Vapaa kuvaus

Vuosi vaihtui eletään 2025, onnea meille kaikille, niin se vaan vuodet soljuu.
Vanhan kuvan löysin, jospa tästä vielä tunnistaa, he ketkä tuntevat.

Aloituksia

30

Kommenttia

419

1. Lauantaiaamu aloitettu tavanomaisin puuhin.
    Nyt sää on sellainen, että ei tiedä sateeksiko muuttuu, vai saammeko aurinkoa.
    Tänään menen 90-vuotis päiville, ystäviä oli kutsuttu 11, nyt kuusi heistä sairaina ja me pienellä ryhmällä mennään, mutta uskon tunnelman nousevan kaikesta huolimatta iloiseksi.
    Ruokailemme, kahvittelemme ja jututaan., pitkäaikaiset ystävykset, jokainen oman osuutensa elämästään kertoo ja yhteiset muistot tulee puitua.
    Ystävyys kantaa, vaikka harvoin kohtaammekin.

Onpa kiva huomata, että tuo tauti on innostanut ja ruokailunne olette ilmi tuoneet, no en jaksa iloon yhtyä.
    Huumoriksi yritän tulkita, mutta huomaan kyllä tarkoituksen, pieni iva tai ei niin pienikään on huomattu.
    Lueskelin tuota Tapani Kansan ketjua ja mieli mustui, miten ilkeitä ihmiset voivatkaan olla, ei edes kuoleman edessä suuta tukita, kaivellaan ja epäilyt yhdestä jos toisesta asiasta esiin tuodaan, kyllä ihminen on raadollinen.
    Minulle ei hänen elämästään muuta tietoa, mihin sitä tarvitsekaan, muisto hyvästä laulajasta riittää.
    Miten tyhjää onkaan ihmisen elämä, joka jaksaa tonkia epäkohtia toisten elämästä.

Katselin illalla vaalikeskustelua ja eipä tullut yhtään esitystä, että suurituloiset talkoisiin joutuisivat, vähäosaisilta viedään, jos jotakin vietävää vielä löytyy.
    Olen minäkin läheltä joutunut kuulemaan, että viisi minuuttia on hoitajilla aikaa potilaan luona olla, jos lääke on annettava kahdessa erässä, välillä se viisi minuuttia menee odotuksen vuoksi, mutta usein toinen lääke perään laitetaan, kun pitää joutua toiseen paikkaan.
    Miten tehokas lääkintä onkaan, jos ohjetta ei toteutettu.
    Olen huomannut naapuritalon rallissa, kun hoitajat suojat kenkien päältä vauhdissa ulkona pois ottavat. miten siinä sitten potilaan kuulumisia ehtii kuuntelemaan.
    Päättäjät syyttelevät toisiaan, eikö jossakin asiassa voisi päät yhteen iskeä ja todella pohtia näitä ongelmia.
    Mihin muuhun verorahat meneekään, sekin olisi mukava joskus kuulla, arvailuja vaan ilmaan heitellään ja kuitenkin osa kansasta elää huolta vailla, miten tämä selitetään.
    Missä onkaan empatia näiltä tahoilta, kun hymyhuulin voivat katsella, vanhusten ja muiden apua tarvitsevien vaikeuksia.

Ehkä tylsää tarinaa, mutta ei nuo edellisetkään kovasti naurattaneet, mutta jätän tällä kertaa tähän, jään odottamaan nerokkaita arvioita.
  2. Huomenta ja oli niin mukava nähdä viesti, missä kerrottiin omista touhuista, kiitos Eliaana.
    Pilvinen päivä taas, kaupalle on kyllä lähdettävä, edellisestä käynnistä viikko, joten jääkaapissa pelkkä valo palaa, no onhan siellä säilykkeet, mitä vielä muutama purkki jäljellä.
    Taas on komeron hyllyt täynnä tyhjiä purnukoita odottamassa uutta satoa.

