Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
weha
profiilit
weha
weha
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
212
Kommenttia
12428
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
fanaatikot
Jumala on säätänyt mahdollisimman yksinkertaisen armojärjestyksen, jota ihminen ei voi muuttaa. Siksi ei ole monia eri keinoja tulla Jumalan lapseksi ja saada synnit anteeksi.
Tästä mulle selkisi se yksinkertainen tie mitä ns. luterilaisetkin joskus hämmästelee: Ylösnoustuaan Jeesus sanoi opetuslapsilleen: ”Rauha olkoon teille! Niin kuin Isä Minut lähetti, niin myös Minä lähetän teidät.” Ja kun Hän nämä sanonut oli, puhalsi Hän heidän päällensä ja sanoi heille: ”Ottakaa Pyhä Henki: Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joilta te ne pidätätte, niille ne ovat pidätetyt.” Joh.20: 21-23 Room. 1:17 Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niin kuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta”.
On hienoa, että olen vapautunut tuosta kaste fanaattisuudesta: On sitä evankeliumissa muutakin. Usko ja uudestisyntyminen on selvästi Raamatussa ensin ja kasteessa palataan hyvän omantunnon liittoon; Kun turvaa parannuksen armoon, haukutaan perkeleeksi. Sivumennen sanottuna: (palaa en entiseen...)
Vaikka jotkut tietyt kohdat tuntuvat laittavan painoa kasteelle, niin sitä ennen on usko/ uudestisyntyminen. Kun kuitenkin on VL:seuroissa on usein-puhuttu siitä, että lapset ovat usein uskomassa, eikä usko ole heillä kuollut toiminto. Kol.3:13: Ja kärsikäät toinen toistanne ja anteeksi antakaat toinen toisellenne, jos jollakin on kannetta toista vastaan; niinkuin myös Kristus teille on anteeksi antanut, niin myös tekin tehkäät.
Taitaa tuo kasteoppi helpolla korostua väärin ja ihminen tulee toimeen omillaa ja se johtaa passiivisuuteen ja kuolleeseen uskoon. Kun joissain noissa luterilaisissa piireissä pyörii, niin joissain ei muuta paljon puhutakkaan kuin kasteesta. On se evankeliumin tärkein asia? Miksi ei voi puhua omilla nimillä ja selkokieltä?, kuten Jeesus ja parannuksen armo. Onko niin että muu keskeinen;opetus täytyy lähes sivuuttaa? Tiedän jotain lehtiä, joissa puhutaa pääasiassa kasteesta. Mutta onko sillä hyvät hedelmät? Ei, sille se näyttäisi luterilaisten keskuudessa. kovin on yksipuolista ja miksei se tympäännytä silloin.
Otan muutamia sanan todistuksia: 2.Kor.5:18. "Mutta ne kaikki ovat Jumalasta, joka meitä on itse kanssansa sovittanut Jesuksen Kristuksen kautta, ja antoi meille viran sovinnosta saarnata. 19. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt. 20. Niin olemme me Kristuksen puolesta käskyläiset; sillä Jumala neuvoo meidän kauttamme. Niin me rukoilemme siis Kristuksen puolesta, että te Jumalan kanssa sovitte". Eli kärjistäen sanon: "mitään emme voi saara, ellemme sitä pyydä".
Mitä parannus tarkoittaa: "parannuksesta opetetaan, että ne, jotka kasteen jälkeen ovat tehneet syntiä, saavat milloin hyvänsä, kun tulevat parannukseen, syntien anteeksiantamuksen. Seurakunta ei saa evätä heiltä synneistäpäästöä. Todellinen, oikea parannus taas ei itseasiassa ole mitään muuta kuin katumista ja hätää eli peljästystä synnin tähden, mutta kuitenkin sen ohessa evankeliumin ja synneistäpäästön uskomista, että synti on anteeksiannettu ja armo Kristuksen kautta ansaittu. Tämä usko lohduttaa ja rauhoittaa sydämen. Sitten pitää seurata ja sen, että synnistä luovutaan; juuri näiden näet pitää olla parannuksen hedelmiä, niinkuin Johannes, Matteuksen evankeliumin kolmannessa luvussa sanoo: "Tehkää parannuksen soveliaita hedelmiä" (Ausburgin tunnustus).
