeesus oikeasti on.

"Jeesuksella on KAKSI persoonaa. Ihmisen Poika ja Jumalan Poika. Ihmisen Poikana Hän rukoilee verellään ostamansa lauman edestä, ettei yksikään niistä, joita Isä on Hänelle antanut, joutuisi hukkaan."

Viestisi lopussa taas sanot Jeesuksen olevan Jumala.Montakohan persoonaa löydät Jeesuksesta aikain saatossa. Ihmisen poika ja Jumalan poika ja vielä Jumala. Ymmärrätköhän itse edes mitä kirjoitat.

• Kelleskaupungin vaar
        Mohikaani_27 kirjoitti:

kun Raamattu puhuu vähän, tai aika paljonkin "sekavasti" jota minäkään en tahdo oikein ymmärtää. Esim. juuri tuokin >>>Jumalana Hän istuu Isän kanssa valtaistuimellaan,

• merihukka
        ekivaari kirjoitti:

´

Jokainen oppi on merkityksetön, ellei lukija saa selvää. Oppi muuttuu mielettömäksi jos se esittää, ett 2 2 = 7 tai että isä ja poika ovat sama persoona ja poika on oma isänsä.
        Lukija ymmärtää, että puheella, sanoilla ja kirjoituksella on mahdollisimman suora yhteys todellisuuden kuvaaamiseen. Sama tilanne on myös luulotellun todellisuuden kuvaamisessa, kuten saduissa ja tarinoissa. Mikäli näin ei olisi, kukaan ei ymmärtäisi kenenkään ajatuksia.

Mikäli raamattua pitäisi ymmärtää toisin kuin siihen on kirjoitettu, tulkinnoista tulisi loputtomat. Raamattua pitäisi ymmärtää tietyn aikakauden ja sivistystason tuotteena. Tietyn aikakauden kulttuurin yleisenä näkemyksenä ja jossa on jotain erillistä tai poikkeavaa yleiseen nähden. Ja jonka takia teos sai kannatusta ja säilyi meidän päiviimme saakka.
        Raamatun kirjoittajat eivät kirjoittaneet teollisen yhteiskunnan ihmisille. He eivät kirjoittaneet nykyaikaisille lääkäreille. Jos kirjoittajat olisivat nähneet ihmiskunnan nykyisen tietotason, he eivät olisi sanoneet luonnonilmiöiden syiksi henkeä tai kuvanneet sanan voimalla tapahtuvia ilmiötä (ihmeparantumisia) eli tehneet Jeesuksesta taikovaa noitaa.

Jos kansalainen uskovaksi tultuaan on kyvytön lukemaan raamattua ja ymmärtämään sitä ja että hänen on luotettava ylhäältä tulleiden viisaiden sanoihin niin...! Siis uskovaksi tulisi ryhtyä tietämättä mihin ryhtyy ja kuuliaisesti uskottava mitä sanotaan!
        Juuri tällaista evankeliumia jaikal yrittää syöttää uskoville. Uskokaa meitä kokeneempia ja vanhempia.
        Uskovia pidetään pilkkana.

Jeesus on Jumala -teorialla uskovia pilkataan. Sitä tekevät kaikki suuret suuntaukset ja useimmat pienemmistä vapaista suuntauksista.
        Näin ei sanota raamatussa. Ehkä yksi sadasta jakeesta voi olla hämyinen muodoltaan, mutta sekään ei suoraan puolla Jeesusta jumalana. UT on koluttu kevään aikana useiden toimesta läpikotaisin.

Kolminaisoppi on olemassa ja sen mukaaan Jeesus on jumala. Jos sanottaisiin, että oppi on tehty raamatun ulkoupolella, se olisi rehellistä. Tämän jälkeen uskovalle jää harkittavaksi, uskoako dogmiin vai ei.
        Jos jaikal toisi esille Nikean 325 ja puolustaisi sitä päätöstä, hän ei syyllistyisi valehteluun. Nykyisellään jaikal yrittää esittää UT:ssa olevan selliaista mitä siellä ei ole.

• Aina ollut
        Kelleskaupungin vaar kirjoitti:

kun Raamattu puhuu vähän, tai aika paljonkin "sekavasti" jota minäkään en tahdo oikein ymmärtää. Esim. juuri tuokin >>>Jumalana Hän istuu Isän kanssa valtaistuimellaan,

Yksinkertaista. On yksi Jumala ja Jumalan Poika.Jumala on Pojan Isä.Ei vaikea ymmärtää.Uskosta on kysymys.
        Usko vaan sinäkin Jeesus Kritsus Jumalan Pojaksi, niin sekavuus loppuu.

• x-hirvas
        Mohikaani_27 kirjoitti:

ehditään vielä helluntaikirkossakin jakaa ? Ota myös Immanuelit mukaan, niin saatte lisää jumalia.

rukoileeko hän Ihmisen poikana sitä "toista persoonaansa" eli Jumalan poikaa vai Isää Jumalaa, kun Raamattu ei yhdessäkään kohti kerro tuota sinun kertomaasi tarinaa. Jos kertoo niin sano Sinä, Mohikaani, missä kohti! Uskon kyllä lukijoiden ymmärtävän, kumpiko meistä ymmärtää oikein.

´

• Aina ollut kirjoitti:

Yksinkertaista. On yksi Jumala ja Jumalan Poika.Jumala on Pojan Isä.Ei vaikea ymmärtää.Uskosta on kysymys.
        Usko vaan sinäkin Jeesus Kritsus Jumalan Pojaksi, niin sekavuus loppuu.

Olet ymmärtänyt sen, mitä saarnaaja, Daavidin poikakin oli ”löytänyt”.

Saarn. 7:29 Katso, tämän ainoastaan olen löytänyt: että Jumala on tehnyt ihmiset suoriksi, mutta itse he etsivät monia mutkia.

KJV sanoo näin:
        Ecc 7:29 Lo, this only have I found, that God hath made man upright; but they have sought out many inventions.

Loppuosa kuuluu: mutta he ovat etsineet (ulos) monia keksintöjä (keksimisiä).
        Ja yksi näistä keksinnöistä on juuri kolminaisuusoppi.

Sen ihmiset ovat kaivaneet esille ja ”ulos” raamatusta. Sen sijaan, että olisivat uskoneet, että Jumala on luonut ihmiset suoriksi, oikeamielisiksi. Ja uskomaan Jeesuksen omat sanat: ”Minä olen Jumalan Poika”. Joh.10:36.

Sen kun uskoo, epäselvyyksiä ei ole. Ja selitykset ja vääntämiset ja kääntämiset loppuvat siihen paikkaan. Yksinkertaisesti : On Isä Jumala, on Jeesus Kristus hänen Poikansa ja on heidän lähettämänsä henki, Pyhä Henki.

Saarn. 7:29 edeltävät jakeet kertovat, mikä tai kuka tämä keksijä on. Se on nainen, joka raamatussa on uskovien yhteisön, tänä päivänä seurakunnan, symboli. (Vrt. Ilm.kirja)

Ecc 7:26 (7:27) Ja minä löysin sen, mikä on kuolemaa katkerampi: naisen, joka on verkko, jonka sydän on paula ja jonka kädet ovat kahleet. Se, joka on otollinen Jumalan edessä, pelastuu hänestä, mutta synnintekijä häneen takertuu.
        Ecc 7:27 (7:28) Katso, tämän minä olen löytänyt, sanoi saarnaaja, pyrkiessäni asia asialta löytämään tutkistelun tulosta;
        Ecc 7:28 (7:29) mitä sieluni on yhäti etsinyt, mutta mitä en ole löytänyt, on tämä: olen löytänyt tuhannesta yhden miehen, mutta koko siitä luvusta en ole löytänyt yhtäkään naista.

Saarnaaja ei ole löytänyt yhtään ”naista” joukosta. Siis sellaista, joka olisi suora, oikeamielinen.
        Onko tänä päivänä yhtään seurakuntaa, kirkkoa, joka ei olisi kolminaisuusoppia kannattaessaan väärämielinen?

Mutta yhden aadamin (hepr. adam=mies, ihminen) , ihmisen, hän on tuhannen joukosta löytänyt.
        Ei ole paljon niitä, jotka ovat pysyneet Jumalan luomassa suoruudessa, eivätkä ole ryhtyneet tekemään omia keksimyksiään. Ja vääntäneet kaikkea mutkikkaaksi.

• x-hirvas

väkevää eksytystään ja kumartaa jumaliaan, jotka ovat Nikaian kirkolliskokouksen osanottajat. Sellaista se on kun pitää jumalinaan ihmisiä ja pyllistää ainoalle Jumalallemme JHWH:lle.
      Jeesus oli tämän JHWH:n poika, mutta eihän sellainen sovi sen päähän, joka on päätoiminen eksyttäjä. Varokaa Jaikalia ja hänen harhaoppejaan!

• Asko T

sitä oikeaa oppia mielestäsi on?

>>>Varokaa Jaikalia ja hänen harhaoppejaan!

• todé*

hyvin vaikea erottaa näitä kolmea persoonaa toisistaan. Se, että "Jumala tuli maailmaan Jeesuksessa Kristuksessa", on selkeä kuva Hänen kolminaisuudestaan. Samoin Jeesuksen ominaisuudet "Pelastaja" ja "Elämä" ovat Jumalan ominaisuuksia.

