Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
weha
profiilit
weha
weha
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
212
Kommenttia
12428
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Näin se on, Saulin ei tullut viivytellä, vaan ottaa kaste, että saa synnit anteeksi. Käsitykseni mukaan tämä sopii hyviin uskoon tulevien kasteeseen.
22.06.2014 13:32
Kiitos kysymyksistä. Ihmisillä on kyllä maallisissa asioissa vapaata tahtoa, mutta hengelliseen ratkaisuun ei ikipäivänä, hengellisesti kuollut ihminen kykene. Sinullahan olisi tuo ansio, mitä toisella ei ole. Se on kuule Pyhän hengen teko, kun sydän synnistä hätääntyy ja etsii armoa. "Se on Jumalan teko, että uskon häneen, jonka Jumala on lähettänyt."
1. Oi Jeesus, kuinka riemuitsen, / sinulta puvun sain. / Näin kelpaan kerran taivaaseen, / kun sinne matkustan.
2. En saata kyllin katsella / ja siitä riemuita. / Se aina vain on silmissäin / ja yhtä uutena.
3. Ei siitä löydy virhettä, / ei tahraa pientäkään, / vaan tahrani ja virheeni / se peittää yksinään.
4. Se vanhurskaus on Jeesuksen, / sen kasteen kautta sain. / Se riittää, muuta tarvitse / en taivasmatkallain.
5. Jos pukua en sellaista / ois saanut lahjana, / niin kuinka silloin kestäisin / Jumalan katsetta.
6. En tahdo siihen ommella / mä itse lankaakaan, / käyn luokse valtaistuimen / vain vanhurskaudessaan.
7. Oi Jeesus, kuinka kiittäisin / nyt tästä lahjasta! / Jo ristinpuussa ostit sen, / siis kiitos armosta!
22.06.2014 13:27
Kasteen merkitys on Raamatussa selvä. Joh.3:
3 Jeesus vastasi hänelle: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
4 Nikodemos kysyi: "Miten joku voisi vanhana syntyä? Miten joku voisi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä toisen kerran?"
5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. [1. Kor. 15:50; Ef. 2:3]
weha: Näin kaste kohtaa opettaa Raamattu, alkukirkko, varhaiset kirkkoisät, kirkon perimätieto, Uskonpuhdistus, Luther, Luterilaisen kirkon tunnustuskirjat. Onko mielen ja tahdon uudistus uudestisyntyminen? Ainoastaan kasteessa synnytään vedestä ja Hengestä.
22.06.2014 13:12
Tottakai meillä on tuo kastekaava, kun vaimo ja vauvamme kastettiin. Se on aina aikuisenkin kohdalla yksin Pyhän Hengen teko, kun sydän synnistä tapahtuu ja etsii armoa. Viidesläinen tekee uskon ratkaisun ja helluntailainen antaa elämänsä Jeesukselle. Jeesus on tehnyt puolestani ratkaisun ristillä ja se riittää. En minäkään ole sitä omaa ratkaisua tehnyt, enkä tule sitä ratkaisua koskaan tekemäänkään sillä ratkaisun teko on perkeleestä. Tämän voin hyvällä omallatunnolla Jumalan edessä tunnustaa. Kuinka hengellisesti kuollut ihminen, voisi tehdä hengellisen ratkaisun?:
"Henki yksin tekee eläväksi, lihasta ei ole mitään hyötyä. Ne sanat, jotka olen teille puhunut, ovat henki ja elämä."
weha: "Kuinka on uudesti kastaja, kun ei liha mitään auta?"
22.06.2014 13:06
Kyllä epäuskoisia ja kastettuja on aina Jumalan lasten joukossa, sille ei voi mitään, koska ei sydämeen näe. Uskovaisilla ja kastetuilla on vain pyhien yhteys.
"Mooseksen istuimella istuvat kirjanoppineet ja fariseukset".
22.06.2014 12:41
Uudelleen kastajien hedelmät näkyvät väärissä Raamatun opeissa ja hengellisessä ylimielisyydessä, omavanhurskaudessa ja hurmahengessä. Tämän tiedän oikeaksi Raamatun perusteella ja omien kokemusten perusteella uudesti kastajista.
