Vapaa kuvaus

Olen kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista, urheilusta, elokuvista, kirjallisuudesta, valokuvista, ruuasta - tai siis hyvästä ruuasta - juomisesta, onkimisesta, maalaamisesta, kävelemisestä, nukkumisesta, ajattelemisesta, keskustelemisesta, kylttyyristä, luonnosta, eläimistä, elävistä, puutarhanhoidosta, uhkapeleistä, korttipeleistä, matkustamisesta ja tietenkin omasta perheestäni. Yritän olla tietävä ja terävä, mutta myös nöyrä ja kiitollinen. Nautin elämäni jokaisesta jäljellä olevasta päivästä menneiden päivien lisäksi. Tässä iässä Stephen Hawkingin ajatus maailmankaikkeuden kiepsahtamisesta takaisin rutistumisvaiheeseen niin, että näkee tulevaisuuteen, muttei muista menneisyyttä, kiinnostaa ja viehättää yhä enemmän. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

2050

Kommenttia

25519

1. Yritä vaan jaksaa, koska nyt minun ja muiden lisäkseni myös Tony Blair ja brittihallitus on vain lisännyt maataloustukikritiikkiään. Lue myös tämän päivän Hesarista pääkirjoitustoimittaja Paavo Raution viisas kolumni. Ristiretkellesi on tullut yhä usemapia vastuksia.

Monessa paikassa olet asunut. Käypä joskus vieraillakin mailla. Norjassa kannattaa kuitenkin vain piipahtaa, koska siellä on maailman korkein maataloustuki ja maailman kalleinta ruokaa.
  2. En ole tänään kovinkaan paljon miettynyt asioita. Olen vain kirjoitellut tänne jo aiemmin mietittyjä asioita. Olen seurannut asioita sen verran kauan, että miettimistä ei ole tarvinnut suorittaa yhden päivän aikana.

Yltiöliberalismi on sinulle liian vaikea käsite, että sitä kannattaisi tässä tarkemmin pohtia. Sanotaan nyt vaikka näin, että se naisesi ei ole yltioliberalisti, vaan tuntee ihan normaalia vapauden kaipuuta, kun on joutunut sun naamaasi tarpeeksi tuijottamaan. Ja nyt se sitten käy vieraissa eikä edes salaa sitä sulta. Siinä on jo pikkasen sitä yltiömäisyyttä.

Ylijäämää ei maataloudessa tunneta. On vain ylituotantoa, joka on saatava vaikka pilaantuneenakin jonkun muun maksettavaksi. Se ei ole utopiaa, vaan valitettavasti totisinta totta. Tätä jatkuvuutta en väheksy, se suorastaan kiusaa minua, kun tiedän, ketkä joutuvat maksamaan laskun.

Suomalaista maataloutta en vihaa enkä ole koskaan vihannut. Olen itsekin harjoittanut pienimuotoista harrastelijamaataloutta ja olen jopa kerran ollut haastateltavana eräässä lehdessä tämän harrastuksen osalta, kun toimittaja ihmetteli kasvimaani tuotteiden komeutta. Erityisen ylpeä olen punajuuri- ja porkkanatuotantoni korkeasta laadusta. Tukea en ole saanut koskaan yhtään tähän viljelytoimintaani. Luulen, että kepulit ovat siinä syrjineet minua kuten monia muitakin pienviljelijöitä.

En vihaa myöskään muiden maiden maataloutta, sillä ulkomailla oleskellassani en halua kuitenkaan tilata ruokaa Suomesta saakka. En ole vielä kertaakaan sairastunut ulkomaisesta ruuasta. Vain kerran on ripuli yllättynyt ulkomaanmatkalla ja sekin tapahtui kotimaassa Ruotsin laivalta jo palattuani. Ruoka lienee ollut suomalaista.
  3. Noinhan se menee. Stalinistien tavoite oli muuttaa Suomikin sosialistiseksi valtioksi. Heidän mielestään tämä voisi tapahtua väkivaltaisen vallankumouksen avulla. Hertta Kuusinen oli jo esistalinisti, joka julisti Tshekkoslovakien tien meidänkin tieksemme.

Demarit olivat jo varhain irtisanoutuneet väkivaltaisesta vallankumouksesta. Demarien aatesuunnan ydin oli ja on reformistisessa politiikassa, jossa ei pyritä yhteiskuntajärjestelmän kumoamiseen väkivalloin, vaan demokratiaa kunnioitetaan. Sittemmin pyrkimyksestä muuttaa yhteiskuntajärjestyksen perustaakin on luovuttu, koska reformistisella politiikalla on saavutettu pääosa asetetuista tavoitteista. Sosialismin tilalle tuli hyvinvointiyhteiskunta-ajattelu.

SKP:n enemmistö oli stalinisteja maltillisempi. Se oli valmiimpi odottamaan sellaista tilannetta, jossa kansan selvä enemmistö tukisi vallankumousta. Vähemmistö eli stalinistit olisi ollut valmis vallankumoukseen välittömästi, jos heille olisi näytetty siihen - tässä tapauksessa kai - punaista valoa.

