Vapaa kuvaus

Olen kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista, urheilusta, elokuvista, kirjallisuudesta, valokuvista, ruuasta - tai siis hyvästä ruuasta - juomisesta, onkimisesta, maalaamisesta, kävelemisestä, nukkumisesta, ajattelemisesta, keskustelemisesta, kylttyyristä, luonnosta, eläimistä, elävistä, puutarhanhoidosta, uhkapeleistä, korttipeleistä, matkustamisesta ja tietenkin omasta perheestäni. Yritän olla tietävä ja terävä, mutta myös nöyrä ja kiitollinen. Nautin elämäni jokaisesta jäljellä olevasta päivästä menneiden päivien lisäksi. Tässä iässä Stephen Hawkingin ajatus maailmankaikkeuden kiepsahtamisesta takaisin rutistumisvaiheeseen niin, että näkee tulevaisuuteen, muttei muista menneisyyttä, kiinnostaa ja viehättää yhä enemmän. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

2048

Kommenttia

25507

  1. Kommunismissa ei jaeta kaikkea, vaan annetaan kullekin tarpeensa mukaan. Perheessä se tarkoittaa, että lapsille jaetaan kaikki tarvittava ilman, että heiltä vaaditaan siitä mitään vastinetta. Vanhempien aseman määrittää nykyisin heidän keskinäinen sopimuksensa, mikä on sanallinen, paljolti hiljainen hyväksynti jollekin tavalle. Perhe on keskeisin kommunistisin sovellus. Laikottelukin on lapsille sallittua. Nyt on taas alettu puhua siitäkin, että lasten tulee osallistua enemmän vanhempiensa hoitoon heidän vanhuudessaan. Tätäkin vanhaa kommunisperinnettä halutaan elvyttää ja ihan oikeistolaisten piirien vaatimuksesta.

    Perinteisten yhteisöjen talkoita tehtiin tarpeen mukaan. Jos joku rakensi taloa prheelleen, talkooväki auttoi. Sitten autettiin vastavuoroisesti jotakuta toista. Mitä etäämmelle perheyhteisöstä on menty, sitä vähemmän siinä esiintyy puhdasmutoista kommunismia, mutta esiintyy kuitenkin. Puolstusvoimat perustuvat sellaisessa maassa kuin Suomessa mitä suurimmassa määrin kommunismille. Jokaiselta edellytetään maan puolustamista hengensä uhalla. Toki varakkaammat ja valtaa pitävät usein pyrkivät laistamaan tästä velvollisuudesta. He ovat niitä kotirintaman "taistelijoita" Arkipäivän kommunismi on vanha keksintö. Ei sitä kehitetty suinkaan vasta Ranskan suuren vallankumouksen jälkeen 1700-luvulla.
  2. Ei ehkä löydy eduskunnasta, mutta meistä ihmisistä sitten sitäkin enemmän. Voisi sanoa, että vähän jokaisessa on enemmän tai vähemmän kommunistia. Myös minussa on aimo annos sitä.

    Avioliitot ja perheet perustuvat hyvin usein kommunistiseen ideologiaan. Annetaan jokaiselle tarpeensa mukaan ja vaaditaan kykyjen perusteella. Ei siinä monessakaan perheessa lasketa, kuka on mitäkin ansainnut, kun yhteisesti hankitussa kolhoosiasunnnossa asustelleaan, samalla autolla ajellaan ja yhdessä saunotaan. Perhetason kommunismissa valtio häivyttyy koko lailla sivuseikaksi. Vähän samansuuntainen tilanne saattoi aiemmin vallita koko suvun, kyläkunnan ja heimon parissa. Omaa ei erotettu niin tiukasti vieraasta ja oven eteen pantiin vain luuta tiedoksi, ettei nyt juuri olla kotona, joten voit keittää kahvit tuvassa itse. Oli kaikenlaista talkooperinnetta eli - hyi helvetti sentään - olisko ihan sitä itteään eli kommunismia talkooiden kaapuun käärittynä. Kyllä mahtoi olla vaarallista se kommunismi.

