Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
weha
weha
weha
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Liittynyt 20v sitten
212
aloitusta ·
12429
kommenttia
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Brita Kajsa, puhuu täyttä asiaa, eikä ratkaisukristillisyyttä.
Kun Raamattu kertoo näin, on kasteen merkitys selvä:
apt.22:16. "Ja mitäs nyt viivyttelet? Nouse ja anna sinus kastettaa ja pestä pois sinun syntis, ja huuda avuksi Herran nimeä".
Toisessa kohden tosiaan, tämä kasteen lupaus kuuluu myös lapsille:
apt.2:39. "Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä - keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
15.09.2011 19:43
Nim. 88+33, nikon antamat kohdat sinänsä on Raamatusta ja oikeita, mutta niilä ei saa pöngittää väärää oppia vaan selittää ne yhdessä esim. antamieni Raamatun kohtien kanssa.
15.09.2011 17:02
Vielä lyhyest, miten ymmärrän: "Koko maailman synnin on anteeksi" tarkoittaa objektiivista/yleistä syntien anteeksi saamista". Tämä on tieysti eriasia, kuin subjektiivinen/henklökohtainen syntien anteeksiantamus, joka sadaan vain "uskn kautta".
Uskovaisella/Jumalan lapsella on synnit anteeksi, vaikkei hän niitä enää pyytäisikään. Kuitenkin uskon seurauksena uskovainen haluaa kuulla evankeliumia ja käytää sakramentteja, että usko voisi säilyä ja yhä kasvaa tunnustavana uskona.
15.09.2011 16:58
niko25v,
Vastaan sinullekkin lyhyesti. Esim., te helluntailaiset opetatte aivan eritavalla, kuin VL:ät. Opetatte myös keskenänne eritavalla.
Raamatun oppi on selvä:
Room.16:17. "Kehotan teitä, veljet, varomaan niitä, jotka saavat aikaan eripuraisuutta ja houkuttelevat teitä luopumaan niistä opetuksista, jotka olette saaneet. Pysykää heistä erossa.
18. Sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta vaan omaa vatsaansa, ja kauniilla ja vakuuttavilla puheillaan he pettävät vilpittömien sydämet".
Tiit.3:10. "Eriseuraista ihmistä pakene, kun häntä kerta taikka kahdesti neuvottu on,
11. Tietäen, että senkaltainen on käännetty pois ja syntiä tekee, niinkuin se, joka itsensä tuominnut on".
apt.2:42. Ja he pysyivät alati apostolien opissa ja osallisuudessa, ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.
15.09.2011 14:26
nim. "malka pois", sen verran vastaan, että tarkoitan tällä puoluemielisyydellä mm. "omien oppien tuputtamista" ja hurmoksellisuudella, sellaista "paatumusta" hurmoksellisuudesta jolla sitä omaa oppia tuodaan esiin.
15.09.2011 09:50
Aloittajalle haluan mainita, ettei kyse ole VL-opin mukaan mistään sanojen muodosta. On vain yksinkertaisesti Vl-uskossa tapana sanoa "Jumalan terve" ja "Jumalan rauhaa". Itse sanoissa tai sen muodoissa ei ole mitään vikaa.
etsivä-xx, kun VL-seuroihin menee esim. helluntailainen, niin ei varmasti häntä tervehditä hengellisesti, jos se tiedetään.
15.09.2011 09:45
No niin, pitkästä aikaa "etsivä-xx". Kiitos panoituvista ja asiallisista vastauksista.
Minulle on päivänselvää Raamatusta, ettei voi opettaa monella tavalla. On väärin kun on kaikenlaisia ryhmittymiä, jossa opetukset poikkeaa merkittävästi toisistaan. Nämä ryhmittymät ovat kiivaita ja hurmoksellisia. Joitain karkaita esimerkkejä ja nimiä sanon. Esim. vapaat suunnat ja viidesläisyys ovat omasta mielestäni hyvin puoluemielisiä myös.