• ymmärtänyt Pyhän Hengen ja Isän persoonia uskoon tuloni jälkeisinä vuosina. En ymmärtänyt Jeesustakaan kovinkaan paljon. Luin Raamattua ja löysin Jeesuksen jumaluuden ja riemuitsin löydöstäni mutta Isä ja Pyhä Henki jäivät arvoitukseksi. Vasta viime vuosina minulle avautui Pyhän Hengen persoona Joh 14:18 ja 23 jakeiden kautta. Ymmärsin yhtäkkiä että Jeesus ja Isä tulivat helluntaipäivänä (Apt 2:1-4) Pyhässä Hengessä. Silloin ymmärsin että koko Jumalan kolminaisuus on seurakunnassaan Pyhässä Hengessä läsnä (2 Kor 6:16). Ymmärsin nyt että YKSI kolmiyhteinen Jumala asuu seurakunnassaan Pyhässä Hengessä. Silloin Pyhässä Hengessä on sekä Isä että Poika.

Jeesus on Jumala Pyhä Henki ilmestynyt ja ilmoitettu ihmisen lihassa ihmisenä.
        Huomaa myös että Jumala on uskovan taivaallinen Isä sillä olemmehan Jumalan lapsia (Jes 64:8, Joh 20:17).
        Myös Herra Jeesus Kristus on taivaallinen Isämme (Jes 9:5) koska olemme syntyneet Hänestä, Jumalan Sanasta (1 Piet 1:23, Jaak 1:18). Herra Jeesus puhuttelikin opetuslapsiaan lapsinaan (Joh 13:33, 14:18, 21:5).

• tms 1

Voiko selkeämmin ilmaista kuinka erillään nuo kolme on toisistaan? Siis Jumala puhumassa taivaassa, Kristus maanpäällä kastettavana ja P.H kyyhkysen muodossa? Jos kolminaisuus olisi niin keskeinen oppi, suuresti ihmettelen miksei sitä sanottaisi Raamatussa niin selvästi, ettei jäisi kenellekään selitttelyn mahdollisuutta?

• Jumala(tm)
        jaikal kirjoitti:

ymmärtänyt Pyhän Hengen ja Isän persoonia uskoon tuloni jälkeisinä vuosina. En ymmärtänyt Jeesustakaan kovinkaan paljon. Luin Raamattua ja löysin Jeesuksen jumaluuden ja riemuitsin löydöstäni mutta Isä ja Pyhä Henki jäivät arvoitukseksi. Vasta viime vuosina minulle avautui Pyhän Hengen persoona Joh 14:18 ja 23 jakeiden kautta. Ymmärsin yhtäkkiä että Jeesus ja Isä tulivat helluntaipäivänä (Apt 2:1-4) Pyhässä Hengessä. Silloin ymmärsin että koko Jumalan kolminaisuus on seurakunnassaan Pyhässä Hengessä läsnä (2 Kor 6:16). Ymmärsin nyt että YKSI kolmiyhteinen Jumala asuu seurakunnassaan Pyhässä Hengessä. Silloin Pyhässä Hengessä on sekä Isä että Poika.

Huomaa myös että Jumala on uskovan taivaallinen Isä sillä olemmehan Jumalan lapsia (Jes 64:8, Joh 20:17).
        Myös Herra Jeesus Kristus on taivaallinen Isämme (Jes 9:5) koska olemme syntyneet Hänestä, Jumalan Sanasta (1 Piet 1:23, Jaak 1:18). Herra Jeesus puhuttelikin opetuslapsiaan lapsinaan (Joh 13:33, 14:18, 21:5).

on Pyhä Henki, Poika / Jeesus "vain" sen lihallinen ilmentymä ja Isä pelkkä nimitys. Ok. Eihän tämä kyllä vastaa sitä mitä kolminaisuusopilla "oikeasti" tarkoitetaan, jo Nikeasta lähtien, että Jumala on kolme samanaikaista ja samanarvoista Jumalan erillistä persoonaa kenenkään näistä kolmesta olematta toistensa substanssi, olemus (kuten itselläsi PH muiden kahden sikäli kun Isä sinulle on edes persoona). Sinun näkemyksesi on modalismia, kuten ykseyshelluntailaisten jos se edes siitä käytännössä eroaa.

"Jeesus on Jumala Pyhä Henki ilmestynyt ja ilmoitettu ihmisen lihassa ihmisenä. Huomaa myös että Jumala on uskovan taivaallinen Isä sillä olemmehan Jumalan lapsia …. Myös Herra Jeesus Kristus on taivaallinen Isämme (Jes 9:5) koska olemme syntyneet Hänestä, Jumalan Sanasta…. Herra Jeesus puhuttelikin opetuslapsiaan lapsinaan …."

• hyvin vaikeaa yrittää uskoa päinvastoin kuin Raamattu opettaa! Tuolla väitöksellä että Jumala on vain kolmessa persoonassa, kolminaisuusopin keksijät yrittivät kieltää sisäisen ihmisen Jumalasta syntymisen ja siten ihmisten jumalayhteyden vaikka Raamattu todistaa meidänkin olevan lähtöisin yhdestä ja samasta kuin pyhittäjämme Kristus. Minulla ei ole mitään vaikeutta uskoa juuri niin kuin apostolit selvästi opettivat Jumalan olevan "kaikki kaikissa", eikä vain kolmessa persoonassa!

Hepr. 2:11
        "Sillä sekä hän, joka pyhittää, että ne, jotka pyhitetään, ovat kaikki alkuisin yhdestä. Sen tähden hän ei häpeä kutsua heitä veljiksi,"

1. Kor. 12:6
        "ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama."

1. Kor. 15:28
        "Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa."

´

• jaikal kirjoitti:

ymmärtänyt Pyhän Hengen ja Isän persoonia uskoon tuloni jälkeisinä vuosina. En ymmärtänyt Jeesustakaan kovinkaan paljon. Luin Raamattua ja löysin Jeesuksen jumaluuden ja riemuitsin löydöstäni mutta Isä ja Pyhä Henki jäivät arvoitukseksi. Vasta viime vuosina minulle avautui Pyhän Hengen persoona Joh 14:18 ja 23 jakeiden kautta. Ymmärsin yhtäkkiä että Jeesus ja Isä tulivat helluntaipäivänä (Apt 2:1-4) Pyhässä Hengessä. Silloin ymmärsin että koko Jumalan kolminaisuus on seurakunnassaan Pyhässä Hengessä läsnä (2 Kor 6:16). Ymmärsin nyt että YKSI kolmiyhteinen Jumala asuu seurakunnassaan Pyhässä Hengessä. Silloin Pyhässä Hengessä on sekä Isä että Poika.

alisteisuus Isään nähden on selvästi Raamatussa ilmoitettu, sillä vain ISÄ YKSIN on totinen Jumala, [Joh.17:3] mutta ...

Johannes 5
        19 "Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: Poika ei voi itsestänsä mitään tehdä, vaan ainoastaan sen, minkä hän näkee Isän tekevän; sillä mitä Isä tekee, sitä myös Poika samoin tekee.
        30 En minä itsestäni voi mitään tehdä. Niin kuin minä kuulen, niin minä tuomitsen; ja minun tuomioni on oikea, sillä minä en kysy omaa tahtoani, vaan hänen tahtoaan, joka on minut lähettänyt. "

Johannes 16
        13 "Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa."

Poika tekee siis näön perusteella sitä, mitä NÄKEE Isän tekevän, mutta Pyhä henki tekee kuulon perusteella, mitä Isän ja pojan keskustelusta KUULEE.

´

• merihukka
        ekivaari kirjoitti:

hyvin vaikeaa yrittää uskoa päinvastoin kuin Raamattu opettaa! Tuolla väitöksellä että Jumala on vain kolmessa persoonassa, kolminaisuusopin keksijät yrittivät kieltää sisäisen ihmisen Jumalasta syntymisen ja siten ihmisten jumalayhteyden vaikka Raamattu todistaa meidänkin olevan lähtöisin yhdestä ja samasta kuin pyhittäjämme Kristus. Minulla ei ole mitään vaikeutta uskoa juuri niin kuin apostolit selvästi opettivat Jumalan olevan "kaikki kaikissa", eikä vain kolmessa persoonassa!

Hepr. 2:11
        "Sillä sekä hän, joka pyhittää, että ne, jotka pyhitetään, ovat kaikki alkuisin yhdestä. Sen tähden hän ei häpeä kutsua heitä veljiksi,"

1. Kor. 12:6
        "ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama."

1. Kor. 15:28
        "Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa."

´

Jaikalin viimeinen viesti paljastaa hänen sekavan selityksensä. Sitä ei voi mieltää mihinkään tunnettuun "harhaoppiin".

Jaikal olisi oppinsa kera tullut Nikeassa 325 julistettua kirkonkiroukseen. Se olisi ollut kova rangaistus.
        Hänelle onneksi nykyään voi uskovakin esittää kaikenlaisia näkemyksiä pelkäänmättä yleistä häväistystä.

Olettaisin, että jaikalin tarkoitus on perustaa uusi uskonsuuntaus. Siihen hänellä on täysi oikeus.

