Vapaa kuvaus

Olen kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista, urheilusta, elokuvista, kirjallisuudesta, valokuvista, ruuasta - tai siis hyvästä ruuasta - juomisesta, onkimisesta, maalaamisesta, kävelemisestä, nukkumisesta, ajattelemisesta, keskustelemisesta, kylttyyristä, luonnosta, eläimistä, elävistä, puutarhanhoidosta, uhkapeleistä, korttipeleistä, matkustamisesta ja tietenkin omasta perheestäni. Yritän olla tietävä ja terävä, mutta myös nöyrä ja kiitollinen. Nautin elämäni jokaisesta jäljellä olevasta päivästä menneiden päivien lisäksi. Tässä iässä Stephen Hawkingin ajatus maailmankaikkeuden kiepsahtamisesta takaisin rutistumisvaiheeseen niin, että näkee tulevaisuuteen, muttei muista menneisyyttä, kiinnostaa ja viehättää yhä enemmän. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

2048

Kommenttia

25507

  1. En ihaile kommunismia. Olet käsittänyt tämänkin perusteellisesti väärin. Mikään järjestelmä ei synny eikä palaa itsestään tai sen vuoksi, että jokin sellainen on ollut aiemmin. Historian kehitykselle on yleensä hyvin rationaaliset perusteet. Ne pitää vain löytää ja älytä.

    Venäjä on nationalistinen autokratia. Miksi ihmeessä putler ja hänelle uskolliset vasallit alkaisivat jakaa valtaa muille maansa sisällä. putler on itse sanonut, että demokratia johtaa Venäjällä sekasortoon. Hän tulee taistelemaan viimeiseen saakka kaikkea demokratiaa ja valtansa jakamista vastaan. putler älyää, että vallan jakamisen seurauksena hän pannaan näytille roikkumaan lyhtypylväästä.

    Järjestelmän muutos on aina todennäköisempi siellä, missä sille on rationaaliset edellytykset ja ns. historiallinen tilaus. Tämä tilaus näyttäisi olevan USAssa. Siinä on kaksi suuntaa. Venäläismallinen autokratia, mihin Trumpilla on taipumusta siirtyä tai sitten verinen vallankumous. Viime mainittu on todennäköistä maan sisäinen etnografian vuoksi. Maan vaurain 1 % kansasta johtaa käytännössä maata. Kaikki varallisuus on keskittynyt sille. Se haluaa puolustaa tätä varallisuuttaan ja käyttää sitä puolustuksen ylläpitämiseksi. Rahaa on jaettu jo pitkään uskollisille poliitikoille. Mutta kamelin selkä katkeaa aina jossain vaiheesa, kun tulo- ja varallisuuserot kasvavat yli sietorajan. USAssa on siirrytty tähän vaiheeseen. Sen vastavoimaksi on asettunut äärikristillinen, konservatiivinen ja militaristinen äärioikeisto. Todennäköisesti syntyy uusi tummaihoisten kansalaisliike, jonka jäsenille tulee mitta täyteen. Kun köyhyys on niin syvää, ettei mitään ole enää menetettävissä, tartutaan kättä pitempään. USAssa lietsotaan väkivaltaista taisteluhenkeä molemmin puolin. Tällä hetkellä äärioikeisto lietsoo sitä enemmän, koska heidän tavoitteensa on saavuttaa äärikristillinen domionismi. Mutta väkivaltaan tullaan vastaamaan väkivallalla. Sen seurauksena syntyy vallankumouksellinen tilanne. Voittajia ovat joko äärioikeistolaiset tai äärivasemmistolaiset.

