Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
weha
weha
weha
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
212
Kommenttia
12429
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kiitos kysymyksestä nim. "evankelista". Itse "parannus" sanaa ei mainita tuossa yhteydessä, mutta ihan sama asia kyllä:
Syntiä tekevä veli ja seurakunta
Matt.18:15. "Jos veljesi tekee syntiä, ota asia puheeksi kahden kesken. Jos hän kuulee sinua, olet voittanut hänet takaisin.
16. Mutta ellei hän kuule sinua, ota mukaasi yksi tai kaksi muuta, sillä 'jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla'.
17. Ellei hän kuuntele heitäkään, ilmoita seurakunnalle. Ja jos hän ei tottele seurakuntaakaan, suhtaudu häneen kuin pakanaan tai publikaaniin.
18. Totisesti: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te vapautatte maan päällä, on myös taivaassa vapautettu.
27.11.2011 12:08
Tuosta Lutherin kirjoituksesta on mainittu kirjassa "Rauha teille" , käännetty Lutherin kirja saksan kielestä:
http://www.luterilainen.com/index.php?option=com_content&task=view&id=856&Itemid=266
27.11.2011 11:37
Kiitos vastauksesat nimimerkki, "40+40". Jumala yksin antaa uskon, julistetun evankeliumin kautta, seurakunnassaan. Jumala synnyttää uskon ja avaa ihmisen sydämen ottamaan vastaan sen, kuten kävi esim Lyydiaalle:
Apt.16:14. Meitä kuuntelemassa oli myös muuan Lyydia, jumalaapelkäävä nainen, joka oli kotoisin Tyatirasta ja kävi kauppaa purppurakankailla. Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vastaan sen mitä Paavali puhui,
15. ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin. Hän sanoi sitten meille: "Jos kerran pidätte minua Herraan uskovana, tulkaa kotiini ja jääkää vieraikseni." Hän vaatimalla vaati meitä tulemaan.
apt.15:7. "Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitten teki teidän keskuudessanne sen valinnan, että pakanat minun suustani saisivat kuulla evankeliumin sanan ja tulisivat uskoon".
Jokainen uskovainen Jumalan lapsi kuuluu Jumalan seurakuntaan:
Ps.87:1. "Koorahilaisten virsi, laulu. Pyhille vuorille perustamaansa kaupunkia, 2. Siionin portteja, Herra rakastaa enemmän kuin Jaakobin kaikkia muita asuinsijoja. 3. On kunniakasta, mitä sinusta sanotaan, sinä Jumalan kaupunki: - Sela. - 4. "Minä mainitsen tunnustajikseni Rahabin ja Baabelin; katso, Filisteasta, Tyyrosta ja Etiopiasta minä mainitsen: Sekin on syntynyt siellä." 5. Mutta Siionista sanotaan: "Joka-ainoa on syntynyt siellä." Sitä Korkein itse vahvana pitää. 6. Herra luettelee, kirjoittaessaan kirjaan kansat: "Tämäkin on syntynyt siellä." Sela. 7. Veisaten, karkeloiden sanotaan: "Kaikki minun lähteeni ovat sinussa."
Ef.5:25. "Miehet, rakastakaa vaimoanne niin kuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi henkensä sen puolesta
26. pyhittääkseen sen. Hän pesi sen puhtaaksi vedellä ja sanalla
27. voidakseen asettaa sen eteensä kirkkaana, pyhänä ja moitteettomana, vailla tahraa, ryppyä tai virhettä".
27.11.2011 11:30
"""Tarkoittaa sitä mitä tuossa lukeekin. Jumalan/Seurakunnassa julistetun sanan kautta. Me uskomme uskontunnustuksen mukaan apostolisen seurakunnan, yhden kasteen syntien anteeksisaamiseksi. Minusta tässä on hyvä kirjoitus:""""
40+40: Ei saa lisätä Jumalan sanaan ylimääräistä tekstiä, vaikka se sopisikin omaan korvasyyhyyn. Usko tulee Jumalan sanasta, kun ollaan Jumalan sanan äärellä ja kuulemme evankeliumia eli ilosanomaa Kristuksesta.
weha: Ylläoleva teksti on ihan Raamatun opettamaa tekstiä, ei korvasyyhyyn.
