Vapaa kuvaus

Elämä Jeesuksen Kristuksen Rakkaudessa = EJKR Kotimaa: Suomi Koulutus: Yliopisto Lapset: ---

Aloituksia

95

Kommenttia

1568

1. "Ei kukaan ulkopuolinen voi tutkia psykologista perimää"
    Paitsi jos on olemassa ihmisten tietoisuuden ulkopuolista tietoisuutta, joka tarkkailee ihmistä.

Psykologisen perimän sijasta puhuisin mieluummin kollektiivisesta tietoisuudesta tai psykososiaalisesta ehdollistumisesta. Käyttätymismallit periytyvät ensisijaisesti ihmisten keskinäisen vuorovaikutuksen kautta eivät niinkään geenien kautta.
  2. Mitähän uskaltaisin sanoa, kun olet ujo ja herkkä, etten vallan järkyttäisi?

Aluksi: usko Jeesuksen historiallisuuteen ei pelasta; usko kirkon oppiin ei pelasta, usko hyviin töihin ei pelasta, usko luomiskertomukseen ei pelasta.

Pelastus näkyy tästä:

"Minun Isäni tahto on, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä;" Joh 6:40

Jeesus ei sano: "joka uskoo", vaan: "joka näkee Pojan ja uskoo häneen". Eikä tässä puhuta silmillä näkemisestä, vaan siitä, että sydämessään ymmärtää, kenestä on kyse: "Katso Jumalan Karitsa!"

"Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään." Joh 5:24

Tässäkään ei riitä, että uskoo. Kun ihminen sydämessään ymmärtää, että Jeesuksen kaikki teot ja sanat ovat Jumalasta, silloin hänessä syntyy usko. Tuo usko ei kuitenkaan ole ihmisestä, vaan se on usko, jonka Jeesuksen todellisen olemuksen näkeminen ihmisessä vaikuttaa (vrt. Apt 3:16)

Usko ei pelasta vaan Jeesus Kristus, joka haluaa vaikuttaa meissä uskoa ja rakkautta, pelastaa:

"Minä kiitän häntä, joka minulle on voimaa antanut, Kristusta Jeesusta, meidän Herraamme, siitä, että hän katsoi minut uskolliseksi ja asetti palvelukseensa minut, entisen pilkkaajan ja vainoojan ja väkivallantekijän. Mutta minä sain laupeuden, koska olin tehnyt sitä tietämättömänä, epäuskossa; ja meidän Herramme armo oli ylen runsas, vaikuttaen uskoa ja rakkautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa." 1 Tim 1:12-14
  3. Jospa tarkennat syytöksesi huonotapaisuudestani, jotta tiedän parantaa tapani.