Vapaa kuvaus

Olen kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista, urheilusta, elokuvista, kirjallisuudesta, valokuvista, ruuasta - tai siis hyvästä ruuasta - juomisesta, onkimisesta, maalaamisesta, kävelemisestä, nukkumisesta, ajattelemisesta, keskustelemisesta, kylttyyristä, luonnosta, eläimistä, elävistä, puutarhanhoidosta, uhkapeleistä, korttipeleistä, matkustamisesta ja tietenkin omasta perheestäni. Yritän olla tietävä ja terävä, mutta myös nöyrä ja kiitollinen. Nautin elämäni jokaisesta jäljellä olevasta päivästä menneiden päivien lisäksi. Tässä iässä Stephen Hawkingin ajatus maailmankaikkeuden kiepsahtamisesta takaisin rutistumisvaiheeseen niin, että näkee tulevaisuuteen, muttei muista menneisyyttä, kiinnostaa ja viehättää yhä enemmän. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

2050

Kommenttia

25514

  1. En edusta täällä mitään meidän puoluetta. Näen vain Keskustan harjoittaman politiikan tuhoisana Suomelle ja suomalaisille. Jos kirjoitan jotain päivittäin, sinä varmaan sitten käytät aikaasi sen lukemiseen, kun olen noin tarkkaan asian laskenut.

    Itsemurhiin en puutu, mutta väkivaltarikollisuudesta ja rikollisuudesta uskon jotain tietäväni, kun olen aiemmin sellaisten asioiden parissa työkseni puuhastellut. Poliittisilla ohjelmilla voidaan vaikuttaa ja on myös vaikutettu rikollisuuteen. Tämä on minusta päivänselvää ja siitä löytyy useita esimerkkejä. Selkein esimerkki tästä löytyy liikennerikollisuuden piiristä, mutta ei siitä nyt sen enempää. Kriminaalipolitiikassa on ollut ollut jopa suuntaus, jonka yhtenä sloganina on ollut se, että hyvä sosiaalipolitiikka on parasta kriminaalipolitiikkaa. Kyse on nimenomaan poliittisista ratkaisuista, ei pelkästään niistä syvemmistä vesistä, joilla toki on oma roolinsa niilläkin.

    Minusta on ihan uskottavaa sellainen selitys, jossa markkinataloudesta pyritään ottamaan kaikki mahdollinen hyöty irti niin, että jaettavaa on mahdollisimman paljon. Uskottavaa on myös se, että jaettavan paras tasausmalli on se, että tuon jaettavan tuottamiseen osallistuvat kaikki. Se luo parhaan legitimiteetin osallistua kakun jakoon. Keskustan politiikka, siis aluepolitiikka suosii sitä, ettei kaikille anneta mahdollisuuksia osallistua tällä osallistumisperiaatteella kakun tekoon ja jakoon.

    Kannatan tulonjakopolitiikkaa kuten ilmeisesti sinäkin. Mutta ennen sitä pitää luoda parhaat mahdolliset edellytykset tulonjakopolitiikalle niin, että se tulee poliittisesti yleisesti hyväksytyksi. Nyt ollaan tilanteessa, jossa työssäkäyvä väestö ei tunne kovin suurta solidaarisuutta työttömiä kohtaan. Siksi kaiken maailman aluepolitiikasta pitää luopua ja asettaa työllisyyspolitiikka aina sen edelle. On siis kyse politiikan prioriteeteistä.

    Itse en mustamaalaisi markkinaliberalismi ihan niin kovalla kädellä kuin teet. Politiikalla kyetään pitää sitä aisoissa. Yritykset eivät toimi yksin tässä maailmassa, ne tarvitsevat mm. markkinoita eli niitä samoja ihmisiä, jotka työskentelevät hiki hatussa. Suomessa on vahva ay-liike, joka on yksi markkinaliberalismin vastavoima. Ja on muitakin, esim. kansainvälinen suuryritys Nokia se vaan sinnittelee ja pitää pääkonttoriansa edelleen Suomessa ja työllistää suuren joukon suomalaisia. Itse asiassa Nokia yrityksenä pelasti Suomen vielä suuremmalta lamalta. Tämä puoli asioista unohtuu helposti.