    Kommunismi yleisenä yhteiskunnallis-taloudellis-filosofisena elämisen mallina on laajennettu versio perheiden kommunistisista käytänteistä. Näitä voi kutsua vaikka kommuuneiksi. Yllättäen tälaiset kommuunit eivät ole vain poliittisen vasemmiston keksintöjä. Niitä on ollut ja on edelleen uskovaisten parissa. He ovat eläneet yhteiseloa kommuuneissa, missä kristillinen aate on yhdistänyt. Juutalaisten kibbutsit ovat eräs tällainen muunnelma. Saattaa olla, että tässä on yhteys siihen, että monet juutalaiset olivat aktiivisia mm. Venäjän kommunismin synnyttämisessä.
  3. Emme saaneet lähestyä länsimaita vapaasti sopimuksin. Kuvaavaa on juuri se, että presidentti joutui edistämään tällaisen sopimuksen ajamista. Normaalistihan hallitus neuvottelisi asiasta ja eduskunta päättäisi. Ei siinä mitään sen kummenpaa ajamista tarvittaisi. Kekkosen ajaminen tarkoitti sopimista asiasta neukkujen kanssa. Ilman heidän lupaansa asia ei onnistuisi. Vasemmiston vastuminen olisi ollut relevanttia siinä tapauksessa, että asia olisi ollut täysin parlamentaarisesti päätettävissä. Kotikomut nyt vastustivat periaatteessa kaikkea länsimaalaistumista, mutta demareilta kyse oli alamaismaisesta typeryydestä. EUhun liityttiin vapaaehtoisesti eikä lupaa enää aneltu Tehtaankadulta. Se tässä on olennaista maamme itsenäisen päätöksentekovallan kannalta. Lisäksi sopimus oli hyvin rajallinen eikä koskenut maataloustuotteita. Täysimääräisesti sopimus astui voimaan vasta vuonna 1986. Lisäksi hintana oli, että Suomen piti solmia vastaava Kevsos-sopimus itäisen ryhmän maiden kanssa, vaikka siitä tuskin oli Suomelle mitään hyötyä. Ihan ilmaiseksi ei siis lupaa heltinyt ja se, mistä Kekkonen joutui salassa sopimaan, ei ole tietoa.

    Lapin osalta Kekkosen idea sisälsi tosiaan myös Karjalan palauttamisen, mutta toinen ehdotus koski vain Lapin alueen käyttöä NL:n sotilaallisiin tarkoituksiin ilman mitään Karajalan palautusta. Kekkonen neuvotteli asiasta salassa ja voi syystä kysyä, syyllistyikö hän siinä maanpetokseen. Ei presidentin valtuuksiin kuulunut alueidemme rajoista päättäminen eikä luovuttaminen vieraan vallan sotilaalliseen käyttöön.

    Se nyt vielä olisi puuttunut, että Suomi oli ollut mysö yhteisten sotaharjoitusten esittäjänä. Ajatus on voitu markkinoida Tähkämaalle ensin, mutta Ahti Karjalainen tarttui siihen niin hanakasti, että välit Kekkoseenkin rikkoutuivat. Kekkonenhan suuttui milloin Karjalaiseen ja milloin Virolaiseen, kun tämä kehtasi puhua totta asioista.
  4. Kekkosen presidenttikausi ei ollut maamme itsenäisyyden aikaa likimainkaan verrattuna EU-aikaan. Suomen vapauksia rajoittivat Pariisin rauhansopimus ja YYA-sopimus, joka oli pakkosopimus ja sen sanoitti naapurimaa Neuvostoliitto. Kekkonen kävi aina kysymyssä Tehtaankadulta, mikä oli sopivaa ja mikä ei. Suomi oli suuressa määrin NL:n vasallivaltio, jossa annettiin kuitenkin markkinatalouden toimia rajoitetusti oman maan sisällä. Länsimaisia talouksia emme saaneet lähestyä sopimuksin. Ulko- ja turvallisuuspoliittisesti olimme hyvin kytketyneitä Neuvostoliittoon, vaikkemme olleet Varsovan liiton jäsenmaa. Tosin Ahti Karjalainen esitti yhteisiä sotaharjoituksia neukkujen kanssa ja Kekkonen puolestaan oli valmis luopumaan puolesta Lapin aluetta sekä myöhemmin halusi antaa venäläisille vapaan sotilaallisen rellestelyalueen Lappiin. Aika erikoista itsenäisyyttä siis. Suomen eduskunta ei näitä asioita koskaan käsitellyt.

