Vapaa kuvaus

Olen kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista, urheilusta, elokuvista, kirjallisuudesta, valokuvista, ruuasta - tai siis hyvästä ruuasta - juomisesta, onkimisesta, maalaamisesta, kävelemisestä, nukkumisesta, ajattelemisesta, keskustelemisesta, kylttyyristä, luonnosta, eläimistä, elävistä, puutarhanhoidosta, uhkapeleistä, korttipeleistä, matkustamisesta ja tietenkin omasta perheestäni. Yritän olla tietävä ja terävä, mutta myös nöyrä ja kiitollinen. Nautin elämäni jokaisesta jäljellä olevasta päivästä menneiden päivien lisäksi. Tässä iässä Stephen Hawkingin ajatus maailmankaikkeuden kiepsahtamisesta takaisin rutistumisvaiheeseen niin, että näkee tulevaisuuteen, muttei muista menneisyyttä, kiinnostaa ja viehättää yhä enemmän. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

2050

Kommenttia

25511

  1. Tämä trumpin tiedotustilaisuus oli pöyristyttävä. trump kertoi ja ihasteli USAn asevoimien operaatiota kuin joku pikkulapsi nähdessään uuden lelun. Samaa linjaa jatkoi sotaministeri hegseth. Hänen elää jossain räiskintäpelien maailmoissa ja näkee siinä sivussa uskonnollisia näkyjä. trumpinkin mukaan itse jumala oli paikalla ihastelemassa amerikkalaisten täsmäoperaatiota. Nämä alkavat olla jopa hullumpia kuin hitler aikoinaan. hitler ei tainnut sentään nähdä kaiken aikaa tällaisia hallusinaatioita.

    trumpilla ei ole mitään suunnitelmaa. Hän menee fiilispohjalta ongelmasta toiseen kunnes karahtaa lopullisesti karille. Nyt karilleajo alkaa olla lähempänä kuin koskaan. Sitä on vaikea välttää enää tacoilullakaan. Tulevan yönä nähdään, vieläkö tacolla mennään vähän matkaa vai rytiseeko kunnolla. Kumpikaan vaihtoehto ei lupaa erityisen hyvää kenellekään.
  2. Vertaan trumpia hitleriin enkä mussoliniin sen vuoksi, että trumpin potentiaalinen tuhovoima on verrannollinen hitlerin tuhovoimaan. mussolini on pikkutekijä maailman mitassa. putler on vaaralinen ydinaseidensa vuoksi ja trump kaiken asevoimansa vuoksi. Hulluuden osalta näitä on vaikea asettaa mielenvikaisuusjärjestykseen. Valtioiden pitäisi järjestelmätasolla herätä siihen, että psyykkisesti häiriintyneillä narsisteilla on intohimoinen tarve saavuttaa valtaa. Tämä intohimo yhdistettynä heidän mielenvikaisuuteensa tekee heistä vaarallisia koko maailmalle. Nyt näitä hulluja on taas vino pino eri sotaisten maiden johdossa samaan aikaan. Niin kuin noita sata vuotta sitten oli ja sen seuraukset tiedämme, jos olemme tutustuneet historiaan.

    Valtiot, sijoittajat ym. tekevät nyt taloudellisia valintojaan. Kun itse seuraan myös sijoitusmaailmaa, tiedän, että amerikkalaiset investointipankkiirit pitävät nyt peukkujaan alaspäin. Se johtuu siitä, että öljyn hinnan raju nousuu ruokkii inflaatiota, mikä saa puolestaan FEDin ennemmin nostamaan kuin laskemaan korkoja. Velkaantuneille ja hinnoitteluvoimattomille yrityksille kehitys on katastrofaalinen. Kulta ei tällä kertaa ole myöskään pelastusrengas. Energiateollisuuteen, puolustusteollisuuteen sekä hinnoitteluvoimaisiin yrityksiin kannattaa edelleen sijoittaa, elleivät niiden hinnat ole karanneet jo liian korkealla. Vaihtoehdot käyvät kuitenkin vähiin. Kaikki tai enemmistö kuitenkin kärsii tavalla tai toisella ja sitä äänestäjä ei tule unohtamaan tehdessään seuraavaksi merkintänsä äänestyslippuun.
  3. Henry Kissinger: On vaarallista olla USAn vihollinen, mutta on kohtalokasta olla sen ystävä. Nämä viisaat ajatukset ovat juuri tänä aikana enemmän kuin totta.

    Trump on ajanut itsensä todella pahaan ansaan. Ansasta pois pääsy tuntuu mahdottomalta. Iran on varautunut juuri tätä tilannetta varten vuosikymmenten ajan. Sillä on nyt pelin paras käsi.

