Vapaa kuvaus

Kotisivut http://www.santavuori.com

Tietokirjailija, psykologi, filosofi. Fil.kand Helsingin Yliopisto

Helsingistä, ja Porissa, Reposaaressa puolet elämää


Kumma kun eivät saa tätä profiilia toimimaan. Edelleen en saa toimimaan poista kaikki, näytä kaikki. Ym vikoja.

s. 1946

Aloituksia

280

Kommenttia

5186

  1. Niin on turhaa esittää venäjän propagandaa totuutena aikaansa seuraaville ihmisille, ja yrittää hajottaa lännen ja demokratioiden ja EUn ja Suomen yhtenäisyyttä Ukrainan tukemisessa.

    Siinä ei ole mikään Santtunen yksin, vaan koko sivistynyt maailma.

    Ei kukaan ajattele että vain venäjän putinistit eli suurvenäläinen äärioikeisto olisi syyllinen. Tai ainoa vaara. Minusta se on vain yksi vaara. Lisäksi on äärioikeiston vaara myös länsimaissa, islamismin vaara koko maailmassa ja Kiinan sosiaali- imperialismin vaara.
  2. JA laita on joka puolella näkyvissä, millainen se oli 13 miljardia vuotta sitten. 26 miljardin valovuoden pallossa.

    JA siellä on monenlaisia galakseja ja kvasaareja.

    Tiedeyhteisö yrittää saada ne galaksit ja kvasaarit sopimaan BB malliin, olettamalla, että galaksit ovat kehittyneet nopeammin kuin tähän asti on luultu.

    Tämä on tieteellisesti väärin, ja suoranaista ajanhukkaa. Pitää yrittää keksiä, millainen teoria pitäisi muodostaa, että se parhaiten selittäisi kaikki uudet ja vanhat havainnot.

    Jos luovutaan laajenemisesta, ei tarvi olettaa alkuakaan JA universumi vaan on tuollainen kuin näkyy olevankin, galakseja vaan joka suuntaan ketjuissa ja rykelmissä ja tyhjää galaksien väleissä. 26 miljardin valovuoden pallossa.

    Eikä se siihen lopu, emme vaan vielä havaitse, näe pidemmälle. JA jossain on havaintojen horisonttikin. Havaintoja ei enää voi saada, vaikka jotain siellä on vielä kauempanakin. Ei universumi juuri siihen lopu kuin havainnot. Se olisi kumma sattuma.

    Niin pitkälle kuin tilaa on, eli universumia ja galakseja ym. riittää. Niin pitkälle kuin niitä galakseja ja tilaa ym. on, niin pitkälle universumia on. Tässä kaikenkäsittävässä pallomaisessa, suunnattoman suuressa tilassa. Emme tiedä kuinka pitkälle.

    Kaavat ja teoriat vaan muutetaan näkymän mukaiseksi, eikä enää lähdetä siitä, että todellisuuden pitäisi olla täsmälleen GRn ja BBn mukainen. Ei se tietenkään ole. Teoriat kehittyvät ja korvautuvat paremmilla aika ajoin.

    Sitä paitsi aina on tiedetty, että universumi on ikuinen ja ääretön. BB, alkava ja laajeneva universumi, on vain epäonnistuvat kapina tätä vanhaa tietoa, ja ymmärrystä vastaan. JA nykyään tiedetään jo paljon tarkemmin, millaista äärettömyyttä ja ikuisuutta universumin äärettömyys ja ikuisuus ovat. Avaruus, aika ja materia universumissa.
  3. Aiheen vierestä.
  4. Niin just, paksu kirja, mutta se mitä siellä sanotaan Jeesuksesta ja Paavalista, on ihan tyypillistä Saatanan vääristelyä, jolle on monta lahkoa jo ennestään.

    Toinen suosittu Saatanan lahko on, ettei Jumalaa eikä Saatanaa ole olemassakaan. Ateistit ovat langenneet tähän.

    Kolmas on sellainen, ettei helvettiä ole.

    Tietysti tämä kritiikki kelpaa vain oikeaoppisille - omasta mielestään - kristityille, eli kun ajattelee, että Jeesus on Luoja ja Jumalan Poika eli Jumala, ja Paavali on tarkkaan kirjoittanut ylös kaikki tavat tehdä Kristillisestä uskosta harhaoppi, ja silti valtavirta kristillisyys myös tekee siitä harhaopin.

    Vaikeaa on tämä suunnistaminen uskonasioiden ja henkimaailman ikuisissa hetteiköissä. Urantia- kirja auttaa kosmologiassa, ufo- tutkimuksessa ja tähtitieteessä, mutta uskonnossa se tahallaan vie harhaan, niin ettei sitä täysin voi uskoa avaruusasioissakaan.