Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Kuituhamppu
Kuituhamppu
Kuituhamppu
Vapaa kuvaus
Hyväntahtoisuus, rehellisyys ja terve oikeudentunto, niistä on rakastava ihminen rakennettu.
Liittynyt 1v sitten
7
aloitusta ·
97
kommenttia
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
En saata kiistää.
01.08.2025 21:59
Se narsismi, se narsismi...
Ennen Spagettihirviön paluuta ehkä ehdit vielä kääntyä pastafariksi. Ehkä ehdit, ehkä et, mutta kehotan yrittämään.
01.08.2025 21:58
Hölö Hölöhölö Hölöhölöhölö. Rajalaissa ja sen hyväksymisessä oli kyse kansainvälisten oikeuksien ja sitoumusten noudattamisesta tai noudattamatta jättämisestä. Sama koski myös jalkaväkimiinoja. Vasemmistoliitto on yhtä suomalaismielinen kuin muutkin puolueet. Se narsismi, se narsismi...
01.08.2025 21:32
Rauhoitu. Se narsismi, se narsismi...
01.08.2025 21:17
Vippaskonsteja. Hangaarimme ei hyväksy.
01.08.2025 15:09
Aivan, aivan
https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/33195/Catalogus_plantarum_A.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mukavaa kesän tähän asti lämpöisintä päivää :) Juokaa paljon ettei tule taas lämpöhourailtua liiaksi.
https://scontent.fqlf1-2.fna.fbcdn.net/v/t39.30808-6/489959508_9454009554713851_9193129323597459552_n.jpg?_nc_cat=107&ccb=1-7&_nc_sid=aa7b47&_nc_ohc=gvCDZydOLZgQ7kNvwH7edRa&_nc_oc=AdlqJm5riolTLkTKRd69lovTGL5mr5iBuxXy7RY9S-qBTrbvhLYnfdEoDRAH429S3f3ucDfqdVgETWTD5qYHXO5D&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent.fqlf1-2.fna&_nc_gid=Jt0XMR5dLVVKbpUe6MpBxA&oh=00_AfQ7vAPnvbnWNl-xZlpPiQT0CEz8yaElzBJYbMWy2XyBig&oe=6890D642
31.07.2025 09:11
Nytpä on YK:n paikka palauttaa edes osa uskottavuudestaan. Gazassa on meneillään kansanmurha ja etninen puhdistus. Netanjahu joutuu vielä taipumaan kansainvälisen painostuksen alla, mutta jokainen päivä tuo lisää uhreja. EU:lta vaadittakoon tekoja, ei pelkkiä kauniita sananparsia.
29.07.2025 18:27
Kuten huomaat, vanha viisaus pätee iäti: "Ei oppi ojaan kaada."
Minäpä olen käynyt niin monet kurssit ja opinahjot, että päänsisäinen hohto on suorastaan hiilettänyt liki kaiken sen, mitä ajuskopassani heiluu. Siksipä sanonkin nyt suoraan ja peittelemättä: "Minä se vaan hölisen, muut saa selittää."
Olkoon hamppu kanssanne ! Siis kuitusellainen, tai noh.... siis kuituhamppu.
