Vapaa kuvaus

Olen kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista, urheilusta, elokuvista, kirjallisuudesta, valokuvista, ruuasta - tai siis hyvästä ruuasta - juomisesta, onkimisesta, maalaamisesta, kävelemisestä, nukkumisesta, ajattelemisesta, keskustelemisesta, kylttyyristä, luonnosta, eläimistä, elävistä, puutarhanhoidosta, uhkapeleistä, korttipeleistä, matkustamisesta ja tietenkin omasta perheestäni. Yritän olla tietävä ja terävä, mutta myös nöyrä ja kiitollinen. Nautin elämäni jokaisesta jäljellä olevasta päivästä menneiden päivien lisäksi. Tässä iässä Stephen Hawkingin ajatus maailmankaikkeuden kiepsahtamisesta takaisin rutistumisvaiheeseen niin, että näkee tulevaisuuteen, muttei muista menneisyyttä, kiinnostaa ja viehättää yhä enemmän. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

2048

Kommenttia

25505

  1. Et typeryyksissäsi ja talouselämää ymmärtämättönä älyä, mitä sille, ettei valtion tarvitse maksaa velkojaan, tarkoitetaan. Niin pitkään kuin valtion luottokelpoisuus säilyy, se uudistaa velkojaan loputtomiin maksamalla niitä käytännössä lainkaan. Pankit ovat muualle markkinoineet myös lainanottajille velkoja, joita ei tatvitse maksaa takaisin. Ikuisen lainan velkasaldo nollaantuu itsestään inflaation myötä. Riittää siis, kun maksetaan korot ajallaan. Riittävän korkotason määrittäminen velkojalle on pelkkää matematiikkaa.

    USA noudattaa hyvin tarkoin tätä meidän Vasemmistoliiton neuvoa. Se ei maksa velkojaan vaan velkaantuu koko ajan lisää. Itse asiassa Trump on vaatinut, ettei velkaantumiselle pidä asettaa mitään rajaa, koska se pitää taloudet pyörät pyörimässä, kun liittovaltio elää velaksi eikä kansalaisiaan ja yrityksiä verottamalla. USAn velkaantumisaste on selvästi suurempi kuin Suomessa. USAssa ajatellaan myös, ettei velkaa kannata maksaa senkään vuoksi pois, että tiukan paikan tullen voidaan aina printata lisää rahaa, millä se velka maksetaan. Ajattele, jos sinullakin olisi printteri, mikä suoltaisi suuria seteleitä kuutiokaupalla päivittäin. Velat tulisi nopeasti ja helposti maksetuksi. Yhdysvalloilla on tähän mahdollisuus ja he tietävät sen. Käytännössä FED on myös printannut uutta rahaa miljarditolkulla useiden vuosien ajan. Varallisuutta voi siis luoda kuin tyhjästä keskupankkien päätöksillä. Jos USAn velkarakenne olisi sellainen, että velkojien enemmistö olisi ulkomailla, heillä voisi olla suuri kiusaus nollata velat rahanpainamisella. Valuutan arvo myös laskee, kun sitä painetaan tonnikaupalla. Valuutta siis devalvoituu. USAn valuutta on devalvoitunut viime vuosina varsin voimakkaasti. Se taas parantaa USAn vientiteollisuuden kilpailukykyä, mutta hekentää kansalaisten ostovoimaa ja elintasoa lyhyellä aikajänteellä.
  2. Jossain määrin rationaalisia perusteluja löytyy siitä, että jumalia koskevat kirjoitukset voivat olla historiallisesti totuudenmukaisia samoin kuin kirjoitukset käsitellyt henkilöt ovat voineet olla toodellisia eikä mielikuvituksen keksimiä. Tällaiset tarinat perustuvat usein perimätietoon. Suomen kansalliseepos Kalevala perustuu myös perimätietoon ja se on voinut tietysti ajassa muuntua. Mutta itse jumalasta nämä kertomukset ovat vain todentamattomia kertomuksia. Samoin kertomukset erilaisista ihmeteoista ja yliluonnollisina pitämistämme asioista. Niistä ei ole mitään faktatiedoksi ymmärtämäämme, vain pelkkiä kertomuksia. Nykyajan vempeleillä esim. vetten päällä käveleminen, kuolleista herättäminen, ylösnouseminen haudasta jne. olisi voitu ainakin kuvata. Tosin ihan nykyaikana tällainen todellisuus voidaan saada aikaan myös fiktiivisesti tekoälyn avulla.

