Vapaa kuvaus

Aloituksia

254

Kommenttia

5626

1. >>Nyt meni minulta vähän yli tai sitten et ymmärtänyt, mitä sanoin.

Ymmärsin kyllä mitä tarkoitit. Ulosantinini ei ollut sitä parasta mahdollista laadullisesti. Lauseeni: "Ei ihme ettei vartiotorniseuran romput ole vapaassa jakelussa. Saattaisimme lainata kirjallisuutta oikein." oli tarkoitettu irralliseksi ajatukseksi ylipäätään lainailusta, vaikkapa keskustelupalstoilla. Pahoitteluni epäselvästä "artikulaatiostani".

>>Minun romppuni ja vuosikerran välillä ei ollut niin mitään eroavaisuutta. Joten urbaanilegenda tai muuten vain luopioherja on tuo tarina CD-ROM-materiaalin peukaloimisesta.

Ei ole kyse mistään urbaanilegendasta, vaan siitä että Englannin kielisessä rompussa sisältö on muutettu verrattuna Englannin kieliseen alkuperäisvartiotorniin. Tuo muutos ei ilmeisesti vain ehtinyt Suomenkieliselle vastaavalle rompulle. Kattos, kyllä määki muistan ku oikeen muistelen.

>>Mutta minähän olen vain "valehteleva vartiotorniseuralainen", joten älä minun sanaani luota.

Vaikka jehovantodistajalla on luontainen taipumus selitellä asioita vartiotorniseuraa myötäillen, uskon että selviämme ilman ylilyöntejä kohdallasi.

>>Elämä ilman luopioita olisi saanut sinut vastustamaan järjestöä aktiivisesti? Älä nyt naurattamaan rupea.

Hän ryhtyi sitten oikein kunnolla muuttamaan alkuperäistä lausahdustani, johon et sitten kommentoinut mitään.

Kai tällainen aktiivinen "vastustaminen" olisi muutenkin suhteellisen vähäistä jos tätä netin 'pirua' ei olisi olemassa.

>>Vartiotorni-seuralla ei ole sääntöjä, jotka kehottavat hyppäämään suinpäin avioon - ja sinä tiedät sen.

Tiedän tiedän. Enhän ole sellaista väittänyt, enhän? Vartiotorniseuran seurustelun malli on joka tapauksessa todella ahdistava ja altis monille hätäisille päätöksille. Tiedän sen, koska olen sen sataan kertaan todistanut. Siitä on ainakaan meikäläiselle ihan turha lähteä muuta väittämään. Fakta mikä fakta.
  2. >>Sillä perusteella, että joku vastuullisemmassa asemassa oleva on sinun mielestäsi tietoisesti valehdellut, on vähempivastuinen ihminen oikeutettu esittämään valheita ilman arvostuksen menettämistä..? Okei, selkis.

Vaikka vastaukseni on ehdoton ei, niin näppärästi yritit luikerrella itse asiasta ulos. Ei onnistunut. Vartiotorniseuran mielivaltaiset sekaantumiset esim. lääketieteen saralle ovat anteeksi antamattomia. Sen lisäksi, etteivät kurjat koskaan mitään anteeksi pyytelekään. Uppiniskaisuuden suurenmoinen huipentuma, erästä liimaa ja leikkaa-julkaisua mukaillen.

Kun puhutaan luopioista niin täytyy muistaa, että jokainen on ikään kuin omaa mieltään asioista (noin niinkuin pääsääntöisesti). Täten ei ole välttämättä olemassa mitään tiettyä linjaa, jonka rikkomisesta potkittaisiin "luopioyhteiskunnasta" ulos ja jäljelle jääneet alkaisivat karttamaan pois potkittua. Jokainen näyttäisi oppineen oman tiensä, jolla osoittaa itsellensä vartiotorniseuran mädännäisyyden. Se on mielestäni hyvä niin. Vaikka tietyt yhteneväisyydet lähes jokaisen kohdalla faktoja ovatkin.

>>Sinun versiosi lienee käännetty vapaasti englannista. Ei se tätä kiusallisuutta tosin yhtään lievitä :D

Näin muuten oli. Ei ihme ettei vartiotorniseuran romput ole vapaassa jakelussa. Saattaisimme lainata kirjallisuutta oikein. Ja sehän nyt ei kävisi päinsä. Toki tuon rompun saisin alta aika yksikön jos jaksaisin nähdä vaivaa. Jos et usko niin voin alkaa nähdä vaivaa.

