Vapaa kuvaus

Elämä Jeesuksen Kristuksen Rakkaudessa = EJKR Kotimaa: Suomi Koulutus: Yliopisto Lapset: ---

Aloituksia

95

Kommenttia

1568

1. Kristillinen yhteisö, joka julistaa syntien anteeksiantamusta Jeesuksen Kristuksen nimessä, mutta ei auta jäseniään elämään Jumalan lasten ilossa, vapaudessa, rauhassa ja keskinäisessä rakkaudessa, johtaa ihmisiä penseyteen ja luopumukseen.

Jeremia, Johannes Kastaja ja Jeesus eivät eronneet seurakunnasta, mutta eivät myöskään menneet mukaan sen vallitseviin arvoihin ja elämäntyyliin.

Mikään organisaatio, neuvosto, toimikunta tai järjestelmä ei voi rakastaa. Vain yksilö voi rakastaa. Organisaatioiden palvominen ja niiden pönkittäminen on helppoa, rakastaminen on vaikeaa.

Kristillisissä piireissä puhutaan paljon mm siitä, miten Jeesus voi parantaa sielun vammoja. Sen sijaan en ole kuullut puhuttavan, että Hän haluaisi parantaa ihmisten sosiaalisia toimintamalleja, siis niitä jotka ylläpitävät kristillistä kuppikuntaisuutta. Eikö evankeliumin tärkein päämäärä ole kuitenkin: että te rakastatte toisianne niin kuin minä ole teitä rakastanut? Usko, joka ei käytännössä ilmene uskovien keskinäisenä ruohonjuuri tason rakkautena, on pettävää uskottelua. Usein se ilmenee takertumisena lain yksityiskohtiin.
  2. Kiitän ystävällisesti osallistumisestanne. Tähän mennessä on kertynyt mm tällaista saldoa:

Kristinuskohan se on sitä rakkautta jakanu miekalla.
    Sitten pitäisikin määritellä se Rakkaus. ...sen tavoittelu lienee hyväksytyksitulemisen tavoittelua
    Rakkaus ilman totuutta on tämän maailman jumalan valheen hengen rakkautta.
    Pelastuksen perustus ei koskaan ole ihmisessä vaan ainoastaan Jumalassa.
    Luomakunnan ja ihmiskunnan Luoja, taivaallinen Isä rakastaa kaikkia luotujaan,
    Rakkaus on lahja Jumalan, sen on tultava luonnollisen ihmisen ulkopuolelta.
    Armo on suurinta rakkautta, mitä missään on osoitettu.
    Itteensä törmänneitten kanssa on hyvä olla.
    Uskisraiskattu rakkaus vai rakkaus?

Rajasin avauksen tarkoituksellisesti siten, että aiheena on vain ihmisen luonnollinen olotila. On tietenkin ymmärrettävää, että kun on kyse “yleistä kristinuskosta” palstasta, vastaukset koskettelevat silti uskoa; toiset sitä saarnaten tai puolustaen, toiset sitä inhoten tai epäluuloisesti suhtautuen.

Vain muutama selvästi avaukseen liittyvä vastaus tuli.
    Ensinnäkin ne kaksi vastausta, joissa kysyttiin mitä rakkautta tarkoitetaan ja joista toisessa vastatattiin: Kyse on hyväksytyksitulemisen tavoittelusta.
    Toiseksi se vastaus, jossa havaittiin, että avauksen teksti kosketteli ihmisen luonnollista, uskosta ja uskonnoista riippumatonta olotilaa. (josta toki myös Raamattu puhuu: “lihallinen ihminen”)

Jokaisella kommenteilla on tietenkin oma painoarvonsa, mutta kaikki eivät edistä esiin nostetun aiheen käsittelyä vaan hajottavat huomion muualle.

Toki tällainenkin keskustelu voi avata silmiä. Nimittäin havaitsemaan, että useimmat näkevät esitetyt asiat oman viitekehyksensä läpi ja puhuvat sen tähden jostain muusta kuin esiin nostetusta kysymyksestä.

Omalta osaltani toivon voivani olla yhdessä muiden kanssa edelleen oppimassa toistemme kuunteluun ja kunnioittamiseen perustuvaa keskustelua.

Joten: Kiitos.