    Näiden uskontojen kertomusten profeetallisuus voisi olla yksi aika hyvä todenne. Näyttää vaan siltä, että profeetallisuuden osumia on vaikea todentaa. Uskontojen kertomutukset tulevista ajoista ovat sen verran epämääräisiä ja vaikeasti ajoitettavia, ettei niistä ole kovin helposti todisteeksi jumalan olemassaolosta. Paras todenna voitaisiin saada, jos jumalat tai jumalat tulisivat taivaan täydeltä esittäytymään meille ihmisille, että tässä sitä nyt ollaan, katsokaa, jos ette ole sokeita. Jostain syystä jumalat välttävät tällaista selväpiirteisyyttä ja haluvat mieluummin leikkia hippasilla ihmisten kanssa.
  3. Puutun sivusta seuranneena tähän keskusteluun. Jonkun asenteen tai näkemyksen etovuus on katsojan silmässä, joten siihen on vaikea enemmälti puuttua. En usko, että ateisteilla on harhaisesti ylemmyydentuontoisia asenteita. Mikä on se harha, mikä ateistilla perustellusti on? Ateistithan ottavat vain kantaa siihen, ettei uskolla ole sijaa heidän elämässään. On vain tietoa ja tietämättömyyttä asioista eikä tietämättömyyttä korvata uskolla. Uskohan on nimensä mukaisesti muuta kuin tietämistä. Se on luottamista jonkun toisen väitteisiin. Siis jos jotkut väittävät, että maapallo on litteä eikä pyöreä, niin se on uskovaisin silmissä litteä, jos hän perustaa käsityksensä vain uskoon. Eli uskoo jostain syystä vain sitä, joka väittää maan olevan pannukakku eikä pallon.

    Uskonnoissa puhutaan jumalan palvomisesta. Se tarkoittaa jumalalle alistumista itseä hierarkiassa ylempänä olevalle taholle. Puhutaan myös jumalanpalveluksesta, jossa kuullaan jumalan sanaa ja vannotaan tälle uskollisuutta. Sitä voi arkikielelläkin nimittää palvomiseksi. Raamatussa taidetaan useissa kohtaa sanoa, että ylistäkää Herraa teidän jumalaanne. Jumala vaikuttaa osin samanlaiselta narsistilta kuin Trump, joka myös vaatii ylistämään saavutuksiaan. Jumalalle ei näytä riittävän, että hän on kaikkivoipainen. Hän haluaa, että ihmiset ylistävät tätä ja tunnustavat tämän erinomaisuuden. Muurahaiset voisivat vastaavalla tavalla palvoa ihmistä jumalanaan ja pyytää ja rukoilemaan, ettemme me ihmiset astuisi edes vahingossa heidän päällensä.

    Ateistihan ei periaatteessa ole kiinnostunut siitä, kuka mihinkin uskoo. Sen sijaan ateistiakin riepoo se, että uskovaiset ovat yrittäneet alistaa ei-uskovia kautta historian sen perusteella, etteivät nämä usko. Uskonnoissa annetaan jopa ohjeita, neuvoja ja käskyjä vääräuskoisten surmaamiseksi. Minusta sellainen on etovaa ja kertoo äärimmäisestä ylemmyydentuntoisuudesta.