04.01.2006 00:27
http://groups.msn.com/Vapaasana
03.01.2006 23:18
helluntaiopissa.
No jos usko tulee kuulosta ja kuuleminen Jumalan sanasta, niin mitä tekemistä ihmisen ratkaisulla siinä on?
Lueppas seuraavakin jae: Joh.1:13:jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.
Luther sanookin tästä: "Tietäkää vapaata ratkaisua puoltaessanne olevanne Kristuksen kieltäjiä. Jos näet omalla valinnallani pystyn armon saavuttamaan, siihen ei armoa tarvitsekkaan. Minulla on Kristuksen armo"(sidottu ratkaisuvalta).
Vaikka ihmiselle on maallisessa mielessä vapaata tahtoa, niin hengellisessä mielessä vapaa ratkaisu menetettiin, jo syntiin lankeemuksessa (Room.5:12; 3:10-11). Jo ennen vedenpaisumusta Jumala sanoi: ” että ihmisen pahuus oli suuri maan päällä ja että kaikki heidän ajatukset olivat kaiken aikaa ainoastaan pahat” (1.Moos.6:5). Heti vedenpaisumuksen jälkeen Herra toistaa saman : ”ihmisen sydämen aivoitukset ovat pahat, lapsuudestaan saakka” (1.Moos.8:21).
”Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava Hengellisesti” Ja ”Niin kuin kirjoitettu on: ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan, ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa” (11.Kor.2:14; Room.3:10-11).
Uskon syntyminen on taas käsittääkseni yksin Jumalan teko: ”Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt (Joh.6:29).Myöskin pyhityksestä sanotaan: ”jotka Jumalan voimasta uskon kautta varjellutte pelastukseen”(1.Piet.1:5). Edelleen: ”Sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa tahtomisen ja tekemisen, että hänen hyvä tahtona tapahtuisi” (Fil.2:13)
Uskonpuhdistuksen sanoma on tarpeen tänäänkin: "Pelastus on yksin armosta, yksin uskon kautta, ilman lain tekoja"
(Room.3:28): "Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja."
03.01.2006 23:12
koskee kaikkia ihmisiä. Mutta saat lisää kohtia ja mieti niitä;)
Laestauduis Ja Luther opettivat lapsikasteen olevan raamatullinen, koska he uskovat. Vanhoillislestadiolainen käsitys on Raamatun ja luterilaisen opin mukainen.
Raamattu puhuu hyvin kauniisti lapsen autuaallisesta tilasta: ” Sinä olet vetänyt minut ulos äitini kohdusta. Sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla. Sinun päälles (huomaasi) minä olen heitetty äitini kohdusta. Sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta” (ps.22:10-11).
”Minä tunsin sinun jo ennen kuin minä sinun valmistin äitis kohdussa, ja pyhitin sinun, ennen kuin sinä äidistäs synnytkään” (Jer.1:5).
Noilla 2 Sam 12:23 jakeen sanoilla "Minä menen hänen tykönsä, mutta ei hän palaja minun tyköni" Davidin ympärileikkaamaton lapsi pääsi taivaaseen. Samalla David itse tunsi olevansa armahdettu noinkin suuresta rikoksesta kuin huoruudesta ja Urian murhaamisesta. Kertoo sovituksesta Vanhan Testamentin ajalla, sekä samalla sen, että kastamaton lapsi on autuas.
Kertomus Mooseksesta ja hänen vaimostaan Sipporasta (2.Moos.2:24-26) antaa puhuttelevan kuvauksen sakramentin hylkäämisestä. Jumala oli kutsunut Mooseksen Midianin maasta johdattamaan kansaansa Israelia Egyptin orjuudesta. Matkalla yöpaikassa tapahtui, että Herra kävi Mooseksen kimppuun ja tahtoi tappaa hänet. Silloin Sippora suoritti pojalleen ympärileikkauksen ja kosketti esinahalla Moosesta alhaalta sanoen: "Veriylkä ympärileikkauksen tähden". ´Tuomio ei kohdistunut lapseen, vaan sakramentin laiminlyöneeseen isään.