Annoit erään Raamatun kohdan ja mielestäni lukutapasi on valikoivaa. Raamatussa on paljon kerrottu eräälaisista kadottavista harhaopeista, eikä tämä kohtaole ainut kriteeri harhaopista (Vertaus: Room.16.16-17).
2. Joh.
Varoitus eksyttäjistä
7 Maailmassa on nyt liikkeellä monia eksyttäjiä, niitä jotka eivät tunnusta Jeesusta Kristusta ihmiseksi, lihaan tulleeksi. Siinä teillä on Antikristus, eksyttäjä. [1. Joh. 2:18, 1. Joh. 4:1]
weha: Tässä esim. lestadiolaisten opetus poikkeaa monista muista. On opetettu, että Jeesus asuu jokaisessa Jumalan lapsessa ja uskovaisella on siksi Pyhän Hengen virka. Näin Jeesus on lihaan tulleena omiss lapsissaan. Näin VL-oppi eroaa siis monista muista opetuksista.
Sitten itse olen sitä mieltä, että kaikki säännöistä opetukset, eivät ole VL-opissa kohdallaan. Seuroihin en voi mennä,koska minulla on televisio. Katson sieltä lähinnä uutiset, ajankohtaiset ohjelmat ja luonto-ohjelmat, jos on aikaa. Stten vaimoni kielten opetta kehoti katsomaan televisiota, että paremmin oppii kieltä ja maan asioita. Näin on myös käynyt. Meilläpäin tämä on ilmeisesti syntiä, mutta jollain toisilla paikkakunnilla ei.
15.09.2011 09:13
Tervehdyksen sanojen muotoa ei missään Raamatussa ole säädetty, tietyiksi sanoiksi. Tämmöistä säädöstä tai käskyä ei ole. Sensijaan kyllä on eräitä kohtia Raamatussa, joka kieltää tervehtimästä hengellisesti, toisin opettavaa tai uskovaa, jos sen henkilön tietää sellaiseksi:
2.Joh.1:10. "Jos joku tulee teidän tykönne ja ei tuo tätä opetusta kanssansa, niin älkäät häntä huoneeseen ottako, älkäät myös häntä tervehtikö.
11. Sillä joka häntä tervehtii, hän on osallinen hänen pahoista töistänsä".
Room.16:17. "Kehotan teitä, veljet, varomaan niitä, jotka saavat aikaan eripuraisuutta ja houkuttelevat teitä luopumaan niistä opetuksista, jotka olette saaneet. Pysykää heistä erossa.
18. Sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta vaan omaa vatsaansa, ja kauniilla ja vakuuttavilla puheillaan he pettävät vilpittömien sydämet".
13.09.2011 12:41
Riitaa, kristityt saa aikaan riitaa?
: 34. Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan. 35. Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan; 36. ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa.'
26.08.2011 10:52
Kristityt uskovaiset ovat riitaisia ja vihamielisiä jo toisia ryhmittymiä vastaan. He uskovat ja opettavat hyvinkin erilailla monista asioista Raamatusta ja ovat kovia riitelemään keskenäänkin. Raamattu on hyvin epätarkka ja siitä voi ymmärtää niin monella tavalla.
Olen ollut maassa, jossa kristityt haukkuivat ja kiihkoilivat toista valta uskontoa vastaan (bubbhalaisuus), joka oli rauhaisa ja mieluisa uskonto ja esiintyi edukseen.
24.08.2011 06:48
Älähän weha nyt noin sano, sillä ainahan liikkeessämme on sanottu, että pitää olla synnit sovittuna, jotta voi taivaan periä!
weha: "Pienet lapset eivät siis pelastu sentähden, että olisivat synnittömiä tai ei olisi syntiä tehnyt, vaan sen tähden, koska Jeesus on sovittanut ja kuollut myös pienten vauvojen puolesta (Room.5:18). Näin siis opetetaan vanhoillislestadiolaisuudessa".
