Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Ramavit
profiilit
Ramavit
Ramavit
Vapaa kuvaus
Aloituksia
0
Kommenttia
317
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kuka on väittänyt, että ateismi johtuisi jumalasta?
Ateisti ei usko jumaliin, koska siihen ei ole mitään syytä.
16.02.2026 22:02
>> Luomiskertomus on kirjoitettu ihmisen näkökulmasta.
Miksi siis pronssikautisia uskomuksia esitetään Jumalan sanana?
16.02.2026 13:07
Höpö höpö. Paavali ei mainitse mitään vuosilukuja. Hän kyllä väitti tulevansa ylös temmatuksi yhdessä kuolleista nousevien kanssa, kun Jeesus vielä hänen elinaikanaan palaisi. Kolbrin Bible on kirjoitettu vasta joskus viime vuosisadan alussa. Sen "ennustama" lentämisen oppiminen oli silloin uutta ja ihmeellistä.
15.02.2026 15:17
Tieteen on mahdotonta käsitellä jumalia muuta kuin uskomuksina ja matematiikassa ja luonnontieteissä ei ollenkaan. Väitteillä ei tehdä mitään todelliseksi.
15.02.2026 14:47
Kukaan ei voi osoittaa mitään jumalaa olevaksi, saati että se olisi vastannut rukouksiin.
Miksi siis pitää "löytää" Jumala ja miksi sitä on rukoiltava?
15.02.2026 14:08
>> Kuoleman jälkeinen elämä on totta, mikään muu ei ole mahdollista.
Perustele, äläkä vain vänkää kakaramaisesti!
15.02.2026 13:24
Ei ole.
En usko.
Ei usko sekään.
15.02.2026 13:18
Raamatussa viitataan useasti mm. luomiskertomuksiin ja vedenpaisumukseen ja aina kirjaimellisesti tapahtuneina tosiasioina. Nykyään tiedetään, että nämä ovat vain tarinoita ja se on ainoa syy väittää niitä symbolisiksi. Miksi maailmankaikkeuden luoja ei osannut ilmaista itseään ymmärrettävästi, vaan tuotatti kokoelman puutaheinää, jonka symbolista merkitystä voidaan vain arvailla?
15.02.2026 13:14
"Hullukin käy viisaasta, jos on vaiti, järkevästä, ellei suutaan avaa".
15.02.2026 12:01
>> Miksi juuri Genesiksen kohdalla pitäisi yhtäkkiä unohtaa kirjallisuuden laji?
Mikä on Genesiksen kirjallisuuden laji? Jos jollain jumalalla oli sormensa pelissä, miksi ei pystynyt inspiroimaan kirjoittajia ylittämään tiedossa sen ajan ihmisten kuvitelmat? Mistään inspiraatiosta ei ole jälkeäkään koko kirjassa.
14.02.2026 23:26
>> miksi uskovaiset saa valehdella
Seuraavat vain paskaa puhuneen Herransa esimerkkiä.
13.02.2026 18:21
Ei tarvitse mennä merta edemmäksi kalaan. Tietoisuus ja persoonallisuus on sidottu aivoihin. Ne muuttuvat aivojen mukana ja sammuvat aivojen sammuessa. Muusta ei ole näyttöä.
13.02.2026 18:05
Niin kauan kuin kenelläkään ei ole esittää ensimmäistäkään todistetta, ei ole mitään syytä uskoa. Se olisi haihattelua. Niinpä henget, jumalat ja muut menninkäiset ovat kaikki saman arvoisia. Kunnes toisin todistetaan, voi yhtä hyvin sanoa, ettei niitä ole.
13.02.2026 17:59
>> Se, onko Jumalaa olemassa tai henkiä, ei ole uskon asia.
Se nimen omaan on uskon asia. Kaikki sellaiset, mistä ei ole mitään evidenssiä ovat uskon asioita. Jos olet toista mieltä, osoita minkä tahansa jumalan, hengen tai sielun (uskonnollisessa merkityksessä) olemassaolo.
13.02.2026 17:02
Millaisen vastauksen olet sieltä valinnut?
12.02.2026 17:40
>> Voisitteko näyttää miten kuolleesta aineresta tehdään elävä.
Tuollaiset pyynnöt osoittavat esittäjänsä joko trolliksi tai tahallisen tietämättömäksi. Elämän syntyä ei ole selvitetty. Se on kerrottu moneen kertaan. Tiedetään, mitä siihen tarvitaan ja tiedetään, että kaikki osat voivat syntyä oikeissa olosuhteissa spontaaneilla reaktioilla. Monet useallakin eri tavalla. Kukaan ei väitä elämän synnyttänyttä tapahtumasarjaa yksinkertaiseksi. Mutta kun on aikaa – siihen meni satoja miljoonia vuosia – ja koekenttänä oli koko maapallo, hyvin pienikin todennäköisyys voi toteutua. Mitään taikuutta ei tarvittu.
Uskomuksia elämän synnystä kuolleesta aineesta vaikkapa ämpärissä oli kirkonmiehilläkin vielä uudella ajalla. Raamatun mukaanhan senkin pitäisi onnistua – laitapa ne elottomat aineet ämpäriin pyydä jumalaasi toimimaan:
12 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö,
13 ja mitä hyvänsä te anotte minun nimessäni, sen minä teen, että Isä kirkastettaisiin Pojassa.
14 Jos te anotte minulta jotakin minun nimessäni, niin minä sen teen.
11.02.2026 19:46
Heprean sana תנין on käännetty Raamatuissa milloin mitenkin: lohikäärme, käärme, valas, meripeto... Vain vanhassa Bibliassa puhutaan valaskalasta. Siellä Joonan nielaissut otus on Joonan kirjassa kala, mutta Matteuksessa valaskala.
11.02.2026 17:00
Tällä palstallakin on pyörinyt yksi.
11.02.2026 16:21
Ei tiedetä. Ns. Planckin eepokki, eli ensimmäiset 10⁻⁴³ s, on hämärän peitossa. Tällä hetkellä tiedetä, miten sitä olisi mahdollista selvittääkään.
11.02.2026 16:13
Jos huolesi on keskustelun taso ja tuo on parasta mihin pystyt, voisit pysyä poissa. Tuollainen on paljon ärsyttävämpää kuin Varman tekoälypläjäykset.
11.02.2026 15:52
2 / 16