Jos jotkut toimii väärin, se on epäuskon vika, ei koskaan kasteen armon vika.
22.06.2014 10:51
Uk. kirjoittaa: "Eenokki on sitä mieltä että pappi ja kummit ovat itse jumala koska voivat pään valellulla pelastaa lapsen kuin lapsen"
Äläpäs höpäjä, kasteen saa aikaan Jumalan käsky, sana ja asetus, ei ihmisen suu tai käsi. Sitä Eenokki tarkoittaa.
22.06.2014 10:17
Perisynti on asia, jota ei uudesti kastajat myöskään näe, eikä usko.
Perisynti on vain uskottava pyhän Raamatun ilmoituksen perusteella:
Room.5:12 Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet-
Room.3:10 niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
11 ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa"
"olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin" (Ef.2:3).
Ps.51:7."Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun."
Joh.3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. [1. Kor. 15:50; Ef. 2:3]
22.06.2014 10:14
Mikään näistä Apostolientekojen kehoituksista ei toteudu luterilaisessa lapsikasteessa.
Lupaus on siis annettu niille, ketkä ikinä Jumala kutsuu ja jotka ottavat kutsun vastaan.
"Jokainen, jonka Isä antaa minulle, tulee minun luokseni - - Ei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, vedä häntä."
weha: Ns. lasten evankeliumeissa, Jeesus kutsui luokseen vanhempien tuomia vauvoja ja otti heidät syliinsä ja antoi heille omakseen Jumalan valtakunnan. Tätä Jeesuksen luokse meneminen tarkoittaa. Koska Jeesus ei enää elä maanpäällä lihassa, kuten silloin, viemme lapset kasteessa Vapahtajan luokse(Gal.3:27). Kasteessa Jeesus ottaa lapsen syliinsä ja antaa hänelle omakseen Jumalan valtakunnan. Tämä ei tapahdu ihmisen omalla ratkaisulla tai synergismillä, siis lain ja evankeliumin sekoittamisella, kuten uudesti kastajat opettaa, vaan yksin armosta, uskon kautta, niin kuin Raamattu opettaa
22.06.2014 10:06
Uudestikastaja kirjoitaa Raamatusta: Apt 4:12
12 Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman.”
Kasteessa on Juuri Jeesuksen nimi, jonka hän vasta ylösnousemuksensa jälkeen sääti:
Matt.28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
Jeesus hankki pelastuksen, meille syntisille ihmisille ristillä, ja se täytyy tarjota meille ihmisille jotakin kanavaa pitkin. Kaste on tällainen kanava, jossa Jumala antaa pelastuksen, toki uskon kautta:
3 "Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
...5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa"
Samoin lupaa aivan apostolinen uskon tunnustus: "Uskomme yhden apostolisen kirkon, uskomme ruumiin ylösnousemuksen ja yhden kasteen syntien anteeksisaamiseksi. Tätä ei varmaan helluntailainen tai edes lestadiolainen tunnusta" :
apt.22:16 Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'
22.06.2014 09:58
Uudesti kastajat yrittävät tehdä merkkejä, jolla voivat todistaa väärän oppinsa oikeaksi.
Matt.24:24 Sillä vääriä messiaita ja vääriä profeettoja ilmaantuu, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että he johtavat, jos mahdollista, valitutkin harhaan. [5. Moos. 13:2-4; 2. Tess. 2:9,10; Ilm. 13:13,14]
25 Tämän minä olen teille nyt ennalta ilmoittanut.
20 Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään.
Matt.7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.
Joh.7:24) "Älkää tuomitko näön mukaan, vaan tuomitkaa oikea tuomio."
22.06.2014 09:47
Tulkoon mainituksi jälleen, että kaste ei ole uskovien kaste, vaan kaste on merkitykseltään uskoon tulevien kaste, joka kuuluu pienokaisillekin.
apt.2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan."
39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
weha: "Siis kasteen lupaus Pyhästä Hengestä ja syntien anteeksisaamisesta kuuluu lapsillekin, sanoo apostoli.