Apostolinen seurakunta on monin kohdin Raamatussa opetettu asia. Samoin yksi kaste ja että kaste tapahtuu syntien anteeksisaamiseksi, vaikka tämän kaikki maailman uudestikastajat ja väärät henget kieltää.
Apostolisen uskontunnustuksen lisäksi, voidaan ottaa Raamatun paikat.
Ensiksi vaikka tuosta armorikkaasta kasteesta, että se tapahtuu syntien anteeksisaamiseksi ja, että se on vain yksi kaste:
apt.22:16. "Ja mitäs nyt viivyttelet? Nouse ja anna sinus kastettaa ja pestä pois sinun syntis, ja huuda avuksi Herran nimeä".
Ef.4:3. "Ahkeroitkaat myös pitämään hengen yhteyttä rauhan siteen kautta:
4. Yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin tekin olette teidän kutsumisessanne yhdenkaltaiseen toivoon kutsutut,
5. Yksi Herra, yksi usko, yksi kaste"
Ef.2:20. "Apostolein ja prophetain perustuksen päälle rakennetut, jossa Jesus Kristus paras kulmakivi on"
Matt.16:18. "Mutta minä myös sanon sinulle: sinä ole Pietari, ja tämän kallion päälle tahdon minä rakentaa minun seurakuntani, ja helvetin portit ei pidä häntä voittaman.
19. Ja minä annan sinulle taivaan valtakunnan avaimet: ja mitä sinä maan päällä sidot, pitää sidotun oleman taivaissa, ja mitä sinä päästät maan päällä, sen pitää oleman päästetyn taivaissa".
Hebr.12:22. vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö, 23. taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö, 24. ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö, joka puhuu parempaa kuin Aabelin veri.
27.11.2011 09:36
40+40, eihän usko Raamatun mukaan ketään vanhurskauta, vaan usko "välineenä" ottaa armon vastaan. Meidät vanhurskautetaan Raamatun mukaan, uskon kautta, Kristuksen tähden.
27.11.2011 09:10
On hyvä puhua Raamatun opista, eikä omasta opista. Raamattu, Luther ja luterilainen tunnustus opettaa, ettei Raamatulle saa tehdä väkivaltaa, eikä kumota toisella kohtaa toista, vaan selittää ne yhdessä ja vapaasti.
7665, voisitko mainita jonkin omaa oppia "pönkittävän" kohdan, kun asian kerran esiin otit? noin esimerkkinä?
26.11.2011 18:01
Joh.20:21-22
Uskonpuhdistaja, Martti Luther opettaa näin tästä kohdasta: "Jos en saa syntiäni anteeksi, ellei rippi-isällä ole Pyhää Henkeä - eikä kukaan saata olla varma toisesta, onko hänellä Pyhä Henki-milloin voisin olla varma synninpäästöstä ja saada levollisen mielen? Silloin laitani olisi aivan niinkuin ennenkin.
Vastaus: "Otin Tämän esille, niin että tällä asialla olisi oikea PERUSTUS.
Ei ole mitään epäilystä,, ettei sido ja anna anteeksi kukaan muu, kun vain se, jolla on Pyhä Henki, niin varmasti sinä ja minä sen tiedämme, kuten nämä Kristuksen sanat lupaavat ja vakuuttavat. MUTTA, SE EI OLE KUKAAN MUU, KUIN KRISTILLINEN KIRKKO, so. kaikkien Kristukseen uskovien yhteisö; yksin sillä on nämä avaimet, SITÄ SINUN EI PIDÄ EPÄILLÄ. Ja joka sen ohella omii nämä avaimet, on oikea paatunut kirkon ryöstäjä, olipa sitten paavi tai kuka hyvänsä. JUURI KIRKOSTA VOI OLLA VARMA, ETTÄ SILLÄ ON NÄMÄ AVAIMET"
SIITÄ SEURAA, että paavin tulee olla virassaan kaikkien palvelioiden palvelija, kuten hän kehuukin olevansa, vaikka ei toimikkaan siten, ja että kehtolapsellakin, niinkuin kaikilla on suurempi oikeus avaimiin kuin hänellä.