Noin se elämä menee, voimat vahvemmaltakin katoaa, olen minäkin jos jonkinlaista testiä tehnyt ja yllättynyt voimieni vähenneen.
    Ranteessa ole jänne on kuulemma kadonnut suurelta osalta ihmisiä, pitihän sekin tarkistaa.
    Pikkusormi ja peukalo yhteen, pitäisi ranteen sisäpuolelle tulla jänne esiin, no jotain pientä tunsin, mutta kyllä pääasiassa suonet vaan näkyi.
    Käsivarteni on ruvennut puutumaan, kaiken tiputtelun lisäksi, aina vaan uusia merkkejä vanhuudesta.
    Puita en ole sitten mökkielämäni jälkeen hakannut, silloinkin ihan kokeilumielessä.
    Hyvä on kuntosi, riippuu tietysti mihin vertaa, poikasi tahtiin ei kukaan samaa odottaisikaan.
    Muistelen, että mökkitietämme kunnon suhteen kunta avusti pienellä summalla, tuskin enää.

Kävin eilen silmälääkärissä, hyvin oli paineet kummassakin silmässä ja ei pahemmin rappeuttakaan, pientä korjausta tarvittiin näön vahvistamiseksi, kahden viikon päästä lasit tulee.
    Mieli nousi, kun lääkäri totesi ikääni katsoen, että hyvin on erehdyttäviä nuo numerot, hyvin olet säilynyt.
    No ei olisi tarvinnut kehuja antaa, mutta kivalta se tuntui, nainen on nainen aina vaan:)

Katselin eilen vaalikeskustelua ja siellä puheenjohtajat antoivat ymmärtää, että koko työelämän kansalaiset eläkettä ja veroja maksaneet, kyllä kohtuullista on vanhanakin hoitaa, näin ajattelen minäkin.
    Vielä eläkkeellä ollessakin tuo veromaksu jatkuu.

Olisipa ihana nähdä noita auroja mistä Eliaana kerroit, harvoin kaupunkien taivaalla näitä näkee, täällä ei juuri muuta kuin nuo naakat, harakat ja varikset, pikkulintuja voi joskus puistossa kuulla.
    Olen sukututkimuksen yrittänyt monta kertaa aloittaa, mutta ei onnistu hätähousuilta, olet melkoinen tekijä siinäkin mkr.

Jospa näihin viikonlopun hommiin, toivotan huomioimista kevään ääniin ja muutenkin lupauksiin kesästä, toisipa joku pajunkissoja maljakkoon.
    Heippa!
  3. Auringon paisteen vuoro ja lumet melkein hävinneet, hiekotushiekkoja pois putsaavat.
    Niin kauniin sininen tuo taivas on tästä koneelta katsoessa, mutta vesisadetta iltapäivälle luvassa.
    Minulla aika silmälääkäriin tänään, kallis paukku tulossa, lääkäri 126 euroa ja mahdollisesti uusittavat lasit 500 euron pyörteissä.
    Miten moni eläkeläinen kampaileekaan näiden pakosta ostettavien asioiden kanssa, lääkkeet sitten vielä lisänä.
    Eilen tukka lyheni, mutta ei kokonaan kuitenkaan, kerroin seisoneeni, tai siis yritin seista yhdellä jalalla ja sekös sai naurua ja kokeilua kampaamohenkilökunnallekin.
    Kampaajani on ihana, kuuttakymmentä lähestyvä rouva, iloisen pirskahteleva, piristysruiskeen saan häneltä olooni.
    Katselen usein facessa noita ennusmerkkejä, mitä milloin mistäkin keksivät, olen kai kertonutkin tuon käden M kirjaimen löytyvän kämmenestä, se viittaa kaikkeen hyvään kohdallasi ja nyt jos pikkusormi on nimettömän viimeisen rystysen kohdalla, se kertoo sinulle aivan erinomaisia taitoja ja olemista.
    Tietysti nämä minulla kohdallaan ja siksi kuvittelen olevani lupausten mukainen, kiltti ja sympaattinen;)
    En ole taikauskoinen, mutta kiva näitä on seurailla ja nuo puheeni itsestäni on juuri sitä huumoria, mitä pitäisi elämässä olla.
    Osaan nauraa itsellenikin;)