21.08.2011 17:56
Kesitas täällä laittaa noita juttujansa, jotka saa minut hymyilemään, vaikka onkin vakavasta harhasta kyse. Kun ajetallaan ja opetetaan tuhatvuotisen valtakunnan tulevan maanpäälle saa se aikaan väärää rauhaa. Nimittäin, saisimme vielä armonaikaa lisää tuhat vuotta, eikä Jeesuksen tulo ja tuomio tulisikaan "kuin varas yöllä".
Kiliasmi opettaa, että vielä tapahtuu kaksi Kristuksen tulemista: toinen tulemus pystyttämään tuhatvuotista valtakuntaa, kolmas tulemus toimittamaan yleistä maailman tuomiota. Raamattu sitä vastoin opettaa, että Kristus tulee enää kerran ja noutamaan omansa autuuteen(Hebr.9:28).
-” Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla, eikä voida sanoa: ´katso täällä se on´, tahi;´ tuolla´
;sillä katso, Jumalan valtakunta on teidän keskellänne ” (Luuk.17:20:21). Siis: kuitenkin kiliastit odottavat näkyvää loistokasta rauhanvaltakuntaa ja panee toivonsa maanpäälliseen. On tarkoin huomioitava, että Paavali kuitenkin panee toivonsa yhdyskuntaamme, joka on taivaassa. Sieltä odotamme Vapahtajaa, joka on muuttava ruumiimme kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi. (Fil.3:20:21). – ” Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu”(Mat.24:14). Siis huomaa: ”loppu”.
Monet panevat toivonsa tuhatvuotiseen rauhankauteen, kuitenkin ”monen ahdistuksen kautta meidän on meneminen sisälle Jumalan valtakuntaan” (Apt.14:22).
Jeesus sanoo:” Minä menen valmistamaan teille sijaa? Ja vaikka minä menen valmistamaan teille
sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen”(Joh.14:2-3).
Sanalla sanoen, Raamattu ei opeta tuhatvuotisoppia, vaan varoittaa siitä.
21.08.2011 17:30
"1. Kaikki samanlailla uskovaiset pelastuu ts. ne jotka uskovat ja opettavat samalla tavalla."
Huono peruste pelastumiselle. Tällaisia lahkoja on Suomessakin monia, jotka uskovat ja opettavat samalla tavalla. Vanhoillislestadiolaisena, luterilaisena ja kristittynä sanon: "Vain yksin usko Kristukseen vanhurskauttaa ihmisen, koska saan Hänen sovintotyönsä tähden ottaa uskossa, armosta, lahjaksi ja Kristuksen tähden vastaan lahjavanhurskauden ( Jumalalle kelpoisuuden ) omalle kohdalleni.
weha: Minusta tuo ei ole ensinkään väärä peruste pelastumiselle, vaan yksi oikean uskon hedelmä ja tuntomerkki. Sekaoppisuus on syntiä, eikä Pyhä Henki opeta monella tavalla. Ei ole monia totuuksia, eli monia oikeita opetuksia. Raamatussa on vain yksi oikea oppi ja usko.
Apt.2:42. Ja he pysyivät alati apostolien opissa ja osallisuudessa, ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.
21.08.2011 17:21
1. Pelastuvatko uskontonne mukaan kaikki kristityt vai ainoastaan lestadiolaiset?
2. Kuka on lestadiolaisuuden perustaja?
3. Kuinka monta sakramenttia teillä on?
(itse olen ortodoksi, lestadiolaiseksi en aio tulla, mutta kiinnostaa, kuinka kaukana toisistamme me olemme).
Vastaan niinkuin tiedän asian lestadiolaisuudessa olevan.
1. Kaikki samanlailla uskovaiset pelastuu ts. ne jotka uskovat ja opettavat samalla tavalla.
2. Tämän uskon perustus on Raamattu. Se on lähtenyt siten apostoleista ja on ollut aina. Lars levi laestadius oli ainoastaan siis herätyksen tuoja. Nimet ovat ihmisten antamia. Esim. Paavalin tietä ulkopuolelta sanottiin Nasaretilaisen lahkon tieksi.