>>Elämä ilman luopioita olisi saanut sinut jättämään järjestön? Älä nyt naurattamaan rupea.

En ollut tutustunut luopioiden materiaaliin juuri ollenkaan (ainakaan uskoakseni) kun päätin jättää lafkan. Päätökseen vaikutti seurusteluhaluni nykyisen vaimoni kanssa. Suhtaudun katsos avioliittoon sen verran vakavasti etten suin päin vartiotorniseuran sääntöjen mukaan avioon hyppää. Täytyy tuntea avioehdokkaansa kyllin hyvin että tietää mihin lähtee mukaan. Sukuni on sen verran tulvillaan varoittavia jehovantodistaja avioliittoja, etten sellaiseen seurustelun irvikuvaan lähtenyt suosiolla mukaan.

>>Vai että meinaat saada minusta ihan tutkisteluoppilaan? ;)

No en kai sentään. Olisi kuitenkin toivottavaa lukea se, mitä kritisoi.

>>Ehkä tutustun niihin sitten, kun minulla on aikaa. Vaan mitäpä sieltä löytäisin sellaista, jota ei ole jo tuotu esiin... No, eihän sitä koskaan tiedä.

Niinpä niin. Annan vihjeen: Voit löytää vilpittömän totuuden etsijän, jollaisia ei vartiotorniseurassa hyvällä katsota.

>>En minäkään usko - vaan tiedän.

MuTu-heimon ajatuksia.
  3. >>Et siis varmasti ole yllättynyt siitä, että kun minä huomasin luopioiden harrastavan kyseistä toimintaa erittäin törkeällä tavalla, he menettivät arvostuksensa silmissäni tyystin.

Totta puhuakseni hieman kyllä olen. Ottaen huomioon vartiotorniseuran vaikutusmahdollisuudet miljooniin ihmisiin, on suhteellisen vaikeaa verrata näitä kahta tahoa samalla "vastuumittarilla". Yksilön vapauskin on näissä kahdessa tahossa ihan eri luokkaa. Kun vartiotorniseura jotain julkaisee, se on totuus vähintäänkin kuudelle miljoonalle ihmiselle. Sen on "ihan hyvä" olla sitten myöskin oikein lainattu, ja totuuteen perustuvaa, ilman tarkoitushakuista kirjoittelua. Kun näin ei ole, puhutaan tarkoitushakuisesta valehtelemisesta.

>>No se kieltämättä olisi ensimmäinen askel tämän kiusaantumisasian edistämiseksi.

"Apostoli Paavali toimi kristillisen lähetystyön edelläkävijänä. Hän myös laski perustuksen sille työlle, joka tultaisiin viemään päätökseen meidän 20. vuosisadallamme" (Vartiotorni 1.1.1989, s.12).

Olen informoitu, että kyseinen kohta on kirjattu historiaan - romppuun aivan toisella tavalla. Kun en tuota romppua sattuneesta syystä omista, en voi sinulle informaatiotani todeksi todeta. Olethan ystävällinen ja tarkistat sen rompustasi, kuinka se on sinne kirjattu? Jos se sattuu olemaan päivitettynä versiona, mitä se sinulle kertoo oman periaatteesi mukaan?

>>Jep, ja ajattele niitä, jotka turhaan kuoli muinaisissa Israelin ja sen naapurikansojen välisissä sodissa. Kun eihän juutalaiset sitten loppujen lopuksi pysyneetkään Jumalan valittuna kansana.

Hupaisaa kuinka jumalan päätöksiä milloin mistäkin verrataan helposti vartiotorniseuran päätöksiin. Siitähän on kyse. Raamattu ei ole muuttanut kantaansa veren tai minkään muunkaan suhteen, mutta vartiotorniseuralle se on arkipäivää. Kulloinenkin opetus on raamatun mukaista ja piste. Vaikka tuo sitten myöhemmin kumottaisiinkin turhien veriuhrien jälkeen.

>>Jokainen valitkoon omansa. Ilman että saa niskaansa mielenhallintaherjoja.

Totta. Mutta jos elää amerikkalaisen uuslahkon alaisuudessa, ei omaa todellista "mielenvapautta".