• to..

on noin sekava koska ihmisestä tehtiin jumala.Ensin oli juutalaisuuden jo tuolloinen täysi monoteismi johon Jeesuskin uskoi, mutta kun Jeesuksesta itsestään tehtiin jumala, oppi oli laadittava niin että monoteismi näennäisesti säilyi, mutta samalla Jeesus oli pääasia ja välttämätön jonkin "pelastuksen" vuoksi.
        Monoteismissa jumalaa ei voi erottaa ominaisuuksistaan, sekin on jo polyteismia jossa yksi jumaluus on hyvä, toinen paha, kolmas antaa sadon, neljäs voittaa sodat jne. Monoteismissa tällainen jako on mahdoton koska tekijöitä on vain yksi. Dualismi, jumala-saatana on sekin mahdoton, VT:ssä niinä parina kertana kuin tällainen hahmo esiintyy, se on lähettipoika . Monoteismissa jumala on kaikkivoipa ja voi vaikuttaa minkä haluaa muuttumatta esim ihmiseksi, jumalanhan katsotaan olevan paitsi luoja, maailman säilymisen jatkuva ylläpitäjä-miksi hänen täytyisi alkaa esittää ihmisen osaa omassa näytelmässään jotta voisi tehdä jotain mitä jumalana ei muka voi? Polyteismissä täytyy, jos jumalten väliset voimasuhteet niin vaativat, monoteismissa joka uskoo kaikkivaltaiseen yhteen jumalaan, ei koskaan, paitsi jos jumala on huvikseen kirjoittanut julman satiirin jonka esittää yhden nisäkäslajiparan avulla.

• to.. kirjoitti:

on noin sekava koska ihmisestä tehtiin jumala.Ensin oli juutalaisuuden jo tuolloinen täysi monoteismi johon Jeesuskin uskoi, mutta kun Jeesuksesta itsestään tehtiin jumala, oppi oli laadittava niin että monoteismi näennäisesti säilyi, mutta samalla Jeesus oli pääasia ja välttämätön jonkin "pelastuksen" vuoksi.
        Monoteismissa jumalaa ei voi erottaa ominaisuuksistaan, sekin on jo polyteismia jossa yksi jumaluus on hyvä, toinen paha, kolmas antaa sadon, neljäs voittaa sodat jne. Monoteismissa tällainen jako on mahdoton koska tekijöitä on vain yksi. Dualismi, jumala-saatana on sekin mahdoton, VT:ssä niinä parina kertana kuin tällainen hahmo esiintyy, se on lähettipoika . Monoteismissa jumala on kaikkivoipa ja voi vaikuttaa minkä haluaa muuttumatta esim ihmiseksi, jumalanhan katsotaan olevan paitsi luoja, maailman säilymisen jatkuva ylläpitäjä-miksi hänen täytyisi alkaa esittää ihmisen osaa omassa näytelmässään jotta voisi tehdä jotain mitä jumalana ei muka voi? Polyteismissä täytyy, jos jumalten väliset voimasuhteet niin vaativat, monoteismissa joka uskoo kaikkivaltaiseen yhteen jumalaan, ei koskaan, paitsi jos jumala on huvikseen kirjoittanut julman satiirin jonka esittää yhden nisäkäslajiparan avulla.

tarvinneen luvan Jumalalta Jobin kurittamiseen; [Job 1:9-12; 2:7]

´

• to..
        ekivaari kirjoitti:

tarvinneen luvan Jumalalta Jobin kurittamiseen; [Job 1:9-12; 2:7]

´

viittasin .

• ekivaari kirjoitti:

alisteisuus Isään nähden on selvästi Raamatussa ilmoitettu, sillä vain ISÄ YKSIN on totinen Jumala, [Joh.17:3] mutta ...

Johannes 5
        19 "Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: Poika ei voi itsestänsä mitään tehdä, vaan ainoastaan sen, minkä hän näkee Isän tekevän; sillä mitä Isä tekee, sitä myös Poika samoin tekee.
        30 En minä itsestäni voi mitään tehdä. Niin kuin minä kuulen, niin minä tuomitsen; ja minun tuomioni on oikea, sillä minä en kysy omaa tahtoani, vaan hänen tahtoaan, joka on minut lähettänyt. "

Johannes 16
        13 "Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa."

Poika tekee siis näön perusteella sitä, mitä NÄKEE Isän tekevän, mutta Pyhä henki tekee kuulon perusteella, mitä Isän ja pojan keskustelusta KUULEE.

´

voi tehdä ja puhua mitään muuta kuin sitä samaa mitä Isä Jumala tekee ja puhuu koska
        JEESUS JA ISÄ OVAT YKSI JUMALA.

• merihukka kirjoitti:

Jaikalin viimeinen viesti paljastaa hänen sekavan selityksensä. Sitä ei voi mieltää mihinkään tunnettuun "harhaoppiin".

Jaikal olisi oppinsa kera tullut Nikeassa 325 julistettua kirkonkiroukseen. Se olisi ollut kova rangaistus.
        Hänelle onneksi nykyään voi uskovakin esittää kaikenlaisia näkemyksiä pelkäänmättä yleistä häväistystä.

Olettaisin, että jaikalin tarkoitus on perustaa uusi uskonsuuntaus. Siihen hänellä on täysi oikeus.

olen paljastettu!!!! APUVAAAAA!!!!

>>>Olettaisin, että jaikalin tarkoitus on perustaa uusi uskonsuuntaus. Siihen hänellä on täysi oikeus.

• jaikal kirjoitti:

voi tehdä ja puhua mitään muuta kuin sitä samaa mitä Isä Jumala tekee ja puhuu koska

OLISIVAT YKSI JUMALA, niin Jeesus olisi tullut itsestänsä, mutta Jeesus todisti että ...

Joh. 7:28
        »Jeesus puhui pyhäkössä suurella äänellä, opetti ja sanoi: "Te tunnette minut ja tiedätte, mistä minä olen; ja itsestäni minä en ole tullut, vaan hän, joka minut on lähettänyt, on oikea lähettäjä, ja häntä te ette tunne.«

Joh. 8:42
        »Jeesus sanoi heille: "Jos Jumala olisi teidän Isänne, niin te rakastaisitte minua, sillä minä olen Jumalasta lähtenyt ja tullut; en minä ole itsestäni tullut, vaan hän on minut lähettänyt.«

´

• keskeisen asian
        tms 1 kirjoitti:

Voiko selkeämmin ilmaista kuinka erillään nuo kolme on toisistaan? Siis Jumala puhumassa taivaassa, Kristus maanpäällä kastettavana ja P.H kyyhkysen muodossa? Jos kolminaisuus olisi niin keskeinen oppi, suuresti ihmettelen miksei sitä sanottaisi Raamatussa niin selvästi, ettei jäisi kenellekään selitttelyn mahdollisuutta?

joka monelle tuntuu olevan kynnyskysymys olevan sanottu Raamatussa niin selvästi ettei epäilyä ole, mutta kun ei ole, on siis pitänyt keksiä ihmisoppeja tilalle!

• Isä Jumalan
        jaikal kirjoitti:

tahdon vastaisia tapahtumia tapahtuvaksi itselleen, tapahtumia jotka sen sijaan olisivat olleet hänen oman tahtonsa mukaisia:

Mk 14:35–36 Ja hän meni vähän edemmäksi, lankesi maahan ja rukoili, että, jos mahdollista, se hetki menisi häneltä ohi, ja sanoi: "Abba, Isä, kaikki on mahdollista sinulle; ota pois minulta tämä malja. Mutta ei, mitä minä tahdon, vaan mitä sinä!"

Sitä ei muuta miksikään se, että Jeesus (kuten vaikka kuka hyvänsä uskova) laittoi Jumalan tahdon tapahtumisen sitten ensisijaiseksi.

“Jeesus ei yksinkertaisesti voi tehdä ja puhua mitään muuta kuin sitä samaa mitä Isä Jumala tekee ja puhuu koska JEESUS JA ISÄ OVAT YKSI JUMALA.”

• ekivaari kirjoitti:

OLISIVAT YKSI JUMALA, niin Jeesus olisi tullut itsestänsä, mutta Jeesus todisti että ...

Joh. 7:28
        »Jeesus puhui pyhäkössä suurella äänellä, opetti ja sanoi: "Te tunnette minut ja tiedätte, mistä minä olen; ja itsestäni minä en ole tullut, vaan hän, joka minut on lähettänyt, on oikea lähettäjä, ja häntä te ette tunne.«

Joh. 8:42
        »Jeesus sanoi heille: "Jos Jumala olisi teidän Isänne, niin te rakastaisitte minua, sillä minä olen Jumalasta lähtenyt ja tullut; en minä ole itsestäni tullut, vaan hän on minut lähettänyt.«

´

löysit ekivaari, Joh.7:28. Jaikal ei tunne tätä oikeaa lähettäjää.
        Se on valitettavaa.

• merihukka
        to.. kirjoitti:

viittasin .

Laitoit kinkkisen probleeman hartioilleni. Tunnen joutuneeni itseni järjestämään satimeen. Yritetäänpä miettiä. Annat sitten kommenttisi.

Jeesus ihmetekoineen on ainutlaatuinen tarina. Sen jäljitteleminen muuttuisi parodiaksi. Lähinnä USA:ssa tästä on katastrofaaliset seuraukset. USA:n laki on joutunut purkamaan lukuisten rikosten takia tällaisia järjestöjä. Pahimmillaan "uusjeesukset" ovat murhauttaneet jäsenistöään. Yleensä niiden keskeinen johtoteema on ollut maailmanlopun odottaminen ja jäsenten etuoikeutettu asema "taivaassa".

