Vapaa kuvaus

Elämä Jeesuksen Kristuksen Rakkaudessa = EJKR Kotimaa: Suomi Koulutus: Yliopisto Lapset: ---

Aloituksia

95

Kommenttia

1568

1. Eikö ateisti tarvitse varsinaisia perusteluja noille julistuksille?

Esim:

1. lauseessa puhutaan ihmisen luonnollisesta arvosta: Mihin ateistisen maailmankatsomuksen mukaan perustuu ihmisen luonnollinen arvo?

1. artiklassa puhutaan omastatunnosta ikään kuin itsestään selvyytenä (lienee kristillisestä maailmankuvasta lainattu). Mikä on ateistisen maailmankatsomuksen mukaan omatunto?
  2. Samoin kun Jeeesus sanoo, joka ei, hän sanoo monesti myös: Jos joku tahtoo

"Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua." Luuk 9:23

Johannes kirjoittaa:

"Joka sanoo hänessä pysyvänsä, on velvollinen vaeltamaan, niinkuin hän vaelsi." 1 Joh 2:6

Nämä saattavat kuuulostaa pelkästään järjen logiikan valossa ylivoimaisilta.

Mutta kysymys ei olekaan siitä, pystymmekö me, vaan siitä, uskommeko että Jumala pystyy ajan mittaan tätä vaikuttamaan meissä. Yhtä lailla kun hän on kykenevä pelastamaan meidät valtakuntaansa uskoontulon yhteydessä, hän on voimallinen myös puhdistamaan kansansa, niin että olemme valmiit, kun hän noutaa meidät. Kyse on siis uskon harjoittamisesta. Siitä, että päätämme uskoa (vaikka tunteet ja järki vastustaisivat 2 Kor 10:5), että hänen mahdollisuutensa meidän suhteemme ovat mittaamattomasti suuremmat kuin omaan napaamme tuijottamalla voimme koskaan aavistaa. Liikkeelle lähdetään uskossa samoin kuin silloin, kun tullaan ensi kerran Herran luo. Tämä näkyy Herran kaksoiskutsussa:

" (1)Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon. (2) Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne. Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä." Matt 11:28-30

(1) Ensin tullaan Jeesuksen luo ja saadaan rauha Jumalan kanssa. (2) Sitten astutaan hänen askeliinsa ja sitä kautta rauha jokapäiväiseen vaellukseen. Tämä on mahdollista, kun alamme harjoittaa luottamista siihen, että

"Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi." Fil 2:13
  3. Niin lapsenuskolla pelastutaan. Sehän on Jeesuksen lupaus meille.

Jumalan uskollisuus on suuri asia. Tosin sen laajuus monesti unohdetaan. Hänen lempeä huolenpitonsa on kaikkien uskovien huulilla, mutta hän on luvannut myös:
    - kurittaa rakkaita lapsiaan (Hepr 12:5-6)
    - olla kuulematta pahantekijöitä (Jes 1:15-16 Jer 11:10-11)
    - sallia yhteisöjen, jotka eivät kuule häntä, kärsiä omien syntiensä tähden (Hes 7:4,9 ja 9:9-10)
    - kostaa pahantekijöille (2 Tess 1:6, Hepr 10:30)

Näetkö tässäkin todistusta Jumalasta ja Raamatun luotettavuudesta?