    Uskontojen kritisoinnin voi nähdä myös resurssien hukkaamisen ja väärinkäytön näkökulmista. Äärimmillään resurssejaan hukkaa vaikkapa joku munkki tms., jonka elämä on kehdosta hautaan uskonnon ympäröimää. Hän on samantapainen elämäntapaintiaani, joita myös arvostellaan resurssien hukkaamisesta turhuuteen. Väärinkäytön osalta vallanpitäjät ovat suorittaneet jumalan nimissä vaikka mitä hirmutekoja ja suorittavat edelleen. Myös kristityt ja nykyään. Niin Venäjällä kuin USAssa aseiden lähettämistä vastustajien niskaan ylistetään jumalan suurina tekoina. USAn päättäjät taisivat jopa väittää, että itse jumala oli ihastelemassa Iranissa sitä, kuin tarkkaan heidän ammuksensa osuivat. Tämä siis ihan pari kuukautta sitten.
  4. Tottakai pystyy. Eri asia on aina, kuinka hyviä tai huonoja ehdotukset ovat. Yleisellä tasolla sinun näkemyksesi ei ole siinä kohdin ratkaisevaa ja sinun arviosi on vain yksi muiden joukossa.

    Kun katsotaan EU-ajan historiaa parhaimpaan talouskasvuun on päästy demarihallitusten aikana. Tämä tapahtui Lipposen molempien hallitusten aikana ja sai jatkoa Vanhasen I hallituksena, jolloin demarit olivat valtionvarainministeripuolue. Muuten viimeinen, missä valtionvarainministeri onnistui tekemään ylijäämäisen budjetin. Ministerinä oli silloin Eero Heinäluoma. Sitten kun siirryttiin takaisin oikeistojohtoisiin hallituksiin, talouskasvu heikkeni tai ei ainakaan erikoisemmin kasvanut. Marinin hallituksenkin aikana kasvu oli parempaa kuin nykyisen hallituksen aikana.

    Tämä historia sotii aika lujasti kaikkea sitä vastaan mitä kirjoitat. Veronkorotukset eivät tapa taloutta, kun ne kohdennetaan oikein. Ne voivat silloin jopa elvyttää ja uudistaa taloutta. Esim. elinkeinoelämä toivoo, että vihreä siirtymä megatrendinä säilyy johdonmukaisesti, koska yritykset voivat silloin investoida ennakoivasti ja pitkäjänteisesti. Poukkoilevuus on pahasta. Tämä kai tuli selväksi, jos katsoit eilisen maanantain 8.6 a-studiota. Sen vuoksi fossiilisten polttoaineiden alasajoa voi olla viisasta ajaa alas myös verotuksen avulla. Kaikenlaiset haittaverot voivat ohjata taloutta muutenkin myönteiseen suuntaan. Orpon-Purran hallitus nosti alvia. Demarithan vastustivat tätä veronkorotusta, etkö muista.

    Joidenkin leikkausten peruminen voi kasvattaa kansalaisten ostovoimaa. Ja se taas on polttoainetta yrityksille, kun ostohaluja löytyy enemmän. Leikkauksissa on kyse painotuksista. Orpon hallitus leikkasi pieni- ja keskituloisilta, mutta antoi verojen alennuksia suurituloisille. Pienituloisten rahat menevät tunnetusti kulutukseen eli ruokkivat kotimaisia yrityksiä. Suurituloisten lisäeurot voivat mennä ihan muualle.

    Olet kai muuten huomannut myös, että Kepu ehdotti täsmälleen yhtä paljon veronkorotuksia ensi kaudelle kuin demaritkin. Tai huomasit tietysti sen, kun se 71 % sisältää myös Kepua kannattavat.
  5. USAn tiedemiehet ym. ovat saavuttaneet palkintonsa tämän imperiumin kukoistuksen aikana. Imperiumit kuitenkin historian valossa sortuvat aina jossain vaiheessa. Joku kestää kauemmin, joku kuoleen melkein heti synnyttyään. Rooman valtakunta kesti pitkään, mutta sitäkään ei enää ole. Natsi-Saksa kukoisti jonkun vuoden ja sitten tuli loppu.

