Vapaa kuvaus

Yhteystiedot: [email protected] Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

662

Kommenttia

7700

1. Mitä opimme?
     Pyhä Henki yhdistää ruumiin kaikki jäsenet
     Se, jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa. Room. 8:9
     Opin pohjana ja perustana on aina mitä OPETETAAN, ei niinkään, mistä kerrotaan.
     Pyhän Hengen saaminen ja Pyhällä Hengellä kastaminen ovat sama asia. Jeesuksen toiminnalle on ominaista että se on juuri että Hän kastaa Pyhällä Hengellä.
     Pyhä Henki on persoona, sen tähden Pyhä Henki joko asuu tai ei asu ihmisessä.
     UT kehottaa meitä Paavalin sanoilla: Täyttykää Hengellä (Ef. 5:18)
     ”Pyhä Henki voi saada enemmän sijaa meissä”
     Pyhän Hengen saamiseen voi liittyä voimakkaitakin kokemuksia
     Pyhän Hengen armolahjat annetaan niille, joille on annettu Pyhän Hengen lahja.
  2. Ap. t. 8:20
     Ap. t. 8:19, 20
    (Simon:) Antakaa minullekin tuollainen valta, että kenen päälle panen käteni, se saa Pyhän Hengen. Mutta Pietari sanoi hänelle: Kadotukseen joudut rahoinesi, kun luulet, että Jumalan lahja on rahalla ostettavissa!
     Pyhän Hengen lahjan saivat ne, joiden päälle apostolit panivat kätensä
     Pyhän Hengen lahjaa ei voi ostaa rahalla
     Simon oli tullut uskoon ja kastettu (8:13)
     Nähdessään suuret ihmeet ja voimateot, joita Filippos teki, hän oli hämmästyksestä suunniltaan.

Ap. t. 8:14–17
     Samarialaiset olivat ottaneet vastaan Jumalan sanan, 8:14
     Ihmeitä oli tapahtunut:
     Monet vapautuivat saastaisista hengistä, jotka lähtivät kovalla äänellä huutaen (Mark. 1:26, Luuk. 7:22), 8:7
     Monet halvaantuneet ja rammat paranivat, 8:7
     Kaupungin täytti ilo ja riemu (vrt. Room. 14:17)
     Suuret ihmeet ja voimateot, 8:13
     Noituutta harjoittanut Simon tuli uskoon
     Henki ei ollut vielä laskeutunut kehenkään heistä, 8:16
     Heidät oli ainostaan kastettu Herran Jeesuksen nimeen 8:16
     Apostolit rukoilivat että samarialaiset saisivat Pyhän Hengen, 8:15

 MITÄ!?
     Tilanne ei vastaa sitä mitä kasteesta ja Pyhästä Hengestä opetetaan (Apt.2:38).
     Erikoistilanne
     ”rajanylityspaikka” vrt. 1:8
     Kasteen vaikutus hidastettu, Jerusalemin apostolien ”valvonnassa”

Ap. t. 10:45
     Ap. t. 10:45 Kaikki Pietarin mukana tulleet juutalaiset uskonveljet ihmettelivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin myös pakanoihin;
     Pyhän Hengen vuodattaminen tapahtui Jumalan toimesta
     Pakanoiden ”valinta” oli ennustettu Joelin kirjassa: Tämän jälkeen on tapahtuva, että minä vuodatan henkeni kaikkiin ihmisiin. Joel 3:1
     Ei sijaa tulkinnalle!

Ap. t. 11:17
     Ap. t. 11:17 Jos siis Jumala silloin, kun heistä tuli Herraan Jeesukseen uskovia, antoi heille samanlaisen lahjan kuin meille, mikä olin minä estämään Jumalaa?
     Henkikaste ja vesikaste (sanaa henkikaste ei mainita UT:ssa)
     Johannes kastoi vedellä, Jeesus Pyhällä Hengellä
     Henkikaste on 1. Kor. 12:13 mukaan = kaste, kaikkia kristittyjä yhdistävä kaste
     UT:ssa kuudessa kohdassa puhutaan Hengellä kastamisesta: Mt. 3:11, Mk 1:8, Lk. 3:16, Jh. 1:33, Ap. t. 1:5, 11:15–17 sekä
    1. Kor. 12:13:
    "Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä".