Martti Lutherin kirje kahdelle papille (Kirjassa Huovinen "Kaste ja "usko": Mutta meillä on Raamattu , joka sanoo, että lapset kyllä saattavat ja voivat uskoa, vaikka he eivät puhukkaan, eikä heillä olekkaan järkeä. niimpä Raamattu kertoo psalmissa 72 (ps.106:37), kuinka juutalaiset uhrasivat poikiaan ja tyttäriään epäjumalille ja vuodattivat näin viattoman veren. Jos se on ollut viaton veri (kuten teksti sanoo), niin lapset ovat varmasti olleet puhtaita ja pyhiä, ja sellaisia he eivät ole voineet olla ilman Henkeä ja uskoa. -Jos joku on Jumalan oma ja pyhittämä, on hänelläkin Henki ja usko.
6. Mutta joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllyn kivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen.
03.01.2006 23:00
Omassa seurakunnassani kastetaan pionokaiset ja opetetaan. Usko säilyy usein suvuttain.
Ei seitsemän vuotiaskaan lapsi usko, ellei opetus seuraa...mutta uskovaisten seuroissa myös lapset ovat uskomassa.
03.01.2006 22:54
Voisin päläyttää vähän kielillä: "Oi kiitos Jeesus, Jeesus oi kiitos, oo karika moo, la diisima, ou Jesus oh kaa det sii, det siilaka daa, dot siilika dii, da piila, peretso, motsedoda duu, de, bat siilika kaada patsooda di petsa, petsavi beela. boolika see " :kiihottavaa: Liha tykkää!
03.01.2006 22:49
Et sä ymmärrä Raamattua. Jumalan valtakunnan raja on hyvin selvä: "Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi kerran tai kahdesti". (Tiit.3:10).
Paljon vettä? sellaista ei lue tuossa.
03.01.2006 22:47
Popular Symbolics (Engelder, Arndt, Graebner and Mayer, CPH 1934, ss.103-104. )
Tällainen artikkeli oli Luterilainen lehdessä 1/2002. Tekijöistä päätellen kyseessä taitaa olla ns. Vanha Missourilainen opetus aiheesta. Suomennettuna se oli nimellä erityisistä armolahjoista.
Panin merkille seuraavat kohdat artikkelissa, jotka haluan kopioida tähän:
”Raamattu EI OPETA, että erityiset apostolisen ajan armolahjat kuuluvat kaikkina aikoina kirkon välttämättömään varustukseen. Niitä ei tarvita kirkon säännönmukaisessa työssä. Ne olivat poikkeuksellisia armolahjoja. JUMALA YHÄ TEKEE IHMEITÄ KIRKOSSA, mutta HÄN yksin RATKAISEE annettavien lahjojen tarpeen ja määrän, 1 Kor. 12: 11 ( "niinkuin tahtoo" ). "Sen tähden missä on kristitty, siellä on vielä valta tehdä sellaisia merkkejä, jos siihen on tarvetta... Mutta koska evankeliumi on levinnyt kaikkeen maailmaan ja tullut tunnetuksi, ei ole tarpeen tehdä merkkejä kuten apostoleitten aikana." Luther, St.L. Xl, 957. (Ks. myös Kirkkopostilla Ill,s. 518.)”
”Kirkko omistaessaan armonvälineet ja niitä käyttäessään on täydellisesti varustettu työhönsä, Matt. 28:19s.; Room. 10: 17; 1 Kor. 11:26; Luuk. 16:29. Hurmahenkisyys, joka hylkää turhana ulkonaisen sanan (Schmalkaldenin uskonkohdat, III, rippi, 10: "Kaikki se, mistä ilman tätä sanaa ja sakramentteja Hengestä kerskaillaan, on perkeleestä." Ks. myös Puolustus XIII, 12 s. Yks. ohje, Täyd. selitys, II, 4, 80),”
”1. Meidän asiamme ei ole määrätä Jumalalle, milloin ja missä määrin hänen täytyy antaa lahjojaan, 1 Kor. 12: 11 ( "niinkuin hän tahtoo" ).”