Mutta olisi kyllä mahdollisuuksia toisella tavalla uskonnon nimissä. Sinulla on valtava raamatun tuntemus. Voisit esiintyä kristittynä. Muulla tavalla et ehkä osaisikaan. Ateistia sinusta tuskin koskaan tulee.

Ohjelmasi, tulevan kirjasi, tulisi sisältää hyvä sanoma. Raamatun pohjalta. Siteeaat raamattua, missä siihen on todellista pohjaa. Siinä missä menet yli tai ohi, et vetoa raamattuun vaan ihmisyyteen.
        Siis lähdet uskon hyvien asioiden pohjalta.
        Perusajatus laajennettuna lähtee Alexsandre Dumasin muskettisotureilta. Kaikki yhden ja yksi kaikkien puolesta. Yksikään yksilö ihmiskunnassa ei ole onnellinen ellei koko ihmiskunta voi hyvin.
        Toinen lähtökohta on elämä elämän aikana. Se on tärkeintä.
        Olkoon mukana mystinen pelastuminen. Se sinun nykyisessäkin opissa edellyttää tekoa l. uskoa. Asetat teoille perusteeksi todellisen moraalin, ihanteellisen yhteiskunnan tavoittelemisen. Asetat uskovalle maailmanlopun jankuttamisen sijaan suuntautumisen elämään ja maailmassa olemiseen. Siinä on oltava niin kauan kuin se on. Eikö totta? Maailma ei ole uskovan vihollinen.

Uskovana ja kristittynä kohauttaisit luutuneita käsityksiä jo sillä, että pidät ihmisiä yhdenvertaisina uskomuksista riippumatta.
        Minä ei-uskovana en voi sillä tavalla kohauttaa. Kuten olet huomannut, puhun yleisenä ihmisenä hyvien ihmissuhteiden puolesta, enkä rahvaan pulliaisena voisi koskaan kohauttaa.

Yritän asettaa kysymystäni taisin hartioillesi! Seuraavassa osiossa kerron ohjelman sisällöstä. Viittaan vain rohkeisiin, ehkä "harhaoppisiin" luterilaisiin piispa Wikströmiin ja pappi Kylliäiseen. He aloittivat hvvyillä asioilla, mutta jättivät kesken. Wikström arvosteli Ilmestyskerijaa ja Kylliäinen pohdiskeli samaa kuin sinä, syntiä suhteessa pelastukseen.

Heti kirjoitan jatkon.

• todé*
        tms 1 kirjoitti:

ja erään kerran tulena pensaassa. Älä sinä kahlitse Jumalaa omaan rajoittuneisuuteesi , tms1.

• merihukka
        merihukka kirjoitti:

Laitoit kinkkisen probleeman hartioilleni. Tunnen joutuneeni itseni järjestämään satimeen. Yritetäänpä miettiä. Annat sitten kommenttisi.

Jeesus ihmetekoineen on ainutlaatuinen tarina. Sen jäljitteleminen muuttuisi parodiaksi. Lähinnä USA:ssa tästä on katastrofaaliset seuraukset. USA:n laki on joutunut purkamaan lukuisten rikosten takia tällaisia järjestöjä. Pahimmillaan "uusjeesukset" ovat murhauttaneet jäsenistöään. Yleensä niiden keskeinen johtoteema on ollut maailmanlopun odottaminen ja jäsenten etuoikeutettu asema "taivaassa".

Mutta olisi kyllä mahdollisuuksia toisella tavalla uskonnon nimissä. Sinulla on valtava raamatun tuntemus. Voisit esiintyä kristittynä. Muulla tavalla et ehkä osaisikaan. Ateistia sinusta tuskin koskaan tulee.

Ohjelmasi, tulevan kirjasi, tulisi sisältää hyvä sanoma. Raamatun pohjalta. Siteeaat raamattua, missä siihen on todellista pohjaa. Siinä missä menet yli tai ohi, et vetoa raamattuun vaan ihmisyyteen.
        Siis lähdet uskon hyvien asioiden pohjalta.
        Perusajatus laajennettuna lähtee Alexsandre Dumasin muskettisotureilta. Kaikki yhden ja yksi kaikkien puolesta. Yksikään yksilö ihmiskunnassa ei ole onnellinen ellei koko ihmiskunta voi hyvin.
        Toinen lähtökohta on elämä elämän aikana. Se on tärkeintä.
        Olkoon mukana mystinen pelastuminen. Se sinun nykyisessäkin opissa edellyttää tekoa l. uskoa. Asetat teoille perusteeksi todellisen moraalin, ihanteellisen yhteiskunnan tavoittelemisen. Asetat uskovalle maailmanlopun jankuttamisen sijaan suuntautumisen elämään ja maailmassa olemiseen. Siinä on oltava niin kauan kuin se on. Eikö totta? Maailma ei ole uskovan vihollinen.

Uskovana ja kristittynä kohauttaisit luutuneita käsityksiä jo sillä, että pidät ihmisiä yhdenvertaisina uskomuksista riippumatta.
        Minä ei-uskovana en voi sillä tavalla kohauttaa. Kuten olet huomannut, puhun yleisenä ihmisenä hyvien ihmissuhteiden puolesta, enkä rahvaan pulliaisena voisi koskaan kohauttaa.

Yritän asettaa kysymystäni taisin hartioillesi! Seuraavassa osiossa kerron ohjelman sisällöstä. Viittaan vain rohkeisiin, ehkä "harhaoppisiin" luterilaisiin piispa Wikströmiin ja pappi Kylliäiseen. He aloittivat hvvyillä asioilla, mutta jättivät kesken. Wikström arvosteli Ilmestyskerijaa ja Kylliäinen pohdiskeli samaa kuin sinä, syntiä suhteessa pelastukseen.

Heti kirjoitan jatkon.

Ohjelmasi, mahdollinen kirjasi.

Olet kristittynä pohtinut ihmisyyden olemusta ja päätynyt seuraaviin ajatelmakokonaisuuksiin.

1. Uskontoja ja katsomuksia on maailmassa tuhansia. Uskonnon ja uskovan ei tule olla sellainen, mikä jakaa kansalaisia vuohiin ja lampaisiin. Ihmiskunta on samaa lajia ja samasta alkuperästä. Uskonnon syntioppi on ehkä käsitetty väärin. Se ei ole peloite vaan kehoitus olla esimerkillinen kansalainen.

2. Raamattu ei tähtää ihmiskunnan tuhoamiseen vaan sen elämisen edellytysten varmistamiseen. VT ei lähde tuhoamisesta Jeesus ei lähde siitä. Jos olisi lähtenyt, miksi hän kehoittaisi ihmisiä olemaan toisilleen hyviä ja tekemään hyvää! Myöhemmät teologit ehkä ympäristön vihamielisyyden takia loivat opin vihattujen etuoikeudesta tuonpuoleisessa eikä siksi ole ylleispätevä.

3. Otat esille rauhan ja rakkauden sanoman ja liität sen reaalisen maailman tämänhetkkiseen tilanteeseen. Kansojen yhteistyöhön sodan sijasta. Teknisen, tieteellisen ja kulttuurivaihdon edullisuudesta sotaan nähden. Atomiaseiden hävittäminen ja armeijoiden hallittu lakkauttaminen.

4. Moraalikysymykset. Otat reilusti esille raamatun moraakäsitteiden liiallisesta yleistämisestä, koska ne ovat aikaan sidottuja, ajan moraalista suoraan raamattuun kopsattuja.
        Selvennät moraalin ja lain muuttuvaisuudesta yhteiskunnan muuttumisen mukana. Esimerkiksi nykyistä naisen asemaa ei voida laittaa ikuiseksi normiksi. Tulevaisuuden maailma kyllä käsittelee asiaa ja vahvistaa normit yleisten hyvien periaatteiden pohjalta.
        Moraalissa voi korostaa VT:n vahurskauttamisoppia ja joka lähtee hyvien tekojen suorittamisesta.

5. Juutalaisviha tai epäluulo sitä kohtaan tulee hälventää. He eivät murhanneet Jeesusta eivätkä ole maailman vihollisia. He ovat kansalaisia siinä kuin muutkin. Vuosituhantinen kristittyjen viha tulee lopettaa.
        Tämä on tärkeää siksi, että juuri kristityt suhtautuvat juutalaisiin kierosti.

6. Olisi rohkea veto verrata alkukristillisyyttä ja marxilaista ihmiskäsitystä. Molemmat lähtevät heikoimpienkin ihmisten puolustamisesta ja oikeusksista.
        Tällä olisi kohauttamisen lisäksi sekin etu, että et laittaisia uskontoa ja maalimaa vastakkain.

7. Edellisestä johtuen on tuotava esille uskovien vetäminen maailman asioiden hoitamiseen eristämisen sijasta. Hyvän jumalan ja sen palvonnan suorittamiseen ei käytännössä mene paljon aikaa. Jos usko ei pysy maailman ollessa uskovan mukana niin ei pysy. Mutta ei se pysy tuhon enkelin maanaamisellakaan ja ylettömällä "kirkoissa" istumisellakaan.