Sakramentteja on varsinaisesti kaksi, kaste ja ehtoollinen. Perusteena on: "Kun sana yhtyy aineeseen, syntyy sakramentti".
21.08.2011 10:07
Pohj. Krist. väittää seuraavaa:
"Lisäksi pelastuvat juuri syntyneet lapset, koska he eivät ole ennättäneet tehdä syntiä".
Tämä oppi on sinulla väärä. Kukaan ei pelastu siksi, että ei ole syntiä tehnyt...
18.08.2011 16:51
On niin, että Jeesuksen työ ristillä täytyy jollakin tarjota meille ihmisille. Se tarjoaminen tapahtuu vain sanan ja sakramenttien kautta.
Apt.22:1616. "Ja mitäs nyt viivyttelet? Nouse ja anna sinus kastettaa ja pestä pois sinun syntis, ja huuda avuksi Herran nimeä".
"Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?" (Room.6:3).
2.Kor.5:18. "Mutta ne kaikki ovat Jumalasta, joka meitä on itse kanssansa sovittanut Jesuksen Kristuksen kautta, ja antoi meille viran sovinnosta saarnata.
19. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt".
12.08.2011 14:12
Kyllä se on ihan Raamatullista ja luterilasta opetusta, että jota ilman sanaa ja sakramentteja henkenä ylistetään on perkeleestä. ON IHAN HURMAHENKISTÄ VÄITTÄÄ MUUTA.
Room.10:14. Mutta kuinka he voivat huutaa avukseen sitä, johon eivät usko? Kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Kuinka he voivat kuulla, ellei kukaan julista?
15. Kuinka kukaan voi julistaa, ellei häntä ole lähetetty? Onhan kirjoitettu: "Kuinka ihanat ovat ilosanoman tuojan askelet!"
16. Mutta kaikki eivät ole olleet evankeliumille kuuliaisia. Jesaja sanookin: "Herra, kuka on uskonut meidän sanomamme?"
17. Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana.
12.08.2011 06:41
Mikä on ensimmäinen ylösnousemus?
Se on Jeesuksen ylösnousemus:
1.kor.15:20. "Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista. 21. Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta. 22. Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa"
Room.6:3-5. "Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa"
Joh.11:25. Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut. 26. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"
Kastettu ja Uskovainen, ei ikinä kuole. Ruumis toki palajaa maahan, mutta henki Jumalan luokse.
Ilm.20:4.jae:” Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he elivät ja hallitsivat (biblia) Kristuksen kanssa tuhannen vuotta”.
=Johannes näki taivaassa siis sieluja, joiden ruumiit oli teloitettu. Uskovaisten ruumiit Jeesus on luvannut herättää vasta viimmeisenä päivänä (Joh.6:40 ;11:24).Samaan aikaan herätetään myös
epäuskoisten ruumiit (Joh.5:28-29;Ilm.1:7;Apt.24:15;Dan.12:2;Mat.16:27;12:41).
Jeesuksella on kaikki valta taivaassa ja maan päällä (Matt.28:18). Uskovat sielut hallitsevat taivaassa, so. Tekevät sitä, mitä Kristus tekee (Ilm.3:11;6:9-11;1.Kor.6:2-3).Sekä uskovat hallitsevat maan päällä (Room.5:17;Ilm.1:9;1.Piet.2:9).- Mitä taas tulee pedon merkkiin, sitä kumartavat kaikki, joiden nimi ei ole elämän kirjassa maailman perustamisesta alkaen (Ilm.13:8).
Joskus kuviteltu merkki pedosta on ollut: sairasvakuutuskortti, pankkikortti, rannenauha ja viimeisinä hullutuksina mikrosiru ja EU-raha. (Näin kiliastinen tuhatvuotisoppi on luonut toivottomuutta pedon merkillä.) Sanalla sanoen pedon merkki on järkeisoppi ja teko oppi. Kaikki,
jotka asettavat järkensä röyhkeästi raamatun yläpuolelle tai luottavat omiin töihin, ottavat merkin otsaansa tai oikeaan käteensä (Kol.2:8).Aivan kuten Jumalan kansa ilm.7-luvussa merkittiin sinetillä sen osoittamiseksi, että heistä oli tullut Jumalan omaisuutta, niin nämä ihmiset kuuluvat pedolle.