”harhaoppisten tekemät merkit ovat saatanan työtä, 5 Moos. 13: 1-3; Matt. 24:24; 2 Tess. 2:9s.”
[Mark. 16] ”Jae 20 ei sano, että Herra "tulee vahvistamaan" sanansa merkeillä, jotka seuraavat Kirkon kaikkina aikoina. Se lausuu Herran "vahvistaneen" sanan sitä seuraavien merkkien kautta. Hän vahvisti sen alkuajan ja jokaisen sitä seuraavan ajan hyödyksi.”
Tuon vielä esiin yhden pikku pätkän.
Luterilainen lehdessä 1/1979 on Evangelical Lutheran Synodin (ELS) USA teologisen seminaarin vuodelta 1977 oleva kannanotto karismaattiseen liikkeeseen. Siinä on mielestäni ilmaistu aika hyvin muutama asia. En halua koko artikkelia kopsata tänne, mutta tuon muutaman kohdan esiin jos ne toisi jotain lisänäkemystä keskustekuun:
"Me emme usko, että parantamisen lahjaa, kykyä tehdä parantamisihmeitä, olisi annettu tämän päivän ihmisille, sillä tavoin kuin se oli annettu esim. apotoleille.
Me emme usko, että Pyhä Henki olisi antanut kielilläpuhumisen lahjan tämän päivän ihmisille. Meidän on sanottava, että siinäkin tapauksessa, että tämä lahja olisi annettu, se olisi varsin vähämerkityksellinen verrattaessa sitä Paavalin selitykseen samasta aiheesta ja varsin toisenlainen kuin nykypäivän karismaattisen liikkeen toiminta....
Nykyajan karismaattinen liike ei ole Pyhästä Hengestä. Tämä käy selväksi sen epäraamatullisesta asenteesta armonvälineisiin ja sen vääristä periaatteista ja käytännöstä kysymyksessä uskonveljellisestä yhteydestä. Pyhä Henki on sanan kautta ilmoittanut että kirkollinen yhteys täytyy todeta ja sitä tulee harjoittaa kirkon puhtaiden tuntomerkkien , Sanan ja sakramenttien perustalla....
Jos [karismaattisella] liikkeellä olisi Henki, se opettaisi ja pysyisi siinä, mitä Henki on ilmoittanut Sanassaan kirkollisesta yhteydestä ja armonvälineistä."
03.01.2006 22:31
myös uskovaisen vanhalle ihmiselle?
Raamatun mukaan lapset kuuluvat Jumalan valtakuntaan.
Jos usko tulisi vasta kasteessa, niin varmaan kaikkivaltias Jumala pitäisi huolen että valitut saisivat kasteen ennen kutsua taivaan kotiin. Hieman ontuvaa toi selitys että valitulle lapselle on muu pelastus kuin usko jos Hän kuolee ennen sen saamista.
Juu, on hyvä että uskoo mitä raamattu sanoo, mutta miten sen oikein taitaa ymmärtää ?
Mitä alkuteksti sanoo esim. tästä Joelin kohdasta ?
28. Ja sitte pitää tapahtuman, että minä tahdon vuodattaa minun Henkeni kaiken lihan päälle;
Tarkoittaako Jumala "kaiken lihan päälle", vaan tarkoittaako Jumala kastettujen päälle ?
Kuinka iso on Jumalan Siioni ?
Ps. 87
2. Herra rakastaa Zionin portteja enempi kuin kaikkia Jakobin asuinsioja.
3. Korkiat ja kunnialliset asiat sinussa saarnataan, sinä Jumalan kaupunki, Sela!
4. Minä annan saarnata Rahabin ja Babelin edessä, että he minun tuntevat: katso, Philistealaiset, Tyrolaiset ja Etiopialaiset syntyvät siellä.
5. Zionille pitää sanottaman, että kaikkinaiset kansat siellä syntyvät, ja että Korkein sitä rakentaa.
Kaikkinaiset kansat ja kaikki ihmiset syntyvät siis Jumalan valtakunnan perheeseen.