Ap. t. 19:1–7
     Kysymys erittäin erikoinen: saitteko Pyhän Hengen, kun tulitte uskoon?
     Vrt. Jeesuksen keskusteluun Nikodemoksen kanssa (Joh. 3)
     Opetuslapset eivät olleet saaneet Pyhää Henkeä
     Eivät olleet edes kuulleet Pyhästä Hengestä
     Heidät oli kastettu Johanneksen kasteella, ei Kristuksen nimessä (19:3)
     Eivät oikeasti tunteneet Jeesusta (19:4)
     Heiltä puuttui kaste, usko, Pyhä Henki, Kristuksen tunteminen
     Efesoksen opetuslapset eivät ole seurakuntalaisen ”prototyyppejä”
     Apostolinen siunaus, vahvistaminen
  3. Luentosarja Apostolien teoista
    Henrik Perret, STI 31.1.2006
    Pyhän Hengen lahja/Tiivistelmä luennoista
    --------------
    Ap. t. 2:38 Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin saatte lahjaksi Pyhän Hengen.

 Ap. t. 8:20 Mutta Pietari sanoi hänelle: Kadotukseen joudut rahoinesi, kun luulet, että Jumalan lahja on rahalla ostettavissa!

 Ap. t. 10:45 Kaikki Pietarin mukana tulleet juutalaiset uskonveljet ihmettelivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin myös pakanoihin;

 Ap. t. 11:17 Jos siis Jumala silloin, kun heistä tuli Herraan Jeesukseen uskovia, antoi heille samanlaisen lahjan kuin meille, mikä olin minä estämään Jumalaa?
    ------
    Ap. t. 2:38
    Viisi käsitettä:
     kääntyminen,”pimeydestä valoon ja Saatanan vallasta Jumalan luo (Ap. t. 26:18), vanha KR: tehdä parannus (kaksi suuntaa: pois – luo)
     kaste, pass. imp. aor. (anna kastaa itsesi, käsky passiivi muod., huom, yksikössä, vaikka muut verbit monikossa!)
     Jeesuksen Kristuksen nimi, korostaa Jeesuksen läsnäoloa, liittämistä Jeesukseen
     syntien anteeksisaaminen, aina yhdessä uskon ja kääntymisen kanssa
     Pyhän Hengen lahja = lahjaksi Pyhä Henki, eri asia kuin Pyhän Hengen lahjat eli armolahjat

Lahjan edellytykset
     Evankeliumin julistus: Ap. t. 2:14–36
     Kuuleminen (”kuullessaan tämän”)
     Pisto (pistää, puukottaa) Jumalan Hengen vaikutus
     Lupaus j. 39
     vrt. Paavalin näkemys Room. 10: 13–17
     ”Jokainen joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu”
     Kuinka voivat huutaa avukseen sitä johon eivät usko?
     Kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet?
     Kuinka he voivat kuulla, ellei kukaan julista?
     Kuinka kukaan voi julistaa, ellei häntä ole lähetetty?
     Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana
  4. PIETARIN PUHE
    Apt. 2:14-36
    -----
    Pietari astuu esiin muiden apostolien kanssa ja pitää pitkän saarnan (14). Saarnan pääsisältö on Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus (23,24).
    Pietarin puhe antaa meille hyvän kuvan vanhimmasta kristillisestä julistuksesta.

Ensiksi Pietari selittää paljon huomiota herättäneen kielilläpuhumisilmiön.
    Ei ole kyse päihtymisestä, vaan kyseessä on Jumalan Israelille antaman lupauksen täyttymisestä; Pyhä Henki oli tuleva Jumalan kansaan, sekä suuriin että pieniin ”viimeisinä päivinä” (16-21).

Pietari muistuttaa maanmiehiään siitä, mitä he ovat tehneet Jeesukselle (23,36). Hän ei vaikene tosiasioista (32).
    Sitten Pietari kertoo, mitä Jumala on tehnyt Jeesukselle: Hänet, jonka Israel hylkäsi, Jumala on herättänyt kuolleista ja tehnyt ”Herraksi ja Kristukseksi” (36).

Jumala osoitti, että Jeesus ei ainostaan ole luvattu Messias, vaan myös ”Herra”. Se tarkoittaa, että hän on Jumala, hänellä on oikeutetusti Jumalan nimi, joka on kaikkia nimiä korkeampi. Tämä nimi oli niin pyhä, ettei hurskas juutalainen uskaltanut milloinkaan sitä lausua.

Inhimillisesti katsoen opetuslapset olivat poissa pelistä Jeesuksen teloituksen jälkeen. Kansan silmissä Jeesus oli osoittautunut vääräksi profeetaksi.
    Mutta nyt oli tapahtunut kaksi asiaa;
    -Jeesus oli noussut kuolleista ”minkä todistajia me kaikki olemme” (32) ja
    -Pyhä Henki oli vuodatettu (33).
    Pelokkaista opetuslapsista oli tullut nyt rohkeita ja voimallisia Jeesuksen todistajia. Tämän oli saanut aikaan ylösnousseen kohtaaminen ja Pyhä Henki.
    Tässä tehtävässään he tulivat kohtaamaan ankaraa vastustusta, uhkailua ja vainoa.
    ----------
    2.
    Sinä olet Henki Herran,
    paras lahja Jeesuksen,
    jonka lupasi hän kerran
    ohjaajaksi omilleen,
    lunastuksen sinetti,
    toivon vahva ankkuri,
    Sanan vahva todistaja,
    lupauksen kirkastaja.