    Yhdyvallat on hajoava imperiumi. Ne hajoavat uein sisältä päin ja niin käy tässäkin. Varakkaissa on hyvin pieni järjissään oleva ryhmä, joka oivaltaa asian. He ovat kehottaneet antamaan periksi. Luopumaan ajatuksesta kolmannen yksityissuihkukoneen hankkimisesta ja tyytymään siihen, että heillä on jo kaksi. Trump yrittää ajaa myös tätä ajatusta, mutta toisella tavalla. Hän uskoo naivisti, että USAhan voidaan esim. palauttaa entisen autoteollisuuden loisto tullipolitiikalla. Yritys kymmenen, tulos nolla. Voi olla, että tulemme näkemään jo syksyn vaalien alla jotain ennennäkemätöntä eli yrityksiä tuhota USAn demokraattinen järjestelmä.

    Näkemyksessäni ole tippaakaan mitään USA-vihaa. Vain huolta siitä, mihin jamaan kehitys on mennyt. Siitä on enää vaikea palata parempaan. Euroopassakin on samansuuntaista kehitystä, mutta täällä tilanne ei ole ryöstäytynyt käsitys. Hyvinvointivaltiona tunnettu sosialismin sovellus on luonut puskurin, joka on toistaiseksi pitänyt ja estänyt eurooppalaisia ajautumasta toisiaan vastaan. EU on toinen jarru, koska sillä on luotu samansuuntaisia tavoitteita eli haluttu kehittää EUta sen kansalaisille paremmaksi yhteisöksi. Englanti voisi tietysti olla potentiaalinen valtio muutoksille, koska siellä luokkayhteiskunnan perinne elää edelleen vahvana. Kolmas EU:n yhtenäisyyttä ja sen kansalaisten yhtenäisyyttä ylläpitävä ja kasvattava voima on yhteinen vihollinen eli Venäjä. Pelkään ihan kauhunsekaisin tuntein sitä, että olemme siirtymässä Ukrainan sodan seuraavaan vaiheeseen. Venäjän mitta on tulemassa täyteen sen vuoksi, että Ukraina on onnistunut hyökkäämään drooneilla ja ohjuksilla sen maaperälle. Venäjä uhlailee tuhoavansa Kiovan mittavassa määrin esimerkkinä muulle Euroopalle. Halutaan kertoa eurooppalaisille, että se mikä tapahtuu Kiovassa, voi aivan hyvin tapahtua myös Berliinissä, Pariisissa ja Lontoossa. Olemme ehkä nyt sillä tiellä, missä sota eskaloituu muuhunkin Eurooppaan. Ehkä kokeiluluontoisesti eli Venäjä haluaa katsoa, miten Nato reagoi hyökkäykseen. Tällaisen hyökkäyksen todennäköisin kohde on Liettua ja Puola, koska Venäjä haluaa turvata yhteyden Kaliningradiin. Venäläisten silmin nähtynä Nato ja EU käyvät Ukrainan kautta proxy-sotaa Venäjää vastaan ja he ehkä haluavat nyt nostaa sen kissan pöydälle.
  2. Voit olla oikeassakin siinä, että kommunismi herää vielä kuolleista. Se edellyttää monien väärinymmärrysten korjaamista, joita sininkin teksteissä aina vilisee.

    NL ei ollut kommunistien ihannemaa. Monet olivat aikoinaan sitä mieltä, että kommunistinen kokeilu alkoi täysin väärässä ja epäsopivassa maassa. Ranskan, Englannin ja Saksan yhteiskunnat olivat sellaisessa kehitysvaiheessa, mihin kommunismin teoreetikot ajattelivat soveltuvan parhaiten sosialistisiksi. Venäjä oli suuressa määrin maatalousvaltainen valtio, missä ei ollut vielä tehdasteollisuuden keskittymiä. Sosilismi kohdentui Venäjällä suuressa määrin juuri maatalouden kollektivisointiin.

    Kommunismihan pyrki luokattomaan, tasa-arvoiseen, valtiottomaan ja rahattomaan yhteiskuntaan. Venäjällä mikään näistä ei toteutunut eikä Venäjä päässyt eikä edes pyrkinyt lähellekään näitä kommunismin tunnuspiirteitä. Päinvastoin NL:n ns. reaalisosialismissa valtiota vain vahvistettiin. Lenin pyrki vielä siihen, että kansoilla olisi itsemääräämisoikeus ja se filosofia oli Suomenkin kannalta edullinen eli edesauttoi maamme itsenäistymistä.