    Yhdysvallat ei riudu ulkoisten paineiden vuoksi vaan rysäys alkaa sisältä käsin. Riskeinä ovat valtavat tuloerot, rotujen välinen eripura, kulttuurisota konservatiivikristittyjen ja vapaamieleisten kesken. Tämä vahva kahtiajako näkyy erityisesti Trumpin hallintokausilla. Hänelle ei ole pyrkimystäkään yhdistää kansaa vaan näkee vastustajinsa ulkomaalaisiakin pahempina vihollisina. Republiaanipuolueesta on lyhyessä ajassa tullut populistinen äärioikeistolainen puolue, joka jo puoliavoimesti suunnittelee siirtymää kohden diktatuuria. USA on kaktkonut siltoja myös entisten liittolaistensa Euroopan, Kanadan, Japanin, Korean, Australian ja monen muun kanssa. Vain yksi pysynyt uskollisena eli Israel. USA on alkanut saada ystäviä enemmän Venäjän suunnalta kuin muualta. Tämä vaikuttaa kaikkineen suurvallan kuolinkamppailun alkukouristuksilta.

    Voimme tietysti toivoa, että USAssa enemmistö heräisi todellisuuteen ja muuttaisi suunnan rauhanomaisen prosessin kautta kohden demokratiaa ja kansankunnan yhtenäisyyttä. Maa tarvitsisi Kennedyn kaltaisen vahvan ja koko kansan hyväksymän sekä kaikkien muidenkin ihaileman johtajan sekä ohjelman kansan eheyttämiseksi. Tästä ei näy nyt mitään merkkiä, päinvastoin.
  6. Olen akateemisesti koulutettu ja aika korkealla tasollakin. Tutkimukselliset kirjoitukseni ovat läpäisseet akateemisen seulan korkein arvosanoin. Ne ovat siis ulkopuolisia arvioita ja joudun ne arviot vaan hyväksymään. Olen kirjoittanut tieteellisiinn vertaisarvioituihin kotimaisiin ja kansainvälisiin julkaisuihin eli ne ovat läpäisseet arviointiseulan myös sillä tasolla. Kv. jutut olen kirjoittanut englanniksi ati jokusen ruotsiksi, mutta joiltain osin ne on käännetty myös ainakin saksaksi ja joillakin muillakin kielillä kuten viroksi. Olen esitelmöinyt jopa ministeritasoiselle kiinalaisvaltuuskunnalle joskun taannoin, kun he hakivat oppia länsimaista. Luulen, että hyvin moni jää täällä jälkeeni siinä yleissivistyksessä. On tietysti aiheita, joita en kovin hyvin tunne. Esim. lääketiedettä tunnen hyvin kehnosti ja vältän esittämästä mielipiteitä sitä koskien. Historiaan ja yhteiskuntatieteisiin sekä talouteen olen joutunut perehtymään työurani tehtävien vuoksi osin hyvinkin tarkoin, vaikka varinainen koulutukseni onkin vain yhdeltä yhteiskunnan osa-alueelta. Myös työnantajani ovat arvostaneet osaamistani. Siitä todisteena on keskeytymätön noin 40-vuotinen työura korkeasti palkatuissa tehtävissä. Jonkun aikaa toimin itsenäisenä yrittäjänäkin, mutta se ei ollut minua varteb, koska koin muiden asioiden osin vastentahtoisen hoitamisen epämiellyttävänä. Sanotaan tämä vaikka niin, etten halunnut erityisemmin puolustaa rikoksiin syyllsityneitä henkilöitä, vaikka ymmärrän, että heilläkin on oikeusturvaan oikeus. Työurani on poikinut myös hyvän eläkkeen, joten taloudellisesti elämäni on erittäin turvattu.