Tässäpä joitakin ongelmaryhmiä. On selvää että kiperäpipoiset uskovat (nykyiset kaltaisesi) hyppäisivät silmillesi. Mutta kirjasi herättäisi suurta keskustelua ohi uskovaispiirienkin. Itse kirjoittaisin arvostelun paikallislehteen ja suosittelisin kirjaa kaikille. Kirjasi ehkä synnyttäisi muita kirjoja esimerkksi pohjalta.
        Tuleeko uusi järjestö tai ei, on yhdentekevää. Asian julkisuus ja hyvä sanoma veisi ihmiskuntaa eteenpäin.
        Tämä on nähdäkseni ainoa mahdollisuus uskon nimissä saada kuuluisuutta. Tämä olisi rehtiä kuuluisuutta ja jota kannattaisi tavoitella, koska se veisi ihmiskuntaa eteenpäin.

Tärkeää ei ole se, mihin dogmiin uskotaan vaan dogmin sisältö. Sen on lähdettävä kaikkien onnen puolesta ja tässä elämässä.

Useimpiin ongelmakohtiin löytyisi raamartusta puoltava näkemys. Tietysti se merkitsisi toisten (tylyjen kohtien) sivuuttamista.

• miten on?

jossakin toisessa ketjussa väitettiin, että kolminaisuusopin sinetöi, hyväksyi ja eteenpäin vei pakana, ei-kristitty keisari joka ennen kuolemaansa kääntyi kristitytsi ja katui päätöstään.

• todé*
        to.. kirjoitti:

eiks vaan olekin paha juttu, kun historian Jeesusta ei tiedemaailmakaan voi enää olla tunnustamatta? On siis uskottava Jeesuksen juutalaisuuteen, muuhun UT:n sanomaan ei.

• merihukka
        miten on? kirjoitti:

jossakin toisessa ketjussa väitettiin, että kolminaisuusopin sinetöi, hyväksyi ja eteenpäin vei pakana, ei-kristitty keisari joka ennen kuolemaansa kääntyi kristitytsi ja katui päätöstään.

Totta on se, että pakanakeisari Konstantinus saneli ehdot nousevalle kristinuskolle. Nikean piispainkokous oli se, joka siunasi kolminaisuusopin. Kokouksen kutsui koolle Kontantinus, Rooman keisari. Muutamat seuraavatkin kirkolliskokoukset olivat keisarien koollekutsumia. He olivat jo muodollisesti kristittyjä.

Kristittyjen valhetta on se, että Kostantinus olisi ollut kristitty. Sitä hän ei ollut koskaan.

• merihukka kirjoitti:

Totta on se, että pakanakeisari Konstantinus saneli ehdot nousevalle kristinuskolle. Nikean piispainkokous oli se, joka siunasi kolminaisuusopin. Kokouksen kutsui koolle Kontantinus, Rooman keisari. Muutamat seuraavatkin kirkolliskokoukset olivat keisarien koollekutsumia. He olivat jo muodollisesti kristittyjä.

Kristittyjen valhetta on se, että Kostantinus olisi ollut kristitty. Sitä hän ei ollut koskaan.

Konstantinus kääntyi kuolinvuoteellaan varmuuden vuoksi kristinuskoon. Sellaista olen jostain lukenut, en muista mistä.

• merihukka
        Jonah kirjoitti:

Konstantinus kääntyi kuolinvuoteellaan varmuuden vuoksi kristinuskoon. Sellaista olen jostain lukenut, en muista mistä.

Kristillisissä lähteissä niin sanotaan. Väitteellä on nimenomaan haluttu vahvistaa kolminaisopin oikeellisuutta.

• areiolainen
        merihukka kirjoitti:

Kristillisissä lähteissä niin sanotaan. Väitteellä on nimenomaan haluttu vahvistaa kolminaisopin oikeellisuutta.

kastaja, piispa Eusebius Nikomedialainen
        http://en.wikipedia.org/wiki/Eusebius_of_Nicomedia

Konstantinuksen myöhempään mielenmuutokseen (eli areiolaisuuden hyväksymiseen vs. Nikean kokous) vaikutti mahdollisesti muiden syiden kera se, että Nikean kokouksen aikoihin hän ei ollut tietoinen siitä miten voimakkaasti areiolaisuudella oli kannatusta valtakunnan itäosissa (vs. hänelle tuolloin tutummat länsiosat). Keisarin viimeisinä elinvuosina areiolaisuus vahvistui hovissa ja muualla ja hänet itsekin sitten kastoi areiolainen piispa kuolinvuoteellaan. Hän näyttää kuitenkin toivoneen viimeiseen asti myös areiolaisten ja nikealaisten keskinäistä sovintoa.
        http://www.ellopos.net/elpenor/vasilief/arianism-council-nicaea.asp?pg=4
        It is very difficult to explain the origin of the strong opposition to the Nicene Council and the cause of the change in Constantine's attitude. Perhaps among the many varied explanations, such as court influences, intimate family relations, and the like, attention should be called to this view: When Constantine first attempted to solve the Arian problem he was not acquainted with the religious situation in the East, where the prevailing sentiment was in favor of Arianism; the Emperor was educated in the West and influenced by his western leaders, such as Hosius, bishop of Cordova, and so he decided in favor of the Nicene Creed. This was in harmony with his views at the time but was not suitable to conditions in the East. When later Constantine realized that the Nicene decisions were contrary to the spirit of the church majority and conflicted with the desires of the masses in the East he assumed a more favorable attitude toward Arianism. During the last years of Constantine's reign Arianism penetrated even to the court and became every year more firmly established in the eastern part of the Empire. Many of the partisans of the Nicene Creed were deprived of their sees and sent into exile. The history of Arian predominance during that period is still not sufficiently clear because of the unsatisfactory condition of the sources.
        Constantine remained a pagan until the last year of his life. Only on his death bed was he baptized by Eusebius, bishop of Nicomedia, an Arian; but A. Spassky remarked that he died while directing that Athanasius, the famous opponent of Arius, be recalled.

• miten on? kirjoitti:

ole kovin kiinnostunut ihmisten riidoista ja väittelyistä. En varsinkaan jos ne ovat tapahtuneet satoja tai tuhansia vuosia sitten. Kun olin tullut uskoon ja täyttynyt Pyhällä Hengellä aloin lukemaana Raamattua suurella mielenkiinnolla. Huomasin että minulla on sama mahdollisuus kuin suurilla ja tunnetuilla arvostetuilla saarnaajilla ja pastoreilla tutkia mitä Jumala on ilmoittanut ihmisille. Raamattuunhan heidänkin oppinsa ja julistuksensa perustuu. Ainakin he näyttävät siteeraavan ja viittaavan Raamatun teksteihin saarnatessaan ja opettaessaan. Niin sitten luin Raamattua ja tutkin siitä Jumalan ilmoitusta minulle ja kaikille ihmisille.
        En ollut yhtään kiinnostunut Nikeasta enkä mistään muustakaan kokouksista. En edes tiennyt että Nikea on olemassa puhumattakaan että olisin tiennyt mitä siellä on päätetty ja kuka on päättänyt. Olin kiinnostunut JUMALAN SANASTA.

• to..
        todé* kirjoitti:

eiks vaan olekin paha juttu, kun historian Jeesusta ei tiedemaailmakaan voi enää olla tunnustamatta? On siis uskottava Jeesuksen juutalaisuuteen, muuhun UT:n sanomaan ei.

ei ole ollut sitä mieltä etteikö Jeesus olisi todella elänyt, ei ole eikä ole ollut mitään yhtä tiedemaailman mielipidettä tästä asiasta ja nykyään ainakin useimmat tutkijat olettavat että on elänyt. Ei se ole hyvä eikä paha. Jos on, niin on.
        Ei Jeesus itseään jumalana pitänyt ainakaan UT:n mukaan, mutta toisaalta ei kukaan voi varmuudella tietää miten tarkasti UT:hen kootut kirjoitukset seuraavat hänen opetuksiaan .

• miten on? kirjoitti:

>"Areios (256–336) oli Aleksandrian presbyteeri. Hän aiheutti ensimmäisen vakavan areiolaiseksi riidaksi kutsutun oppiriidan kristillisessä kirkossa. Hänen mukaansa Kristuksessa ihmiseksi tullut Sana (logos) on eri olemusta kuin Isä. Sana ei ole iankaikkinen, vaan luotu ja myös oli aika, jolloin häntä ei ollut. Areiolaisuus julistettiin vuonna 325 heresiaksi Nikean ensimmäisessä kirkolliskokouksessa ja vuonna 381 Konstantinopolin ensimmäisessä kirkolliskokouksessa.

Keisari Konstantinus Suuri olisi halunnut tehdä sovun - mutta Areios kuoli päivää ennen ratkaisevan kokouksen alkua, joten anateema jäi voimaan."<

Historia kertoo että Areioksen ystävät epäilivät athanasiolaisten myrkyttäneen Areioksen, ettei Konstantin voisi tehdä sopimusta hänen knssaan.

Olen historiasta lukenut että keisari Konstantin kääntyi ennen kuolemaansa uskoon ja areiolainen piispa kastoi hänet. En nyt kuitenkaan löytänyt sitä kohtaa.

