Vapaa kuvaus

Aloituksia

254

Kommenttia

5626

1. >>Sinun tulisi hävetä koska olet valmis kirjoittamaan mitä sattuu, ja menemään riman ali koska tahansa, kuten olet tänäänkin tehnyt jo monta kertaa.

Nyt sitten niitä esimerkkejä.
  2. Okei. Eli, heitetään tähän nyt skenaario henkilöstä, joka haluaa tietoa jehovantodistajien karttamissäännöstä. Mitä tällainen henkilö tekee? Tulee tänne, vai menee veljesseuran sivuille, vai peräti Wikipediaan? Entisten jehovantodistajien informaatio karttamissäännöstä perustuu faktoille, ja siitä saa tietoa varsin helposti netistä. Tietoa saa jopa tältä palstalta. Tällaisilla palstoilla on tietenkin se ongelma, että kuka tahansa voi kirjoittaa anonyyminä mitä tahansa. Jokainen normaaleilla aivoilla varustettu ymmärtää tämän.

>>Sinulla on sinun kokemuksesi, minulla omani ja samoin tieto siitä miten monet muut ovat menetelleet.
    Kaikesta päätellen enemmän kuin sinulla.

Älä nyt viitsi naurattaa. Tätä et usko itsekään. Sinun kokemuksesi ovat nolla, minun ja monen muun ihan perskohtaiseen seurakuntaelämää koskevaan kokemuskokonaisuuteen.

>>En koe syytä hävetä

No sen me arvasimme.

>>sen sijaan olen varma siitä ettet sinä tunne häpeää, ja uhraat mitä tahansa oman asiasi alttarille.

En keksi ainuttakaan syytä tuntea häpeää vt-seurasta informoimisen takia. Itseasiassa olen siitä ylpeä. Ymmärtäisit syyn jos tietäisit mistä kirjoitat.

>>Et ole esittänyt uusia todisteita siitä, että VÄITTEESI SÄÄNNÖLLISESTÄ KARTTAMISSSÄÄNNÖN RIKKOMUKSEN ESIIN TUOMISESTA pitäisi paikkansa.

Heheheee, sokeutesi on ihan oma ongelmasi. Jos heitän sulle kymmenen lainausta siitä että asia on tuotu esille, niin riittääkö se?

>>Itse asiassa voimmekin olettaa tästä lähtien, koska tietosi karttamissäännön heikosta tottelemisesta on noin huonolla pohjalla, ettei sinulla ole käytännön kokemusta jehovantodistajuudesta.

Sillä lailla. Yritäpä vielä kehittää jotain naurettavampaa. Varmasti kyllä onnistut siinä.
  3. >>Tämä ei ole säännöllistä, vaikka sinä sitä koetat esittää.

Ööö, on se. Se ettet sinä ole sitä huomannut, ei tarkoita sitä että asiaa ei olisi käsitelty. Muistelepa vaikka m.naatingin tapausta. Käsityksesi asioista kun nyt eivät vain ole mitään muuta kuin käsityksiäsi asioista.

>>Viime aikoina on ilmaantunut pari kolme ilmausta säännön olevan kaikkein eniten rikottu.

Ahaa, no montako niitä tulisi olla että kelpaisi? Kohkaamisesi asiasta kertoo taas vain siitä ettei sinulla ole henkilökohtaista kokemusta jehovantodistajuudesta. Lainauksesi kertovat samaa asiaa. Ei tämä ole jehovantodistajille tai entisille sellaisille mikään salaisuus. Se että se näyttää olevan sitä sinulle, kertoo vain tietämättömyydestäsi.

>>Selittely puolitotuuksien puolesta on tarpeetonta, eikä uppoa muihin kuin sinuun.

Ei ole mikään puolitotuus että vt-seura vaatii jäseniään toteuttamaan karttamissääntöä. Se on koko totuus. Tässä mennään taas alueelle, jossa sinä koet tarpeelliseksi änkyttää änkyttämisen ilosta jostain josta et tiedä tuon taivaallista. Niinkuin nyt taannoin siitä että veljesseura olisi yhdistys.

>>Onneksi kaikki eivät katso noudattamisen olevan tarpeellista.

Onneksi kaikki eivät alistu vt-seuran epäinhimillisten sääntöjen alle, vaikka heitä siihen kiristetäänkin.

>>Onko tullut mieleesi mitä seuraisi jos kaikki alkaisivat rikkomaan ohjetta.

Jotain pelkästään hyvää. Vt-seura menettäisi auktoriteettinsa.

>>Kokonaiskatsaus on asia, jota minä suosin, en putkinärköistä tuijottamista ja tarkoitushakuista tiedon esittämistä.