5.
    Sinä tunnet ihmeet taivaan,
    salaisuudet Jumalan.
    Anon, taitamaton aivan,
    että oikein vaellan.
    Saata Herraa tuntemaan,
    neuvojansa seuraamaan.
    Sanan anna johtaa meitä
    karttaaksemme synnin teitä.
    (virsi 117:2,7)
  5. ekivaari: "Jumala teki siitä täydellisesti hengellisen, niin kuin Isä itsekin on Henki; ...".

Tarkoitatko, ettemme voi puhua Jeesuksen kohdalla ylösnousemusruumiista?
    --
    Paavali opettaa ylösnousemusruumiista 1.Kor.15:51-52
    --
    15:51 Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme,
    15:52 yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.
  6. ekivaari kysyt:
    "Joko sinä, Tapio522, olet vastannut Jumalan tahdon mukaan Jeesukselle hänen tähän kysymykseensä: "Kuka on minun äitini ja ketkä ovat veljiäni?"
    --
    JEESUKSEN OIKEAT OMAISET
    Mark. 3:31-35
    --
    3:31 Ja hänen äitinsä ja veljensä tulivat, seisahtuivat ulkopuolelle ja lähettivät hänen luoksensa kutsumaan häntä.
    3:32 Ja kansanjoukko istui hänen ympärillään, ja he sanoivat hänelle: "Katso, sinun äitisi ja veljesi tuolla ulkona kysyvät sinua".
    3:33 Hän vastasi heille ja sanoi: "Kuka on minun äitini, ja ketkä ovat minun veljeni?"
    3:34 Ja katsellen ympärilleen niihin, jotka istuivat hänen ympärillään, hän sanoi: "Katso, minun äitini ja veljeni!
    3:35 Sillä joka tekee Jumalan tahdon, se on minun veljeni ja sisareni ja äitini."
    --
    Markus palaa nyt jakeessa 21 mainittuun asiaan eli Jeesuksen omaisiin, jotka olivat huolissaan Jeesuksesta. Omaisista mainitaan äiti ja veljet. Joosef-isästä ei ole mainintaa. Hän lienee kuollut.

Omaiset saapuivat paikalle ja kyselevät Jeesusta (32). Silloin Jeesus kysyy ”tylysti”:
    "Kuka on minun äitini, ja ketkä ovat minun veljeni?" ja katsellen ympärilleen Hän vastaa itse:
    ”Katso, minun äitini ja veljeni (33,34).

Jeesuksen ”tylyyn” vastaukseen kätkeytyy syvällinen opetus: Jumalan tahdossa eläminen on merkittävämpi tekijä kuin maallisen perheyhteyden siteet (35).
    --
    ”...joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ...”(Mt 10:37).
  7. KRISTUS JUMALAN POIKA
    Room.1:3-4
    --
    1:3 joka lihan puolesta on syntynyt Daavidin siemenestä
    1:4 ja pyhyyden hengen puolesta kuolleistanousemisen kautta asetettu Jumalan Pojaksi voimassa - Jeesuksesta Kristuksesta, meidän Herrastamme,
    --
    Paavali esittelee ”työnantajansa”, Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan.
    Jeesus syntyi ”lihan puolesta Daavidin siemenestä” ja on ”pyhyyden hengen puolesta kuolleistanousemisen kautta asetettu Jumalan Pojaksi voimassa” (3,4).

Toisin sanoen, Jeesus on Vanhan Testamentin lupaama, Daavidin jälkeläisten joukosta noussut Messias, jonka Jumala kuolleista herättämällä korotti Jumalan Pojan asemaan.

Ilmaukset ”lihan puolesta” (3) ja ”hengen puolesta” (4) tuovat esiin Kristuksen inhimillisen ja jumalallisen olemuksen.
    Kristuksessa Jumala ja ihminen yhtyvät, tullen yhdeksi ainoaksi persoonaksi.
    --
    1. Piet. 3:18: "kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä”.
    --
    Nikean uskontunnustuksessa sanotaan hyvin:
    "Me uskomme yhteen Herraan Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, joka ennen aikojen alkua on Isästä syntynyt, Jumala Jumalasta, Valkeus valkeudesta, tosi Jumala tosi Jumalasta, syntynyt ei luotu,
    joka on samaa olemusta kuin Isä ja jonka kautta kaikki on saanut syntynsä,
    joka meidän ihmisten ja meidän pelastuksemme tähden astui alas taivaasta, tuli lihaksi Pyhästä Hengestä ja neitsyt Mariasta ja syntyi ihmiseksi,
    meidän edestämme ristiinnaulittiin Pontius Pilatuksen aikana, kärsi kuoleman ja haudattiin, nousi kuolleista kolmantena päivänä, niin kuin oli kirjoitettu,
    astui ylös taivaisiin, istuu Isän oikealla puolella ja on kirkkaudessa tuleva takaisin".