SKDL ei kattojärjestönä ollut erityisen vallankumouksellinen, mutta tarkoituksena lienee ollut kattojärjestön avulla saada myös maltillisempien äänestäjien tuki. SKDL:n johtohenkilöistä esim. Ele Aleniusta ja Kalevi Kivistöä voitaneen luonnehtia ajattelultaan melkeinpä sosiaalidemokraateiksi.

Erityisesti vallankumoushaluiset stalinistit pitivät demareita luopioina ja luokkapettureina. Suomessa demarien ja kommunistien välit ovat olleet kaikkein huonoimmat ja SDP:n "jo riittää" -politiikka todennäköisesti pelasti Suomen komunistien kaappaukselta. Ns. asevelisosialistit liittoutuivat kokoomuslaisten porvarien kanssa kommunismia vastaan ja saivat tähän rahallista tukea CIA:lta. Myöhemmin USAn suurlähettiläät ovat lausunnoissaan kiittäneet SDP:n tannerilaista enemmistöä sitä, ettei Suomi ajautunut sosialismiin.

Demarien piirissä esiintyi toki vasemmistolaista radikalismia 60-luvulta lähtien, mutta kovin kumouksellista se ei ollut.
  4. pessimismiltä ja lähes apokalyptisella tuhonennustamisella. Arvelisin, etteivät sinulla nyt kuitenkaan ole ihan kaikki palapelin palaset kohdallaan. Päätelmäsi perustuu siihen, että jonkun vielä väärinpäin olevan palasen täytyy sopia johonkin kohtaan. Muuten teoriaasi tai uskoosi tulee heikko kohta.

Nykyisin hyödynettävästä öljystä valtaosa sijaitsee Lähi-idän arabimaissa. Näissä maissa on voimasta USA-vihamielisyyttä. Ei tämä syvälle juurtunut vihamielisyys ainakaan valheilla lähde. USAn pitäisi siis aseilla saada koko öljyntuotanto valvontaansa. Uskotkohan tuohon nyt ihan itsekään. USAn pyrkiminen väkivalloin öljyntuotannon monopoliasemaan vierailla mailla heittäisi koko muun maailman sitä vastaan. Ei muuallakaan ihan tyhmiä olla. Jos USAlla on tarkoitus varmistaa vain oma öljyn saatavuutensa, sillä alkaa olla jo tulipalokiire, sillä Kiinan osuus öljynkulutuksesta kasvaa hurjaa vauhtia ja juuri Kiinan talouskasvu on öljyn nopeamman aikataulun hupenemisen suurin uhka.

Öljyssä tulee myös jossain vaiheessa talousteorioiden rajahyödyt vastaan. Öljyn kahmiminen omiin käsiin panisi vauhtia Venäjän kaasu- ja öljytuotannolle sekä Pohjanmeren öljyn kysynnälle. Lisäksi Kanadan ja olikohan se Venezuelan maaperiin on sitounut paljon öljyä, mutta se on siitä niin hankalasti erotettavissa, ettei tuotanto nykyisellään ole kannattavaa.

Täytyy myös muistaa sellainen vanha totuus, että se joka ehtii ennen muita kehittämään öljylle vaihtoehtoisia ratkaisuja, on siinä muita edellä sitten, kun näiden vaihtoehtojen aika koittaa. Kaikkein öljyriippuvaisivampia ovat moottorikäyttöiset liikennevälineet. Voiteluun voitaneen käyttää synteetisiä ja kasvipohjaisia öljyjä. Teollisuuden pyörät saadaan pyörimään ydinvoimalla ja muilla energiamuodoilla. Ja esim. vetyautojen kehittelyä jo harrastetaan ainakin Saksassa. Eli minä olen jonkin verran optimistisempi, mutta en ala väittämään suurella rintaäänellä, että siihen on myös aihetta.
  5. Terve Aku!

Olen jokseenkin täsmälleen samaa mieltä kanssasi näistä suurista asioista ja eritoten tästä öljykysymyksestä. Mutta se, että asioita vastustetaan lisäämällä ongelmia, mitä EU:n ylituotantopainotteinen maatalouspolitiikka aiheuttaa, sitä en käsitä. Käsitän kyllä sen, että ihmiset sanovat ei, kun muuta eivät tunne voivansa. Maatalous on toki pieni asia siihen kokonaisuuteen verrattuna, mutta ei kai sen seurauksena voi silti ymmärtää sitä, että menetellään kaikessa mahdollisessa mahdollisimman tyhmästi.

Sinä olet Aku maailmanlopun ennustaja. Sellaisia on ollut aiemminkin. Ennusteiden totetuminen on vain aina siirtynyt kauemmas. Oletat, että tämä rahataloudeksi nimittämäsi koneisto on sokea kaikille seurauksille. Että se tavoittelee vain lyhyen aikavälin voittoja. Jos jokin katastrofi tulee ja öljy loppuu, se vaikuttaa ensin niihin, jotka ovat kaikkein riippuvaisimpia öljystä. Eivätkö he ole juuri näitä samoja amerikkalaisia?