22.06.2014 09:30
1.Piet.3:21 "Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]"
weha: Kaste pelastaa: Tämä on Raamatun sanaa!!! Kaste ei poista syntiä, vaan antaa synnit anteeksi, niin ettei syntiä enää lueta:(apt.22:16). Kaste on hyvänomantunnon liitto Jumalan luona. Kasteen perustuksena on Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus.
22.06.2014 09:24
Alennut pilkkaamaan Jumalan asetuksia. Pelastusta ei saa aikaan vesi, vaan Jumalan sana, joka on vedessä ja veden kanssa. Jumala ei valehtele, sillä sana antaa mitä lupaakin kasteessa. Kasteen armoon on hyvä turvata uskon kautta, sillä kasteen vesi on Jeesuksen verellä punattu (Room.6:3).
"Jeesuksen kuolo ja kasteen kallis, siinä mä kurja oon taivaaseen valmis"
22.06.2014 08:15
Kyllä uudesti kastajat vaativat jo oppinsa mukaan merkkejä, kielilläpuhumista ihmeitä ja uskovat siten näkemiseen, pyh.
Kasteessa ei ole kuin "halpa" vesi, johon yhdistyy voimallinen Jumalan sana. Näin se Raamatussa vain lukee ja sitä Raamattu suorastaan viljelee. Kaste Kristukseen (Gal.3:27), liittää siis myös näkymättömään kirkkoon, eikä sitä saa uusia. Kaste on näet Raamatun mukaan yksi, ja liittona Jumalan puolelta aina voimassa, joka uskon kautta omistetaan omalle kohdalle. Sitä ei koskaan tarvitse uusia, vaikka vaihtaisi kirkkokuntaakin.
22.06.2014 08:10
En mä kyllä pystyisi ottamaan uutta kastetta, kun Raamattu puhuu yhdestä kasteesta hänen nimelleen ja puhuupa vielä pelastavasta kasteen liitosta, joka on Jumalan puolelta aina voimassa, vaikka ihmiset sen epäuskolla hylkäisi. Onneksi vauvamme juuri kastettiin Jumalan yhteyteen, ilman tekoja tai synergismiä.
22.06.2014 08:02
Juuri näin mm. eräät perinteiset pabtistit maassamme kastaa helluntailaisetkin uudesti, koska heidän mukaan, eivät ole tulleet kunnolla uskoon. Tiedän, että Tähän kasteelle on mennyt myös helluntailaisia ja vapaakirkolaisia.
22.06.2014 07:54
Tuossa Ef 5:26:ssa puhutaan siitä, että Jumala PYHITTÄÄ SEURAKUNTAANSA SANALLA eli ELÄVÄLLÄ VEDELLÄ!
weha: Missä lukee ELI? Raamatussa lukee vedellä pesten, sanan kautta. Kummallista lukemista.
Saulille sanottiin näin:
"16 Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'
weha: Ei tullut viivytellä, ettei jäänyt ilman kastetta.
22.06.2014 07:50
Miksihän luterilaisilla Sana on vedessä? Heitetäänkö se Sana viemäriin kastetilaisuuden jä'lkeen
weha: "Halveksit Jumalan sanaa ja asetusta, eli kastetta. Onko vettä kourallinen tai järvi, sillä ei ole merkitystä. Se kasteen asetus pysyy Jumalan puolelta aina voimassa, vaikka kaikki ihmiset olisivat valheellisia. Kaste on näet Raamatun mukaan vain yhden kerran toimitettava ja se on myös Jumalan tekemä liitto ihmisen kanssa. Eriasia on, jääkö se ihmisen sydämeen tai suuhun, sillä se jää sinne uskon kautta. Usko ei luo kastetta, vaan sen tekee Jumalan sana ja asetus.
22.06.2014 07:44
Näin se on. Ovat todistajiakin, sillä jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen sanalla, kuten Raamattu sanoo. Meille Kaste on tällainen asia. Ymmärrämme kasteen merkityksen toisin. Teille näköjään on siunaus tällainen asia, ja asia ihmetytti minua.
22.06.2014 07:27
98 / 622