Esität kokonaiskatsausta asiasta, josta sinulla ei ole henkilökohtaista kokemusta. Minulla ja monella muulla on. Kertomamme perustuu tietoon, ei oletuksiin, niinkuin sinulla.

>>Koen keskustelun täysin turhaksi sellaisen henkilön kanssa, joka ei ole kiinnostunut tosiasioista ja kykene sijoittamaan niitä oikeassa suhteessa oikeisiin paikkoihin.

Veit sanat suusta. Sinua ei tosiasiat kiinnosta. Kerrot täällä meille omakohtaisesti asiat kokeneille miten asiat 'oikeasti' ovat. Liekö osaat edes hävetä.

Otetaan loppuun pominta vanhinten ohjekirjasta. Se on juuri näin simppeliä, kuin alla kerrotaan.

"Ne, jotka haluavat säilyttää hyvän suhteen Jehovaan, karttavat erotettuja ja eronneita.

Matteuksen 10:34-38:ssa olevissa Jeesuksen sanoissa esitetty periaate koskee tilanteita, jotka liittyvät erotettuihin tai eronneisiin sukulaisiin."

UMK:

34 Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan. 35 Sillä minä olen tullut aiheuttamaan jakautumisen: mies on isäänsä vastaan ja tytär äitiään vastaan ja nuori vaimo anoppiaan vastaan. 36 Tosiaankin, ihmisen vihollisia tulevat olemaan hänen omat huonekuntalaisensa. 37 Joka on kiintynyt isäänsä tai äitiinsä enemmän kuin minuun, ei ole minun arvoiseni, ja joka on kiintynyt poikaansa tai tyttäreensä enemmän kuin minuun, ei ole minun arvoiseni. 38 Ja joka ei ota vastaan kidutuspaaluaan eikä seuraa minun jäljessäni, ei ole minun arvoiseni. 39 

Vt-seura hyppää tässä lainauksessa Jeesuksen saappaisiin. Tervettä?
  4. >>MInä en ole nähnyt kuin muutaman kerran vasta viime päivinä tämän ilmauksen karttamissäännön rikkomisesta, tähän asti esitykset ovat luokkaa: Järjestö vaatii karttamaan erotettuja ja eronneita.

Tarkennetaan nyt sitten:

1. Järjestön vaade karttaa on kirtiikin pointti numero uno.

2. Se mitä sinä olet nähnyt tai et ole nähnyt, ei ole yhtä kuin fakta. Meilo esimerkiksi tuo asian esille säännöllisesti.

http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/2510255/12817989

http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/1569938/7613821

http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/6832142/35893512

Lisääkin löytyy jos haluaa etsiä.

3. Se että järjestö vaatii noudattamaan jotain sääntöä, jota kaikki sen jäsenet eivät noudata, sisältää kaksi eri asiaa: a) järjestön vaatimuksen ja b) jäsenistön toteutuksen vaatimuksen suhteen. Kohta a on kritiikin kärki, kohta b taas riippuu suvun ja perheen päätöksestä. Osa karttaa niinkuin ruttoa, ja osa ei koe karttamisen olevan tarpeellista. Siihen väliin mahtuukin sitten monenlaista variaatiota, mutta voit olla varma että pääsääntöisesti entiselle jehovantodistajalle kyllä tehdään jonkinlaisin sosiaalisin sanktioin selväksi että tämä on eronnut lahkosta. Kukaan ei selviä ilman mitään sanktioita.

>>Jos tähän on koettanut sanoa ettei se nyt ihan kaikkien kohdalla noin mene, niin vastaus on taas ollut että: Järjestö vaatii.

Jep, ja se on ongelma numero yksi. Jos se ei vaatisi, mitään kritiikkiä aiheesta ei olisi syytä esittää. Aika simppeliä, eikö totta.

>>Ei mainintaa säännön rikkomisesta.

Ei tietenkään, koska kirjoittaja kirjoitti vt-seuran säännöstä, ei siitä miten sääntöä minkäkin perheen taholta toteutetaan. Ne ovat edelleenkin kaksi eri asiaa.

>>Varsinkin silloin kun erotettu tai eronnut on sukulainen, henkilön kanssa ilmeisesti ollaan tekemisissä paremmin kuin jos kyseessäö on vieraampi ihminen.

Vt-seuran sääntö on tässäkin selvä. Ei keksitä tekosyitä yhteydenpidolle.

>>Toki tämän lisäksi on jopa vanhempia, jotka ilmeisesti koettavat tehdä oikein ja olla hyviä, ja näin karttavat omaa lastaankin. Tällainen kokemus onkin sitten jo ihan omaa luokkaansa.