    Kansallinen aluepolitiikka ei suinkaan ole merkityksetön. Onhan se nähty täälläkin käydystä keskustelusta, miten suurta eripuraa se aiheuttaa. Jos markkinaliberalismia halutaan poliittisesti valvoa, ei ole kovin hyvä lähtökohta, että valvomiseen halukkaat lähtevät täysin eri linjoilta ja riitelevät keskenään.
  2. Kyllä se vaan on Kepusta kiinni, että huono-osaisuus kumuloituu jollekin alueella. Keskustan politiikka on sitä, että ihmiset pidetään asuinsijoillaan väkisin, ei anneta mahdollisuuksia parempaan. Olen tässä ympärillä pyrkinyt osoittamaan, että ongelman nimi on suhteellinen liikaväestö. Historiallisesti ongelmia on aina tullut siellä, missä on suhteellista liikaväestöä. Pohjanmaan puukkojunkkarikausi johtui pääosin aikoinaan juuri tästä samasta asiasta.

    Kun ihmiset voivat tasa-arvoisesti hyvin, ongelmat vähenevät. Huonot asiat eivät ole mikään perityvä ominaisuus siinä mielessä, että kansasta määrätty osa aina tappelee tai tappaa itsensä. Eri aikoina ja eri paikoissa nämä osuudet vaihtelevat hyvinkin rajusti. Nyt esim. parhaiden ja tasa-arvoisempien seutujen (Uusimaa, Pohjanmaa) ongelmat ovat 3-6 kertaa pienemmät kuin jossain Lapissa, Pohjois-Karjalassa ja Kainuussa.

    Kaupunkien lähiöissä ongelma on sama silloin, kun suhteellinen köyhyys lisäntyy. Resepti ei olekaan se, että pakkomuutetaan väestöä, vaan muuton on tapahduttava aina realistisesti ja vähitellen työtilaisuuksien perässä. Koska Keskusta vastustaa tätä, tapahtuu aina kertarysäysmuuttoja, mikä synnyttää vain lisää ongelmia.

    Itsemurhat ym. eivät tietenkään ole suoranaisesti Keskustan syytä. Keskusta kuitenkin politiikallaan mahdollisesti jopa tietämättään ylläpitää sellaisia rakenteita, joissa liikaväestöoneglmia syntyy tai ne pahenevat ja tästä sitten seuraavat muut ongelmat.

    Uskon, että työ ja suhteellisen tasainen toimeentulo kansan piirissä on paras keino ehkäistä monenlaisia ongelmia. Ne pitävät ihmiset sosiaalisen kontrollin piirissä ja yhteneistävät moraali- ym. käsityksiä. On erittäin vaarallista lähteä siis myös yltiöliberalismin tielle, jossa kasvatetaan tuloeroja. Mitä enemmän medel-Svenssoneita, sen paremmin ovat asiat.
  3. Mistä lähtien olet lukenut Vaasan seudun tai Pohjanmaan Itä-Suomeen taikka Pohjois-Suomeen. Minä puhuin nimenomaan Lapista, Pohjois-Karjalasta ja Kainuusta. Pohjanmaan olen maininnut alueena, jossa kertomiani ongelmia ei enää ole. Korostan sanaa "ei enää".

    Se, ettei niitä enää ole, johtuu siitä, että alueen liikaväestöongelma on jo aikaisemmin ratkaistu. Muuttoliike Pohjanmaalta on ollut valtaisaa vuosisatojen saatossa. Nyt ollaan tilanteessa, jossa alueen taloudellinen kantokyky riittää elättämään kaikki asukkaat suhteellisen tasapuolisesti.

    Kertomukseni perussanoma oli siis se, että siellä missä on paljon asukkaita kuten ruuhka-Suomessa, huonoja asioita voi silti olla asukaslukuun suhteutettuna selvästi vähemmän kuin haja-astusalueilla, joissa on mainittua suhteellista liikaväestöä. Tätä liikaväestöä on myös kaupunkien lähiöissä, mutta heidän osuutensa näyttää kuitenkin olevan vähäisempi kuin haja-asutusalueiden vastaavan väestön osuus Lapissa, Pohjois-Karjalassa ja Kainuussa. Itse asiassa läntinen Uusimaa lienee kaikilla kertomillani mittareilla paremmassa tilanteessa nykyisin kuin jopa Pohjanmaan ruotsinkielinen rannikkoseutu, joka on ollut aiemmin Suomen vaurainta osaa. Kun vaurautta riittää kaikille asiat ovat hyvin.