Vapaa kuvaus

Olen kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista, urheilusta, elokuvista, kirjallisuudesta, valokuvista, ruuasta - tai siis hyvästä ruuasta - juomisesta, onkimisesta, maalaamisesta, kävelemisestä, nukkumisesta, ajattelemisesta, keskustelemisesta, kylttyyristä, luonnosta, eläimistä, elävistä, puutarhanhoidosta, uhkapeleistä, korttipeleistä, matkustamisesta ja tietenkin omasta perheestäni. Yritän olla tietävä ja terävä, mutta myös nöyrä ja kiitollinen. Nautin elämäni jokaisesta jäljellä olevasta päivästä menneiden päivien lisäksi. Tässä iässä Stephen Hawkingin ajatus maailmankaikkeuden kiepsahtamisesta takaisin rutistumisvaiheeseen niin, että näkee tulevaisuuteen, muttei muista menneisyyttä, kiinnostaa ja viehättää yhä enemmän. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

2048

Kommenttia

25503

  1. Eniten venäläisestä energiasta olivat riippuvaisia Unkari ja Slovakia sekä Saksa. Unkari ja Slovakia jatkoivat tuontia Venäjältä paitsi sinä aikana, kun putki oli sodan vuoksi vaurioitunut eikä Ukraina alkanut sitä korjaamaan. Saksa ja muut Venäjän energiasta riippuneet valtiot ovat joutuneet korvaamaan tuontia muista maista. Näitä ovat Lähi-idän öljyvaltiot ja USA sekä eräät muut Pohjois-Amerikan valtiot ja jossain määrin esim. Norja.

    Parhaiten on mennyt niillä, jotka älysivät ajoissa vähentää energiariippuvuuttaan Venäjästä. Näiden onnellisten joukkoon kuuluu myös Suomi, joka edellisen hallituksen aikana ajoi voimakkaasti vihreää siirtymää ja Venäjän energiatuonnin vähentämistä. Vihreät on meillä pitäneet kumpaakin teemaa vahvimmin esillä ja kunnia tästä kuuluu paljolti heille. He ovat ajaneet niin puhdasta energiaa kuin Venäjä-riippuvuuden alasajoa erityisesti Ville Niinistön johdolla.
  2. Keskustanuoret ovat ehdottaneet aiemmin seksityöstä uutta virikkeellistä elinkeinoalaa maaseudulle. Sillä voisi olla siis myös työllistävä vaikutus, jos asiakaskunta naisväen puutteessaan innostuisi kaupankäyntiin. Voisiko tällaiset palvelut ottaa myös kotitalousvähennyksen piiriin? Ehkäpä.

    Kysyntätarve naisista lienee maasedulla huutava. Erilaisia pariutustapoja on yritetty. Maatalousmessuilla on markkinoita kaikenlaisia kontaktipalveluita, jossain vaiheessa venäläisten tyttöjen bussiturismi toi helpotusta ja onhan tv:ssäkin pyörinyt pitkää "maajusille morsian" ohelma. Minusta kaikenlaiset viritelmät ihmisen yksinäisyydestä aiheutuvien ongelmien voittamiseksi ovat tarpeen. Yksinäisyys ja kelpaamattomuuden tunne voivat johtaa mielenterveys- ja päihdeongelmiin, minkä asiaan tulee suhtautua periaatteessa vakavasti ja näihin ratkaisukeinoihin myönteisesti.