>>Kyllä te luopiot luulette olevanne niin paljon fiksumpia kuin muut. Olette päässeet irti, silmät auenneet ja kaikkea...

Noh, ota asia miten haluat. Mutta tähän tulokseen yhä useampi tulee. Ihan ilman minkäänlaisen luopiotoiminnan olemassaoloakin. Itse en näkisi olevani yhtään sen fiksumpi kuin kukaan muukaan (noin niinkuin yleisesti). Olen vain ajautunut tilanteeseen, jossa vartiotorniseuran näkeminen niin sanotusti puolueettomasti on auttanut näkemään sen todellisen luonteen.

En todellakaan väitä että vartiotorniseura tekisi pelkästään pahoja asioita ja ajaisi ainoastaan saatanallisten asioiden perään. Se nyt vain on ajanut itsensä sellaiseen uppiniskaisuuden nurkkaan, josta ei nöyrtymättä pois käännytä. Se taas aiheuttaa montakin kieroutunutta tilannetta, jotka ovat maalaisjärjelläkin ajateltuna erittäin kaukana mistään hyvästä.

>>Tehtiinkö? Kuka määrittää sen, mikä on "kaikki mahdollinen"? Lääkäri? Sinä? Minä? Potilas itse? Kuka?

Tällainen saivartelu on täysin turhaa. Huono yritys saada veriopin uhrit näyttämään sattumalta tai kaikesta yrittämisestä huolimatta kuolleiksi julistetuiksi. Ei käyskentele todellisuuden kanssa samoilla niityillä.

>>Säälittävää. Meinaan jos ei ole munaa tehdä omia päätöksiä... Vai olisiko sittenkin ollut oma päätös..?

Elämä ilman vartiotorniseuraa olisi saanut henkilön päätymään samaan ratkaisuun? Älä nyt naurattamaan rupea.

>>Ja jos sinulle riittää Raymondin luopio-oppien perusteeksi se, että jokunen vanhinkin on niihin uskonut, niin olkoon sitten niinkin.

Ei, kyllä siihen riitti ihan oma lukeminen. Noista tapauksista sain kuulla paljon myöhemmin. Ole hyvä ja lue nuo Suomennetut luvut jt-tuen sivuilta ja keskustellaan sitten niistä enemmän, jookosta?

>>Uskot siis siihen, ettei sinulla ole tarvetta uskoa mihinkän.

En usko - tiedän.
  4. >>Toisinaan käy kuitenkin niin, että vain keskusteltavaa aihettakin käsittelevästä materiaalista poimitaan yksinomaan ne kohdat, jotka sopivat omaan tarkoitukseen.

Näin on, sille ei mahtane mitään. Huomattuani vartiotorniseuran harrastavan kyseistä toimintaa erittäin törkeällä tavalla, se menetti arvostuksen silmissäni tyystin.

>>Olisiko sinulla jokin kouluesimerkki tällaisesta kiusallisesta lainauksesta?

En tiedä uskallatko kiusaantua [julkisesti] mistään, kun olet näin vahvasti ladannut nimimerkkiisi uskollisuutta järjestölle tilanteessa kuin tilanteessa. Eräs kohta, joka on sitten vuosikertaniteessäkin muokattu vartiotorniseuralle edullisempaan asuun (huomaatko, juuri se käytäntö jota et hyväksy), koskee spekulointia, jossa apostoli Paavali oli laskenut perusteet jehvantodistajien tekemälle työlle, joka tulisi päätökseensä 1900-luvulla. Ja tämä lainaus ei ollut mistään kovin naftaloituneesta vartiotornista. Etsin lainauksen jos sen todisteeksi haluat.

Toinen kohta voisi olla vaikka seuraava keskustelun avaus (ei tosin vartiotorniseuran materiaalista, yllättäen):

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000099&posting=22000000020091299

Kuvaa hyvin Johanneksen pojankin tilannetta ja sen syvimpiä syitä. Yhtenäisyys hinnalla millä hyvänsä.

>>Etkö sinä sitten halua uskoa asiaasi, josta olet tullut vakuuttuneeksi?

En tiedä. Riippuu asiasta. Toisaalta olen mielestäni valmis muuttamaan käsityksiäni jos ne vääriksi osoitetaan. Kykenen/uskallan myös lukemaan käsityksieni vastaista materiaalia.