01.08.2011 10:56
Haluan lyhyesti mainita helluntailaisesta ihmeuskosta sen, että ihmeet eivät kanna eikä pelasta. On ennemmin ja oikein mennä oppiin, kuin ihmeisiin. Raamattu varoittaa eksyttävistä ihmeistä monin kohdin:
Matt.2411. Ja monta väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät monta. 12. Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus. 13. Mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu. 14. Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu.
weha: Tulee siis loppu, kun evankeliumi on saarnattu kaikessa maailmassa, eikä mitään uutta aikaa. Apostoli sanoo: Joh.2: 18 "Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika".
Matt.24:24. "Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin".
Matt.7:22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' 23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät.'
Juuri noin helluntailainen, laitatteko te kaikki autuuden ehdoksi ja Pyhän Hengen täyden ehdoksi ihmeet ja voimateot? Siltä se vahvasti vaikutaa...
Oikein opetaa tunnustuskirjamme, että mitä ilman sanaa ja sakramentteja henkenä ylistetään, on perkeleestä.
31.07.2011 11:31
Ilm 20:5
"Muut kuolleet eivät vironneet eloon ennenkuin ne tuhat vuotta olivat
kuluneet loppuun. Tämä on ensimmäinen ylösnousemus."
weha: Muut kuolleet/epäuskoiset ovat vaivassa ”tuonelassa”. Heidänkin ruumiit siis herätetään viimeisenä päivänä. He eivät ole osallisia ensimmäisestä ylösnousemuksesta, eli (Kristuksen ylösnousemuksesta). Heillä on osanaan toinen kuolema eli tulinen järvi (Ilm.20:14).
Mitä taas tulee Ilm. 20: 3:n mainitsemaan symboliseen tuhanteen vuoteen ja ”vähään aikaan” ,
niin hallitsemme kirjaimellisesti aina, Ilm. 1: 9, ja iankaikkisesti Jeesuksen kanssa Ilm. 22:5. Selvää siis on, että Ilm.20: 3:n mainitsemat tuhat vuotta ja vähä aika muodostavat koko uudenliiton ajan. Se alkoi silloin, kun evankeliumin saarna lähti liikkeelle ihmiskunnan keskuuteen.
"Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa."
weha: Kun olemme uskossa, olemme siis autuaita ja pyhiä ja osallisia ensimmäisestä ylösnousemuksesta, eli Kristuksen ylösnousemuksesta. ”Sillä jos me olemme yhteenkasvaneita hänen kanssaan yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa” (Room.6:3,5).
”Jeesus sanoi hänelle: ”Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut”(Joh.11:25).Kuten myös tuhlaajapoika palasi hengellisessä mielessä armoon:” Sillä minun poikani oli kuollut ja virkosi eloon, hän oli kadonnut ja jälleen löytynyt”(Luuk.15:24).Luther sanookin: ”On varmaa, että meidän, jos tahdomme viimmeisenä päivänä nousta ruumiillisesti autuuteen, on sitä ennen täällä maan päällä noustava ylös hengellisesti”. Olemme myöskin pappeja ja hallitsemme myös maan päällä (1.Piet. 2:9; Ilm.1:9).
Tuo Joh 5:28 ja 1. Tess 4:15 kertovat juuri sen, että Kristuksessa
kuolleet nousevat taivaaseen ensin, Jeesuksen takaisintullessa!!
Silloin ei vielä herätetä uskomattomia.
weha: Joh.5:28, kertoo siis juuri sen kun lukeekin, eikä välillä ole tuhatta vuotta:
28. Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki tulee, jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä 29. ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen.
31.07.2011 11:11
159 / 622