29.07.2025 17:16
Varhaislapsuudessani meillä ei käyty yhteissaunassa, vaan jokaisella perheellä oli omat saunavuoronsa. Asuttiin tuolloin Helsingin Vallilassa Lohjantiellä ja vaikka asuttiin asfalttiviidakossa, me pienet ihmiset olimme päivät pitkälti ulkosalla kaukana vanhempien valvovan katseen ulottumattomissa. Paljon puuhastelin Paavalin kirkon takaisella siirtolapuutarha-alueellakin ihan 6-vuotiaasta alkaen. Hieman myöhemmin kesät kuluivat pitkälti purjehtien ja Ahvenanmaan Kökarissa touhuten ja sittemmin mopoilla ja kevytmoottoripyörillä Stadin kaduilla pahennusta herättäen :) Näin vanhempana olen todennut itselleni, että vallitseva (katu)kulttuuri ja silloinen yhteishenki antoivat minulle hyvät lähtökohdat tulevalle elämälleni eettisesti ja moraalisesti tarkasteltuina. Kovasti on maailman meno muuttunut noistakin ajoista (synnyin vuonna 1958), jolloin opettaja oli auktoriteetti ja talonmiestä juostiin karkuun kun hän (varmaankin puolileikillään) jahtasi meitä harja kädessä pois kadulta pelaamasta, mikä seikka toistui usein :) Vallilan kansakoulu oli ihan siinä lähellä. Juu isoissa porukoissa liikuttiin ja kasvettiin, eikä isompia kommelluksia sattunut. Sitten nuorena aikuisena olikin jo ihan eri meininki :)
Nyt kun ruuhkavuoteni ovat kaukana takana, olen aivan eri tavalla oppinut nauttimaan luonnosta ja päivittäisistä juttutuokioista ihmisten kanssa. Mieli on seesteinen ja päivät soljuvat leppoisasti.
25.07.2025 18:25
Verotus on toki vaikuttava keino vähentää mainitsemiasi kerskakulutuksen muotoja. Siirtyminen massiiviseen haittapohjaiseen verotukseen ei tapahdu hetkessä, mutta suunnan tulee olla selvä. Tärkeää on myös luoda toimivia vaihtoehtoja esim. pakkausmateriaaleille ja menisinpä jopa niin pitkälle, että suosisin kernaasti varsinkin elintarvikkeiden suhteen lisääntyvää puolivalmisteiden ja valmisruokien myymistä irtotavarana asiakkaan astioihin. Tässä tulee toki hygieniasäännöksetkin vastaan, mutta jos tällainen vaihtoehto olisi, uskon, että monelle ihmiselle siitä tulisi arjen käytäntö, sillä luonnon kuormituksen vähentämisen uskoisi olevan helppo markkinoitava vastuullisille nykyihmisille. Valmisruokien sikälikin, että kaikissa talouksissa ei ole enää aikaa valmistaa ruoka kotona perustarvikkeista.
Nuorempi väki on myös omaksunut ja omaksumassa taloyhtiön yhteisten ruuanlaittotilojen synergiaetujen hyödyntämistä mutta tämä menettely jäänee kuitenkin laajemmassa kontekstissa marginaaliin. Tämä malli, yhteiskäyttö, toteutuu nytkin monen kerrostalon yhteispesuloissa, jossa koneiden tehokkuus ja kuivatusmahdollisuudet säästävät luontoa nekin verraten että kaikilla olisi omat pesukoneet. Taloyhtiön saunatkin palvelevat samaa tarkoitusperää. Eli kyllä me suomalaiset jo nyt toimimme suhteellisen ympäristöä kunnioittavasti näissäkin asioissa.
Kiinteän omaisuuden verotuskäytäntöihin mukaan lukien asuminen sekä vapaa-ajan kulutus minulla olisi paljonkin sanottavaa, mutta jääköön nyt tällä kertaa pelkän maininnan varaan, kerskahankinnat ympäristövaikutuksineen ovat pahasta ja kerskahankintojen vähentämiseen auttaa haittapohjainen verotus.
Ekotekona voidaan pitää vaikkapa asumista lähellä perheen keskeisiä toimialueita. Tätä voisi verotuksen kohdentamisella suosia.
25.07.2025 15:40
Tämä kirjoituksesi on miellyttävää luettavaa. Sinulla on - varmaankin vuosikymmenten tuomana - taito katsella asioita hyvinkin laajasta vinkkelistä. Lisäksi pyrit näkemään asioita positiivisessa valossa jos suinkin mahdollista.