    Merkkejä sosialismin uudelleen heräämisestä on länsimaisessa maailmassa. Aihetta on phtineet sekä taloustieteilijät että yhteiskuntafilosofit. Taloustieteen vaikuttajat ovat tulleet pääosin Yhdysvalloista. Vasemmistolaisen taloustieteen isä on ollut Nobel-palkittu Paul Samuelson ja hänen niin ikään Nobel-palkitut oppilaansa Paul Krugman ja Joseph Stiglitz. Sosialismia pohtineita teoreetikkoja on ollut eri puolilla maailmaa. Yhdysvallat saattaisi olla valtio, joka vähintäänkin vasemmistolaistuu, jos populistisen Maga-liikkeen valta luhistuu. USAn demokraattisen puolueen suosituimmat poltiikot tulevat nyt hyvin vasemmalta. Heitä ovat presidenttipössissä ryminällä ylösnoussut Pete Buttigieg, Alexandra Ocasio-Cortez, New Yorkin pormestari Zohran Mandami ja tietysti vanha supersuosikki Bernie Sanders. Nämä edustavat aika paljossa sitä, mitä sosiaalidemokraatit Euroopassa. Valtavirran sosialistinen malli on demokraattinen ja vastuullista markkinataloutta korostava sekä tasaiseen tulonjakoon pyrkivä. USAssa käynnissä oleva kulttuurisota tuntuu radikalisoivan myös perinteisempää oikeisto - vasemmistoajattelua.

    Kommunismi tai pikemminkin jokin demokraattinen sosialistinen versio siitä saattaa siis nostaa päätään ja todennäköisimmin ensi alkuun USAssa. Perinteisen keskuluokan mahdollinen katoaminen ja yhteiskunnan polarisoituminen vahvistavat tätä kehitystä.
  3. EUn vasemmistoryhmän enemmistön äänesti typerästi. Mitäpä tuohon paljon muuta sanomista on. Vasemmistoryhmän tueksi voidaan sanoa, että he eivät äänestä minkään Venäjä-mielisyyden vuoksi Ukraina-tukia vastaan, vaan osa esm.pasifistista syistä. Sen sijaan Saksan ADf-puolueen jäsenet äänestivät myös tukia vastaan, mutta heidän asenteensa on selkeästi Venäjä-myönteinen. Äärioikeisto on se, joka tukee laajemminkin Venäjää Euroopassa. Unkarin Orban ja Fidesz-puolue eivät ole ainoita. Venäjä on rahoittanut myös näitä ääriioikeistolaisia puolueita Euroopassa, muttei äärivasemmistoa. putler uskoo, että tukemalla hänelle mieluista äärioikeistoa, saadaan parhaiten hajotettu EUta. Suomessa persut tukevat kyllä Ukrainaa, mutta vetävät parhaansa mukaan tukea pois sitä kautta, että haluavat erota EUsta ja vastustavat EUn yhteisvelkaa. Lopputulema on sama eli Ukrainan tukeminen vähenee. Venäjän kannalta edullisinta ja yrittää hajottaa EUta. Tähän samaan pyrkii USAn Trump. Kaikissa näissä hajottamistapauksissa kärsivä osapuoli on Euroopan valtiot ja Ukraina.

