Miksi ottaisin vastaan Joulun? Ryhmä paine? Tekopyhän juhlan? Pakanallinen Juhla? Joulupukki on demoni? Mikä hänet siitä erottaa? Hän muistuttaa liiaksi demonia! Minua itse peloteltiin kun olin lapsi? Onko teillä laput silmissä vai ryhmäpaine?
Joulupukki
16
828
Vastaukset
- Markku_Meilo
>>Onko teillä laput silmissä vai ryhmäpaine?
Pitkälti ei ja hieman kyllä. Jehovantodistajataustani johdosta en ole koskaan kaivannut joulunviettoa, enkä ole koskaan tehnyt henkilökohtaisesti (=yksityishenkilönä) pientäkään liikettä asian eteen.
Liiketoiminnan johdosta olen vuosia vastaanottanut ja antanut joululahjoja, joiden käytännön logistiikan olen hoidattanut muilla.
Poikkeuksellisesti vien ensimmäisen joulupunkkupulloni piakkoin aivan omin käsin erään toimeksiantajan edustajalle. Voisin viedä saman punkkupullon vaikka heinäkuun 17. päivä, mutta ennen joulua pääsen vähemmillä puheilla.- lumileopardi1
En tiennyt että olet entinen JT, onko siitä pitkä aika ja miksi teit sen ratkaisun? En pysty nyt kysyä
enempää kun mun kisu innostui pitää katsoa sen perään... - lumileopardi1
Minut on erotettu. Entäs sinut?
- Markku_Meilo
lumileopardi1 kirjoitti:
Minut on erotettu. Entäs sinut?
Monoa tuli noin 35 vuotta sitten.
- lumileopardi1
Markku_Meilo kirjoitti:
Monoa tuli noin 35 vuotta sitten.
35 vuotta sitten, olit nuori silloin oliko sinulla vaimo?
- Markku_Meilo
lumileopardi1 kirjoitti:
35 vuotta sitten, olit nuori silloin oliko sinulla vaimo?
Naimisiin menin muutamaa vuotta myöhemmin.
- salaisuus?
Nyt entisenä Jt voin elää niillä "säännöillä" jotka mielyttävät minua ja jotka ei häiritse muiden elämää! Suosittelen sullekin.
- teetee_
Joulupukittomuus on melkein on hyvä asia, jonka Osittainen Jt-läisyys on aiheuttanut. Minua ei pienenä peloteltu pukilla, enkä minäkään ole pelotellut lapsiani. Lahjat on kyllä jaettu.
Paras poimia rusinat pullastä. Tässä asiassa on kyllä joulupukittomuus.- teetee_
Pitäisi viitsiä oikolukea. Anteeksi virheet, mutta asia varmaan selvisi.
- Susi hukka
"Miksi ottaisin vastaan Joulun?
Ryhmä paine?" = Myllynkivi
Ota edes salaa... >>Miksi ottaisin vastaan Joulun?
Jos sitä tarvitsee itseltään kysellä, niin onko tuohon ylipäätään sitten tarvetta?
>>Joulupukki on demoni? Mikä hänet siitä erottaa? Hän muistuttaa liiaksi demonia!
Hehheh, riippuu tietenkin minkälaiseksi ruumiillistumaksi demonin kukin tykönään mieltää, mutta eipä ole ainakaan minulle mieleen joulupukista demoni - tai toisinpäin. Ettei vartiotorniseuran demonisoiminen vaikuttaisi asiaan enemmän kuin olisi tarvetta? Joulupukkihan on kuitenkin vain satuhenkilö ja mielikuvituksen tuote.
>>Minua itse peloteltiin kun olin lapsi?
Joulupukilla vai demoneilla? Siinä on olemassa oma eroavaisuutensa. Toki ne voi hyvin yhdistääkin niin halutessaan, kuten olet ilmeisesti tehnyt?
>>Onko teillä laput silmissä vai ryhmäpaine?
Jehovantodistajuudesta irtauduttuani en ole kovinkaan aktiivisesti tehnyt mitään joulun eteen. Se merkitsee minulle pääasiassa hieman pidempää pyhää ja rauhoittumisen aikaa. Vaimoni kun on ikänsä joulua viettänyt niin mikä minä olen tuota perinnettään lopettamaan? Joulusta on muotoutunut suhteellisen leppoinen kokonaisuus eikä minulla ole sitäkään vastaan mitään, että jouluna vierailemme vaimoni kanssa hänen sukulaisillaan ja pidämme lämpimiä illanistujaisia heidän kanssaan.- Roina
"Joulupukki
Vanhassa, pakanallisessa Suomessa Joulupukki oli mies, joka pukeutui hedelmällisyysriitin hahmoksi, pukiksi. Hän laittoi pukin sarvet päähän muuttuakseen shamanistisen perinteen mukaan pukin kaltaiseksi. Hän vaelteli talosta taloon juoden tarjottua alkoholia. Hän saattoi esimerkiksi pelottaa lapsia ja olla humalassa. Hän saattoi myös jakaa lahjoja kilteille ja vitsoja tuhmille lapsille."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Joulupukki#Historiaa - VeijonVento
Nimikin sen jo kertoo. Joulu pukki.