´

• hmmm....
        jaikal kirjoitti:

ole kovin kiinnostunut ihmisten riidoista ja väittelyistä. En varsinkaan jos ne ovat tapahtuneet satoja tai tuhansia vuosia sitten. Kun olin tullut uskoon ja täyttynyt Pyhällä Hengellä aloin lukemaana Raamattua suurella mielenkiinnolla. Huomasin että minulla on sama mahdollisuus kuin suurilla ja tunnetuilla arvostetuilla saarnaajilla ja pastoreilla tutkia mitä Jumala on ilmoittanut ihmisille. Raamattuunhan heidänkin oppinsa ja julistuksensa perustuu. Ainakin he näyttävät siteeraavan ja viittaavan Raamatun teksteihin saarnatessaan ja opettaessaan. Niin sitten luin Raamattua ja tutkin siitä Jumalan ilmoitusta minulle ja kaikille ihmisille.
        En ollut yhtään kiinnostunut Nikeasta enkä mistään muustakaan kokouksista. En edes tiennyt että Nikea on olemassa puhumattakaan että olisin tiennyt mitä siellä on päätetty ja kuka on päättänyt. Olin kiinnostunut JUMALAN SANASTA.

se juuri on, että uskovat eivät yleensä tunne uskonsa historiaa, puhumattakaan, että tuntisivat muiden uskontojen historiaa. Joku onkin sanonut, että ellei tunne uskontojen historiaa ei voi tuntea omaa uskontoaankaan. Tällä viitataan siihen kuinka uskonnot ovat vaikuttaneet toisiinsa lainaten oppirakennelmia ja taruja toinen toisiltaa. Uskonnotkin ovat jatkumo, uusi uskonto rakentuu jo olemassa olevan pohjalle. Näin on myös kristinuskon kohdalla.

Nikean kirkolliskokouksen ja sen taustojen tunnistaminen tuo kolminaisuusopin uuteen valoon, pyhyys karisee ja taustalta löytyy vehkeilyä ja valtataisteluita. Pikantti yksityiskohta on tietenkin se, että kolminaisuuden kannattajat itseasiassa hävisivät mutta vallan liitto ratkaisi asian ja päätöksen teki pakanallinen keisari joka ei edes keistinuskoa tuntenut.

• Jonah kirjoitti:

löysit ekivaari, Joh.7:28. Jaikal ei tunne tätä oikeaa lähettäjää.
        Se on valitettavaa.

valitettavasti olevan! Eikä jaikal näytä tuntevan edes sitä lähetettyä Jeesusta Kristusta, joka kaikessa tekee Isän tahdon, vaan sen "toisen Jeesuksen", joka tuli omassa nimessään ja korotti itsensä tosi Jumalaksi; [Joh.5:43; 2.Kor.11:2-4; 2.Tess.2:4]

´

• ekivaari kirjoitti:

valitettavasti olevan! Eikä jaikal näytä tuntevan edes sitä lähetettyä Jeesusta Kristusta, joka kaikessa tekee Isän tahdon, vaan sen "toisen Jeesuksen", joka tuli omassa nimessään ja korotti itsensä tosi Jumalaksi; [Joh.5:43; 2.Kor.11:2-4; 2.Tess.2:4]

´

Mutta, ihan vakavasti pohtien. Onko tämä se Jumalan lähettämä eksytys niin yksinkertainen, että sitä on ihmisen vaikea edes huomata tässä ajassa 2 Tes. 2:9........12 eli kun ihminen ei usko totuutta siitä mitä Jumala on todistanut Pojastansa.

"Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on todistus itsessänsä; joka ei usko Jumalaa, tekee hänet valhettelijaksi, koska hän ei usko sitä todistusta, JONKA JUMALA ON TODISTANUT POJASTANSA".

Huomaappa, miten tuossa 2 Tes puhutaan valheesta ja tunnusteoista ja ihmeistä ja taas tuossa 1 Joh 5:10 puhutaan ja näytetään miten Jumala on tehty valhettelijaksi, koska ei usko sitä todistusta, jonka Jumala on todistanut Pojastaan.

Niin, onko tuo Jumalan lähettämä eksytys näin yksinkertainen eli Jeesus , jonka Jumala koroitti Herraksi ja Krisukseksi, joka on JUMALAN POIKA; niin tuohon ihmiset eivät enää usko (joka on se Jumalan todistus pojastaan), vaan tämä Jeesus muutetaan Jumalaksi.
        Näinhän on käynyt ja vain harvat enää uskovat sydämessään yksinkertaiseen Jumalan todistukseen, että Jeesus Kristus on JUMALAN POIKA.

• ml213 kirjoitti:

Mutta, ihan vakavasti pohtien. Onko tämä se Jumalan lähettämä eksytys niin yksinkertainen, että sitä on ihmisen vaikea edes huomata tässä ajassa 2 Tes. 2:9........12 eli kun ihminen ei usko totuutta siitä mitä Jumala on todistanut Pojastansa.

"Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on todistus itsessänsä; joka ei usko Jumalaa, tekee hänet valhettelijaksi, koska hän ei usko sitä todistusta, JONKA JUMALA ON TODISTANUT POJASTANSA".

Huomaappa, miten tuossa 2 Tes puhutaan valheesta ja tunnusteoista ja ihmeistä ja taas tuossa 1 Joh 5:10 puhutaan ja näytetään miten Jumala on tehty valhettelijaksi, koska ei usko sitä todistusta, jonka Jumala on todistanut Pojastaan.

Niin, onko tuo Jumalan lähettämä eksytys näin yksinkertainen eli Jeesus , jonka Jumala koroitti Herraksi ja Krisukseksi, joka on JUMALAN POIKA; niin tuohon ihmiset eivät enää usko (joka on se Jumalan todistus pojastaan), vaan tämä Jeesus muutetaan Jumalaksi.
        Näinhän on käynyt ja vain harvat enää uskovat sydämessään yksinkertaiseen Jumalan todistukseen, että Jeesus Kristus on JUMALAN POIKA.

Huomatkaapa, jos ihminen muuttaa Jumalan todistusta,- jonka hän on antanut Pojastaan, niin ihminen samalla pilkaa Jumalaa koroittaessaan itsensä Jumalan aivoitusten yläpuolelle.Eli ihminen menee/pyrkii siihen Jumalan asemaan ja on ylin/kaikki kaikessa. Siis ihmiselle ei riittänyt Jumalan todistus Pojastaan ja Jumalan aivoitukset.

• jaikal kirjoitti:

Siois et usko sydämmessäsi, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika. Miten Kistus voi olla Jumala,- koska Kristus on JUMALAN POIKA.
        Tätä et voi puolustaa edes sillä, että se on ymmärrettävä "Pyhän Hengen" kautta. Ymmärrä, miten ihmisen tulee ymmärtää Raamatun ilmoitus sellaisenaan ja kirjaimellisesti,- joka joskus on jopa vaikeaakin ja omanb ongelmansa vielä tuo käännösvirheet.

Mutta, Raamatussa on ilmoitettu erikoisen tyhjentävästi, miten Jeesus,- jonka Jumala teki Herraksi ja Krisukseksi, niin tämä on Jumalan Poika. Eihän Poika voisikaan olla totinen Isä Jumala.

• ml213 kirjoitti:

hapatuksen leviäminen lähes kaikkien "kristittyjen" keskuuteen näyttää totta olevan, että enemmistö kristityistä sanoo uskovansa siihen itsensä Jumalaksi korottaneeseen Jeesukseen, eikä Isän lähettämään, pojakseen, välimieheksi ja iankaikkiseksi ylipapiksi korottamaan Jeesukseen, [Hepr.5:5,6]

´

• todé*
        to.. kirjoitti:

ei ole ollut sitä mieltä etteikö Jeesus olisi todella elänyt, ei ole eikä ole ollut mitään yhtä tiedemaailman mielipidettä tästä asiasta ja nykyään ainakin useimmat tutkijat olettavat että on elänyt. Ei se ole hyvä eikä paha. Jos on, niin on.
        Ei Jeesus itseään jumalana pitänyt ainakaan UT:n mukaan, mutta toisaalta ei kukaan voi varmuudella tietää miten tarkasti UT:hen kootut kirjoitukset seuraavat hänen opetuksiaan .

jos Jeesus ei ole Jumala, Hän ei pitänyt itseään Jumalana, mutta jos Hän on Jumala, Hän tiesi kyllä, kuka oli.
        Meidän tehtäväksemme on jäänyt, kuinka haluamme asian uskoa olevan. UT antaa kyllä ymmärtää monessa kohtaa, että Jeesus, vaikka puhuikin paljon isästään, toimi niinkuin Jumala toimii.

• hmmm.... kirjoitti:

se juuri on, että uskovat eivät yleensä tunne uskonsa historiaa, puhumattakaan, että tuntisivat muiden uskontojen historiaa. Joku onkin sanonut, että ellei tunne uskontojen historiaa ei voi tuntea omaa uskontoaankaan. Tällä viitataan siihen kuinka uskonnot ovat vaikuttaneet toisiinsa lainaten oppirakennelmia ja taruja toinen toisiltaa. Uskonnotkin ovat jatkumo, uusi uskonto rakentuu jo olemassa olevan pohjalle. Näin on myös kristinuskon kohdalla.