    Äärivasemmiston toiminta on siis käytännössä merkityksetöntä, vaikka periaatteessa hölmöä. Äärivasemmisto ei ole kuitenkaan uhka EU:lle. Sen sijaan äärioikeisto on paljon suurempi ja se muodostaa sen vuoksi suuren uhan EU:lle ja siten samalla Ukrainalle. EUn hajoaminen tarkoittaisi suurella todennäköisyydellä sitä, että Ukrainan tukeminen loppuisi ja Venäjä valtaisi koko Ukrainan.
  4. En lyö vetoa epäluotettavien ihmisten kanssa. Tiedän kyllä sen leipomon kahvilan, missä useinkin asioin. Laadukas, suosittu ja miellyttävä paikka. Luulen, että se oli myös Juha Sipilän mielipaikka silloin, kun hän asui täälläpäin. Tällaisia paikkoja saisi olla enemmänkin Suomessa. Jos olisi vielä tuossa enemmän meren rannalla, niin olisi tosi ihanteellinen paikka. Ei näillä seuduin kyllä taida asua ketään keksusta suuntaista. Sitäkin enemmän svensk språkiga folkiin kuuluvia. He ovat usein avarakatseista väkeä, joka ei nipota turhista eikä taatusti kannata persuja.

    Noin virtuaalisesti voi veikata, että Suom häviää maalein 5 - 2 tai sitten voittaa pelin rankkarikisassa, jos oikein hyvin käy. Se edellyttää, ettei kanukkaja saa päästää tekemään kuin enintään kaksi maalia varsinaisella peliajalla. Siihen kahteen Suomikin voi pystyä.

    Suomella on ainakin kaksi ongelmaa. Maalivahti ja valmennusjohto. Jos ne nyt onnistuisivat eli sattuisi se pöljä päivä, kaikki on mahdollista. Jos käy huonosti, niin pitää huomenna kannustaa Sveitsiä, joka on yllättävän hyvä joukkue ja on s ansainnut paikan loppuottelussa.
  5. Orpo sanoo, että teoriassa mikään ei estä listan julkistamista. Mikähän se sellainen teoria mahtaa? Käytännössä listan salassa pitämisestä on kuitenkin olemassa KHO:n ratkaisu vuodelta 2007. Sen mukaan lista pysyy salassa vuoteen 2050 saakka. Listaa pyysi itselleen Nelosen uutisten toimittaja Susanna Reinboth, mutta saatuaan kielteisen vastauksen Supolta vei asia oikeuteen. Helsingin hallinto-oikeus päätti, että lista voiidaan luovuttaa, mutta KHO kumosi tämän päätöksen. Silloinen poliisiylijohtaja Mikko Paatero (Kok) oli aktiivinen asiassa ja kehotti Supoa valittamaan päätöksestä, minkä Supo myös teki.

    Ainoa taho, joka on vastustanut listan julkistamista onkin Supo. Tiettävästi se ei ole muuttanut kantaansa. Kannan muutos tuntuisikin todella oudolta, koska eivät ratkaisun kannalta olennaiset pertusteet ole miksikään muuttuneet. Supon lienee aika työlästä kertoa julkisuuteen, miksi se yhtäkkiä muuttaisi kantansa asiassa. Supon perusteethan liittyivät toiselta valtion saadun arkaluontoisen tiedon salaamiseen sen vuoksi, että tiedot on luovutettu luottamuksellisesti. Tietojen julkistamisen voisi johtaa luottamuksellisuuden rapautumiseen ja siihen, etteivät ulkomaiset tahot enää se pelossa luovuta salaisia ja luottamuksellisia tietoja toiselle valtiolle.

    Kaikkiahan tuon tiedon julkistaminen tietysti kiinnostaa ja siinä mielessä olisi hyvä, jos tiedot julkistettaisiin. Seppo Tiitinen (Kepu), joka laittoi listan kassakaappiin ja kadotti avaimen, on sanonut, etteii lista sisällä yhtäkään tunnettua nimeä. Tiitinen itse on väittänyt myöhemmin, ettei hän edes muista listan nimiä, koska ne olivat niin tuntemattomia. Onko Tiitinen satuillut vastoin parempaa tietoaan selvinnee siis viimeistään vuonna 2050. Orpon ja halliituksen päätöksellä listaa ei julkaista, jollee Orpo aio syyllistyä laittomuuksiin. Hänen valtansa ei mene tuomioistuimen päätöksen edelle. Eri asia sitten voi olla, jos Supon näkemys jostain syystä asiassa muuttuu.
  6. Suomen ensimmäinen ja merkittävin turva Venäjää vastaan oli liittyminen EUhun. Se avasi myös portin Nato-optiolle. Suomen pääperuste EU-jäsenyyteen oli turvallisuus eli turvallisuus Venäjää vastaan. Muistelepa nyt tarkoin, ketkä kaikki vastustivat silloin liittymistämme EUhun. Pääroolissa olivat nämä sinun "keksusta suuntaiset". He vastustivat henkeen ja vereen liittymistä ja olivat räyhäämässä Helsingin keskustassa kaataen mm. polisiauton. Keksusta suuntaiset vastustivat jäsenyyttä mm. eduskunnan äänestyksessä Vasemmistoliiton ohella. Ei-keksusta suuntaiset Kokoomus ja SDP kannattivat jäsenyyttä yksituumaisesti. Demareissa saattoi olla yksi kansanedustaja eli Mikko Elo, joka vastusti, mutta hän olikin vastarannan kiiski lähes kaikessa muussakin.