Ilm K. 5: 9. Ja veisasivat uutta virttä, sanoen: sinä olet mahdollinen kirjaa ottamaan ja sen sineteitä avaamaan; sillä sinä olet tapettu ja verelläs meitä Jumalalle lunastit kaikkinaisista sukukunnista, ja kielistä, ja kansoista ja pakanoista,
Ei siis pelkästään kaikista kansoista, vaan kaikista pakanoista ja sukukunnista, eli voit olla varma että taivaassa on paljon Uuden Papua Guinean lapsia jotka eivät koskaan sanakaan Jeesuksesta ole kuullut.
Näin isosta lahjasta on siis kysymys kun synti ja kuolema voitettiin.
03.01.2006 22:19
teidän jutut tiedän, enkä voi yhtyä niihin ensinkään.
Jos usko tulisi vasta kasteessa, niin varmaan kaikkivaltias Jumala pitäisi huolen että valitut saisivat kasteen ennen kutsua taivaan kotiin. Hieman ontuvaa toi selitys että valitulle lapselle on muu pelastus kuin usko jos Hän kuolee ennen sen saamista.
Juu, on hyvä että uskoo mitä raamattu sanoo, mutta miten sen oikein taitaa ymmärtää ?
Mitä alkuteksti sanoo esim. tästä Joelin kohdasta ?
28. Ja sitte pitää tapahtuman, että minä tahdon vuodattaa minun Henkeni kaiken lihan päälle;
Tarkoittaako Jumala "kaiken lihan päälle", vaan tarkoittaako Jumala kastettujen päälle ?
Kuinka iso on Jumalan Siioni ?
Ps. 87
2. Herra rakastaa Zionin portteja enempi kuin kaikkia Jakobin asuinsioja.
3. Korkiat ja kunnialliset asiat sinussa saarnataan, sinä Jumalan kaupunki, Sela!
4. Minä annan saarnata Rahabin ja Babelin edessä, että he minun tuntevat: katso, Philistealaiset, Tyrolaiset ja Etiopialaiset syntyvät siellä.
5. Zionille pitää sanottaman, että kaikkinaiset kansat siellä syntyvät, ja että Korkein sitä rakentaa.
Kaikkinaiset kansat ja kaikki ihmiset syntyvät siis Jumalan valtakunnan perheeseen.
Ilm K. 5: 9. Ja veisasivat uutta virttä, sanoen: sinä olet mahdollinen kirjaa ottamaan ja sen sineteitä avaamaan; sillä sinä olet tapettu ja verelläs meitä Jumalalle lunastit kaikkinaisista sukukunnista, ja kielistä, ja kansoista ja pakanoista,
Ei siis pelkästään kaikista kansoista, vaan kaikista pakanoista ja sukukunnista, eli voit olla varma että taivaassa on paljon Uuden Papua Guinean lapsia jotka eivät koskaan sanakaan Jeesuksesta ole kuullut.
Näin isosta lahjasta on siis kysymys kun synti ja kuolema voitettiin.
03.01.2006 22:15
oli varmasti pieniäkin lapsia, aivan varmasti. Ehkäisyä ei käytetty.
Kaste kuului vanhemmille, jotka ottivat sanan vastaan ja heidän lapsilleen, kuten sana sanoo...
02.01.2006 23:57
33. Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja KAIKKI (oikos) hänen omaisensa kastettiin kohta.
Kaikkiin omaisiin kuuluu myös pienet lapset. Näin oon ymmärtämässä.
Uskokaan ei ole ansio, vaan yksin Jumalan teko.
29. Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt."
02.01.2006 23:48
Karismatikkojen kieliä Raamattu ei tunne
Voi kun niin monet ovat saaneet maistaa väärää hengellisyyttä so. karismaattista ”show’ta”, josta niin monet ovatkin joutuneetkin eksymykseen. Esim. juuri helluntailaisuudessa opetetaan, että jollei puhu kielillä, ei ole saanut henkikastetta ts. täyttynyt hengellä. Helluntailaiset siis ovat tehneet kielilläpuhumisesta sakramentin. Tästä taas seuraa, että heillä on kahdenluokan kristittyjä, pidemmälle päässeet ovat täyttyneet hengellä ja sen merkkinä ”kielet”, sekä alemmanluokan kristittyjä jotka hakevat ”kielilläpuhumista” ja henkikastetta, keinolla millä hyvänsä. Koskaan tästä ei tule loppua, sillä antautua ja antautua pitäisi.