Kovasti saa ryöpytystä Paloma, miksi?
    Onko jotain pois joltakin, jos hän kirjoistaan kertoo ja niiden tekoon aiheita etsii, minulla ei kärsivällisyys riitä moiseen, onnea vaan j a jaksamista.
    Tuota avantouintia en koskaan ole harrastanut, mutta annan tunnustuksen heille, jotka rohkeina senkin tekee.
    Huomasin viime kesänä, että uiminenkin järven pohjaan tavoitettuna on paras jättää, niin epävarma pohja usein on.
    No eipä ole mökkiä, ei rantaa, molempien lasteni mökeillä liikkuminen hankalaa, puhumattakaan uimisesta.
    Mkr :n mainitsema metsälenkkikin minulle melko mahdoton, asfaltilla vaan tallustan, mutta jos kunto myöten antaa suosittelen tuota tarjousta.

Varmaan Virran laulamana on enemmän tuota Hopeista kuuta kuultukin, mutta tilanne oli kai sellainen, että Kansan laulamana se meni sydämeen asti.

Pitänee taas korjailla viestiäni koskien lumen pois ajoa, täällä on tilaa ehkä sulamiseen toisella lailla kuin isoissa kaupungeissa, sieltä on varmaan pakko lumet pois viedä, kun sulamisvesiä ei viemärit vedä.
    Tulee vaan lauottua noita omia totuuksia, tietämättä asiasta toisten kohdalla.
    Nyt kyllä kovalla vauhdilla kesän tuloon valmistaudutaan, juuri ottivat suojat pois pöytäryhmän päältä naapuritalon pihassa.

Tämän kaltaista ajatusta tai sanoisiko höpötystä tänä aamuna , muuta en enää jaksa, ilo päiväänne.
  4. Huomenta pikkulauantaihin, näinhän keskiviikkoa kutsutaan.
    Taas on aurinkoisen päivän vuoro ja keväiseltä sää näyttää, pohdin sellaistakin rahan menoa, kuin lumikasojen siirtoa jonnekin, kohtahan ne sulaa itsekseen, säästää pitäisi kaikessa, myös tyhjän päiväisillä lumikasojen roudaamisilla.
    Työtähän se antaa kuorma autoilijoille, mutta kaikki turha pitäisi karsia, siihen hallitus esimerkkiä antaa.
    Paljon on sellaista toimintaa, mitä ilman toimeen tultaisiin, mutta ihmisen sairauksiin puuttumattomuus on rikos, hoitoa on saatava tarvittaissa ja vielä kohtuullisin korvauksin.

Tytär miehineen kävi eilen ensiavussa, kun miehen selkä kipeytyi, hoitaja sanoi odottakaa, kun lääkäri tulee ja sitten tunnin odotuksen jälkeen hän toi reseptin minkä lääkäri kirjoitti potilasta näkemättä.
    Palvele on muuttunut kovin huonoksi myös ihan tavallisten asioiden kohdalla, henkilökunta on epäkohteliasta, vävyni valittaissa selkäänsä, hoitaja tokaisi, niinhän tuo näkyy olevan.
    Yritin sanoa, että jos oli väsynyt, tytär sanoi ei hänen työssään voinut vastata mitä tahansa vaikka väsymys päällä olisikin, ja totesi, että työ alkoi juuri, kello oli aamu kahdeksan.
    Onhan meiltä valittajiakin monenlaisia, mutta kyllä se henki "sisar hellä valkoinen" on tuiki tuntemattomaksi muuttunut.
    Itse olen saanut kohtuu palvelua aina tarvitessani, joten ei toki kaikkia henkilökuntaa samaan muottiin saisi laittaa, mutta taso on kyllä laskenut sen olen monta kertaa ja monen kohdalla kuullut.