Tämän kaikki oikeat kristityt tunnustavat.
  8. ...lainaus jatkuu...
    Kun Jeesuksen ruumis otettiin alas ristiltä, tuli Nikodeemus, joka ensi kerran oli yöllä tullut Jeesuksen tykö (Joh 3) ja toi mirhan ja aloen seosta noin sata naulaa (=noin 32 kg).
    Jeesuksen ruumis käärittiin käärinliinoilla ( othonia= kapea liinasuikale)
    ja liinojen väliin levitettiin tätä kosteaa voidetta. Kuivassa, lämpimässä ilmastossa voiteet kovettivat käärinliinan niin, että Jeesuksen ruumiin ympärille muodostui kuivettunut, kova kotelo.

Johannes kertoo miten Pietari meni haudan sisälle, näki käärinliinat ja uskoi, samoin kävi Johannekselle. Käärinliinojen näkeminen vakuutti heidät ylösnousemuksesta.
    Miksi näin ? Jos olisi tapahtunut haudan ryöstö, koko paketti olisi täytynyt viedä pois tai toinen vaihtoehto olisi ollut särkeä kotelo, ja viedä ruumis pois.
    Kotelo oli kuitenkin ehjänä hautakammiossa, mutta ruumis oli poissa. Hikiliina oli erikseen kokoon käärittynä. Eli sitä ei oltu otettu Jeesuksen päästä pois irti käärimällä.

Käärinliinat olivat kuin murtumaton sinetti, joka vakuutti heidät ylösnousemuksesta.
    "Vapahtajan kirkastusruumis oli ikään kuin säteillyt kotelon läpi särkemättä sitä “, toteaa professori Aapeli
    Saarisalo.

Kuolemalla Kristus kuoleman voitti. Hän on totisesti ylösnoussut.
    Jos Kristus ei olisi noussut kuolleista, siinä tapauksessa saarnamme ja uskomme olisi turhaa (1Kor 15:
    14).
    Kuolemallaan ja ylösnousemisellaan Kristus kukisti synnin kuoleman ja perkeleen vallan. Tässä on kristillisen uskon ainutlaatuisuus verrattuna muihin uskontoihin.
    Apostolit olivat täysin vakuuttuneita Jeesuksen ylösnousemuksesta.
  9. OPETUSLAPSET JEESUKSEN HAUDALLA
    Joh.20:3-9
    --
    20:3 Niin Pietari ja se toinen opetuslapsi lähtivät ja menivät haudalle.

20:4 Ja he juoksivat molemmat yhdessä; mutta se toinen opetuslapsi juoksi edellä, nopeammin kuin Pietari, ja saapui ensin haudalle.

20:5 Ja kun hän kurkisti sisään, näki hän käärinliinat siellä; kuitenkaan hän ei mennyt sisälle.

20:6 Niin Simon Pietarikin tuli hänen perässään ja meni sisälle hautaan ja näki käärinliinat siellä
    20:7 ja hikiliinan, joka oli ollut hänen päässään, ei pantuna yhteen käärinliinojen kanssa, vaan toiseen paikkaan erikseen kokoonkäärittynä.

20:8 Silloin toinenkin opetuslapsi, joka ensimmäisenä oli tullut haudalle, meni sisään ja näki ja uskoi.

20:9 Sillä he eivät vielä ymmärtäneet Raamattua, että hän oli kuolleista nouseva.
    ---
    Alla oleva teksti on lainaus!

Tyhjä hauta

Ehdottoman varmaa on se, että Jeesuksen hauta oli tyhjä ja että hänen ruumiinsa oli jossakin muualla (Luuk 24:3).
    Tätä eivät kiistäneet pahimmat vastustajatkaan.Tälle on löydyttävä jokin selitys.

Mirhan ja aloen sekoituksen jäykistämät kääriliinat.

Ne olivat olleet erikseen Jeesuksen pään ja ruumiin ympärillä. Tyhjässä haudassa ne olivat paikallaan kuin ehjät kotelot (Joh 20:1-10). Käärinliinoja ei oltu revitty rikki.
    Haudalle tullut Johannes näki käärinliinojen asennon. Hän uskoi (20:8), että oli tapahtunut jotain yllättävää; Jeesus oli mennyt läpi käärinliinojen.
    Hän oli siirtynyt kuoleman tilasta aivan uuteen olotilaan ja siksi kotelot eivät olleet rikkoutuneet (vrt. Joh 11:44).
  10. 60 / 385