>>Minua ei haittaa, jos annamme ajan ratkaista, kumpi. Tuskin sinuakaan.

Juu ei. Mutta jos asioista keskustellaan, niin asioista silloin keskustellaan. Ja jos minä olen oikeassa, aika kuluu kulumistaan eikä kukaan saa tietää koskaan olleensa oikeassa tai väärässä.

>>Mutta pidä nuo naurettavat mielenhallintakommentit ulkona meidän välisistä keskusteluista.

Kyllähän ne minustakin naurettavilta kuulostivat muutamia vuosia sitten. Enää en noin vakavan asian äärellä hihittele. Sen ilmeisesti huomaa vasta sitten kun siitä on eroon päässyt. Minusta sana mielenhallinta kuvaa hyvin sitä, että esim. sukulaiseni eivät uskalla puhua minulle uskonnollisista asioista koska vartiotorniseura on sen heiltä kieltänyt.

Minusta sana mielenhallinta kuvaa oikein hyvin sitä kun kohtaan kadulla tai kaupassa jehovantodistajia, jotka eivät halua joutua katsekenttäni ulottuville. He eivät minua noteeraa, koska vartiotorniseura on heitä niin käskenyt tekemään.

Minusta sana mielenhallinta kuvaa todella hyvin tilannetta, jossa jehovantodistaja kieltäytyy ottamasta vastaan lääketieteellistä hoitoa, jonka vartiotorniseura on häneltä jäsenenään kieltänyt. Minusta sana mielenhallinta kuvaa turhankin hyvin tilannetta kokonaisuudessaan, jossa todistaja valitsi kuoleman, hoidon sijaan, joka myöhemmin hänelle olisi vartiotorniseuran mukaan suotu. Hoidosta kieltäydyttiin ainoastaan koska vartiotorniseura sanoi niin.

>>Ja..? Enkelitkin ovat eronneet Jumalan järjestöstä. Samoin täydelliset ihmiset (2 kpl).

Jos tämä sinulle riittää perustelemaan asian, niin se on sitten niin.

>>Oletko sinä sisäistänyt sitä faktaa, että jokainen luopio ei aina luopumuksensa jälkeen usko Raamattuun eikä Jumalaan?

Sattuneesta syystä olen sisäistänyt. On silti useita luopioita, jotka ovat löytäneet vartiotorniseuran tilalle omien sanojensa mukaan todellisen Jumalan.

>>Kyllähän jokaisen täytyy johonkin uskoa.

En ole huomannut tarvetta uskoa mihinkään jehovantodistajuuteni jälkeen.
  5. >>Jehovan todistajista kiinnostuneen tulee siis myös lukea kokonaan Vartiotorni-seuran julkaisut (eikä vain luopioiden tänne irroittamia lainauksia) saadakseen kokonaiskuvan Jehovan todistajista?

No mikäs siinä. On vain niin, että keskustelupalstalle on hiukka huono copy-pastettaa vartiotorneja lehti kerrallaan. Ja kun jostain aihiosta keskustelua käydään, niin on kai kaikkien edun mukaista lainata ainoastaan niitä kohtia erilaisista materiaaleista, jotka käsittelevät keskusteltavaa aihetta?

Luopioituneen tahon tapa lainailla vartiotorniseuran kirjallisuuksista eri kohokohtia on jehovantodistajalle kiusallinen paikka aina aika ajoin. Sitä helposti saa palautetta väärin lainaamisesta tai asian irrottamisesta asiayhteydestä. Tosin asiaa harvemmin jaksetaan sen kummemmin perustella.

>>Kiitos tästä selvennyksestä; harva luopio tätä näin epäsuorastikaan myöntää.

Minua ei vaivaa pätkääkään jos joku näkee tarpeekseen lukea vartiotorniseuran kirjallisuutta. Siinä kohtaa jos tämä joku lukee vain ja ainoastaan vartiotorniseuran julkaisemaa materiaalia ilman toisenlaisen näkökannan mahdollisuutta, näen tilanteen lukijan kannalta mahdollisesti surulliseksi. Arvostelukyky saattaa pettää kun otetaan vastaan vain tietynlaista informaatiota.

>>Minulla taasen ei ole minkäännäköistä motiivia lukea R.Franzin kirjoja muuten kuin jo näkemieni epäsuorien lainausten kautta.