Kyllä, ja näitä riittää siitä huolimatta että kaikki eivät näin tee. Eikä se lohduta kartettua ollenkaan että kaikkia ei karteta.

>>Toki yhdistävät asiat vähenevät, ja jos harrastuksetkin alkavat erottaa toisistaan, niin silloin teiden eriäminen tapahtuu enemmän luonnostaan. Tätähän tapahtuu muutenkin ihmisten kesken.

Juuri näin. Tällä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä vt-seuran karttamisvaatimuksen kanssa.
  5. >>Erotettu Jt on rikkonut Raamatun ohjeita vastaan Ei joudu silti keskitysleirille.

Olenko jossain sellaista väittänyt? Luetun sisäistämisessä lienee parantamisen varaa.

Jos henkilö on viritellyt elämänsä vt-seuran malliin, jossa elämä on rakennettu pääosin vt-seuran ympärille, niin kyllä lähtö lahkosta voi olla toisaalta hyvinkin rankka ja epäinhimillinen.

>>Vartsikan artikkelit kertovat kyllä miksi erotettuja kartetaan.

Ja entinen hallintoelimen jäsen kertoi mistä syystä karttamissääntö kehiteltiin. Sitäkään kun ei aina ole toteutettu nykyisessä muodossaan. Se kehiteltiin siksi että tämän entisen hallintoelimen jäsenen ei haluttu kertoa eteenpäin järjestön virheellisistä opeista ja muista ongelmista.

>>Tiuku ei ole asiaa oikein tajunnut ?

Tiuku on tajunnut asian oikein hyvin, kiitos kysymästä.

>>Karttamissäänöthän perustuu mielestäni Raamatun ohjeisiin,
    kuinka suhtautua sellaisiin, jotka ovat hylänneet Jehovan antamat elämänohjeet.

Raamattuun voi perustaa näennäisesti miltei mitä tahansa, ja on perustettukin. Se että jehovantodistaja voidaan erottaa - ja näin ollen karttaa - oppinäkemyksistä, jotka ovat oikeita, mutta vt-seuran teologian vastaisia, on hyvä esimerkki siitä kuinka paljon totuus vt-seuralle merkitsee. Ei mitään, jos se törmää vt-seuran esittämän 'totuuden' kanssa. Onko näissä kyse sitten Jehovan antamista elämänohjeista?

"Skotlannin oikeudenkäynnissä vuonna 1954 mukana oli Seuran lainopillinen neuvonantaja Hayden C. Covington. Asianajaja halusi Covingtonin vastaavan kysymykseen Seuran opetuksesta koskien Jeesuksen paluuta, jonka oli aikoinaan opetettu tapahtuneen 1874 eikä - kuten vielä nykyäänkin opetetaan - vuonna 1914. Oliko 1874 siis ollut väärä profetia?

Alla oieudessa käytyä keskustelua. Vastaajana siis Seuran lainopillinen neuvonantaja Hayden C. Covington. (Entinen Seuran varapresidentti)

K: Takaisin asiaan. Julistettiin väärää profetiaa?
    V: Olen samaa mieltä tuosta.
    K: Jehovan todistajien oli uskottava se?
    V: Pitää paikkansa.
    K: Jos Jehovan todistaja otti itse sen kannan, että tuo profetia oli väärä ja sanoi sen, hänet erotettiin?
    V: Kyllä, jos hän sanoi niin ja itsepintaisesti jatkoi vaikeuksien luomista, koska jos koko järjestö uskoo yhtä, vaikka se olisi virheellistä, ja joku alkaa yksinään levittää ajatuksiaan, siitä seuraa hajaannusta ja ongelmia. Ei synny harmoniaa, ei marssimista yhdessä."

>>Kyllä sitä tulee ihan omasta syystään kartetuksi, jos kääntää selkänsä Jumalalle.

Kun kartetuksi joutuu ihan vain vt-seuran hylkäämisestä. Sillä ei ole merkitystä mikä henkilön jumalsuhde on. Tässä(kin) vt-seura tulee ihmisen ja Jehovansa väliin kertomaan mitä Jehova on nyt mieltä asiasta, vaikka sillä ei ole mitään raamatullista oikeutusta välikäden roolilleen.

>>Vertaustasi juutlaisten joutumiseen keskitysleirille en ymmärtänyt laisinkaan.

Huomasin. Sinä ja vt-seura yritätte levittää ajatusta että kartetuksi tuleminen on lähtijän syy, vaikka karttamista vaatii vt-seura, ei lähtijä. Samalla logiikalla juutalaiset olivat itse syyllisiä keskitysleiripassitukseensa.