Mielilaulajani on siirtynyt rajan taa, Tapani Kansa on poistunut tämän maailman ilosta, ehkä murheistakin., monta hienoa kappaletta hän teki ja Hopeinen kuu jäi päällimmäiseksi hänen lauluistaan soimaan.
    Hänessä oli jotain peri suomalaisen miehen olemusta, ei pokkuroinut, ei joka käänteessä näkyviin pyrkinyt, laulamansa kappaleet jäivät elämään, hyvää taivasmatkaa hänelle.

Oli hauska lukea pieniä huumoria sisältäviä viestejä, todeta, että mielikuvitus sittenkin elää, olin jo ajatuksen kokonaan hylännyt.
    Verojani en minäkään halua pois kerjätä, vaikka ehkä paljon toistenkin kulutuksia joudun maksamaan, verojen lisäksi ihan vapaaehtoisia pyyntöjä toteutan.
    Nuo kulttuuri määrärahat, kuin monet muutkin karsitaan minimiin ja meillä täällä on teatterin katto on vuotava ja siihen ei avustuksia tule, nyt keräyksiä toivotaan.
    Aika moni on rahapussinsa avannut ja minun sukunikin on avustamassa reikien paikkauksessa, ehkä isän muistoa kunnioittaen. ja kai omatkin muistot lapsuudesta elää, oli sekä tytär, että poika mukana joissakin näytelmissä.
    Aika välttämätön on, että ei märälle tuolille joudu istumaan, kun kulttuuri pläjäystä haluaa katsoa.

Kaikenlaista kivaahan saamme harrastaa ihan ilmaiseksi, kuten Ramoona kerroit, mutta näin kotona käyskennellen ne meinaa unohduksiin jäädä, kun ei itse metsään kykene.
    Kokeilin tänä aamuna yhdellä jalalla seisomista, ei onnistu ja tämä tasapainonkin hyvin epävarmaksi tekee, siksi horjahtelen ja kompuroin, en itsekään meinaa moista uskoa.
    Kävelysauvoihin turvaan, kun elävää kävelytukea ei enää ole.

Hyvin on asiasi hoitunut kotiin palattuasi, nyt kun vaan maltat askeleitasi arvioiden edetä, pian kuntosi entisellään, näin toivon korppis.
    Tänään tukka lähtee, joudunko linnaan se nähdään kohta, heippa vaan ja kibvaa päivää.
  5. Huomenet sateisesta Savosta, harmaa päivä vaihteeksi.
    Maailmalla tapahtuu paljon asioita, mutta ei kiinnostus syty, kun aina sitä samaa sotaa ja varustelua, uhkia ja pelottelua.
    Näin vanhempien kertomana puhuttiin kaikesta tämän kaltaisesta, toisen maailman sodan alla ja sota syttyi.
    Nyt luulisi oltavan viisaampia ja neuvottelut mahdollisia jo puhelimen välityksellä, mutta sotiviin maihin ei vaan rauhaa saada, miksi?
    Puhutaan uudelleen rakennettavan maan kustannuksista, ei pienellä rahalla sekään tapahdu, mutt ensin sodat on saatava loppumaan.
    Rahalla ei kuitenkaan kaatuneita pelasteta ja se valtava määrä kuolleita ja sitä tuskaa mikä siitä on seurannut, ei rahalla korjata ja sotaa ihannoijia aina löytyy.
    Hullu maailma.
    Ennen rehellisyyttä pidettiin kunniakkaana, nyt valehtelevat korkeimmatkin johtajat., mihinkään ei voi uskoa.
    Eipä taida mietteeni mihinkään johtaa, mutta ajattelemasta ei kielletä.

Tuosta La Promessa sarjasta en riitaa enkä pahaa mieltä kenellekään halua, en ole huomannut mitään mahdollisuuksia, että voisi katsomista kieltää fasessa. minulle tulee vain yksittäisiä otoksia, niistä nämä etukäteistietoni peräisin.
    Kansalliskaarti tutki silloin pojan murhan yhteydessä, mutta markiisitar valtansa turvin sai tahtomansa tuloksen ja hän pitää tutkimukset mahdollisimman kaukana ja aateluus siinä auttaa.