    Ongelma on kepulaisen aluepolitiikan seurausta. Kepussa ei ole ymmärretty, ettei maaseutua voi pitää väkisin asuttuna. Sellainen politiikka on johtanut siihen, että ensisijaisesti nuoret naiset ovat paenneet maaseudulta vihreimmille laitumille. Maaseutu on muuttunut ukkojen, akkojen ja paikallee jääneiden peräkammarin poikien asuinsijaksi. Suomalainen kauhuelokuva kuvaa tilannetta tragikoomisesti ja yliampuvasti, mutta osuu silti maaliin. Yhteiskunnan ei ole annettu kehittyä luontaisesti markkinatalouden tahtiin. Osa maaseudusta olisi voitu antaa metsittyä, kun kerran menestymisen mahdollisuudet ovat olemattomat. On surullista, että poliittisen eduntavoittelun varjolla ihmisiä on ajettu tällaiseen umpikujaan.
  3. Avaaja on täysin oikeassa siinä, että Trump on liian aikaansaava. Hän saa päätöksillään kaiken aikaa erilaista pahaa ja huonoa aikaan. Ensin hän sotkee maailmantalouden tullipäätöksillään ja sitten hyökkäämällä Iraniin. Ne tulevat nyt ennen muuta kalliiksi USAlle mutta myös muulle maailmalle. Seuraavana vuorossa saattaa olla Grönlannin valtaaminen, mistä on jo annettu vihiä. Mies megalomaaninen narsisti ja täysseko. Niin pitkään kuin amerikkaiset antavat hänen säheltää, kaikki kärsivät kuten tähänkin asti. Vain Venäjä tuntuu olevan kiitollinen Trumpille.
  4. Aika kaksijakoiset ovat näkemykseni tällaisiin uutisiin. Länsimaista varsinkin eräiden Euroopan maiden uskallus aseistaa Ukrainaa aseilla, joilla voidaan iskeä syvälle Venäjän aluelle, on kasvanut. Katsoin tässä vastikään haastettelujakson, missä yhtenä haastateltavana olii venäläinen Sergei Karaganov, joka on toiminut sekä Jeltsinin että putlerin neuvonantajana. Hän edustaa venäläistä ajatettelua, mistä voi olla eri mieltä, mutta näihinkin ajatuksiin on hyvä perehtyä., On hyvä tietää, mitä potentiaalisen vihollisen joukoissa ajatellaan. Karaganovilla on tiedemiestaustaa myös USAssa, joten ei hän mikään ihan turha pohdiskelija ole.

    Karaganov on sitä mieltä, että Venäjä saattaa tehdä jossain vaiheessa taktisia ydinaseiskuja läntiseen Eurooppaan. Se olisi seurausta näistä Ukrainan iskuista Venäjälle, joita pidetään lännen proxy-sodankäyntinä. Karaganovin mukaan Venäjä voittaisi sodan Euroopassa. Ajatus perustuu siihen, että vastaydiniskua ei tulisi. USA ei haluaisi vaarantaa maataan iskemällä ydinasein eikä myöskään Ranskan ja brittien vastaiskuun uskota, jos Venäjän isku olisi rajoitettu Hiroshiman ja Nagasakin tapainen sotatoimi. Iskuja voitaisiin kohdentaa niin Ukrainaan kuin Nato-maihin Euroopassa. Karaganov sanoo, ettei hän toivo, että tähän ajauduttaisiin. Hänen mukaansa Venäjän suurin pidäke massiivisille iskuille on moraali, mitä hän korosti useaan otteeseen. Huolestuttavaa tässä on Venäjän käsitys siitä, ettei vastaiskua tule, mikä laskee ydinsodan kynnystä suuresti. Vastaisku siis tulisi vain siinä tapauksessa, että ydinisku kohdistuisi Yhdysvaltoihin tai eurooppalaisiin ydinasevaltioihin.

    Karaganovin mukaan Venäjä näkee Saksan päävihollisenaan. Hänen mukaansa revanssihenki nousee Saksassa. Hän sanoi, ettei Venäjä tule hyväksymään sitä, että Saksa hankkii ydinaseita. Venäjä tulisi estämään sen sotilaallisesti. Eurooppa on venäläisten silmin kaiken pahan alku ja juuri. Ja varsinkin Saksa on se suurin piru. Ohjelman amerikkalaiset asiantuntijat olivat hänen kanssaan samaa mieltä siitä, ettei Venäjän rajoitettuun taktiseen ydinaseiskuun vastattaisi ydinasein.

    Karaganov näkee Venäjän sotimisen oikeutettuna lännen aggressiivista laajentumispolitiikkaa vastaan. Amerikkalainen asiantuntijamielipide osin myötäilee tätä ajatusta siitä, että tilanne on aiheutunut Naton laajentumispolitiikasta. Asioita nähdään aika usein USAssa ja Venäjällä pitkälti samalla tavoin, mikä taas poikkeaa läntisen Euroopan tavasta hahmottaa kokonaisuus.