    Kun NL sitten suureksi onneksemme hajosi, se tarjosi tilaisuuden irtaantua niin Pariisin rauhansopimuksesta kuin YYA-sopimuksesta. Näin tehtiinkin presidentti Koiviston johdolla heti, kun se oli mahdollista ja käynnistettiin EUhun liittymisprosessi. EUhun liityttiin vapaaehtoisesti, ei pakolla kuten YYA-sopimukseen. Kansa valitsi EUhun liittymisen myös suoralla kansanäänestyksellä. YYA-sopimuksesta ei mitään kansanäänestystä pidetty. Sellaisen esittämistäkin Kekkonen olisi pitänyt maanpetoksena.

    Suomen "sosialismi" on todellakin tullut Ruotsista. Pohjoismaissa Ruotsin demaripuolueen politiikka on toiminut esikuvana Tage Erlanderin ja Olof Palmen pitkästä vallassaolokaudesta alkaen. Silloin luotiin pohjoismaisia hyvinvointivaltiota ei vaan Ruotsiin ja Suomeen vaan myös muihin pohjoismaihin ja kyllä siitä pirskeitä levisi Saksaan ja muuallaekin. Suomi ei ole pelastunut Ruotsia Neuvostoliitolta. Kaikkea sitä kuuleekin. Asia on päinvastoin. Ruotsi oli pelastamassa Suomea NL:lta. Tämä liittyi mm. Kekkosen Lappi-suunnitelmiin, jotka olivat kauhistus Ruotsille. Sieltä suunnalta se asian paljastanut tieto sitten vuodatettiinkin julkisuuteen asian estämiseksi. Ruotsi ei halunnut suin surminkaan neuvostojoukkoja rajansa taakse.
  5. Nyt kipin kapin varaamaan aikaa syksyksi kansalaisopiston tms. luetun ymmärtämisen kursille. Väitin, että kepulainen maataloustuki- ja aluetukipolitiikka kokonaisuudessaan on se suuri pitkään jatkunut riesa, joka on osaltaan johtanut talousahdinkoon. Muitakin syitä on, mutta tämä on yksi pahimmista jo sen kroonisuuden vuoksi.

    Tuo noin 345 miljoonan euron vuotuinen summa on myös väärä kuten olen muualla tässä ketjussa jo kertonut. Oikea kustannusvaikutus kansallisesta tuesta on lähes 2 miljardia vuodessa. 345 miljoonan euron summa sisältää ainostaan sen erän, mikä kokonaisuudessaan maksetaan kansallisesti viljelijätukia. Se ei sisällä lainkaan sitä osaa, minkä maksamme kansallisesti ympäristö- ja LFA-tuista eli valtaosan. Summasta puuttuvat myös maatalousyrittäjien eläkkeet, jotka valtio maksaaa. Palkansaajien eläkkeitä valtio ei maksa, ellei se ole työnantajana (ja silloinkin rajoitetusti).