Ei tietenkään. Sinähän haluat uskoa vartiotorniseuran näennäiseen täydellisyyteen järjestönä (ei tarvitse kertoa kuinka sinä pidät järjestöä epätäydellisenä). Nimenomaan tämä - halu uskoa - vartiotorniseuraan pitää tiettyjen kirjojen kannet tai informaation lähteet suljettuina. Niiden suljettuna pitämistä voit perustella itsellesi kuinka haluat. Täällä ne perustelut eivät mene läpi.

>>Tähän mennessä ainut saamani mainos kirjoista kokonaispakettina on ollut, että "saadaan Torniuskovaisuus ulos" tjsp. Wau!

Tuollainen mainostaminen ei varmasti tehoa teikäläisen tapaiseen jehovantodistajaan, ymmärrän. Kun esimerkiksi minä aikoinani luin nuo muutamat Suomennetut luvut jt-tuen sivuilta, niin järkytykseni oli varsin kova. En ollut silloin vielä tarpeeksi "pois oppinut" vartiotorniseuran mielenhallinnan alta, että olisin ollut ihan valmis saamaan niin raadollista informaatiota kaiken hyyvyyden lähteenä pitämästäni vartiotorniseurasta. Ja onhan tuo opus innoittanut ihan vanhimmankin "natsoilla" viritettyjä jehovantodistajia eroamaan.

>>Tosi houkuttelevaa. Yhtä houkuttelevaa kuin luopumus yleensäkin.

Oletko sinä sisäistänyt sitä faktaa, että luopumus vartiotorniseurasta ei ole luopumusta jumalastaan tai raamatun opeista? Sikäli mikäli henkilö jumaluuksiin haluaa uskoa.

>>Maailmassa on n. miljoona kirjaa joiden lukeminen kiinnostaa enemmän. Ja ei, en ala luettelemaan :D

Heehheh! Vaadin täydellisen luettelon miljoonasta kirjasta, joiden lukeminen kiinnostaa enemmän, muuten en tätä purematta niele.
  6. >>Erityisesti paheksun kristikunnan veristä historiaa, sotien siunaamista, ihmisten keksimiä epäraamatullisia perinnäisoppeja, jotka jokainen ajatteleva ihminen käsittää vääräksi.

En ihmettele yhtään että kristikunnan edustajat ovat siunaamassa maataan puolustavia asevoimia, hyökkäyksen kohteeksi tullessaan. Sitä taas ihmettelen jos hyökkäävän osapuolen kristikunnan edustaja on siunaamassa hyökkäävän puolen asevoimia.

Jos vartiotorniseuran historiaa ajatellaan, tai vaikka nykypäivääkin, niin veriuhreja sekin vaatii. Tasaiseen tahtiin. Ja on vaatinut aina. Onko se mielestäsi hyväksyttävää? Varsinkin kun opin kappaleet, jotka vaativat vartiotorniseuralle veriuhreja, muuttuvat aika ajoin niinkin radikaalisti, ettei myöhemmän käsityksen mukaan aijempia veriuhreja olisi tarvittu. Melkoista raamatuntulkintaa, vai mitä tuumit? Siinä eivät jumalankaan saappaat isoilta tunnu kun vartiotorniseura niihin hyppää.

>>Minua ärsyttää myös se että selviä raamatun periaatteita rikotaan ja rahaa kerätään jatkuvasti.

Totta, vartiotorniseura vaatii rikkomaan lähimmäisen rakkautta koskevaa raamatullista periaatetta vastaan, järjestöstään erottamisen uhalla. Mammonastakin muistetaan muistuttaa tuon tuosta, jos rahalähetykset Beteliin ovat turhan niukat tilattuun materiaaliin verrattuna.

>>Erosin heti kirkosta ja eräästä uskonnollisesta liikkeestä enkä eio enää koskaan liittyä niihin takaisin.

Meillähän on paljon yhteistä. Minäkin erosin eräästä uskonnollisesta liikkeestä, enkä aijo siihen enää koskaan liittyä. Huomasin että se on vain uskonto muiden joukossa. Tosin erottuu massasta lahkomaisella mielenhallinnalla ja kiristävällä otteellaan jäsenistöönsä.

>>Nyt tiedän mitä Jumala ajattelee kristikunnasta ja mitä sille tulevaisuudessa tapahtuu. Sain mielenrauhan kun jätin suuren babylonin, koska enää en ole osallisena siihen.