Lisäkommentteja avauksen aiheesta tai tämän analyysin johdosta - - - ?
  3. Kyseleminen on elävän uskon merkki. Raamatussa valvomisella tarkoittaa ensisijassa sitä, että kukin huolehtii omalta kohdaltaan, ettei lähde kulkemaan maailman petosten, valheopetusten tai väärien esikuvien perässä. Näillä hengellisillä keskustelupalstoilla valvominen on siis paikallaan jos missä!

Oman tilan valvominen on tarpeen lähinnä siinä suhteessa, että pidämme huolta, että elämme uskosta emmekä ymmärryksestä. Sietämätön mutkikkuus koskee vain niitä meistä (=lähes kaikkia), joilla on suuri tarve ymmärtää kaikki, ennen kuin suostumme luottamaan Herran lupauksiin. Jos elämme lapsenmielisessä luottamuksessa ja uskossa, mutkikkuus vähenee. Pohjimmiltaan usko on helppoa:

“Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut.” Room 8:28

“Älkää mistään murehtiko, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella ja anomisella kiitoksen kanssa Jumalan tietoon. Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa.” Fil 4:6-7

“Kääntymällä ja pysymällä hiljaa te pelastutte, rauhallisuus ja luottamus on teidän väkevyytenne;” Jes 30:15

“Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon.” Jer 29:11

“Sillä niin on Jumala rakastanut maailmaa, että hän antoi ainoan Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan hänellä olisi ikuinen elämä.” Joh 3:16
  4. Suhtaudut asiaan ikään kuin kyse olisi laista: Pitäisi-ei pitäisi, vaikka juuri kirjoitin: Kristitty on vapautettu kaikenlaisesta lain orjuudesta. Jos joku vakavissaan haluaa tutkia ja oppia Kristuksen seuraamista, hänen on ennen sitä löydettävä vapaus niin ajatusten, tunteiden kuin tahdonkin alueella. Jos Herra ei ole ihmistä sisäisesti suorituspaineista vapauttanut, kaikki Jeesuksen seuraamiseen liittyvä kuulostaa lain orjuuteen palaamisesta eikä näin ollen hyödytä tuota ihmistä.

Tekikö Paavali Room 7 luvussa parannusta? Jos teki, miten se käy ilmi? Voidaanko hänestä sen perusteella, mitä hän tuossa luvussa kirjoittaa, sanoa, että hän oli täydellinen?
  5. mutta se on sitä vain vanhurskautuksen ja uskon näkökulmasta. Pyhän Hengen vaikuttamassa uskossa meillä on täydellinen elämä Herrassa, Kristuksessa on kaikki, niin vanhurskautus kuin pyhityskin.

Kristuksen seuraamisessa on kuitenkin kyse siitä, vallitseeko tuo Kristus-todellisuus jo koko elämääsi sen kaikilla alueilla. Vaikuttaako sinussa liha vai Henki. Vain Hengen mukaan eläminen on Kristuksen seuraamista.

Elätkö jo siis täydellisesti Hengessä etkä enää kärsi tästä ristiriidasta:
    "Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen... Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista? Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia." Room 7:15,24-25

Kyse on elämän muuttumisesta vähä vähältä Kristuksen kaltaiseksi, prosessi, jota Jumala vaikuttaa ihmisessä, kun hän katselee Kristusta ja hänen valossaan haluaa ohjata omaa elämäänsä.
    Vaikka tämä muutos on Jumalan työtä, se ei tapahdu, jollei ihminen itse tietoisesti myötävaikuta siihen. Sen tähden UT:n kirjeissä on paljon kehotuksia:

"Sentähden minä aina aion muistuttaa teitä tästä, vaikka sen tiedättekin ja olette vahvistetut siinä totuudessa, joka teillä on. Ja minä katson oikeaksi, niin kauan kuin tässä majassa olen, näin muistuttamalla herättää teitä." 2 Piet 1:12-13

"Siis, rakkaani, samoin kuin aina olette olleet kuuliaiset, niin ahkeroikaa, ei ainoastaan niinkuin silloin, kun minä olin teidän tykönänne, vaan paljoa enemmän nyt, kun olen poissa, pelolla ja vavistuksella, että pelastuisitte; sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi." Fil 2:12-13