    Trumpilla vaihtoehdot ovat vähissä ja hänen koko ajan tunteikkaammiksi käyvät lausuntonsa alkavat kieliä jo pakokauhusta. Trump voisi luovuttaa, mutta se tarkoittaisi, että Iran ja sen liittolaiset täyttäisivät valtatyhjiön. Trump voi yrittää eskaloida sotaa maasodaksi. Se tietäisi juuttumista Iraniin vuosikausiksi, koska Iran on ihan eri asia kuin mitä Irak oli. Iran on onnistunut jo eskaloimaan sotaa, kun Jemen on tullut sen tueksi, Sodan hinta tulee äärimmäisen kalliiksi USAlle, Israelille, USAn tukeemille arabivaltioille, Euroopalle, Japanille, Korealle, Intialle jne. Talous voi romahtaa ja johtaa suureen lamaan. USAn ja Israelin torjuntaohjusten määrä on rajallinen. Irakilla lienee kätköissään vielä paljon tulivoimaa juuri sen odottamaa tilannetta varten. USAn huoltojoukot ovat kaukana. Iran taistelee omasta olemassaolostaan. On samantekevää kenen puolelle kukin haluaa sodassa asettua, realiteetit ovat nyt Iranin puolella. Jos pitäisi lyödä vetoa, panisin rahani Iranin puolelle. Iran hallitsee Hormuzin salmea ja alueen öljyn liikkeitä. Se on sille valtava etu. Trumpin koveneva kieli kertoo epätoivon kasvusta.

    Voittajia tässä pelissä on ennen muuta Venäjä. Valitettavasti. Öljyn hintaa nousee. Veikkaan, että 200 dollaria tynnyriltä rikotaan eli hinta tulee sodan alusta noin nelinkertaistumaan. Se on valtava inflaatioshokki ja Venäjälle lottovoitto sotakassaan. USA tuhlaa aseitaan nyt Iranissa. Ne ovat poissa Ukrainasta. Ei niitä saa edes rahalla. Tämäkin pelaa Venäjän eduksi. Valitettavasti. USA on vapauttanut Venäjää öljypakotteista. putler kiittää ja kumartaa trumpia, aikamme uutta hitleriä. Tai kaksi uuttahan niitä on eli kaverukset putler ja trump. Toinen voittaja on Kiina, jonka poliittinen valta kasvaa trumpin hölmöilyn vuoksi paljon. Xi:llä on syytä hymyyn ja hän varmaan kiittää trumpia, jos tämä menee Kiinaan vierailulle niin kuin on aikonut.

    Maailma menee kokonaan uusiksi trumpin aloittaman sodan vuoksi. USAssa kysellään jo syyllisten perään. Ne on helppo osoittaa. Netanjahu ja Israel sekä kotimaan sionistilobbarit. Republikaanien vaalitappio on sinetöity. trump hylkii kaikkia muita liittolaisiaan paitsi Israelia ja Unkaria. USA menettää entiset liittolaisensa yksi toisensa jälkeen joka puolella maailmaa. Globaali talous menee uusiksi. Talouskumppanit pitää etsiä vakaista ja rationaalisista valtioista. Tämäkin suosii Kiinaa, joka on sellainen.

    trump jää historiaan presidenttinä, joka tuhosi oman maansa. Sisällissotakin voi saada tulta riippuen siitä, kuinka mittavan talouskatastrofin trump onnistuu saamaan aikaan. Mikä tässä ajassa on sellaista, että saamme kiusaksi useita hulluja diktaattoreja samanaikaisesti: putler, trump, netanjahu. Mitä niin pahaa olemme tehneet heidän ansaitakseksemme.
  4. Ei natomaa ole hyökkäämässä toiseen. Se on mahdollista tulevaisuudessa edellyttäen, että Nato silloin on vielä olemassa.

    Israelissa on jo täysin avoimesti keskusteltu siitä, että Iranin jälkeen seuraava Iranin uhka on Turkki. Ainahan näissä Israel on se, joka hyökkää toiseen maahan ensin kuten nyt Iraniin vedoten ennaltaehkäisevään hyökkäyssotaan. Turkki ei ole mikään kovin akuutti kohde - vielä. Erdoganilla on halu tehdä Turkista jälleen alueellinen suurvalta, uusi Mesopotanian valtakunta. Myös Erdogan on ollut puheissaan suht avoin. Diktaattorit molemmin puolin kertovat ja julistavat etukäteen mitä aikovat tehdä. Tämä johtuu diktaattorien megalomaanisesta ja narsistisesta luonteesta. hitler kertoi suunnitelman etukäteen Mein Kampfissa, putler omissa hölmöissä esseissään. Israelin osalta käsikirjoitus on kaikkein vanhin, sen voi lukea vuosituhansia sitten ja koottiin nykyiseen muotoonsa noin 400 vuotta ennen Kristuksen syntymää.