Weha: Avaimet ovat siis Lutherin mukaan, koko kirkolla. Syntien anteeksiantamus ei ole sen varassa, onko puhuja uskovainen, vaan kirkon viran ja uskon varassa.
26.11.2011 17:52
Kesitas kyselee mikä on oikein Raamatunkäännös. Minusta oikea usko ja opetus on löydettävissä kaikista kolmesta käännöksestä ja monasti ne myös täydentävät toisiaan. Raamatun opetus on, että Jumalan seurakunnassa,oikeassa uskossa Pyhä Henki avaa Raamatun ja uskon kysymyksiä.
1.Tim.3:15. "Jos tuloni kuitenkin viivästyy, saat tästä tietää, miten on käyttäydyttävä Jumalan temppelissä, elävän Jumalan seurakunnassa, joka on totuuden pylväs ja perustus".
26.11.2011 16:53
Tarkoittaa sitä mitä tuossa lukeekin. Jumalan/Seurakunnassa julistetun sanan kautta. Me uskomme uskontunnustuksen mukaan apostolisen seurakunnan, yhden kasteen syntien anteeksisaamiseksi. Minusta tässä on hyvä kirjoitus:
Raamatun mukaan kaste sen sijaan on pikemminkin "uskoon tulevien kaste" (tuleva aikamuoto) kuin "uskoon tulleiden kaste". Näiden kahden välillä on vissi ero!>>(http://www.concordia.fi/lehti/2000/32000/7.htm)
26.11.2011 16:40
Concordian kirjoitus kasteesta oli selkeä. Sana antaa kasteessa mitä lupaakin.
Mikä Hengestä on syntynyt, on henki” (Joh.3:6).
Helluntailaisten yrityksessä todistella Raamatun avulla oletettua lapsen luontaista hengellistä elämää näkyy selvästi se, että he itsekin käsittävät sen, mihin lapsen hengellisen kuoleman tunnustaminen johtaisi ja mitä se merkitsisi heille. Sehän merkitsisi sitä, että heidän täytyisi tunnustaa näiden Vapahtajan sanojen koskevan myös pienimpiä lapsiakin: ”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa. Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny
vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan” (Joh.3:3,5). Silloin he eivät voisi enää tehdä poikkeusta tämän uudestisyntymisvaatimuksen ehdottomuuteen ja täydelliseen poissulkevuuteen
Toimitus.
26.11.2011 13:16
Nuo kohdat jäi uskon syntymisestä:
"Ilma usko ei voi olla otollinen Jumalalle" (Hebr.11:6).
Roon.10:13. Sillä jokainen, joka Herran nimeä avuksensa huutaa, tulee autuaaksi.
14. Mutta kuinka he sitä avuksensa huutavat, jonka päälle ei he uskoneet? Ja kuinka he sen uskovat, josta ei he ole kuulleet? Mutta kuinka he kuulevat ilman saarnaajaa?
15. Ja kuinka he saarnaavat, ellei heitä lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: oi kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka rauhaa julistavat, niiden jotka hyvää julistavat.
16. Mutta ei he ole kaikki evankeliumille kuuliaiset; sillä Jesaias sanoo: Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?
17. Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta.
26.11.2011 12:52
Olen ymmärtänyt, että Jeesuksen työtä tarjotaan ristillä, armonvälineiden sanan ja sakramenttien kautta. Se omistetaan omalle kohdalle vain uskon kautta.
1.Joh.2:2. "Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien".
26.11.2011 12:39
Kesitas voisi hieman tarkemmin lukea mitä joku kirjoittaa, ettei kirjoitaisi omiansa, kuten nyt teet.