    Jos väität, että minulla on äärimmäisen heikko yleissivistys, olen kyllä siltä osin valmis haastamaan sinut missä tahansa asiassa, jos se liittyy yhteiskuntaan, historiaan ja politiikkaan. Muilta osin en väitä osaamiseni olevan muita parempi enkä niissä uskalla lähteä kilvoittelemaan. Näin eläkkeellä olen tosin yrittänyt laajentaa tietämystäni kulttuurin ja luonnon saralta. Filosfiasta ja tähtitieteestä olen myös kiinnostunut, koska ne käsittelevät elämämme suuria arvotuksia. Kirajallisuus ja elokuvat ovat luonnossa samomisen ohella pääharrastuksia nykyisin. Nuorempana harrastin myös joukkuepeliurheilua ja jalkapallossa ole saavuttanut yhden kansallisen tason kultamitalinkin. Myös pikaluistelu- ja uintikilpailuihin olen osallistunut niissä suuremmin menestymättä. Nykyään pärjäisin korkeintaan shakissa, jos se luetaan urheiluksi. Lapissa vaellan vaimoni kanssa vuosittain ja välillä myös hiihtäen. Ulkomaista mieleenpainuvin on ehkä ollut työmatkani Islantiin maan erikoislaatuisuuden vuoksi. Ihme kyllä en kyllästynyt Brysseliin matkustamiseenkin. Siellä tutustuin hyviin ruokapaikkoihin, joita riitti kaiketi sen vuoksi, että kaupunki on niin kansainvälinen. Amsterdam ja Pariisi ovat toki kaupunkeina paljon mielenkiintoisempia sikäli kuin niihin ehti työn ohessa tutustua. Italiassa ja Espanjanjassa on tullut enimmäkseen lonailtua ulkomailla perheen kanssa silloin, kun lapset olivat vielä kotona. Afrikassa en ole juuri käynyt, mutta jossain sielläkin. Uusi-Seelanti kiinnostaisi, mutten saa vaimoa innostumaan asiasta. Kaikkea kivaa ei millään ehdi elämänsä aikana nähdä.
  7. Ei ehkä löydy eduskunnasta, mutta meistä ihmisistä sitten sitäkin enemmän. Voisi sanoa, että vähän jokaisessa on enemmän tai vähemmän kommunistia. Myös minussa on aimo annos sitä.

    Avioliitot ja perheet perustuvat hyvin usein kommunistiseen ideologiaan. Annetaan jokaiselle tarpeensa mukaan ja vaaditaan kykyjen perusteella. Ei siinä monessakaan perheessa lasketa, kuka on mitäkin ansainnut, kun yhteisesti hankitussa kolhoosiasunnnossa asustelleaan, samalla autolla ajellaan ja yhdessä saunotaan. Perhetason kommunismissa valtio häivyttyy koko lailla sivuseikaksi. Vähän samansuuntainen tilanne saattoi aiemmin vallita koko suvun, kyläkunnan ja heimon parissa. Omaa ei erotettu niin tiukasti vieraasta ja oven eteen pantiin vain luuta tiedoksi, ettei nyt juuri olla kotona, joten voit keittää kahvit tuvassa itse. Oli kaikenlaista talkooperinnetta eli - hyi helvetti sentään - olisko ihan sitä itteään eli kommunismia talkooiden kaapuun käärittynä. Kyllä mahtoi olla vaarallista se kommunismi.

    Kommunismi yleisenä yhteiskunnallis-taloudellis-filosofisena elämisen mallina on laajennettu versio perheiden kommunistisista käytänteistä. Näitä voi kutsua vaikka kommuuneiksi. Yllättäen tälaiset kommuunit eivät ole vain poliittisen vasemmiston keksintöjä. Niitä on ollut ja on edelleen uskovaisten parissa. He ovat eläneet yhteiseloa kommuuneissa, missä kristillinen aate on yhdistänyt. Juutalaisten kibbutsit ovat eräs tällainen muunnelma. Saattaa olla, että tässä on yhteys siihen, että monet juutalaiset olivat aktiivisia mm. Venäjän kommunismin synnyttämisessä.