    Natoon liittymisen osalta Kokoomuksen ja demareiden länslinja piti edelleen. SDP:n silloinen pääministeri Sanna Marin oli kaikkein keskeisemmässa asemassa Natoon liittymisen osalta. Hän hoputti paitsi Suomea myös Ruotsia nopeaan liittymiseen. Ruotsin kuningas palkitsi Marinin jälkeenpäin tästä ahkeroinnista korkeimmalla ruotsalaisella mitalilla ja kunnianosoituksella. Toinen palkittu oli Vihreiden ulkoministeri Pekka Haavisto. Ei siis yhtään keksusta suuntaista. Kolmas palkittu oli ulkoministeriön virkamies Petri Hakkarainen. Puolustusministeri Kaikkosta ei Ruotsin kuningas huomioinut millään tavalla. Hänellä oli hyvät tiedot siitä, ketkä tosiallisesti edsitivät sekä Suomen että Ruotsin jäsenyyttä molempien maiden osalta. Ruotsin pääministeri Ulf Kristersson luovutti mitalit palkituille.
  7. Ei yksi pääsky kesää tee eikä yksi kvartaali talouden käännettä parempaan. On ensinnäkin huomatta, että kasvu ajoittuu tammi-maaliskuulle. Iranin sota alkoi helmikuun lopulla eikä vielä näy näissä luvuissa täysimääräisesti. Polttoaineiden hinnat nousivat selvästi ja ne vievät pohjaa kulutuksen kasvulta. Taloutemme suurin jarru on viimeisen reilun vuoden ajan ollut Donald Trump, joka vaikeuttaa talouttamme kaiken aikaa kuten koko maailman taloutta.

    Trumpin taloutta tuhoavan politiikan seuraava seurausriski on inflaation kasvu ja laskussuunnassa olleiden korkojen kääntyminen taas nousuun. Se tuhoaisi varmuudella kaiken orastavan talouskasvun. Orpo luo nyt positiivisia odotuksia ja kehottaa sillä kuluttajia lisäämään kulutusta. Tällainen kehottaminen on riskipeliä kansalaisten näkökulmasta, jos sen seurauksena on nousevat korot ja laskevat asuntojen hinnat. Hallituksen aluksi lanseeraama riskitietoisuus on kadonnut nousuhuuman sumuun, vaikkeivat suuretkaan riskit ole kadonneet mihinkään ja tuskin katoavatkaan niin kauan, kun Trumpin annetaan tehdä tuhotyötään.

    Jos Iranin sotaa ei saada loppumaan eikä Hormuzin salmea avattua pysyvästi, negatiiviset vaikutuksen ulottuvat paitsi öljyn ja sen johdannaistuotteiden hintoihin myös ruuan hintaan ensi vuonna, kun lannoitteista tulee huutava pula. Nyt Israel on taas lisäämässä omia sotaponnistelujaan, mikä ennakoi vaikeuksien kasautumista Lähi-idässä uudestaan. Suomen talous ei tämän vuoksi ole lähes laisinkaan vain omissa käsissämme.