Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

212

Kommenttia

12429

  1. Koit niin kuin sinulle on ratkaisukristityt kertonut, ei muuta. Kaste on lahja, ja voin kerskata siitä.

    Lapseksi ei voi päättää ryhtyä. Lapseksi synnytään. Mekin olemme kaikki syntyneet lapsiksi. Samoin Jumalan lapseksi ei voi päättää ryhtyä, vaan Jumalan lapseksi synnytään. Missä se tapahtuu? Se tapahtuu pyhässä kasteessa. Jeesus sanoi Nikodeemukselle Joh. 3:5: "Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan." Ja Paavali: "Jumala pelasti meidät uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta" (Tiit. 3:5). Hyvä määritelmä kuuluu: "Isä Jumala ottaa sen, joka kastetaan, lapsekseen, Poika pukee hänet vanhurskaudellaan ja Pyhä Henki uudestisynnyttää ja tekee asuinsijakseen." Meillä on täysi syy ja oikeus pyhän kasteemme perusteella laulaa: "En voi rikkaammaksi tulla, kuin jo Kristuksessa oon, taivas aarteineen on mulla, pääsin Herran suosioon, kun sain kerran kastehen, siinä lapsen oikeuden."
  2. Vanhoillislestadiolainen opetus ei ole luterilaisuutta, vaan luterilaisuus nimenomaan opettaa, että sana kasteessa antaa mitä lupaakin.

    On myös hyvä kysyä, onko mielen ja tahdon uudistus uudestisyntyminen? Onko näin Raamatun ja luterilaisen opin mukaan? Luterilainen opetus opettaa, että kaste on konkreettisesti yhteys Kristuksen kanssa.


    Lutherin opetusta tilaan uudestisyntynyt pääsemisestä:

    "Hengestä syntymiseen ei kuulu muuta kuin vedellä kastaminen ja ottaminen vaarin huminasta, se on, Jumalan sanasta, sekä sen uskolla vastaanottaminen. Siten synnytään uudesti Jumalan valtakuntaan, mutta ei millään muulla tavalla. Missä ovat nyt nuo röyhkeät lahkolaiset ja haaveksijat, jotka eivät osaa muuta kuin hengestä kerskaten hokea? Paha henki, itse perkele on kuin onkin heidät ihan riivannut, ... " (Martti Luther: Huonepostilla, (SLEY, 1902), s. 478)


    Esim. näin:

    Augustinuksen todistus uudestisyntymisestään on mielenkiintoinen. Selvästikin Augustinus ajatteli ettei ollut tilassa uudestisyntynyt ennen kastamistaan, siis tilassa vedestä ja Hengestä syntynyt ennen kastamistaan, vaikka Augustinus näyttää kertovan itsestään, että uskoi evankeliumin olevan totta jo silloin ennen kastamistaan.

    "Niin pian kuin sitten tuli aika, jolloin minun piti ilmoittautua kasteelle, jätimme maatilamme ja palasimme Milanoon. Minun kanssani päätti myös Alypius hakea uudestisyntymistä Sinussa, sitten kun hän oli päässyt siihen nöyryyteen, joka sopii Sinun armosi pyhiin salaisuuksiin, ... " (Augustinus: Tunnustukset, s. 301).

    "Ei viipynyt kauan meidän kääntymisemme ja kasteessa tapahtuneen uudestisyntymisemme jälkeen, ennen kuin Sinä vapautit hänetkin lihallisuuden kahleista, ja hänestäkin tuli uskova kristitty ... " (s. 292).

    "Mutta etköhän Sinä, armorikas Herra, ole kasteen pyhässä pesussa unohtanut ja antanut anteeksi tätäkin syntiä samalla kuin muutkin kauhistavat ja kuolemanraskaat syntini." (s. 290).
  3. Johnny B, edelleen, Siis on Raamatun mukaan perisynti on kadottava synti, vaikka laittaisitkin pisteen mielesi mukaan.

    Room.5:12 Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet-

    weha: "Kuolema tarkoittaa tässä kadotustuomiota ja myös ruumiin kuolemista- "synnin palkka on kuolema"

    Edelleen: Room.5:18 "18 Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi"

    weha: "Aadamin lankeemus toi siis kadotuksen kaikille ihmisille!!! Jeesus tuo siitä vanhurskauden, armon tähden, uskon kautta. Eli perisynti on täyttä totta"

    "olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin" Ef.2:3).
    Room.3:10 niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan"
    weha: "Helluntailaisten oppi on siis täyttä puppua".


    Joh.3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
    6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki."
    weha: "Jeesus sanoo, että lihasta syntyneen ihmisen tulee syntyä kasteessa, vedestä ja Hengestä".