Tästä ovat monet helluntailaiset) todistuksensa antaneet : ”sata kertaa, kiitos Jeesus, ja saivat kielet”. Huomionarvoista on, että kysymyksessä on ns. ”siansaksa”, jota kukaan ei ymmärrä. On syytä tarkata pyhän Raamatun opetuksia: 1. maailmassa ei ole yhtään kieltä, joka ei olisi ymmärrettävissä (1.Kor.14:10). 2. Raamatussa kielilläpuhuminen oli, jo jotain olemassa olevaa kieltä, so. erikieliä (Apt.2:6; 11:15; 1.Kor.12:28). 3. Raamatussa kielilläpuhuminen oli vain muutamille tarkoitettu lahja (1.Kor.12:28) ja Paavali nimenomaan sanoo, etteivät kaikki puhuneet kielillä (1.Kor.12:30). Helluntailaisten kielilläpuhuminen, joka heidän mielestään kuuluu kaikille, on joko sielullista läpikiitoksella saatua, matkittua tai itse perkeleestä, valheen isästä ja mestarista.
Myös se kieli minkä Paavali sanoo olevan salaisuuksia Hengessä (1.Kor.14:2), oli jotain jo olemassa olevaa kieltä, sillä hän (jakeissa 13-15) opettaa, että on rukoiltava Hengellä ja myöskin ymmärryksellä, koska muuten ymmärrys on hedelmätön. (1.Kor.14:19-20), Paavali taas kiittää Jumalaa, että hän puhuu kielillä enemmän kuin muut, mutta sanoo, ettei tule olla ymmärrykseltään lapsi. Vielä kun (jakeessa 26) nimenomaan sanotaan: ”mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoot rakennukseksi”. Jumalanlapsina emme tahdo asettaa kielilläpuhumista jalustalle kenenkään ihailtavaksi: Jumalan sana synnyttää uskon ja sakramentit pitävät sitä yllä. Mitkään muut armolahjat, eivät yllä samaan. Me ihmiset kun olemme niin taipuvaisia ”sekoilemaan”, niin on hyvä rukoilla ja pyytää Jumalalta, että hän puhuisi meille yhä selkeästi saarnojen ja laulujen ynnä todistuksien kautta.
Luther sanoo: ”(Apt.8:17 ym.) tosin kerrotaan apostolien panneen kätensä kastettujen päälle, että nämä saisivat Pyhän Hengen. Tämän Paavilaiset soveltavat konfirmaatioon. Kätten päällepaneminen tapahtui sen vuoksi, että kastetut julkisesti havaittavin merkein saisivat Pyhän Hengen ja kykenisivät puhumaan, saarnaamaan evankeliumia, monilla kielillä.
02.01.2006 23:40
taas alkaa...siis yksi pappi? heitä pois se, se ei ole toiminut luterilaisen opin mukaan, vaan touhunnut omiaan.
Niin, kaste on hengellistä palaamista siihen, mutta uudesti meitä ei tarvitse kastaa.
Jokainen uskovainen on täyttynyt Pyhällä Hengellä: 18. Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,
19. puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle,
20. kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.
Mitäs luterilaisia ne on, jotka omiaan puhuu?
8. Niinikään, jos pasuna antaa epäselvän äänen, kuka silloin valmistautuu taisteluun?
02.01.2006 23:31
säkö pystyt ottamaan vastaan? Ompas sulla ihme kyvyt.
Minä uskon, etten voi omasta järjestäni ja voimastani uskoa, vaan Jumala on valistanut minua lahjoillaan, sanansa kautta.
02.01.2006 23:18
on pyhän Raamatun opetus, että pienet lapset uskovat, koska ovat osallisia Vapahtajastamme, Jeesuksesta Kristuksesta (Room.5:18). Näin ollen: Mikä estäisi kastamasta heitä?