Kirjoitin, että alkaa väittämään oikeaksi omaa tulkintaa ja luuloa alkukielestä. Näinkin toisinaan tehdään näillä keskustelupalstoilla. Raamattua voi ja tuleekin tutkia ja eri esim. kirkkokäännöksiä vertailla.
Voidaan ymmärtää, noissa ottamissasi Raamatunkohdissa, että niissä tarkoitetaan ihan samaa asiaa.
26.11.2011 12:21
Kesitakselle huomautan tietämääni väärään ja epäraamatulliseen oppiisi, että lihallisilla juutalaisilla ei ole mitään hengellistä pappeutta. Sensijaan Jumalan omaisuuskansaa on uudessaliitossa, ovat kaikki uskovaiset Jumalan lapset ja heillä on Pyhän Hengen virka:
1.Piet.2:9. "Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, Jumalan oma kansa, määrätty julistamaan hänen suuria tekojaan, joka teidät on pimeydestä kutsunut ihmeelliseen valoonsa.
10. Ennen te ette olleet kansa, mutta nyt te olette Jumalan kansa. Ennen te olitte armoa vailla, mutta nyt on Jumala teidät armahtanut".
26.11.2011 11:47
Ihan yleisesti sanon erikoisesti liittymättä tähän, että on merkillistä ja ihan turhaa jatkaa keskustelua, kun väitetään omaksi asian puolustukseksi, että Raamattun kohdat/kohta onkin väärin käännetty ja otetaan muka itse käännetty ja ymmärretty käännös oikeana. Raamatun opin keskustelu on tuolloin ihan turhaa ja puuta heinää.
Raamatun opetuksen mukaan uskovaisessa asuu Kristuksen Henki ja Jeesuksen valtuuttamana seurakunta tarjoaa tätä pelastusta. On siis kysymys Pyhän Hengen virasta:
2.Kor.5:18. "Mutta ne kaikki ovat Jumalasta, joka meitä on itse kanssansa sovittanut Jesuksen Kristuksen kautta, ja antoi meille viran sovinnosta saarnata".
2.Kor.3:6. Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei puustavin, vaan Hengen; sillä puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi...
8. Miksi ei siis paljoa enemmin sillä viralla, joka hengen antaa, pitäisi kirkkaus oleman?
26.11.2011 11:26
Edelleen, tässä puhutaan uskovaisista=seurakunnasta:
Matt.18:18. Totisesti: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te vapautatte maan päällä, on myös taivaassa vapautettu.
26.11.2011 10:12
Room.1:17. "Sillä siinä se vanhurskaus, joka Jumalan edessä kelpaa, ilmoitetaan uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: vanhurskaan pitää elämän uskosta".
weha: "Tämä kohta edelleen kertoo sen, mitä sanookin: "Jumalan edessä kelpaa sellainen vanhurskaus, joka ilmoitetaan=siirtyy uskosta uskoon".
26.11.2011 10:03
Toinen kohta sanoo näin:
JOh.20:21. Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät."
22. Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki.
23. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi."
26.11.2011 09:06
"Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa."
"Niin me rukoilemme siis Kristuksen puolesta, että te Jumalan kanssa sovitte".
weha: Kohta kertoo ihan selvästi, että uskovainen pyytää ja rukoilee Jeesuksen puolesta, että ihmisten tulisi tehdä parannus ja uskoa evankeliumi.
18. Mutta ne kaikki ovat Jumalasta, joka meitä on itse kanssansa sovittanut Jesuksen Kristuksen kautta, ja antoi meille viran sovinnosta saarnata.
19. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt.
20. Niin olemme me Kristuksen puolesta käskyläiset; sillä Jumala neuvoo meidän kauttamme. Niin me rukoilemme siis Kristuksen puolesta, että te Jumalan kanssa sovitte.
26.11.2011 09:02
Olikohan kysymys vanhoillislestadiolaisista? Siellä ei kukaan ole puhunut tuntematonta kieltä, ilman tulkkia. En ole kuullut ainakaan...
07.11.2011 12:49
154 / 622