En olisi ihan niin pessimistinen, sillä tällä rahataloudellakin on taipumus haistaa ennakoiden uusi rahastuksen mahdollisuus. Tämä uusi mahdollisuus on uudet enrgiamuodot. Jokainen tajuaa, että öljyn loputtua tarvitaan jokin korvike ja mitä lähemmäs tuo tynnyrin tyhjeneminen tulee, sitä ponnekkaammin haetaan sitä korviketta. Kuka parhaan korvikkeen keksii, siitä tulee uusi energiapohatta. Itse veikkaan ydinvoiman uutta tuloa muodossa tai toisessa, kunnes jotain parempaa kehitetään.
  6. Aulan suhteen olin väärässä. Luotin tässä aivan liiaksi Keskustaa lähellä olevan sanomalehti Keskisuomalaisen kertomiin tietoihin, joiden mukaan Aulalla ei ole mitään kosketusta lapsikysymyksiin lehden pitäessä nimitystä puhtaasti poliittisena palkkiovirkana. Lastensuojelun Keskusliiton toiminnassa mukanaoleminen varmasti pätevöittää ihmistä lapsikysymyksiin, sillä lastensuojelukysymykset ovat ehdottomasti tämän ajan ongelmallisempia asioita lapsikysymyksissä. Eri tavalla tämä kysymys kietoutuu yhteen päihdekysymysten kanssa, joten hyvä meriitti hoitaa tehtävää olisi sosiaalialan laaja tuntemus. En tiedä, onka hakijoissa ollut tällaisia henkilöitä. Mutta väitteeni on siis kuitenkin virheellinen ja myönnän tässä sen vääräksi.

Keskusta on leimallisesti tulonjakopuolue. Aluepolitiikka ja maatalouspolitiikka sen keskeisenä osana on perikeskustalainen idea yhteiskuntamme olemuksesta. Tästä mallista ja samalla oman kannatuksensa turvaamisesta se pitää kynsin hampain kiinni, vaikka se tuli maksamaan veronmaksajille kuinka paljon tahansa.

Keskustan aluepolitiikka eroaa muiden puolueiden aluepolitiikasta siinä, että Keskusta ei edellytä taloudellisesti kuntarakennetta. Toimiva aluepolitiikka suosii aluekeskuksia, mutta Keskustan maatalousvetoinen aluepolitiikka taas suosii asutuksen pitämistä mahdollisimman hajallaan. Muut ovat siis valmiit pitämään koko Suomen asuttuna, mutta Keskusta haluaa vielä alueillakin kustannuksista välittämättä hajottaa asutusta mahdollisimman laveasti. Tässä on olennainen ero aluepoliitikoissa.

Hajasijoitukset ovat ilmiselsvästi Keskustan politiikassa vain aluepolitiikasta lähtevä ajatus. Tämä tuli selkeästi ilmi, kun kuntaministeri Manninen oli lyönyt lukkoon sijoitettavien määrän ja sijoitettavat virastot sekä ehdotuksen sijoituspaikkakunnista. Demarit ja Kokoomus älähtivät, kun tämä ilmi ja koko homma menikin onneksi uuteen suunnitteluun. SDP:n ja Kokomuksen mielestä hajasijoitusta tulee tarkastella virastojen toimintaedellytysten kannalta. Jos toimintaedellytykset eivät heikkene, voidaan aluepoliittisia hajasijoituksia tehdä. Keskusta taas vähät välittää toiminnallisista ededllytyksistä, mikä valkeni kaikille tämän Mannisen operaation jälkeen. Tässä on se olennainen ero.

Jokainen yritys toimii suunnitelmallisesti. Yksikään yritys ei lähde suunnittelussaan siitä, että sijoittaa yrityksensä sinne, missä yritystoiminta on ollut jo pitkään kuollutta. Yritys tutkii toimintaedellytyksiään joka kantilta ja sijoituspaikka on tässä yksi. Jos yritykselle on tärkeää markkinoiden läheisyys esim. kesäsesonkituotteisssa, ei se varmasti perusta yritystään jonnekin Perä-Pohjolan korpeen. Ja jos yritykselle on tärkeää meriyhteys tai lentokenttäpalvelujen läheisyys, se tuskin lähtee jonnekin Itä-Savoon. Kyllä tällaista suunnitelmallisuutta toki tarvitaan.

Edellisen hallituksen ei-poliittisista virkanimityksistä tulee nyt äkkipäätä mieleen vankeinhoitolaitoksen ylijohtajan nimitys.

YLE ilmeisesti sitten harrastaa myös poliittisia virkanimityksiä. Ilmankos siellä on paljon näitä kepuleita ja demareita.