    Lukusi Marinin hallituksen pysyvistä menolisäyksistä on kiistanalainen. Enkä viittaa nyt tässä demarien ja Kepu yms. puolelta tulleisiin väitteisiin. Lukuja on tukaillut myös VM ja sen budjettipäällikköä Mika Niemelä. Hän puolestaan väittää, että pysyvät menolisäykset olivat noin 3 miljardia euroa. VTT:n rapotissa ei eriytetty indeksikorotuksia ja muita automaattisesti kasvavia menoja. Marinin hallituksen valtionvarainministeri Annika Saarikko puolestaan kertoi, että oppositio tuki valtaosin hallituksen esittämiä menoja. Se jätti tukematta ehkä noin 3 miljardin verran, joka on yllättäen samaa suuruusluokkaa kuin VM:n arvio. Valtionvarainministeri Purran johtamalta ministeriöltä on siis saatu asiasta täysin toisenlainen totuus. Sen jätät tietysti ja tarkoitushakuisesti kertomatta. Ja VTT:n raportin tekijäkin kertoo, että luvut sisältävät nämä automaattiset menojen kasvut eikä VTT väitä, että julkisentalouden meot johtuisivat vain Marinin hallituksen päätöksistä. Ota tämä linkin teksti mukaasi luetun ymmärtämisen kurssille harjoitustyöksi.

    https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011638626.html
  6. Kepu hyökkää aina vaalien alla joka suuntaan. Kaikkosen rooteliin kuuluu ilmeisesti Kokoomuksen moittiminen ja Kurvisen puolestaan demarien haukkuminen. Kurvisen osalta oli huvittavinta, kun hän kertoi, että SDP on veronkorotuksillaan viemässä Suomen verohelvettiin ja hups vaan sitten napsahtikan Kepulta uutinen, että sen veronkorotusaikeet ovat ihan samansuuruiset. Kurviselle meinasi pulla tarkertua suuhun, kun hän yritti kiemurrella asiasta ulos. Persujen koko hyökkäysketju on asemoitunut tietysti ennen kaikkea persuja vastaan. Tähän ryhmään sisäpiiriasiantuntija Timo Soini istuisi vallan mainioisti. Jokainen käsittää, että äänistä taisteltaessa juuri persut ovat se puolue, jonka laarissa näitä voitettavia ääniä makoilee.

    Jos ajatellaan asiaa siitä näkökulmasta, mistä Kepu saisi eniten valtaa, se on tietysti punamultapohja. Sen vuoksi juuri se houkuttaa ja koukuttaa. Ja sitä varten tämä Kaikkosen umpityperä maatalouteen ei sitten kosketa -kommentti juontuu. Eli vaadistaan, että tukia pitää edelleen maksaa myös siitä, ettei peltoja koskaan edes viljellä. Rinne sai houlutelluksi Kepun mukaan luvatessaan näille yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista sekä ennen kaikkea maakuntapohjaisen soten, joka on sitten se suuri riesa suomalaisille sen hölmön maakuntapohjaisuuden vuoksi. Se estää taloudellisesti tehokkaan terveyden- ja sairaanhoidon järjestämisen. Jos Kepu pääsee hallitukseen, voimme olla varmoja, etteivät soten kustannukset ainakaan vähene. Kepu panee aina eniten rahaa kaikkeen kannattamattomimpaan. Luulisi asia sapettavan monia yritysjohtajia. He tekevät parhaansa Suomen talouden edistämiseksi ja sitten on tämä yksi puolue, joka suosii kaikkea kannattamatonta eli hankaa vastaan minkä ehtii.
  7. Ei mieleni ole muuttunut Venäjä-myönteiseksi. Olen enemmän kuin tyytyväinen, jos Venäjä häviää tämän sodan ja vielä niin, että se johtaa järkevämpään hallintoon Venäjällä.

    Mutta toisaalta pitää olla realisti. Kysymys kuuluukin, että kykeneekö Ukraina puolustautumaan riittävän tehokkaasti. Tähän asti se on kyennyt tekemään sen paljon odotuksia paremmin, mutta jossain voi tulla raja vastaan. putler kyttää sitä, että muiden valtioiden apu Ukrainalle hiipuu. Venäjä uhkailee muita maita siinä toivossa, että nämä pyrkivät pitämään aseensa ja rahansa itsellään Venäjän mahdollista seuraavaa hyökkäystä varten.