Kovin on hiljaista tämä mielipiteiden vaihto, joskus liian kanssa viestejä tulee, mutta ehkä näin parempi, moni paha asia jää unohduksiin.
    Vaalikoneella kävin ja lähes kaikki puolueet samoilla linjoilla kanssani,, ei varmaan totuuteen perustu edustajien mietteet, onhan niin helppo luvata vaikka mitä, kun tietää, että voi lupauksia perätessä sanoa, että en noin sanonut.
    Mistä löytyy todella ne ihmiset, jotka huolta heikompien tarpeista pitävät, totuus on karua luettavaa ja kuultavaa.

Mistähän asiasta jotain kivaa tempaisisi, kun harmaa taivas ja asiat melkein järjestään harmailta vaikuttaa.
    Kuitenkin sanon, että omalta kohdaltani ei mitään valittamista, ihan samoilla eväillä päiväni sujuu, ei suurempia elämyksiä jos ei pettymyksiäkään,
    Rutiinit muodostuneet tavanomaisiksi ja ahaa elämykset minua kiertää, mutta toivon jotain minunkin kohdalle kivaa osuvan , tämän toivotuksen kera terveiseni laitan.
    Heippa ja hvvää päivää!
  6. Huomenta ja auringon paistetta, illalle luvattiin lumisadetta.
    Vein eilen aurinkotuolin parvekkeelle ja pienen ajan istuin siellä aurinkoa ottaen, kevät aurinko tarttuu herkemmin, vähän väriä, sitä luonnollista ihoni kaipaa, vai sanoisiko ryppyjen urat.
    Ei niinkään kauneuden kaipuuta, D-vitamiiniä tarvitsen, vaikka pillereinä niitä popsinkin.
    Taivaalla kaunis muodostelma ohuesta huurre pilvestä, joskus katsellessa huomaa ihmeellisen näköisiä pilviä, mielikuvituksen vaikutteella saa ihan kuvia aikaiseksi.
    Tuuli kuljettaa näkymää ja aina uusi tilalle tulee., no jätän nyt pilvet rauhaan ja keskityn tähän joka päiväisyyteeni.

Kukkani on selkeästi kasvuun innostuneet, olen kasteluvedessä lannoitusjauhetta mukaan laittanut ja ilmiselvä parannus kasvuun on tapahtunut.
    Nyt odottelen tilaustani Kodinkukista, sieltä pieniä taimia tilasin, kohta on ikkunalaudat täynnä kaikenlaista.
    Tytär toi tomaatin siementen loput ja ne multaan laitoin, tilasin kurpitsan taimenkin, aina teen lupauksia, että en enää mitään hyötykasveja laita, mutta on se tämä kevät kummaa aikaa, into nousee ja pettymykset unohtuu.

Ikkunanpesukin alkaa mielessä pyöriä, pääsiäinen on nyt loppukuussa, jospa siihen mennessä urakka tulisi tehtyä.

Tuo miehesi viereen istahtaminen on minun suositus, kun pohdit tekemisisäsi Paloma, aina silloin kun yhteinen hetki on mahdollinen se on toteutettava.
    Minulle jäi melko lyhyeksi se yhteinen aika, kun työt ja harrastukset molemmilla ajan tuhlasi.

Minulle aivan vieras tuo räppäri, josta puhuitte, katson niin vähän näitä kotimaan ohjelmia.
    Helppoa on ruokia uuniin laittaa, saa maku elämyksiä ilman koko ajan hämmentämistä, lenkkisi jälkeen varmaan uuniruokasi maistui ano 10,37 ja mieli iloinen ulkoilusta, häpeän omaa minääni, kun en samaan pysty,, olen kylä päättänyt lumien rantatieltä poistuttua, sinne kyllä lenkin teen.