    USAn mukanaolo tulevissa sodissa riippuu paljon myös siitä, kuinka vakavan opetuksen se tulee nyt saamaan tästä Iranin sodasta. USAn sitoutuminen Israeliin on todella käisttämätöntä. Netanjahu vetää Trumpia kuin pässiä narussa. Trump on nimittänyt USAn suurlähettilääksi myös henkilön, joka lukee tehtäväänsä Toorasta ei USAn eduista käsin. Se on ainakin minulle jotain todella käsittämätöntä, miten sivistyneeksi luullussa maassa niin voi olla. Sellainen olisi ehkä ymmärettävää jossain poppamieskulttuurin valtiossa, mutta ei USAn tasoisessa talousmahdissa.

    Ei Natomaan hyökkääminen toita Natomaata kohtaan ole mitenkään tavatonta. Sellaista on tapahtunut Naton olemassaolon aikana jo kahdesti. Ensimmäinen koflikti sattui vuosien 1958 - 1968 välillä Iso-Britannian ja Islannin välillä. Sitä kutsuttiin turskasodaksi. Brittien laivasto osallistui tähän sotaan, missä onneksi sai surmansa lopulta vain yksi islantilainen. Hyökkäys sai Islannin uhkaamaan erolla Natosta, koska Nato ei tullut sen avuksi 5-artiklan edellyttämällä tavalla.

    Toinen sotaisampi konflikti käytiin vuonna 1964 Turkin ja Kreikan välillä Kyproksen saaren hallinnasta. Tässä sodassa kuoli jo huomattava määrä ihmisiä. Kumpikaan osapuoli ei tainnut pyytää Natoa apuun eli ne käsittelivät sodan keskenään. YK lähetti sovittelijan ratkaisemaan konfliktia ka kuriositeettina voidaan kertoa, että sovittelija oli suomalainen eli Erkin isä Sakari Tuomioja.
  5. En ole esittänyt mitään liittoutumista Kiinan kanssa. Kirjoitin, että EUn pitäisi hakea uusia liittolaisia ja yhteistyökumppaneita. EUhan tekee jo tätä jossain määri, mikä on hyvä asia. EU tekee uusia vapaakauppasopimuksia esim. Etelä-Amerikan kanssa. Nimenomaan kaupan esteiden purkaminen on tapa liittoutua ja tehdä yhteistyötä EUn ulkopuolisten maiden kanssa. Trumphan toimii täysin päinvastoin. Hän on asettanut jatkuvasti tulleja muille maille ja aiheuttanut talouteen suurta epävarmuutta. Trumpin tullipolitiikka on maailmanlaajuista, jatkuvaa sekä poikkoilevaa. Ja sinä se vaan väität, ettei Trump ole vaatinut muuta kuin, että Euroopan vätykset kantaisivat oman vastuunsa. Asettamalla vastatulleka USAlle? Niinkö?

    Paljon muutakin sinulta on mennyt lähihistoriassa täysin sivu suun. Et ole esim. havainnut, että USA on syyttänyt Nato-liittolaisia siitä, että nämä eivät ole suostuneet lähtemään laittomaan hyökkäyssotaan Irania vastaan eivätkä ole halukkaita siivoamaan Trumpin aiheuttamia sotkuja kuten öljynliikenteen avaamista uudestaan Hormuzin salmella. Trump on uhkaillut Naton hajottamiselle jo useammankin kerran. Mennyt tämäkin ohi? Trump on vetänyt tukeaan Ukrainalta, syyttänyt Ukrainaa sodasta ja tukenut Venäjää tavalla, joka on ollut suuri shokki niin Suomelle kuin koko muulle läntiselle maailmalle. Tätäkään et ole huomannut? Mahdatko edes tietää, missä Grönlanti sijaitsee ja minkä maan hallinnon alaisuuteen se kuuluu. Trump on uhannut vallata Grönlannin USAlle.

    Miksi olisi huono asia tehdä taloudellista yhteistyötä sellaisten maiden kanssa, jotka ovat siihen halukkaita ja toimivat yhteisesti sovittujen sääntöjen mukaan. Ei Kiina ole mikään ongelmaton suunta, mutta näyttää suurvalloista tällä hetkellä kuitenkin sekvästi vakaimmalta ja rationaalisemmilta. Kiina edistää taloudellisia etujaan ja tuntuu välttävän sotimista siellä sun täällä. Muita suuntia ovat tietysti Kauko-Aasia kokonaisuudessaan, Australia, Kanada, Etelä-Amerikka. Kuten sanoin näihin on jo avattu osittain vapaakauppasuhteita ja esim. Kanada on halukas tekemään EUn kanssa yhteistyötä, kun sillä on mennyt myös Trumpin vuoksi sukset pahasti ristiin.