Nikean kirkolliskokouksen ja sen taustojen tunnistaminen tuo kolminaisuusopin uuteen valoon, pyhyys karisee ja taustalta löytyy vehkeilyä ja valtataisteluita. Pikantti yksityiskohta on tietenkin se, että kolminaisuuden kannattajat itseasiassa hävisivät mutta vallan liitto ratkaisi asian ja päätöksen teki pakanallinen keisari joka ei edes keistinuskoa tuntenut.

>>>Nikean kirkolliskokouksen ja sen taustojen tunnistaminen tuo kolminaisuusopin uuteen valoon, pyhyys karisee ja taustalta löytyy vehkeilyä ja valtataisteluita.

• Lajioppisi houreita.
        jaikal kirjoitti:

>>>Nikean kirkolliskokouksen ja sen taustojen tunnistaminen tuo kolminaisuusopin uuteen valoon, pyhyys karisee ja taustalta löytyy vehkeilyä ja valtataisteluita.

Sinun opetuksesi ontuu siinä kun et usko Jeesusta Kristusta Jumalan Pojaksi ja piste. Et usko miten Jumalan Poika on Jumalan Poika. Sinähän hoet, miten Jeesus Kristus on Jumala.Tässä on se ratkaiseva ero.

• Lajioppisi houreita. kirjoitti:

Sinun opetuksesi ontuu siinä kun et usko Jeesusta Kristusta Jumalan Pojaksi ja piste. Et usko miten Jumalan Poika on Jumalan Poika. Sinähän hoet, miten Jeesus Kristus on Jumala.Tässä on se ratkaiseva ero.

on syntynyt yksi ainoa Jumalan Poika. Hän on Herra Jeesus Kristus.
        Toista Jumalan Poikaa ei ole syntynyt eikä tule koskaan syntymään.
        Jeesuslapsi sikisi Pyhästä Hengestä, ei miehen siemenestä. Siksi
        Jeesus Kristus on ainutlaatuinen ihminen ja samalla myös Jumala.
        Samalla Hän on "Minä Olen" (Joh 8:28, 2 Ms 3:14) Herra Jumala Kaikkivaltias
        (Ilm 1:8,17-18) ilmoitettu ihmisen lihassa (1 Tim 3:16).

Et ymmärrä että käsite "Jumalan Poika" tekee Jeesuksesta Kristuksesta Jumalan.
        Jokainen kristitty uskoo ja tunnustaa että Jeesus on Jumalan Poika.
        Sitä ei kenellekään tarvitse opettaa. Mutta kaikki kristityt eivät ymmärrä että
        Jumalan Poika on Jumala ihmiruumiissa. "Immanuel, Jumala meidän kanssame."
        Mihin panet tuon Matt 1:23 Sanan? Minä panen sen sydämeeni (luuk 2:29).

Matt 1:23 "Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava
        nimi Immanuel", mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme."

Huomaa että NEITSYT TULI RASKAAKSI ja NEITSYT myös SYNNYTTI POJAN.

Matt 1:24-25 "Herättyään unesta Joosef teki, niinkuin Herran enkeli oli käskenyt
        hänen tehdä, ja otti vaimonsa tykönsä EIKÄ YHTYNYT HÄNEEN, ENNENKUIN HÄN
        OLI SYNNYTTÄNYT POJAN. Ja hän antoi hänelle nimen Jeesus."

Näin ekivaarin oppi Joosefin pojasta on osoitettu vääräksi. Raamattu todistaa
        Jeesuksen Jumalan Pojaksi. Ekivaari todistaa Jeesuksen Joosefin pojaksi.
        Kumpi on luótettavampi todistaja?
        No, NYT MINÄ OLEN tunnustanut Jeesuksen yhtäpitävästi Raammatun Sanan kanssa
        Jumalan Pojaksi.

• tms 1
        todé* kirjoitti:

ja erään kerran tulena pensaassa. Älä sinä kahlitse Jumalaa omaan rajoittuneisuuteesi , tms1.

Raamatun mukaan oli kyyhkysen muodossa..Ei ole kyse rajoittuneisuudesta vaan siitä mitä voi Raamatusta lukea, eipä aleta omia kuvitelmia luoda,kun totuuskin on selvästi sanottu. Rajoitteisuus ei ole keskeinen ominaisuus kohdallani, muita se kyllä usein kaivertaa :-)

• jaikal kirjoitti:

sanallakaan kolminaisuusopista eikä Jumalan kolminaisuudesta vaan sen sijaan puhuu paljonkin että Jumala on "kaikki kaikissa" ja ja kaikkialla!

´

• .............
        jaikal kirjoitti:

"Ei Nikea eikä mikään muukaan ihmisten kokous päätä millainen Jumala on. "

Ihminen nimenomaan määrittelee Jumalien olemuksen erilaisten oppinäkemysten kautta. Jumalat muutuu ihmisten ja yhteiskunnan muuttuessa.

Melkoisia jääräpäitä te fundamentalistiot olette kun ette halua nähdä yhteiskunnallisten muutosten vaikutusta jumalten olemukseen.

• (nimeen).
        ekivaari kirjoitti:

sanallakaan kolminaisuusopista eikä Jumalan kolminaisuudesta vaan sen sijaan puhuu paljonkin että Jumala on "kaikki kaikissa" ja ja kaikkialla!

´

Ei puhu mutta kolme löytyy vaikka yhdestä puhutaan (nimeen).

Matt. 28:19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

• (nimeen). kirjoitti:

Ei puhu mutta kolme löytyy vaikka yhdestä puhutaan (nimeen).

Matt. 28:19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

pitävät tuota jaetta myöhempänä kolminaisuusopin puolustuksen lisäyksenä ja perustelevat näkökantaansa sillä että U.T;sta ei löydy yhtään tapausta jossa apostolit olisivat kastetta toimittaessaan tuolla tavalla toimineet, vaan he kastoivat aina Jeesuksen Kristuksen nimeen:

Ap. t. 4:18
        "Niin he kutsuivat heidät ja kielsivät heitä mitään puhumasta ja opettamasta Jeesuksen nimeen."

Ap. t. 5:40
        "Niin he noudattivat hänen neuvoansa. Ja he kutsuivat apostolit sisään ja pieksättivät heitä ja kielsivät heitä puhumasta Jeesuksen nimeen ja päästivät heidät menemään."

Ap. t. 8:16
        "sillä hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen."

Ap. t. 19:5
        "Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen."

Fil. 2:10
        "niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat,"

Jeesushan toimi kaikessa Isältä saamassaan Isän nimessä, joten muiden nimien lisääminen oli tarpeeton.

Johannes 17
        26 "Ja minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus, jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä."

Jeesus lupasi tasa-arvon myös opetuslapsilleen jumalallisessa arvovallassa Jumalan lähettinä:

Luuk. 10:16
        "Joka kuulee teitä, se kuulee minua, ja joka hylkää teidät, hylkää minut; mutta joka minut hylkää, hylkää hänet, joka on minut lähettänyt."

´

• Jumalako???
        jaikal kirjoitti:

Matt 1:23 "Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava

Matt 1:24-25 "Herättyään unesta Joosef teki, niinkuin Herran enkeli oli käskenyt

Jumalan Pojaksi.

-Huomaa että NEITSYT TULI RASKAAKSI ja NEITSYT myös SYNNYTTI POJAN.-

Ja arvaappa tuleeko häntä kutsua Korkeimman Pojaksi vai Jumalaksi .

Mikä ihmeen selittäjä ja vääristelijä olet.Jos Jumalan Poika on syntynyt Jumalasta, niin tämä ei tee Pojasta Jumalaa.Lopeta tuo järkeilysi ja viisastelusi.

• Lukemisen ymmärtämin
        jaikal kirjoitti:

Jumalan Pojaksi.

Miten Jeesus voi olla Jumala, jos hän kerta on Jumalan Poika. Jeesus on jompi kumpi, mutta ei molempia.Jeesustahan tuli kutsua jo syntyessään Korkeimman pojaksi eikä Jumalaksi.
        Sinulla taitaa olla asioiden ymmärtämisessä pahoja vaikeuksia.Kuinka vanha olet??

• todé*
        Jumalako??? kirjoitti:

-Huomaa että NEITSYT TULI RASKAAKSI ja NEITSYT myös SYNNYTTI POJAN.-

Ja arvaappa tuleeko häntä kutsua Korkeimman Pojaksi vai Jumalaksi .

Mikä ihmeen selittäjä ja vääristelijä olet.Jos Jumalan Poika on syntynyt Jumalasta, niin tämä ei tee Pojasta Jumalaa.Lopeta tuo järkeilysi ja viisastelusi.

toiselle järkeilijälle:

mitä varten sinun mielestäsi Jeesus syntyi tänne, miksi kuoli ja herätettiin, ja miksi nousi ylös taivaiseen?

• Huvittaa se
        todé* kirjoitti:

toiselle järkeilijälle:

mitä varten sinun mielestäsi Jeesus syntyi tänne, miksi kuoli ja herätettiin, ja miksi nousi ylös taivaiseen?

Mitä se tähän asiaan kuuluu. Aihehan on, onko Jeesus Jumala vai Jumalan Poika. Vai tuleeko raamatun kirjoitukset uskoa sellaisenaan vai saako niitä muutella kuten täällä tehdään.