Semmoista olen toisinaan pohtinut, että ympäröivä maailmamme kun on hektisessä muutosmyllerryksessä, niin näinköhän lähivuosina syntyisi uusi innovatiivinen puolue joka nykytila huomioiden ajaisi ympäristön ja ihmisen asiaa tuloksellisesti, niin, että jopa kerskakulutus vähenisi ja ihmisenemmistön hyvinvointi ja sitä kautta onnellisuus lisääntyisi ? Ajattelemani puolue alkaisi ehkä pienestä, mutta hyödyntäisi ihmiskunnan tiedepohjaisia saavutuksia todellisen hyvinvoinnin saavuttamiseksi. Koskapa on varmaa, että maailman kaikista maista löytyy näitä globaalin yhteisen hyvän tavoittelijoita, ajatus saattaisi olla toteuttamiskelpoinen. Tai sitten tämä rooli ei ehkä sovellu mihinkään puoluekenttään, vaan koordinaattorina toimisi vaikkapa päätösvaltainen YK:n kaltainen toimielin. Päätösvaltainen siinäkin mielessä, että nykyisen YK:n tahtotila on toteutunut heikosti ja sen arvovalta on kärsinyt raskaan inflaation siksikin, että tietyillä mailla on veto-oikeus päätöksiin ja näinhän asiat vesittyvät.
Niin tai näin, mitä mieltä sinä olet, olisiko moinen puolue ja sen paisuminen merkittäväksi kansainväliseksi toimijaksi mahdollinen ? Samalla torppaantuisi kaiken maailman tiedevastaisten öyhöttäjien vaikutusmahdollisuudet.
Lopuksi vielä, mielestäni yritysvetoinen kansantalous on ihan jees, kunhan lainsäädännöllä estetään pääomien liiallinen kasaantuminen. Lisäksi pitäisin tietyt kriittiset huoltovarmuustekijät tiukasti yhteiskunnan johdettavina ja pitkälti myös omistuksessa.
Tiedeyhteisöt luovat toteuttamiskelpoisia innovaatioita mutta niiden jalostaminen tuotteiksi toteutuu yrityksissä, missä onkin kehityksen kärki. Siitä on ollut itselläni huoli, että tiedeyhteisöt ovat jo 90-luvulta alkaen saaneet yrityksiltä rahoitusta omien päämääriensä saavuttamiseksi. Tämä seikka on ainakin osittain vähentänyt yliopistojen itsellisyyttä tutkimuksen saralla.
Lähden kohta ystävien kanssa nauttimaan luonnosta, palailen joskus ensi viikolla. Ensi kuun lopulla onkin sitten taas suuriakin haasteita -operaatioita sisuskalujen kanssa -, mutta sellaista tämä elämäni nyt vaan on :-)
25.07.2025 11:34
Kuulehan nyt sinä ilmeisen toistaitoinen kommarireppana. Vaikka jokelluksesi on tavallaan sööttiä, ymmärrä, että olen satavarmasti ollut aikuisikäni aikana paljon paljon hyödyllisempi tälle yhteiskunnalle kuin sinä. Onneksi teitä tolloja on harvassa.
24.07.2025 21:59
Vaikka oletkin kommunisti, yritä silti käyttäytyä. Minä olen yrittäjäperheen vesa ja arvostan yrittäjyyttä. Ja nyt sanot, mistä kopiosta puhut ? Ei ole mitään kopiota. Niin ja opettele kirjoittamaan, tai no, se ehkä on kohdallasi liikaa vaadittu.
Lakot johtuvat nykyhallituksen linjauksista eivätkä millääm muotoa ole puoluesidonnaisia. Jos sinä olet se vähäpättö joka ruikuttaa roskaa kommunisteista, toistaa ja toistaa idiotismiin viittaavia kirjoituksiaan ja häiritsee muita sotkuillaan, niin etpä ole kummoinen kadun tallaaja. Jos näin on, et ole arvoltasi edes nolla, arvosi on negatiivinen. Olet haitake.
24.07.2025 21:42
Lisään vielä: Minusta alisuorittaminen tulee olla hyväksyttävä irtisanomisperuste. Yritys ei toimi ilman edellytyksiä ja alisuoritus, se nyt vaan ei sovi yrityskuvaan. Älykäs alisuorittaja eroaa itse tai pyytää homman mistä selviytyy. Tarkoituksellinen alisuorittaminen, jos sellaista esiintyy, on todella syvältä.