    Venäjän kyky heikkenee miehistöpulan ja rahojen loppumisen vuoksi. Ukrainan taas enemmän riittävän ilmapuolustuksen heikkenemisen vuoksi. Venäjällä riittää näitä ballistisia ohjuksia, joilla Ukrainan taisteluhalua murennetaan. Ukraina eikä Eurooppa saa enää USAn Patriot-torjuntaohjuksia. Syy on se, että USA on käyttänyt niitä muutamassa päivässä suuret määrät itse Iranin sodassa. Sitä menoa ne loppuvat USAltakin. Ukrainan on aloittanut kehittää omaa Freya-järjestelmäänsä Firepoint -nimisen yhtiön toimesta. Ukraina haluaa eurooppalaiset Nato-maat mukaan tähän kehitysprojektiin. Euroopalla on takuuvarmasti tähän halua, koska USA ei kykene niitä toimittamaan ja Patriot -järjestelmä on äärimmäisen kalliiksi hinnoiteltu. Ukrainan vahvuus on siinä, että siitä on jo tullut drooni-sodankäynnin johtava maa ja droonien kehittelijä. Nyt se pyrkii samaan ohjustorjunnassa. Tämä kaikki on todella uskomaton saavutus Ukrainalta. Siinäkin mielessä on järkevä auttaa Ukrainaa.

    Mutta se auttamishalu ja avun taso ratkaisevat. Tähän asti se on ollut kuitenkin liian vähäistä ja tehotonta. Suurempi ja riittävä apu tarkoittaisi näiden valtioiden kansalaisten hyvinvoinnin heikentämistä. Ollaanko siihen valmiita riippuu siitä, miten suureksi ja todelliseksi uhaksi Venäjä koetaan. Oman varustatumisen mittarilla Puola on tässä parhaiten kartalla. Sillä on käytännössö Euroopan parhaimmat ja moderneimmat panssivaunujoukot ja määrä kasvaa koko ajan. Puola on ainoa valtio Euroopassa, joka ostanut maailman parhaana panssarivaununa pidettyä korealaista Black Panther K2 -vaunua. Puola aikoo lisätä niiden määrää tuntuvasti lisää. Jo nyt Puolalla on noin 900 huippuluokan vaunua. Suomella on 200 saksalaista Leopard vaunua, joka lienee se toiseksi parhain vaunumalli. Puola panostaa vahvasti kaikkeen varustatumiseen, koska se tuntee karvaan historiansa, jolloin viholliset marssivat maan läpi vuoronperään tuhoten sen samalla. Venäjällä on paljon enemmän panssareita kuin Puolalla, mutta laadussa ne jäävät kirkkaasti jälkeen. Voi olla, että yksi moderni puolalainen vastaa 10 vanhentunutta NL:n aikaista ruosteläjää.

    Jos Ukrainan tukeminen ja Venäjän toiminnan vaikeuttaminen lisääntyvät, mahdollisuuksia on, mutta siitä halusta ei oikein näy riittäviä merkkejä. Puola, Suomi ja Romania tietävät olevansa Venäjän listalla ja ne huolehtivat puolustuksestaan kykyjensä mukaan. putler varmasti kunnioittaa erityisesti Puolan kykyä vastata Venäjän mahdolliseen hyökkäykseen, mutta eniten hän pelkää sitä, että Euroopan maat löytävät yhteistyön sävelen ja siinä Ukrainan alullepanema ilmapuolustusjärjestelmän koalitio on oikein tervetullut avaus. Saudit ja muut ostavat myös Ukrainalta osaamista, joten asejärjestelmistä voi tulla Ukrainalle merkittävä vientituote.