• jaikal kirjoitti:

Jumalan Pojaksi.

sanonut, lihan mukaan eläjät selittävät tämänkin neitseestä syntymisen kuolettavan kirjaimen mukaan, vaikka Jeesus opetti että ...

Johannes 6
        63 "Henki on se, joka eläväksi tekee; EI LIHA MITÄÄN HYÖDYTÄ. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä."

Koska ei liha mitään hyödytä, niin mitä hyödyttää lihallisesta neitsyydestä kerskaaminen? Jeesus ja apostolit puhuivat neitsyydestä vain puhtaan ja vilpittömän mielen vertauskuvana ja käänteisenä turmeltuneesta, kelvottomasta ja saastaisesta mielestä.

1. Korinttolaiskirje 2
        12 "Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut;
        13 ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti." [Joh.1:47; 2.Kor.11:2-4; Ilm.14:1-5]

´

• todé*
        Huvittaa se kirjoitti:

Mitä se tähän asiaan kuuluu. Aihehan on, onko Jeesus Jumala vai Jumalan Poika. Vai tuleeko raamatun kirjoitukset uskoa sellaisenaan vai saako niitä muutella kuten täällä tehdään.

Jeesuksen elämä ja varsinkin tämänhetkinen "elämä" tähän asiaan kuuluu.

• Kuka uskoo.
        todé* kirjoitti:

Jeesuksen elämä ja varsinkin tämänhetkinen "elämä" tähän asiaan kuuluu.

Kysymys alussa oli, kuka uskoo onko Jeesus Jumalan Poika vai Jumala ? Eikös se pelastuminen liity siihen, että uskoo Jeesuksen olevan juuri Jumalan Poika.

• Kuka uskoo. kirjoitti:

Kysymys alussa oli, kuka uskoo onko Jeesus Jumalan Poika vai Jumala ? Eikös se pelastuminen liity siihen, että uskoo Jeesuksen olevan juuri Jumalan Poika.

perustuu. Raamatusta ei löydy yhden yhtä vaatimusta, että Jeesus Kristus on uskottava tosi Jumalaksi! Se on vain kolminaisuusopin vaatimusei Jumalan sanan.

Luuk. 1:35
        »Enkeli vastasi ja sanoi hänelle: "Pyhä Henki tulee sinun päällesi, ja Korkeimman voima varjoaa sinut; sen tähden myös se pyhä, mikä syntyy, pitää kutsuttaman Jumalan Pojaksi.«

Room. 1:4
        "ja pyhyyden hengen puolesta kuolleista nousemisen kautta asetettu Jumalan Pojaksi voimassa-Jeesuksesta Kristuksesta, meidän Herrastamme,"

Jumalan pojaksi nimittäminen ei tapahtunut siis lihallisesta neitsyestä syntymisen tähden, vaan hänen kärsimystensä, kuolemansa ja ylösnousemuksensa tähden, siis hänen - MIELEN LAATUNSA TÄHDEN -
        [Fil. 2:5-9]

Hepr. 4:14
        "Kun meillä siis on suuri ylimmäinen pappi, läpi taivasten kulkenut, Jeesus, Jumalan Poika, niin pitäkäämme kiinni tunnustuksesta."

Jumala ei korottanut Jeesusta Jumalaksi vaan Jumalan pojaksi, välimieheksi ja ylipapiksi, [Hepr. 5:5,6]

1. Joh. 4:15
        "Joka tunnustaa, että Jeesus on Jumalan Poika, hänessä Jumala pysyy, ja hän Jumalassa."

1. Joh. 5:5
        "Kuka on se, joka voittaa maailman, ellei se, joka uskoo, että Jeesus on Jumalan Poika? "

´

• Kuka uskoo. kirjoitti:

Jumalan Poikaa on syntynyt maailmaan maailman luomisesta alkaen
        Matt 1:18-25 ja Luuk 1:26-38 ilmoittamalla tavalla?

Entä mitä Jumalan Pojalla tarkoitetaan?
        Kuka Hän on koska Hän on AINOA lajissaan? (toista samankaltaista ei ole).

Näin Jumalan Poika ei ole keneenkään ihmiseen verrattavissa.
        Toista Pyhästä Hengestä siinnyttä neitsyestä syntynyttä Jumalan Poikaa
        ei ole syntynyt eikä tule koskaan syntymään.

• todé*
        Kuka uskoo. kirjoitti:

joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu." ----> "Sillä ihmisen Poika on tullut etsimään ja pelastamaan sitä, joka kadonnut on." -----> "Yksi Herra, yksi usko, yksi kaste."

Jeesus on Herra.

• jaikal kirjoitti:

2. Korinttolaiskirje 6
        18 ja olen oleva teidän Isänne, ja te olette minun poikiani ja tyttäriäni. Näin sanoo Herra, Kaikkivaltias.

Jesaja 43
        6 "Minä sanon pohjoiselle: Anna tänne! ja etelälle: Älä pidätä! Tuo minun poikani kaukaa ja minun tyttäreni hamasta maan äärestä-
        7 kaikki, jotka ovat otetut minun nimiini ja jotka minä olen kunniakseni luonut, jotka minä olen valmistanut ja tehnyt."

Jumala nimittää pojikseen "kaikki nimiinsä otetut", ja niitä on oleva Aabrahamille annetun lupauksen mukaan yhtä paljon kuin tähtiä taivaalla ja niin kuin hiekkaa meren rannalla!

´

• jaikal kirjoitti:

Jumalan Pojaksi.

ei ole yhtä pitävä Jeesuksen ja apostolien opetuksen kanssa, sillä apostolit opettivat ERIKSEEN Jeesuksen syntymisen Daavidin siemenestä syntyneenä ja ERIKSEEN pyhyyden Hengen puolelta syntyneenä, [Room.1:3,4] Lihan puolesta hän syntyi Daavidin siemenestä Marian kautta, ja pyhyyden Hengen puolelta hän syntyy jokaisen Jumalan tahtoa tekevän puhtaasta sydämestä, hyvästä omastatunnosta ja vilpittömästä uskosta. Jumalalta, joka on Henki.

`

• jaikal kirjoitti:

on harhaoppia. Jumala ei ole laji, eikä Jumalan Poika ole mistään lajista syntynyt. Eikä ainoa lajissaan.

Darwinin evoluutioteoria on tällaista lajioppia.

• Konstit on Monet
        ekivaari kirjoitti:

>"Areios (256–336) oli Aleksandrian presbyteeri. Hän aiheutti ensimmäisen vakavan areiolaiseksi riidaksi kutsutun oppiriidan kristillisessä kirkossa. Hänen mukaansa Kristuksessa ihmiseksi tullut Sana (logos) on eri olemusta kuin Isä. Sana ei ole iankaikkinen, vaan luotu ja myös oli aika, jolloin häntä ei ollut. Areiolaisuus julistettiin vuonna 325 heresiaksi Nikean ensimmäisessä kirkolliskokouksessa ja vuonna 381 Konstantinopolin ensimmäisessä kirkolliskokouksessa.

Keisari Konstantinus Suuri olisi halunnut tehdä sovun - mutta Areios kuoli päivää ennen ratkaisevan kokouksen alkua, joten anateema jäi voimaan."<

Historia kertoo että Areioksen ystävät epäilivät athanasiolaisten myrkyttäneen Areioksen, ettei Konstantin voisi tehdä sopimusta hänen knssaan.

Olen historiasta lukenut että keisari Konstantin kääntyi ennen kuolemaansa uskoon ja areiolainen piispa kastoi hänet. En nyt kuitenkaan löytänyt sitä kohtaa.

´

Historian verisimmän miehittäjäkansan Rooman verimessujen Keisari, Jeesukseen uskovaisten joukkolahtari, itsensä jumalaksi julistanut ensimmäinen Keisari-Paavi Konstantinus.

Ignazius (nazi) Loyolan innoittaja: jesuiittajärjestön perustaja 1500-luvulla. Roomalais Katolisten Himmler, Adolph, Stalinin oppi-isä. Suomen Porvoon Konstantinus messuillekin vuosittain kokoontuvan kokosuomen kerman innoittaja. Päällään aidot Konstantinus-riittiasut.

Tämä Konstantinus ansoitti aikansa oppineet, keräsi ne [kirjoituksineen] Nikeaan 'juhlimaan'. Väkivalloin julistutti oman Egyptistä tuodun pyramidioppinsa ainoaksi oikeaksi ja tuhosi opille vaaralliset ja vangeikseen houkutellut vastustajat [kirjoituksineen] kerettiläisinä.

Tätä kristikansa palvoo. Iltasanomien mukaan Breiviik on myös samaa lajia eli kristitty. Tätä kristikansa palvoo. Ristihän merkitsee halvinta tehokkainta tuskallisinta tapaa teloittaa vastustajat, VAIN Jeesuksen Nimeen luottavat, kastajat...

Suomen porttokirkko tarjoaakin pilvin pimein näitä ignatiaanisia retriittejä (=nazien riitit) eli Ignazius Loyolan esimerkin mukaisia pääkallomietiskelyjä, konstantinus hymnien ja taizetanssein tahdissa. Ehdottomasti kieltäen tekemästä mitään Jeesuksen Kristuksen nimessä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      74
      4888
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      33
      2741
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2514
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      26
      1943
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1842
    6. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      88
      1671
    7. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1612
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      1544
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      24
      1348
    10. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      94
      1200
    Aihe