Yhdyn noihin varottajien joukkoon kohdallasi korpikirjailija, sitä ei meinaa uskoa, että ei ole täysissä voimissaan ja saattaa innostua tekemään jotain sellaista mikä vahingon aiheuttaa.

Mustikkapiirakkani onnistui, mutta nyt on matolla tahroja, vaikka kuinka varovasti piirakkaa käsittelin, no vesi on lian lääke ja itse tehden, itse myös vahingon korjaan.
    Laitoin liian paljon mustikoita ja aika kosteaksi jäi , mutta on se niin hyvää.

La Promesa päivä, nyt olen hieman pettynyt, kun sain tietää, että Jana kuolee sarjassa, sitä en olisi halunnut, kauniit loput pitäisi aina olla, no katson nyt kumminkin.
    No markiisitarkin saa tuomionsa kahleissa vankivaunussa istui.
    Elän varmaan liika sarjan mukana ja sitten mieli pahoittuu, kun käsikirjoitus näin muuttuu.

Menen kiertelemään nuo kukkani ja sitten jotain kohentelen ennen iltapäivää, jolloin se pitkä istunto alkaa.
    Mukavaa päivää kirjoittelijat;)
  7. Kaunis pilvetön taivas oli näkymä kun silmäni avasin, lupausta siitä, että kesää kohti mennään.
    Tuli sellainen tunne, että ei voi murehtia mitään, kunpa näin voisikin ajatuksiaan muokata ja elää sään mukaisesti.
    Kadulla hiljaista, kaikki ottavat viikon rasitteiden kerääntymisen huolineen ja leväten yrittää ne karkottaa.
    Hyvä uni ja kaunis sää saa mielen mukavaan vireeseen ja voi suunnitella jotain kivaa päivänsä viettoon.

Minun mieleni oli tänä aamuna sillä mallilla, että mustikkapiirakan teko auttaisi maistuvaan päivään ja viimeisiksi jääneet mustikatkin alkaisivat lopun nähdä. niiden kulutus kiihtyy, kun muuta marjaa ei enää ole.
    No vielä on monta rasiaa, mutta onhan kesään vielä aikaa.
    Minulle on tämä paha tapa juuttunut, tykkään leipoa sunnuntaiaamuisin,, hiljaista ympäristössä, vain radio luonto ohjelmien kanssa seurana.
    Siinä radiota kuunnellessa moni asiakin saa uuden oivalluksen.

Kiitos Paloma rohkaisusta ja onnea kirjasi aineiston hankkimisessa, ei olisi minusta tuohon hommaan.

Eihän tuo äänestäminen mitään houkutusta minullekaan anna, mutta vaalikoneella kävin ja etsin ehdokasta mietteineen ja löytyi sieltä yksi joka oli melkein kaikessa samaa mieltä kanssani.
    Tämä aluevaali puolella, kunnallisvaalitestin myös tein ja aivan vika porukkaan siellä löysin, mutta asia sen verran tuttu, että oma ehdokas löytyy.

Ramoona nuo kevään merkit herkästi löytää ja puuhaakin niiden tiimoilta löytää.
    Teillä vielä voimia matkustaakin ja jaksatte kiertää maailmaa, olisihan se ihanaa, mutta nyt se puoli elämästä on pois suljettu.
    No en sitä sure, muistot onneksi monesta vielä löytyy, muisti siltä osin melko hyvä, mutta keväällä ennen vanhaan puhuttiin, että mielisairaudet keväisin lisääntyy, kai se jotenkin sitten mielialaankin liittyy.
    Uskoni on vahva, että kyllä tämä tästä kohenee, olen vaan altis kaikelle mikä mieltä vaivaa.

Kiva kuulla, että korpikirjailija kuntoutuu pikkuhiljaa, kyllähän tämä kevät ja aurinko intoa lisää paranemisessakin, mutta hitaasti ja rauhallisesti on paras edetä.

Oikein kaunista sunnuntaipäivän viettoa kirjoittajat;)