Vapaa kuvaus

Kotisivut http://www.santavuori.com

Tietokirjailija, psykologi, filosofi. Fil.kand Helsingin Yliopisto

Helsingistä, ja Porissa, Reposaaressa puolet elämää


Kumma kun eivät saa tätä profiilia toimimaan. Edelleen en saa toimimaan poista kaikki, näytä kaikki. Ym vikoja.

s. 1946

Aloituksia

280

Kommenttia

5186

  1. Professori realisti ilmaisee vain naturalistisen filosofiansa, ja perustelee sitä naturalismilla ja empirismillä, ja väittää sitten monta kohtaa, miksi olen väärässä.

    Ongelma on siinä, että hän puhuu luonnontieteistä ja matematiikasta, minä filosofiasta.

    Jokainen filosofi voi vapaasti ilmaista filosofiansa ja sitten perustella sitä. Kyse on siitä, kenen filosofia parhaiten vastaa järkeä ja saavutettua tietoa. Se on aina vain arviointikysymys, ja jokaisen on myös tunnustettava, että on paljon asioita, joita ei tiedetä.

    Mutta vaikka ei tiedetä, jokainen filosofi ottaa kantaa niihin asioihin joita ei tiedetä. Naturalismi kieltää sen mahdottomuutena, mutta se on tieteen mahdottomuutta, ei filosofian mahdottomuutta.

    Eikä tämä ajatustapa myöskään silti kiellä sitä, etteikö jotkut asiat voi mennä yli ihmisen ymmärryksen. Ja tosiaan joitakin asioita ei tiedetä. Mutta filosofia saa, ja filosofin pitää mennä paljon pidemmälle kuin tiede voi mennä. Voi valita totuuden eri vaihtoehdoista totuudelle ja perustella valintansa. Muuten ei ole filosofi, muuten ei puhu filosofiasta! Naturalismin kannattaja jää tieteeseen, ei siirry kunnolla filosofiaan, kuten pitäisi.

    Kysymys on siitä, kumpi on kunkku, tiede vai filosofia. Ja kuka määrää, mikä on hyvä perustelu ja mikä ei. Ei määrääjä saa olla yksin skeptisismi, tiede tai naturalismi ja empirismi. Filosofiassa on muitakin, vielä parempia koulukuntia kuin tällainen tiedusko. Ja niitä keksitään lisää joka vuosi.

    Tiede on vain se, mitä jo tiedetään. Filosofia on käsitys kaikesta, universumista ja sen osista, maapallosta, ihmisestä, yhteiskunnasta ja jumalista. Kaikesta. Kokonaiskäsitys kaikesta, yksityiskohtia unohtamatta. Tiede on vain osa.

    Millainen universumi on?
    Onko luomista ja Jumala?
    Mikä on ihmiselon tarkoitus?
    Mikä ihminen on, mistä tulemme, mitä olemme?

    Tieteellä ja naturalismilla saa vain torson kuvan kaikesta. Se ei riitä. Tarvitaan filosofia, maailmankatsomus, mielipide asioista, ja filosofiaa se on silloin kun se on hyvin perusteltu. Tiede ei riitä. Ja mikä on hyvä perustelu milloinkin, on kiistakysymys, ikuinen filosofinen kysymys sekin.

    Minun filosofiassa on Jumala ja luominen ja henkimaailma, osaan perustella sen, en väitä että se olisi jo tietoa, tai aukottomasti todistettu filosofiassa.

    Väitän, että se taas on ollut tieteellistä tietoa jo 500 vuotta, että muualla avaruudessa on kulttuureja. Ufo-tutkimus on kiistattomasti vahvistanut sen tänä päivänä, ennen se perustui tietoon, että tähdet ovat aurinkoja. Se tieto riittää. Ja evoluutioteoria nykyaikana viittaa tähän mahdollisuuteen. Luomisen olettaminen ihan yhtä hyvin.
  2. Vastaan ketjun lopussa.
  3. Universumin alku menee niin, että jos sillä on alku, se ei sitten ole universumi, vaan vain jokin osauniversumi. Muodollisessa logiikasa asiat voivat olla miten vaan, mutta todellisuudessa vain niinkuin ne ovat ja mikä on mahdollista.

    Ja paras teoria voittaa pitkässä juoksussa. Nyt se on BB, mutta ilmeisesti se on väärä teoria. Mutta siitä on äärimmäisen vaikea päästä eroon, tiedeyhteisössä on jokin vika, kun ei tätä tajua.