Tuota noin. Mistä ihmeestä sinä tiedät, ettei uusi uskonlahkosi ole osa juurikin tuota parjaamaasi suurta babylonia? Mistä tiedät, ettei jumalasi ajattele samoin uudesta uskonlahkostasi, kuin parjaamastasi kristikunnasta? Amerikkalaisen uskonliikkeesi historian kokonaisvaltaisempi tunteminen voisi olla virkistävää myös sinulle, kun kristikunnankin historialla oli sinuun niin suuri vaikutus. Vai mitä luulet?
  7. >>Miksi ottaisin vastaan Joulun?

Jos sitä tarvitsee itseltään kysellä, niin onko tuohon ylipäätään sitten tarvetta?

>>Joulupukki on demoni? Mikä hänet siitä erottaa? Hän muistuttaa liiaksi demonia!

Hehheh, riippuu tietenkin minkälaiseksi ruumiillistumaksi demonin kukin tykönään mieltää, mutta eipä ole ainakaan minulle mieleen joulupukista demoni - tai toisinpäin. Ettei vartiotorniseuran demonisoiminen vaikuttaisi asiaan enemmän kuin olisi tarvetta? Joulupukkihan on kuitenkin vain satuhenkilö ja mielikuvituksen tuote.

>>Minua itse peloteltiin kun olin lapsi?

Joulupukilla vai demoneilla? Siinä on olemassa oma eroavaisuutensa. Toki ne voi hyvin yhdistääkin niin halutessaan, kuten olet ilmeisesti tehnyt?

>>Onko teillä laput silmissä vai ryhmäpaine?

Jehovantodistajuudesta irtauduttuani en ole kovinkaan aktiivisesti tehnyt mitään joulun eteen. Se merkitsee minulle pääasiassa hieman pidempää pyhää ja rauhoittumisen aikaa. Vaimoni kun on ikänsä joulua viettänyt niin mikä minä olen tuota perinnettään lopettamaan? Joulusta on muotoutunut suhteellisen leppoinen kokonaisuus eikä minulla ole sitäkään vastaan mitään, että jouluna vierailemme vaimoni kanssa hänen sukulaisillaan ja pidämme lämpimiä illanistujaisia heidän kanssaan.
  8. >>Tämäkin on Raamatussa:
    "Mutta aineellinen ihminen ei ota vastaan Jumalan hengen asioita, sillä ne ovat hänestä tyhmyyttä, eikä hän voi päästä tuntemaan niitä, koska ne tutkitaan hengellisesti."

Aineellistunut jehovan järjestö sopii lainaukseesi oikein hyvin. Sotia tukevineen osakeomistuksineen kaikkineen.

>>Tässä huomaamme sinun tapasi ajatella. Et omaa kykyä ajatella Jumalan asioita. Ajettelet vain ihmisten asioita.

Joudun tunnustamaan etten omaa vartiotorniseuran tavoin jumalan ajatuksia. Sehän tietää kuinka jumala ajattelee ja milloinkin, eikö totta? Jo se että se kertoo edustavansa totuutta on kuin juurikin eräästä raamatullisesta kertomuksesta, jossa kehuttiin lyövänsä kalliosta vettä kansalle. Unohdettiin mainita kuka sen veden loppujen lopuksi kallioon toimittaa. Vartiotorniseuran tapa omata totuus vain ja ainoastaan itselleen jäljittelee juuri tätä vaarallista esimerkkiä.

>>Kun naimaton vanhin neuvoo avioliitollisia, perustaa naimaton, ja yhtälailla naimisissa olevakin vanhin, antamansa neuvot Raamattuun.

Sinähän se osaat sontaa puhua ja koko sijoituksen edestä. Meinaat, että meikäläinenkin pystyy opettamaan ydinfysiikkaan perehtyneille ihmisille ydinfysiikasta ja sen faktoista, ihan pelkästään kirjoja lukemalla? Kokemuksella ei tietenkään ole osaa eikä arpaa asiassa? Otapa hetki itseksesi ja tuumi asiaa ihan rehellisesti, kuinka avioliitosta kykenee kukaan minkäänlaisin kirjoin varusteltuna uskottavasti faktoja kertomaan jos ei omaa käytännön kokemusta asiasta.