Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

866

Kommenttia

12083

1. ...on tässä:

"Presidentti George Bush voi käyttää lain estämiseksi veto-oikeuttaan"
  2. Kannattaa tutustua aiheeseen ihan itse. Kabbala liippaa itse asiassa hyvin läheltä kristinopin totuuksia. Sieltä on selkeästi löydettävissä mm. kolminaisuusoppi, joka muutoin on juutalaisille vaikeasti ymmärrettävä asia. Kabbalan Sefer Jetzirah puhuu tosiaan jumaluudesta kolminaisuutena ja tämä jumalallinen kolminaisuus on itse asiassa hyvin kiintoisa. Kyseessä on kuitenkin ihan kuten kristinuskossakin vain tapa tarkastella yhtä ja ainoaa Jumalaa. Kabbalassa se esitetään itse asiassa hyvin järkeenkäyvällä tavalla.

Kolminaisuus on nimittäin suhde subjektin ja objektin välillä, tajuavan ja tajutun välillä. "En Sofista" valunut kolminaisuus on tajunta, joka katselee itseään. Se on ensimmäinen suuri minä, joka herää ja sanoo: minä - ja sitten katselee itseään: minä olen tämä, ja samalla lisää: minä en ole se. Koko maailmankaikkeuden luomisprosessi on vain sitä, että jumalallinen tajunta luo kuvan itsestään, koettaa katsella itseään ja tajuta itseään. Jumala ikään kuin ikuisesti luo kuvan itsestään ja ikuisesti samalla on kaiken yläpuolella, on se aina kuitenkin vain epätäydellinen kuva hänestä, niin että hän ikuisesti myös lisää: "tämä ei minua tyhjennä, tämä ei ole minä". Viimeinen lause on silloin maailman ilmennyt KOLMINAISUUS. Siinä on subjekti MINÄ, predikaatti EN OLE, ja objekti TÄMÄ. Jumala on tajunta, joka katselee itseään, mutta samalla hävittää oman kuvansa.

Tämän korkeammalle ei yksikään filosofia ole kohonnut; ei yksikään uskonto ole tämän syvemmälle tunkeutunut jumaluuden salaisuuteen. Tämä on Kabbalan oppi ja se on myös hindulainen. Brahmaa luo kuvan itsestään, Vishnu sitä katselee, Shiva sen hävittää. Kabbalassa kolminaisuuden kolmea jumalpersoonaa nimitetään: KETHER eli kruunu, KHOKHMAH eli viisaus, BINAH eli järki. Tuosta "Viisaudesta" (Khokhmah) kerrotaan esimerkiksi Sananlaskujen luvussa 8. Kristityt ovat nähneet siinä kohdassa Kristuksen, Pojan ja osuvat itse asiassa ihan oikeaan myös kabbalistisesti tulkittuna! Kolminaisuudesta virtaa sitten, sanotaan Sefer Jetzirahissa, seitsemän korkeata voimaa eli seitsemän korkeata olentoa (kristinuskon seitsemän pääenkeliä). Niiden nimet Kabbalassa ovat: Gedullah (suuruus), Geburah (voima), Tifereth (ihanuus), Nezakh (vahvuus), Hood (loisto), Jesood (perusta), ja Malkuth (valtakunta). Yhdessä kolminaisuuden kanssa nämä seitsemän muodostavat kymmenluvun ja kaikkia kymmentä sanotaan kabbalassa tuolla kuuluisalla yhteisnimellä sefirotheiksi. Sana sefiroth on sukua sanalle safir, piiri, mutta siitä on tullut yleiseurooppalainen sana, joka merkitsee myös numeroa (esim. ranskankielellä chiffre)
  3. :oD
  4. Matteuksen evankeliumi:
    12:32 Ja jos joku sanoo sanan Ihmisen Poikaa vastaan, niin hänelle annetaan anteeksi; mutta jos joku sanoo jotakin Pyhää Henkeä vastaan, niin hänelle ei anteeksi anneta, ei tässä maailmassa eikä tulevassa.

Tämä asia on usein ymmärretty mielestäni väärin.

On olemassa kolmenlaista syntiä:

1. Synti Isää vastaan (eli synti Jumalaa vastaan). Vaikkapa vannominen:

Matteuksen evankeliumi:
    5:34 Mutta minä sanon teille: älkää ensinkään vannoko

Jaakobin kirje:
    5:12 Mutta ennen kaikkea, veljeni, älkää vannoko, älkää taivaan kautta älkääkä maan, älkää mitään muutakaan valaa; vaan "on" olkoon teillä "on", ja "ei" olkoon teillä "ei", ettette joutuisi tuomion alle.

Tämän synnin saa kuitattua pois, jos pääsee valastaan irroittautumaan.

2. Synti Poikaa vastaan on kaikki se paha jota sanomme tai teemme lähimmäistä (Jumalan Poikaa)vastaan:

Matteuksen evankeliumi:
    25:40 Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.'

Ja tämäkin on mahdollista saada anteeksi, kun pyytää sitä asianomaiselta henkilöltä, jota vastaan on rikkonut.

3. Synti Pyhää Henkeä vastaan on se paha jota teemme omaa ruumistamme eli Pyhän Hengen temppeliä vastaan (esim. tupakka, alkoholi, huumeet, haureus):

1. Korinttolaiskirje:
    6:18 Paetkaa haureutta. Kaikki muu synti, mitä ikinä ihminen tekee, on ruumiin ulkopuolella; mutta haureuden harjoittaja tekee syntiä omaa ruumistansa vastaan.
    6:19 Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat?

Tätä tälläistä syntiä ei tietenkään voi keneltäkään anteeksi pyytää, koska se on tehty omaa ruumista vastaan ja sen seuraukset (esim. sairauksen muodossa) on vain kärsittävä. Kyse ei siis ole mistään sellaisesta asiasta, joka merkitsisi varmaa menolippua johonkin helvettiin, kuten yleensä pelätään. Eihän Jeesus sanallakaan siihen viitannut, että synti Pyhää henkeä vastaan merkitsisi automaattisesti jotakin helvetiä. Se merkitsee vain sitä, ettei sitä voi kuitata anteeksiannon piikkiin, vaan sen seuraukset on kannettava.
  5. Tai kaheli
  6. Blondi oli tosiaan tämä minun tuntemani typsykkä. Kielilläpuhumisen armolahjaa juuri tarkoitin mutta kuten sanoit, nyt menee liian kristilliseksi tälle palstalle, joten siirretään vaihdekeppi vapaalle...

; )