Muistan kun olin väärässa hengellisyydessä ja olin Nokialla, kuin siellä sekaoppiset kokoontui kaatelemaan ihmisiä. Hirvittävää oli meno. Sitten siellä vielä rukoiltiin VL:ien puoleta, että siellä olisi Jumalalle töitä. Tämäkin osoittaa, että olen oikealla tiellä;)
02.01.2006 23:15
uudestikaste on aina väärä kaste ja sen voi syntinä hyljätä. Näin ovat monet tehneetkin.
Käskeppäs se viettelevä henkesi minunkin luo kertomaan uudestikasteesta. Se on mykkää henki, totuuden Hengen rinnalla...
02.01.2006 23:09
eivät epäuskoiset ole luterilaisia. Älähän nyt ole yksinkertainen panettelija.
Simon noitakin sai kasteen, mutta olikin vilpillinen. Ei häntäkään kehoitettu uudestaan kasteelle, vaan uudesti uskomaan ja siten omistamaan sen yhden kasteen.
Paikkakunnallani helluntaiseurakunta kastoi kolmannen kerran ihmisen, että on muka sitten tullut kunnolla vasta uskoon.
Eräät perinteiset pabtistit kastattavat maassamme vapaat suunnatkin uusiksi, koska ovat heidän mielestään ratkaisukristittyjä.
02.01.2006 23:06
opetuksetkin tulee tarkistaa Raamatusta, mutta totta hän tossa opetti.
Kuinka hengelllisesti kuollut ihminen voisi tehdä hengellisen ratkaisun?
"Luonnollinnen ihminen ei ota vastaan sitä mikä Jumalan Hengen on, sillä se on hänelle hullutusta, eikä hän kykene tutkimaan hengellisiä."
02.01.2006 22:56
Jeesus sen täytti ja Johannes sen sali: Siinä on monikkoa. Jeesus vastasi Johannekselle, ei meille.Sisälukutaitoa mukaan.
Ei hoviherran kasteessa kuvatakkaan vauvakastetta: siinä oon samaa mieltä.
Oli paljon vettä? Paljon on suhteellinen käsite. Meidän on kysyttävä mihin verrattuna on jotakin paljon. Kasteveden tuli olla puhdasta. Ihmisten jaloista seonnut vesi ei voinut kuvata kasteen puhdistavaa vaikutusta, vaan se olisi häväissyt kasteen pyhyyttä ja arvokkuutta. Ei voida näyttää toteen, että Johannes olisi tarvinnut paljon vettä upottamista varten, sillä sellaista Raamattu ei kerro.
Raamattu käyttää kastamisesta kreikan kielistä sanaa Babtidzein. Sana Babtidzein merkitsee kaikenlaista vedellä koskettamista Raamatussa.(Mark.7:4; Joh.13:10; Luuk.11:38; Hebr.9:10; Luuk.11:39; 1.Kor.10:1,2; 2.Moos.30:17-21 jne.). ”Meren syvyyteen upottamisesta” (Matt.18:6) ja veteen vajoamisesta (Matt.14:30) Raamattu ei käytä baptidzein sanaa, vaan aivan toista kantamuodossaan olevaa verbiä ”Katapontidzein”. Upotuskasteen kannattajat ovat suurissa vaikeuksissa ja mahdottomuuden edessä yrittäessään osoittaa upotuskastetta ainoaksi oikeaksi kastetavaksi. Mainittakoon ettei Luterilainen kirkko ole tehnyt kasteen muodosta lakia, vaan pitää sitä ehdonvallan asiana.
Usein ns. vapaat suunnat vetoavat Lutheriin, vaikka hän myöskin säilytti tässä kysymyksessä kristillisen vapauden. Vaikka Luther katsoi upotuskasteen parhaiten symbolisoivan kasteen merkitystä. Luther mm. itse suoritti valelukasteita. Kirjassaan Kirkon Baabelin vankeudessa, hän iloitsi siitä, ettei kiusaaja ollut voinut hävittää lapsilta kasteen merkitystä, ja kasteen muodosta hän kirjoitti: ”Kastaja valelee kastettavan…” . Lutherin sanonta edellyttää valelukasteen olevan yleisen. Myöskin vastoin kasteen muodon kiihkoilijoitten oppia, kasteen merkitys oli Lutherille hallitseva pääasia.
02.01.2006 22:53
614 / 622