Tokikaan ihminen ei ole robotti ja on selvää, että työllä raskautetun hemmon vireystilakin vaihtelee. Sen verran resilienssiä löytyköön verstaalta, että joustoa tulee, puolin ja toisin, silloin kun on tarvis. Alisuoritus on eri asia, sillä siinä tekijä ei vaan ole tehtävänsä tasalla. Jos alisuoritus johtuu puutteellisesta työhön perehdyttämisestä tai toimenkuvan puutteellisesta määrittelystä, se asiantila korjattakoon pikaisesti.
Ja lopuksi: työntekijän ei ole mikään PAKKO viihtyä työssään, jos ei taho. Kunhan ei agitoi ja hoitaa hommansa kohtuudella, se riittää.
24.07.2025 11:17
Kyllä se minun mielestäni ON Sipilän teemakakkara...
Jestas sentään. Päässäni oleva kiinteä lukihäiriörele vikaantui hetkellisesti... Siis se olikin sipuliteemakkara. Nyt saa Päivi odotella pihalla kun minä pohdin. Mutta kyllä se Päivi ihan naiselta näyttää. Nyt en taaskaan ymmärrä...
Jääköön sipuliteemakkara, jääköön pohdinta. Huomennapa lampsin vastapäiseen K-kauppaan ja sanon henkilökunnalle että yksi sipuliteemakkara. Joko hän ojentaa jonkin eläinperäisen pötkylän tai sitten hän nauraa päin kampaamatonta naamaani...
Päivii, tule sisään sieltä sateesta !
22.07.2025 21:37
Linkkini oli huonosti taputeltu. Tässä tämä Sipilän teemakakkara:
https://yle.fi/a/3-7646029
22.07.2025 21:15
Minulle tulee kohta vieras. Tai siis tuttu. Mutta onko hän edes mies (?) Hänen nimensä on Päivi. Viimeiseen kohtaan ehdin nyt ottaa kantaa. Sipuliteemakakkara... Tässä on Sipilän kakkara, mutta sipuliteema...
https://images.cdn.yle.fi/image/upload/ar_1.7777777777777777,c_fill,g_faces,h_431,w_767/dpr_2.0/q_auto:eco/f_auto/fl_lossy/13-3-7646040
Ja sitten se vieras:
https://www.youtube.com/watch?v=WE82tqsLjq8
22.07.2025 21:08
Puhut asiaa. Kansanmurhaaja Netanjahu pyrkii väkisin pysymään vallassa, sillä valtakautensa jälkeen häntä odottavat monet raskaat syytökset. Käsittääkseni vain vähemmistö israelilaisista hyväksyy hänen raakalaismaiset menettelytapansa. Sitä paitsi Hamas on alun perin Israelin itsensä luoma hirviö.
On se vaan surullista, ettei edes EU:lta löydy yhteistä linjaa ja voimakkaita painostuskeinoja estämään Israelin suorittamaa palestiinalaisiin kohdistuvaa raakalaismaista etnistä puhdistusta.
22.07.2025 19:55
Olen enemmän kuin kiitollinen näistä ilmeisen kehityskelpoisista liikeideoista. Loppukuu taitaakin nyt mennä tyhjien tölkkösten turbojahtiin, että saat edes jonninmoisen taloudellisen korvauksen suoltamistasi ideoista. Nimeän sinut ideapankiksemme (IDP) jos suinkin suostut.
22.07.2025 19:33
Enkä lähetä. Vasta kun he osoittautuvat luottamukseni arvoisiksi, vasta sitten voin osan niistä lähettää luotettavan ja turvallisen Postimme välityksellä. Sekin etu siinä on, että jos virkaatekevä paketintarkastaja tunkee räpylänsä laatikkoon, ei hän toiste näin menettele.
22.07.2025 19:23
4 / 5