Vapaa kuvaus

Kotisivut http://www.santavuori.com

Tietokirjailija, psykologi, filosofi. Fil.kand Helsingin Yliopisto

Helsingistä, ja Porissa, Reposaaressa puolet elämää

Kumma kun eivät saa tätä profiilia toimimaan. Edelleen en saa toimimaan poista kaikki, näytä kaikki. Ym vikoja.

s. 1946

Aloituksia

229

Kommenttia

4502

1. Henkimaailma on myös ihmisen sisällä. Ihmisellä on sielu. Kuolematon sielu. Ihmisessä on kaksi ruumista, aineellinen ruumis, joka kuolee pois, ja henki ruumis, joka elää ikuisesti.
  2. Minusta simulaatio kaikkeuden kohdalla on järjetön ajatus. Se koskee maapalloja ja maailmoja, aineellista maailmaa ja myös henkimaailmaa, ei kokonaista Jumalan maailmaa, ei kaikkeutta.

Universumi on sellainen kuin on, ei sitä säädetä, vaan teorioita siitä säädetään.

Filosofeilla, tiedemiehille, teologeilla ja ihmisillä muutenkin on logiikkavirheitä ja käsitesekaannuksia aina heti kun he yrittävät ajatella avaruuttaa, universumia tilan kannalta tai universumin aikaa ja universumin energian, materian määrää.

Eikä suhteellisuusteorian mukainen ajattelu paranna asiaa, koska se tuo uuden dogmin vaan tieteeseen, jota tiedemies ei saa käytännössä ylittää, vaikka se juuri olisi välttämätöntä.

Suhteellisuusteoria oli edistystä tieteessä, kunnes siitä tuli dogmi. Nyt se ja BB ovat este tieteen kehitykselle.

Ja simulaatioteoria on vain vanhan uskonasian sanominen modernin tieteen kielellä, ja Platonin filosofiaa Aristoteleen sijasta.
  3. Uskovaisten väliset kiistat eivät kuulu tähän. Vain se, miten Jumala näyttäytyy kosmologiassa, luomisessa jne. Ja voidaan kosmologiasta puhua myös täysin agnostisesti, puhumatta luomisesta mitään.

Mutta väkisin siinä on kaksi linjaa, että universumilla ei ole tietoista päällikköä eikä luomista ole. Tai sitten, että on.

Samoin on kysymys uskovan teologian sisällä siitä, onko universumi ikuinen vai tyhjästä luotu. Toinen mahdollisuushan on uskossakin, että vain universumin maailmat, kuten maapallo, on luotu, eikä suinkaan koko universumia, kaikkeutta, varsinkaan tyhjästä.

Tyhjästä luominen ja alkupamaus kaikkeudelle ovat samaa käsitesekaannusta ja loogista mahdottomuutta. Ainakin se on rationaalisesti huonompi vaihtoehto kuin ikuisuus.

Kaikkeus ikuinen, osauniversumit alkaneet. Siinä on järkeä enemmän kuin katolisessa teologiassa ja alkupamausteoriassa. Silloin alkupamauksista tulee paikallisia. Se on minun linja ja keksintö. Sama kuin multiversumiteorioissa, mutta tässä "kuplat" eivät ole erillisiä, vaan sekoittuvat toisiinsa. Eli on yhteistä myös Steady State teorioiden ja syklisten teorioiden kanssa.

Täällä monet ovat vakuuttuneita, että minä en ole mikään. Mistä sen tietää, vaikka olenkin? Olen tehnyt asiasta filosofiaa 1986 lähtien. Kai se alkaa jossakin näkyä. Enkä ole yksin. Tätä keskustelua olen siis käynyt 40 vuotta. Ja peruskoulutus on filosofiasta ja tieteestä.

Kotisivut on, josta ajatukseni voi lukea. Filosofille se riittää. Olen julkaissut kirjani ja artikkelini.