"Vanha, pakanallinen joulu on keskitalven ns. hedelmällisyysriitti, jonka mukaan pian taas aurinko tulee esiin ja maa rupeaa kasvamaan viljaa. Pukki on hedelmällisyyden symboli. - - Joulu on valon juhla. Vanha, pakanallinen joulu on juhla, jossa juhlitaan sitä, että pian aurinko taas valaisee ja lämmittää maata. Pukki on tämän viljaisan, hedelmällisen ajan symboli. Suomessa valmistetaan nuuttipukkeja, olkipukkeja, jotka muistuttavat tästä hedelmällisyysriitistä. Niillä on neljä jalkaa, joilla ne seisovat tavanomaisella tavalla. Sarvet ovat käyrät eivätkä terävät. Silmiä ei yleensä piirretä. Pukki onkin ns. karikatyyri, hahmotelma eläimestä."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Joulupukki#Historiaa- Taruakin ihmeellisempää
Sinänsä mielenkiintoinen yhteenliittymä tästä joulu-asiasta ilmenee.
Juutalaiset pitivät melskeisen juhlan "Jehovan kunniaksi" kultaista vasikkaansa palvoen ja juhlien:
2.Mooseksen kirja 32:3-8 UM:
"3 Ja kaikki kansa alkoi irrottaa kultaisia korvarenkaita, jotka olivat heidän korvissaan, ja he toivat niitä Aaronille. 4 Sitten hän otti kullan heidän käsistään ja muotoili sitä kaivertimella ja ryhtyi tekemään siitä valettua vasikkapatsasta. Ja he sanoivat: "Tämä on sinun Jumalasi, oi Israel, se joka johdatti sinut pois Egyptin maasta."
5 Kun Aaron sai nähdä tämän, hän alkoi rakentaa alttaria sen eteen. Lopuksi Aaron huusi ja sanoi: "Huomenna on juhla Jehovan kunniaksi." 6 Niin he nousivat varhain seuraavana päivänä, ja he uhrasivat polttouhreja ja esittivät yhteysteurasuhreja. Sen jälkeen kansa istui syömään ja juomaan. Sitten he nousivat pitämään hauskaa.
7 Jehova sanoi nyt Moosekselle: "Mene, astu alas, sillä kansasi, jonka johdatit pois Egyptin maasta, on toiminut turmiollisesti. 8 Äkkiä he ovat poikenneet siltä tieltä, jota olen käskenyt heidän kulkea. He ovat tehneet itselleen valetun vasikkapatsaan ja kumartavat sitä, ja yhä uudelleen he uhraavat sille ja sanovat: 'Tämä on sinun Jumalasi, oi Israel, se joka johdatti sinut pois Egyptin maasta.' "
Kristikunta pitää melskeisen juhlan "Jeesus-Jumalansa kunniaksi" joulukuusta/-pukkiansa/-lahjojaan palvoen ja juhlistaen.
Asiaan liittyviä lähteitä:
http://www.evl.fi/sanasto/selitysJ.htm#JOULU
http://photos1.blogger.com/img/81/2439/640/2.1.jpg
- vieläkin....
"Joulupuu-perinteenkin sanotaan juontavan kauas pakanaperinteisiin. Druideille puun koristelulla oli uskonnollista merkitystä: druidit koristelivat ulkona olevat puut kynttilöin ja omenoin talvipäivän seisauksen aikoihin (n. 21. joulukuuta). Myöhemmin roomalaiset koristelivat Saturnalia-puunsa pienin metallipaloin. Myös he ripustivat puiden oksille kynttilöitä."
http://www.coloria.net/kulttuurit/joulu.htm- tietäjä idästä
Kun jeesus perheineen pakeni vainoojiaan egyptiin he olivat jäämässä kiinni. Niin he piiloutuivat suuren kuusen alle ja vainoojat eivät heitä huomanneet. Siitä lähtien oikeat uskovaiset ovat ottaneet joulukuusen jeesuksen syntymän kunniaksi kotiinsa. Koristelleet se mieleisekseen vain pakanat eivät jouluna kuusta kotiinsa hommaa. Ei kuusella pelastuksen kanssa ole tekemistä mutta on kuitenkin hyvä tapa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu852429Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu4822421Sä olet epävakaa
tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all211531Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä771502Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101450- 671343
Mieti miten paljon yritin
Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔351270- 261240
Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan
Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut2741145Haluatko tietää totuuden?
Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun871113