    Karaganov sanoo, että Eurooppa on suurin ongelma ja Venäjä ei ole Eurooppaa vaan Euraasilainen valtio, jonka tulisi suunnata katseensa kaikkiin muihin ilmansuuntiin paitsi länteen eli Eurooppaan. USAta hän ei sulje yhteistyökumppaneiden ulkopuolelle. Karaganovinkin ajattelu pohjautuu Napoleonin ja Hitlerin hyökkäyssotiin ja Euroopan pahuus ei ole kadonnut venäläisten mielistä. Karaganov ei uhoa millään sodankäynnillä vaan pyrkii mitä ilmeisemmin kertomaan sen, miten tilanteesta Venäjällä ajatellaan ja miten siihen reagoidaan. Jotenkin tähän venäläiseen ajattelumaailmaan kuuluu tietty messiaanisuus yhtenä jumalan valittuna kansakuntana. Yllätys ei liene se, että niin Venäjän kuin USAnkaan puolella ei osata tarkastella asioita pienten reunavaltioiden näkökulmasta. Ne nähdään puolin ja toisin etupiireinä ja taistelutantareina. Jos Venäjä kohdentaisi ydiniskun Eurooppaan, ehkä todennäköisimmät kohteet olisivat Ukrainan lisäksi Saksa ja Puola. Isku olisi ennen kaikkea varoitus siitä, että proxy-sodan on loputtava. Toisaalta erilaisten vastatoimien sisältö ja todennäköisyys ovat näissä aina ennalta arvaamatonta, mikä sekin pidättelee Venäjää. Mutta kaikkiaan sodan eskaloiminen on vaarallista, koska Moskovassa voi mennä jossain vaiheessa hermot, jos ohjuksia ja droneja alkaa lennellä Kremlin yläpuolella etsien tuhottavaa kohdetta.
  5. Länsimaissa suojellaan useitakin väkivaltaisia uskontoja ja historian saatossa islam ei suinkaan mene siinä kärkeen. Yksi tunnetuimmista uskontopohjaisista väkivaltapahtumista on juutalaisiin kohdistettu holokaust. Juutalaisia on toki vainottu pitkään Euroopassa ja USAssakin. Juutalaisten vainon taustalla on se, että juutalaiset surmasivat Jeesuksen eivätkä tunnusta häntä Jumalan pojaksi. Kristittyjen eri uskontokunnat ovat käyneet pitkään erilaisia uskonsotia, harjoittaneet miekkalähetystä ja väkivaltaista inkvisitiota. Meilläkin on uskonnon nimissä poltettu noitia roviolla, varsinkin Ahvenanmaalla. Venäjällä ortodoksien ylipappi siunaa ukrainalaisia tappavat aseet ihan erikseenkin. USAn puolustusministeri Hegseth kertoi, että itse Jumala oli ihastelemassa USAn tappokoneen tehoa Iranissa.

    Juutalaisten uskonto on myös hyvin väkivaltainen kuten ihan viime aikoinakin on nähty. Pakistan ja Intia ovat käyneet uskontopohjaisia sotia. Nykyajan terrorismissa islamistit ovat varmaan kärjessä, mutta ei ehkä niinkään valtiollisessa väkivallassa. Se että he erottuvat muiden uskontojen edustajien, johtunee paljolti siitä, että muissa uskonnoissa on tapahtunut suurimittaista maallistumista eli uskonnon valta-asema on heikentynyt. USAssa käydään tietosta vastataistelua tätä maallistumista vastaan ja keinoissa ei väkivaltaa tulla kaihtamaan. Nämä äärikristityt on eniten USAssa aseistetty ryhmä ja varustautuminen liittyy siihen, että tulevaisuudessa käydään nimenomaan uskonsotia. Tästä kannattaa lukea Atte Korholan erinomainen kirja "kristillinen äärioikeisto ja Trump". Kiirja on valaiseva esitys USAssa vallalla olevasta äärikristillisyydestä.

    Kaikissa uskonnoissa tuntuu olevan näitä helvetellisiä piirteitä yllin kyllin ja niin kristinusko kuin islam kehottavatkin väkivallan käyttöön ja surmaamaan erityisesti vääräuskoisia. Itse ajattelen, että ihminen tulisi paremmin toimeen ilman näitä uskontoja, jotka siirtävät vastuun pois kaikenlaisilla uskonnollisilla verukkeilla ja ajatuksillisilla vippaskonsteilla.